- Symulator MaSzyna -

Symulator EU07 (i nie tylko) => Infrastruktura kolejowa => Wątek zaczęty przez: Javist w 16 Lipca 2018, 14:37:56

Tytuł: Zasięg ograniczenia prędkości semafora
Wiadomość wysłana przez: Javist w 16 Lipca 2018, 14:37:56
Witam,
nie jestem z zawodu maszynistą, natomiast lubię czasem pojeździć jakimś składem dla zabawy, ponieważ jest to całkiem przyjemne i odprężające. Nurtuje mnie jedna rzecz, której nie mogę nigdzie znaleźć (nawet po przeczytaniu instrukcji E-1), mianowicie jak daleko poza semafor obowiązuje ograniczenie prędkości pokazywane przez owy semafor? Sytuacja jest jasna kiedy mam np. sygnał S10, a po nim S2. Jednak zdarzają się sytuacje kiedy najczęściej mam sygnał S10 bądź S10a, a po nim nie ma innego semafora określającego dozwoloną prędkość jazdy ani żadnego wskaźnika. Czy zakres ograniczenia mieści się w obrębie np. jednego toru aż do zwrotnicy czy w jaki sposób to działa?

Prosiłbym o podchodzenie do tego pytania na spokojnie, ponieważ dopiero się uczę przepisów panujących na kolei i nie wszystko jeszcze tak dobrze rozumiem :)

Pozdrawiam i życzę miłego dnia.
Tytuł: Odp: Zasięg ograniczenia prędkości semafora
Wiadomość wysłana przez: Cookie w 16 Lipca 2018, 14:39:27
Dopóki ostatni wagon nie zjedzie z ostatniej głowicy rozjazdowej za semaforem.
Tytuł: Odp: Zasięg ograniczenia prędkości semafora
Wiadomość wysłana przez: Javist w 16 Lipca 2018, 14:42:51
Dziękuję za odpowiedź.
Czy jest jakiś sposób, żeby w MaSzynie ocenić czy cały skład zjechał już z rozjazdu czy "na czuja"?
Tytuł: Odp: Zasięg ograniczenia prędkości semafora
Wiadomość wysłana przez: Cookie w 16 Lipca 2018, 14:48:18
Można albo spróbować wypatrzeć z okna albo metodą "na długość". Patrzysz w Rainsted jaką masz długość składu. Przy wyjeździe ze stacji/posterunku patrzysz na pierwszy słupek kilometrażowy i liczysz słupki. Co każdy słupek jest 100m. Czyli jak masz skład np. 200m to musisz minąć minimum dwa słupki zanim się rozpędzisz do prędkości rozkładowej.
Tytuł: Odp: Zasięg ograniczenia prędkości semafora
Wiadomość wysłana przez: kawup w 16 Lipca 2018, 18:15:09
Sygnał obowiązuje do następnego semafora wyjazdowego, lub za ostatni rozjazd głowicy wyjazdowej. Na mojej stacji w kierunku Warszawy jest do semafora wyjazdowego, a w kierunku Katowic jest za głowice wyjazdową.
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/d/db/Gomunice.png
Tytuł: Odp: Zasięg ograniczenia prędkości semafora
Wiadomość wysłana przez: gravition w 16 Lipca 2018, 20:06:23
Proszę o uściślenie, w jakich przypadkach sygnał obowiązuje do semafora SBL, chodzi np. o wyjazd na sygnał Sz? Wtedy jest jazda 20km/h od semafora wyjazdowego, na którym podany jest Sz do semafora SBL?
Tytuł: Odp: Zasięg ograniczenia prędkości semafora
Wiadomość wysłana przez: kawup w 16 Lipca 2018, 21:35:19
Nie chodzi do semafora SBL tylko do semafora wyjazdowego, to mój błąd.
Tytuł: Odp: Zasięg ograniczenia prędkości semafora
Wiadomość wysłana przez: Javist w 22 Lipca 2018, 12:05:52
Sygnał obowiązuje do następnego semafora wyjazdowego, lub za ostatni rozjazd głowicy wyjazdowej. Na mojej stacji w kierunku Warszawy jest do semafora wyjazdowego, a w kierunku Katowic jest za głowice wyjazdową.
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/d/db/Gomunice.png

Również dziękuję za wyjaśnienie :)
Muszę to na żywo zobaczyć w przyszłym tygodniu, akurat mam niecałe 20km do Radomska. ;)
Tytuł: Odp: Zasięg ograniczenia prędkości semafora
Wiadomość wysłana przez: wołodyjowskiIC w 22 Lipca 2018, 21:47:58
Proszę o uściślenie, w jakich przypadkach sygnał obowiązuje do semafora SBL, chodzi np. o wyjazd na sygnał Sz? Wtedy jest jazda 20km/h od semafora wyjazdowego, na którym podany jest Sz do semafora SBL?
Do semafora SBL obowiązuje generalnie w czasie jazdy na widoczność o ile blokada nie jest unieważniona. Natomiast jazda na Sz do 20km/h, do następnego semafora SBL obowiązuje gdy wyjazd jest na SBL, a do 40km/h i do ostatniego rozjazdu obowiązuje, gdy wyjazd jest na PBL. Mówię o przypadku gdy na semaforze wyjazdowym jest Sz.
Tytuł: Odp: Zasięg ograniczenia prędkości semafora
Wiadomość wysłana przez: EU07-483 w 23 Lipca 2018, 13:58:42
Sygnał zastępczy na PBL do granicy posterunku, nie do ostatniego rozjazdu.
Tytuł: Odp: Zasięg ograniczenia prędkości semafora
Wiadomość wysłana przez: mac310 w 30 Grudnia 2021, 18:26:25
A gdzie się kończy posterunek, bo z ostatnim rozjazdem wydaje się bardziej jednoznacznie, a z granicą posterunku to nie do końca?
Tytuł: Odp: Zasięg ograniczenia prędkości semafora
Wiadomość wysłana przez: mareczek w 30 Grudnia 2021, 19:47:59
Granica posterunku/stacji jest między semaforami wjazdowymi.
Tytuł: Odp: Zasięg ograniczenia prędkości semafora
Wiadomość wysłana przez: barman_2000 w 30 Grudnia 2021, 22:08:48
w 99% przypadków tak jest, że granicę posterunku wyznaczają semafory wjazdowe, ale nie zawsze tak musi być. Konkretne informacje gdzie jest granica są w regulaminach technicznych stacji.
Tytuł: Odp: Zasięg ograniczenia prędkości semafora
Wiadomość wysłana przez: mac310 w 31 Grudnia 2021, 00:17:31
I każdy maszynista jeżdżący po danym szlaku ma te regulaminy do dyspozycji?
Tytuł: Odp: Zasięg ograniczenia prędkości semafora
Wiadomość wysłana przez: MaciejM w 31 Grudnia 2021, 09:03:54
Teoretycznie tak - maszynista który posiada znajomość infrastruktury kolejowej (znajomość szlaku) ma wiedzę na temat regulaminów technicznych posterunków na których pracuje. Natomiast jest to wszędzie ustandaryzowane.

Granicę posterunku wyznaczają:
- semafor wjazdowy
- jak na torze nie ma semafora wjazdowego (wjazd z toru lewego bez semafora) to granicą jest linia prostopadła do toru na wysokości semafora przy torze prawym
- jak nie ma żadnego semafora wjazdowego to granica posterunku znajduje się 100 metrów przed pierwszym rozjazdem
Tytuł: Odp: Zasięg ograniczenia prędkości semafora
Wiadomość wysłana przez: barman_2000 w 31 Grudnia 2021, 10:47:40
Oczywiście, jako maszynista muszę mieć znajomość danego szlaku oraz regulaminów technicznych posterunków przez które przejeżdżam.
Tytuł: Odp: Zasięg ograniczenia prędkości semafora
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 31 Grudnia 2021, 15:40:55
Mieć "znajomość" RTS, a znać je to niestety dwie różne rzeczy...
Tytuł: Odp: Zasięg ograniczenia prędkości semafora
Wiadomość wysłana przez: Ensifer w 02 Stycznia 2022, 18:35:54
Czyli czytasz RTS-y każdej stacji, przez którą przejeżdżasz? Nieźle. Jeszcze rozumiem, jak ktoś robi na przetoku - wtedy swój rejon manewrowy trzeba znać, ale to już lekka przesada.
Tytuł: Odp: Zasięg ograniczenia prędkości semafora
Wiadomość wysłana przez: barman_2000 w 02 Stycznia 2022, 20:48:09
No tak, lepiej nie czytać i potem przychodzi zrobić jakieś manewry w danej stacji, odstawić wagon czy coś innego jak się wydarzy i wszyscy stoją i się zastanawiają bo nie wiedzą co i jak...
Tytuł: Odp: Zasięg ograniczenia prędkości semafora
Wiadomość wysłana przez: mareczek w 02 Stycznia 2022, 20:50:54
A dyżurnemu mowę odejmuje i nie jest w stanie nic podpowiedzieć drużynie co i jak zrobić (np. ile wagonów "zakręcić" po odstawce itp.)?
Tytuł: Odp: Zasięg ograniczenia prędkości semafora
Wiadomość wysłana przez: barman_2000 w 02 Stycznia 2022, 20:52:58
Dyżurny nie jest od tego, jak ma dobry humor to podpowie. Miałem w sylwestra taką sytuację, stałem przez 2 godziny bo panowie maszyniści nie wiedzieli jak po stacji jeździć.
Tytuł: Odp: Zasięg ograniczenia prędkości semafora
Wiadomość wysłana przez: RUDEK w 02 Stycznia 2022, 20:55:35
Jak jest ktoś ogarnięty to sobie poradzi, zawsze można zapytać itd. Wiele razy się wpada pierwszy raz w stację na awarię czy po wykolejeniach po nocach i nikt nie narzeka bo trzeba sobie poradzić.
Tytuł: Odp: Zasięg ograniczenia prędkości semafora
Wiadomość wysłana przez: Ensifer w 03 Stycznia 2022, 10:07:00
Nie wyobrażam sobie znać zapisów regulaminu każdej stacji, przez którą przejeżdżam - to jest zwyczajnie niewykonalne, zwłaszcza jak nie robimy tylko jednej trasy, a jeździmy po całym kraju. Zawsze pozostaje "telefon do przyjaciela". Regulamin trzeba znać, jeśli robimy zaplanowane manewry - wtedy nie ma zmiłuj się.
Tytuł: Odp: Zasięg ograniczenia prędkości semafora
Wiadomość wysłana przez: ganc w 23 Lutego 2023, 15:06:22
Prośba o rozwianie moich wątpliwości.
Do przedstawienia sytuacji posłużyłem się schematem stacji Warszawa Gdańska ze strony https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Warszawa_Gda%C5%84ska_Osobowa (https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Warszawa_Gda%C5%84ska_Osobowa) i zamieszczam dwie sytuacje, wjazd i wyjazd ze stacji.
Ze strony https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=mapa#6/52.000/18.000 (https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=mapa#6/52.000/18.000) wywnioskowałem, że prędkości drogowe lk 509 i lk 20 w rejonie Warszawy Gdańskiej to 80 km/h.
W Ie-1 Rozdział 2, §3, ust. 8 jest napisane:
Cytuj
Jeżeli sygnał na semaforze świetlnym zezwala na jazdę ze zmniejszoną prędkością, to jazda z tą prędkością obowiązuje do końca okręgu zwrotnicowego osłanianego tym semaforem, z wyjątkiem jazd po torach głównych dodatkowych, na których należy stosować na całej drodze przebiegu prędkość wskazaną na semaforze.
I teraz dwa pytania:
1. Czy wjeżdżając spod semafora B mając podany sygnał S10 razem ze wskaźnikiem W21 wyświetlającym cyfrę 5 po zjechaniu z rozjazdu nr 10 mogę zwiększyć prędkość do 80 km/h czy muszę się kulać z prędkością 50 km/h do semafora M1 i dopiero mogę zwiększyć prędkość do 80 km/h?
2. Czy wyjeżdżając spod semafora P103 mając podany sygnał S12 razem ze wskaźnikiem W21 wyświetlającym cyfrę 5 po zjechaniu z rozjazdu nr 127 mogę zwiększyć prędkość nawet do 80 km/h po czym zmniejszyć do 60 km/h (jadąc np. lokomotywą luzem) przy semaforze U8 wyświetlającym sygnał S10a czy muszę się kulać z prędkością 50 km/h do semafora U8 i dopiero mogę zwiększyć prędkość do 60 km/h?
Tytuł: Odp: Zasięg ograniczenia prędkości semafora
Wiadomość wysłana przez: gravition w 23 Lutego 2023, 15:19:45
W obydwóch przypadkach poruszasz się po torze głównym zasadniczym będącym przedłużeniem toru szlakowego, więc obowiązuje pierwsza częśc punktu 8 instrukcji Ie-1. Tak więc po opuszczeniu ostatniego rozjazdu okręgu zwrotnicowego osłanianego semaforem możesz przyspieszyć i potem stosować się do następnych semaforów.