- Symulator MaSzyna -

Hyde Park => Bieżące kolejowe => Wątek zaczęty przez: Maxiu w 24 Kwietnia 2013, 12:30:11

Tytuł: Konkurencja LeoExpress szansą dla PKP Intercity?
Wiadomość wysłana przez: Maxiu w 24 Kwietnia 2013, 12:30:11
-Trzeba pamiętać, że pojawienie się LeoExpress to duża szansa dla PKP Intercity. Impuls do doskonalenia własnej oferty oraz szansa na pozyskanie nowych klientów, którzy dotychczas w ogóle nie korzystają z kolei, a prywatny przewoźnik ich do tego zachęci. Skorzystają z LeoExpress w podróży do Krakowa, a przyszłości wybiorą pociąg w podróży do Lublina. LeoExpress w Czechach właśnie koncentruje się bardziej na pozyskiwaniu nowych klientów dla kolei, niż na odbijaniu pasażerów konkurencji – mówi dr Michał Beim z Instytutu Sobieskiego.
 Według eksperta Instytutu Sobieskiego, LeoExpress ma szansę wygrać konkurencję na najbardziej lukratywnych trasach. - Zresztą pomagać mu będzie w tym obecna oferta PKP Intercity, która polega na kupowaniu biletu na określony pociąg, a nie na określoną trasę. Przewaga elastyczności, którą mają np. Deutsche Bahn nad prywatną konkurencją, odpada - wyjaśnia  Beim.
 Leo Express - komfort za rozsądną cenę?

 Reklama BusinessClick

- Gdyby polskie władze, zarówno krajowe, jak i wojewódzkie, większą uwagę przy inwestycjach kolejowych przykładały do infrastruktury torowej i dworców, a nie do zakupu taboru przez zasiedziałych przewoźników lub przez spółki kolejowe powoływane przez podmioty publiczne, rynek kolejowych przewozów pasażerskich otworzyłby się wcześniej, z korzyścią dla pasażera. Przez „projekty taborowe” sytuacja dla rynku jest więc mniej korzystna – mówi ekspert. - Uważam, że priorytetem Leo Express będzie komfort za rozsądną cenę. Dziś cena pociągów eIC, EC czy Ex spółki Intercity znacząco odbiega od cen RegioExpress czy TLK, jednak różnica jakościowa nie jest aż tak znacząca, aby dwukrotnie więcej płacić za bilet – dodaje.

- Standard jak w Czechach: gniazdka przy każdym miejscu, bezpłatny Internet, wygodne fotele – skórzane w wyższej klasie, czyste toalety, atrakcyjny design przestrzeni pasażerskiej są tym, czego pasażerowie kolei nadal oczekują, a co oferują już niektórzy przewoźnicy autobusowi, np. Polski Bus czy LuxExpress – informuje Beim.

Konkurencja rośnie w siłę

Zdaniem eksperta, analogii między czeskimi a polskimi trasami Leoexpress jest wiele. Ze względów na gospodarczą i społeczną rolę aglomeracji śląskiej, Poznania i Krakowa duży potencjał, porównywalny jest z trasą Praga-Ostrawa. Również odległość między tymi miastami jest porównywalna.
- Połączenia Poznań-Warszawa, Kraków-Warszawa i Katowice-Warszawa są właściwie jedynymi, gdzie kolej z powodzeniem może konkurować z indywidualną motoryzacją oraz z samolotami. Czasy przejazdu, jak na polskie warunki, są na tych trasach najlepsze – wyjaśnia Beim. - Konkurencja jednak się zaostrza. PolskiBus.com oferuje ciekawe ceny, a również LOT, do czasu problemów finansowych, oferował bardzo atrakcyjne bilety w ramach „Szalonych Śród”. Pojawienie się prywatnego przewoźnika może być więc szansą dla kolei – rozumianej jako całość – na utrzymanie wiodącej pozycji na tych trasach – dodaje.
Według eksperta stosunek spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, pozostającej nadal w grupie PKP SA, będzie świadectwem reform polskiej kolei oraz czytelnym sygnałem dla krajowych i zagranicznych inwestorów.
- Jeśli PKP PLK nie będą wykorzystywać różnych kruczków prawnych – inwestorzy otrzymają wyraźny sygnał, że Polska, choć nie ma najlepszej infrastruktury, szanuje unijne prawo. W przeciwnym przypadku, Polska straci bardzo wiele, nie tylko na wizerunku, ale również przy realizacji projektów unijnych czy podziale budżetu UE. Możliwości szkodzenia, niestety, jest wiele. Już wcześniej pojawiały się pomysły, aby ze względu na problemy z pojemnością Warszawy Centralnej pociągi, które jeżdżą w służbie publicznej, kierować na Warszawę Gdańską. – mówi Beim. - Głównym konkurentem grupy PKP SA nie są Przewozy Regionalne czy LeoExpress, ale prywatny samochód. Tą konkurencję od wielu lat przegrywa cała kolej, nie tylko grupa PKP SA – dodaje.

Info: http://www.rynek-kolejowy.pl/44776/_Konkurencja_LeoExpress_szansa_dla_PKP_Intercity_.htm
Tytuł: Odp: Konkurencja LeoExpress szansą dla PKP Intercity?
Wiadomość wysłana przez: hanys w 24 Kwietnia 2013, 17:20:04
Ciekawe którędy będą jeździć. Albo Zebrzydowice albo Chałupki :D (coś ostatnio mechanik z LEO mówił że jak na Wodzisław wyremontują to na Chałupki wyślą, ale to jeszcze odległe plany, wpierw muszą tabor nabyć a potem jeździć za granice )
Tytuł: Odp: Konkurencja LeoExpress szansą dla PKP Intercity?
Wiadomość wysłana przez: Maxiu w 27 Kwietnia 2013, 10:39:58
PKP PLK odrzuciły wnioski Leo Express i DLA o przydzielenie tras.

Jak poinformował "Rynek Kolejowy" w ubiegłym tygodniu, prywatny przewoźnik kolejowy Leo Express, znany ze skutecznej rywalizacji z Kolejami Czeskimi (CD), chciał jeszcze w tym roku uruchomić pociągi na trasach Warszawa – Poznań oraz Warszawa – Katowice/Kraków tworząc konkurencję dla PKP Intercity i Przewozów Regionalnych. W tym celu w kooperacji z polskim partnerem, który posiada licencję przewoźnika kolejowego w Polsce – Dolnośląskimi Liniami Autobusowymi, Leo Express złożył wnioski o przyznanie tras przez PKP PLK na najbliższy rozkład jazdy, który zacznie obowiązywać w grudniu tego roku.

Z naszych informacji wynika, że konsorcjum Leo Express/DLA złożyło wnioski na 7 par pociągów na trasie Warszawa – Kraków,4 pary pociągów na trasie Warszawa – Katowice (w tym 2 przedłużone do Gliwic) oraz 8 par do Poznania (w tym jedna do Szczecina). Wszystkie połączenia miałyby być obsługiwane elektrycznymi zespołami trakcyjnymi Flirt.

Wszystkie zostały jednak odrzucone ze względów formalnych. Przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych konsekwentnie odmawiają jakichkolwiek komentarzy w tej sprawie.

Udało nam się jednak dowiedzieć, że mimo tego niepowodzenia, Leo Express wciąż szuka możliwości wejścia na polski rynek przewozowy. Przedstawiciele czeskiego przewoźnika chcą spotkać się z władzami Przewozów Regionalnych oraz… PKP Intercity i rozmawiać o możliwościach współpracy.

Info: http://www.rynek-kolejowy.pl/44841/_PKP_PLK_odrzucily_wnioski_Leo_Express_i%C2%A0DLA_o_przydzielenie_tras_.htm
Tytuł: Odp: Konkurencja LeoExpress szansą dla PKP Intercity?
Wiadomość wysłana przez: jageer w 27 Kwietnia 2013, 11:07:28
Oj. Chyba łapówka była za mała lub jej brak?

Teoretycznie póki co jest konkurencja na torach PLK. Bo praktycznie jej się nie da odczuć. No może na krótkich trasach np. Kraków - Katowice (PR lub IC). Ale jadąc przez pół lub całą Polskę, nie mam wyboru.
Tytuł: Odp: Konkurencja LeoExpress szansą dla PKP Intercity?
Wiadomość wysłana przez: EU07-457 w 27 Kwietnia 2013, 22:14:04
Ciekawe dlaczego w przewozach towarowych PLK nie robi takich problemów. Troszkę mi tu "pachnie" jakimś niezdrowym układem...
Tytuł: Odp: Konkurencja LeoExpress szansą dla PKP Intercity?
Wiadomość wysłana przez: Mihau w 27 Kwietnia 2013, 22:23:44
Dlaczego ta wiadomość mnie nie zdziwiła?
Tytuł: Odp: Konkurencja LeoExpress szansą dla PKP Intercity?
Wiadomość wysłana przez: Patrykos w 27 Kwietnia 2013, 22:52:06
(http://www.weszlo.com/fotonews/1348696473_krecina.jpg)
Przypadek? Nie sądzę.
Tytuł: Odp: Konkurencja LeoExpress szansą dla PKP Intercity?
Wiadomość wysłana przez: Tyrystor w 27 Kwietnia 2013, 23:47:58
Ciekawe dlaczego w przewozach towarowych PLK nie robi takich problemów. Troszkę mi tu "pachnie" jakimś niezdrowym układem...

Myślę że to zależy od danej jednostki klientów danych przewoźników (komu lepiej u kogo), choć nie opieram się na tym, bo na biznesie na kolei jestem za mały.
Tytuł: Odp: Konkurencja LeoExpress szansą dla PKP Intercity?
Wiadomość wysłana przez: jageer w 28 Kwietnia 2013, 09:04:51
Ciekawe dlaczego w przewozach towarowych PLK nie robi takich problemów. Troszkę mi tu "pachnie" jakimś niezdrowym układem...

Myślę że to zależy od danej jednostki klientów danych przewoźników (komu lepiej u kogo), choć nie opieram się na tym, bo na biznesie na kolei jestem za mały.

Nie wiem, czy dokładnie o to Ci chodzi, ale... Jeżeli PLK ma "luki" w rozkładzie - w sensie, może dołożyć pociągów (a nie wierzę, że jest inaczej), to dlaczego nie sprzedać kilka rozkładów i na tym zarobić?
Tytuł: Odp: Konkurencja LeoExpress szansą dla PKP Intercity?
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek626 w 28 Kwietnia 2013, 10:22:14
Cytuj
Nie wiem, czy dokładnie o to Ci chodzi, ale... Jeżeli PLK ma "luki" w rozkładzie - w sensie, może dołożyć pociągów (a nie wierzę, że jest inaczej), to dlaczego nie sprzedać kilka rozkładów i na tym zarobić?
Ponieważ pogorszy to sytuację finansową lokalnych-rodzimych przewoźników.
Tytuł: Odp: Konkurencja LeoExpress szansą dla PKP Intercity?
Wiadomość wysłana przez: Patrykos w 28 Kwietnia 2013, 11:13:03
Ponieważ pogorszy to sytuację finansową lokalnych-rodzimych przewoźników.
A kto się tym przejmuje?
Tytuł: Odp: Konkurencja LeoExpress szansą dla PKP Intercity?
Wiadomość wysłana przez: jageer w 28 Kwietnia 2013, 11:53:47
Cytuj
Nie wiem, czy dokładnie o to Ci chodzi, ale... Jeżeli PLK ma "luki" w rozkładzie - w sensie, może dołożyć pociągów (a nie wierzę, że jest inaczej), to dlaczego nie sprzedać kilka rozkładów i na tym zarobić?
Ponieważ pogorszy to sytuację finansową lokalnych-rodzimych przewoźników.

Chwila, chwila. Mamy wolny rynek. A to, że dyrektor PR, czy tam IC itp... z dyrektorem PLK, czy tam prezesi wychylili razem nie jedną flaszkę i teraz sobie pomagają blokując konkurencję to nie jest w porządku.
Tytuł: Odp: Konkurencja LeoExpress szansą dla PKP Intercity?
Wiadomość wysłana przez: darek71wrc w 28 Kwietnia 2013, 12:14:05
Prezesi wychylili razem nie jedną flaszkę i teraz sobie pomagają blokując konkurencję to nie jest w porządku.
Oni poniżej pewnego pułapu konsumpcji nie schodzą, flaszka musi mieć wartość i moc negocjacyjną :)
Tytuł: Odp: Konkurencja LeoExpress szansą dla PKP Intercity?
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek626 w 28 Kwietnia 2013, 18:35:27
Cytuj
Nie wiem, czy dokładnie o to Ci chodzi, ale... Jeżeli PLK ma "luki" w rozkładzie - w sensie, może dołożyć pociągów (a nie wierzę, że jest inaczej), to dlaczego nie sprzedać kilka rozkładów i na tym zarobić?
Ponieważ pogorszy to sytuację finansową lokalnych-rodzimych przewoźników.

Chwila, chwila. Mamy wolny rynek. A to, że dyrektor PR, czy tam IC itp... z dyrektorem PLK, czy tam prezesi wychylili razem nie jedną flaszkę i teraz sobie pomagają blokując konkurencję to nie jest w porządku.
To nie jest takie proste. Z punktu widzenia zdrowej konkurencji, masz rację. Klienci powinni też zyskać w takiej sytuacji. Niestety w wielu przypadkach wprowadzenie na rynek konkurenta, prowadzi jedynie do degradacji innych przedsiębiorstw zamiast do zdrowej konkurencji. Poza tym zyski powinny zostać w Polsce. Konkurencja powinna zmuszać IC i PRy do poprawiania usług. Wykończenie tych przedsiębiorstw nie poprawi przewozów pasażerskich, co skutecznie pokazały KŚ. Nie zawsze nowe jest lepsze od starego. Jeszcze jedno, nie ma dowodów że ktoś z kimś wypił załatwiając tę sprawę, ostrożnie z takimi sądami.
Tytuł: Odp: Konkurencja LeoExpress szansą dla PKP Intercity?
Wiadomość wysłana przez: Patrykos w 28 Kwietnia 2013, 20:02:29
Poza tym zyski powinny zostać w Polsce.
W III RP to nie ma znaczenia.
Tytuł: Odp: Konkurencja LeoExpress szansą dla PKP Intercity?
Wiadomość wysłana przez: stone w 28 Kwietnia 2013, 21:47:09
Ciekawe dlaczego w przewozach towarowych PLK nie robi takich problemów. Troszkę mi tu "pachnie" jakimś niezdrowym układem...

Poczekajmy na konkrety. Szczegółowej przyczyny odrzucenia wniosków przez PLK nie znamy. Niemniej rację przyznaję, w przewozach towarowych ta konkurencja jakoś działa - przewoźnik jeśli złoży wniosek na trasę (bo wygrał przetarg, ma zlecenie) zazwyczaj je dostaje, niemniej ruch towarowy rządzi się trochę innymi prawami - niewiele jest pociągów które faktycznie jeżdżą wg rozkładu jazdy który skonstruowano. Zazwyczaj przed, albo po planie...

Jak będą konkrety, bez snucia domysłów i oskarżania o korupcję, proszę napisać do administracji. Otworzymy wątek.
Rozi