- Symulator MaSzyna -
Symulator EU07 (i nie tylko) => Infrastruktura kolejowa => Wątek zaczęty przez: Ra w 07 Grudnia 2012, 13:14:59
-
Nie spotkałem się jak dotąd z jednolitym opracowaniem tego tematu. Na FAQ pl.misc.kolej z 2002 (http://archeo.kolej.pl/faq/pl.misc.kolej.html) roku znajduje się taka tabela:
rodzaje pociągów |parowe|elektr| EZT |spalin| wagM |
-----------------------------------------+------+------+------+------+------+
PASAŻERSKIE
Eurocity v pow.130 km/h | | ECSE | | | |
Eurocity v 130 km/h i mniejsza | | ECE | | | |
Intercity v pow.130 km/h | | ICSE | | | |
Intercity v 130 km/h i mniejsza | | ICE | | | |
Ekspresowe v pow.130 km/h | | ESE | | | |
Pośpieszne v pow.130 km/h | | PSE | | | |
Ekspresowe | E | EE | EJ | ES | EM |
Pośpieszne | P | PE | PJ | PS | PM |
Pośpieszne z autokuszetkami | PA | PAE | | PAS | |
Osobowe dalekobieżne v pow.130 km/h | D | DE | DJ | DS | DM |
Osobowe miejscowe v 130 km/h i mniejsza | M | ME | MJ | MS | MM |
Osobowe miejscowe (autobusy szynowe) | | | | | MA |
Osobowo-towarowe | O | OE | | OS | OE |
SYSTEMOWE PRZEWOZÓW EUROPEJSKICH
W ramach systemu EUC | TEA | TEAE | | TEAS | |
Do przewozów kombinowanych | TEC | TECE | | TCSE | |
Kontraktowane z operatorami | TED | TEDE | | TEDS | |
Do priorytetowych przew. tranzytowych | TET | TETE | | TETS | |
POZOSTAŁE PRZEWOZY MIĘDZYNARODOWE
Graniczne lokalne | TGL | TGLE | | TGLS | |
Do przew. ropr. SM (SR) sas. zarz. kol. | TGR | TGRE | | TGRS | |
Do standardowych przewozów tranzytowych | TGT | TGTE | | TGTS | |
Do przewozów w systemie zwartym | TGZ | TGZE | | TGZS | |
PRZEWOZY KRAJOWE
Eksp. do przew. gwarant. logist. CARGO | TXA | TXAE | | TXAS | |
Eksp. do przew. kombinowanych | TXC | TXCE | | TXCS | |
Eksp. do przew. kontraktow. z operatorami| TXD | TXDE | | TXDS | |
Pośpieszne wielogrupowe | TPG | TPGE | | TPGS | |
Pośpieszne jednogrupowe | TPJ | TPJE | | TPJS | |
Liniowe wielogrupowe z wymianą grup | TLG | TLGE | | TLGS | |
Liniowe jednogrupowe | TLJ | TLJE | | TLJS | |
Zdawcze bocznicowe | TKB | TJBE | | TKBS | |
Zdawcze manewrowe | TKM | TKME | | TKMS | |
Zdawcze rejonowe | TKP | TKPE | | TKPS | |
Towarowo-osobowe | TO | TOE | | TOS | |
Niemasowe łącz. SR lub SM z SM obsz. | | | | | |
ciążenia innej st. rozrządowej: | | | | | |
-wielogrupowe | TNG | TNGE | | TNGS | |
-jednogrupowe | TNJ | TNJE | | TNJS | |
Do przew. zwartych pr. skł. węglarkowych | TME | TMEE | | TMES | |
Do przew. zwartych wahadeł ład. i pr. | | | | | |
(bez pr. wahadeł po wył. węgla) | TMW | TMWE | | TMWS | |
Do przew. zwartych składów ład. i pr. | TMZ | TMZE | | TMZS | |
POCIĄGI SŁUŻBOWE
Ratunkowe | TRA | TRAE | TRAJ | TRAS | TRAM |
Próbne i doświadczalne | TRV | TRVE | TRVJ | TRVS | TRVM |
Inspekcyjne | N | NE | NJ | NS | NM |
Pocztowo-bagażowe | SDt | SDtE | | SDtS | |
Robocze | TRS | TRSE | TRSJ | TRSS | TRSM |
Gospodarcze (lokalne) | TRL | TRLE | TRLJ | TRLS | TRLM |
Próżne składy waganowe i zesp. (bez | | | | | |
wzgl. na liczbę zesp.) przesyl: | | | | | |
-na odległość ponad 300 km | SD | SDE | SDJ | SDS | SDM |
-na odległość do 300 km | SP | SPE | SPJ | SPS | SPM |
-między stacjami węzła | S | SE | SJ | SS | SM |
-między st. węzła (a.szyn.) | | | | | SA |
-pas. do przew. prac. kol. | | WE | WJ | WS | WM |
-pas. do p. prac. kol. (a.s.)| | | | | WA |
POJAZDY TRAKCYJNE LUZEM
Dla potrzeb sektora pasażerskiego:
- do ruchu pasażerskiego | LPP | LPPE | | LPPS | |
- do ruchu manewrowego | LMP | LMPE | | LMPS | |
Dla potrzeb sektora towarowego:
- do ruchu pasażerskiego | LPC | LPCE | | LPCS | |
- do ruchu towarowego | LTC | LTCE | | LTCS | |
- do ruchu manewrowego | LMC | LMCE | | LMCS | |
Dla potrzeb sektora infrastruktury:
- do ruchu pasażerskiego | LPI | LPIE | | LPIS | |
- do ruchu towarowego | LTI | LTIE | | LTIS | |
- do ruchu manewrowego | LMI | LMIE | | LMIS | |
- do ruchu roboczego | LRI | LRIE | | LRIS | |
- do ruchu gospodarczego | LGI | LGIE | | LHIS | |
-----------------------------------------+------+------+------+------+------+
Jednak nie jest ona już aktualna. Inne oznaczenia wkleił w 2011 Mateu na isdr.pl (http://isdr.pl/index.php?topic=36.msg557#msg557):1.Numery 4-cyfrowe - dla następujących rodzajów pociągów pasażerskich:
Euro City - ECE, ECJ, ECS, ECM
EuroNight - ENE, ENS
Ekspresowych Intercity - EIE, EIJ, EIS, EIM
Dwie ostatnie cyfry z zakresu :
00 - 39 (EC, EN)
40 - 99 (EI)
2.Numery 5-cyfrowe - dla następujących rodzajów pociągów pasażerskich:
Międzynarodowych pośpiesznych - MME, MMJ, MMS, MMM
Międzywojewódzkich pośpiesznych typu hotelowego - MHE, MHS
Międzywojewódzkich pośpiesznych - MPE, MPJ, MPS, MPM
Międzywojewódzkich osobowych - MOE, MOJ, MOS, MOM
Międzywojewódzkich osobowych autobusów szynowych - MAJ, MAM
Regionalnych międzynarodowych - RMP, RME, RMJ, RMS, RMM
Regionalnych międzynarodowych autobusów szynowych - AMJ, AMM
Regionalnych krajowych pospiesznych - RPP, RPE, RPJ, RPS, RPM
Regionalnych krajowych osobowych - ROP, ROE, ROJ, ROS, ROM
Regionalnych krajowych osobowych autobusów szynowych - APJ, APM
Trzy ostatnie cyfry numeru 5-cyfrowego przypisuje się :
000 - 099 dla pociągów międzynarodowych i międzywojewódzkich
pośpiesznych typu
hotelowego (MM, MH)
100 - 199 dla pociągów międzywojewódzkich pośpiesznych (MP)
200 - 999 dla pociągów regionalnych (MO, MA, R, A)
3.Numery 6-cyfrowe - dla pozostałych pociągów
Trzy ostatnie cyfry z zakresu: 000 - 999
Na rodzaj pociągu wskazywać będzie trzecia cyfra w numerze 6-cyfrowym:
0 - pociągi towarowe w ruchu międzynarodowym
TAE, TAS - do priorytetowych przewozów międzynarodowych
TCE, TCS - do międzynarodowych całopociągowych przewozów
intermodalnych
TGE, TGS - do międzynarodowych przewozów masowych i granicznych
TRE, TRS - do międzynarodowych przewozów rozproszonych
1 - pociągi towarowe w ruchu krajowym - priorytetowe
TBE, TBS - do przewozów priorytetowych
TDE, TDS - do całopociągowych przewozów intermodalnych
TPE, TPS - pośpieszny o podwyższonym standardzie szybkości technicznej
do przewozu
ładunków w pojedynczych wagonach i grupach wagonów
2 - pociągi towarowe w ruchu krajowym
TNE, TNS - do przewozów niemasowych w pojedynczych wagonach i grupach
wagonów
TLE, TLS - liniowy do przewozu ładunków w pojedynczych wagonach i
grupach wagonów
TKE, TKS - zdawcze do obsługi stacji i bocznic w rejonie ciążenia
stacji manewrowej
3 - pociągi towarowe masowe w ruchu krajowym - TME, TMS
4 - próżne składy do i od pociągów pasażerskich - PWP, PWE, PWJ, PWS,
PWM
5 - pozostałe próżne pociągi pasażerskie
PCE, PCJ, PCS, PCM - próbne
PXE, PXJ, PXS, PXM - do i z naprawy
6 - pozostałe pociągi towarowe w ruchu krajowym
TTE, TTS - próżne wagony do i z naprawy
TSE, TSS - próbne oraz inne pociągi
7 - pociągi utrzymaniowo - naprawcze
ZGE, ZGJ, ZGS, ZGM - ratunkowe
ZNE, ZNJ, ZNS, ZNM - inspekcyjny
ZXE, ZXS, ZXM - gospodarczy
8 - lokomotywy luzem do i od pociągów
LPP, LPE, LPS - do i od pociągów pasażerskich
LTE, LTS - do i od pociągów towarowych
9 - pozostałe lokomotywy luzem
LME, LMS - do i od prac manewrowych
LSE, LSS - pozostałe lokomotywy luzem, pojazdy kolejowe oraz pojazdy
pomocnicze
zaliczane do taboru specjalnego
LZE, LZS od i do pociągów utrzymaniowo-naprawczych
Znaczenie dwóch pierwszych cyfr w numerach 4, 5 i 6 cyfrowych:
w ruchu międzyobszarowym pierwsza cyfra oznacza numer obszaru
konstrukcyjnego, w którym pociąg rozpoczyna jazdę, druga natomiast
numer obszaru w którym pociąg kończy jazdę - niezależnie od rodzaju
pociągu
Oznaczenie numeryczne obszarów konstrukcyjnych:
1 - Warszawa
2 - Lublin
3 - Kraków
4 - Katowice
5 - Gdańsk
6 - Wrocław
7 - Poznań
8 - Szczecin
dla pociągów rozpoczynających i kończących jazdę w granicach jednego
obszaru konstrukcyjnego przypisuje się następujące cyfry na dwóch
pierwszych pozycjach -
niezależnie od rodzaju pociągu:
11, 10, 19, 91 - Warszawa
22, 20, 29, 92 - Lublin
33, 30, 39, 93 - Kraków
44, 40, 49, 94, 90, 99 - Katowice
55, 50, 59, 95 - Gdańsk
66, 60, 69, 96 - Wrocław
77, 70, 79, 97 - Poznań
88, 80, 89, 98 - Szczecin
Znalazłem jeszcze jeden zestaw, z oznaczeniami czteroliterowymi dla pociągów pasażerskich (http://www.gwardak.com/kol_skroty.jpg) (załącznik).
Mógłby ktoś określić lata obowiązywania poszczególnych oznaczeń?
-
To się zmienia praktycznie z roku na rok, jak PLK sobie w szklanej kuli widzi. Określane jest to właśnie Regulaminem przydzielania tras pociągów. http://www.plk-sa.pl/fileadmin/Oferta/Regulamin_2012_2013/zalaczniki_1-9_v.beta/zmiana_23.03.2012/P_12-13_Z_6-instrukcja_w.1.pdf
-
Aktualne zarzucam.
-
Pytałem o przedziały czasowe. Mnie w szczególności interesuje koniec października 2007.
-
Pozwolę sobie dorzucić jeszcze zasady numeracji pociągów, co by nie zginęło: http://www.gwardak.com/kolej_5.htm
Zazwyczaj szukając oznaczeń literowych poszukujemy też numeracji.
-
Trzyliterowe oznaczenia rodzajów wprowadzono ok. 2010/2011 i można je znaleźć w regulaminie przydzielania tras PLK. Czteroliterowe stosowane były wcześniej i były wypisane w zeszytach SRJ.
Z numeracją jest większy problem. Ogólnie udało mi się ustalić, że wklejone w pierwszym poście zasady numeracji (z isdr.pl) dotyczą systemu SKRJ (system do konstrukcji rozkładów jazdy PLK), wprowadzonego 2-3 lata temu. W SKRJ obecnie trasowane są głównie pociągi z rozkładami indywidualnymi, i te numery są nadawane automatycznie. Numery pociągów w rozkładach rocznych nadają konstruktorzy rozkładów, generalnie trzymając się starych zasad numeracji, ale nie udało mi się dotrzeć do jakiegoś kompletnego, w miarę aktualnego źródła dla nich.
Źródła które znalazłem:
- "Poradnik dyżurnego ruchu" L. Nowosielskiego z 1975 - pasażerskie i towarowe cztero- i pięciocyfrowe,
- Dodatek 4b do WRJP 2004/2005 - towarowe PKP Cargo,
- http://www.gwardak.com/kolej_5.htm - tylko pasażerskie - tylko z czego to wzięte? z którego roku?
Jeżeli kogoś interesuje, to dwa pierwsze mogę wrzucić. Będę wdzięczny za inne źródła (wskazanie/wrzucenie), zarówno aktualne, jak i archiwalne.
-
A ktoś zna może genezę numerów trzycyfrowych dla pociągów towarowych? Odkąd pamiętam pociągi zdawcze do Huty Warszawa relacji Warszawa Główna Towarowa - Radiowo bsz mają numery trzycyfrowe - obecnie jest to 960 (do Huty) i 961 (nazad). W poprzednich latach była także jeszcze para 963/962, ale od tego roku przeszła na IRJ i jeździ na 6-cyfrowych numerach 112cośtam. Jeszcze wcześniej numeracja była 965/964 (poranna para), 967/966 (środkowa para przez wiele lat w rozkładzie, praktycznie nigdy w naturze) i 969/968 (popołudniowa para). Był jakiś sens w nadawaniu takich numerów? Zdarzają się jeszcze w ogóle?
-
No zdawcze generalnie mają właśnie 3 lub 4 cyfry...
-
To dlaczego tego się nigdy nie uwzględnia w tego typu wypisówkach? ;)
-
Bo ktoś uznał, że ta wiedza jest Ci zbyteczna? ;)
-
Polecam stronę roboyama.com.pl >> Poprawki RJ. Tam macie służbowe zeszyty rozkładów jazdy, gdzie w każdym z nich są aktualne skróty rodzajów pociągów.
-
Korzystam z niej już prawie od roku, i z całego serca mogę polecić. Ze wszystkim jest się na bieżąco :)
-
To dlaczego tego się nigdy nie uwzględnia w tego typu wypisówkach? ;)
A które wypisówki tego typu masz na myśli, poza stroną Gwardaka?
Z dod 4B: numerację trzycyfrową stosuje się dla pociągów TKM kursujących między stacjami obsługiwanymi (najniższa kategoria stacji w siatce przewozów PKP Cargo), pierwsza cyfra to nr obszaru uruchomienia, pozostałe dwie z zakresu 55-99.