- Symulator MaSzyna -

Symulator EU07 (i nie tylko) => Infrastruktura kolejowa => Wątek zaczęty przez: Tomnord15 w 12 Lipca 2012, 18:32:14

Tytuł: Tunele kolejowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Tomnord15 w 12 Lipca 2012, 18:32:14
Tunele kolejowe w Polsce nie są zbyt liczne ale warto bliżej zainteresować się tymi kolejowymi budowlami. Mamy ich w naszym kraju ponad 20. Dzielą się głównie na jednotorowe i dwutorowe, jedno i dwukomorowe. Prawie wszystkie powstały w 19 wieku. W załączeniu dwutorowy tunel na linii 276 w którym ze względu na skrajnię leży jeden tor.

http://semaforek.pl/wiki/index.php/Tunele_na_polskiej_sieci_kolejowej (http://semaforek.pl/wiki/index.php/Tunele_na_polskiej_sieci_kolejowej)
http://www.kolej.one.pl/_fervojoj/BIBLIO/OGOLNE/TUNELE.HTM (http://www.kolej.one.pl/_fervojoj/BIBLIO/OGOLNE/TUNELE.HTM)
Tytuł: Odp: Tunele kolejowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: sektor 77 w 21 Lipca 2012, 17:09:55
Z położenia geograficznego w wielu miejscach budując TUNEL -  szlak kolejowy (chociaż teraz się nic nie buduje) byłoby dużo bliżej i szybciej, architekci nie projektują takich szlaków. Nawet gdyby konieczność taka była, to nadłożono by kilkanaście kilometrów i wybudowano by jakiś most, o ile byłaby taka potrzeba. Chodzi o kasę.  Stare tunele, które są wybudowane wymagają lub pochłaniają wiele pieniędzy na konserwację, a jak wiemy na wszystko brakuje funduszy. Kiedyś na tego typu sprawy i na wiele innych, nigdy nie brakowało ;) W symulatorze będą zawsze mile widziane.
Tytuł: Odp: Tunele kolejowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Tomnord15 w 21 Lipca 2012, 18:13:22
Z położenia geograficznego w wielu miejscach budując TUNEL -  szlak kolejowy (chociaż teraz się nic nie buduje) byłoby dużo bliżej i szybciej, architekci nie projektują takich szlaków. Nawet gdyby konieczność taka była, to nadłożono by kilkanaście kilometrów i wybudowano by jakiś most, o ile byłaby taka potrzeba. Chodzi o kasę.  Stare tunele, które są wybudowane wymagają lub pochłaniają wiele pieniędzy na konserwację, a jak wiemy na wszystko brakuje funduszy. Kiedyś na tego typu sprawy i na wiele innych, nigdy nie brakowało ;) W symulatorze będą zawsze mile widziane.
Można porównać Polskę i np. Norwegię, gdzie w bardzo trudnym terenie na linii Oslo- Bergen przy modernizacji tej trasy prostowano zakręty i budowano tunele zwiększając tym samym prędkość z około 70- 80 km/h do 130 km/h. Czyli jednak budowa tuneli dużo daje, choć jest kosztowna. Ale jeśli chce się uzyskać większe parametry  na modernizowanych liniach to jest niezbędna. Ale nie w naszym kraju, gdzie wszystko robi się byle jak i jak najmniejszym kosztem. A co do konserwacji starych tuneli to owszem pochłania wiele kasy, ale robi się to na dziesiątki lat. Podaję przykład pewnego tunelu na zdjęciu powyżej. Od czasów wojny nie robiono w nim nic, dopiero przed elektryfikacją linii 276 wzmocniono tunel. I obecnie wygląda prawie jak nowy.
Tytuł: Odp: Tunele kolejowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Ra w 21 Lipca 2012, 22:49:20
Kiedyś tunele budowano ze względów strategicznych (np. ten między Krakowem a Kozłowem, LHS już poszedł bokiem). W razie wkroczenia wojsk można było wysadzić tunel z taborem w środku i zablokować linię. W praktyce jednak nie sprawdziło się to - odbudowa wysadzonego tunelu nie zajmowała wiele czasu.
Tytuł: Odp: Tunele kolejowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Tolein w 22 Lipca 2012, 00:03:04
Potem zaczęli budować czołgi. [/ot]
Tytuł: Odp: Tunele kolejowe w Polsce
Wiadomość wysłana przez: Tomnord15 w 22 Lipca 2012, 00:22:06
Kiedyś tunele budowano ze względów strategicznych (np. ten między Krakowem a Kozłowem, LHS już poszedł bokiem). W razie wkroczenia wojsk można było wysadzić tunel z taborem w środku i zablokować linię. W praktyce jednak nie sprawdziło się to - odbudowa wysadzonego tunelu nie zajmowała wiele czasu.
Właśnie w tunelu w Długopolu Zdroju do czasu przebudowy w 1994 roku znajdowały się przy północnym portalu wnęki na materiały wybuchowe. Były umieszczone na obu ścianach na wysokości około 180cm i dość pokaźne ponieważ mogły się tam zmieścić spokojnie 3 osoby.