- Symulator MaSzyna -

Hyde Park => Bieżące kolejowe => Wątek zaczęty przez: Tyrystor w 05 Września 2011, 13:36:21

Tytuł: Cechy rozpoznawcze Zakładów Taboru
Wiadomość wysłana przez: Tyrystor w 05 Września 2011, 13:36:21
Jakie znacie cechy stosowane przez zakłady taboru "znakujac" swój tabor? (Malowanie, herby, kolory lamp, kolorystyka kabin itp.).  U mnie na Odolanach ET22 mają biało-czerwone obwódki lamp. A w Krakowie ponoć stosują plastikowe, czarne obówdki. Jak to jest z innymi Zakładami Taboru?
Tytuł: Odp: Cechy rozpoznawcze Zakładów Taboru
Wiadomość wysłana przez: maacius w 05 Września 2011, 15:45:04
Pamiętam, jak kiedyś Łódź malowała swoim lokomotywom herb miasta na burtach.
Tytuł: Odp: Cechy rozpoznawcze Zakładów Taboru
Wiadomość wysłana przez: szczawik w 05 Września 2011, 16:01:00
Pamiętam, jak kiedyś Łódź malowała swoim lokomotywom herb miasta na burtach.
Pierwsze słyszę, choć nie zaprzeczę, może dawno temu tak było. Obecnie chyba żadna maszyna z Łodzi nie posiada jakiegokolwiek herbu, zarówno maszyny starsze i nowsze. Mówię rzecz jasna o Centralnym Zakładzie Spółki PKP Cargo.
Natomiast  Wrocław daje na siódemkach herby miasta. Umieszczane są zazwyczaj na środkowych, czołowych szybach lub w miejsce ukrotnienia [patrz miniaturka]. Spotkałem też małe herby na tarczy prędkościomierza.
Tytuł: Odp: Cechy rozpoznawcze Zakładów Taboru
Wiadomość wysłana przez: EU07-483 w 05 Września 2011, 17:35:33
Administracyjnie coś takiego jak Zakład Taboru już nie istnieje. A czarne obwódki w odniesieniu to Krakowa to bujda.
Tytuł: Odp: Cechy rozpoznawcze Zakładów Taboru
Wiadomość wysłana przez: Patrykos w 05 Września 2011, 17:40:52
Szczawik, wydaje mi się, czy na tej siódemce przecieka czerwona farba nad szybami na czole?
Czechowickie/łazowskie maszyny można rozpoznać po charakterystycznym malowaniu, które nadają po przeglądach dużych. Przykładowo: http://www.polskakolej.info/details.php?image_id=4242&sessionid=0ec1e003ced267f5358990b7ddfaeca5 (41-002, szopa Łazy), http://www.polskakolej.info/details.php?image_id=6774 (41-052, szopa Czechowice), http://www.polskakolej.info/details.php?image_id=6014 (41-100, szopa Czechowice), http://www.polskakolej.info/details.php?image_id=8104 (41-123, szopa Czechowice).
Tytuł: Odp: Cechy rozpoznawcze Zakładów Taboru
Wiadomość wysłana przez: szczawik w 05 Września 2011, 17:54:19
Szczawik, wydaje mi się, czy na tej siódemce przecieka czerwona farba nad szybami na czole?
Czechowickie/łazowskie maszyny można rozpoznać po charakterystycznym malowaniu, które nadają po przeglądach dużych. Przykładowo: http://www.polskakolej.info/details.php?image_id=4242&sessionid=0ec1e003ced267f5358990b7ddfaeca5 (41-002, szopa Łazy), http://www.polskakolej.info/details.php?image_id=6774 (41-052, szopa Czechowice), http://www.polskakolej.info/details.php?image_id=6014 (41-100, szopa Czechowice), http://www.polskakolej.info/details.php?image_id=8104 (41-123, szopa Czechowice).
@Patrykos, masz spostrzegawcze oko:) Zgadza, się, wygląda na to że nowa farba nie zapewniła dobrego krycia i pokazuje się stare malowanie budynia. Oby tylko ta farba płatami nie złaziła.
Natomiast czarne obwódki spotykane są na maszynach z różnych rejonów Polski.
Tytuł: Odp: Cechy rozpoznawcze Zakładów Taboru
Wiadomość wysłana przez: Rudzik w 05 Września 2011, 23:19:49
Kiedyś to można było podziwiać przyozdobione żagańskie SU46 (SU46-039 (http://archeo.kolej.pl/galeria/spalinowe/SU46/su46-039.jpg),  SU46-032 (http://archeo.kolej.pl/galeria/spalinowe/SU46/mo3413.JPG)). Nie sposób ich było pomylić z żadnymi innymi. Dziś Węgliniec na SU46 i ST43 maluje biały pas między kolorami na środku pudła (SU46-008 (http://www.ufo.maknet.pl/galeria/pkp/spalin/su46/su46-008_4.jpg), ST43-392 (http://lkmk.pl/images/articles/weglin/048.jpg)).
Tytuł: Odp: Cechy rozpoznawcze Zakładów Taboru
Wiadomość wysłana przez: przem710 w 06 Września 2011, 07:54:21
Niektóre lokomotywy serii EU07/EP07 z Gdyni Grabówka posiadają taki znak okolicznościowy na boku pudła.
Tytuł: Odp: Cechy rozpoznawcze Zakładów Taboru
Wiadomość wysłana przez: Janek232 w 06 Września 2011, 08:55:18
Około 1995 - 1996 roku krakowskie pojazdy trakcyjne miały duże naklejki z logiem Lokomotywowni Kraków Prokocim. Naklejki te były umieszczane na burcie, tuż obok przydziału.

Pod koniec lat 80-tych "modne" były też żółte cyferki numeru lokomotywy naklejane na środkowej szybie czołowej. Nie wiem czy to była tylko domena Prokocimia. Do dziś chyba zachowały się te naklejki bodaj na EU06-17.
Tytuł: Odp: Cechy rozpoznawcze Zakładów Taboru
Wiadomość wysłana przez: matfre96 w 06 Września 2011, 14:20:25
ET22-933 (http://www.garnek.pl/lekosek/10683948/et22-933) do dzisiaj ma herb Ostrołęki, swojego pierwszego przydziału, nad numerem z przodu.
Tytuł: Odp: Cechy rozpoznawcze Zakładów Taboru
Wiadomość wysłana przez: ST44-003 w 06 Września 2011, 17:01:45
Pod koniec lat 80-tych "modne" były też żółte cyferki numeru lokomotywy naklejane na środkowej szybie czołowej. Nie wiem czy to była tylko domena Prokocimia. Do dziś chyba zachowały się te naklejki bodaj na EU06-17.

Ostały się jedynie wyblakłe herby na środkowych szybach. Po tym jak trafiły do Cz-Dz to nie wiem czy ich już w ogóle nie poodrywali.

Mea Kulpa. Na 06-17 są numerki. Wyblakłe bo wyblakłe ale są. Herb był na EU06-16.
Tytuł: Odp: Cechy rozpoznawcze Zakładów Taboru
Wiadomość wysłana przez: Patrykos w 06 Września 2011, 17:09:05
Natomiast czarne obwódki spotykane są na maszynach z różnych rejonów Polski.
W przykładach, które podałem chodziło mi o malowanie i odcienie maszyn. :-) Czarne obwódki kiedyś malował ZNTK Lubań Śląski na maszynach, które wychodziły z napraw z  tegoż zakładu.
Tytuł: Odp: Cechy rozpoznawcze Zakładów Taboru
Wiadomość wysłana przez: szczawik w 06 Września 2011, 17:39:15
Cytuj
W przykładach, które podałem chodziło mi o malowanie i odcienie maszyn. :-)
@Patrykos, tak, wiem, odnosiłem się do pierwszej wypowiedzi @Tyrostora i późniejszej @EU07-483.
I jeszcze raz powtórzę: czarne obwódki spotykane są na maszynach z różnych rejonów Polski.
W przykładach:
1.EP07-324 Zakład Centralny (spółka PKP InterCity, a więc Warszawa, nie Łódź).
2.EU07-238 Zakład Południowy. Maszyna ta straciła już jedyną, widoczną na zdjęciu obwódkę.
Tytuł: Odp: Cechy rozpoznawcze Zakładów Taboru
Wiadomość wysłana przez: szogun w 06 Września 2011, 17:45:00
Tyle że telewizory najczęściej mają czarne obwódki (pomijam smerfetki IC).
Tytuł: Odp: Cechy rozpoznawcze Zakładów Taboru
Wiadomość wysłana przez: szczawik w 06 Września 2011, 18:12:46
,,Smerfetki'' obwódki dostają najczęściej jako ,,pamiątkę'' po starym malowaniu przed NG, natomiast zwykłe, zielone telewizory zawsze mają obwódki.
Tytuł: Odp: Cechy rozpoznawcze Zakładów Taboru
Wiadomość wysłana przez: Marcin ST43 w 06 Września 2011, 18:19:50
Dziś Węgliniec na SU46 i ST43 maluje biały pas między kolorami na środku pudła (SU46-008 (http://www.ufo.maknet.pl/galeria/pkp/spalin/su46/su46-008_4.jpg), ST43-392 (http://lkmk.pl/images/articles/weglin/048.jpg)).

Akurat jeśli o ST43 chodzi to białe pasy są po prostu alternatywą dla metalowych listew ozdobnych, które owe lokomotywy fabrycznie posiadały. Białe pasy stosowano w "okresie PRL'u", w czasach gdy czoła lokomotyw malowano na żółto jak i dziś - oczywiście już o wiele rzadziej.
Tytuł: Odp: Cechy rozpoznawcze Zakładów Taboru
Wiadomość wysłana przez: Mati_An w 06 Września 2011, 20:10:52
zwykłe, zielone telewizory zawsze mają obwódki.
Jednym (czy jedynym to nie wiem) wyjątkiem jest EU07-148, ma jedną obwódkę podobnie jak EU07-238 ze zdjęcia powyżej.
Tytuł: Odp: Cechy rozpoznawcze Zakładów Taboru
Wiadomość wysłana przez: EU07-457 w 08 Września 2011, 11:01:49
Pierwsze słyszę, choć nie zaprzeczę, może dawno temu tak było.

Miały, miały. Tutaj na zdjęciu z 2002 roku. Niektóre maszyny po przyjściu do Łodzi z Torunia dostawały takie nalepki (366 również trafiła do Łodzi z Torunia).
Tytuł: Odp: Cechy rozpoznawcze Zakładów Taboru
Wiadomość wysłana przez: mechatronik w 08 Września 2011, 12:26:37
To ja jeszcze dorzucę z własnych zbiorów zdjęcie EP07-500 na stacji Łódź Fabryczna. Powiem szczerze, że nawet ładnie wyglądały z godłem Łodzi.
Tytuł: Odp: Cechy rozpoznawcze Zakładów Taboru
Wiadomość wysłana przez: Patrykos w 08 Września 2011, 15:08:27
Chyba nawet na wagonach były takie godła. ;)
Tytuł: Odp: Cechy rozpoznawcze Zakładów Taboru
Wiadomość wysłana przez: Tyrystor w 08 Września 2011, 15:49:57
Dokładnie, najczęściej spotykane na 111A i YB.
Tytuł: Odp: Cechy rozpoznawcze Zakładów Taboru
Wiadomość wysłana przez: szczawik w 08 Września 2011, 17:13:18
Rzeczywiście, lokomotywy miały herby (bardzo ładnie się komponują).
Widzę że są tu tacy, co też koleją pasjonowali się przed wynalezieniem aparatów cyfrowych i innych pierdółek:)
I ja zajrzałem do archiwów mojego archiwum (tak to dawno dla mnie było), i znalazłem coś jeszcze, co może być znakiem rozpoznawczym taboru należącego (kiedyś) do Łodzi.
W załączniku zdjęcie lokomotywy EU07-130 Zakład Taboru w Łodzi (niestety, zakład już nie istnieje). Proszę spojrzeć na reflektory- czarne obramowania, i to na zwykłych okrąglakach, a nie na ,,TV". Być może to też był znak rozpoznawczy Łodzi.
Dodam, że jest to lokomotywa którą pierwszy raz jechałem w życiu, na odcinku Łódź Kaliska- Gdynia Główna:) Było to jakieś 11 lat temu- już dokładnie nie pamiętam.
Tytuł: Odp: Cechy rozpoznawcze Zakładów Taboru
Wiadomość wysłana przez: Patrykos w 08 Września 2011, 17:18:33
Proszę spojrzeć na reflektory- czarne obramowania, i to na zwykłych okrąglakach, a nie na ,,TV". Być może to też był znak rozpoznawczy Łodzi.
Nie Łodzi a ZNTK Lubań, gdzie ta siódemka przyszła rewizję.
Tytuł: Odp: Cechy rozpoznawcze Zakładów Taboru
Wiadomość wysłana przez: szczawik w 08 Września 2011, 17:48:18
Ano rewizję miała w ZNTK Lubań, ale obwódek mogła dorobić się w Łodzi na Olechowie. Ale tego już nie wiem. Chyba że jesteś pewien swoich informacji.
Tytuł: Odp: Cechy rozpoznawcze Zakładów Taboru
Wiadomość wysłana przez: Patrykos w 08 Września 2011, 17:50:10
Tak, Lubań malował obwódki na czarno (prócz ET21 w pewnym schemacie).
Tytuł: Odp: Cechy rozpoznawcze Zakładów Taboru
Wiadomość wysłana przez: Tyrystor w 08 Września 2011, 17:57:42
Dlaczego ET21 były wyjątkami?
Tytuł: Odp: Cechy rozpoznawcze Zakładów Taboru
Wiadomość wysłana przez: Patrykos w 08 Września 2011, 18:02:32
Bo PKPowskie w większości nie mają obręczy na reflektorach. :-)
Tytuł: Odp: Cechy rozpoznawcze Zakładów Taboru
Wiadomość wysłana przez: przem710 w 08 Września 2011, 18:15:36
Potwierdzam informacje Patrykosa, EU07 z ZNTK Lubań Śląski miały wyłącznie czarne pierścienie reflektorów. To było znakiem rozpoznawczym ZNTK Lubań Sląski, jedynym wyjątkiem który znam była EP07-344 która otrzymała czarne pierścienie po ZNTK Nowy Sącz.

Niektóre EU07 z Białegostoku miały godła przy napisach o przydziale, poza tym oryginalne malowanie miały niektóre lokomotywy z MD Jelenia Góra np EU07-361 oraz 509.

http://hydra.ck.polsl.pl/~uboottd/jareks/pekape/htmls/eu073537.htm
Tytuł: Odp: Cechy rozpoznawcze Zakładów Taboru
Wiadomość wysłana przez: Patrykos w 08 Września 2011, 18:18:04
Nowy Sącz na żółtych czołach też paćkał na czarno obręcze, ale znowu stosował inne odcienie i takie tam. :)
Tytuł: Odp: Cechy rozpoznawcze Zakładów Taboru
Wiadomość wysłana przez: przem710 w 08 Września 2011, 18:21:25
A nie seledynowe?
Tytuł: Odp: Cechy rozpoznawcze Zakładów Taboru
Wiadomość wysłana przez: maacius w 08 Września 2011, 18:30:10

Pod koniec lat 80-tych "modne" były też żółte cyferki numeru lokomotywy naklejane na środkowej szybie czołowej. Nie wiem czy to była tylko domena Prokocimia. Do dziś chyba zachowały się te naklejki bodaj na EU06-17.
Naklejali sobie Ci, którzy chcieli mieć takie na "swojej" maszynie. Tutaj na 07-021 (obecnie EP07-1012) http://www.kw.rail.pl/details.php?image_id=7104 (http://www.kw.rail.pl/details.php?image_id=7104)
Tytuł: Odp: Cechy rozpoznawcze Zakładów Taboru
Wiadomość wysłana przez: REWIZOR w 08 Września 2011, 20:20:56
Również 483: http://www.kpinfo.pl/showphoto.php?photo_id=6312