- Symulator MaSzyna -

Symulator EU07 (i nie tylko) => Bieżące Symulatorowe => Wątek zaczęty przez: HTD w 23 Stycznia 2015, 23:32:45

Tytuł: Hamowanie kontrolne - o ile mam zwolnić?
Wiadomość wysłana przez: HTD w 23 Stycznia 2015, 23:32:45
Ruszam w trasę. Wyjazd, na pierwszej prostej rozpędzam się dajmy na to do 50, zwalniam do ile? W instrukcji jest napisane, żeby stwierdzić, że pociąg hamuje. No jak mam 45 to wiem, że hamuje. Wystarczy? Czy trzeba zwolnić bardziej? Jak odróżnić HK od zwolnienia przed np W8? Jak zwolnię przed W8, które jest na samym początkiem trasy to się nie liczy jako HK? Dla jazdy z prędkością powyżej 120 mam zwolnić do 100. To jest jasne. Ale dla <60? Do ilu? Gdzieś czytałem, że o 50%, czyli jak jadę 50 to do 25? Czy nie ma takiej konieczności?
Tytuł: Odp: Hamowanie kontrolne - o ile mam zwolnić?
Wiadomość wysłana przez: youBy w 23 Stycznia 2015, 23:50:30
Odpowiem w kolejności. Do tyle, żeby poczuć hamowanie. Wystarczy, jeśli jesteś pewien, że skład ma właściwą siłę hamowania. Nie. HK jest opisane na taśmie. Może się liczyć, jeśli stwierdzisz, że skład właściwie hamuje. Dowolnie, żeby poczuć hamowanie i właściwą siłę hamowania – rób, jak uważasz (x4).

W razie wątpliwości, pytaj ;)
Tytuł: Odp: Hamowanie kontrolne - o ile mam zwolnić?
Wiadomość wysłana przez: Anrej w 24 Stycznia 2015, 06:25:22
Hamowanie kontrolne wykonuje się z prędkości nie większej niż 60km/godz. i zmniejszyć prędkość co najmniej o 20km/godz.. Dodatkowo przy szybkości co najmniej 130km/godz. należy wykonać hamowanie kontrolne do szybkości 90 - 100km/godz..
Tytuł: Odp: Hamowanie kontrolne - o ile mam zwolnić?
Wiadomość wysłana przez: PiterCC w 24 Stycznia 2015, 10:30:22
Któryś maszynista z IC pisał kilka dni temu, ale już nie pamiętam kto, chyba to było na chacie, że mają teraz nowe instrukcje i hamowania ze 130 już nie będzie trzeba robić.
Do tego zawsze myślałem, na 100% to ktoś na forum pisał , że jeśli mamy na całej służbie Vmax<=60 to nie trzeba w ogóle robić hamowania kontrolnego.

Proszę o weryfikację od tych co są na bieżąco.
Tytuł: Odp: Hamowanie kontrolne - o ile mam zwolnić?
Wiadomość wysłana przez: Niebugoclaw w 24 Stycznia 2015, 17:42:30
Bzdury, bzdury. Nawet jakbym miał rozkładową 10km/h muszę robić HK. @Anrej nie wiem skąd wziąłeś te 20km/h, obecnie w instrucji jest jasno napisane: hamujemy do momentu, aż poczujemy, że pociąg nam hamuje. Niektórzy przewoźnicy, np. Arriva w swoich instrukcjach nie mają zapisu o hamowaniu kontrolnym, więc go nie wykonują.
Tytuł: Odp: Hamowanie kontrolne - o ile mam zwolnić?
Wiadomość wysłana przez: EU07-483 w 24 Stycznia 2015, 19:09:49
Wziął to z instrukcji IC, gdzie prędkość ma spaść o 20km/h. Nie ma jednej instrukcji hamulcowej, więc nie w każdej jest to samo.
Tytuł: Odp: Hamowanie kontrolne - o ile mam zwolnić?
Wiadomość wysłana przez: Kalwi w 24 Stycznia 2015, 19:41:12
Zgodnie z instrukcją Bw56 spółki IC hamowanie kontrolne należy wykonać z prędkości nie większej niż 60 km/h, zmniejszając ją o co najmniej 20 km/h upuszczając z przewodu głównego 1 atmosferę. Hamowanie to należy wykonać jak najszybciej, aby przed pierwszym wymaganym zwolnieniem lub planowym zatrzymaniem być pewnym działania układu hamulcowego. Jeżeli prędkość rozkładowa na tym odcinku jest mniejsza niż 60 km/h, hamowanie należy wykonać z tej mniejszej prędkości. Zgodnie z aktualizacją instrukcji Bw56 która weszła wraz z nowym rokiem hamowanie kontrolne ze 130 km/h nie jest już wymagane. Ogólnie chyba każda spółka ma własne regulacje w tym i wielu innych tematach. Przykładem mogą być również zasady dotyczące zapoznawania szlaków przez maszynistów. W IC w celu zdobycia znajomości danego szlaku należy odbyć 4 jazdy w obu kierunkach (2 w dzień i 2 w porze ciemnej) plus jazda egzaminacyjna. Słyszałem, że u niektórych prywaciarzy wystarczą dwie.
Tytuł: Odp: Hamowanie kontrolne - o ile mam zwolnić?
Wiadomość wysłana przez: PiterCC w 24 Stycznia 2015, 20:11:54
A czy tak samo wygląda procedura, jeśli po 6 miesiącach bez żadnego przejazdu linią skończy się papierek na znajomość szlaku? Trzeba zrobić tyle samo jazd n a zapoznanie?
Tytuł: Odp: Hamowanie kontrolne - o ile mam zwolnić?
Wiadomość wysłana przez: Kalwi w 24 Stycznia 2015, 21:12:14
Po pół roku wystarczą dwie jazdy (1 w dzień i 1 w porze ciemnej) żeby odnowić znajomość. Trwale znajomość traci się po 2 latach bez jazdy.
Tytuł: Odp: Hamowanie kontrolne - o ile mam zwolnić?
Wiadomość wysłana przez: djuzi w 24 Stycznia 2015, 22:01:14
Zgodnie z aktualizacją instrukcji Bw56 która weszła wraz z nowym rokiem hamowanie kontrolne ze 130 km/h nie jest już wymagane.
Niezupełnie. Jest wymagane jedynie wówczas, gdy wyłączony z hamowania zostaje wagon mający nastawę R+Mg.
Tytuł: Odp: Hamowanie kontrolne - o ile mam zwolnić?
Wiadomość wysłana przez: Kalwi w 24 Stycznia 2015, 23:02:41
Masz rację jednakże w przypadku jazd maszynowych ten przypadek jest mało prawdopodobny :-)
Tytuł: Odp: Hamowanie kontrolne - o ile mam zwolnić?
Wiadomość wysłana przez: PiterCC w 25 Stycznia 2015, 00:22:27
Jeszcze jedno pytanie: czy hamowanie trzeba wykonywać prowadząc każdy nowy pociąg (np. osobowy kursujący wahadłowo pomiędzy dwoma stacjami za każdym razem ma inny numer), czy co określony przedział czasu (gdy towarowy jedzie przez całą Polskę kilkanaście godzin albo taki posp. Przemyślanin itp.)?
Tytuł: Odp: Hamowanie kontrolne - o ile mam zwolnić?
Wiadomość wysłana przez: Kalwi w 25 Stycznia 2015, 00:58:02
Hamowanie kontrolne należy wykonać: 1. po wyjeździe pociągu ze stacji początkowej 2. po każdej próbie hamulców 3. po zmianie drużyny trakcyjnej. Dodatkowo hamowanie kontrolne z prędkości rozkładowej należy wykonać: 1. przy zbliżaniu się do stacji węzłowej 2. przy zbliżaniu się do stacji planowego zatrzymania 3. przed wjazdem na odcinek o pochyleniu toru co najmniej 5‰ na którym są sygnalizatory. W tych trzech przypadkach prowadząc pociąg pasażerski hamowanie kontrolne wykonuje się tylko gdy hamulce nie były używane przez okres co najmniej 1 godziny w odległości 3,5 km przed jednym z tych miejsc. Należy je wykonać w taki sposób, aby wyraźnie odczuć hamowanie pociągu.
Tytuł: Odp: Hamowanie kontrolne - o ile mam zwolnić?
Wiadomość wysłana przez: PiterCC w 25 Stycznia 2015, 01:27:41
Ir-1 czytałem, interesuje mnie praktyka, bo dla zasady maszynista musi dość często hamować, tylko czy jest to stosowane na co dzień? Przed każdą stacją węzłową HK? W obecnych czasach dzięki PLK stacje węzłowe z dnia na dzień stają się przelotowymi to można się łatwo pomylić ;)
Tytuł: Odp: Hamowanie kontrolne - o ile mam zwolnić?
Wiadomość wysłana przez: Kalwi w 25 Stycznia 2015, 01:40:45
Instrukcja określa jak ma wyglądać praktyka, ale i tak każda decyzja należy do maszynisty. Możesz nie robić żadnego hk i pięknie sobie jeździć dopóki ktoś nie sprawdzi twojej taśmy ;-)
Tytuł: Odp: Hamowanie kontrolne - o ile mam zwolnić?
Wiadomość wysłana przez: Niebugoclaw w 25 Stycznia 2015, 09:51:54
Na każdej służbie czuwa nade mną prokurator, więc tasma ma wyglądać jak z instrukcji. Tak samo nie wolno zapominać o HK przed stacjami węzłowymi, gdy nie hamowaliśmy powyżej pół godziny w towarowych, czy godz. w pasażerskich. Na dobrą sprawę za wszystko można człowieka utopić :) @Piter stacje węzłowe są wyszczególnione w rozkładzie jazdy dużymi literami.
Tytuł: Odp: Hamowanie kontrolne - o ile mam zwolnić?
Wiadomość wysłana przez: borys_q w 25 Stycznia 2015, 22:11:35
Cytuj
Dla jazdy z prędkością powyżej 120 mam zwolnić do 100. To jest jasne.

Od 14 grudnia w IC "szybkie kontrolne" wykonuje się tylko w przypadku pociągu z wyłączonym z działania hamulcem. W normalnej eksploatacji się go nie wykonuje.

Cytuj
Tak samo nie wolno zapominać o HK przed stacjami węzłowymi, gdy nie hamowaliśmy powyżej pół godziny w towarowych, czy godz. w pasażerskich.

Można też tak jechać żeby coś przyhamować raz na jakiś czas.
Tytuł: Odp: Hamowanie kontrolne - o ile mam zwolnić?
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek626 w 25 Stycznia 2015, 22:32:18
 
Cytuj
...wykonuje się tylko w przypadku pociągu z wyłączonym z działania hamulcem.
Pociągi bez hamulca? Strach jeździć.
Tytuł: Odp: Hamowanie kontrolne - o ile mam zwolnić?
Wiadomość wysłana przez: youBy w 25 Stycznia 2015, 23:04:37
Nie, tylko pojedyncze pojazdy.