- Symulator MaSzyna -

Hyde Park => Bocznica => Wątek zaczęty przez: Cesky Kretek w 04 Maja 2018, 16:42:13

Tytuł: Pytania dot. zagadnień handlowych przewoźników kolejowych.
Wiadomość wysłana przez: Cesky Kretek w 04 Maja 2018, 16:42:13
Hej,
Jestem od dawna związany z forum i symulatorem, oraz jak niektórzy wiedzą, od blisko 4. lat pracuję w PKP Intercity - wcześniej jako konduktor, a w chwili obecnej odbywam staż przygotowawczy na stanowisko instruktora handlowego. W związku z tym chciałbym rozpocząć temat dot. zagadnień handlowych - głównie PKPIC, ale również postaram się odpowiedzieć na pytania dot. innych przewoźników, na zasadzie: zadajecie pytanie, a ja staram się odpowiedzieć w miarę szybko wraz z ew. podstawą prawną. Dla Was będzie to zaspokojenie wiedzy/ciekawości, a dla mnie trening i łatwiejsze przyswajanie i utrwalanie wiedzy. :) Możecie pytać o ulgi, oferty, taryfy, regulaminy, jak to wygląda w praktyce (np. odprawa w pociągu), częściowo o tabor i jego obsługę z punktu widzenia drużyn. Póki co jeśli chodzi o obsługę kas biletowych rPOS to mogę odpowiedzieć zdawkowo bo dopiero zaczynam z nimi przygodę. Zastrzegam sobie prawo do pomijania kwestii które mogą zahaczać o tajemnicę przedsiębiorstwa lub narażać spółkę w jakkolwiek inny sposób.

Służę pomocą i wiedzą oraz zachęcam do zadawania pytań!
Pozdrawiam,
Grzegorz, p.o. instruktor handlowy.

Przyklejam. | @macius5991

Usuwam na życzenie autora.
adsim

Tytuł: Odp: Pytania dot. zagadnień handlowych przewoźników kolejowych.
Wiadomość wysłana przez: MaciejM w 04 Maja 2018, 16:53:10
Pociąg PKP IC. Podróżny kupił bilet internetowy, ale spóźnił się na pociąg ze swojej winy.  Co może zrobić w takiej sytuacji?
1. Czy może na tym bilecie jechać kolejnym pociągiem lub pobrać rezerwację na kolejny pociąg?
2. Co może w takiej sytuacji zrobić kasa biletowa? Czy można bilet zwrócić w kasie, uzyskać potwierdzenie niewykorzystania biletu? Jakie "manewry" można wówczas zrobić w kasie biletowej z biletem internetowym?
3. Bilet kupiony przez SkyCash / IC Mobile Navigator - czy musi być pokazany na komórce czy np. wydrukowany print-screen z kodem QR będzie akceptowany?
Tytuł: Odp: Pytania dot. zagadnień handlowych przewoźników kolejowych.
Wiadomość wysłana przez: Joachimowicz w 04 Maja 2018, 16:59:56
Zacząłeś temat w bardzo dobrym momencie. Przeglądałem dzisiaj portfel i wyjąłem stary bilet. Zainteresowałem się ceną. 22 marca 2014 roku za bilet Poznań - Olsztyn 305km na TLK 65104 płaciłem 75,60zł, ze zniżką 37%. Teraz za taki sam bilet, z taką samą zniżką, 304km, na TLK 61104 płacę 38,43zł. Tak przynajmniej twierdzi strona internetowa ic. Czemu cena biletu spadła prawie o połowę? Czy jest to kwestia propagowania strony intercity? Czy jest to kwestia tego, że 4 lata temu kupowałem bilet w kasie jakąś godzinę przed odjazdem pociągu zamiast kilka dni wcześniej?
Tytuł: Odp: Pytania dot. zagadnień handlowych przewoźników kolejowych.
Wiadomość wysłana przez: Cesky Kretek w 04 Maja 2018, 17:06:35
Pociąg PKP IC. Podróżny kupił bilet internetowy, ale spóźnił się na pociąg ze swojej winy.  Co może zrobić w takiej sytuacji?
1. Czy może na tym bilecie jechać kolejnym pociągiem lub pobrać rezerwację na kolejny pociąg?
2. Co może w takiej sytuacji zrobić kasa biletowa? Czy można bilet zwrócić w kasie, uzyskać potwierdzenie niewykorzystania biletu? Jakie "manewry" można wówczas zrobić w kasie biletowej z biletem internetowym?
3. Bilet kupiony przez SkyCash / IC Mobile Navigator - czy musi być pokazany na komórce czy np. wydrukowany print-screen z kodem QR będzie akceptowany?
1. Bilet internetowy jest ważny tylko w pociągu na który został zakupiony - nie ma możliwości uznania takiego biletu w następnym pociągu. Należy nabyć nowy bilet na przejazd kolejnym pociągiem.
2. Kasa wystawia poświadczenie do biletu e-IC (o ile jest zachowany jego termin ważności*), wydaje nowy bilet na przejazd oraz informuje o procedurze reklamacji w celu uzyskania zwrotu za niewykorzystany bilet.
3. Będzie akceptowalny.

* Termin ważności biletu - określa go godzina przyjazdu do stacji docelowej, wskazana na bilecie. Np. jeżeli pociąg TLK11000 przyjeżdża do stacji docelowej 5 maja o 20:00, to bilet jest ważny do 5 maja do godz. 20:00 i można wtedy dokonać zmiany umowy przewozu lub poświadczyć taki bilet.
Tytuł: Odp: Pytania dot. zagadnień handlowych przewoźników kolejowych.
Wiadomość wysłana przez: Cesky Kretek w 04 Maja 2018, 17:07:40
Zacząłeś temat w bardzo dobrym momencie. Przeglądałem dzisiaj portfel i wyjąłem stary bilet. Zainteresowałem się ceną. 22 marca 2014 roku za bilet Poznań - Olsztyn 305km na TLK 65104 płaciłem 75,60zł, ze zniżką 37%. Teraz za taki sam bilet, z taką samą zniżką, 304km, na TLK 61104 płacę 38,43zł. Tak przynajmniej twierdzi strona internetowa ic. Czemu cena biletu spadła prawie o połowę? Czy jest to kwestia propagowania strony intercity? Czy jest to kwestia tego, że 4 lata temu kupowałem bilet w kasie jakąś godzinę przed odjazdem pociągu zamiast kilka dni wcześniej?
Czy możesz załączyć oba bilety dla porównania?
Tytuł: Odp: Pytania dot. zagadnień handlowych przewoźników kolejowych.
Wiadomość wysłana przez: Joachimowicz w 04 Maja 2018, 17:18:43
Póki co chciałem tylko sprawdzić ile będzie mnie kosztowała ewentualna podróż do Poznania i do tej pory biletu nie kupiłem. Wyłączenie chciałem sprawdzić cenę na stronie przewoźnika, co z resztą jest załączone. Stary bilet dodałem do załącznika.

FullHD: http://eu07.pl/userfiles/23148/foto-E_100_0134.JPG

Edit. Przepraszam, dopiero teraz dojrzałem, że bilet jest dla dwóch osób. W takim razie wszystko się zgadza, nie było tematu.
Tytuł: Odp: Pytania dot. zagadnień handlowych przewoźników kolejowych.
Wiadomość wysłana przez: Cesky Kretek w 04 Maja 2018, 17:22:06
Tutaj masz kupione dwa uczniowskie 37% - podziel cenę na dwa, wtedy wychodzi 37,80 za jeden.
Tytuł: Odp: Pytania dot. zagadnień handlowych przewoźników kolejowych.
Wiadomość wysłana przez: MaciejM w 04 Maja 2018, 20:57:53
Cytuj
Kasa wystawia poświadczenie do biletu e-IC (o ile jest zachowany jego termin ważności*), wydaje nowy bilet na przejazd oraz informuje o procedurze reklamacji w celu uzyskania zwrotu za niewykorzystany bilet.
Okej, czyli jak kasa wystawi poświadczenie do biletu e-IC to na drodze reklamacji będzie zwrot 100% ceny biletu? Czy 15% odstępnego?
Tytuł: Odp: Pytania dot. zagadnień handlowych przewoźników kolejowych.
Wiadomość wysłana przez: Ensifer w 07 Maja 2018, 13:10:32
1. Czy istnieje coś bardziej korzystnego od biletu kwartalnego? Trasa liczy 65 kilometrów, bilet powrotny.
2. Czy PKP IC w jakikolwiek sposób "nagradza" Zasłużonych Honorowych Dawców Krwi?
3. Niekoniecznie pytanie "handlowe", ale spróbuję: W jaki sposób należy korzystać ze skanera częstotliwości radiowych, żeby nie podpaść konduktorowi/kierownikowi pociągu? W jaki sposób przekonać go, że prowadzenie nasłuchu jest legalne?
Tytuł: Odp: Pytania dot. zagadnień handlowych przewoźników kolejowych.
Wiadomość wysłana przez: wołodyjowskiIC w 07 Maja 2018, 16:35:43
3 Na słuchawkach,jak będziesz miał skaner na słuchawkach, nikt się nie będzie czepiał.
Tytuł: Odp: Pytania dot. zagadnień handlowych przewoźników kolejowych.
Wiadomość wysłana przez: miko22 w 07 Maja 2018, 16:47:19
A jakby co: Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800, Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne, Art. 144. (http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20041711800):
Cytuj
1. Nie wymaga pozwolenia używanie urządzeń radiowych przeznaczonych wyłącznie do odbioru.
[...]
Z tym, że tak jak @wołodyjowski pisze, nie wolno rozpowszechniać (czyli np. puszczać przez głośnik) ani w żaden sposób wykorzystywać usłyszanych informacji. Ja jeszcze skanera w teren nie zabierałem, ale mam przygotowaną kartkę A4 - z jednej strony wydrukowana pierwsza strona tej ustawy (żeby było wiadomo, która to konkretnie ustawa), a z drugiej strona, na której jest ten artykuł. Tylko właśnie co w sytuacji, gdyby nawet coś takiego nie przemawiało do konduktora, kierownika pociągu czy innego pracownika?
Tytuł: Odp: Pytania dot. zagadnień handlowych przewoźników kolejowych.
Wiadomość wysłana przez: Maciej w 07 Maja 2018, 19:30:57
Mój znajomy miał kiedyś taką sytuację, że pani kierownik pociągu stwierdziła, że prowadzenie nasłuchu jest nielegalne i nie pomagało nawet mówienie o ustawie i o tym konkretnym artykule. Stacja, na której znajomy wysiadał była jednocześnie stacją docelową pociągu. Został wezwany SOK i skończyło się na wyjaśnieniach. Potem jeszcze podobno miał jedną czy dwie wizyty swojego dzielnicowego w sprawie skanera, ale ostatecznie wszystko było w porządku.
Tytuł: Odp: Pytania dot. zagadnień handlowych przewoźników kolejowych.
Wiadomość wysłana przez: erap2 w 07 Maja 2018, 19:52:52
Ja miałem Baofenga włączonego na R2 i R3 i SOKiści nic nie mówili. Także jeżeli nie trafi się na jakichś upierdliwych pracowników to skaner możesz mieć, ale na słuchawce zawsze bezpieczniej
Tytuł: Odp: Pytania dot. zagadnień handlowych przewoźników kolejowych.
Wiadomość wysłana przez: Maciek Kolejarz w 07 Maja 2018, 19:54:01
No to Kretku walnę śmiało ;) Czy ta praca jest warta polecenia? (jakie są zarobki, co trzeba skończyć, bo jak na razie to wszystko idzie w kierunku maszynisty).

Posty piszemy poziomo.
Matek123
Tytuł: Odp: Pytania dot. zagadnień handlowych przewoźników kolejowych.
Wiadomość wysłana przez: DieselPower w 07 Maja 2018, 20:08:25
Na takich problemowych to najlepszym rozwiązaniem będzie schowanie skanera w torbie, plecaku, kieszeni itp. Raczej już nie powinno to wzbudzać uwagi i problem z głowy.
Tytuł: Odp: Pytania dot. zagadnień handlowych przewoźników kolejowych.
Wiadomość wysłana przez: Cesky Kretek w 07 Maja 2018, 23:32:52
Cytuj
Kasa wystawia poświadczenie do biletu e-IC (o ile jest zachowany jego termin ważności*), wydaje nowy bilet na przejazd oraz informuje o procedurze reklamacji w celu uzyskania zwrotu za niewykorzystany bilet.
Okej, czyli jak kasa wystawi poświadczenie do biletu e-IC to na drodze reklamacji będzie zwrot 100% ceny biletu? Czy 15% odstępnego?
Musi załączyć skan/zdjęcie/ksero/oryginał biletu na późniejszy pociąg którym odbywała przejazd - wtedy zwracane jest 100% bo będzie to traktowane jako wymiana biletu. Jeśli złoży samą reklamację z tytułu niewykorzystania biletu (rezygnacja z przejazdu) wtedy potrącane jest 15%.

1. Czy istnieje coś bardziej korzystnego od biletu kwartalnego? Trasa liczy 65 kilometrów, bilet powrotny.
Jeśli chodzi o skorzystanie z najlepszej oferty - tu już musisz przekalkulować sobie sam. W zależności ile takich podróży odbywasz lub w ile osób itp., ale jeśli jest to podróż na zasadzie dom-praca/szkoła, to chyba nic lepszego nie znajdziesz. Chyba że jakimś cudem bilet abonamentowy wyszedłby korzystniej (7 przejazdów w cenie 5.)

2. Czy PKP IC w jakikolwiek sposób "nagradza" Zasłużonych Honorowych Dawców Krwi?
Nie.

3. Niekoniecznie pytanie "handlowe", ale spróbuję: W jaki sposób należy korzystać ze skanera częstotliwości radiowych, żeby nie podpaść konduktorowi/kierownikowi pociągu? W jaki sposób przekonać go, że prowadzenie nasłuchu jest legalne?
Jeśli zapewnisz go że to tylko odbiornik bez możliwości nadawania to może nie będzie problemu. Ja kilka razy widziałem jak ktoś miał radio i przez słuchawki sobie nasłuchiwał i nie robiłem z tego nigdy problemu. Tak naprawdę tu wszystko zależy od człowieka. :)

No to Kretku walnę śmiało ;)
Czy ta praca jest warta polecenia?
(jakie są zarobki, co trzeba skończyć, bo jak narazie to wszystko idzie w kierunku maszynisty).
Wspomniałem na początku, że nie będę odpowiadał na pytania dot. tajemnicy przedsiębiorstwa (podpisana lojalka) a w niej również jest zapis o ujawnianiu zarobków. Ogólnikowo powiem tak: jeśli rozmawiamy o stanowisku konduktora to wszystko zależy od firmy (różnie liczone benefity, premie, dodatki itp.), regionu itp.. Nie ma dwóch tak samo zarabiających pracowników, podobnie nigdy nie dostaniesz dwa razy takiej samej pensji - każdy miesiąc jest inny. Jedni pracownicy mogą mieć zarobki rzędu 2k netto, a inni 4k - tu jest duża rozbieżność. Maszyniści mają lepsze zarobki niż te w drużynach.
Jeśli chodzi o konduktora to trzeba przejść pozytywnie proces rekrutacji, staż stanowiskowy, kurs teoretyczny i praktyczny oraz zdać egzaminy.
Tytuł: Odp: Pytania dot. zagadnień handlowych przewoźników kolejowych.
Wiadomość wysłana przez: MaciejM w 10 Maja 2018, 12:30:02
1) Wymiana biletu internetowego na wcześniejsze połączenie - czy możliwa jest wymiana biletu w kasie biletowej czy możliwe jest tylko samodzielnie przez system eIC?

Przedłużenie trasy, dwa przypadki:
2) Bilet wystawiony z Warszawy Zachodniej do Krakowa Gł. Chcę wsiąść dwie stacje wcześniej - Warszawa Wschodnia. Czy mogę w kasie / pociągu zrobić "przedłużkę w tył"  czyli tą dopłatę za przedłużenie relacji? Mogę to zrobić również w pociągach kat. EIP? Jest taka przedłużka "w tył" w ogóle możliwa?

3) Czy mogę zrobić przedłużenie relacji w EIP w pociągu? Jadę z Warszawy do Opola Gł. ale decyduję się jednak jechać do Wrocławia Gł.

4) Mam bilet internetowy, chcę zrobić przedłużenie relacji w kasie - czy jest to możliwe?
Tytuł: Odp: Pytania dot. zagadnień handlowych przewoźników kolejowych.
Wiadomość wysłana przez: Cesky Kretek w 10 Maja 2018, 18:11:23
1) Wymiana biletu internetowego na wcześniejsze połączenie - czy możliwa jest wymiana biletu w kasie biletowej czy możliwe jest tylko samodzielnie przez system eIC?
Tylko przez system e-IC, jeżeli zostały zachowane terminy o których mowa w regulaminie. Na niektórych stacjach są kasy mobilne, tj. stoisko z komputerem i dostępem do systemu e-IC i wtedy można samodzielnie lub z pomocą kasjera wymienić taki bilet.

Przedłużenie trasy, dwa przypadki:
2) Bilet wystawiony z Warszawy Zachodniej do Krakowa Gł. Chcę wsiąść dwie stacje wcześniej - Warszawa Wschodnia. Czy mogę w kasie / pociągu zrobić "przedłużkę w tył"  czyli tą dopłatę za przedłużenie relacji? Mogę to zrobić również w pociągach kat. EIP? Jest taka przedłużka "w tył" w ogóle możliwa?
Nowy bilet od Warszawy Wschodniej do Warszawy Zachodniej. W przypadku zakupu biletu w pociągu pobierana będzie opłata 10zł za wystawienie biletu. W przypadku EIP pobierana jest opłata dodatkowa za brak biletu ze wskazaniem miejsca do siedzenia.

3) Czy mogę zrobić przedłużenie relacji w EIP w pociągu? Jadę z Warszawy do Opola Gł. ale decyduję się jednak jechać do Wrocławia Gł.
Tak, o ile będzie możliwe wystawienie rezerwacji na nowy odcinek. W przypadku kiedy nie będzie takiej możliwości (brak miejsc lub brak zasięgu) nie ma możliwości dokonania przedłużenia trasy w pociągu EIP.

4) Mam bilet internetowy, chcę zrobić przedłużenie relacji w kasie - czy jest to możliwe?
Tak, można to zrobić. Należy pamiętać, że zmiana umowy przewozu (np. przedłużenie trasy) wiąże się z potrąceniem oferty Wcześniej-Taniej.

PS: wiem że nie cytujemy poprzednich postów, ale dla zachowania jasności i przejrzystości czytelników odpowiedzi proszę o zaniechanie stosowania regulaminu ww. zakresie.
Tytuł: Odp: Pytania dot. zagadnień handlowych przewoźników kolejowych.
Wiadomość wysłana przez: danniel w 10 Maja 2018, 22:35:25
Istnieje jakiś limit biletów bez miejscówki w pociągach dotowanych?
Tytuł: Odp: Pytania dot. zagadnień handlowych przewoźników kolejowych.
Wiadomość wysłana przez: Cesky Kretek w 10 Maja 2018, 23:24:44
Niestety nie. Na pociągi TLK, IC oraz EIC na życzenie podróżnego wydawane są bilety bez gwarancji miejsca do siedzenia, bez żadnych ograniczeń.
Tytuł: Odp: Pytania dot. zagadnień handlowych przewoźników kolejowych.
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 10 Maja 2018, 23:29:47
A później pytania "gdzie jest wagon dla osób bez gwarancji miejsca". :)
Tytuł: Odp: Pytania dot. zagadnień handlowych przewoźników kolejowych.
Wiadomość wysłana przez: Cesky Kretek w 10 Maja 2018, 23:45:14
W miarę możliwości przewoźnik stara się wzmacniać poszczególne pociągi na ile jest to możliwe pod kątem dostępności taboru. Niestety, w chwili obecnej nie dysponujemy dużym zapasem i te wzmocnienia są tylko i wyłącznie w wyznaczonych pociągach.
Tytuł: Odp: Pytania dot. zagadnień handlowych przewoźników kolejowych.
Wiadomość wysłana przez: danniel w 11 Maja 2018, 09:43:22
A jak to wygląda z pojemnością takiego wagonu na papierze. UTK nie gania?
Tytuł: Odp: Pytania dot. zagadnień handlowych przewoźników kolejowych.
Wiadomość wysłana przez: Cesky Kretek w 11 Maja 2018, 17:38:19
Nie spotkałem się z taką sytuacją. Poza tym spróbuj wyrzucić ludzi z pociągu z powodu przepełnienia na korytarzu. Powodzenia. :)
Tytuł: Odp: Pytania dot. zagadnień handlowych przewoźników kolejowych.
Wiadomość wysłana przez: byczek w 11 Maja 2018, 18:32:36
Mam bilet z miejscówką na dany pociąg, mój wagon to stary 111A, na końcu składu jedzie zdeklasowany wagon kl. 1 w standardzie EIC, na którym nie ma nr. wagonu. Czy w takim przypadku mogę usiąść tam i oddać ewentualnie komuś miejscówkę, czy mam trzymać się swojego miejsca?
Tytuł: Odp: Pytania dot. zagadnień handlowych przewoźników kolejowych.
Wiadomość wysłana przez: jakubg1 w 11 Maja 2018, 19:12:30
Jeśli na wagonie nie ma numeru, jest to prawdopodobnie podsył, a takie wagony są zamknięte. Nawet jeśli byłyby otwarte, podejrzewam, że nie wolno do takowego wagonu wsiadać.
Tytuł: Odp: Pytania dot. zagadnień handlowych przewoźników kolejowych.
Wiadomość wysłana przez: Cesky Kretek w 11 Maja 2018, 19:22:08
Mam bilet z miejscówką na dany pociąg, mój wagon to stary 111A, na końcu składu jedzie zdeklasowany wagon kl. 1 w standardzie EIC, na którym nie ma nr. wagonu. Czy w takim przypadku mogę usiąść tam i oddać ewentualnie komuś miejscówkę, czy mam trzymać się swojego miejsca?
Jeżeli jest wyraźnie okartkowany, że jest to ogólnodostępny wagon zdeklasowany to możesz tam usiąść. Czasami takie wagony są dopinane jako wzmocnienie. Warto zapytać drużyny czy nie jest to właśnie jakiś podsył lub wagon niedostępny dla podróżnych. Uwaga, bo czasami takie wagony mogą mieć nieopuszczone pomosty!
Tytuł: Odp: Pytania dot. zagadnień handlowych przewoźników kolejowych.
Wiadomość wysłana przez: MaciejM w 16 Maja 2018, 19:54:53
Zwrot należności za niewykorzystany bilet internetowy z użyciem formularza https://www.intercity.pl/pl/site/dla-pasazera/informacje/kontakt/

Czy można za pomocą w/w formularza uzyskać zwrot za częściowo niewykorzystany bilet? Kierownik poc / konduktor wystawił mi poświadczenie do biletu eIC że jedna osoba nie odbywała podróży. Czy wypełnienie formularza w części Zwrot za niewykorzystany bilet pozwoli na zwrot należności za tą jedną osobę?
Tytuł: Odp: Pytania dot. zagadnień handlowych przewoźników kolejowych.
Wiadomość wysłana przez: wołodyjowskiIC w 16 Maja 2018, 20:47:20
Nawet jeśli byłyby otwarte, podejrzewam, że nie wolno do takowego wagonu wsiadać.
Takie wagony są wysyłane do stacji macierzystej na naprawę z powodu np. niedziałającej klimatyzacji i muszą być zamknięte dla podróżnych.
Tytuł: Odp: Pytania dot. zagadnień handlowych przewoźników kolejowych.
Wiadomość wysłana przez: Cesky Kretek w 18 Maja 2018, 16:21:33
Zwrot należności za niewykorzystany bilet internetowy z użyciem formularza https://www.intercity.pl/pl/site/dla-pasazera/informacje/kontakt/

Czy można za pomocą w/w formularza uzyskać zwrot za częściowo niewykorzystany bilet? Kierownik poc / konduktor wystawił mi poświadczenie do biletu eIC że jedna osoba nie odbywała podróży. Czy wypełnienie formularza w części Zwrot za niewykorzystany bilet pozwoli na zwrot należności za tą jedną osobę?
Tak, do tego służy ten formularz. Jeżeli jest to zwrot za częściowo niewykorzystany bilet lub chcesz otrzymać zwrot bo np. dokonałeś w pociągu wymiany biletu to również korzystasz z formularza na stronie. Wszelkie operacje z biletami internetowymi nie są możliwe stacjonarnie (np. żeby uzyskać zwrot gotówki w kasie zaraz po opuszczeniu pociągu) - do ich celu wykorzystujemy reklamację.