- Symulator MaSzyna -

Symulator EU07 (i nie tylko) => Infrastruktura kolejowa => Wątek zaczęty przez: PanMechanik w 18 Lutego 2013, 21:54:40

Tytuł: Niejasności odnośnie sygnału s10 i s13
Wiadomość wysłana przez: PanMechanik w 18 Lutego 2013, 21:54:40
Nurtuje mnie zagadka światła pomarańczowego w sygnałach s10 i s13, mianowicie czy sygnały te mają zabezpieczenie w razie przepalenia się żarówki w świetle pomarańczowym dolnym? Mam namyśli to, że w przypadku braku tego światła semafor podaje sygnał s2 i s5 i brak jest ograniczenia do 40km/h.
Tytuł: Odp: Niejasności odnośnie sygnału s10 i s13
Wiadomość wysłana przez: jageer w 18 Lutego 2013, 21:57:11
Jak jest przepalona jedna z  nich, to będzie S1 i tyle... wtedy zostaje Sz lub rozkaz.
To jest uzależnione w obwodach semafora.
Tytuł: Odp: Niejasności odnośnie sygnału s10 i s13
Wiadomość wysłana przez: PanMechanik w 18 Lutego 2013, 22:06:38
Czyli nie ma możliwości zapalenia s10 ze spaloną żarówką w dolnej komorze światła pomarańczowego?
Tytuł: Odp: Niejasności odnośnie sygnału s10 i s13
Wiadomość wysłana przez: R4TCH3T w 18 Lutego 2013, 22:06:48
Są jeszcze żarówki awaryjne.
Tytuł: Odp: Niejasności odnośnie sygnału s10 i s13
Wiadomość wysłana przez: PanMechanik w 18 Lutego 2013, 22:08:02
Są jeszcze żarówki awaryjne.

Jeśli jedna się spali, zapala się druga w tej samej komorze?
Tytuł: Odp: Niejasności odnośnie sygnału s10 i s13
Wiadomość wysłana przez: jageer w 18 Lutego 2013, 22:10:46
Są jeszcze żarówki awaryjne.

2 żarówki są tylko w komorze czerwonej - 24W i zapasowa 12W
Tytuł: Odp: Niejasności odnośnie sygnału s10 i s13
Wiadomość wysłana przez: Niebugoclaw w 18 Lutego 2013, 22:19:19
Oczywiście sygnał się nie wyświetli, jeśli choć jedna z żarówek mających tworzyć obraz sygnału nie będzie zamykała obwodu. Ale niestety może też lekko się żarzyć, bądź też szkło może być brudne, wtedy z daleka byłby problem z ustaleniem sygnału, ale zawsze mamy przecież poprzedni semafor/to/ostatni sbl, który będzie pokazywał właściwy sygnał.
Tytuł: Odp: Niejasności odnośnie sygnału s10 i s13
Wiadomość wysłana przez: muri w 19 Lutego 2013, 08:30:52
http://www.transportszynowy.pl/sygnalizacjasygnbudowa.php
Tytuł: Odp: Niejasności odnośnie sygnału s10 i s13
Wiadomość wysłana przez: ic_kolobrzeg w 19 Lutego 2013, 15:25:35
Oczywiście sygnał się nie wyświetli (...)

A czy w takiej sytuacji wyświetli się SZ?
Tytuł: Odp: Niejasności odnośnie sygnału s10 i s13
Wiadomość wysłana przez: Paczkuś w 19 Lutego 2013, 15:34:43
Jeśli biała się nie spaliła wcześniej to wyświetli się.
Tytuł: Odp: Niejasności odnośnie sygnału s10 i s13
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 19 Lutego 2013, 16:06:48
Oczywiście sygnał się nie wyświetli (...)

A czy w takiej sytuacji wyświetli się SZ?

Nie bo SZ nie jest związany z żadnymi innymi elementami. SZ wyświetlić można załączyć tylko ręcznie.
Tytuł: Odp: Niejasności odnośnie sygnału s10 i s13
Wiadomość wysłana przez: uetam w 19 Lutego 2013, 19:42:41
Nie bo SZ nie jest związany z żadnymi innymi elementami. SZ wyświetlić można załączyć tylko ręcznie.
Jest uzalezniony z obwodem NO jezeli taki wystepuje przez co mozna wystwietlic Sz+W24.
Na niektorych szlakach z SBL wystepuje takze uzaleznienie SBL od zajetosci ostatniego odcinka przed semaforem wjazdowym.
Tytuł: Odp: Niejasności odnośnie sygnału s10 i s13
Wiadomość wysłana przez: jageer w 19 Lutego 2013, 23:02:31
Nie bo SZ nie jest związany z żadnymi innymi elementami. SZ wyświetlić można załączyć tylko ręcznie.
Jest uzalezniony z obwodem NO jezeli taki wystepuje przez co mozna wystwietlic Sz+W24.
Na niektorych szlakach z SBL wystepuje takze uzaleznienie SBL od zajetosci ostatniego odcinka przed semaforem wjazdowym.

Ale jak nie obsłużysz NO to i tak Sz zamruga...
Tytuł: Odp: Niejasności odnośnie sygnału s10 i s13
Wiadomość wysłana przez: Anrej w 20 Lutego 2013, 00:38:11
http://www.transportszynowy.pl/sygnalizacjasygnbudowa.php
Z tego schematu wynika, że każda żarówka ma niezależne zasilanie i własny transformator. Przepalenie jednej żarówki nie ma wpływu na świecenie innej. Co ciekawe przez uzwojenie pierwotne transformatoa prąd będzie płynął.
Tytuł: Odp: Niejasności odnośnie sygnału s10 i s13
Wiadomość wysłana przez: El Mecánico w 20 Lutego 2013, 13:52:34
Prąd pierwotny trafo jest zależny od prądu wtórnego. Tak więc spalenie żarówki spowoduje otwarcie obwodu wtórnego i spadek pradu pierwotnego poniżej pewnego poziomu. W tym miejscu właśnie jest wykrycie spalonej żarówki - prąd obwodu pierwotnego jest mniejszy niż pewna przewidziana/zmierzona wartość nominalna.
Tytuł: Odp: Niejasności odnośnie sygnału s10 i s13
Wiadomość wysłana przez: popatrz w 20 Lutego 2013, 15:00:48
przez uzwojenie pierwotne transformatoa prąd będzie płynął.
Warto wspomnieć tu o zasadzie działania trafo - m.in. jaki prąd płynie przez uzwojenie pierwotne gdy wtórne nie jest obciążone (bo np. żarówka się spaliła) - nazywa się to prąd upływu. Prąd ten jest duuużo mniejszy niż prąd w uzwojeniu pierwotnym transformatora obciążonego. Wyraźna jest więc róźnica potencjałów w obwodach zasilających. Tą zmianę potencjału można wykorzystać za pomocą zwykłej diody Zenera albo przekaźnika do odpowiedniego wysterowania innych przekaźników. Zgodnie z zastosowaną "logiką" w pulpicie nastawczym, podanie sygnału staje się wtedy niemożliwe.
http://www.eres.alpha.pl/index.php?text=251 (http://www.eres.alpha.pl/index.php?text=251)
EDIT: Własnie ten prąd upływu stanowi pożywkę dla ekologów do budowania teorii oszczędności prądu przez wyłączanie przyciskiem telewizorów, wyjmowanie ładowarek z gniazdek itp. Gdzieś widziałem wyliczenia na ten temat - oszczędności wynosiły kilka złotych dla gospodarstwa domowego/rok. Dla nas to niewiele, ale jak się wyskaluje to na całą cywilizację, to jest o czym myśleć.
Tytuł: Odp: Niejasności odnośnie sygnału s10 i s13
Wiadomość wysłana przez: Ra w 20 Lutego 2013, 15:22:16
Dla nas to niewiele, ale jak się wyskaluje to na całą cywilizację, to jest o czym myśleć.
Zakładając, że promieniowanie Słońca jest równomierne w każdą stronę i biorąc pod uwagę, jak niewielki wycinek jego sfery stanowi powierzchnia Ziemi (około 0.00000005%), to jest dopiero kosmiczne marnotrawstwo...
Tytuł: Odp: Niejasności odnośnie sygnału s10 i s13
Wiadomość wysłana przez: popatrz w 20 Lutego 2013, 15:33:49
Dlatego osobniki, które naklejają sobie etykietkę "ekolog" i używają takich argumentów nazywam ekoterrorystami, bo więcej dobrego zrobiliby pracą na rzecz odzyskiwania energi niesionej przez światło słoneczne lub cząsteczki wody. O argumentach dot. sensu przenoszenia mikroślimaków nie chce mi się nawet pisac. Hm, znowu trochę przeze mnie zboczyliśmy z tematu.
Tytuł: Odp: Niejasności odnośnie sygnału s10 i s13
Wiadomość wysłana przez: Paul w 20 Lutego 2013, 18:27:01
http://www.transportszynowy.pl/sygnalizacjasygnbudowa.php

Te schematy w zasadzie nic nie pokazują, poza tym ile jest żarówek w komorach. Wszystkie uzależnienia i sterowanie poszczególnymi światłami realizowane jest w przekaźnikowni, a nie w głowicy sygnalizatora. Polecam poeksperymentować z symulatorem P. Justa, w którym można podejrzeć cały schemat obwodu semafora, zobaczyć jak działa i sprawdzić, co się stanie przy przepaleniu żarówki:

http://www.usrk.republika.pl/programy/E_v1_1.rar
Tytuł: Odp: Niejasności odnośnie sygnału s10 i s13
Wiadomość wysłana przez: selsyn w 20 Lutego 2013, 20:54:05
Cytuj
Warto wspomnieć tu o zasadzie działania trafo - m.in. jaki prąd płynie przez uzwojenie pierwotne gdy wtórne nie jest obciążone (bo np. żarówka się spaliła) - nazywa się to prąd upływu.

Nie nazywa się tego prądem upływu, tylko prądem stanu jałowego transformatora. Każde trafo, jako maszyna elektryczna ma straty w przetwarzaniu energii, są to straty w "miedzi”, czyli uzwojeniach transformatora, wynikających z jego rezystancji, oraz straty w "żelazie", czyli rdzeniu, powstają na wskutek prądów wirowych i przemagnesowania. Straty te zamieniane są w ciepło. Prąd upływu jest prądem, który upływa poza obwód w wyniku uszkodzenia lub niedostatecznej izolacji. Prąd taki jest wykrywany przez wyłączniki różnicowoprądowe, które wyłączają określony obwód przy przekroczeniu ustalonych wartości. Wyłączniki te są wykorzystane jako jedna z rodzajów ochrony, przed dotykiem pośrednim i bezpośrednim. Dla obwodów odbiorczych (zasilających konkretny odbiornik, lub grupę odbiorników) jest to z reguły 30 mA, i dla obwodów zasilających np. rozdzielnicę, może być to 100 mA, lub 300 mA. Dla szyn zbiorczych rozdzielni elektroenergetycznej te wartości są jeszcze większe. Drugi przypadek to upływ z sieci elektroenergetycznej najwyższych napięć, czyli od 15 kV w górę, najbardziej zauważalne są upływy przy sieciach 110, 220, 440 kV i wyższych napięć. Sieć taka, mająca długość wielu kilometrów generuje między innymi straty spowodowane upływem.

Jak ktoś chce się pobawić w sterowanie ruchem kolejowym, polecam ten program: http://www.isdr.pl/
Tytuł: Odp: Niejasności odnośnie sygnału s10 i s13
Wiadomość wysłana przez: popatrz w 20 Lutego 2013, 22:12:19
Zgadza się, głupio mi bo pomyliłem te nazwy prądów - chodziło o jałowy. Dzięki za poprawienie.
Tytuł: Odp: Niejasności odnośnie sygnału s10 i s13
Wiadomość wysłana przez: Anrej w 21 Lutego 2013, 00:50:04
To ja nie napisałem dokładnie. Przy nieobciążonym uzwojeniu wtórnym płynie przez uzwojenie pierwotne prąd jałowy. Jest to prąd wywołujący strumień magnetyczny  rdzeniu, czyli prąd magnesujący.
Ja na tym schemacie widzę, że do semafora dochodzi jeden przewód wspólny i pięć przewodów sygnałowych. Każdy do odzielnego transformatara, zasilajacego żarówkę.
Tytuł: Odp: Niejasności odnośnie sygnału s10 i s13
Wiadomość wysłana przez: popatrz w 21 Lutego 2013, 01:26:29
Nom, i na tym programiku który podlinkował @Paul, widać te transformatory i żaróweczki po prawej stronie schematu. Reszta elementów jest w przekaźnikowni. Odwołując się do strony, którą podawałeś: http://www.transportszynowy.pl/kolsrknasprzekaznikowe.php (http://www.transportszynowy.pl/kolsrknasprzekaznikowe.php)
Analizaując tamten schemat - elementami kontrolującymi przepalenie żarówek, czyli znaczny spadek prądu w uzwojeniu pierwotnym transformatorów zasilających żarówki są przekaźniki z diodami Kpz (dla zielonej i jednej z pomarańczowych) i Kp (dla drugiej pomarańczowej). Spadek wartości prądu powoduje obniżenie napięcia na stykach sterujących i odpowiednie przełączenie zestyków Kp lub Kpz w celu zapalenia światła czerwonego.
Tytuł: Odp: Niejasności odnośnie sygnału s10 i s13
Wiadomość wysłana przez: Paul w 21 Lutego 2013, 15:45:16
Generalnie wykluczenie zaświecenia tylko jednego światła jest rolą dławika wyrównawczego Dł. Dławik działa w ten sposób, że przy równomiernym przepływie prądu w obie strony strumienie magnetyczne znoszą się i impedancja jest niewielka, a gdy jedna część obwodu zostanie przerwana, równowaga zostaje zaburzona i rośnie impedancja, powodując zmniejszenie prądu i zgaszenie żarówki w drugiej części.

Rysunek w symulatorze jest nieco bardziej skomplikowany z uwagi na możliwość migania zielonego światła (czterostawna sygnalizacja SBL). Przy zastosowaniu samego dławika, przy każdym mignięciu dławik przerywał by świecenie dolnego światła. Stosuje się zatem zwieranie dławika zestykami przekaźników kontrolnych Kp i Kpz, przy czym Kpz ma opóźnione zwalnianie (na rysunku nie zostało to zaznaczone - powinien mieć inny symbol), dzięki czemu przy miganiu światła cały czas pozostaje wzbudzony, a nie skacze razem ze światłem.

W pierwszej chwili przy wyświetlaniu sygnału prąd płynie przez dławik, a następnie wzbudzają się przekaźniki Kp i Kpz, zamykając obwody równoległe, dzięki czemu przepływający prąd omija dławik i jest ciągły. Teraz gdy spali się jedna żarówka, odwzbudzi się jej przekaźnik kontrolny i obwody równoległe zostaną przerwane, zostawiając sam dławik, który nie przepuści prądu do drugiej żarówki.
Tytuł: Odp: Niejasności odnośnie sygnału s10 i s13
Wiadomość wysłana przez: popatrz w 21 Lutego 2013, 16:53:05
Kpz ma opóźnione zwalnianie (na rysunku nie zostało to zaznaczone - powinien mieć inny symbol), dzięki czemu przy miganiu światła cały czas pozostaje wzbudzony, a nie skacze razem ze światłem.
Chyba w symulacji działa jako opóźniony nawet. Widać to jak się poda S3 na semaforze L. O ten symbol, co w załączniku Ci chodziło?
Tytuł: Odp: Niejasności odnośnie sygnału s10 i s13
Wiadomość wysłana przez: Paul w 21 Lutego 2013, 19:59:06
Tak, ten symbol oznacza przekaźnik z opóźnionym zwalnianiem. W symulatorze jest kilka drobnych błędów (np. brak uwzględnienia wyświetlania wskaźnika W24 z sygnałem zastępczym i nieprawidłowe działanie przycisku dKo), ale generalnie dobrze pokazuje jak funkcjonuje system E.
Tytuł: Odp: Niejasności odnośnie sygnału s10 i s13
Wiadomość wysłana przez: JONIN_EZT w 21 Lutego 2013, 20:34:20
W zasadzie na semaforze gdzie z symbolem np. A^2 (czyli zawsze musi być podane dolne żółte) jest powiedzmy takie wzrokowe zabezpieczenia w takim przypadku jak nam dolne nawali, bo wiemy, że musi być ograniczenie. Gorzej jak jest np B^1/2.
Tytuł: Odp: Niejasności odnośnie sygnału s10 i s13
Wiadomość wysłana przez: Anrej w 22 Lutego 2013, 02:48:07
Jeśli semafor może wyświetlać dwa światła, wtedy mamy taki układ. Górne światło; zielone, zielone migające, pomarańczowe, pomarańczowe migające. Dolne światło; pomarańczowe, pomarańczowe z pomarańczowym pasem, pomarańczowe z zielonym pasem. Każde światło górne może świecić z każdym światłem dolnym.