- Symulator MaSzyna -

Hyde Park => Bieżące kolejowe => Wątek zaczęty przez: przem710 w 07 Października 2011, 11:15:32

Tytuł: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: przem710 w 07 Października 2011, 11:15:32
Cytuj
Spółka Specjalistyczny Transport Kolejowy z Wrocławia podpisze z ZNLE Gliwice kontrakt na zakup lokomotywy E6ACT Dragon. Szczegóły umowy zostaną zaprezentowane w przyszłym tygodniu.
Fot. Kajetan Orliński Fot. Kajetan Orliński
Przyporządkowane tagi:
ZNLE Gliwice (21), Dragon (16), STK Wrocław (2)

Na razie nie wiadomo ile egzemplarzy lokomotywy oraz na jakich warunkach zakup został dokonany. – Więcej informacji na temat kontraktu ujawnimy w 12 października podczas targów TRAKO – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Bartosz Krzemieniewski, prezes STK Wrocław.

Więcej: http://www.rynek-kolejowy.pl/27774/Jest_pierwsze_zamowienie_na_Dragona.htm

Pozostaje tylko gratulować ZNLE bardzo dobrej pracy włożonej w stworzenie tej lokomotywy. Jak widać na owoce nie trzeba było długo czekać.
Tytuł: Lotos kupi pięć Dragonów.
Wiadomość wysłana przez: Husarz w 18 Września 2012, 13:51:26
- Jutro ZNLE Gliwice podpisze z firmą Lotos Kolej umowę na dostawę 5 sześcioosiowych, elektrycznych lokomotyw E6ACT Dragon - poinformował podczas trwających w Berlinie targów Innotrans Tomasz Fugiel, prezes ZNLE Gliwice.

Podaje Rynek Kolejowy: http://www.rynek-kolejowy.pl/35392/Lotos_Kolej_kupi_piec_Dragonow.htm

P.S: Proszę o przeniesienie, jeżeli istnieje wątek o zakupie Dragonów.

Istnieje.
Przenoszę.
Rozi
Tytuł: E6ACT dla Lotos Kolej
Wiadomość wysłana przez: Maxiu w 22 Stycznia 2014, 08:34:22
Odświeżam, pierwsza sztuka E6ACT dla Lotos kolej została wyprodukowana.

Źródło zdjęcia i informacji: http://www.railvolution.net/railvolution/hors-doeuvres/progress-with-dragon-orders

Tytuł: Odp: E6ACT dla Lotos Kolej
Wiadomość wysłana przez: SMemek w 22 Stycznia 2014, 14:18:25
Odświeżam, pierwsza sztuka E6ACT dla Lotos kolej została wyprodukowana.

Źródło zdjęcia i informacji: http://www.railvolution.net/railvolution/hors-doeuvres/progress-with-dragon-orders
Do złudzenia przypomina malaturę PKP IC...
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: RoboBatman w 22 Stycznia 2014, 14:29:08
Mam pytanie co odnośnie zamówienia Dragonów przez LOTOS KOLEJ-czy wie ktoś może, czy te 6 sztuk E6ACT zastąpi obecne Bombardiery Traxx E186/E483 we flocie LK czy będą tylko uzupełnieniem floty o kolejne "woły robocze"? Z Góry Dziękuję za info.
Tytuł: Odp: E6ACT dla Lotos Kolej
Wiadomość wysłana przez: Tolein w 22 Stycznia 2014, 15:28:51
Do złudzenia przypomina malaturę PKP IC...
Myślę, że nie tylko ja mógłbym z tym stwierdzeniem polemizować.

PKP IC ma również niebieskie czoło, z tym że na boku "niebieskie kropeczki" zajmują tylko pas w dolej połowie pudła, natomiast LK ma "niebieskie kropeczki" na całą wysokość boku pudła.

Nie jestem specem od malatur, ale wydaje mi się, że na przedstawionych zdjęciach Dragon nie odbiega malaturą od tej, którą nosi ten Traxx, nie jest też w żadnym stopniu bardziej podobny malaturą do tej, którą noszą loki PKP IC.

Reg. obowiązki 2.
Użyj opcji załącz, jeśli chcesz pokazać jakieś zdjęcia.
Benek
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: R4TCH3T w 22 Stycznia 2014, 15:52:35
Pewnie korzystali z usług tego samego projektanta. Ale malowanie nie jest złe jednego i drugiego.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: przem710 w 23 Stycznia 2014, 07:21:40
Mam pytanie co odnośnie zamówienia Dragonów przez LOTOS KOLEJ-czy wie ktoś może, czy te 6 sztuk E6ACT zastąpi obecne Bombardiery Traxx E186/E483 we flocie LK czy będą tylko uzupełnieniem floty o kolejne "woły robocze"? Z Góry Dziękuję za info.

Dragonów będzie 5 o numerach 005, 006, 007, 008 i 009. Mają obsługiwać głównie trasy do Malczyc i ZWK. Docelowo Dragony mają zastąpić Traxxy E186, przypomnę że kilka z nich już w zeszłym roku wycofano z eksploatacji. E483 mają pracować dalej.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: Exe w 23 Stycznia 2014, 14:05:24
Mnie się wydaję trochę dziwne... Słyszałem, że Cargo czeka na decyzję UOIK w sprawie wykupienia spółki Lotos Kolej, a oni kupują nowe lokomotywy.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: busid123 w 23 Stycznia 2014, 16:05:37

Docelowo Dragony mają zastąpić Traxxy E186, przypomnę że kilka z nich już w zeszłym roku wycofano z eksploatacji.

Dlaczego tak im zależy na tym aby zastąpić nimi traxxy?
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: PX48-28 w 23 Stycznia 2014, 18:03:06
Mnie się wydaję trochę dziwne... Słyszałem, że Cargo czeka na decyzję UOIK w sprawie wykupienia spółki Lotos Kolej, a oni kupują nowe lokomotywy.

A nie jest to związane przypadkiem z wypożyczeniami 181 od STK?
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: łuki94 w 23 Stycznia 2014, 19:52:32
A nie jest to związane przypadkiem z wypożyczeniami 181 od STK?

Ale 34 lokomotywy tej serii Lotos Kolej ma już na własność.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: RoboBatman w 23 Stycznia 2014, 19:56:54
Ale 34 lokomotywy tej serii Lotos Kolej ma już na własność.
Raczej chyba nie są ich własnością, bo ilostan Lotos-u Kolej na stronie ForumKolejowe.pl/ilostan mówi o wypożyczeniu (delegacji) z CD Cargo dla STK.

Na lokomotywach wciąż odpowiednio są też loga STK i CD Cargo, sam niemal codziennie widzę jakąś skodę od nich na Brochowie.
Ja jako MK mam pecha-jak chcę złapać jakąkolwiek Skodę z STK, to albo za późno przyjdę na szlak i mi przejedzie przed nosem, albo jestem w szkole albo jedzie zazwyczaj w nocy.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: R4TCH3T w 23 Stycznia 2014, 20:01:26
Na lokomotywach wciąż odpowiednio są też loga STK i CD Cargo, sam niemal codziennie widzę jakąś skodę od nich na Brochowie.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: Patrykos w 23 Stycznia 2014, 22:42:41
Mnie się wydaję trochę dziwne... Słyszałem, że Cargo czeka na decyzję UOIK w sprawie wykupienia spółki Lotos Kolej, a oni kupują nowe lokomotywy.
Nie tylko Cargo interesuje się Lotosem. ;-)

Ale 34 lokomotywy tej serii Lotos Kolej ma już na własność.
Niestety nie. Właścicielami tych loków są Koleje Czeskie.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: przem710 w 24 Stycznia 2014, 07:17:21
Mnie się wydaję trochę dziwne... Słyszałem, że Cargo czeka na decyzję UOIK w sprawie wykupienia spółki Lotos Kolej, a oni kupują nowe lokomotywy.

Zamówienie na nowe dragony składano w 2012 roku, wtedy sytuacja była nieco inna.

Cytuj
Dlaczego tak im zależy na tym aby zastąpić nimi traxxy?

Ponieważ są od nich lepsze, bez trudu dragony biorą 4000 ton. Na traxxach ciągają do max 3000 t.

Cytuj
Ale 34 lokomotywy tej serii Lotos Kolej ma już na własność.

Obiło mi się to o uszy, w przyszłym tygodniu dowiem się czegoś więcej.

Cytuj
Na lokomotywach wciąż odpowiednio są też loga STK i CD Cargo, sam niemal codziennie widzę jakąś skodę od nich na Brochowie.

Nawet jeżeli potwierdzi się zakup, zmiana malowania bądź zamalowanie starego logo może trochę potrwać.


Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: R4TCH3T w 24 Stycznia 2014, 08:24:10
Być może z tym malowaniem rzeczywiście im się nie śpieszy, co nie zmienia faktu, że dziś koło szopy na Brochowie  rano stała skoda ze składem i obok szopy pasażerskiej też stała skoda i specjalnie się przyglądałem i obie miały na czole LOTOS a na boku STK i LOTOS. Trzeba się dowiedzieć jak jest z formalnościami.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: łuki94 w 24 Stycznia 2014, 09:53:25
Koledzy, przepraszam za wprowadzenie w błąd. Wiem, że gdzieś kiedyś czytałem o skodach 181. Znalazłem artykuł, w którym okazuje się, że to STK zamierzało jednak pozyskać te lokomotywy na własność od CD. Nie wiem czy transakcja została sfinalizowana, czy też nie ale skody naturalnie przez Lotos Kolej są tylko dzierżawione.

Link do artykułu:
http://www.rynek-kolejowy.pl/44846/stk_kupi_34_lokomotywy.htm
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek w 02 Lutego 2014, 18:14:50
Ponieważ są od nich lepsze, bez trudu dragony biorą 4000 ton. Na traxxach ciągają do max 3000 t.
Skąd Kolega ma te informacje? Wydawało by się, że Traxx ma większą moc ciągłą o 600 kW w porównaniu do Dragona.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: mechatronik w 02 Lutego 2014, 18:22:53
Moc mocą ale przyczepność Dragona jest większa niż traxxa. W końcu co 6 osi to nie 4. W ciężkim ruchu towarowym to właśnie jest znacząca kwestia.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: Anrej w 02 Lutego 2014, 20:28:27
Traxx ma moc ciągłą 5600kW, przy sile pociągowej 300kN. Natomiast Dragon przy mocy ciągłej 5000kW ma siłę pociągową 375kN. Traxx ma układ osi BoBo i 4 silniki. Dragon ma układ osi CoCo i 6 silników. Przy sześciu silnikach jest korzystniejszy układ połączeń silników na pierwszym stopniu, co umożliwia ruszeniem cięższym brutto.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: mechatronik w 02 Lutego 2014, 20:42:57
Przy sześciu silnikach jest korzystniejszy układ połączeń silników na pierwszym stopniu, co umożliwia ruszeniem cięższym brutto.
Na jakim pierwszym stopniu? Układ połączeń silników? Tobie się chyba pokićkało z lokomotywą o rozruchu oporowym…
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: Anrej w 02 Lutego 2014, 21:06:51
Przy sześciu silnikach jest korzystniejszy układ połączeń silników na pierwszym stopniu, co umożliwia ruszeniem cięższym brutto.
Na jakim pierwszym stopniu? Układ połączeń silników? Tobie się chyba pokićkało z lokomotywą o rozruchu oporowym…
Nie pokićkało, tylko o tym myślałem. Układ Bobo 4 silniki połączone szeregowo. Układ CoCo 6 silników połączonych szeregowo. Przy danych technicznych Newag Dragon E6ACT podane jest napięcie zasilania 3000 V DC. Traxxów jest wiele wersji i nie mam podanego zasilania. Jedynie
Cytuj
Baureihe 186 – czterosystemowa lokomotywa elektryczna zasilana napięciem stałym 1,5 lub 3 kV, bądź napięciem zmiennym 15 kV i 16⅔ Hz oraz 25 kV i 50 Hz
Pierwsze lokomotywy EU43 zostały dostarczone w połowie lutego 2008 i zostały skierowane do ruchu transgranicznego zarówno towarowego jak i pasażerskiego Do końca marca 2012 roku zakończyły eksploatację w PKP Cargo, w związku z leasingiem lokomotyw EU45.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: kacp3r w 02 Lutego 2014, 21:15:30
Traxxy pracują przy takim samym napięciu - 3 kV. Chyba, że na PLK powstała jakaś nowa technologia miejscowej zmiany napięcia w sieci.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: mechatronik w 02 Lutego 2014, 21:19:07
Nie pokićkało, tylko o tym myślałem. Układ Bobo 4 silniki połączone szeregowo. Układ CoCo 6 silników połączonych szeregowo.
Kto Ci powiedział, że tam są silniki połączone szeregowo? Nadal mylisz lokomotywę z rozruchem oporowym z lokomotywą gdzie silniki trakcyjne zasilane są poprzez falownik bądź inny przekształtnik.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: szogun w 02 Lutego 2014, 21:55:31
Chciałbym zobaczyć te kosmiczne osiągi przy szeregowo połączonych silnikach... :D
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: Niebugoclaw w 02 Lutego 2014, 21:59:58
Właśnie, jak to jest na tych wynalazkach? Silniki połączone w pary, czy każdy równolegle, napędzany falownikiem?
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: RoboBatman w 02 Lutego 2014, 22:01:48
Chciałbym zobaczyć te kosmiczne osiągi przy szeregowo połączonych silnikach... :D
Szefostwo i konstruktorzy ówczesnego ZNLE Gliwice (dzisiejszy NEWAG Gliwice) chwaliło się w TVN Turbo w odcinku poświęconym Dragonowi, że E6ACT Dragon pociągnął skład maksymalnie 4400 ton kiedy był na testach w STK Wrocław. Pytanie do maszynistów: czy jedna sztuka ET42 pociągnie taki zestaw o takiej masie?
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: youBy w 02 Lutego 2014, 22:02:10
Każdy ma swój falownik, ewentualnie własne, równoległe wyjście z falownika (jeśli jeden falownik zasila dwa silniki).
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: Niebugoclaw w 02 Lutego 2014, 22:03:54
Wydaje mi się, że przy tej technologii każdy silnik ma niezależne sterowanie, daje to możliwość lepszego zarządzania energią, lepszych osiągów i mniejszego ryzyka poślizgu na pojedynczych osiach.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: szogun w 02 Lutego 2014, 22:09:51
czy jedna sztuka ET42 pociągnie taki zestaw o takiej masie?
Oczywiście że tak, skoro jamnik może targać 4000t to mocniejszy ET42 4400t ogarnie, szczególnie że na czapajewach jest jedno udogodnienie - można wszystkie silniki połączyć w szereg przy rozruchu ciężkiego składu.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: youBy w 02 Lutego 2014, 22:13:04
W ED74 jest podwójny falownik. Fizycznie montuje się jedną skrzynkę, natomiast w środku są dwa niezależne układy sterujące, po jednym na silnik.

http://www.ingeteam.com/Portals/0/Catalogo/Sector/Documento/PRD_156_Archivo_ed-74-pesa.pdf
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek w 03 Lutego 2014, 17:47:35
Nie pokićkało, tylko o tym myślałem. Układ Bobo 4 silniki połączone szeregowo. Układ CoCo 6 silników połączonych szeregowo. Przy danych technicznych Newag Dragon E6ACT podane jest napięcie zasilania 3000 V DC. Traxxów jest wiele wersji i nie mam podanego zasilania. Jedynie
Cytuj
Baureihe 186 – czterosystemowa lokomotywa elektryczna zasilana napięciem stałym 1,5 lub 3 kV, bądź napięciem zmiennym 15 kV i 16⅔ Hz oraz 25 kV i 50 Hz
Pierwsze lokomotywy EU43 zostały dostarczone w połowie lutego 2008 i zostały skierowane do ruchu transgranicznego zarówno towarowego jak i pasażerskiego Do końca marca 2012 roku zakończyły eksploatację w PKP Cargo, w związku z leasingiem lokomotyw EU45.

Przyjacielu mylisz wszystko. Silniki z rozruchem oporowym tyczy się silników prądu stałego DC. Chyba że mamy lokomotywę z silnikiem od odkurzacza który jest uniwersalny i idzie na AC i DC ale takiego cuda chyba nie ma.  Falowniki mają tą fajną funkcję że sterują silnikami asynchronicznymi. Potrafią zmieniać częstotliwość sinusa na swoim wyjściu i dzięki temu silnik kręci się szybciej lub wolniej. Należy pamiętać, że gdy mamy lokomotywę zasilaną 3kV DC to nie oznacza że na wyjściu z falownika będzie 3kV AC jak sugerujesz tym przypisem. A zalety i wady różnych systemów zasilań to materiał na osobny wątek. Co ciekawe, to kiedyś ktoś mi udowadniał (na Naszym forum), że 4 osie napędowe a 6 to bez żadnej różnicy, ponieważ widział ET22 rolującą środkową osią. Sumarycznie, miało się nie przekładać na siłę pociągową lokomotywy.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: Anrej w 03 Lutego 2014, 18:44:49
Po prostu nie wnikałem w szczegóły. W opisie było podane źródło zasilania, ilość silników i moc. Nie było podane jaki typ silników, dlatego założyłem, że są to silniki prądu stałego. W odkurzaczu jest silnik komutatorowy prądu przemiennego, jego konstrukcja jest taka sama jak silnika prądu stałego. Ale nie znaczy, że można go podłączyć bezpiecznie do źródła prądu stałego. Dla AC przedstawia opór czynny i bierny (indukcyjny). Dla DC przedstawia tylko opór czynny. Falownik jest urządzenie, które zmienia prąd stały na prąd przemienny o odpowiednim napięciu i częstotliwości. W lokomotywach stosowane są silniki trójfazowe asynchroniczne prądu przemiennego o napięciu 400V i takie napięcie musi dać falownik. Obroty tych silników zależą od częstotliwości zasilania. Opór indukcyjny silnika zależy od częstotliwości, większa częstotliwość, większy opór. Gdy zmniejszymy częstotliwość, aby zmniejszyć obroty, zmniejszy się opór indukcyjny, wypadkowy opór pozorny się zmniejszy. Zgodnie z prawem Ohma płynący prąd przez silnik się zwiększy, czyli trzeba skorygować napięcie zasilania.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: Tomnord15 w 03 Lutego 2014, 19:47:59
W przypadku lokomotyw prądu stałego zasilanie falowników ma miejsce poprzez dwa sposoby. Pośrednio przez przekształtnik prąd stały- prąd stały i obwód pośredni przy stałym napięciu oraz bezpośrednio z obwodu połączonego z siecią trakcyjną o zmiennym napięciu jak też pojawiających się przepięciach. Przekształtnik trakcyjny podaje napięcie 2800V. Co do zasilania silników trakcyjnych przez falowniki to są 2 rodzaje: w sposób indywidualny, czyli jeden falownik na jeden silnik trakcyjny, oraz równoległy czyli 1 falownik na 2 silniki trakcyjne. Dane dla lokomotyw czteroosiowych.
Edit: Dodam jeszcze że silniki nie są zasilane napięciem 400V jak pisał @Anrej ale napięciem zbliżonym do znamionowego sieci trakcyjnej. Np. EN57 z silnikami asynchronicznymi- jeden silnik ma napięcie znamionowe 2340V.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: youBy w 03 Lutego 2014, 20:27:22
Po prostu nie wnikałem w szczegóły. W opisie było podane źródło zasilania, ilość silników i moc. Nie było podane jaki typ silników, dlatego założyłem, że są to silniki prądu stałego. W odkurzaczu jest silnik komutatorowy prądu przemiennego, jego konstrukcja jest taka sama jak silnika prądu stałego. Ale nie znaczy, że można go podłączyć bezpiecznie do źródła prądu stałego.
Ja słyszałem, że akurat problemy są w drugą stronę – zasilanie prądem przemiennym silnika prądu stałego.

W lokomotywach stosowane są silniki trójfazowe asynchroniczne prądu przemiennego o napięciu 400V i takie napięcie musi dać falownik.
Jak już było kilka razy wspomniane, silniki kolejowe są na większe napięcia, np. w EN57AKM jest to 2340 V: http://tts.infotransport.pl/pl/download/4451

Obroty tych silników zależą od częstotliwości zasilania. Opór indukcyjny silnika zależy od częstotliwości, większa częstotliwość, większy opór. Gdy zmniejszymy częstotliwość, aby zmniejszyć obroty, zmniejszy się opór indukcyjny, wypadkowy opór pozorny się zmniejszy. Zgodnie z prawem Ohma płynący prąd przez silnik się zwiększy, czyli trzeba skorygować napięcie zasilania.
Dodam jeszcze, że w silnikach indukcyjnych bardzo dużo zależy od różnicy między częstotliwością zasilania i prędkością obrotową silnika. Sterowanie (w uproszczeniu) polega na kontrolowaniu tej różnicy. W pewnym zakresie pracy napięcie już nie rośnie (bo nie ma skąd), ale prąd dalej utrzymywany właśnie poprzez zwiększanie tej różnicy.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: Anrej w 04 Lutego 2014, 01:09:56
@Tomnord15
Falownik służy do zmiany prądu stałego na prąd przemienny o odpowiednim napięciu i częstotliwości. W przypadku zasilania prądem przemiennym, prąd najpierw musi być wyprostowany.
Cytat: youBy
Ja słyszałem, że akurat problemy są w drugą stronę – zasilanie prądem przemiennym silnika prądu stałego.
Silnik prądu stałego zasilany prądem przemiennym, działa jako silnik komutatorowy prądu przemiennego. Natomiast silnik indukcyjny asynchroniczny prądu przemiennego włączony do prądu stałego nie zadziała.
Cytat: youBy
Jak już było kilka razy wspomniane, silniki kolejowe są na większe napięcia, np. w EN57AKM jest to 2340 V: http://tts.infotransport.pl/pl/download/4451
Wyżej podałeś.
W ED74 jest podwójny falownik. Fizycznie montuje się jedną skrzynkę, natomiast w środku są dwa niezależne układy sterujące, po jednym na silnik.
http://www.ingeteam.com/Portals/0/Catalogo/Sector/Documento/PRD_156_Archivo_ed-74-pesa.pdf
Tam w danych podane jest napięcie wejściowe 3000V DC, napięcie wyjściowe 400V AC, częstotliwość wyjściowa przetwornika od 0 - 172Hz. Silniki asynchroniczne.
Cytat: youBy
Dodam jeszcze, że w silnikach indukcyjnych bardzo dużo zależy od różnicy między częstotliwością zasilania i prędkością obrotową silnika. Sterowanie (w uproszczeniu) polega na kontrolowaniu tej różnicy. W pewnym zakresie pracy napięcie już nie rośnie (bo nie ma skąd), ale prąd dalej utrzymywany właśnie poprzez zwiększanie tej różnicy.
Dlatego jest silnik indukcyjny asynchroniczny, że jego obroty są mniejsze od prędkości wirowania pola magnetycznego. Spowodowane jest to poślizgiem, który zależy od obciążenia. Nie czytałem nigdzie aby to wykorzystywać do regulowania obrotów.
Innym sposobem regulacji obrotów jest zmiana par biegunów. Tak jest w przypadku pralki automatycznej, przy praniu są niskie obroty a przy wirowaniu wysokie.
Ciekawe czy w silnikach trakcyjnych asynchronicznych stosuje się przełączniki gwiazda - trójkąt?
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: mechatronik w 04 Lutego 2014, 01:16:41
Tam w danych podane jest napięcie wejściowe 3000V DC, napięcie wyjściowe 400V AC, częstotliwość wyjściowa przetwornika od 0 - 172Hz. Silniki asynchroniczne.
Ty szybciej piszesz posty na forum niż myślisz. Gdzie tam masz 400V dla przetwornicy trakcyjnej? Tak ciężko zrozumieć, że 400V AC jest do zasilania silników od sprężarek, wentylatorów silników/przetwornic trakcyjnych, itp? Na wyjściu przetwornicy trakcyjnej masz jak wół napisane "0 to 2000 Vrms".
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: youBy w 04 Lutego 2014, 01:36:14
Cytat: youBy
Ja słyszałem, że akurat problemy są w drugą stronę – zasilanie prądem przemiennym silnika prądu stałego.
Silnik prądu stałego zasilany prądem przemiennym, działa jako silnik komutatorowy prądu przemiennego. Natomiast silnik indukcyjny asynchroniczny prądu przemiennego włączony do prądu stałego nie zadziała.
Chodziło mi o silniki komutatorowe. Silniki komutatorowe prądu przemiennego powinny mieć stojany wykonywane z pakietowanych blach (tak jak transformatory), żeby ograniczyć ograniczyć straty spowodowane prądami wirowymi. W przypadku prądu stałego nie ma takiej potrzeby i stojan można wykonywać w całości, jednak taki silnik będzie się nadmiernie  nagrzewać podczas zasilania prądem przemiennym. W drugą stronę ten problem odpada.

Cytat: youBy
Dodam jeszcze, że w silnikach indukcyjnych bardzo dużo zależy od różnicy między częstotliwością zasilania i prędkością obrotową silnika. Sterowanie (w uproszczeniu) polega na kontrolowaniu tej różnicy. W pewnym zakresie pracy napięcie już nie rośnie (bo nie ma skąd), ale prąd dalej utrzymywany właśnie poprzez zwiększanie tej różnicy.
Dlatego jest silnik indukcyjny asynchroniczny, że jego obroty są mniejsze od prędkości wirowania pola magnetycznego. Spowodowane jest to poślizgiem, który zależy od obciążenia. Nie czytałem nigdzie aby to wykorzystywać do regulowania obrotów.
Rozwiązanie to nie jest wykorzystywane do regulowania obrotów. W nowoczesnych układach napędowych wykorzystujemy zmienną częstotliwość zasilania do regulacji momentu. Częstotliwość napięcia wytwarzanego przez falownik jest wtedy równa zawsze sumie dwóch składowych: prędkości obrotowej silnika oraz poślizgu, od którego wielkości zależy prąd i moment. Dla jasności dodam jeszcze, że indukcyjne silniki trakcyjne praktycznie w całym zakresie prędkości pojazdu pracują na niewielkim odcinku charakterystyki w okolicy między momentem znamionowym i prędkością synchroniczną (brak poślizgu).

Ciekawe czy w silnikach trakcyjnych asynchronicznych stosuje się przełączniki gwiazda - trójkąt?
Nie. Rozwiązanie takie nie daje nam żadnych korzyści, ponieważ dużo łatwiej regulować pracę silnika falownikiem, który i tak musimy mieć.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: Patrykos w 04 Lutego 2014, 10:40:21
Abstrahując od ciekawej dyskusji załączam dwa zdjęcia Dragonów. Który z nich lepiej się prezentuje według Was?

Źródło: facebook.com
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: 201E-003 w 04 Lutego 2014, 11:42:59
Obydwie równie piękne ;)
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: RoboBatman w 04 Lutego 2014, 12:16:37
Abstrahując od ciekawej dyskusji załączam dwa zdjęcia Dragonów. Który z nich lepiej się prezentuje według Was?
Lokomotywa na nie nie ma wyglądać ładnie (są organizowane jakieś miss piękności lokomotyw? :D), ma jeździć i zarabiać na siebie, i dla firmy która ją posiada. Takie jest moje zdanie.

Pisz uważniej.
Benek
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: byku1183 w 04 Lutego 2014, 16:59:00
Cytuj
Lokomotywa na nie wyglądać ładnie (są organizowane jakieś miss piękności lokomotyw? :D), ma jeździć i zarabiać na siebie i dla firmy która ją posiada. Takie jest moje zdanie.
Nie do końca tak jest, lokomotywa jest wizytówką firmy, a zaniedbany tabor źle świadczy o przewoźniku. Potencjalny klient może wybrać wtedy innego przewoźnika, który będzie wyglądał na tego lepszego.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: muri w 04 Lutego 2014, 17:55:27
Tak, tylko co ma wspólnego "zadbanie" o tabor ze schematem malatury?
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: byku1183 w 04 Lutego 2014, 18:12:55
Schemat malowania też może być niewłaściwy np. źle się kojarzyć lub nie rzucać się w oczy co nie jest za bardzo pożądane przez przewoźnika, bo lokomotywa ma być jeżdżąca wizytówką/reklamą.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: Tolein w 05 Lutego 2014, 02:41:52
Tak, tylko co ma wspólnego "zadbanie" o tabor ze schematem malatury?
Tyle samo, co wypowiedź @RoboBatmana do pytania @Patrykosa?
Jak dla mnie chyba STK fajniejsza, taka trochę mała pszczółka. ;-)
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: kacp3r w 05 Lutego 2014, 11:34:08
Swoją drogą, to przy wyborze przewoźnika przede wszystkim decyduje cena, a czym to zostanie dowiezione...
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: Benek w 05 Lutego 2014, 11:39:04
Jeśli chodzi o pociągi, to zawsze wybieram przewoźnika, który najszybciej dotrze do celu. Jeśli mam jechać 5 godzin i z przesiadką, to wolę dać dwa razy tyle i dojechać w 3 godziny bez przesiadki.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: Patrykos w 05 Lutego 2014, 18:53:30
Nie rozumiem dlaczego odbiera się prawo oceny dizajnu lokomotywy.

EOT
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: Ryszard-san w 06 Lutego 2014, 01:00:16
Jeśli chodzi o pociągi, to zawsze wybieram przewoźnika, który najszybciej dotrze do celu. Jeśli mam jechać 5 godzin i z przesiadką, to wolę dać dwa razy tyle i dojechać w 3 godziny bez przesiadki.

Ale w przypadku towarów masowych to decyduje cena, a w mniejszym stopniu czas dojazdu. Przewoźnik ma przewieźć określoną ilość do określonego czasu, zgodnie z zawartą umową.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: przem710 w 08 Lutego 2014, 19:05:06
Piątka na trasie
http://rail.phototrans.eu/14,86622,0,ZNLE_E6ACT_.html
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: darek71wrc w 05 Marca 2014, 19:37:04
Lokomotywa Dragon, pierwsza od ponad dwudziestu lat sześcioosiowa lokomotywa elektryczna, którą wybudowano w Polsce rusza właśnie do pracy w taborze spółki Lotos Kolej.
Prace nad projektem nowoczesnej, polskiej lokomotywy rozpoczęły się w zakładach Newag Gliwice już w 2006 roku. W 2011 roku Lotos miał okazję testować Dragona, wynikiem czego w roku następnym podpisano umowę na dostarczenie pięciu lokomotyw tego typu.
http://technowinki.onet.pl/technika/dragon-pierwsza-od-ponad-dwudziestu-lat-polska-lokomotywa-elektryczna-rozpoczyna/v9dgm
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: hanys w 05 Marca 2014, 21:16:48
Jak by nie patrzeć to dragon 001 od dwóch lat jeździ dla STKu, tak na marginesie.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: jarząbek019 w 06 Marca 2014, 22:18:44
Dokładnie 001 jest w STK od 2 lat. 002 oraz 003 były już w grudniu testowane przez STK. Ogólnie Dragon ma silniki asynchroniczne klatkowe, sa one zasilane z 3 kolumn w których są przekształtniki trakcyjne.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: SQT w 14 Marca 2014, 18:34:29
@kolego jarząbek, co znaczy że silniki są zasilane z 3 kolumn ? Jeśli chodzi o liczbę falowników to z tego co kojarzę są tylko 2 falowniki.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: jarząbek019 w 14 Marca 2014, 21:36:54
Chodzi o Falownik który posiada kolumnę chłodniczą. Jedne falownik wytwarza prąd dla dwóch silników.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: SQT w 14 Marca 2014, 22:12:22
No a widzisz, są 2 falowniki i każdy z nich zasila 3 silniki.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: Anrej w 14 Marca 2014, 22:21:49
Nic z tego nie rozumiem. Silniki zasilane z kolumny chłodniczej. Dla mnie silnik asynchroniczny trójfazowy jest zasilany trzema fazami prądu trójfazowego.
Jedne falownik wytwarza prąd dla dwóch silników.
No a widzisz, są 2 falowniki i każdy z nich zasila 3 silniki.
To w końcu z jednego falownika są zasilane dwa silniki czy trzy silniki?
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: SQT w 15 Marca 2014, 08:17:37
Powiem tak. Nawet na stronie firmy ABB można znaleść informacje że dostarczają pakiety trakcyjne do E6ACT:

"Zgodnie z umową firma ABB dostarczy w pierwszym okresie pakiety trakcyjne dla ośmiu lokomotyw, z których każdy będzie zawierał 2 przekształtniki trakcyjne BordLine CC1500, 6 silników trakcyjnych, 2 dławiki liniowe, dławik sinusoidalny oraz transformator pomocniczy. Produkty ABB staną się tym samym standardowym wyposażeniem lokomotyw E6ACT Dragon. "

http://www.abb.pl/cawp/seitp202/a57e3cd06538a67bc1257c0c0028cdbc.aspx (http://www.abb.pl/cawp/seitp202/a57e3cd06538a67bc1257c0c0028cdbc.aspx)

Więc dla mnie jest to jednoznaczne że jeden falownik obsługuje jeden wózek (3 silniki), a że jest 6 silników to są 2 falowniki. Zresztą będę miał możliwość rozmowy z kimś kto pracuje przy E6ACT to rozwieje wszelkie wątpliwości.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: jarząbek019 w 15 Marca 2014, 16:53:57
Łącznie jest 6 falowników, każdy indywidualnie napędza jedną oś. Są umieszczone po 3 w jednej szafie przekształtnikowej.
 To jest informacja od osoby pracującej przy E6ACT
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: SQT w 15 Marca 2014, 18:11:32
Stąd też wzięła się rozbieżność. Wszystko zależy czy bierze się jako falownik pojedynczy moduł do którego podłączone są przewody z jednego silnika, czy też gotową szafę z całą elektroniką.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: Anrej w 16 Marca 2014, 01:12:13
Na stronie (http://www.abb.pl/abblibrary/DownloadCenter/?showresultstab=true&categoryid=9AAC100595) są odnośniki do opisów przekształtników BORDLINE. Tylko który to jest?
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: SQT w 18 Marca 2014, 18:15:42
Rozmawiałem z osobą która pracuje przy dragonach i niestety sporo rzeczy możemy się domyślać ponieważ Dragon objęty jest tajemnicą firmy i szczegółów nie może upubliczniać.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: darek71wrc w 28 Czerwca 2014, 11:52:10
Wczorajszy Dragon 004 na Brochowie.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: jarząbek019 w 04 Lipca 2014, 23:03:06
Ano bo dragon 004 kilka dni temu wyjechał w końcu z Gliwic. 001 wczoraj jechał z Gniezna do Malczyc, dziś go nie było rano wiec pewnie w nocy będzie jechał do Gniezna. 002 kręci się na południu kraju, z 003 nie wiem gdzie obecnie jest. Może zjechała na przegląd.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: janek32 w 05 Lipca 2014, 10:04:55
Na stronie (http://www.abb.pl/abblibrary/DownloadCenter/?showresultstab=true&categoryid=9AAC100595) są odnośniki do opisów przekształtników BORDLINE. Tylko który to jest?
Pewnie wersja 3 kV (http://www05.abb.com/global/scot/scot232.nsf/veritydisplay/cbb4d9a8a534b94cc1257a04003b6787/$file/PDS%20BORDLINE%20CC1500%20MS_3kV_3BHS340077%20ZAB%20E02%20Rev%20A.pdf).

Rozmawiałem z osobą która pracuje przy dragonach i niestety sporo rzeczy możemy się domyślać ponieważ Dragon objęty jest tajemnicą firmy i szczegółów nie może upubliczniać.
No i to najbardziej mi się nie podoba przy współczesnych pojazdach... Połowy przynajmniej ciekawych informacji (które mogą się przydać chociażby w symulatorze) nie można zdobyć...
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: Anrej w 05 Lipca 2014, 21:42:59
Na stronie (http://www.abb.pl/abblibrary/DownloadCenter/?showresultstab=true&categoryid=9AAC100595) są odnośniki do opisów przekształtników BORDLINE. Tylko który to jest?
Pewnie wersja 3 kV (http://www05.abb.com/global/scot/scot232.nsf/veritydisplay/cbb4d9a8a534b94cc1257a04003b6787/$file/PDS%20BORDLINE%20CC1500%20MS_3kV_3BHS340077%20ZAB%20E02%20Rev%20A.pdf).
Tylko że ten przekształtnik ma zastosowanie w lokomotywach elektryczno-spalinowych. Może być zasilany z trakcji 3kV DC, jak i z generatora napędzanego dieslem. Dragon ma być lokomotywą jednosystemową. Czyli odpowiadałby Compact Converter BORDLINE® CC750 DC_3kV_M_700 (http://www05.abb.com/global/scot/scot232.nsf/veritydisplay/49f29ea4998ff586c1257a04003a5f52/$file/PDS%20BORDLINE%20CC750%20DC_3%20kV_M_700_3BHS262330%20ZAB%20E03%20Rev%20B.pdf). Tylko czy nie jest za mała moc na kole - 690kW. Taki Compact Converter BORDLINE® CC1500 MS_25-3kV / 1.5kV (http://www05.abb.com/global/scot/scot232.nsf/veritydisplay/ee7533e75a0b5bacc1257a04006d5c3c/$file/PDS%20BORDLINE%20CC1500%20MS_25-3kV%201.5kV_M_2400_3BHS340076%20ZAB%20E02%20Rev%20B.pdf) daje na koło 2,2MW mocy.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: janek32 w 06 Lipca 2014, 10:20:38
Powiem tak. Nawet na stronie firmy ABB można znaleść informacje że dostarczają pakiety trakcyjne do E6ACT:

"Zgodnie z umową firma ABB dostarczy w pierwszym okresie pakiety trakcyjne dla ośmiu lokomotyw, z których każdy będzie zawierał 2 przekształtniki trakcyjne BordLine CC1500, 6 silników trakcyjnych, 2 dławiki liniowe, dławik sinusoidalny oraz transformator pomocniczy. Produkty ABB staną się tym samym standardowym wyposażeniem lokomotyw E6ACT Dragon. "
Z tego wynika jednoznacznie, że musi to być CC1500. Że może być zasilany z prądnicy nie ma żadnego znaczenia. W końcu prąd stały 3kV z lokalnego generatora nie będzie się niczym różnił od prądu z trakcji.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: Anrej w 06 Lipca 2014, 21:02:54
Cytuj
Dragony oferowane są w wersjach zasilanych
  • prądem stałym o napięciu 3 kV (typ E6DCU, pierwotnie E6ACT),
  • prądem przemiennym o napięciu 15 lub 25 kV (typ E6ACT),
  • prądem stałym o napięciu 3 kV lub prądem przemiennym o napięciu 15 lub 25 kV (typ E6MSU),
  • silnikiem diesla (wersja o ograniczonej mocy ciągłej, sile pociągowej i prędkości maksymalnej z obciążeniem).
ad1. Przystosowana do zasilania z trakcji 3kV DC.
ad2. Przystosowana do zasilania z trakcji 15kV lub 25kV AC.
ad3. Przystosowana do zasilania z trakcji 3kV DC lub 15kV / 25kV AC.
ad4. Z silnikiem diesla.
Trzecia wersja zaprzecza temu, jakoby to była  lokomotywa jednosystemowa, jak podaje na stronie Newag (http://www.newag.pl/oferta/lokomotywy-elektryczne/dragon/). Na samym początku na tej stronie napisane:
Cytuj
Jed­no­sys­te­mowa loko­mo­tywa elek­tryczna DRAGON to pierw­szy pojazd trak­cyjny z plat­formy sze­ścio­osio­wych loko­mo­tyw, w szcze­gól­no­ści dosto­so­wany do pol­skiego rynku.
Jednosystemowa czyli przystosowana do jednego źródła zasilania. W dalej w tekście można przeczytać:
Cytuj
dopo­sa­że­nie loko­mo­tywy w dodat­kowy napęd spa­li­nowy (opcja „DUAL POWER”).
Czyli możliwa jest opcja lokomotywy elektryczno- spalinowej. W danych technicznych jest podane:
Cytuj
napię­cie zasilania:
  • DC 3 kV, moc cią­gła 5 MW
  • AC 15 kV 16 2/3 Hz, AC 25 kV 50 Hz, moc cią­gła 5 MW
  • DC 3 kV, AC 15 kV 16  2/3 Hz, AC 25 kV 50 Hz, moc cią­gła 5 MW
  • Diesel, moc ciągła 2,3MW
Przekształtniki muszą być do tego przystosowane.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: janek32 w 06 Lipca 2014, 23:13:07
Ale ZTCW ta wersja, która teraz jest budowana jest jednosystemowa. Zresztą po co takiemu LOTOSowi czy STK do jeżdżenia po Polsce lokomotywa wielosystemowa?
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: RoboBatman w 07 Lipca 2014, 00:35:21
janek32: LOTOS (nie wiem jak STK) ma jakoś lokomotywy Traxx E186 które są 4 systemowe i nie marudzą, że mają lokomotywy z więcej niż jednym systemem zasilania.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: jarząbek019 w 08 Lipca 2014, 22:43:22
Lotos zagląda do Niemiec Traxxami. Do tego na zachodzie 6 osiowe loki nie są aż tak potrzebne.
STK obecnie nie posiada żadnej lokomotywy wielostystemowej. Chyba nigdy nie mieli.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: firleju w 08 Lipca 2014, 23:13:10
Do tego na zachodzie 6 osiowe loki nie są aż tak potrzebne.
Są nie potrzebne LOTOSOWI czy komu? W zasadzie to nie wiem czemu LOTOS inwestuje w loki 4-osiowe jeśli ich główne przewozy nie są ani lekkie ani szybkie.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: jarząbek019 w 08 Lipca 2014, 23:36:08
Ogólnie loki 6 osiowe na zachodzie.
[/quote]Są nie potrzebne LOTOSOWI czy komu? W zasadzie to nie wiem czemu LOTOS inwestuje w loki 4-osiowe jeśli ich główne przewozy nie są ani lekkie ani szybkie.
[/quote]
Lotos inwestuje w nowy tabor, nie kupuja a dzierżawi. Wynajem 1 skody od STK kosztuje ich 80tys zł. Wiadomo nowe teoretycznie się mniej psuje i jest ekonomiczniejsze w eksploatacji.
Dlaczego np Skoda a nie nasze ET22?  Taniej jest kupić wrak w Czechach zrobić kapitalny remont niż zakup od Cargo byczka.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: szogun w 08 Lipca 2014, 23:54:08
A Cargo sprzedaje cokolwiek?
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: Anrej w 09 Lipca 2014, 00:39:31
Ale jaki model Skody. Skody maja wózki dwuosiowe i trzyosiowe. ET22 ma wózki trzyosiowe, na łukach niszczą torowisko.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: Patrykos w 09 Lipca 2014, 00:42:14
Z Cargo byka nie kupisz. Z bykami z Ecco (009-012) i tym od Dybowskiego to zwykły misz-masz w wykonaniu „laweta jechała, ale skręciła nie w tę bramę co miała”.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: firleju w 09 Lipca 2014, 14:56:45
Ogólnie loki 6 osiowe na zachodzie.
Lotos inwestuje w nowy tabor, nie kupuja a dzierżawi.
To czemu dzierżawi nowe lokomotywy 4-osiowe? Co jest takiego z tym zachodem, że nie lubią tam 6-osiowych?
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: youBy w 09 Lipca 2014, 15:24:17
Nie tyle nie lubią, co może aż tak bardzo nie potrzebują. Jeśli jest płasko, linie kolejowe są w dobrym stanie i standardzie 22,5 t/oś, a rozkład jazdy nie przewiduje dużej liczby zatrzymań, to 4-osiowe lokomotywy o masie 84-86 ton są w stanie zapewnić wystarczającą siłę pociągową przy rozruchu (do ok. 300 kN). Lokomotywa 6-osiowa może przy tych samych naciskach może ważyć o połowę więcej i osiągać o połowę większą siłę rozruchową (450 kN); można też (jak w Dragonie) obniżyć nieco naciski na oś i wciąż uzyskiwać większą siłę pociągową (350-400 kN), co jest ważne przy małych prędkościach. Przy większych prędkościach efekt ten jest jednak niwelowany ograniczeniem mocy pojazdu, które obecnie wynosi ok. 6 MW.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: firleju w 09 Lipca 2014, 16:21:28
Ok. Tylko czemu Lotos akurat je wziął gdzie u nas ani średnio płasko, ani dobra infra, ani duże prędkości?
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: RoboBatman w 09 Lipca 2014, 16:40:15
Może to będzie prawdą albo i nie prawdą, ale podejrzewam, że LOTOS Kolej wziął Traxx-y E186 i E483 bo po pierwsze: są to maszyny sprawdzone w boju i bardzo chwalone przez maszynistów (według pewnego Pana Mechanika z LOTOS, którego miałem okazję poznać niedawno-lepsza niż niemieckie Eurosprintery E189). Po drugie, skoro Traxx-y są produkowane obok  w Niemczech w Kassel, to w razie uszkodzenia jakiegoś podzespołu w lokomotywie, po prostu istnieje bardzo dobry dostęp do części zamiennych, czego nie można zapewne powiedzieć o częściach do polskich lokomotyw jak SU45, EU07, ET22 czy ET41 (chyba, że ZNTK-i mają dokumentację do produkcji zapasowych części do tych maszyn lub części pochodzą z maszyn tzw "dawcy części"). Po trzecie, moc 5,6 MW rozłożona na 4 osie co daje około 1,4 MW mocy silnika. Może się mylę w tych 3 kwestiach. Dzięki z góry, jeśli ktoś mnie oświeci w kwestiach, w których popełniłem błąd.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: youBy w 09 Lipca 2014, 17:08:47
Ok. Tylko czemu Lotos akurat je wziął gdzie u nas ani średnio płasko, ani dobra infra, ani duże prędkości?
A co innego mógł wziąć? Cargo, IC czy PRy wypożyczały albo E186, albo E189, więc widać, że na rynku nie ma wielu alternatyw.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: firleju w 09 Lipca 2014, 17:23:24
Wychodzi na to, że 6-cio osiowe lokomotywy produkujemy my i ruscy. To faktycznie wyboru dużego nie ma.
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: przem710 w 11 Lipca 2014, 08:01:28
W zasadzie każdy producent wyprodukuje taką lokomotywę, kwestia zamówienia. Dla przykładu Simens wyprodukował już taką maszynę. To duńska seria EG3100, odmiana niemieckich DB 152.

http://www.railcolor.net/index.php?nav=1404938#.U798vUA_gd4
Tytuł: Odp: Jest pierwsze zamówienie na Dragona
Wiadomość wysłana przez: sebastian82 w 02 Lutego 2015, 17:48:57
Jest kolejne zamówienie na Dragony. Tym razem przewoźnik Freightliner PL zamówił 5 sztuk.  Link do artykułu: http://www.rynek-kolejowy.pl/55606/freightliner_pl_zamowil_nowe_dragony_z_newagu.htm