- Symulator MaSzyna -
Symulator EU07 (i nie tylko) => Tabor kolejowy => Wątek zaczęty przez: janek32 w 17 Lutego 2014, 20:16:22
-
Jechałem dzisiaj TLK Śnieżka z Wrocławia do Jeleniej Góry. Na Wrocławiu Głównym w czasie oblotu siódemka miała zapalony z przodu prawy reflektor, a z tyłu prawą końcówkę (załączam zdjęcie).
Zdziwiło mnie to, czyżby weszły w IC jakieś nowe przepisy?
-
Uwielbiam takie robienie sensacji z niczego. Maszynista się pomylił i załączył końcówkę w miejscu gdzie powinno być światło manewrowe. Coś jeszcze?
-
Zapewne maszynista nieświadomie załączył światło czerwone zamiast białego.
-
Jeśli są na przełącznikach 2-pozycyjnych a nie na hebelkach to się zdarzy.
-
@janek32: ja sam nawet nie wiem o co chodzi z zapalaniem jednego reflektora (lewego lub prawego) podczas manewrów-generalnie mówiąc byłbym wdzięczny osobie, która napisze w uproszczeniu po co się to robi i jaka jest reguła. Lepsza sytuacja zagadkowa była kiedyś dla mnie, jak poszedłem na stację PKP Staszów zobaczyć czy coś się dzieje ciekawego-na torze postojowym obok toru przelotowego (głównego) stał 060DA z Euronaft Trzebinia ze składem beczek. Ostatni wagon miał końcówki założone-nic dziwnego, ale co dziwniejsze-lokomotywa na przodzie na postoju również miała zapalone obydwie czerwone końcówki.
-
Tylko, że dokładnie w ten sam sposób było zapalone, jak jechał w przeciwną stronę (końcówka na czole przeciwnym do kierunku jazdy), więc chyba przypadkowo to nie było?
@janek32: ja sam nawet nie wiem o co chodzi z zapalaniem jednego reflektora (lewego lub prawego) podczas manewrów-generalnie mówiąc byłbym wdzięczny osobie, która napisze w uproszczeniu po co się to robi i jaka jest reguła.
W czasie manewrów zapala się na obydwu czołach prawy reflektor, w celu ZTCW po prostu odróżnienia od jazdy pociągowej.
-
Do tej pory nie wiem po co tak miał mechanik.
Chciał być widoczny — wariant bezpieczniejszy wariantem lepszym.
-
Serio nie wiesz o co chodzi z zapaleniem reflektorów? Odsyłam do E-1. A co do końcówek na lokomotywie mimo, że ostatni wagon miał założone końcówki to...nie ma reguły. Maszyniści w ten sposób chcą być ''widoczni''. Nie jest to zgodne z przepisami, ale jednak dość często stosowane i widziane.
Dodano: 17 Lutego 2014, 20:31:59
W czasie manewrów zapala się na obydwu czołach prawy reflektor, w celu ZTCW po prostu odróżnienia od jazdy pociągowej.
W czasie manewrów zapala się ten reflektor, po której stronie jest maszynista. Po co? Aby dać tym znać dyżurnemu czy manewrowemu. A to, że nie zmieniają to ich sprawa. Jazda pociągowa to masz 3 białe, więc czy dałby prawe/lewe, lewe/lewe lewe/prawe, prawe/prawe to i tak świadczy o manewrach.
-
W czasie manewrów zapala się na obydwu czołach prawy reflektor, w celu ZTCW po prostu odróżnienia od jazdy pociągowej.
Zapala się reflektor po stronie czynnego stanowiska maszynisty. Jak jedzie kabiną np "A" to świeci prawy reflektor w "A" i lewy w "B" bo to ta sama strona na lokomotywie.
Chciał być widoczny — wariant bezpieczniejszy wariantem lepszym.
A to wszystko dlatego, że ten z KM nie miał końcówek… Już nawet na manewrach w peronach boją się, że im ktoś w d...ę wjedzie ;)
-
Czyli w Class 66 powinno się świecić odwrotnie, a w EN57-2k oba/górne?
-
To samo pytanie zadałem kiedyś instruktorowi (z przymrużeniem oka) "jak się oświetlać jak stanowisko mamy po środku?". Odpowiedź była taka -"Już nie kombinuj… Świeć tam gdzie masz hamulec zespolony" - czyli po prawej stronie ;)
-
Zapala się reflektor po stronie czynnego stanowiska maszynisty. Jak jedzie kabiną np "A" to świeci prawy reflektor w "A" i lewy w "B" bo to ta sama strona na lokomotywie.
Dzięki, w sumie logiczne, ale jakoś mi to do tej pory umknęło. Widziałem nieraz często zapalony po obydwu stronach prawy, ale to pewnie żeby nie przełączać przy każdej zmianie czoła.
-
Czyli w Class 66 powinno się świecić odwrotnie,
Dlaczego odwrotnie? Tam jest kabina po lewej to lewe światło powinno świecić przy manewrach i z tym się już parokrotnie spotkałem.
-
Kabina jest na jednym i drugim końcu lokomotywy, a nie po prawej czy lewej stronie. Co najwyżej stanowisko maszynisty mamy po prawo czy po lewo. A Maciek napisał "odwrotnie" bo w Class 66 stanowisko maszynisty jest po lewej stronie, a nie po prawej jak np na EU07.
-
Maszynista się pomylił i załączył końcówkę w miejscu gdzie powinno być światło manewrowe.
Myślę, że to nie pomyłka - wielu majstrów tak sygnalizuje tył podczas manewrów. W nocy jeszcze dostrzegam jakieś zalety, ale w dzień?
-
Dlatego podejrzewam pomyłkę. Nocą -fakt, przynajmniej po oczach nie wali wszystkich na około, ale tak jak sam napisałeś "w dzień?".
-
Drążąc temat - ciekawe co powiedziałby ten instruktor o oświetlaniu Class 66. W końcu tam zespolony masz po swojej lewej stronie:)
-
A co miałby powiedzieć? Zgodnie z Ie-1 oświetla się po stronie czynnego stanowiska maszynisty. Na Class 66 jest ono po lewej stronie także problemu nie ma. To co pisałem tyczyło się pojazdów które stanowisko maszynisty mają po środku.
-
Niektórzy tak znaczą próbę hamulca, lewa bądź prawa końcówka na czole pociagu
-
Maszynista też człowiek, pomylić się może. Po co drążyć temat?
-
Niektórzy tak znaczą próbę hamulca, lewa bądź prawa końcówka na czole pociagu
Próba hamulca to być nie mogła, bo jeszcze lokomotywa nie była podłączona.
Myślę, że to nie pomyłka - wielu majstrów tak sygnalizuje tył podczas manewrów. W nocy jeszcze dostrzegam jakieś zalety, ale w dzień?
I to ma sens, mechanik mógł z rozpędu oświetlić jak w nocy. Nie wiedziałem tylko, że niektórzy taki sygnał stosują.
-
W dzień i tak oświetlenie manewrowe nie jest wymagane.
-
W dzień i tak oświetlenie manewrowe nie jest wymagane.
Zapraszam do Ie-1, opis sygnału Tb-1 "Oznaczenie przodu i tyłu pojazdu trakcyjnego wykonującego manewry". Znajdziesz tam dzienną i nocną wersję sygnału.
-
Faktycznie, lekko się zdezaktualizowałem, kiedyś w dzień był dopuszczalny brak oświetlenia.
-
Faktycznie, lekko się zdezaktualizowałem, kiedyś w dzień był dopuszczalny brak oświetlenia.
Faktycznie "lekko". Tak lekko, że aż od lat 90tych XX wieku jest obowiązek jazdy z czołem oświetlonym niezależnie od pory dnia.
-
Faktycznie "lekko". Tak lekko, że aż od lat 90tych XX wieku jest obowiązek jazdy z czołem oświetlonym niezależnie od pory dnia.
No nie do końca, bo w przypadku sygnałów manewrowych o których rozmawiamy w E1 z 1998 było tak jak mówi @Niebugoclaw. Zmieniło się to bodajże w momencie wejścia w życie instrukcji Ie-1 (no chyba, że była jakaś poprawka do pomarańczowego E1)
-
Czasami na manewrach i tak trzeba zapalać górny reflektor bo niestety przy jednym załączonym reflektorze niż nie widać.
-
BTW - wiem, że mamy tutaj maszynistę z Metra, tam osygnalizowanie manewrowe jest takie samo jak na PKP?
-
BTW - wiem, że mamy tutaj maszynistę z Metra, tam osygnalizowanie manewrowe jest takie samo jak na PKP?
Nie wiem jak rasowe manewry, ale zjazd z trasy za perony na Młocinach jest na jazdę pociągową (nie jestem maszynistą metra, własne obserwacje).
-
Jazda typowo manewrowa w metrze występuje na STP, oświetlenie jest tak samo jak na kolei, jedno białe od strony mechanika (dotyczy lokomotyw manewrowych), pociągi załączają pełne, bądź w warunkach dobrej widoczności można jeździć bez oświetlenia. W tunelu mamy zwykła jazdę pociągową z ludźmi lub bez (m.in. w tory odstawcze). Przepis mówi że w tunelu obowiązuje pełne oświetlenie czoła pociągu jak i krańcówki (inna sprawa gdy się coś przepali ;)