- Symulator MaSzyna -
Hyde Park => Bieżące kolejowe => Wątek zaczęty przez: Piotr93 w 30 Sierpnia 2017, 23:06:16
-
Pociąg osobowy zderzył się dziś wieczorem z pociągiem towarowym. Do wypadku doszło w rejonie Smętowa Granicznego (województwo pomorskie), niedaleko Grudziądza. Są poszkodowani. Do zderzenia doszło około godziny 22. Pociąg osobowy TLK Pogoria relacji Gdynia - Bielsko-Biała najechał na skład towarowy.Są poszkodowani. (http://www.tvn24.pl (http://www.tvn24.pl))
Skład prowadziła EP07-395.
-
EP07-395
-
Poprawione.
-
Z tego co widać na zdjęciach to nie tyle najechanie, co zawadzenie o skład wystający po za ukres. Uszkodzenia siódemki, wagonów na to wskazują. Typowe najechanie inaczej wygląda.
-
Podobno STK stojący na boku pominął semafor i wjechał w bok IC.
-
Jak wjechal? Zdajesz sobie sprawe co byloby gdyby sklad towarowy byl w ruchu? Musial stac po za ukresem, a i to tylko kilkanascie centymetrow w skrajnie osobowego. Inaczej kazdy nastepny wagon bylby w gorszym stanie.
-
Podobno stoczył się za semafor i zatrzymał, dlatego zniszczenia są stosunkowo niewielkie.
-
I z tym sie zgodze. Do ustalenia jest powod zatrzymania towarowego w miejscu tego kontaktu, czyli czemu stal tam, gdzie nie powinno go byc.
-
Na pierwszy rzut oka wygląda to na samoistne stoczenie się w kierunku rozjazdu - na zdjęciach wydaje się, że w S200 STK ciemno i głucho plus padają informację, że była bez obsady. No ale poczekajmy :)
-
Tylko że media podają. Pierwsze uderzył pociąg osobowy w skład techniczny. Drugie nastąpiła kolizja osobowego z towarowym.
-
Nie wiemy z jakich powodów na stacji Smętowo pociąg towarowy STK pomimo sygnału stój, zabraniającego wyjazdu z toru bocznego, wjechał na tor główny. Spowodowało to starcie z pociągiem Pogoria (Gdynia Główna – Bielsko Biała/Zakopane) prawidłowo jadącym torem głównym" - poinformował Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.
-
W SEPE naskrobali:
Wypadek pociągowy. Podczas przejazdu torem stacyjnym Nr 2 poc. 54170 (PKP Intercity S.A.) prowadzonego lok. EU07-395, relacji Gdynia Główna - Bielsko Biała, doszło do starcia z poc. 564024 (STK S.A.) prowadzonego lok. S200-303, relacji Gdynia Port GPA - Wrocław Gądów. W wyniku zdarzenia doszło do wykolejenia 7 wagonów poc. 54170. Pociągiem podróżowało 130 pasażerów. Zadysponowano 5 autobusów komunikacji zastępczej do stacji Bydgoszcz za poc. 54170 (PKP Intercity S.A.). Zadysponowano 1 autobus komunikacji zastępczej za poc. 55436 (Przewozy Regionalne Sp. z o.o.) na odcinku Morzeszczyn - Smętowo.
-
Moje okolice, dobrze że nie stało się to co pod Szczekocinami. Na całe szczęście nie ma ofiar śmiertelnych.
-
Pociag towarowy, czy techniczny, bo tez roznie mowia, nie wjechal na tor glowny. Przejechal sygnal stoj i znalazl sie w skrajni toru glownego. Drobiazg, ale to z tego drobiazgu wlasnie nikt nie zginal. Rano na tej stacji wypowiadal sie rzecznik PLK i mowil o przekroczeniu skrajni.
-
W tv podali że jechał towarowy, a maszynista TLK hamowal gwałtownie jak zauwazyl ze lokomotywa towarowego sie porusza, i zachaczyli o siebie.
http://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2017-08-31/wstepne-ustalenia-po-zderzeniu-pociagow-w-smetowie-za-wypadek-odpowiedzialny-pociag-towarowy/
-
Ale zastanawia mnie czemu w internecie nie ma żadnego zdjęcia lokomotywy STK :/
-
https://kurierkolejowy.eu/pliki/images/wiadomosci/Smętowo_2_ps.jpg (https://kurierkolejowy.eu/pliki/images/wiadomosci/Smętowo_2_ps.jpg)
-
Jak na dłoni widać, że wjechał w skrajnię.
-
Dzięki, nigdzie wcześniej go nie widziałem. :D
-
http://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2017-09-01/prokuratura-chce-postawic-zarzut-maszyniscie-po-wypadku-kolejowym-w-smetowie-granicznym/
-
Wstawiajcie proszę z artykułów fragmenty w cytat, bo po latach treść może zniknąć.
-
Prokuratura chce postawić zarzuty maszyniście o nieumyślnym spowodowaniu katastrofy w ruchu lądowym. Ciekawe. Dawniej to czekali do raportu komisji wypadkowej, a teraz nie czekają i stawiają wszystkich na szafocie.
-
Ale maszyniście STK czy IC?
-
Ja oglądałem filmik amatora z TVN-u24 (http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/wykolejony-wagony-na-torach-nagranie-reportera-24,768723.html) Nakręcony komórką z przejeżdżającego pociągu. Na nim widać, że był to skład techniczny.
-
Na moje oko to jest SPR. PLK ostatnio przemalowała SPRy z niebieskich na żółto.
-
Ale maszyniście STK czy IC?
Skąd pomysł u Ciebie postawienia zarzutów maszyniście IC? Jestem w szoku, że mogłeś przyjąć takie założenie, nawet jeśli nie zrozumiałeś materiału filmowego. Ja oglądałem filmik amatora z TVN-u24 (http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/wykolejony-wagony-na-torach-nagranie-reportera-24,768723.html) Nakręcony komórką z przejeżdżającego pociągu. Na nim widać, że był to skład techniczny.
To chyba już nie ma znaczenia co tam stało. Z informacji i relacji telewizyjnych wynika jasno, nie powinien znaleźć się w tym miejscu. Dobrze, że jak podają maszynista wycofał skład przynajmniej na tyle iż skończyło się zawadzeniem (informacja podana przez rzecznika prokuratury), a nie typowym najechaniem. Byłyby kolejne Szczekociny.
-
Na forum SSC wyczytałem następujące wyjaśnienie tego wypadku:
Sytuacja wyglądała następująco - od wjazdu składu STK na tor do przelotu 54170 mija 4 minuty, skład STK wjechał na tor celem przepuszczenia pospiesznego. Skład STK wjeżdża na tor, przelot dla 54170 podany i STK zaczyna się staczać na tor którym ma przejechać na przelocie 54170. Maszynista STK wiedząc że zjeżdża na tor po którym miał przejechać pośpieszny zahamował skład i zaczął cofać - tutaj popełnia błąd, gdyż wiedząc że będzie wyprzedzany przez pośpiecha i że znajduje się na jego torze powinien niezwłocznie nadać sygnał Radio-stop. Ale wówczas wyszło by na jaw to, że przejechał S1 i miał by przez to wyciągnięte konsekwencje, próbował więc schować się znów do tyłu, niestety nie zdążył. Jakby mu się udało to sprawa by prawdopodobnie nigdy nie wyszła na jaw, nie byłoby żadnego wypadku.
Pozostaje jeszcze jedno pytanie - gdyby maszynista STK nadał sygnał Radio-Stop to czy 54170 zdążył by się zatrzymać przez najechaniem? Czy w takiej sytuacji próba wycofania składu nie była decyzją rozsądniejszą? Te parę metrów sprawiło że lok. 54170 walnęła w STK jedynie bokiem.
Chronologicznie:
1. STK wjeżdża na tor 32 od strony Tczewa.
2. 4 minuty później podany jest przelot po torze nr 2 dla poc. 54170.
3. STK z toru 32 stacza się / przejeżdża na tor 2, na rozprucie rozjazdu 24.
4. STK staje w skrajni toru 2 i powoli cofa.
5. 54170 prawym bokiem uderza o lokomotywę STK.
6. Lokomotywa i 7 wagonów ryje po tłuczniu prawie całą długość peronów stacji Smętowo.
Jest to wciąż zakładana wersja wydarzeń, należy oczekiwać raportu komisji. Mam nadzieję, że będzie on publiczny.
http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=142080698&postcount=4769
-
Użycie sygnału ALARM w systemie Radio-Stop było by tutaj najbardziej wskazanym działaniem! Pytanie, czy maszynista STK powiadomił o swoim problemie dyżurnego ruchu? Wówczas ten mógłby użyć RS. Zakładam, że EP07-395 prowadziła "Pogorię" z V 120 km/h i nie sądzę, aby skład miałby szansę się zatrzymać po RS, ale na pewno efekt uderzenia w S200 nie byłby taki dramatyczny. Tak na prawdę EP07 "otarła się" o sześcioosiową ważącą 115 t maszynę S200, bo gdyby S200 stała dalej, to EP07 odbiła by się od niej i zapewne "położyłaby się" i w następstwie tego nabiegające wagony narobiły by tragicznego bałaganu... Czy RS w S200 działał? - to jest dopiero pytanie! No i jeszcze jedno: cofanie też powinno być uzgodnione z dyżurnym, ale tutaj jest to skomplikowane, bo nie wiadomo, czy był czas na rozmowy z dyżurnym i czy maszynista STK wiedział o "Pogorii". Myślę, że STK zorientował się w sytuacji widząc zielony semafor na torze obok i zaczął przytomnie cofać. Z drugiej strony gdyby dyżurny wiedział o całym incydencie to jak pisałem wyżej użyłby RS. Pamiętajmy, że przy V 120 km/h pociąg przemierza 100 m w 3 sekundy.
-
Na nim widać, że był to skład techniczny.
S200-303 prowadziła próżną "skrajnię" z Gdyni Portu do Wrocławia.
-
... bo gdyby S200 stała dalej, to EP07 odbiła by się od niej i zapewne "położyłaby się" i w następstwie tego nabiegające wagony narobiły by tragicznego bałaganu... Czy RS w S200 działał? - to jest dopiero pytanie!
Tego nie wiesz, jeśli wjechała na tor główny na tyle daleko, że wagony za nią również stały na tym torze, to...
Można policzyć ile czasu zajmuje zatrzymanie składu ze 120km/h z 11wagonami i na ile minut należy wdrożyć radio-stop, aby skład zatrzymał się w bezpiecznym miejscu. Ba można policzyć drogę jaką przejedzie podczas hamowania. Można też wykonać taką próbę. Pytanie czy dyżurny wiedział o sytuacji i nakazał cofanie, czy zdążył powiadomić mechanika z siódemki? Zakładam, że pracowali na tym samym kanale. Jak mechanik z siódemki zdołał zobaczyć skład kolidujący z drogą przebiegu, było w okolicach godziny 22, a kolidujący skład nie miał świateł widocznych dla niego. SKP mogło być widoczne na torze obok. Oba składy poruszały się w tym samym kierunku, nie mam na myśli cofania.
-
To tak skład techniczny wjechał na tor 32 i zatrzymał się przed semaforem L. W celu przepuszczenia IC Pogoria. Trochę odległości od semafora L do rozjazdu 24 jest. Skład jak się staczał to zawrotnej prędkości nie miał. Może po prostu nie wyhamował i przerznął semafor, po czym próbował się ratować cofając.
-
To był pociąg towarowy.
-
W jednej z relacji dot. wydarzenia spotkałem się z notatką, jakoby w lokomotywie elektrycznej po uderzeniu w S200 pojawił się ogień. Niewielki pożar został stłumiony przy pomocy gaśnicy przez mechaników IC.
-
W dniu dzisiejszym na stronie PKBWK został opublikowany Raport nr3/2018 z wypadku kategorii A04 na stacji Smętowo - 30.08.2018.
https://www.gov.pl/documents/905843/1047987/Raport_PKBWK032018.pdf/97bcc82d-692d-fdca-b03c-11ab8a89af3e (https://www.gov.pl/documents/905843/1047987/Raport_PKBWK032018.pdf/97bcc82d-692d-fdca-b03c-11ab8a89af3e)
-
Czy winny maszynista w tego typu zdarzeniach ponosi jakąkolwiek odpowiedzialność materialną?
-
Przede wszystkim ubezpieczyciel przewoźnika pokrywa część kosztów. Jeśli kwota przekracza zakres ubezpieczenia, koszty pokrywa przewoźnik z własnej kasy.
Aby wyegzekwować część tych kosztów występuje do Sądu z pozwem w stosunku do maszynisty.
Wiadomą rzeczą jest, że Sąd nie obciąży pełną kwotą maszynisty, ale wyznaczy konkretną kwotę do spłaty. W takich sytuacjach określa stopień winy, okoliczności wypadku (tutaj brak żeberka ochronnego idzie na korzyść sprawcy), bądź inne czynniki które mają na względzie fizyczną możliwość dokonania spłaty.
Tak określa to Kodeks Cywilny. Nie jest jednak powiedziane że STK w taki sposób postąpi.
Jeżeli chodzi o postępowanie z Kodeksu Karnego to z uwagi na zachowane życie ludzkie lecz wypadek z ciężko i lekko rannymi oraz ogromnymi stratami finansowymi skończy się raczej na zawiasach. Sytuację pogarsza jednak fakt świadomej jazdy z wyłączonymi urządzeniami czujności. Co dalej?Zadecyduje Sąd.
-
Inforail informuje o kasacji elektrowozu EP07-395, który uległ wypadkowi w 2017 roku w Smętowie Granicznym.
Scalam.
@macius5991
-
I co w związku? Lokomotywa jak każda inna. Z tą różnicą, że już pocięta.
-
Doskonale! Powinni zrobić tak z resztą tego złomu jakim jest EU07, jak widać IC na szczęście powoli wymienia je - zakup 20 griffinów.
-
Oj, nie byłbym taki pewien, ja myślę że jeszcze trochę się na patrzymy na siódemki.
-
złomu jakim jest EU07
Jak by nie ten złom to PKP IC już dawno by padło i czym byś jeździł? EN57. To też złom dzięki niemu jeszcze PR czy tam te całe koleje regionalne też by padły bo 5 31WE by nie obsłużyły pociągów. I kółeczko się zamyka ;)
-
Zamykam wątek, bo robi się niezły oftopic.