- Symulator MaSzyna -

Symulator EU07 (i nie tylko) => Symulator => Wątek zaczęty przez: Domino93pl w 27 Maja 2018, 15:51:38

Tytuł: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: Domino93pl w 27 Maja 2018, 15:51:38
Jadąc SU45 na Całkowie v2 nagle wyskoczyła mi lampka "uszkodzenie lokomotywy". Co wtedy robić (albo jak zapobiegać)?
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: jakubg1 w 27 Maja 2018, 15:53:34
Lokomotywa się przegrzała. Oznacza to koniec jazdy.

Aby zapobiec takim przypadkom w przyszłości, trzymaj lokomotywę na niższych obrotach :)
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: Stele w 27 Maja 2018, 15:59:22
W tą stronę nie jest to jeszcze zrobione o ile mi wiadomo. W każdym razie zapala się ona, gdy temperatura cieczy chłodzących wyjdzie z widełek temperatury roboczej. Co termometry mówiły podczas wystąpienia tej usterki?
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: tmj w 27 Maja 2018, 16:01:36
Lokomotywa się przegrzała. Oznacza to koniec jazdy.
Nie calkiem, przegrzanie przynajmniej na ta chwile nie ma negatywnych konsekwencji. Natomiast faktycznie lepiej do niego nie dopuszczac, bo rzeczone konsekwencje kiedys moga sie pojawic ;d
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: Smok E_ustachy w 27 Maja 2018, 17:13:09
No to pojawia się kwestia, czy da się schłodzić?
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: tmj w 27 Maja 2018, 17:14:44
Jesli silnik nie pracuje na wysokich obrotach to ewentualnie temperatury powinny spasc w rezultacie chlodzenia.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: Tomnord15 w 27 Maja 2018, 18:59:20
Miałem dzisiaj to samo na najnowszym exe. Z początku jechałem SP45 stosując małe obroty. Temperatura rosła powoli i przy gdzieś 90 stopni zapaliła się lampka uszkodzenia. Jechałem dalej i temperatura rosła aż powyżej 100 stopni na obiegu głównym rozłączyło jazdę a lokomotywy nie dało się już uruchomić. Temperatura dwóch obiegów spadała ale bardzo powoli i tylko na postoju.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: matt3991 w 09 Czerwca 2018, 16:20:15
Włączenie ogrzewania pociągu przyspiesza spadek temperatury?

// edit: nie jestem pewien, ale tak mi się wydaje.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: lukasz92 w 09 Czerwca 2018, 16:28:41
Włączenie ogrzewania pociągu przyspiesza spadek temperatury?

// edit: nie jestem pewien, ale tak mi się wydaje.

W żadnym razie. Układ wodny w lokomotywie nie działa tak samo jak w samochodzie.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: Stele w 09 Czerwca 2018, 16:43:32
Włączenie ogrzewania kabiny by w większości lokomotyw pomogło, ale tego nie symulujemy. Ogrzewanie składu jest elektryczne, czyli dociążasz silnik dodatkową prądnicą.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: EP08_015 w 09 Czerwca 2018, 20:01:51
A wytlumaczcie mi mechanizm dzialania ukladu wody. Obserwuje te wskaxniki i widze ze uklad glowny rosnie a pomocniczy nie. Tak ma byc?
Jeszczte pyt odnosnie lampki pompy wody. Jakie jest jej dzialanie? U mnie tez zapalila sie ta kontrolka uszk. Czy to koniec jazdy czy jest sens czekac az temp opadnie? Temp opadly ponizej 80st i dalej nie odpale loka. Jak jest w rzeczywistosci?
Temp spadla do 60 dopiero lampka zgasla.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: Stele w 09 Czerwca 2018, 22:12:36
O ile wiem, nie ma lampki pompy wody. Jest lampka i-fuelpumpoff: czyli pompa paliwowa wyłączona.
Nie wszystkie pojazdy mają dwa obiegi wody. Drugi obieg przepływa wokół chłodnicy oleju. Jak go nie ma, to przepływa tam woda z obiegu pierwszego, która chłodzi też bezpośrednio silnik.
Awaria oznacza że:
PT = (
        ( false == dizel_heat.water.is_cold )
     && ( false == dizel_heat.water.is_hot )
     && ( false == dizel_heat.water_aux.is_cold )
     && ( false == dizel_heat.water_aux.is_hot )
     && ( false == dizel_heat.oil.is_cold )
&& ( false == dizel_heat.oil.is_hot )
A poszczególne stany:
dizel_heat.water.is_cold = (
        ( dizel_heat.water.config.temp_min > 0 )
     && ( dizel_heat.temperatura1 < dizel_heat.water.config.temp_min - ( Mains ? 5 : 0 ) ) );
    dizel_heat.water.is_hot = (
        ( dizel_heat.water.config.temp_max > 0 )
     && ( dizel_heat.temperatura1 > dizel_heat.water.config.temp_max - ( dizel_heat.water.is_hot ? 8 : 0 ) ) );
    dizel_heat.water_aux.is_cold = (
        ( dizel_heat.water_aux.config.temp_min > 0 )
     && ( dizel_heat.temperatura2 < dizel_heat.water_aux.config.temp_min - ( Mains ? 5 : 0 ) ) );
    dizel_heat.water_aux.is_hot = (
        ( dizel_heat.water_aux.config.temp_max > 0 )
     && ( dizel_heat.temperatura2 > dizel_heat.water_aux.config.temp_max - ( dizel_heat.water_aux.is_hot ? 8 : 0 ) ) );
    dizel_heat.oil.is_cold = (
        ( dizel_heat.oil.config.temp_min > 0 )
     && ( dizel_heat.To < dizel_heat.oil.config.temp_min - ( Mains ? 5 : 0 ) ) );
    dizel_heat.oil.is_hot = (
        ( dizel_heat.oil.config.temp_max > 0 )
&& ( dizel_heat.To > dizel_heat.oil.config.temp_max - ( dizel_heat.oil.is_hot ? 8 : 0 ) ) );

Czyli po polsku, jeśli dana wartość jest zdefiniowana w fiz i jest przekroczona to wywala i czeka aż spadnie do wartości mniejszej od max o liczbę za pytajnikiem w nawiasie. Czemu tak? Tak było w trainzie. ;)
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: EP08_015 w 09 Czerwca 2018, 22:44:43
Co do lampki, jest taka w kabinie su45. pompawodna_off Kiedy ona zadziała? jak pompa z jakiegoś powodu się uszkodzi, czy to sygnalizacja jej wylaczenia/zalaczenia?

Tymczasem dziś wydlubalem wskaźnik predkosci ekranu dla ST45. Niewiem czemu wyświetlacz ma skale do 100 jak może lok jechać 120. To tak przy okazji.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: Stele w 09 Czerwca 2018, 22:47:23
Ale w modelu? W mmd nic takiego nie jest okodzone. Jak to ma działać, nie mam pojęcia.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: EP08_015 w 09 Czerwca 2018, 22:53:25
Tak w modelu kabiny jest taka lampka na pulpicie. W mmd nie wystepuje.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: tmj w 09 Czerwca 2018, 23:32:31
A wytlumaczcie mi mechanizm dzialania ukladu wody. Obserwuje te wskaxniki i widze ze uklad glowny rosnie a pomocniczy nie. Tak ma byc?
Jesli lokomotywa ma dwa uklady to drugi moze pracowac (domyslnie) odrebnie i w takim wypadku grzeje sie wolniej, lub polaczony z glownym i wtedy nastepuje miedzy nimi wymiana ciepla. Ta druga opcje zdaje sie stosuje sie zima.

Cytuj
Co do lampki, jest taka w kabinie su45. pompawodna_off Kiedy ona zadziała? jak pompa z jakiegoś powodu się uszkodzi, czy to sygnalizacja jej wylaczenia/zalaczenia?
Idac po nazwie, to jest wariant _off czyli 'wylaczone' dla lampki "pompawodna". Nie wiem jaka jest dokladnie jej funkcja, instrukcja SU45 do Trainz nie wspomina jej, a innego opisu urzadzen w kabinie tez nie znalazlem.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: EP08_015 w 10 Czerwca 2018, 07:51:56
To zaimplementuj ja jako pompa off. Doda sie to do kabin. Lampka jest czerwona wiec moze byc to zarowno awaria jak i jej wylaczenie. Ale to tylko moje domysly.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: jakubg1 w 10 Czerwca 2018, 09:37:55
Tymczasem dziś wydlubalem wskaźnik predkosci ekranu dla ST45. Niewiem czemu wyświetlacz ma skale do 100 jak może lok jechać 120. To tak przy okazji.
Bo to nie jest prędkościomierz. To jakiś wskaźnik siły.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 10 Czerwca 2018, 09:56:01
Nie naprawisz tego. Ja cierpliwie czekałem do spadku temperatury do 40 stopni i nadal silnika nie zalaczylem.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: EP08_015 w 10 Czerwca 2018, 13:24:19
U mnie spadla do 60st i uruchomilem. Trwalo to ponad 10 minut. Lampka sama zgasla. Czy przy wyl silniku powinno dzialac chlodzenie? Tmj zaimplementuj te lampke a ja ja dodam do kabin.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: Rudzik w 10 Czerwca 2018, 13:47:07
Chłodzenie we Fiacie napędzane jest wałem od silnika. Jak zgasimy lokomotywę to już tylko fizyka i powolne samoczynne stygnięcie.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: Stele w 10 Czerwca 2018, 13:49:28
Tylko, że lokomotywa nie powinna gasnąć przy przekroczeniu temp max, tylko regulator powinien zrzucać na obroty jałowe.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: tmj w 10 Czerwca 2018, 15:00:05
Nie ma jak na razie w kodzie nic co wplywaloby na prace silnika po przegrzaniu. Jedyny efekt to blokada startu gdy temperatury sa poza dopuszczalnym zakresem (tak z gory jak i z dolu)
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: adamst w 10 Czerwca 2018, 20:10:36
O ile pamiętam, lampka "pompa wodna", jeżeli jest na pulpicie fiata, to dotyczy elektrycznej pompki obiegowej której używamy korzystając z podgrzewacza - świeci się gdy pompka pracuje. Normalnie się nie świeci.



Chyba jednak coś namieszałem. Zajrzę do mojego skryptu jeszcze raz.

EDIT:

A więc tak - ta lampka nie jest pod nic podłączona, i na większości lokomotyw w realu też nie jest - siedzi jako rezerwa. Akurat na pulpicie 213, który był bazą dla kabiny która jeździ w maszynie, zachowała się tabliczka "pompa wodna" pod tą lampką, ale na wielu pulpitach jest niepodpisana. Ten podpis może być jakimś reliktem z wczesnej ery SP45.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: bumer w 11 Czerwca 2018, 15:24:21
Dzisiaj rano pojechałem służbę z Janiszewa do Wilisia na SU45. Miałem jakieś 460 ton na haku czyli 9 wagonów. Misja pospieszny oczywiście. Na magistrali Janiszew - Macierzewo w okolicy Orzechowa zapaliła mi się czerwona lampka na pulpicie a temperatura urosła do 95 stopni. A jechałem z obrotami max 1250 i tylko do 10 pozycji. W Macierzewie temperatura spadła do 90 stopni i trochę spadała ale przed Paszkami Wielkimi silnik zgasł. Defekt.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: adamst w 11 Czerwca 2018, 17:19:35
To coś chłopaki musieli źle przepisać, bo w Trainzie jazda na 10 pozycji jest 100% bezpieczna, nawet w lecie ;) Ewentualnie TS jakoś dziwnie liczy :P Jedyne sytuacje, kiedy fiacik mi się przegrzał w Trainzie (pomijając sztucznie wywołane defekty) to jazda z ciężkim bruttem (1200t) z Chełma do Lublina, przy temperaturze powietrza powyżej 30 stopni - na wzniesieniu przed Zawadówką nawet przy pełnej mocy prędkość potrafi spaść do 20km/h - i wtedy potrafi się przegrzać, bez dodatkowego ruchu powietrza od jazdy.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: bumer w 11 Czerwca 2018, 17:46:56
Też mi się tak wydaje. Czasem rozmawiam ze starymi maszynistami, którzy zęby pozjadali na SP45 lub później na SU45 czy SU46. Jak ciągali składy z Jeleniej Góry do Szczecina to nie 5 wagonów tylko z 8 lub 10. Szopa w Jeleniej Górze słynęła z niezawodnych EN57 zimą czy sprawnymi w 100 % spalinówkami. Na SU45 też mieli zasadę, że maksymalnie wystarczyło dać 10 pozycję i miała obroty około 1250 i nie było z nimi problemów czy nawet z przegrzaniem.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: Stele w 11 Czerwca 2018, 19:39:48
Na którym exeku? Jak jeździsz teoretycznie zrobionymi spalinówkami, możesz włączyć logowanie parametrów fizycznych. Wykreślę sobie wykres temperatury i będzie widać co należałoby zbić.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: tmj w 11 Czerwca 2018, 19:49:30
Puscilem SU45 ze skladem pospiesznym do Wilisia na Calkowie 2 (siedem wagonow) Trzymajac ja praktycznie caly czas na pozycji 10+2 temperatura silnika utrzymywala sie na poziomie ~100 stopni, a wentylatory trzymaly wode w dopuszczalnych granicach. W czasie hamowania i minutowego postoju w Orzechowie temperatura silnika spadla do ~90 stopni.

Tak ze nie wiem, "u mnie dziala". Chociaz nie wykluczam ze szamynowa kalkulacja mocy silnika, a co za tym idzie, generowanego przez silnik ciepla, odbiega od tego co wyliczane jest przez Trainzowy odpowiednik. Dla porownania, wyliczony EnginePower na pozycji 10+2 to ~725 'czegostam, zas na pelnych obrotach 14+3 to 1494. Nie wiem ile ma to wspolnego z rzeczywistoscia i/lub wartosciami jakie kalkuluje tu sobie Trainzowy skrypt :<
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: bumer w 11 Czerwca 2018, 20:18:16
@Stele testowałem na najnowszym exe 180609.
@tmj Skoro temperatura utrzymywała Ci się blisko 100 stopni to zapaliła Ci się czerwona lampka na pulpicie ? Z tego co wiem i pamiętam z SU46 to temperatura przy takim 7 wagonowym składzie i sprawności maszyny oscylowała się między 80 góra 90 stopni. O ile nie katujemy jej na 13 pozycji. Na każdej spalinówce w MaSzynie nigdy nie używam maksymalnych obrotów w jeździe pociągowej. No chyba, że w skrajnych przypadkach.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: adamst w 11 Czerwca 2018, 20:26:50
Te 100 w przykładzie tmj to temperatura wirtualnego "bloku silnika" - służąca do grzania wody ;) , termostat na to nie reaguje, tylko na temperaturę wody - a ta, jak tmj napisał, była w normie.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: tmj w 11 Czerwca 2018, 20:30:36
Mhm, dokladnie. Lampka sie w zwiazku z tym nie zapalila, chociaz nie mialem cierpliwosci testowac dluzej. Puscilem jeszcze sklad na Calkowie retro, SU45 + 4x bipa i zobacze jak sobie AI poradzi.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: Stele w 11 Czerwca 2018, 21:35:14
Chłodnica oleju była skopana od miesiąca. Badanie przed i po korekcie. Pyrzyce-Chwarstnica 911T brutta.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 12 Czerwca 2018, 20:26:29
A oto moje spostrzeżenia i zarazem wnioski. Ustawienia wskaźnika temperatury oleju pokazują bzdury. Przykład. Jechałem dziś SU45 na całkowiev2 pospieszny (zamiana z SU46). Załączyłem ogrzewanie po czym po szlakowych 70-60km/h, nie przekraczałem 1000obrotów. Temperatura utrzymywała się w granicach 60-70 stopni. Przy zmianie prędkości drogowej do 120km/h, dałem porządnie w palnik do ostatniej pozycji i rozpędziłem pociąg do 100km/h. Obroty 1400. Jak złapałem temperaturę 80 stopni, wyłączyłem nastawnik na 0 i jechałem na jałowym. Co ciekawe temperatura oleju wzrastała do 85 stopni. Nagle zapaliła się kontrolka awarii lokomotywy! Na próbę spróbowałem rozruchu i dało się jechać. Mimo wszystko, coś jest chyba nie tak
 Od czego ten wzrost temperatury? Chyba nie od ogrzewania..
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: tmj w 12 Czerwca 2018, 20:33:47
Wez poprawione .fiz do SU45 z repo, jak pisze Stele byl tam skopany parametr wymiany ciepla oleju.

Temperatura oleju to w uproszczeniu wypadkowa temperatur bloku silnika i ukladu chlodzenia.

Tak na marginesie, to przy biezacym .fiz i exe zalaczenie ogrzewania w SU45 oznacza ze silnik ma wymuszana prace na poziomie co najmniej ~1100 obr/min wiec tak, bedzie to mialo jakis wplyw na wzrost temperatur.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: Rudzik w 12 Czerwca 2018, 22:22:23
Nic nie pokazuje bzdur. Podstawy mechaniki. @EU40 a jak jest z jazdą samochodem po autostradzie i po mieście? Po mieście używamy raczej niskiego zakresu obrotów ale jest mały pęd powietrza chłodzący chłodnicę i silnik z racji niskiej prędkości. Olej na rozgrzanym silniku utrzymuje temperaturę taką samą jak płyn w układzie chłodzenia (95-105*C). Jak wpadasz na autostradę to raczej 50km/h nie jedziesz. Przy prędkości 140km/h samochód z silnikiem benzynowym ma średnie obroty 4tys. Temperatura chłodziwa spada do ok 90-95*C za to olej dostaje ostro po tyłku osiągając nawet 110-115*C z racji bardzo wysokiej prędkości obrotowej elementów silnika. Musi przecież obsłużyć 4 tłoki pędzące góra-dół z częstotliwością 67 razy na sekundę każdy i wał korbowy obracający się 4000 razy na minutę. Nie wspomnę o wałkach i innych ruchomych częściach. A chłodziwo temu takie zimne bo pęd powietrza chłodzi zarówno chłodnicę jak i silnik. Dla czego po zjeździe na punkt obsługi podróżnych czy stację paliw przy autostradzie NIE WOLNO zgasić od razu silnika? Bo trzeba schłodzić przez 2-3 minuty olej do temperatury chłodziwa. Nie tylko turbiny, wolnossaki też.

W SU45 tłoków masz 12 i każdy "skacze" 25 razy na sekundę przy prędkości 1500 obrotów wału korbowego na minutę.
Tarcie.

To normalne że przy pałowaniu z wysoką prędkością przez dłuższy czas olej idzie mocno w górę a woda utrzymuje się na bezpiecznym poziomie.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: adamst w 12 Czerwca 2018, 23:59:37
Kacu dobrze gada. Poza tym cały układ ma pewną bezwładność - wprawdzie po zejściu na luz silnik przestaje się aż tak mocno nagrzewać, ale też spada wydajność chłodzenia (bo woda krąży wolniej w układzie, wentylatory się wolniej kręcą itp), tak więc pomimo mniejszej mocy wytwarzanej przez silnik, nie schłodzi się on tak od razu, i jak najbardziej przez jakiś czas, zanim ustali się nowy stan równowagi będzie podgrzewał olej.

To trochę podobnie jak z jazdą Lębork-Łeba z rzeźnią na SM42 w lecie. Przed stromym podjazdem pod Garczegorze trzeba ręcznie załączyć wentylator - jeśli tego nie zrobimy, to w tych specyficznych warunkach (konieczność piłowania z pełną mocą przy prędkości poniżej 20) załączenie przez termostat będzie za późne, i zanim silnik się schłodzi, to woda oraz olej i tak przekroczą dopuszczalną temperaturę.

Nawiasem mówiąc - w mojej symulacji Traizowej SU45/46 też trzeba dać silnikowi i turbinom czas na schłodzenie - jeżeli gorący silnik zgaśnie (z powodu celowego zgaszenia lub jakiejś usterki) to obowiązkowo należy jak najszybciej załączyć przynajmniej pompkę olejową, żeby olej nie stał. W przeciwnym wypadku grozi uszkodzenie turbosprężarki, co w symulacji akurat objawia się spadkiem mocy o połowę, i masakrycznym dymieniem.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: EP08_015 w 13 Czerwca 2018, 16:53:22
Ja zauwazylem ze po zejściu z pozycji temp mi szybko urosła. Testuje dizle na drawinowie i widze ze nie dość ze ciężko zlapac rozkladowa z 6 pudlami to ta temp ekspresowo rosnie. Czy to tak w realu tez jest? Ruszylem z drawinowa i przed Grabowkiem wywalilo temperaqture. Teraz mam 10 minut postoju by zaczekać az lok ostygnie. Nie da się na 10 pozycji trzymać bo szybkość nie rosnie a trzeba te 120 zlapac. Nie można zrobić tak by prog zalaczenia loka było 80st? tylko trzeba czekac do 60 bodajże. NIe da się jezdzic teraz tymi lokami odkad wprowadzono te funkcje. CHlodzenie do bani moim zdaniem. Ped powietrza podczas jazdy także powinien fizycznie loka schlodzic, jednak podejzewam ze tego nie symulujecie, w związku z tym obstaje za zlikwidowaniem tego zabezpieczenia do czasu pelnej symulacji chłodzenia loka.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: tmj w 13 Czerwca 2018, 18:25:06
Ped powietrza podczas jazdy także powinien fizycznie loka schlodzic, jednak podejzewam ze tego nie symulujecie
Zle podejrzewasz.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: EP08_015 w 13 Czerwca 2018, 18:56:41
Swego czasu jezdzilem na trasie jako pasażer oczywiście poc posp z Krasnika do Stalowej woli i tam swego czasu su45 ciagaly składy po niezelektryfikowanej linii i nie przypominam sobie byśmy gdzies stawali na 10 lub 15 minut celem schłodzenia loka. Cos jest nie tak.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: tmj w 13 Czerwca 2018, 19:12:25
Byc moze zamiast pilowac lokomotywe na maksymalnej pozycji nastawnika az sie zagotuje "zeby te 120 zlapac" maszynisci rozpedzali sie nieco rozsadniej, przerzucajac sie miedzy maksymalnymi obrotami i pozycja 10, przy ktorej lokomotywa nadal rozpedza sie (chociaz wolniej) ale przy okazji tez nieco sie chlodzi?

Osobna kwestia jest na ile w tej chwili wiernie odwzorowane sa takie rzeczy jak zdolnosc SU45 do osiagniecia w ogole tych teoretycznych 120 km/h z paroma wagonami na haku i czas jaki to zajmuje, bo np. na Calkowie 2 ciagnac 7-8 wagonow nie daje ona rady rozpedzic sie znaczaco powyzej setki.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: Stele w 13 Czerwca 2018, 19:22:35
Włącz logowanie fizyki do dat i wstawiaj pliki dla tych przegrzanych spalinówek, bo nawet nie piszesz, który układ się gotuje.

W załączniku SU46 robiąca kółka po TD ze składem 800T na domyślnych chłodnicach. Jedyne co wykroczyło za zakres, to olej (87°C do normy 85°C) ale on nie ma termostatu. :P
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: szogun w 13 Czerwca 2018, 19:30:27
Nie da się osiągnąć bo sam przynajmniej mam takie wrażenie że maszynowe spal-ele są słabe względem realu. Szczególnie można odnieść takie wrażenie oglądając filmy Qryszaqa gdzie SU46 z załączonym ogrzewaniem całkiem żwawo buja się bez kręcenia kołem do końca. Musiałbym wygospodarować chwilę czasu i przejechać się, bo jednak diesel ma wysoką wydajność energetyczną a z tego co czytam to zachowuje się bardziej jak benzyna w MaSzynie. Może używacie źle jakiś skrótów i mieszacie w obiegach bo z mojego doświadczenia zagotować diesla na dużym obiegu to jest nie lada wyczyn. Autami ciężarowymi to trzeba parę dobrych kilometrów na pełnym bucie przejechać żeby się przynajmniej termostat otworzył, a pojemność układu chłodzenia w lokomotywie jest raczej wprost proporcjonalna do wielkości motoru.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: EP08_015 w 13 Czerwca 2018, 19:45:38
Cytuj
bo nawet nie piszesz, który układ się gotuje.

Obieg glowny wyjście z silnika. Jak odlaczy loka to natychmiast termometr tego drugiego układu wody osiąga w sekundach powyżej 90.

Co do mulowatosci dizli podobnie uwazam ze za wolno sie rozpedzaja.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: bumer w 13 Czerwca 2018, 23:04:32
Moje aczkolwiek skromne doświadczenie mówi to samo. Miałem okazję raz na SU45 się przejechać na dłuższym odcinku i kilka razy SU46. Co prawda nie byłem na obu lokomotywach już z 10 lat ale pamiętam, że tam temperatura utrzymywała się max 85 stopni. Rozpędzanie pociągu odbywało się tylko do 10 pozycji czyli około 1250 obrotów. Nawet maszynista, który zjadł zęby na tych lokomotywach stwierdził, że nawet 13 pozycja nie poprawi osiągów bo czy na 10 czy 13 pozycji rozpędzi się tak samo. To samo tyczy się ST43 - tam wystarczy 16 pozycja i on sam sobie będzie się rozpędzał charakterystycznie bulgocząc. Co do osiągów SU45 czy SU46 w MaSzynie to rzeczywiście - osiągi trochę odbiegają. Oto przykład na odcinku Pieńsk - Lasów (160 km/h szlakowa) czyli SU46 rozpędza się na tak krótkim odcinku do 100 km/h:


A tu już wariactwo, 13 pozycja na SU46 (nic dziwnego, że w Węglińcu tylko dwie albo trzy sztuki zostały na chodzie):
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 14 Czerwca 2018, 03:34:31
Kacu. Przeczytaj jeszcze raz o czym napisałem.
Lokomotywy zbytnio nie męczyłem. Na jakieś 5 minut dostała kopa, po czym jechałem bez dużego poboru z włączonym silnikiem i włączonym układem ogrzewania. Mimo to, temperatura oleju nadal rosła i wyświetliło awarię.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: DzordZ w 14 Czerwca 2018, 10:02:53
A tu już wariactwo, 13 pozycja na SU46 (nic dziwnego, że w Węglińcu tylko dwie albo trzy sztuki zostały na chodzie):

Węgliniec ma 5 czynnych SU46.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: Zuger w 15 Czerwca 2018, 01:00:41
Akurat Węgliniec dba o swój tabor - w przeciwieństwie do Leszna, gdzie przez zaniedbania doszło do spalenia SU46-041. Poza tym warto wspomnieć, że na dzień dzisiejszy jak chodzi o serię SU46, to mamy 7 czynnych sztuk na całą Polskę, z których najdłużej pojeździ SU46-035 - aż do roku 2025.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: DzordZ w 15 Czerwca 2018, 01:18:41
Małe sprostowanie - SU46-035 "wychodzi" rok wcześniej, po niej jeszcze są 31 i 17. Chyba, że nagle PKP Cargo zmieni oblicze swojej polityki taborowej ;)
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 15 Czerwca 2018, 14:05:03
Proszę trzymać się tematu.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: matt3991 w 18 Czerwca 2018, 14:55:38
Dzisiaj już prawie udało mi się przejechać Całkowo v.2 bez uszkodzenia lokomotywy (obroty wyższe niż 1000 tylko przez 1-2 minuty przy ruszaniu) i tylko z kilkuminutowymi opóźnieniami.
Natomiast przytrafiło mi się coś innego, mianowicie nagle w trakcie jazdy lokomotywa zgasła i przy próbie ponownego jej uruchomienia obroty podchodzą na 250, ale rozruch nie łapie. Próbowałem wyłączyć pompy, baterię i uruchamiać od nowa na postoju, ale niestety nic z tego. Ktoś coś wie na ten temat?
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: kacperek754 w 19 Czerwca 2018, 07:31:48
Ten sam problem przydarzył mi się kilka razy jednak po kilku minutach prób udało mi się uruchomić
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: Carmelovy w 24 Czerwca 2018, 12:56:29
Właśnie jechałem na Całkowiev2 osobowym z Janiszewa do Jarkawek. W Całkowie silnik zgasł na amen, zapalona kontrolka uszkodzenia. Schłodziłem ją i próbowałem uruchomić ponownie ale daremnie. Ani razu podczas jazdy temperatura cieczy chłodzącej nie przekroczyła 80 stopni oraz ani razu nie zaświeciła się kontrolka uszkodzenia lokomotywy. Maksymalnie 10 pozycja a i tak uszkodzenie mimo, że termometry nie wskazywały zbyt wysokiej temperatury.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: Stele w 24 Czerwca 2018, 12:58:12
A gdzie dat? Bez tego nie sprawdzimy czy to przegrzanie czy coś w exe nie tak.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: Carmelovy w 24 Czerwca 2018, 13:01:49
Dat? Plik lokomotywy którą prowadziłem?
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: Stele w 24 Czerwca 2018, 13:08:36
Mhm, log fizyki tej lokomotywy.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: Carmelovy w 24 Czerwca 2018, 13:24:07
http://eu07.pl/userfiles/22728/priv-SU45-187.dat.zip (http://eu07.pl/userfiles/22728/priv-SU45-187.dat.zip) Oto link do pliku dat.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: Stele w 24 Czerwca 2018, 13:34:16
Używasz jakiegoś starego exe, które nie miało nawet logowania temperatur. Obliczenia na takim mogą być lekko mówiąc z tyłka.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: Carmelovy w 24 Czerwca 2018, 13:35:14
Pobiorę najnowsze exe i potem pojadę jeszcze raz sprawdzając czy tym razem będzie się grzał.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: Carmelovy w 26 Czerwca 2018, 15:16:18
Ok, na nowym exe nie grzeje się tak szybko. Da się normalnie bez defektów prowadzić.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: matt3991 w 28 Czerwca 2018, 14:13:11
Dzisiaj z ciekawości podmieniłem w składzie (Całkowo v.2 - osobowy) lokomotywę na SU46 i przy nieustannej jeździe na pełnych obrotach temperatura nie wzrasta w ogóle.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: Stele w 28 Czerwca 2018, 17:00:10
Su46 trzeba jeszcze zaimplementować trochę zaworów i automatyki, bo teraz od razu otwiera zawór obiegu chłodzenia na full, podczas gdy prawdziwa ma częściowy przepływ zależny od temperatury. Nie powiedziałbym jednak, że nie rośnie wcale. Po prostu dobrze się chłodzi.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: tmj w 28 Czerwca 2018, 17:38:05
Byc moze deklaracja braku wzrostu temperatury dotyczyla obserwacji stanu wskaznikow (a nie ekranu f1) w pojezdzie z nieaktualnym .mmd :v
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: bumer w 01 Lipca 2018, 11:54:07
Testowane na exe180624 oraz na exe3046 (patch18.05). Z Wilisia do Janiszewa pospieszny z SU45 temperatura w normie i maksymalna jaką udało mi się uzyskać to 85 stopni a obroty to maksymalnie 1250 i ani więcej. Po dojechaniu do Janiszewa i dociskaniu się do składu zapaliła się lampka uszkodzenia lokomotywy. Zdążyłem jeszcze zjechać do szopy. Kolejny pospieszny z SU45 z Janiszewa do Wilisia. Defekt w Paszkach Wielkich. Na magistrali między Janiszewem a Macierzewo miałem maksymalną temperaturę 90 stopni i delikatne traktowałem maszynę. Obroty 1250 miałem  tylko do rozruchu 65-70 km/h i schodziłem do 1100 obrotów i ona jakoś utrzymywała prędkość 80 km/h. Przed Macierzewem zapaliła mi się lampka uszkodzenia lokomotywy gdzie temperature miałem lekko poniżej 90 stopni. Dojechałem w perony do Paszek Wielkich gdzie silnik samoczynnie zgasł. Dosłownie mówię - w obu przypadkach temperaturę jaką osiągnąłem to było 90 stopni. Niech mi ktoś wyjaśni. Dlaczego te uszkodzenie lokomotywy zapala się bez powodu ? Rozumiem żebym katował po 1500 obrotów non stop i przekraczał 100 stopni C temperaturę, ale jadę delikatnie i nawet nie patrząc na rozkład.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: Stele w 01 Lipca 2018, 12:07:28
SU45 ma termostat wody na 91°C ustawiony, więc jak najbardziej poprawnie.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: Carmelovy w 01 Lipca 2018, 12:27:31
Stele, czy to 91°C jest tak jak w rzeczywistości?
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: Stele w 01 Lipca 2018, 12:31:24
Wg książki termostat obiegu głównego pozwala na rozruch przy temp 40°, zrzuca moc przy 91°, pozwala ponownie zadać moc przy 83° i wyłącza silnik przy 30°. W symku wszystkie histerezy są póki co na sztywno tak jak Adam w trainzie ustawił i jedyne co mamy obsługiwane to blokada rozruchu przy za zimnym/za ciepłym. Jakim cudem wam samoczynnie wyłącza silnik, nie mam pojęcia, bo w kodzie nie ma nic mającego dawać taki efekt. :D
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: adamst w 01 Lipca 2018, 16:29:58
W moim kodzie był jeszcze taki wredny fragment, gdzie potrafiło wyrzucać czujnik poziomu oleju przy szarpnięciach - i wtedy silnik gaśnie i zapala się lampka awarii. Ale do tego musiała być ustawiona dodatkowa flaga "niski poziom oleju". Wtedy żeby skasować tą awarię trzeba wcisnąć "grzybek" na regulatorze Woodwarda przy silniku. Nie wiem, czy @tmj to przepisał też - ale chyba nie, bo szarpanie było wykrywane o ile pamiętam w kodzie kabiny a nie lokomotywy.
W każdym razie, tak jak pisze @Stele - przy przegrzaniu powinno tylko rozłączać jazdę, ale nie powinien gasnąć. Gaśnięcie z zapaleniem lampki awarii oznacza problemy z olejem.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: Milek7 w 01 Lipca 2018, 16:47:13
Nie, obecnie to nawet nie rozłącza jazdy. Tylko zapala lampkę i blokada rozruchu.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: adamst w 01 Lipca 2018, 16:58:09
To może coś jest nieteges z interpetacją tej flagi blokady rozruchu, i powoduje także zgaszenie już pracującego silnika?
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: bumer w 02 Lipca 2018, 08:10:38
Coś z tą fizyką jest nie tak. Wy dziwicie się, że silnik gaśnie. Lampka uszkodzenia zapala się bez powodu a jak silnik zgaśnie to nie chce się uruchomić.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: tmj w 02 Lipca 2018, 13:57:24
Lampka uszkodzenia nie zapala sie bez powodu, tylko po przekroczeniu zdefiniowanych progow dopuszczalnych temperatur. Tak jak napisal Stele jednym z tych progow dla SU45 jest temperatura wody powyzej 91 stopni. Wskaznik przyrzadow w kabinie nie jest wyskalowany idealnie, wiec jesli widzisz na nim "prawie 90 stopni" to wartosc rzeczywista moze byc nieco wyzsza. Dokladne wartosci temperatur mozna odczytac z ekranu informacyjnego F1 przy aktywnym trybie debug (shift+ctrl+f12)

Biorac pod uwage ze lokomotywa przegrzewa ci sie przy "delikatnej jezdzie" podczas gdy u innych chlodzi sie ona w takich warunkach calkiem normalnie, byc moze masz nieaktualne pliki .fiz Zobacz, jakie bedzie zachowanie pojazdow po instalacji najnowszej wersji symulatora, 18.06

To może coś jest nieteges z interpetacją tej flagi blokady rozruchu, i powoduje także zgaszenie już pracującego silnika?
Flaga awarii uzywana jest tylko przy uruchamianiu procedury startu silnika, nie ma nigdzie wplywu (nawet posrednio) na juz pracujacy silnik. Pracujacy silnik zgasnac moze w trzech sytuacjach -- gdy wylaczony zostanie sam silnik, pompa paliwa lub bateria zasilajaca pompe.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: SMemek w 02 Lipca 2018, 20:27:43
U mnie z kolei wystąpił błąd polegający na tym, że nie ma odcięcia mocy silnika po przekroczeniu 91 stopni i zapaleniu się uszkodzenia lokomotywy. W ten sposób kontynuując jazdę, udało mi się zagotować wodę w obiegu głównym do 110 stopni, a w pomocniczym do 100.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: Stele w 02 Lipca 2018, 20:28:53
I tak powinno być, bo odcięcie nie jest jeszcze zaimplementowane. :)
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: adamst w 02 Lipca 2018, 20:36:27
Czyli podparty przekaźnik PT ;) Chociaż wtedy lampka też by nie zaświeciła ;)
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: Tomnord15 w 05 Lipca 2018, 06:43:55
Ja miałem tak na najnowszym exe że jechałem SP45 na Całkowo V2. Temperatura obiegu głównego doszła do  95 stopni przy w miarę spokojnej jeździe i zapaliła się wcześniej lampka uszkodzenia lokomotywy.  Silnik nie zgasł . Dzisiaj przetestuje jeszcze raz ta sama scenerię i skład przy bardziej forsownej jeździe że szczególnym zwróceniem uwagi na zachowanie się wskaźników temperatury. Na wcześniejszych exe silnik gasł i nie dało się go już uruchomić .
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: tmj w 06 Lipca 2018, 13:31:14
Do testow upewnij sie prosze, ze sa przeprowadzane nie tylko na aktualnej wersji exe, ale rowniez paczki (18.06) tak, by nie bylo klopotu z nieaktualnymi plikami .fiz
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: EP08_015 w 14 Lipca 2018, 18:37:14
Ja wlasnie zagotowalem gagarina. temp wody ponad 120st.  Moim zdaniem chlodzenie za licho dziala podczas jazdy biorac pod uwage ped piwietrza i wiatraki na dachu. To czekanie az temp opadnie do 60 jest masakryczne. Exe z paczki wygasilo silnik w czasie jazdy a podobno mialo tego nie byc. Temp opadla do 64 st i dalej silnika sie nie odpali, za chwile zejdzie powietrze z pneumatyki. Loki sie za szybko grzeja i przy tym za wolno rozpedzaja.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: youBy w 14 Lipca 2018, 18:50:45
A przetwornicę miałeś włączoną?
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: EP08_015 w 14 Lipca 2018, 19:05:01
Mialem. Napewno mialem, wlaczam ja odruchowo z pezyzwyczajenia. Nawet lampa sufitowa jasniej swieci jak sie ja wlacza.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: tmj w 14 Lipca 2018, 19:12:23
Pokaz screen z F3 to zobaczymy :>

Temperatura *nie ma* wplywu na wygaszenie silnika, i jesli nie mozesz go uruchomic nawet przy sensownych temperaturach to raczej ewidentnie przyczyna lezy gdzie indziej.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: bprog w 14 Lipca 2018, 23:10:00
Notabene czy ja mam skopane pliki, czy w SM42 na załączonym trybie manewrowym temperatura idzie w setki stopni?
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: Stele w 14 Lipca 2018, 23:42:17
Mhm, zauważyłem że przy gwałtownym zadaniu mocy enpwr leci czasami do kilkudziesięciu tysięcy na kilka sekund. To może powodować spory zastrzyk energii wypromieniowanej z silnika.
Tytuł: Odp: SU45 - uszkodzenie lokomotywy
Wiadomość wysłana przez: EP08_015 w 15 Lipca 2018, 00:23:25
Jak opadlo do 60 dopiero dalo sie odpalic co trwalo dobre pol godziny. Ale z drugiej strony jakby spalinki sie szybciej rozpedzaly ze skladem o czym byla mowa wczesniej to pewnie mozna by bylo obroty zrzucac i tylko utrzymywac predkosc. A tak ciezko dizle symkowe rozpedzic zwlaszcza na towarowce. Nie jedna juz osoba pisala ze dizle w symku sa zbyt mulowate.
Dzis ta sama misja (l53 wieczor zamiast st45) na rumunie. I znowu gotowanko. Nie da się tego scenariusza przejechać bez zagotowania wody. Gagara miałem na 140 zagotowanego. Moim zdaniem cos jest nie tak albo z chłodzeniem albo z moca spalinowek. Dopiero zaczal się wychladzac jak wracal luzem do debicy tow bez składu. Wychlodzil się do 110 stopni. Przez wiekszosc czasu trzymałem go na 400 obrotach by go nie katować a jak widać po screnie o rozkładowej nie ma mowy.