- Symulator MaSzyna -

Symulator EU07 (i nie tylko) => Tabor kolejowy => Wątek zaczęty przez: youBy w 14 Września 2015, 15:55:13

Tytuł: Wytrzymałość napięciowa starszych pojazdów
Wiadomość wysłana przez: youBy w 14 Września 2015, 15:55:13
Podczas hamowania odzyskowego pojazdów napięcie w sieci trakcyjnej potrafi wzrosnąć do ponad 3,9 kV. Na chwilę obecną wszystkie pojazdy w MaSzynie mają wpisane maksymalne dopuszczalne napięcie na 3600 V. Powyżej takiego napięcia w sieci trakcyjnej nastąpi rozłączenie i nie będzie możliwe załączenie WS. Jest to prawdziwe (co do zasady) dla pojazdów czeskich, które mają zabezpieczenia nadnapięciowe. Siódemki i pochodne takich zabezpieczeń nie mają, stąd też zastanawiam się, jaką ewentualnie wartość wpisać do charakterystyk.
Czy ktoś ma wiedzę, przy jakim (dużym) napięciu EU07 jeszcze działa normalnie? A może ktoś ma jakiś inny pomysł, co z tym zrobić?
Tytuł: Odp: Wytrzymałość napięciowa starszych pojazdów
Wiadomość wysłana przez: El Mecánico w 14 Września 2015, 17:13:41
Zapewne konstrukcje w rodzaju EU07 czy ET22 będą działać aż do powstania przebicia izolacji gdzieś w torze WN i wywalenia zwarciowego...
Tytuł: Odp: Wytrzymałość napięciowa starszych pojazdów
Wiadomość wysłana przez: Stele w 14 Września 2015, 17:19:07
W sumie to co mogłoby ulec gwałtownemu uszkodzeniu przy wzroście napięcia o kilkanaście procent? Nie wiem jak na urządzeniach WN dziesiąt lat temu przy oszczędnościach materiałowych, ale filozofia raczej się nie zmieniła i wszystko jest przewymiarowane ponad to. Może komutatory poiskrzą trochę, ale to nie spowoduje odczuwalnych uszkodzeń w kilka godzin.
Tytuł: Odp: Wytrzymałość napięciowa starszych pojazdów
Wiadomość wysłana przez: AtapiCl w 14 Września 2015, 17:28:38
Kwestia taka, że jak raz strzeli na silniku... to w tym punkcie może strzelać później coraz częściej.
Tytuł: Odp: Wytrzymałość napięciowa starszych pojazdów
Wiadomość wysłana przez: youBy w 14 Września 2015, 18:18:07
W takim wypadku mogę wpisać po prostu MaxV=9999, jeśli nie ma takiej wyraźnej granicy.
Tytuł: Odp: Wytrzymałość napięciowa starszych pojazdów
Wiadomość wysłana przez: Rudzik w 14 Września 2015, 19:14:53
No chyba, że przy na przykład 4kV w SyMku i jeździe pod prądem uszkodzenie silnika może wywalić bo łuk skoczył.
Tytuł: Odp: Wytrzymałość napięciowa starszych pojazdów
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 14 Września 2015, 19:43:24
Co najlepsze to napięcie "przebicia" nie jest stałe i potrafi obniżyć się nawet poniżej napięcia nominalnego. Widać to bardzo dobrze na spalinówkach gdzie napięcie OG zmienia się w szerokim zakresie. Często jest tak że lokomotywa pracuje na przetoku i nic się nie dzieje a potem ma okazję pojechać gdzieś szybciej i wybija zienozwarciowy mimo tego że jeszcze sporo brakuje do maksymalnego napięcia w OG. Wtedy zwykle przyczyną są brudne komory łukowe
Tytuł: Odp: Wytrzymałość napięciowa starszych pojazdów
Wiadomość wysłana przez: Niebugoclaw w 15 Września 2015, 00:58:48
Byki dzielnie sobie radzą z "czwórką" w sieci ;) Z kolei na niektórych jamnikach potrafią wywalać nadmiarowe przetwornic, a na szerszeniach (201em, ek) przy 4kV wywala szybki ;)
Tytuł: Odp: Wytrzymałość napięciowa starszych pojazdów
Wiadomość wysłana przez: firleju w 15 Września 2015, 07:21:47
A czy przypadkiem składy nie mają ograniczenie napięcia do jakiego mogą podbić hamując z rekurencją?
Tytuł: Odp: Wytrzymałość napięciowa starszych pojazdów
Wiadomość wysłana przez: youBy w 15 Września 2015, 08:15:24
Z reguły około 3850 – 3900 V zaczyna się przechodzenie na wytracanie energii w rezystorze hamowania.

PS Rekuperacją.
Tytuł: Odp: Wytrzymałość napięciowa starszych pojazdów
Wiadomość wysłana przez: Sawi w 15 Września 2015, 17:40:30
Max 9999 to zdecydowanie za dużo.  Maksymalna granicę widziałbym pomiędzy 4000 do 4500. Tak na chłopski rozum jest jeszcze ona do przyjęcia.
Tytuł: Odp: Wytrzymałość napięciowa starszych pojazdów
Wiadomość wysłana przez: Rudzik w 15 Września 2015, 18:00:12
A nie ma ktoś dojścia do kogoś by spytać, jaka była wartość wytrzymałości izolacji na "najsłabszych" elementach WN? Wtedy byłoby odniesienie.
Tytuł: Odp: Wytrzymałość napięciowa starszych pojazdów
Wiadomość wysłana przez: djuzi w 15 Września 2015, 20:58:21
EU07 nie ma problemu z 4kV w sieci. Przetwornice szybciej pracują (i bardziej hałasują), poza tym jedzie normalnie. Zauważcie, że podczas załączania napędu i poboru prądu - to napięcie już spadnie z tych 4kV, bo hamowanie rekuperacyjne ma niewielką wydajność prądową i łatwo wrócić napięcie do nominalnej wartości.

EP09 mają poprawioną izolację silników, więc też nie mają problemów z jazdą na tak wysokim napięciu w sieci.

Czeskie 163 mają ogranicznik. Powyżej (chyba?)3600V  nie pojedzie, choćby nie wiem co.

ED250 ma zakres pracy do 4200 w sieci i na tym sobie pojedzie, pod warunkiem, że nie wykryje składowych harmonicznych w napięciu zasilania.
Tytuł: Odp: Wytrzymałość napięciowa starszych pojazdów
Wiadomość wysłana przez: Ryszard-san w 16 Września 2015, 09:34:25
Witam
Są miejsca w Polsce gdzie napięcie potrafi wynosić 4,2 KV, nastawę można by dać na 4,5KV  dolna wynosi przeważnie  1950 (zależnie od loka różnica 50V) puszczenie zanikowego powrót 100V wyżej. ET22-20xx mają na WS pomiar napięcia i powyżej 4 KV nie zamkniesz WS i automatycznie puści jeśli był załączony. Próby napięciowe po naprawie robi się na 5KV stałego i 10KV zmiennego. Nie zgodzę się że hamowanie silnikami ma małą wydajność. Siemens potrafi oddać (nie pamiętam dokładnie) ok 5MW mocy do sieci (ok 1250A). Często to wkurza maszynistów na ciężkich składach towarowych, bo następuje podskok napięcia (a co za tym idzie prąd pobierany przez silniki) i jak ciągnie się pod kreskę to zadziałają nadmiarowe. Sam jeżdżąc na próby EP09 wielokrotnie widziałem jak nagle na CMC podskakuje napięcie z 3,6 do 3,9 KV.
Pozdrawiam Ryszard
Tytuł: Odp: Wytrzymałość napięciowa starszych pojazdów
Wiadomość wysłana przez: mechatronik w 16 Września 2015, 10:33:19
Często to wkurza maszynistów na ciężkich składach towarowych, bo następuje podskok napięcia (a co za tym idzie prąd pobierany przez silniki) i jak ciągnie się pod kreskę to zadziałają nadmiarowe.
Dlatego dobrą praktyką jest przy takim rozruchu, załączać wysoki rozruch dzięki czemu zyskujemy jeszcze pewien zapas.
Niedawno kilka razy wywaliłem stojącemu ET22 WSa jak hamowałem dynamiką. Więcej jak 4kV nie dawałem. Nisko ustawiony musiał być ;) Co do skutków nagłego podwyższenia napięcia w sieci, raz jak stałem w Trójmieście i hamowało Pendolino nagły skok napięcia wypalił mi IRNa. Pamiętam, że było dość rzadkie zasilanie. Wahało się w granicy 2800-2900 po czym nagle zrobiło się 4kV. Na nieszczęście w chwili skoku załączyła się sprężarka i było bum… Wypaliło IRNa oraz żarówkę regulacyjną wraz z oprawą.
Tytuł: Odp: Wytrzymałość napięciowa starszych pojazdów
Wiadomość wysłana przez: biovital1 w 16 Września 2015, 11:23:34
raz jak stałem w Trójmieście i hamowało Pendolino nagły skok napięcia wypalił mi IRNa. Pamiętam, że było dość rzadkie zasilanie. Wahało się w granicy 2800-2900 po czym nagle zrobiło się 4kV. Na nieszczęście w chwili skoku załączyła się sprężarka i było bum… Wypaliło IRNa oraz żarówkę regulacyjną wraz z oprawą.

Tzn. żarówkę rozruchową/awaryjną? :) Nie chce mi się wierzyć, aby skok na sieci miał na to wpływ :) Zresztą sami sobie możemy zrobić nagły podskok napięcia w sieci i ne potrzeba do tego ED250. Kolega nagrał film pt. "Nie zapłacony rachunek za prąd..:)":
  Starał się łagodnie podnosić napięcie, ale czasem trzeba szybko zejść nastawnikiem do zera np. często na ET22. Ja z miesiąc temu przygotowałem sobie niezmodernizowaną ET22 do nagrania napięcia i prądów, ale jak już wszystko zestroiłem, to przyszła decyzja o zmianie lokomotywy i w ciągu ok. dwóch minut trzeba było wszystko spakować i lecieć na inną która była już zgłoszona do odjazdu. Niemniej nagrałem próbkę na postoju i nagrałem spadek napięcia przy zadawaniu pozycji pierwszej i drugiej na zahamowanej ET22 w stacji Zebrzydowice: https://goo.gl/photos/V754oCwKAnVa5go46  Próbki pobierałem, co 80 milisekund. Prąd na wykresie nie jest w skali. Średnie napięcie wynosiło ok. 3300V.
Pzdr.
Tytuł: Odp: Wytrzymałość napięciowa starszych pojazdów
Wiadomość wysłana przez: borys_q w 16 Września 2015, 12:07:48
Ja miałem na odwrót, ciągnąłem 07 na rzadkim prądzie (jakieś 2,2 kv) drugi układ 6 bok, nagle zrobiło się 4,5 amperomierze pod sufit i nic nie pusciło. Miałem szczęście, że hak to wytrzymał bo zanim zareagowałem to już skład zaczął się cały bujać.
Tytuł: Odp: Wytrzymałość napięciowa starszych pojazdów
Wiadomość wysłana przez: biovital1 w 16 Września 2015, 12:23:49
Czy ktoś ma wiedzę, przy jakim (dużym) napięciu EU07 jeszcze działa normalnie? A może ktoś ma jakiś inny pomysł, co z tym zrobić?
Jak przychodziły do nas fabrycznie nowe EU07 np. 505 to miały naklejki, że mogą pracować na napięciu 4kV przez 5 minut :) i to było wzięte z którejś normy branżowej/państwowej :)
Pzdr.

Co najlepsze to napięcie "przebicia" nie jest stałe i potrafi obniżyć się nawet poniżej napięcia nominalnego.
Jest silna zależność rezystancji np. włókien szklanych od temperatury. Na spalinówkach wyposażonych w izometr można nawet szacować nagrzanie maszyn elektrycznych tzn. najgorętszy lokalnie punkt  - znając charakterystykę izolacji oraz obserwując stan początkowy i końcowy. W praktyce rezystancja izolacji spada z kilku megaomów na początku pracy do setek tysięcy omów w punkcie kulminacyjnym np. po godzinie dobrej i solidnej pracy ;)

Cytuj
Widać to bardzo dobrze na spalinówkach gdzie napięcie OG zmienia się w szerokim zakresie. Często jest tak że lokomotywa pracuje na przetoku i nic się nie dzieje a potem ma okazję pojechać gdzieś szybciej i wybija zienozwarciowy mimo tego że jeszcze sporo brakuje do maksymalnego napięcia w OG. Wtedy zwykle przyczyną są brudne komory łukowe
SM42 przy zadaniu 100% mocy uzyskuje maksymalne napięcie już przy ok. 33km/h.
Pzdr.