- Symulator MaSzyna -

Hyde Park => Bieżące kolejowe => Wątek zaczęty przez: Maxiu w 09 Listopada 2013, 09:12:47

Tytuł: Semafor z tarczą D1
Wiadomość wysłana przez: Maxiu w 09 Listopada 2013, 09:12:47
A tak się prezentuje rzadko spotykana kombinacja semafora z tarczą D1, ciekawe co UTK na to :)

Wydzieliłem dyskusję do nowego tematu.
Benek
Tytuł: Odp: Semafor z tarczą D1
Wiadomość wysłana przez: darek71wrc w 09 Listopada 2013, 09:50:29
A tak się prezentuje rzadko spotykana kombinacja semafora z tarczą D1, ciekawe co UTK na to :)
Nic, bo ten semafor, pewnie będzie usunięty w tym rejonie. Prawdo podobnie, będzie przebudowa sygnalizacji, lub pominięcie tegoż semafora. A wjazd na tor, jest zamknięty. Czyli można domniemywać, że za tym semaforem jest rozjazd, który jest w trakcie wymiany, bądź nie nadaje się do jazdy. Modernizacja torów, ma to do siebie, że nawet dyżurni ruchu muszą się głowić nad tematem, nowego regulaminu stacji.
Tytuł: Odp: Semafor z tarczą D1
Wiadomość wysłana przez: mechatronik w 09 Listopada 2013, 10:17:08
Raczej wygląda to na sytuację gdzie semafor został postawiony i z racji tego, że nie jest podłączony jego wskazania są nieważne - wskaźnik kasowania. Natomiast z punktu widzenia prowadzenia ruchu kolejowego wymagane jest, żeby zatrzymać pociąg przed sygnalizatorem. Ustawienie tarczy D1 też na to wskazuje. Dzięki temu po otrzymaniu rozkazu nie trzeba tarczy usuwać ani nie musi być ona obracana przez uprawnionego pracownika.
Tytuł: Odp: Semafor z tarczą D1
Wiadomość wysłana przez: Niebugoclaw w 09 Listopada 2013, 19:16:58
A w rozkazie pisemnym na wyjazd zapewne będzie widniał zapis "z toru nr ... nie posiadającego semafora wyjazdowego". Sytuacja jak najbardziej zgodna z przepisami ;)
Tytuł: Odp: Semafor z tarczą D1
Wiadomość wysłana przez: mechatronik w 09 Listopada 2013, 19:47:05
…zapewne będzie widniał zapis "z toru nr ... nie posiadającego semafora wyjazdowego".
Nic Ci to nie da, że podyktujesz rozkaz tylko na wyjazd z toru nieposiadającego semafora. Musisz dodatkowo mieć zezwolenie na pominięcie D1. Innymi słowy działka 4 w "S" albo 6 w "N".
Tytuł: Odp: Semafor z tarczą D1
Wiadomość wysłana przez: 201E-003 w 09 Listopada 2013, 21:26:21
Mechatronik ma rację, podobna sytuacja była w stacji Pyskowice podczas przebudowy - przez kilka miesięcy dyktowano rozkazy na przejazd obok każdego semafora (współczuję kolegom ciągłego "kłepania" i sobie, że musiałem tego słuchać ;) ). Ot, urządzenia SRK nie były odebrane więc przy każdym semaforze stała D1. Z tego co pamiętam - działki pierwszej nie dyktowano lecz wyłącznie czwartą: "Polecam przejechać obok tarczy D1 ustawionej w km... i wjechać/wyjechać w kierunku st... na tor nr...". Tutaj bowiem znowu wszystko zależy od regulaminu tymczasowego i interpretacji pionu kontrolerskiego jak interpretować daną sytuację - jak widać w rozkazie Mechatronika ktoś zastosował inne rozwiązanie.

A tak poza tematem, w ramach dokształcania: ktoś z kolegów praktyków powie mi co jeszcze jest sygnałem "Stój" ważnym dla jazd pociągowych i na co mechanik powinien zażądać rozkazu "S" a w 99% tego nie robi? Podpowiem, że nie chodzi o sygnał wątpliwy/ciemny/stój na semaforze, tarczę D1 bądź Stój dawany na inne sposoby?
Tytuł: Odp: Semafor z tarczą D1
Wiadomość wysłana przez: mechatronik w 09 Listopada 2013, 22:33:18
Masz na myśli przypadek gdy się stoi za semaforem wskazującym sygnał zezwalający? ;)
Tytuł: Odp: Semafor z tarczą D1
Wiadomość wysłana przez: Niebugoclaw w 09 Listopada 2013, 22:57:00
Pytanie jak brzmiałby w takim wypadku rozkaz. Fraza "przejechać obok wskazującego sygnał stój semafora", podczas gdy ten podaje wolną drogę jest bez sensu z punktu widzenia ISDR-a.
Tytuł: Odp: Semafor z tarczą D1
Wiadomość wysłana przez: mechatronik w 09 Listopada 2013, 23:11:16
A od czego masz działkę 4? Kto powiedział, że "S" musi zawierać "…przejechać obok wskazującego sygnał stój…" Podobna sytuacja jest gdy wygaśnie semafor, a skład zatrzyma się za semaforem. Wtedy "S", działka 4 "zezwalam na kontynuowanie jazdy pociągu nr XXXXX po torze X, po wygaśnięciu semafora X".
Tytuł: Odp: Semafor z tarczą D1
Wiadomość wysłana przez: Anrej w 09 Listopada 2013, 23:27:37
Jeżeli jest wskaźnik W31, to tak jakby semafora nie było. Tarcza zatrzymania D1 ma to samo znaczenie co sygnał S1 lub Sr1. Ale może też być ustawiona, gdy prędkość jest ograniczona do 10km/godz. Sygnałem stój może być sygnał D2 dawany ręcznie, lub sygnał D3 dźwiękowy.
Tytuł: Odp: Semafor z tarczą D1
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 10 Listopada 2013, 00:32:07
Tutaj jest jeszcze jeden problem: tarczę D1 w stacji, ustawia się w odległości 100 m od przeszkody (kompletna głupota w przypadku bocznic- przykład Warszawa Grochów), natomiast na szlaku D1 ustawia się w odległości 50 m od przeszkody, po prawej stronie toru w kierunku jazdy.
To coś na zdjęciu, to co? Jeśli to nie stacja, to tarcza D1 ważna i jechać kategorycznie nie wolno, jeśli szlak, to tarcza D1 nie obowiązuje.
Tytuł: Odp: Semafor z tarczą D1
Wiadomość wysłana przez: Niebugoclaw w 10 Listopada 2013, 00:33:53
Ale może też być ustawiona, gdy prędkość jest ograniczona do 10km/godz.
Może być ,ale częściej do tego stosuje się W8/D6 z "jedynką". D1 stawia się, gdy V<10km/h.
Tytuł: Odp: Semafor z tarczą D1
Wiadomość wysłana przez: AtapiCl w 10 Listopada 2013, 01:45:09
Jeśli to nie stacja, to tarcza D1 ważna i jechać kategorycznie nie wolno, jeśli szlak, to tarcza D1 nie obowiązuje.

Zagalopowałeś się w tym, co napisałeś ;) Wychodzi: Jeśli szlak, to nie... a jeśli szlak, to tak...
Tytuł: Odp: Semafor z tarczą D1
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 10 Listopada 2013, 07:52:05
:P Noc jest od spania, a nie od pisania.. Mój błąd.
Oczywiście zdanie powinno brzmieć: Jeśli dana sytuacja ma miejsce w stacji, to spokojnie można kontynuować jazdę, natomiast jeśli miałoby to mieć miejsce na szlaku, to jechać kategorycznie nie można. Tarcza D1 jest wskaźnikiem drogowym, którego nie można traktować na takich samych prawach jak semafor półsamoczynny, wskazujący sygnał S1. Z punktu widzenia interpretacji przepisów, rozkazu na pominięcie tarczy D1 wydać nie można.
Tytuł: Odp: Semafor z tarczą D1
Wiadomość wysłana przez: mechatronik w 10 Listopada 2013, 11:44:43
Z punktu widzenia interpretacji przepisów, rozkazu na pominięcie tarczy D1 wydać nie można.
Zapraszam w takim razie do ponownego (szczegółowego) zapoznania się z instrukcją Ir-1. Podpowiem tylko, że mam na myśli jeden z punktów w paragrafie dotyczącym rozkazu "S". Brak konieczności otrzymania rozkazu pisemnego tyczy się tylko sytuacji gdy pociąg został zatrzymany ręcznym bądź dźwiękowym sygnałem "Stój!". Na pominięcie tarczy D1 musimy mieć rozkaz. Ewentualnie uprawniony pracownik obraca tarczę o 90o.
Tytuł: Odp: Semafor z tarczą D1
Wiadomość wysłana przez: AtapiCl w 10 Listopada 2013, 12:31:58
W osi toru ustawia się tarczę jeśli chodzi o zamknięcie torowe. Natomiast jeśli chcemy zatrzymać pociąg z jakiegoś istotnego powodu np. jak tu, gdzie powinien być semafor (a go nie ma) - ustawiamy ją w miejscu spodziewanego usytuowania semafora. Niektórzy mogą się zastanawiać po co tarcza zatrzymania, skoro semafor stoi... Nie wystarczyło zdjąć mu wskaźnik kasowania? A no nie, bo przepisowo jeszcze go w regulaminie technicznym nie ma oddanego do użytku, więc rozkazem nie możemy się na niego powoływać.
Tytuł: Odp: Semafor z tarczą D1
Wiadomość wysłana przez: marzena w 10 Listopada 2013, 16:35:07
Tylko regulamin tymczasowy, jeżeli był opracowany, może dokładnie wyjaśnić sytuację przedstawioną na zdjęciu. Tarczę D1 ustawia się na stacji w osi toru, a wyjątkiem jest sytuacja kiedy czasowo brak jest  semafora (ten który  był) lub gdy semafor wskazuje sygnał zezwalający i nie można przywrócić sygnału "Stój" na semaforze, więc tarczę D1 ustawia się w miejscu jego usytuowania lub bezpośrednio przed nim. Nowo zabudowane semafory nie oddane do użytku, nieczynne lub unieważnione oznacza się wskaźnikiem W31 (bez stosowania tarczy D1) o czym pociągi są informowane. Jeżeli pociąg ma być zatrzymany na stacji właśnie w takim miejscu, to jest o tym uprzedzony rozkazem pisemnym (o zabudowie lub unieważnieniu sygnalizatora i miejscu zatrzymania). Tarcza D1 jest tu ustawiona prawdopodobnie tylko dla pociągu, którego ISDR chce zatrzymać. Oczywiście jeżeli dobrze rozumiem Ir-1 i Ie-1. Zgadzam się z "mechatronikiem", przykład rozkazu pisemnego - nic dodać, nic ująć.
Poza tym, co do postawionego wcześniej pytania "201E-003", innym sygnalizatorem ważnym dla pociągu jest tarcza zaporowa, którą, gdy nie ma sygnału "Jazda dozwolona", można pominąć tylko rozkazem pisemnym.