- Symulator MaSzyna -
Symulator EU07 (i nie tylko) => Infrastruktura kolejowa => Wątek zaczęty przez: Javist w 16 Lipca 2018, 14:37:56
-
Witam,
nie jestem z zawodu maszynistą, natomiast lubię czasem pojeździć jakimś składem dla zabawy, ponieważ jest to całkiem przyjemne i odprężające. Nurtuje mnie jedna rzecz, której nie mogę nigdzie znaleźć (nawet po przeczytaniu instrukcji E-1), mianowicie jak daleko poza semafor obowiązuje ograniczenie prędkości pokazywane przez owy semafor? Sytuacja jest jasna kiedy mam np. sygnał S10, a po nim S2. Jednak zdarzają się sytuacje kiedy najczęściej mam sygnał S10 bądź S10a, a po nim nie ma innego semafora określającego dozwoloną prędkość jazdy ani żadnego wskaźnika. Czy zakres ograniczenia mieści się w obrębie np. jednego toru aż do zwrotnicy czy w jaki sposób to działa?
Prosiłbym o podchodzenie do tego pytania na spokojnie, ponieważ dopiero się uczę przepisów panujących na kolei i nie wszystko jeszcze tak dobrze rozumiem :)
Pozdrawiam i życzę miłego dnia.
-
Dopóki ostatni wagon nie zjedzie z ostatniej głowicy rozjazdowej za semaforem.
-
Dziękuję za odpowiedź.
Czy jest jakiś sposób, żeby w MaSzynie ocenić czy cały skład zjechał już z rozjazdu czy "na czuja"?
-
Można albo spróbować wypatrzeć z okna albo metodą "na długość". Patrzysz w Rainsted jaką masz długość składu. Przy wyjeździe ze stacji/posterunku patrzysz na pierwszy słupek kilometrażowy i liczysz słupki. Co każdy słupek jest 100m. Czyli jak masz skład np. 200m to musisz minąć minimum dwa słupki zanim się rozpędzisz do prędkości rozkładowej.
-
Sygnał obowiązuje do następnego semafora wyjazdowego, lub za ostatni rozjazd głowicy wyjazdowej. Na mojej stacji w kierunku Warszawy jest do semafora wyjazdowego, a w kierunku Katowic jest za głowice wyjazdową.
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/d/db/Gomunice.png
-
Proszę o uściślenie, w jakich przypadkach sygnał obowiązuje do semafora SBL, chodzi np. o wyjazd na sygnał Sz? Wtedy jest jazda 20km/h od semafora wyjazdowego, na którym podany jest Sz do semafora SBL?
-
Nie chodzi do semafora SBL tylko do semafora wyjazdowego, to mój błąd.
-
Sygnał obowiązuje do następnego semafora wyjazdowego, lub za ostatni rozjazd głowicy wyjazdowej. Na mojej stacji w kierunku Warszawy jest do semafora wyjazdowego, a w kierunku Katowic jest za głowice wyjazdową.
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/d/db/Gomunice.png
Również dziękuję za wyjaśnienie :)
Muszę to na żywo zobaczyć w przyszłym tygodniu, akurat mam niecałe 20km do Radomska. ;)
-
Proszę o uściślenie, w jakich przypadkach sygnał obowiązuje do semafora SBL, chodzi np. o wyjazd na sygnał Sz? Wtedy jest jazda 20km/h od semafora wyjazdowego, na którym podany jest Sz do semafora SBL?
Do semafora SBL obowiązuje generalnie w czasie jazdy na widoczność o ile blokada nie jest unieważniona. Natomiast jazda na Sz do 20km/h, do następnego semafora SBL obowiązuje gdy wyjazd jest na SBL, a do 40km/h i do ostatniego rozjazdu obowiązuje, gdy wyjazd jest na PBL. Mówię o przypadku gdy na semaforze wyjazdowym jest Sz.
-
Sygnał zastępczy na PBL do granicy posterunku, nie do ostatniego rozjazdu.
-
A gdzie się kończy posterunek, bo z ostatnim rozjazdem wydaje się bardziej jednoznacznie, a z granicą posterunku to nie do końca?
-
Granica posterunku/stacji jest między semaforami wjazdowymi.
-
w 99% przypadków tak jest, że granicę posterunku wyznaczają semafory wjazdowe, ale nie zawsze tak musi być. Konkretne informacje gdzie jest granica są w regulaminach technicznych stacji.
-
I każdy maszynista jeżdżący po danym szlaku ma te regulaminy do dyspozycji?
-
Teoretycznie tak - maszynista który posiada znajomość infrastruktury kolejowej (znajomość szlaku) ma wiedzę na temat regulaminów technicznych posterunków na których pracuje. Natomiast jest to wszędzie ustandaryzowane.
Granicę posterunku wyznaczają:
- semafor wjazdowy
- jak na torze nie ma semafora wjazdowego (wjazd z toru lewego bez semafora) to granicą jest linia prostopadła do toru na wysokości semafora przy torze prawym
- jak nie ma żadnego semafora wjazdowego to granica posterunku znajduje się 100 metrów przed pierwszym rozjazdem
-
Oczywiście, jako maszynista muszę mieć znajomość danego szlaku oraz regulaminów technicznych posterunków przez które przejeżdżam.
-
Mieć "znajomość" RTS, a znać je to niestety dwie różne rzeczy...
-
Czyli czytasz RTS-y każdej stacji, przez którą przejeżdżasz? Nieźle. Jeszcze rozumiem, jak ktoś robi na przetoku - wtedy swój rejon manewrowy trzeba znać, ale to już lekka przesada.
-
No tak, lepiej nie czytać i potem przychodzi zrobić jakieś manewry w danej stacji, odstawić wagon czy coś innego jak się wydarzy i wszyscy stoją i się zastanawiają bo nie wiedzą co i jak...
-
A dyżurnemu mowę odejmuje i nie jest w stanie nic podpowiedzieć drużynie co i jak zrobić (np. ile wagonów "zakręcić" po odstawce itp.)?
-
Dyżurny nie jest od tego, jak ma dobry humor to podpowie. Miałem w sylwestra taką sytuację, stałem przez 2 godziny bo panowie maszyniści nie wiedzieli jak po stacji jeździć.
-
Jak jest ktoś ogarnięty to sobie poradzi, zawsze można zapytać itd. Wiele razy się wpada pierwszy raz w stację na awarię czy po wykolejeniach po nocach i nikt nie narzeka bo trzeba sobie poradzić.
-
Nie wyobrażam sobie znać zapisów regulaminu każdej stacji, przez którą przejeżdżam - to jest zwyczajnie niewykonalne, zwłaszcza jak nie robimy tylko jednej trasy, a jeździmy po całym kraju. Zawsze pozostaje "telefon do przyjaciela". Regulamin trzeba znać, jeśli robimy zaplanowane manewry - wtedy nie ma zmiłuj się.
-
Prośba o rozwianie moich wątpliwości.
Do przedstawienia sytuacji posłużyłem się schematem stacji Warszawa Gdańska ze strony https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Warszawa_Gda%C5%84ska_Osobowa (https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Warszawa_Gda%C5%84ska_Osobowa) i zamieszczam dwie sytuacje, wjazd i wyjazd ze stacji.
Ze strony https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=mapa#6/52.000/18.000 (https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=mapa#6/52.000/18.000) wywnioskowałem, że prędkości drogowe lk 509 i lk 20 w rejonie Warszawy Gdańskiej to 80 km/h.
W Ie-1 Rozdział 2, §3, ust. 8 jest napisane:
Jeżeli sygnał na semaforze świetlnym zezwala na jazdę ze zmniejszoną prędkością, to jazda z tą prędkością obowiązuje do końca okręgu zwrotnicowego osłanianego tym semaforem, z wyjątkiem jazd po torach głównych dodatkowych, na których należy stosować na całej drodze przebiegu prędkość wskazaną na semaforze.
I teraz dwa pytania:
1. Czy wjeżdżając spod semafora B mając podany sygnał S10 razem ze wskaźnikiem W21 wyświetlającym cyfrę 5 po zjechaniu z rozjazdu nr 10 mogę zwiększyć prędkość do 80 km/h czy muszę się kulać z prędkością 50 km/h do semafora M1 i dopiero mogę zwiększyć prędkość do 80 km/h?
2. Czy wyjeżdżając spod semafora P103 mając podany sygnał S12 razem ze wskaźnikiem W21 wyświetlającym cyfrę 5 po zjechaniu z rozjazdu nr 127 mogę zwiększyć prędkość nawet do 80 km/h po czym zmniejszyć do 60 km/h (jadąc np. lokomotywą luzem) przy semaforze U8 wyświetlającym sygnał S10a czy muszę się kulać z prędkością 50 km/h do semafora U8 i dopiero mogę zwiększyć prędkość do 60 km/h?
-
W obydwóch przypadkach poruszasz się po torze głównym zasadniczym będącym przedłużeniem toru szlakowego, więc obowiązuje pierwsza częśc punktu 8 instrukcji Ie-1. Tak więc po opuszczeniu ostatniego rozjazdu okręgu zwrotnicowego osłanianego semaforem możesz przyspieszyć i potem stosować się do następnych semaforów.