- Symulator MaSzyna -

Symulator EU07 (i nie tylko) => Bieżące Symulatorowe => Wątek zaczęty przez: Ra w 16 Lipca 2012, 12:43:08

Tytuł: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: Ra w 16 Lipca 2012, 12:43:08
Ponieważ wyczerpują się pomału klawisze na klawiaturze, proponuję wprowadzić rozdzielenie trybu jazdy od uruchomienia. Przełączało by się to w dowolnym momencie klawiszem [F5], będąc wewnątrz pojazdu.

W trybie uruchomienia lokomotywy było by dostępne przechodzenie pomiędzy kabinami, załączanie baterii, rozrządu, sprężarki pomocniczej pantografu, a także poruszanie hamulcem postojowym i drzwiami. Było by to zamiast np. zapalania świateł i innych opcji potrzebnych raczej podczas jazdy. Naciśnięcie prawego przycisku myszy ustawiało by na pozycji stojącej.

W trybie jazdy powyższe funkcje były by niedostępne, a większość funkcji działała by tak jak obecnie. Naciśnięcie prawego przycisku myszy ustawiało by na pozycji siedzącej.
Tytuł: Odp: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: KlimaT w 16 Lipca 2012, 12:58:12
A F5 nie jest zajęte do przechodzenia do innych lokomotyw, gdy ma się na to 'pozwolenie'?
Tytuł: Odp: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: PanMechanik w 16 Lipca 2012, 13:25:49
A F5 nie jest zajęte do przechodzenia do innych lokomotyw, gdy ma się na to 'pozwolenie'?

Tylko jeśli jesteś na zewnątrz, a tutaj mowa o korzystaniu klawisza będąc w kabinie.
Tytuł: Odp: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: Tolein w 16 Lipca 2012, 14:37:29
Jak rozumiem w momencie "przejęcia" innej lokomotywy (za "pozwoleniem") żeby wyjść z niej znów naciskamy F4?
Pomysł chyba dobry, ale jak miałaby wyglądać kwestia tego "wstawania"?
Jeśli się nie mylę, aktualnie, jeśli nacisnę sobie home/end to przenosi mnie najpierw do przedziału maszynowego, a potem do odpowiedniej kabiny A lub B (w zależności od tego który przycisk wciskam) i to niezależnie czy jestem w trakcie jazdy 160kmph, czy też może lok jest zatrzymany, hamulec znajduje się w pozycji odcięcia, a nastawnik ustawiony na 0, etc. A jeśli zdarzy nam się tego przycisku użyć w trakcie jazdy, to symek automatycznie ustawia wszystkie te parametry w stan taki, jaki zastajemy po wejściu do loka. Pamiętajmy, że nie jesteśmy w stanie usunąć dźwigni wału nastawnika kierunkowego bez przestawienia go w pozycję neutralną, a nie przestawimy go, jeśli koło nastawnika znajduje się w pozycji innej niż "0". Może na dobry początek zablokujmy możliwość opuszczenia kabiny, jeśli wszystkie wymagane czynności nie zostały przeprowadzone. Tak samo przecież nie otworzymy szafy WN bez rozłączenia przekaźników i vice versa, nie załączymy obwodu, bez uprzedniego zamknięcia szafy WN (piszę ogólnie na podstawie doświadczeń z lokiem EU07).
Z opuszczaniem loka przyciskiem F4 jest trochę inna sytuacja, bo czasem ktoś może chcieć "wyskoczyć" i "porobić zdjęcia", ale też wypadałoby ustawić jakiegoś autopilota w takim wypadku, czy coś.
Generalnie pomysł docelowo podnosi zdecydowanie wrażenie realizmu, (i utrudnia "graczowi" (przepraszam! użytkownikowi, wszak gracz to może w grę grać, a EU07-424 to symulator, a nie gra ;) ) życie), więc chyba oczywiste, że wielka aprobata się należy i jeszcze większe TAK.

P.S. Ciekawe co Ciebie Ra do tego zainspirowało... ;-)
Tytuł: Odp: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: hunter w 16 Lipca 2012, 14:54:06
Może na dobry początek zablokujmy możliwość opuszczenia kabiny, jeśli wszystkie wymagane czynności nie zostały przeprowadzone. Tak samo przecież nie otworzymy szafy WN bez rozłączenia przekaźników i vice versa, nie załączymy obwodu, bez uprzedniego zamknięcia szafy WN (piszę ogólnie na podstawie doświadczeń z lokiem EU07).
E-e - nalezaloby w exe podwoic wszystkie przelaczniki, by mialy osobny stan dla kabiny A i B - wtedy nie byloby takich cyrkow. Czesto na manewrach jest tak, ze zostawiasz w kabinie A zalaczonego WSa, podniesione pantografy, itp, a do drugiej idziesz tylko z kierunkowym, przestawiasz i jedziesz.
Tytuł: Odp: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: KlimaT w 16 Lipca 2012, 15:00:50
hunter, to jakoś dziwne, bo ja muszę wszystko włączać od nowa. No chyba, ze jestem w lokomotywie typu tem2, sm42 czy t448p.
Faktem jest, że patyki zostają.
Tytuł: Odp: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: hunter w 16 Lipca 2012, 15:15:23
Przeczytaj jeszcze raz, ze zrozumieniem ;) Chodzilo mi o to, ze zablokowanie opuszczania kabiny przed calkowitym wylaczeniem pojazdu to nie jest rozwiazanie - podalem inne.
Tytuł: Odp: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: Tolein w 16 Lipca 2012, 15:27:59
Żadnym specem nie jestem, ale znalazłem takie cuś na przykład:
http://www.gdynia.mm.pl/~serwer/eu07/uruchomienie_eu07.html
Nie twierdzę, że wszystko to jest niezbędne fizycznie, bo też pozostaje kwestia, czy realizm ma się tyczyć wyidealizowanego świata kreowanego przepisami, czy tego bardziej realnego, w którym porusza się mechanik, który de facto może pewne kwestie ponaginać.
Ale ok, twoje rozwiązanie jest, jak podejrzewam, lepsze.

Swoją drogą, co się dzieje, jeśli w kabinie A masz inny stan przełącznika, niż w kabinie B? To znaczy odpowiedź jest oczywista, bo taki stan mamy przez cały czas (w nieużywanej aktualnie kabinie wszystko jest na "zero", a w tej w której siedzimy to co załączyliśmy, jest załączone), pytanie co jeśli w kabinie A zostawiliśmy coś załączone, przechodzimy do kabiny B i chcemy wyłączyć. Idziemy z powrotem? Tudzież wysyłamy pomocnika? :D
Tytuł: Odp: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: hunter w 16 Lipca 2012, 15:39:30
Swoją drogą, co się dzieje, jeśli w kabinie A masz inny stan przełącznika, niż w kabinie B? To znaczy odpowiedź jest oczywista, bo taki stan mamy przez cały czas (w nieużywanej aktualnie kabinie wszystko jest na "zero", a w tej w której siedzimy to co załączyliśmy, jest załączone), pytanie co jeśli w kabinie A zostawiliśmy coś załączone, przechodzimy do kabiny B i chcemy wyłączyć. Idziemy z powrotem? Tudzież wysyłamy pomocnika? :D
To zalezy, czy rozrzad jest pod kluczem, czy tez zmostkowany (bez kluczy). Nie mam pewnosci, ale chyba jest mozliwe, zeby zamknac kluczem rozrzad w dwoch kabinach ;)
Tytuł: Odp: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: Ra w 16 Lipca 2012, 15:40:21
P.S. Ciekawe co Ciebie Ra do tego zainspirowało... ;-)
Sterowniki PLC programowane w LD (tzw. drabinka) i lektura książki Lokomotywy elektryczne serii EU06 EU07.
Tytuł: Odp: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: EU07-483 w 16 Lipca 2012, 16:08:48
To zalezy, czy rozrzad jest pod kluczem, czy tez zmostkowany (bez kluczy). Nie mam pewnosci, ale chyba jest mozliwe, zeby zamknac kluczem rozrzad w dwoch kabinach ;)

Rozrząd może być bez kluczy (w postaci przełącznika pakietowego) i nie będzie zmostkowany... ;-) Gdy rozrząd jest zmostkowany to się go nie dotyka - z obu kabin można bez problemu uruchomić lokomotywę. Gdy nie jest zmostkowany, a zostanie załączony z obu kabin, to nie będzie możliwości zamknięcia wyłącznika szybkiego - styk przełącznika rozrządu jest w obwodzie przekaźnika PPS1 - jeśli któryś nie będzie otwarty, to przez nie cewka PPS1 będzie otrzymywać zasilanie. A gdy PPS1 jest zasilony swoimi stykami biernymi przerwie obwód zarówno załączenia jak i utrzymania WS.
Tytuł: Odp: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: Tolein w 16 Lipca 2012, 21:32:33
A mamy takie pytanie z kolegą:
Jak to jest, jeśli w jednej kabinie podniesiemy pantograf, a w drugiej chcemy go opuścić, to czy jest taka możliwość (z pulpitu drugiej kabiny)? To samo zresztą tyczy się sprężarki przetwornicy, itd.
A jeśli jest taka możliwość, to czy można w dwóch słowach opisać mechanizm działania (zarówno z punktu widzenia mechanika, jak i samego mechanizmu).
Czy np. trzeba dać pozycję 1, a potem znowu na 0 i się pantograf opuści (wyłączy przetwornica, etc)?
Tytuł: Odp: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: Niebugoclaw w 16 Lipca 2012, 21:36:12
Jeśli na drugiej kabinie dany element jest trzymany wyłącznikiem stabilnym to jego wyłączenie nie zadziała w kabinie w której jesteśmy, inaczej sprawa ma się z np. z WS-em.
Tytuł: Odp: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: Rudzik w 16 Lipca 2012, 21:50:52
Najpierw trzeba by było zrobić tabelkę, spisy klawiszy/kombinacji klawiszy, które są w danym trybie wolne/zajęte. Ja od razu mam głowę pełną pomysłów (chodzi oczywiście o spalinowozy :D ).
Tytuł: Odp: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: matfre96 w 17 Lipca 2012, 00:31:07
Czy nie prostszym rozwiązaniem jest aktywacja tego trybu po wejściu do maszynowni?
Tytuł: Odp: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: Tolein w 17 Lipca 2012, 02:03:42
No ale akumulator załączasz chyba z pulpitu kabiny? Wiele rzeczy robisz z kabiny. Poza tym ten kto grał na laptopie (z home i end nad numeryczną) ten zna ból "niechcącego" wyjścia z kabiny w trakcie jazdy.
Tytuł: Odp: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: AIR w 17 Lipca 2012, 07:44:37
Ewentualnie czy dalo by sie wprowadzic rozwiazanie tego problemu przez opcje zmiany dzialania myszki tak aby (np po nacisnieciu F5) pojawial sie kursor i po najechaniu nim na przelacznik (np swiatla lub przetwornicy) i nacisnieciu np lewego myszy uruchamiamy, a prawego wylaczamy dane urzadzenie. Zwolnilo by sie troche klawiszy.
Tytuł: Odp: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: AtapiCl w 17 Lipca 2012, 08:01:36
Chyba tylko dla hardcorów... 80% userów została by na lodzie.
Tytuł: Odp: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: PanMechanik w 17 Lipca 2012, 08:23:43
Ewentualnie czy dalo by sie wprowadzic rozwiazanie tego problemu przez opcje zmiany dzialania myszki tak aby (np po nacisnieciu F5) pojawial sie kursor i po najechaniu nim na przelacznik (np swiatla lub przetwornicy) i nacisnieciu np lewego myszy uruchamiamy, a prawego wylaczamy dane urzadzenie. Zwolnilo by sie troche klawiszy.

Taaak. I wtedy mogli byśmy śmiało zmienić nazwę projektu z MaSzyna na Trainz ... Nie kombinujcie.
Pomysł @Ra jest doskonały, bo faktycznie przy obecnych modyfikacjach .exe i coraz  to nowych funkcjach, w końcu zabraknie nam klawiatury. Inne modyfikacje moim skromnym zdaniem są zbędne.

@AIR chyba, że chcesz zabłysnąć na rynku, to wprowadź do seryjnej produkcji oryginalny pulpit dla lokomotywy (np. EU07), kompatybilny z programem oraz komputerem i wtedy problem zniknie.
Tytuł: Odp: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: Tolein w 17 Lipca 2012, 12:22:11
Pomysł nie jest aż taki zły, moim zdaniem (chyba, że gdzieś już było to wałkowane i wypracowana została jedyna słuszna opinia - jest to zły pomysł) i ma swój urok - w końcu loka nie obsługujemy klawiaturą, tylko przełącznikami.
Z drugiej jednak strony, kiedy musisz nagle zahamować, albo w ogóle zrobić pięć rzeczy na raz (hamowanie, rozłączenie styczników, baczność przed przejazdem i podrapanie się po głowie), to myszką nie masz szans tego zrobić, a na klawiaturze tyle ile masz rąk (a w sumie tyle ile palców), to tyle rzeczy na raz możesz obsługiwać (pomijając fakt, że większość klawiatur się zatyka przy trzech czy czterech klawiszach).
Tytuł: Odp: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: szogun w 17 Lipca 2012, 12:25:03
Ten temat był wałkowany dziesiątki razy, technicznie jest to rzeźnia.
Tytuł: Odp: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: ryba825 w 17 Lipca 2012, 15:19:22
Sterowanie myszką odpada.
Pomysł uważam za świetny, bo albo coś zmieniamy i mamy nowe możliwości, albo nic nie zmieniamy i mamy zastój, chyba że jest trzecie wyjście i inaczej da się powiększyć grono "wolnych" klawiszy?
Tytuł: Odp: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: Ra w 17 Lipca 2012, 15:29:10
Sterowanie myszą (o ile kiedyś się pojawi), na pewno będzie dodatkowym, dublującym funkcje dostępne z klawiatury czy dedykowanego pulpitu. Ewentualnie mysz będzie potrzebna do robienia krosów na schemacie elektrycznym lokomotywy (w celu neutralizacji awarii).
Tytuł: Odp: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: Rudzik w 17 Lipca 2012, 18:34:49
Czyli temat myszy na chwilę obecną zakończony.
Książki o SM42, ST44, SU45/46 i trochę ST43 mam przestudiowane. Obsługę świateł można by włączyć tylko w trybie jazdy, co daje 3 klawisze wolne w trybie uruchamiania. Y i U mogą posłużyć do wyboru mocy ogrzewania w spalinowozach SU45 i SU46 (ST43, ST44, SM42 nie posiadają ogrzewania), a H normalnie by się ogrzewanie włączało i wyłączało w obu trybach. Klawisze od bocznika podobnie, w uruchamiania wolne, przypisane do do nastawnika rozruchu silnika, 4 pozycyjnego w SU45 i SU46 (i nie wiem czy się da, uzależnić jazdę tylko od położenia na 3 i 4 pozycji). Klawisze drzwi i sygnału odjazdu i syreny też mogą być wolne w trybie uruchamiania. W ST43 uruchomienie silnika będzie trochę trudniejsze, bo tam uruchomienie silnika jest wykonywane za pomocą 3-pozycyjnego wyłącznika rozruchowo-wyłączającego. Pozycje skrajne to silnik zgaszony i silnik pracujący a środkowa to rozruch. Przede wszystkim rozruch silnika pod klawisz M. klawiszem X w wielu spalinowozach można uruchamiać wentylatory silników. Jak już gdzieś pisałem, sprężarkę można uruchamiać na 2 sposoby. Do CHK dodać wpis na temat załączania wraz z dieslem (jak jest obecnie) lub osobno klawiszem C, który w trybie prowadzenia również może być wolny. Podobnie jak klawisz X, O i P. O w spalinowozach może służyć do pompy oleju (dźwięk + animacja wskazówki), P do paliwa (tak samo). I jak od podniesiaonych pantografów, można uzależnić od tych pomp rozruch silnika. W ST44 pompa oleju jest uruchamana wraz z przekaźnikiem czasowym rozruchu silnika, nie mam pomysłu jak to zrobić. Mam nadzieję, że coś z tego co napisąłem przyda się;)
Tytuł: Odp: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: El Mecánico w 17 Lipca 2012, 19:30:53
I chyba zaczynamy wchodzić w tzw SPT. Ze względu na to, że loki czasami różnią się od siebie diametralnie pod względem procedur przygotowania do jazdy i samego prowadzenia, wypadało by wywalić te procedury z jednego exe do plików ładowanych dynamicznie dla każdego typu loka. Teraz tylko pytanie, czy taki plik miałby być skryptowy, Python, DLL?
Tytuł: Odp: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: Ra w 17 Lipca 2012, 19:39:42
Jak dla mnie to LD (Ladder Diagram - patrz programowanie sterowników PLC) konwertowany na zmiennoprzecinkowo-obiektowy Forth.
Tytuł: Odp: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: Rudzik w 17 Lipca 2012, 20:36:35
Jak dla mnie to LD (Ladder Diagram - patrz programowanie sterowników PLC) konwertowany na zmiennoprzecinkowo-obiektowy Forth.
Hmm, no to zakres działań, w których mógłbym (bo chciałbym) coś pomóc zawęża się...
Tytuł: Odp: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: Artur PKP w 17 Lipca 2012, 21:35:24
Pomysł nie jest aż taki zły, moim zdaniem (chyba, że gdzieś już było to wałkowane i wypracowana została jedyna słuszna opinia - jest to zły pomysł) i ma swój urok - w końcu loka nie obsługujemy klawiaturą, tylko przełącznikami.
Z drugiej jednak strony, kiedy musisz nagle zahamować, albo w ogóle zrobić pięć rzeczy na raz (hamowanie, rozłączenie styczników, baczność przed przejazdem i podrapanie się po głowie), to myszką nie masz szans tego zrobić, a na klawiaturze tyle ile masz rąk (a w sumie tyle ile palców), to tyle rzeczy na raz możesz obsługiwać (pomijając fakt, że większość klawiatur się zatyka przy trzech czy czterech klawiszach).
W pełni zgadzam się z kolegą.  Przeciež to by była masakra.
Tytuł: Odp: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: firleju w 17 Lipca 2012, 22:01:52
Mam nieodparte wrażenie, że źle zrozumieliście propozycję. Nie chodziło o przejście na pełne sterowanie myszką. Proponowałbym wszystkie komendy niezbędne do prowadzenia pociągu zostawić na klawiaturze a do obsługi myszką przejść np. przy uniwersalach. W końcu nie wydaje mi się, żeby ktoś co chwilę używał otwierania okna, włączał podświetlenie przyrządów, czy ekran komputera pokładowego.
Tytuł: Odp: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: AIR w 17 Lipca 2012, 22:48:37
Już od razu masakra...napisałem wyraźnie, że dopiero po naciśnięciu np F5 lub innego przycisku przechodziło by się w funkcję sterownia myszą więc w każdej chwili można było by wrócić do sterowania klawiaturą.
Tytuł: Odp: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: Ra w 18 Lipca 2012, 01:24:54
Hmm, no to zakres działań, w których mógłbym (bo chciałbym) coś pomóc zawęża się...
Programowanie w LD polega na rysowaniu schematu z użyciem elementów bazowych (typu przełącznik, styk przekaźnika, cewka przekaźnika, żarówka, silnik), schemat jest następnie zamieniany na program. W przypadku lokomotyw wystarczy mieć oryginalne schematy albo mieć pojęcie, jak mogły one zostać zmodyfikowane w poszczególnych przypadkach.

Ja obsługi urządzeń myszą nie mam zamiaru robić, więc nie ma o czym dyskutować.
Tytuł: Odp: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: Artur PKP w 18 Lipca 2012, 10:03:08
Już od razu masakra...napisałem wyraźnie, że dopiero po naciśnięciu np F5 lub innego przycisku przechodziło by się w funkcję sterownia myszą więc w każdej chwili można było by wrócić do sterowania klawiaturą.
Aha. No chyba, że tak. Pomysł dobry.
Tytuł: Odp: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: El Mecánico w 18 Lipca 2012, 16:42:30
Jak dla mnie to LD (Ladder Diagram - patrz programowanie sterowników PLC) konwertowany na zmiennoprzecinkowo-obiektowy Forth.
Znam z autopsji, w zasadzie na codzień w pracy mam styczność z programem RXLogix5000. Praktycznie nieskończona możliwość budowania logiki:D
Tytuł: Odp: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: hunter w 18 Lipca 2012, 20:49:31
Zamiast F5 proponuje dodatkowe klawisze pod Ctrl+Shift/Alt+Shift/Ctrl/Alt , bedzie latwiej zaimplementowac, no i latwiej zapamietac.

Mam nieodparte wrażenie, że źle zrozumieliście propozycję. Nie chodziło o przejście na pełne sterowanie myszką. Proponowałbym wszystkie komendy niezbędne do prowadzenia pociągu zostawić na klawiaturze a do obsługi myszką przejść np. przy uniwersalach. W końcu nie wydaje mi się, żeby ktoś co chwilę używał otwierania okna, włączał podświetlenie przyrządów, czy ekran komputera pokładowego.
Dobry pomysl.
Tytuł: Odp: [F5] - tryb jazdy/uruchomienia
Wiadomość wysłana przez: Rudzik w 18 Lipca 2012, 21:28:45
Przy Ctrl + Shift 80% forum będzie zawalone pytaniami, dla czego "Z" zamieniło się z "Y" i tym podobnymi.