- Symulator MaSzyna -

Symulator EU07 (i nie tylko) => Tabor kolejowy => Wątek zaczęty przez: winkor w 26 Września 2016, 18:13:16

Tytuł: Dziwny dźwięk w EN57
Wiadomość wysłana przez: winkor w 26 Września 2016, 18:13:16
Witam

Ostatnio jechałem kiblem (a konkretnie EN57-1229) i w trakcie tej jazdy kibel wydawał nietypowy dźwięk. Dźwięk dochodził z okolicy jednych z drzwi w członie silnikowym. Przypominał dźwięk powietrza wypuszczanego z kompresora. Pojawiał się kilkanaście sekund po ruszaniu a zanikał przed samym zatrzymaniem. Nagrałem filmik (ale jakość dźwięku nie jest najlepsza): https://youtu.be/6Z-rTObg2Ps (https://youtu.be/6Z-rTObg2Ps). Dźwięk zaczyna się w 16 sekundzie, a kończy w 3:58. Co to może być? Na początku myślałem, że to coś związanego z blokadą drzwi (pasowałoby to, że pojawia się po ruszeniu i zanika przed zatrzymaniem), ale blokada raczej włącza się przy niższej prędkości.

Będę wdzięczny za rozwiązanie zagadki ;)

Pozdrawiam
Tytuł: Odp: Dziwny dźwięk w EN57
Wiadomość wysłana przez: Wiggle w 26 Września 2016, 18:57:16
Jechałem tym samym numerem, też mnie to zaciekawiło, że aż poszedłem zapytać się mechanika. Powiedział, że to od blokady. :) Pozdrawiam.
Tytuł: Odp: Dziwny dźwięk w EN57
Wiadomość wysłana przez: winkor w 27 Września 2016, 09:48:18
Dziękuje :)
Czyli to jednak blokada. A jak właściwie działa blokada drzwi. Wygląda, że jest to blokada pneumatyczna. Powietrze cały czas dociska drzwi, tylko w tym przypadku jest gdzieś nieszczelność i powietrze ucieka. Czy dobrze myślę? A jeśli tak to skąd brane jest powietrze, bo przy nieszczelności to sprężarka powinna chodzić cały czas?
Tytuł: Odp: Dziwny dźwięk w EN57
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 27 Września 2016, 10:27:29
W EN57 blokada jest całkiem osobno, a otwieranie/zamykanie osobno. Nawet jak się zerwie w czasie jazdy awaryjne otwieranie, to mechanizm od zamykania puści i drzwi parę mm się ruszą, ale blokada trzyma.
Tytuł: Odp: Dziwny dźwięk w EN57
Wiadomość wysłana przez: winkor w 27 Września 2016, 10:29:39
Ale to blokada pneumatyczna? I w przypadku tego nagrania chyba jest uszkodzona ;) Bo normalnie to słychać charakterystyczne stuknięcie, a tu powietrze cały czas ucieka.
Tytuł: Odp: Dziwny dźwięk w EN57
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 27 Września 2016, 11:36:31
bo przy nieszczelności to sprężarka powinna chodzić cały czas?
Zależy przy jakiej nieszczelności. Tam raczej jest mała nieszczelność. Sprężarka szybciej nabije powietrze, niż by tamtędy uciekało.
Tytuł: Odp: Dziwny dźwięk w EN57
Wiadomość wysłana przez: Maupex w 10 Października 2016, 03:01:00
W ogóle te blokady to psu na budę, nikt normalny przez drzwi EN57 nie wyleci. Co innego łamane drzwi wagonów tam jest jakieś zagrożenie scenariuszem: bujnie pasażerem, drzwi niedomknięte, wpadnie na nie i tragedia - w EN57 tak się nie stanie z wiadomych względów, no a jak ktoś się uprze... W niektórych jednostkach te blokady tak walą, że aż głowa boli, i tym się UTK powinien zająć (dB).
Tytuł: Odp: Dziwny dźwięk w EN57
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 10 Października 2016, 06:57:09
@Maupex tu nie chodzi o samoczynne otwarcie drzwi, tylko o to, że się niektóre nie zamykały/ktoś trzymał butem/zerwał awaryjne otwieranie i pociągi jeździły z otwartymi drzwiami.
Tytuł: Odp: Dziwny dźwięk w EN57
Wiadomość wysłana przez: winkor w 10 Października 2016, 11:51:11
A czy we wszystkich kiblach, w których jest blokada jest to blokada pneumatyczna czy występują tez inne (elektromagnetyczne, mechaniczne)? Bo spotkałem się też z sytuacją (to akurat było w EN71), że - tak jak napisał @Maupex - blokada była bardzo głośna, ale było to takie stuknięcie.

@Maupex tu nie chodzi o samoczynne otwarcie drzwi, tylko o to, że się niektóre nie zamykały/ktoś trzymał butem/zerwał awaryjne otwieranie i pociągi jeździły z otwartymi drzwiami.

Ale jak zachowa się blokada, jeśli pociąg ruszy z otwartymi drzwiami i osiągnie prędkość, w której blokada się włącza? Blokada nie zamknie przecież drzwi. W sytuacji, której opisałeś bardziej przydatna jest chyba sygnalizacja otwartych drzwi?
Tytuł: Odp: Dziwny dźwięk w EN57
Wiadomość wysłana przez: Niebugoclaw w 10 Października 2016, 12:51:46
Ale jak zachowa się blokada, jeśli pociąg ruszy z otwartymi drzwiami i osiągnie prędkość, w której blokada się włącza? Blokada nie zamknie przecież drzwi. W sytuacji, której opisałeś bardziej przydatna jest chyba sygnalizacja otwartych drzwi?
Odpowiedź jest prosta - nie ruszy. Maszynista ma na pulpicie centralkę SOD (stwierdzenia otwarcia drzwi) i nie może ruszyć, dopóki wszystkie drzwi się nie zamkną.
Tytuł: Odp: Dziwny dźwięk w EN57
Wiadomość wysłana przez: winkor w 10 Października 2016, 14:14:50
Ale jeśli dobrze rozumiem to SOD i blokada drzwi to dwa różne systemy. SOD nie pozwala jechać jeśli któreś z drzwi nie są zamknięta, a blokada uniemożliwia otworzenie drzwi w trakcie jazdy?
Te systemy są od siebie w ogóle w jakiś sposób zależne? Czy są teraz montowane na naprawach rewizyjnych w jednostkach które ich jeszcze nie posiadają (z tego co kojarzę to SPOTy miały montowaną blokadę, ale SOD chyba nie był montowany)?
I jeszcze co do działania SOD - czy w jakiś sposób uniemożliwia jazdę z otwartymi drzwiami, czy tylko informuje maszynistę za pomocą kontrolek?
Tytuł: Odp: Dziwny dźwięk w EN57
Wiadomość wysłana przez: Maszynista_94 w 10 Października 2016, 14:59:15
SOD jest wyposażony w blokadę napędu od otwarcia drzwi. Jeżeli masz chociaż jedną połówkę drzwi otwartą, nie pojedziesz nigdzie.
Tytuł: Odp: Dziwny dźwięk w EN57
Wiadomość wysłana przez: winkor w 10 Października 2016, 17:08:53
To jeśli tak to działa to SPOTy nie miały fabrycznie SOD :)
 Zdarzyło mi się jechać SPOTem, który ruszył zanim drzwi się zamknęły i jechał chwilę z otwartymi drzwiami (i pikaniem)