- Symulator MaSzyna -
Symulator EU07 (i nie tylko) => Na warsztacie => Wątek zaczęty przez: RooteK w 13 Kwietnia 2017, 16:29:53
-
Witam.
Bardzo dawno nie udzielałem się na forum, postanowiłem jednak podzielić się drobnymi zmianami jakie poczyniłem w charakterystyce lokomotyw SM42 i SP42 :) Zdaje sobie sprawę, że nie są one idealne, lecz starałem się jak najlepiej wykorzystać to co obecnie oferuje maszyna dla fizyki pojazdów z przekładnią elektryczną. Celowo piszę w dziale "Na warsztacie" ponieważ nie jest to produkt finalny i jestem otwarty na wszelkie propozycje poprawek.
Lista zmian:
- poprawiono masy służbowe - 74 t dla SM42 6D, 72 t dla 6Da i 69,3 t dla SP42
- dla 6D max ciśnienie w cylindrach hamulcowych to 0.4 MPa, dla 6Da i 101D zostało 0.62 MPa
- sprężarka działa teraz automatycznie, napędzana silnikiem spalinowym (nie trzeba jej włączać hebelkiem)
- minimalne różnice w wydajności sprężarek dla 6D i 6Da
- sprężarka pracuje teraz w zakresie od 0.7 do 0.8 MPa
- dodano wpis "DoorClosureWarning=Yes" dla podpięcia syreny elektrycznej (proteza do czasu dodania trzeciej syreny)
- zmieniono czasy napełniania i luzowania cylindrów hamulcowych dla nastaw osobowy/towarowy (najkrótsze z katalogowych) //nie obsługiwane
- zmodyfikowano nieco wartości ciśnień dla kranu FV4a //nie obsługiwane
- usunięto SHP w 6D i 6Da, natomiast CA działa teraz także na postoju (przy dłuższych postojach należy ustawić nastawnik kierunkowy na "0" by CA się nie wzbudzał - exe C++)
- skrócono czasy zadziałania lampki CA i buczka na 2.5 s
- całkowicie nowa charakterystyka dla zakresu liniowego i manewrowego na podstawie wykresów
Ustalając charakterystykę wartości prądów i napięć zespołu odczytałem dla 1, 4 i 11 pozycji nastawnika, przy rozgrzanym silniku i maksymalnej mocy oddanej na cele trakcyjne. Wartości dla pozostałych pozycji zostały ustalone aproksymując 3 znane wartości funkcjami wielomianowymi.
W plikach *.mmd proponuję wprowadzić następujące zmiany:
wpis hamulca, dzięki któremu możemy uświadczyć charakterystycznego popiskiwania przy niskich prędkościach
brake: 697_sm42-805_brake.wav 100.0 1500.0 -1.0
wpis dla syreny elektrycznej (dodać linijkę przed "endsounds")
departuresignal: zuk_horn.wav zuk_horn.wav zuk_horn.wav 100
Poprawek domagają się także mnożniki i offsety dla manometrów, woltomierzy i amperomierzy by wskazania były poprawne, jednak tym się na razie nie zajmowałem.
Testy na torze doświadczalnym pokazały mniej więcej zgodne wyniki z tablicą obciążenia lokomotywy (załącznik). Pamiętać należy, aby przy prędkości około 33km/h (trójkątny znacznik na cyferblacie Haslera) cofnąć koło nastawnika jazdy na 6 lub 7 pozycję i załączyć bocznikowanie.
W załączniku pliki *.fiz do wrzucenia odpowiednio do katalogów sm42_v1 i sp42_v1 i wspomniana tablica obciążenia. Życzę przyjemnej jazdy :)
Aktualizacja 6da.fiz i 101d.fiz - 14.04.2017
-
Jeszcze dopisać musisz AwareMinSpeed=0 w linijce security.
-
U mnie w każdym pliku jest
AwareMinSpeed=0.0
-
Przepraszam, nie zauważyłem.
-
Proszę sprawdzić jak zachowuje się brzęczyk przy postoju pojazdu ai na aktywnym W4. Jestem zawziętym przeciwnikiem wstawiania drzwi w coś nieposiadającego drzwi, bo powoduje to kilka bugów.
-
Matek, zdarza się :) Co do brzęczyka to można po prostu nie wstawiać wpisu do *.mmd. Na chwilę obecną nie widziałem innej możliwości podpięcia niż sygnał odjazdu, trzeba by zgłosić na bugtrackerze stworzenie wpisu i klawisza od klaksonu (oprócz SM42 np SU45 też takowy posiada). Jeżeli powoduje to inne błędy aniżeli trąbienie przed odjazdem to mogę usunąć wpis z *.fiz.
Przy okazji zapytam. Czym różni się EngineType=DieselElectric od DumbDE ? Oraz w jaki sposób sprawdzić/ustalić parametry z MotorParamTable?
-
W ET42 powodowało zawieszenie się dźwięku. W czymś innym blokadę jazdy w pojeździe. Ale tu nie ma wpisu całych drzwi a tylko brzęczyka, to może jest to jakieś obejście. Trzeba sprawdzić. W każdym razie pousuwałem wszystkie radyjka, lampki i inne niekrytyczne bajery podpięte pod drzwi.
EngineType=DieselElectric i DumbDE to dokładnie to samo. Exe czyta oba dla zgodności z fiz dekadę temu, ale przypisuje im ten sam typ fizyki.
-
trzeba by zgłosić na bugtrackerze stworzenie wpisu i klawisza od klaksonu (oprócz SM42 np SU45 też takowy posiada).
No trzeba by, trzeba =)
Podpinanie tego pod przelacznik sluzacy do czegos innego to troche prowizorka i znaczy, ze pozniej trzeba bedzie zamieniac wpisy na prawidlowe. Ale to w sumie w duzej mierze kwestia gustu.
-
Trzeba zrobić 3 syrenę, to AI będzie trąbić i nie będzie problemu jak z bombowcem na Kaliskiej.
-
Zgłoszenie wisi od roku przynajmniej. U tu: http://eu07.pl/forum/index.php?issue=268.0
-
Ja ten wpis akurat wczoraj widzialem, ale za nic nie moglem dojsc o co w nim chodzi :> "Dorobic obsluge dodatkowej syreny" jest jednak duzo bardziej zrozumiale.
-
Nie spowoduje to błędów przy Bohunach? Zjawisko się pojawia takie, że przestawianie czegoś w lokomotywie powodowało otwieranie drzwi w wagonach.
-
- zmieniono czasy napełniania i luzowania cylindrów hamulcowych dla nastaw osobowy/towarowy (najkrótsze z katalogowych)
- zmodyfikowano nieco wartości ciśnień dla kranu FV4a
To jest zaszyte na sztywno w kodzie exe, parametry w fiz są bo są – były chyba potrzebne AI, natomiast nie wpływają na pracę hamulca.
-
youBy, dzięki za uświadomienie :) Nie będę jednak ich kasował, skoro w każdym *.fiz one siedzą. Do silnika trakcyjnego mam tylko jedną charakterystykę ze znanej książki, ale nie umiem wykombinować jak z niej wydobyć odpowiednie stałe momentów i SEM.
-
Obecna charakterystyka silników była robiona z tej samej książki i wykresu — raczej nie da rady z tego więcej wycisnąć
-
BTW @youBy, co z dizelpackiem, nad którym pracowałeś? Z tego co pamiętam, prace były już mocno zaawansowane.
-
A tak nawiasem mowiac, jak komus chce sie bawic to w kabinie mozna by podpiac hebelki przyciemnienia swiatel pod dimheadlights_sw i pokretlo przelacznika jazdy manewrowej pod maxcurrent_sw (ten drugi przynajmniej na razie, bo docelowo to chyba wiecej sensu mialoby rozdzielenie tych dwoch funkcji na osobne przyciski/skroty)
-
Dla 6Da można spotkać masy służbowe 70 i 72 tony. w zależności ile maja zbiorników paliwa i balastu. Choć to i tak nie jest konsekwentnie przestrzegane.
SP42 miały SHP.
-
Co do masy to podejrzewam, że 6Da może być lżejsza także ze względu na lżejszą konstrukcję wózków (podobnie jak w SP42). Dla pierwszych wersji SM42 masa służbowa książkowa to 74 tony. Zrobię korektę.
Edit: Aktualizacja 6da.fiz i 101d.fiz
-
101D i przeważająca większość 6Da maja nowe szafy, więc ruszają z drugiej pozycji. U ciebie wszystko rusza z pierwszej.
Tu też będzie problem natury Exe bo jak na nowej szafie schodzimy z góry na pozycję 1 to prąd silników trakcyjnych nie zanika gwałtownie, tylko pomału wraz z odwzbudeniem PG. Ekipa od C++ mogła by coś tam pokombinować.
-
Bywałem na SM42 z wysokimi numerami i ruszały z pierwszej pozycji. Na tym przekonaniu się wzorowałem. W takim razie należałoby wprowadzić kolejną wersję charakterystyki. O SP42 pojęcie mam niestety nikłe. Czy w przypadku zmienionej eleltryki charakterystyka nie ulega przesunięciu, tylko pierwsza pozycja jazdy jest jakby "zabrana"? Co do fizyki zespołu prądotwórczego to raczej potrzebny by był całkiem nowy kod.
-
Masz rację czasami 42 z nową szafą rusza z pierwszej pozycji. Wynika to tego że prądnica ma dostateczny magnetyzm szczątkowy aby wytworzyć napięcie potrzebne do ruszenia. Zwykle to zjawisko zachodzi kiedy zdejmiemy nastawnik z wysokiej pozycji na 0.
Taka ciekawostka 42 nawet bez załączonego wzbudzania potrafi na 8-9 pozycji rozpędzić się do 3-4 km/h na płaskim torze tylko z magnetyzmu szczątkowego prądnicy.
A też spotkałem się z nową szafą ruszającą z pierwszej pozycji ale w wyniku bajzlu w kablach.
-
Czyli przy "nowej elektryce" na pierwszej pozycji wyłączane jest wzbudzenie, natomiast styczniki liniowe pozostają zamknięte? Czy może następuje wtedy odzwbudzanie prądnicy dodatkowym obwodem?
Przy okazji nie jestem pewien czy maksymalne moce (druga kolumna w WWList) dla pozycji 1-3 są dobrze dobrane, tak jak już pisałem dobrane są poprzez uśrednianie wyników, jednak wydają mi się dosyć małe.
-
Tak.
Na pierwszej pozycji zamknięte są styczniki linowe i stycznik SPL zamykający obwód uzwojenia rozmagnesowujacego.
Na drugiej pozycji zamyka się SWW czyli uzwojenie wzbudzania bocznikowego i SOL lub SOM czyli uzwojenia wzbudzania obcego albo pracy liniowej albo manewrowej, w zależności od ustawienia przełącznika jazdy manewrowej. Oczywiście to wszystko uzwojenia wzbudnicy. Wzbudnica zasila stojan prądnicy głównej bezpośrednio bez żadnych styczników.
Co do pozycji wstępnych. Na nowej szafie na pozycji 2,3,4 w obwodzie wzbudznia obcego jest opornik fabrycznie ma on takie nastawienie
2. 223 omy
3. 73 omy
4. 13 om
5 i dalej opornik ten jest zwarty i reguluje tylko woodward i rezystor ROL.
Więc mniej więcej tak jak zmienia się rezystancja na pozycjach wstępnych tak i zmienia się moc.
Ale w życiu różnie bywa jak maszyna dawno opornika nie widziała. Na jednej lokomotywie na 4 pozycji ledwie 3 wagony ciągnie a na drugiej maszynie wyrywa siedzenie spod zadka.
-
Zmergowane i pchnięte jako rev. 2413. Pomijając czuwak, to zmiany są kosmetyczne.