- Symulator MaSzyna -

Symulator EU07 (i nie tylko) => Pomoc w tworzeniu => Wątek zaczęty przez: mejvist w 31 Lipca 2018, 12:41:02

Tytuł: Ortofotomapa w 3DS Max
Wiadomość wysłana przez: mejvist w 31 Lipca 2018, 12:41:02
Witam,
zacząłem się bawić w tworzenie realistycznej scenerii (fragment linii D29-107) :)
O ile stworzenie realistycznie odwzorowanego torowiska w Rainsted na podstawie ortofotomapy z Geoportalu jest możliwe, to niestety nie natknąłem się na takie rozwiązanie w 3DSie.
Nie za bardzo "ogarniam" Rainsted - jest dla mnie niezrozumiały i niewygodny w użytku. Jak dotąd powierzchownie zrozumiałem tworzenie w 3DS - tworzy się wygodnie i wszystko jest dla mnie bardziej zrozumiałe :) Stąd moje pytanie : Czy można wstawić zdjęcia z Geoportalu do 3DS, zachowując skalę itp. - tak jak to jest zrobione w Rainsted ?

Tytuł: Odp: Ortofotomapa w 3DS Max
Wiadomość wysłana przez: Stele w 31 Lipca 2018, 12:47:12
Polecam pobrać mapy przez rainsted, w 3dsie zrobić siatkę o boku kafelka mapy i normalnie zmapować je kawałkami mapy. Podkładki w maksie jako podkładki łapią tylko jedną bitmapę na rzutnię o ile wiem.
Z torami jednak przemógłbym się w rainstedzie. Max jest wygodniejszy, ale do budowy makiety. Rainsted ma wbudowane narzędzia do trzymania kątów, korekcji szablonów, wyliczania łuków, co w maksie musisz wszystko robić na kartce i wprowadzać w parametry krzywych.
Tytuł: Odp: Ortofotomapa w 3DS Max
Wiadomość wysłana przez: mejvist w 31 Lipca 2018, 12:56:26
"Kafelki" fragmentu trasy, który mnie interesuje mam już pobrane :) Zobaczę jak to będzie wyglądało w 3ds i zdecyduję w czym będzie się to lepiej "robiło"
Tytuł: Odp: Ortofotomapa w 3DS Max
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 31 Lipca 2018, 13:48:30
Ja robiłem z kafelkami z satelity. Jedną stację zrobiłem idealnie. Szlak mi wyszedł jak torowiska na Górnym Śląsku.
Tytuł: Odp: Ortofotomapa w 3DS Max
Wiadomość wysłana przez: dymus w 31 Lipca 2018, 14:41:52
Ewentualnie w 3ds można bez pomocy Rainsteda:
• screeny mapy satelity
• każdy kolejny screen ma mieć wspólny punkt na skraju (kazda mapa w tej samej skali to oczywiście:) )
• nałożenie tego na plane w 3ds
• połączenie kolejnych plane wg pkt. wspólnych
• skalowanie całości: połączone wg punktów plane złączyć w grupę (prostsze skalowanie całości), znaleźć jakieś pkt na skrajnych fragmentach, zmierzyć odległość w satelicie jaka ma być i wg tej wartości wyskalować całą grupę wg tych punktów
• gotowe
Plusy, bo można pobrać różne mapy czy to z google, czy geoportalu, obojętna skala (przydaje się bo czasem sa w lepszej jakości w 1 lub 2 miejscu). Minusy są takie że łączenie może chwilkę trwać ale to naprawdę chwilka. Ogólne błędy odległości są kontrolowane przez to że wybiera sie skrajne fragmenty więc dany fragment i tak w całości bardzo dobrze trzyma wymiar.
Tytuł: Odp: Ortofotomapa w 3DS Max
Wiadomość wysłana przez: carmel4a w 31 Lipca 2018, 15:06:57
Będzie niedokładnie. Lepiej już wziąć (z Rainsted'a) (lub samemu pobrać) kafelki z Geoportalu i na plane nakładać, gdzie każdemu plane można dać dokładne wymiary. "Na oko" to krzywo wyjdzie.
Do Blendera jest addon do pobierania zwymiarowanych map. Nie wiem czy jest coś takiego do 3dsa.
Tytuł: Odp: Ortofotomapa w 3DS Max
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 31 Lipca 2018, 15:11:07
Kafelki bardzo ładnie się robi. Kopiuj wklej i leci się przebieg szlaku.
Tytuł: Odp: Ortofotomapa w 3DS Max
Wiadomość wysłana przez: mejvist w 31 Lipca 2018, 16:03:04
Dzięki za wyczerpujące odpowiedzi :)

Czyli :
1.  Tworzymy plane o wymiarach takich jak "kafelek" pobrany przez Rainsted z Geoportalu
2. Mapujemy plane kafelkiem
3. Tworzymy następne plane i łączymy wierzchołkami/bokami z poprzednimi itp.

Będzie to dość mozolna praca, choć można by napisać odpowiedni skrypt - niestety ja tego nie potrafię...
Tytuł: Odp: Ortofotomapa w 3DS Max
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 31 Lipca 2018, 16:07:49
Ja zrobiłem tak. Duże kafelki na mapę 1000x1000m. Zrobiłem grupę 100 plane100x100m. Zgrupowałem te małe i po współrzędnych kopiowałem taką grupę o 1000m w górę i w prawo. Współrzędne wklepuj z klawiatury. później poszczególne kafelki rozgrupowywałem, układałem, ale najgorsze to położenie ładnie torów, żeby odpowiadały mapie i nie było krzywo położonych.
Tytuł: Odp: Ortofotomapa w 3DS Max
Wiadomość wysłana przez: mejvist w 31 Lipca 2018, 19:25:09
Oto co udało mi się zrobić :
(http://eu07.pl/userfiles/24342/foto-3dsmax.png)

Są to 4 plane 100m x 100m oteksturowane "kafelkami" z Rainsted. Jak dla mnie całość wygląda bardzo dobrze jak na 5 min pracy :)
Jedyną wadą jest to, że przy znacznym zbliżeniu widać łączenia "plejnów" Jakieś pomysły/sugestie ?
Tytuł: Odp: Ortofotomapa w 3DS Max
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 31 Lipca 2018, 20:06:28
Pierwszy plane rysujesz. Ustawiasz 100x100 i ustawiasz w współrzędne 50 50 -10*. *wysokość dowolna mniejsza od 0. Bierzesz narzędzie przesuwania (ze wciśniętym shiftem delikatnie klikasz i przesuwasz), na koniec podajesz we współrzędnych x y wielokrotność 50. (-50 lub150) i tak dalej.
Tytuł: Odp: Ortofotomapa w 3DS Max
Wiadomość wysłana przez: gg w 04 Lipca 2019, 00:09:35
Na jaką skalę ustawialiście w rainstedzie podczas pobierania kafelków? ;)
Tytuł: Odp: Ortofotomapa w 3DS Max
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 26 Kwietnia 2020, 18:03:49
Najpierw pobierasz sobie mapę, a później przy torach najbardziej dokładną. Są 2 rozdzielczości kafli ortofotomap. Jedna o rozmiarze kafla mapy, a ta druga 100x100m.