- Symulator MaSzyna -

Symulator EU07 (i nie tylko) => Na warsztacie => Wątek zaczęty przez: RooteK w 13 Kwietnia 2017, 16:29:53

Tytuł: Odświeżone charakterystyki dla SM42
Wiadomość wysłana przez: RooteK w 13 Kwietnia 2017, 16:29:53
Witam.

Bardzo dawno nie udzielałem się na forum, postanowiłem jednak podzielić się drobnymi zmianami jakie poczyniłem w charakterystyce lokomotyw SM42 i SP42 :) Zdaje sobie sprawę, że nie są one idealne, lecz starałem się jak najlepiej wykorzystać to co obecnie oferuje maszyna dla fizyki pojazdów z przekładnią elektryczną. Celowo piszę w dziale "Na warsztacie" ponieważ nie jest to produkt finalny i jestem otwarty na wszelkie propozycje poprawek.

Lista zmian:
Ustalając charakterystykę wartości prądów i napięć zespołu odczytałem dla 1, 4 i 11 pozycji nastawnika, przy rozgrzanym silniku i maksymalnej mocy oddanej na cele trakcyjne. Wartości dla pozostałych pozycji zostały ustalone aproksymując 3 znane wartości funkcjami wielomianowymi.

W plikach *.mmd proponuję wprowadzić następujące zmiany:

wpis hamulca, dzięki któremu możemy uświadczyć charakterystycznego popiskiwania przy niskich prędkościach
brake: 697_sm42-805_brake.wav 100.0 1500.0 -1.0
wpis dla syreny elektrycznej (dodać linijkę przed "endsounds")
departuresignal: zuk_horn.wav zuk_horn.wav zuk_horn.wav 100
Poprawek domagają się także mnożniki i offsety dla manometrów, woltomierzy i amperomierzy by wskazania były poprawne, jednak tym się na razie nie zajmowałem.

Testy na torze doświadczalnym pokazały mniej więcej zgodne wyniki z tablicą obciążenia lokomotywy (załącznik). Pamiętać należy, aby przy prędkości około 33km/h (trójkątny znacznik na cyferblacie Haslera) cofnąć koło nastawnika jazdy na 6 lub 7 pozycję i załączyć bocznikowanie.

W załączniku pliki *.fiz do wrzucenia odpowiednio do katalogów sm42_v1 i sp42_v1 i wspomniana tablica obciążenia. Życzę przyjemnej jazdy :)
Aktualizacja 6da.fiz i 101d.fiz - 14.04.2017
Tytuł: Odp: Odświeżone charakterystyki dla SM42
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 13 Kwietnia 2017, 16:33:28
Jeszcze dopisać musisz AwareMinSpeed=0 w linijce security.
Tytuł: Odp: Odświeżone charakterystyki dla SM42
Wiadomość wysłana przez: RooteK w 13 Kwietnia 2017, 16:36:18
U mnie w każdym pliku jest AwareMinSpeed=0.0
Tytuł: Odp: Odświeżone charakterystyki dla SM42
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 13 Kwietnia 2017, 16:38:48
Przepraszam, nie zauważyłem.
Tytuł: Odp: Odświeżone charakterystyki dla SM42
Wiadomość wysłana przez: Stele w 13 Kwietnia 2017, 16:46:22
Proszę sprawdzić jak zachowuje się brzęczyk przy postoju pojazdu ai na aktywnym W4. Jestem zawziętym przeciwnikiem wstawiania drzwi w coś nieposiadającego drzwi, bo powoduje to kilka bugów.
Tytuł: Odp: Odświeżone charakterystyki dla SM42
Wiadomość wysłana przez: RooteK w 13 Kwietnia 2017, 16:51:22
Matek, zdarza się :) Co do brzęczyka to można po prostu nie wstawiać wpisu do *.mmd. Na chwilę obecną nie widziałem innej możliwości podpięcia niż sygnał odjazdu, trzeba by zgłosić na bugtrackerze stworzenie wpisu i klawisza od klaksonu (oprócz SM42 np SU45 też takowy posiada). Jeżeli powoduje to inne błędy aniżeli trąbienie przed odjazdem to mogę usunąć wpis z *.fiz.

Przy okazji zapytam. Czym różni się EngineType=DieselElectric od DumbDE ? Oraz w jaki sposób sprawdzić/ustalić parametry z MotorParamTable?
Tytuł: Odp: Odświeżone charakterystyki dla SM42
Wiadomość wysłana przez: Stele w 13 Kwietnia 2017, 16:57:41
W ET42 powodowało zawieszenie się dźwięku. W czymś innym blokadę jazdy w pojeździe. Ale tu nie ma wpisu całych drzwi a tylko brzęczyka, to może jest to jakieś obejście. Trzeba sprawdzić. W każdym razie pousuwałem wszystkie radyjka, lampki i inne niekrytyczne bajery podpięte pod drzwi.

EngineType=DieselElectric i DumbDE to dokładnie to samo. Exe czyta oba dla zgodności z fiz dekadę temu, ale przypisuje im ten sam typ fizyki.
Tytuł: Odp: Odświeżone charakterystyki dla SM42
Wiadomość wysłana przez: tmj w 13 Kwietnia 2017, 16:59:47
trzeba by zgłosić na bugtrackerze stworzenie wpisu i klawisza od klaksonu (oprócz SM42 np SU45 też takowy posiada).
No trzeba by, trzeba =)

Podpinanie tego pod przelacznik sluzacy do czegos innego to troche prowizorka i znaczy, ze pozniej trzeba bedzie zamieniac wpisy na prawidlowe. Ale to w sumie w duzej mierze kwestia gustu.
Tytuł: Odp: Odświeżone charakterystyki dla SM42
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 13 Kwietnia 2017, 17:00:59
Trzeba zrobić 3 syrenę, to AI będzie trąbić i nie będzie problemu jak z bombowcem na Kaliskiej.
Tytuł: Odp: Odświeżone charakterystyki dla SM42
Wiadomość wysłana przez: Stele w 13 Kwietnia 2017, 17:02:34
Zgłoszenie wisi od roku przynajmniej. U tu: http://eu07.pl/forum/index.php?issue=268.0
Tytuł: Odp: Odświeżone charakterystyki dla SM42
Wiadomość wysłana przez: tmj w 13 Kwietnia 2017, 17:05:38
Ja ten wpis akurat wczoraj widzialem, ale za nic nie moglem dojsc o co w nim chodzi :> "Dorobic obsluge dodatkowej syreny" jest jednak duzo bardziej zrozumiale.
Tytuł: Odp: Odświeżone charakterystyki dla SM42
Wiadomość wysłana przez: Smok E_ustachy w 13 Kwietnia 2017, 17:12:12
Nie spowoduje to błędów przy Bohunach? Zjawisko się pojawia takie, że przestawianie czegoś w lokomotywie powodowało otwieranie drzwi w wagonach.
Tytuł: Odp: Odświeżone charakterystyki dla SM42
Wiadomość wysłana przez: youBy w 13 Kwietnia 2017, 17:17:37
  • zmieniono czasy napełniania i luzowania cylindrów hamulcowych dla nastaw osobowy/towarowy (najkrótsze z katalogowych)
  • zmodyfikowano nieco wartości ciśnień dla kranu FV4a
To jest zaszyte na sztywno w kodzie exe, parametry w fiz są bo są – były chyba potrzebne AI, natomiast nie wpływają na pracę hamulca.
Tytuł: Odp: Odświeżone charakterystyki dla SM42
Wiadomość wysłana przez: RooteK w 13 Kwietnia 2017, 17:45:43
youBy, dzięki za uświadomienie :) Nie będę jednak ich kasował, skoro w każdym *.fiz one siedzą. Do silnika trakcyjnego mam tylko jedną charakterystykę ze znanej książki, ale nie umiem wykombinować jak z niej wydobyć odpowiednie stałe momentów i SEM.
Tytuł: Odp: Odświeżone charakterystyki dla SM42
Wiadomość wysłana przez: youBy w 13 Kwietnia 2017, 17:47:39
Obecna charakterystyka silników była robiona z tej samej książki i wykresu — raczej nie da rady z tego więcej wycisnąć
Tytuł: Odp: Odświeżone charakterystyki dla SM42
Wiadomość wysłana przez: klimczok_mk w 13 Kwietnia 2017, 19:01:45
BTW @youBy, co z dizelpackiem, nad którym pracowałeś? Z tego co pamiętam, prace były już mocno zaawansowane.
Tytuł: Odp: Odświeżone charakterystyki dla SM42
Wiadomość wysłana przez: tmj w 13 Kwietnia 2017, 19:22:22
A tak nawiasem mowiac, jak komus chce sie bawic to w kabinie mozna by podpiac hebelki przyciemnienia swiatel pod dimheadlights_sw i pokretlo przelacznika jazdy manewrowej pod maxcurrent_sw (ten drugi przynajmniej na razie, bo docelowo to chyba wiecej sensu mialoby rozdzielenie tych dwoch funkcji na osobne przyciski/skroty)
Tytuł: Odp: Odświeżone charakterystyki dla SM42
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 14 Kwietnia 2017, 14:34:43
Dla 6Da można spotkać  masy służbowe 70 i 72 tony. w zależności ile maja zbiorników paliwa i balastu. Choć to i tak nie jest konsekwentnie przestrzegane.
SP42 miały SHP.
Tytuł: Odp: Odświeżone charakterystyki dla SM42
Wiadomość wysłana przez: RooteK w 14 Kwietnia 2017, 16:36:51
Co do masy to podejrzewam, że 6Da może być lżejsza także ze względu na lżejszą konstrukcję wózków (podobnie jak w SP42). Dla pierwszych wersji SM42 masa służbowa książkowa to 74 tony. Zrobię korektę.

Edit: Aktualizacja 6da.fiz i 101d.fiz
Tytuł: Odp: Odświeżone charakterystyki dla SM42
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 14 Kwietnia 2017, 18:01:31
101D i przeważająca większość 6Da maja nowe szafy, więc ruszają z drugiej pozycji. U ciebie wszystko rusza z pierwszej.
Tu też będzie problem natury Exe bo jak na nowej szafie schodzimy z góry na pozycję 1 to prąd silników trakcyjnych nie zanika gwałtownie, tylko pomału wraz z odwzbudeniem PG. Ekipa od C++ mogła by coś tam pokombinować.
Tytuł: Odp: Odświeżone charakterystyki dla SM42
Wiadomość wysłana przez: RooteK w 14 Kwietnia 2017, 18:35:31
Bywałem na SM42 z wysokimi numerami i ruszały z pierwszej pozycji. Na tym przekonaniu się wzorowałem. W takim razie należałoby wprowadzić kolejną wersję charakterystyki. O SP42 pojęcie mam niestety nikłe. Czy w przypadku zmienionej eleltryki charakterystyka nie ulega przesunięciu, tylko pierwsza pozycja jazdy jest jakby "zabrana"? Co do fizyki zespołu prądotwórczego to raczej potrzebny by był całkiem nowy kod.
Tytuł: Odp: Odświeżone charakterystyki dla SM42
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 14 Kwietnia 2017, 18:53:20
Masz rację czasami 42 z nową szafą rusza z pierwszej pozycji. Wynika to  tego że prądnica ma dostateczny magnetyzm szczątkowy aby wytworzyć napięcie potrzebne do ruszenia. Zwykle to zjawisko zachodzi kiedy zdejmiemy nastawnik z wysokiej pozycji na 0.
Taka ciekawostka 42 nawet bez załączonego wzbudzania potrafi na 8-9 pozycji rozpędzić się do 3-4 km/h na płaskim torze tylko z magnetyzmu szczątkowego prądnicy.

A też spotkałem się z nową szafą ruszającą z pierwszej pozycji ale w wyniku bajzlu w kablach.
Tytuł: Odp: Odświeżone charakterystyki dla SM42
Wiadomość wysłana przez: RooteK w 14 Kwietnia 2017, 19:56:29
Czyli przy "nowej elektryce" na pierwszej pozycji wyłączane jest wzbudzenie, natomiast styczniki liniowe pozostają zamknięte? Czy może następuje wtedy odzwbudzanie prądnicy dodatkowym obwodem?

Przy okazji nie jestem pewien czy maksymalne moce (druga kolumna w WWList) dla pozycji 1-3 są dobrze dobrane, tak jak już pisałem dobrane są poprzez uśrednianie wyników, jednak wydają mi się dosyć małe.
Tytuł: Odp: Odświeżone charakterystyki dla SM42
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 14 Kwietnia 2017, 20:19:22
Tak.
Na pierwszej pozycji zamknięte są styczniki linowe i stycznik SPL zamykający obwód uzwojenia rozmagnesowujacego.
Na drugiej pozycji zamyka się SWW czyli uzwojenie wzbudzania bocznikowego i SOL lub SOM czyli uzwojenia wzbudzania obcego albo pracy liniowej albo manewrowej, w zależności od ustawienia przełącznika jazdy manewrowej. Oczywiście to wszystko uzwojenia wzbudnicy. Wzbudnica zasila stojan prądnicy głównej bezpośrednio bez żadnych styczników.

Co do pozycji wstępnych. Na nowej szafie na pozycji 2,3,4 w obwodzie wzbudznia obcego jest opornik fabrycznie ma on takie nastawienie
2. 223 omy
3. 73 omy
4. 13 om
5 i dalej opornik ten jest zwarty i reguluje tylko woodward i rezystor ROL.
Więc mniej więcej tak jak zmienia się rezystancja na pozycjach wstępnych tak i zmienia się moc.

Ale w życiu różnie bywa jak maszyna dawno opornika nie widziała. Na jednej lokomotywie na 4 pozycji ledwie 3 wagony ciągnie a na drugiej maszynie wyrywa siedzenie spod zadka.
Tytuł: Odp: Odświeżone charakterystyki dla SM42
Wiadomość wysłana przez: Stele w 20 Marca 2018, 18:53:17
Zmergowane i pchnięte jako rev. 2413. Pomijając czuwak, to zmiany są kosmetyczne.