- Symulator MaSzyna -

Symulator EU07 (i nie tylko) => Pomoc w tworzeniu => Wątek zaczęty przez: kamil1306 w 30 Sierpnia 2011, 12:09:11

Tytuł: Gmax- pyania o modelowanie
Wiadomość wysłana przez: kamil1306 w 30 Sierpnia 2011, 12:09:11
Witam wszystkich, mam kilka pytań dotyczących pracy w gmaxie.
1. Jak połączyć kilka boksów?
2. Jak nałożyć teksturę na model np. budynku?
3. Czy mi pomożecie?:-]
Na razie mam tyle pytań, ale jak znam życie to w dalszej zabawie w tym programie na pewno jeszcze coś się znajdzie.
Tytuł: Odp: Gmax- pyania o modelowanie
Wiadomość wysłana przez: szogun w 30 Sierpnia 2011, 12:13:14
Opcja szukaj nie gryzie, przynajmniej u mnie zachowuje się jak najnormalniejsza szukajka http://eu07.pl/forum/index.php/topic,9075.msg90271.html#msg90271 (http://eu07.pl/forum/index.php/topic,9075.msg90271.html#msg90271).
Tytuł: Odp: Gmax- pyania o modelowanie
Wiadomość wysłana przez: MasterYoda w 30 Sierpnia 2011, 12:45:19
Cytuj

Odp: Jak zrobić budynek np. Dworca PKP w 3ds maxie?
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 18, 2008, 22:34:46 »
CREATE -> COMPOUND -> BOOLEAN opcja wycinania, albo jak kto woli usuwania jednej z dwóch zaznaczonych obiektów. Można np. wyciąć w sześcianie [na zasadzie przenikania brył] walec.

U mnie w gmax'ie nie mam tej opcji we wkazanej zakładce.
Tytuł: Odp: Gmax- pyania o modelowanie
Wiadomość wysłana przez: szogun w 30 Sierpnia 2011, 12:53:51
Bo Gmax'a można porównać do OIDP mocno okrojonego 3DS'a 4.
Tytuł: Odp: Gmax- pyania o modelowanie
Wiadomość wysłana przez: eu07-001 w 30 Sierpnia 2011, 12:57:15
W Gmax 1.2 na bocznym panelu (tam gdzie masz box, sphere, plane itp.) jest rozwijana lista (Standard Primitives/Compound Objects) i tam jest opcja Boolean.
Tytuł: Odp: Gmax- pyania o modelowanie
Wiadomość wysłana przez: MasterYoda w 30 Sierpnia 2011, 13:01:30
Ok mam i teraz mam taki "budynek". I jak mam wyciąć z niego kulę?
Tytuł: Odp: Gmax- pyania o modelowanie
Wiadomość wysłana przez: eu07-001 w 30 Sierpnia 2011, 13:13:41
1. Przesuń kulę na miejsce wycięcia.
2. W panelu po prawej na rozwijanej liście (tam gdzie jest Standard Primitives) wybierz Compound Objects.
3. Zaznacz boxa.
4. Wybierz Boolean.
5. Wybierz Pick Operant B.
6. Zaznacz kulę.
Tytuł: Odp: Gmax- pyania o modelowanie
Wiadomość wysłana przez: MasterYoda w 30 Sierpnia 2011, 17:48:53
A jak w tym Gmax'ie wygląda łączenie boxów w jeden?
Tytuł: Odp: Gmax- pyania o modelowanie
Wiadomość wysłana przez: szczawik w 30 Sierpnia 2011, 18:00:07
W gMaxie robi się to identycznie jak w 3ds Maxie. Jest to opisane w wątku podanym przez @szoguna.
szukajka http://eu07.pl/forum/index.php/topic,9075.msg90271.html#msg90271 (http://eu07.pl/forum/index.php/topic,9075.msg90271.html#msg90271).
Tytuł: Odp: Gmax- pyania o modelowanie
Wiadomość wysłana przez: eu07-001 w 30 Sierpnia 2011, 18:02:27
OIDP to nie ma możliwości łączenia poprzez Collapse. Musisz skonwertować najlepiej oby dwa do Editable Mesh i poszukać funkcji Attach (lub jeśli chcesz połączyć więcej elementów Attach List).
Tytuł: Odp: Gmax- pyania o modelowanie
Wiadomość wysłana przez: szczawik w 30 Sierpnia 2011, 18:10:12
OIDP to nie ma możliwości łączenia poprzez Collapse. Musisz skonwertować najlepiej oby dwa do Editable Mesh i poszukać funkcji Attach (lub jeśli chcesz połączyć więcej elementów Attach List).
W pierwszym poście podanego tematu jest właśnie opisane łączenie przy użyciu Editable Mesh- o to mi chodziło.
Tytuł: Odp: Gmax- pyania o modelowanie
Wiadomość wysłana przez: MasterYoda w 30 Sierpnia 2011, 19:54:23
W moim Gmax'ie ne mam takiego "klawisza".
Tytuł: Odp: Gmax- pyania o modelowanie
Wiadomość wysłana przez: eu07-001 w 30 Sierpnia 2011, 20:32:24
Nadajac hierarchie zaznaczasz obiekt podrzedny, klikasz Select and Link (obok strzalki na panelu gornym), klikasz Select by Name i zaznaczasz nazwe obiektu nadrzednego.
Tytuł: Odp: Gmax- pyania o modelowanie
Wiadomość wysłana przez: szogun w 30 Sierpnia 2011, 21:55:38
W moim Gmax'ie ne mam takiego "klawisza".
Bo najpierw musisz zaznaczyć któryś obiekt, prawoklik i Convert To Editable Mesh.
Tytuł: Odp: Gmax- pyania o modelowanie
Wiadomość wysłana przez: kamil1306 w 30 Sierpnia 2011, 22:00:00
Jak nałożyć teksturę na boxa? Robię tylko z początku podobnie jak w 3dsie a dalej jest inaczej niż w przyklejonym wątku o modelowaniu w 3ds i nie wiem co dalej robić.
Tytuł: Odp: Gmax- pyania o modelowanie
Wiadomość wysłana przez: eu07-001 w 31 Sierpnia 2011, 12:10:39
1. Uruchamiasz Gmax Material Editor. (czerwona kula na panelu górnym).
2. Wciskasz przycisk 'New', a później 'Standard'.
3. Wybierasz kwadracik obok Diffuse, zaznaczasz Bitmap i szukasz pliku który ma być teksturą.
4. Zaznaczasz biało-niebieskie pudełko i klikasz 'Apply'.
5. Z górnego menu wybierasz Modifiers > UV coordinates > Unwrap UVW
6. Na panelu bocznym otrzymasz rozwijaną listę Unwrap UVW, rozwiń ją  i zaznacz Select Face.
7. Teraz zaznacz te polygony, które są na jednej płaszczyźnie i mają buć mapowane z jednego kawałka tekstury.
8. Zjedź na sam dół panelu bocznego i wciśnij 'Planar Map'.
9. Podjedź na górę i wciśnij 'Edit'. Teraz możesz przesuwać, obracać i skalować tak aby tekstura dobrze pasowała na model. Aby przesuwać lub skalować tylko w jednej osi trzeba przytrzymać klawisz myszy na ikonce.
Tytuł: Odp: Gmax- pyania o modelowanie
Wiadomość wysłana przez: kamil1306 w 31 Sierpnia 2011, 13:47:10
Nie za bardzo rozumiem punkt 7 oraz jak wybieram zdjęcie które ma być teksturą i klikam apply to model robi się szary.
Tytuł: Odp: Gmax- pyania o modelowanie
Wiadomość wysłana przez: eu07-001 w 31 Sierpnia 2011, 13:51:51
Po prostu zaznacz te polygony, które chcesz aktualnie zmapować. Później możesz wybrać inne.
Na pewno zaznaczasz Show Map in Viewport (to biało-niebieskie pudełko)?
Tytuł: Odp: Gmax - pytania o modelowanie
Wiadomość wysłana przez: SKP w 19 Lutego 2012, 19:03:36
Na wstępie przepraszam za odgrzanie tematu, ale mój problem dotyczy właśnie modelowanie w GMAXie i chyba nie ma takiego powodu, żeby zakładać nowy topic. Narazie mam jeden problem, ale z pewnością w przyszłości dojdą następne ;)
Pomimo, że przeczytałem na forum kilka postów-tutoriali po 20 razy każdy, wciąż mam problem z wykonaniem modelu, wyeksportowaniem go do .t3d i wstawieniem na scenerię. Opiszę krok po kroku co robię.
Model tworzyłem na podstawie instrukcji znajdującej się 2 posty wyżej.
1. Stworzyłem Boxa;
2. Wcisnąłem "M", następnie "New" i "Standard". Zaznaczyłem tą niebieską kostkę. Ambient, Diffuse i Specular zmieniłem na biały, ponieważ zaobserwowałem, że w przeciwnym wypadku wyskakuje błąd przy próbie eksportu. Kliknąłem na szary kwadracik koło Diffuse i "Bitmap". Wybrałem teksturę z rozszerzeniem .bmp. Następnie ponownie zaznaczyłem niebieski kwadracik, bo się "odznaczył" i kliknąłem Aply.
3. Później Modifiers > UV coordinates > Unwrap UVW.
4. Rozwinąłem listę Unwrap UVW, zaznaczyłem Select Face, na widoku "Front" zaznaczyłem jedną ścianę. Kliknąłem "Planar Map" - nie zauważyłem, żeby coś się stało.
5. Następnie uruchomiłem skrypt i wcisnąłem "T3D Export", pojawił się błąd;
6. Gdy przed wyeksportowaniem zaznaczyłem całego boxa i dałem "Convert to editable mesh", obiekt można było wyeksportować, ale podczas uruchamiania symulacji pojawił się błąd.
Ale to nie była jedyna instrukcja na forum dotycząca modelowania, nie poddając się skorzystałem z dobrodziejstwa tego wątku - http://eu07.pl/forum/index.php/topic,1142.msg8049.html#msg8049 (http://eu07.pl/forum/index.php/topic,1142.msg8049.html#msg8049). Niestety przy próbie uruchomienia wyskakuje taki sam błąd jak w punkcie 6. Więc może wstawiam źle model na scenerię? Wpis wygląda tak:
Cytuj
node;-1;0;bud;model;-5.55684;0.0;53.6775;0.0;bud_trawa.t3d;none;;endmodel
Wstawiłem go za pomocą skryptów na zrobioną przeze mnie scenerię z jednym latającym torem.
Chciałbym stworzyć, małą, ale realistyczną scenerię. "Jeśli mi pomożecie, to sądzę, że ten cel uda nam się wspólnie osiągnąć. Jak, pomożecie?" ;)
Tytuł: Odp: Gmax- pyania o modelowanie
Wiadomość wysłana przez: szogun w 19 Lutego 2012, 19:10:08
Lepiej zarejestruj się jako bezrobotny i zaopatrz w 3DSa, tak będzie najprościej ;)
Tytuł: Odp: Gmax- pyania o modelowanie
Wiadomość wysłana przez: youBy w 19 Lutego 2012, 19:29:31
Jaki błąd się pojawił?Już widzę. Możesz pokazać plik t3d modelu?

Lepiej zarejestruj się jako bezrobotny i zaopatrz w 3DSa, tak będzie najprościej ;)
Wiedziałem, że padnie taka odpowiedź. To nie jest rozwiązanie problemu.
Tytuł: Odp: Gmax- pyania o modelowanie
Wiadomość wysłana przez: pol102 w 19 Lutego 2012, 19:40:25
Jaki błąd się pojawił?Już widzę. Możesz pokazać plik t3d modelu?

Lepiej zarejestruj się jako bezrobotny i zaopatrz w 3DSa, tak będzie najprościej ;)
Wiedziałem, że padnie taka odpowiedź. To nie jest rozwiązanie problemu.
Bo jest to sposób, który nie powoduje innych błędów.
Tytuł: Odp: Gmax- pyania o modelowanie
Wiadomość wysłana przez: szogun w 19 Lutego 2012, 19:41:15
No i skrypty do GMaxa są przedpotopowe.
Tytuł: Odp: Gmax - pytania o modelowanie
Wiadomość wysłana przez: SKP w 19 Lutego 2012, 21:17:52
Oto zawartość pliku .t3d. Umieściłem go w katalogu models.



//---------------------------------------------------------------------------------
Parent: none
Type: Mesh
Name: Box01
Anim: false
Ambient: 255.0 255.0 255.0
Diffuse: 255.0 255.0 255.0
Specular: 255.0 255.0 255.0
SelfIllum: false
Wire: false
Opacity: 100.0
Map: logo.bmp
MaxDistance: 1000
MinDistance: 0
Transform:
           1.0 0.0 0.0 0.0
           0.0 1.0 0.0 0.0
           0.0 0.0 1.0 0.0
           0.0 0.0 0.0 1.0
NumVerts: 36
2
-10.0 -5.0 0.0    1.0 0.0
-10.0 5.0 0.0    1.0 1.0
10.0 5.0 0.0    0.0 1.0


2
10.0 5.0 0.0    0.0 1.0
10.0 -5.0 0.0    0.0 0.0
-10.0 -5.0 0.0    1.0 0.0


4
-10.0 -5.0 30.0    0.0 0.0
10.0 -5.0 30.0    1.0 0.0
10.0 5.0 30.0    1.0 1.0


4
10.0 5.0 30.0    1.0 1.0
-10.0 5.0 30.0    0.0 1.0
-10.0 -5.0 30.0    0.0 0.0


8
-10.0 -5.0 0.0    0.0 0.0
10.0 -5.0 0.0    1.0 0.0
10.0 -5.0 30.0    1.0 1.0


8
10.0 -5.0 30.0    1.0 1.0
-10.0 -5.0 30.0    0.0 1.0
-10.0 -5.0 0.0    0.0 0.0


16
10.0 -5.0 0.0    0.0 0.0
10.0 5.0 0.0    1.0 0.0
10.0 5.0 30.0    1.0 1.0


16
10.0 5.0 30.0    1.0 1.0
10.0 -5.0 30.0    0.0 1.0
10.0 -5.0 0.0    0.0 0.0


32
10.0 5.0 0.0    0.0 0.0
-10.0 5.0 0.0    1.0 0.0
-10.0 5.0 30.0    1.0 1.0


32
-10.0 5.0 30.0    1.0 1.0
10.0 5.0 30.0    0.0 1.0
10.0 5.0 0.0    0.0 0.0


64
-10.0 5.0 0.0    0.0 0.0
-10.0 -5.0 0.0    1.0 0.0
-10.0 -5.0 30.0    1.0 1.0


64
-10.0 -5.0 30.0    1.0 1.0
-10.0 5.0 30.0    0.0 1.0
-10.0 5.0 0.0    0.0 0.0
Tytuł: Odp: Gmax- pyania o modelowanie
Wiadomość wysłana przez: szogun w 19 Lutego 2012, 21:42:13
Spróbuj na Specular 229.5 229.5 229.5, ostatnio miałem jakieś cyrki z tym.
Tytuł: Odp: Gmax - pyania o modelowanie
Wiadomość wysłana przez: SKP w 19 Lutego 2012, 21:55:24
Niestety zmiana Specular nie pomogła.
Tytuł: Odp: Gmax- pyania o modelowanie
Wiadomość wysłana przez: joey w 19 Lutego 2012, 22:10:43
Pod:
Wire: falsedodaj linijkę:
WireSize: 0
Sprawdzone, działa.
Tytuł: Odp: Gmax- pyania o modelowanie
Wiadomość wysłana przez: REWIZOR w 19 Lutego 2012, 22:12:09

Fajny temat, pyania. Autorze wątku, zmieńcie ten temat.
Tytuł: Odp: Gmax- pytania o modelowanie
Wiadomość wysłana przez: SKP w 19 Lutego 2012, 22:17:15
@joey działa! Wcześniej było coś nie tak z wireSize przy eksporcie i w spisie errorów było napisane, że należy usunąć właśnie jakąś linijkę dotyczącą wireSize z pliku skryptu. Teraz wszystko jest ok, jeszcze raz wielkie dzięki.
PS. Tam gdzie mogę zmieniłem tytuł, ale pierwotnym autorem wątku jest ktoś inny, więc tam już "nie sięgam".
Tytuł: Odp: Gmax- pyania o modelowanie
Wiadomość wysłana przez: REWIZOR w 19 Lutego 2012, 22:18:23
@SKP, to nie jest uwaga skierowana do Ciebie.