- Symulator MaSzyna -

Hyde Park => Bieżące kolejowe => Wątek zaczęty przez: Edward666 w 18 Lutego 2011, 01:47:19

Tytuł: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: Edward666 w 18 Lutego 2011, 01:47:19
Mam kilka banalnych pytań, ale chcę się upewnić:

Jadę na odcinku z trójstopniową SBL, wjeżdżam na odcinek "zółty". Powinienem zwolnić tak żeby semafor przejechać z prędkością 40km/h, czy mogę zacząć zwalniać w momencie przejechania semafora?

Jeśli właśnie przejechałem semafor a on się zmieni na drogę wolną (czego już nie widzę) jadę do końca odcinka 40 km/h?

Jak długie odcinki stosuje się w SBL?
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: AtapiCl w 18 Lutego 2011, 02:46:43
Cytuj
Jadę na odcinku z trójstopniową SBL, wjeżdżam na odcinek "zółty".

Trzystawna jak już :) Co masz na myśli poprzez odcinek żółty?

Cytuj
Powinienem zwolnić tak żeby semafor przejechać z prędkością 40km/h, czy mogę zacząć zwalniać w momencie przejechania semafora?

Jeśli wydaję mi się, że chodzi Ci o sygnał na semaforze (pomarańczowe ciągłe), to możesz przejechać ten semafor z maksymalną prędkością. Informuje on jednocześnie o następnym semaforze wskazującym sygnał "Stój".

Cytuj
Jeśli właśnie przejechałem semafor a on się zmieni na drogę wolną (czego już nie widzę) jadę do końca odcinka 40 km/h?

Jeśli minąłeś S5 (pomarańczowe ciągłe) i zmieniło się na S2 (zielone ciągłe), to jedziesz normalnie, jak wyżej. Po prostu nie wiesz, że następny odcinek jest już wolny i semafor, do którego teraz się zbliżasz wskazuje już sygnał zezwalający na jazdę. Jeśli zaś minąłeś semafor na czerwonym (20 km/h), to kontynuujesz jazdę z tą prędkością do następnego semafora.

Cytuj
Jak długie odcinki stosuje się w SBL?

Zazwyczaj zależy to od prędkości szlakowej (a przez to drogi hamowania). Dla SBL trzystawnej można powiedzieć, że coś w tych granicach:

1600 m przy Vm=160 km/h
1300 m przy Vm=140 km/h
1000 m przy Vm=120 km/h
700 m przy Vm=100 km/h
500 m przy Vm=60 km/h
250 m przy Vm=40 km/h
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: Edward666 w 18 Lutego 2011, 03:08:25
Dzięki. Sorki za laicki język, sam wiem jak to czasem wkurza.
Cytuj
pomarańczowe ciągłe
Chyba już daltonistą jestem :) Rzeczywiście pomarańczowe.

Cytuj
to możesz przejechać ten semafor z maksymalną prędkością.
A dalej na odcinku też?

I jeszcze pytanie, podczas gdy cały szlak jest pusty to na każdym semaforze SBL wyświetlany jest S2?

Oraz, jeśli pociąg zjeżdża z ostatniego odcinka, to czy wtedy wszystkie poprzednie semafory SBL, które wyświetlały S1 i S5 (a w czterostawnej jeszcze S3) przechodzą od razu w S2?

Dodałem formatkę cytatu.
Quark-t
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: youBy w 18 Lutego 2011, 08:02:12
Myślę, że rysunki z tej strony wyjaśnią bardzo dobrze działanie :)
http://transportszynowy.pl/sygnalizacjasbl.php#3ust
A dalej na odcinku też?
Oczywiście. Sygnał informuje, że masz się zatrzymać przed następnym semaforem, ale nie interesuje go, jak to zrobisz. Możesz zwolnić do 40 i się dalej toczyć, możesz pędzić rozkładową i wdrożyć potem hamowanie nagłe.
I jeszcze pytanie, podczas gdy cały szlak jest pusty to na każdym semaforze SBL wyświetlany jest S2?
Tak, ale na ostatnim jest S5, bo wjazdowy pokazuje stój.
Oraz, jeśli pociąg zjeżdża z ostatniego odcinka, to czy wtedy wszystkie poprzednie semafory SBL, które wyświetlały S1 i S5 (a w czterostawnej jeszcze S3) przechodzą od razu w S2?
One się zmieniają już w czasie przejazdu, więc po zjeździe z ostatniego odcinka (np. przejazd za semafor wjazdowy), ostatni semafor SBL zmieni się z S1 na S5, a przedostatni z S5 na S2.
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: matfre96 w 18 Lutego 2011, 09:33:37
Zazwyczaj zależy to od prędkości szlakowej (a przez to drogi hamowania). Dla SBL trzystawnej można powiedzieć, że coś w tych granicach:

1600 m przy Vm=160 km/h
1300 m przy Vm=140 km/h
1000 m przy Vm=120 km/h
700 m przy Vm=100 km/h
500 m przy Vm=60 km/h
250 m przy Vm=40 km/h

Ale przy prędkości powyżej 100 km/h, stosowana jest SBL czterostawna i przy okazji odcinki pomiędzy SBL są równe prędkości rozkładowej pomnożonej przez 10 (wynika to z moich obserwacji) ;-) .
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: EU07-457 w 18 Lutego 2011, 09:47:54
Ale przy prędkości powyżej 100 km/h, stosowana jest SBL czterostawna[...]

Bzdura, w tym układzie prawie w całej Polsce powinna być blokada czterostawna - daleko nie muszę szukać; linia 131, odcinek Terespol Pom. - Maksymilianowo, blokada trzystawna, Vmax = 120 km/h.
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 18 Lutego 2011, 10:16:56
Witam. SBL czterostawną montuje się na liniach o prędkości powyżej 160 km/h (albo 140km/h nie pamiętam dokładnie), Wtedy odstępy po między semaforami zmniejszone są o połowę odległości jaka była by na trzystawnej. Jeśli jest SBL trzystawna a V max jest 100km/h a wzniesienie ma powyżej 5 promili odległość między semaforami może być skrócona do 500m (WTB-E10).
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: Niebugoclaw w 18 Lutego 2011, 10:24:00
Witam. SBL czterostawną montuje się na liniach o prędkości powyżej 160 km/h (albo 140km/h nie pamiętam dokładnie)
Nawet nie 140. D29-351 Szczecin Gł. - Poznań Gł., odcinek Szczecin Dąbie SDA - Stargard Szcz. Vmax=120/130, czterostawna SBL.
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: pioko17 w 18 Lutego 2011, 10:31:12
Jeśli zaś minąłeś semafor na czerwonym (20 km/h), to kontynuujesz jazdę z tą prędkością do następnego semafora.

To mona tak sobie przejechać przy 20 km/h na SBLce przez czerwone, czy to tylko w przypadkach awaryjnych, gdy ktoś nie zdąży zahamować?
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: Benek w 18 Lutego 2011, 10:34:15
No ot tak sobie nie można. Wskaźnik W22 pozwala tylko na:
Cytuj
W22 - wskaźnik kolejowy umieszczany na semaforach SBL. Kwadratowa czarna tablica ustawiona po przekątnej pionowo, a na niej biała litera "T" wykonana z materiałów odblaskowych. Stosowany jest na wzniesieniach ponad 6‰.

Oznacza, iż maszynista ciężkiego pociągu towarowego może minąć ten semafor, wskazujący sygnał "stój" bez zatrzymania, z prędkością nie większą niż 20 km/h (dawniej 15 km/h), tak regulując prędkość, aby mógł w każdej chwili zatrzymać pociąg w razie zauważenia przeszkody do dalszej jazdy.
http://pl.wikipedia.org/wiki/W22_%28kolej%29

Z początku też myślałem, że można i chciałem to "zastosować" w scenariuszu Moczniki-Cargo. Tam właśnie jest taka sytuacja, że stajemy na S1, na SBL-ce. I po prostu czekamy na S5.
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 18 Lutego 2011, 10:59:05
Czterostawną stosuje się też tam gdzie jest duży ruch kolejowy w celu zwiększenia przepustowości szlaku.
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: EU07-457 w 18 Lutego 2011, 11:18:58
Oznacza, iż maszynista ciężkiego pociągu towarowego może minąć ten semafor, wskazujący sygnał "stój" bez zatrzymania, z prędkością nie większą niż 20 km/h (dawniej 15 km/h), tak regulując prędkość, aby mógł w każdej chwili zatrzymać pociąg w razie zauważenia przeszkody do dalszej jazdy.

Uzupełniając, przez określenie "ciężki pociąg towarowy" rozumiemy taki pociąg, którego masa brutto stanowi ponad 75% maksymalnej masy brutto na danym odcinku linii dla danej serii lokomotywy. Czyli obrazowo:
- obciążenie maksymalne na danym odcinku linii np. dla ET22 wynosi 1000 ton, a nasz pociąg ma 800 ton, to wówczas możemy pominąć bez zatrzymania semafor SBL ze wskaźnikiem W22.

Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: youBy w 18 Lutego 2011, 11:19:53
Witam. SBL czterostawną montuje się na liniach o prędkości powyżej 160 km/h (albo 140km/h nie pamiętam dokładnie), Wtedy odstępy po między semaforami zmniejszone są o połowę odległości jaka była by na trzystawnej. Jeśli jest SBL trzystawna a V max jest 100km/h a wzniesienie ma powyżej 5 promili odległość między semaforami może być skrócona do 500m (WTB-E10).
Nie zgadzam się. W praktyce odstęp przy SBL czterostawnej wynosi drogę hamowania. Na E30 po modernizacji (160 km/h) ostatni odstęp to dokładnie 1300 metrów, pozostałe bywają wydłużone do nawet 2000 metrów.
Ale przy prędkości powyżej 100 km/h, stosowana jest SBL czterostawna i przy okazji odcinki pomiędzy SBL są równe prędkości rozkładowej pomnożonej przez 10 (wynika to z moich obserwacji) ;-).
Jednakże na tej samej linii różne pociągi mają różne prędkości rozkładowe.
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: BLAcKboY w 18 Lutego 2011, 17:41:04
A jak zachować się w następującej sytuacji?
Zatrzymuję się przed S1. Kontynuuję jazdę z prędkością 20km/h. W zasięgu wzroku pojawia się sygnalizator kolejnego odstępu, który wskazuje S5 lub wręcz S2. Czy w takiej sytuacji mogę przyśpieszyć, czy muszę zajechać z "czerwonego" odcinka?
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: Patrykos w 18 Lutego 2011, 17:43:51
Byłem świadkiem sytuacji, kiedy mechanik widząc sygnalizator SBL z sygnałem S2 zaczął przyspieszać od momentu ujrzenia owego sygnału na semaforze. Było to ok. 150-200 metrów przed semaforem.
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: maacius w 18 Lutego 2011, 17:48:09
@Patrykos, może nie jest to SBL, ale na Ligocie zaraz po wyjeździe z rozjazdów (w stronę Katowic, 150m od semafora wskazującego S2), większość ekspresów, czy pośpiechów przyspiesza...
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: JONIN_EZT w 18 Lutego 2011, 17:48:19
A jak zachować się w następującej sytuacji?
Zatrzymuję się przed S1. Kontynuuję jazdę z prędkością 20km/h. W zasięgu wzroku pojawia się sygnalizator kolejnego odstępu, który wskazuje S5 lub wręcz S2. Czy w takiej sytuacji mogę przyśpieszyć, czy muszę zajechać z "czerwonego" odcinka?

W takim wypadku powinno się utrzymywać 20km/h do momentu minięcia następnego SBL, który pokazuje S5/S2 [według przepisów]. W praktyce różnie bywa. Na SKMce zdarza się, że mechanicy kontaktują się z dyspozytornią i za ich zgodą przyspieszają, albo bez tego już cisną szybciej jak widzą następną S5/S2.
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: Krzystek60 w 18 Lutego 2011, 17:53:28
A jak zachować się w następującej sytuacji?
Zatrzymuję się przed S1. Kontynuuję jazdę z prędkością 20km/h. W zasięgu wzroku pojawia się sygnalizator kolejnego odstępu, który wskazuje S5 lub wręcz S2. Czy w takiej sytuacji mogę przyśpieszyć, czy muszę zajechać z "czerwonego" odcinka?

W takim wypadku powinno się utrzymywać 20km/h do momentu minięcia następnego SBL, który pokazuje S5/S2 [według przepisów]. W praktyce różnie bywa. Na SKMce zdarza się, że mechanicy kontaktują się z dyspozytornią i za ich zgodą przyspieszają, albo bez tego już cisną szybciej jak widzą następną S5/S2.

Jadąc sobie PR-em i po napotkaniu S1 na slb-ce mechu zatrzymał się, sygnał, ruszył i tak aż do następnej sbl-ki i nie ruszył predkością maksymalną po przejchaniu czołem pociągu tylko całym składem (2xEN57) i nie było tam żadnego zwolninia. Kilka takich sytuacji spotkałem. I z tąd moje pytanie. Czy trzeba przejechać czołem czy całym składem? Słyszałem różne odpowiedzi i teraz jestem między młotem a kowadłem.
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: JONIN_EZT w 18 Lutego 2011, 18:00:12
Raczej czołem. Po przejechaniu jakichś 5/10m za SBLką zmienia się jej stan, natomiast poprzedniej dopiero jak wszystkie osi składu przejadą przy mijanej SBL. Moim zdaniem jak nie ma jakichś odgórnych ograniczeń jak ograniczenia na rozjazdach, czy w oparciu o wskaźniki W9 i W14 to cały skład dopiero musi przejechać, a jak bez tego to spokojnie tylko czołem.
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: EU07-457 w 18 Lutego 2011, 18:55:09
Czy trzeba przejechać czołem czy całym składem?

Czołem.
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 18 Lutego 2011, 20:28:45
Cytuj
Nawet nie 140. D29-351 Szczecin Gł. - Poznań Gł., odcinek Szczecin Dąbie SDA - Stargard Szcz. Vmax=120/130, czterostawna SBL.
Od Krzyża w górę była szlakowa 140 km/h, więc uznajmy, że linia raczej jest na wyższe prędkości niż 130 km/h.
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: hunter w 18 Lutego 2011, 20:31:09
A od Stargardu Szczecinskiego do Reptowa po jedynce 100km/h ;)
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: Niebugoclaw w 18 Lutego 2011, 20:41:31
A od Stargardu Szczecinskiego do Reptowa po jedynce 100km/h ;)
Mi się wydaje, że po prostu konstruktorzy tej SBLki myśleli już przy jej budowie, że linia będzie miała Vmax większe bądź równe 130 km/h.
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: kalapi w 18 Lutego 2011, 21:20:57
W przypadku linii Poznań-Szczecin chodzi bardziej o przepustowość niż o prędkość.
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: Mannerheim w 18 Lutego 2011, 22:57:48
No to w takim razie ciekawostka : linia nr 21 (Warszawa Wileńska - Zielonka i dalej kierunek Wołomin, Tłuszcz...) prędkość szlakowa 100 km/h, na szlaku Wileńska - Zielonka ruch wyłącznie osobowy (pociągi podmiejskie Kolei Mazowieckich, takt średnio od 10 do 25 minut) i niedawno zamontowana SBL czterostawna dwukierunkowa.
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: Mati_An w 19 Lutego 2011, 06:09:54
Może zakładają, że kiedyś podniosą prędkość do co najmniej 140 km/h (choć pytanie czy to ma sens na tak krótkim odcinku, no chyba że by tam jakie Flirty/Elfy miały śmigać), podobnie jak na odcinku Grodzisk Maz. - Skierniewice (ewentualnie Warszawa Włochy - Grodzisk Maz., ale tutaj nie wiem czy jest SBL 4-stawna).
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 19 Lutego 2011, 08:20:30
No to w takim razie ciekawostka : linia nr 21 (Warszawa Wileńska - Zielonka i dalej kierunek Wołomin, Tłuszcz...) prędkość szlakowa 100 km/h, na szlaku Wileńska - Zielonka ruch wyłącznie osobowy (pociągi podmiejskie Kolei Mazowieckich, takt średnio od 10 do 25 minut) i niedawno zamontowana SBL czterostawna dwukierunkowa.
Kiedyś od Zielonki do Warszawy Wileńskiej Marki nie było żadnych semaforów więc mogło być mniej pociągów. Jeżeli jedzie pośpiech z/do Warszawy Wsch. to wtedy podmiejski stoi (czasami 15-20 minut) pod wjazdowym do Zielonki i wtedy opóźnione były inne pociągi co czekały na stacjach W-wa Wileńska i W-wa Wileńska Marki. Czasem zdarza się, że drużyna manewrowa nie zdąży skończyć manewrów na stacji W-wa Wileńska Marki i wtedy pociągi czekają na wjazdowych tej stacji. Możesz sobie przeczytać w instrukcji WTB-E10, rozdiał II, paragraf 5, punkt 6, oraz http://www.transportszynowy.pl/sygnalizacjasbl.php#4ust .
Więc z tego co tam jest napisane można wywnioskować, że ustawiono czterostawną SBL w celu zwiększenia "pojemności szlaku"
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: Edward666 w 19 Lutego 2011, 13:17:22
W sumie jak się temat rozwinął to zapytam się jeszcze o Półsamoczynną Blokadę Liniową - jak dokładnie działa i gdzie się stosuje?
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: Mannerheim w 19 Lutego 2011, 13:37:15
http://www.transportszynowy.pl/sygnalizacjapbl.php
http://www.transportszynowy.pl/kolpblsblprow.php#pbl
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: MaciejM w 26 Lutego 2011, 22:14:51
Ja mam jeszcze jedno pytanie ws. SBL. Mianowicie, gdy mamy S1 na semaforze SBL, to musimy czekać (chyba 2 min.), Rp1, i potem możemy kontynuować jazdę z Vmax = 20km/h, dopóki nie miniemy semafora zezwalającego na jazdę (tak to chyba wygląda, jak popełniłem gdzieś błąd, to mnie poprawcie). A w przypadku, gdy znów napotkamy semafor z S1, to musimy stawać, czekać 2 minuty, Rp1 i dopiero ruszać, czy możemy bez zatrzymania przejechać S1? Załóżmy, że jedziemy EZT, a nie ciężkim pociągiem towarowym.
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: Patrykos w 26 Lutego 2011, 22:27:23
Gdzie jest napisane, że trzeba czekać 2 minuty pod SBL z S1? Należy się zatrzymać, skontaktować z najbliższym posterunkiem i zapytać o przyczynę, a następnie podać sygnał "Baczność!", i kontynuować jazdę z prędkością nie większą niż 20 km/h.
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: Quark-t w 26 Lutego 2011, 22:27:38
Skąd pomysł o tych 2 minutach? A każde S1 na SBL traktujesz tak samo, nie ma względu na to, co było wcześniej. I odnośnie tego, co napisał @Patrykos - nie wiem jak z tym kontaktowaniem się z najbliższym posterunkiem, ale często w praktyce na trasie do Gliwic wygląda to tak: zahamowanie, Rp1, ruszamy. Nie mam nasłuchu, więc nie wiem, czy maszynista nie wywołuje przez radio posterunku. Ale ruszamy jeszcze w trakcie wybrzmiewania Rp1.
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: MaciejM w 26 Lutego 2011, 22:30:36
Ok, może gdzieś przeczytałem coś błędnie, dlatego miałem wątpliwości. Dzięki za poprawienie.
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: Benek w 26 Lutego 2011, 22:33:45
Gdzie jest napisane, że trzeba czekać 2 minuty pod SBL z S1? Należy się zatrzymać, skontaktować z najbliższym posterunkiem i zapytać o przyczynę, a następnie podać sygnał "Baczność!", i kontynuować jazdę z prędkością nie większą niż 20 km/h.
Hm, niezależnie czy ciężki towar, czy osobówka?
Jeśli tak, to w jakim celu stosuje się wskaźnik W22. Chyba musisz uściślić to co napisałeś :)
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: libertyn89 w 26 Lutego 2011, 22:34:34
Zapewne chodzilo o sytuacje czesciej spotykana, czyli brak W22 :)
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: Benek w 26 Lutego 2011, 22:36:09
W takim razie nie rozumiem zastosowania W22, bo równie dobrze może go nie być. Jak pisałem Moczniki-Cargo to przyglądałem się temu zagadnieniu, dlatego mnie interesuje to co Patryk napisał.
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: Patrykos w 26 Lutego 2011, 22:39:04
OIDP to ciężkie pociągi towarowe mogą mijać S1 na SBL bez zmniejszania prędkości do 0.
@Patrykos - nie wiem jak z tym kontaktowaniem się z najbliższym posterunkiem, ale często w praktyce na trasie do Gliwic wygląda to tak: zahamowanie, Rp1, ruszamy. Nie mam nasłuchu, więc nie wiem, czy maszynista nie wywołuje przez radio posterunku. Ale ruszamy jeszcze w trakcie wybrzmiewania Rp1.
No wiadomo jak to w praktyce bywa. U mnie na linii nie mam SBL, a w Pszczynie, Kobiórze czy gdzie tam to rzadko kiedy słyszę, żeby który maszynista się pytał o powód S1 :)
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: Benek w 26 Lutego 2011, 22:45:17
Poproszę osobę obeznaną z instrukcjami o pokazanie paragrafu, który mówi, że można minąć S1 na SBLce, jeśli nie ma na nim wskaźnika W22.
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: Quark-t w 26 Lutego 2011, 22:47:12
Paragraf 3, punkt 16 instrukcji Ie-1:
Cytuj
16.  Pociąg zatrzymany przed semaforem odstępowym samoczynnym wskazującym sygnał S 1 "Stój", jeżeli nie ukaże się sygnał zezwalający na jazdę, powinien jechać dalej z prędkością nieprzekraczającą 20 km/h, o ile nie ma widocznej przeszkody do jazdy.
Czyli po zatrzymaniu, możesz jechać dalej. A przy W22:
Cytuj
a)    wskaźnik W 22 jest stosowany na semaforach odstępowych samoczynnej blokady liniowej, ustawionych na wzniesieniu miarodajnym ponad 6 %o na długości drogi hamowania;
b)    wskaźnik W 22 odnosi się wyłącznie do ciężkich pociągów towarowych i zezwala na przejechanie bez zatrzymania obok semafora odstępowego samoczynnej blokady liniowej, wskazującego sygnał "Stój", z prędkością nie większą od 20 km/h, przy czym maszynista powinien tak regulować prędkość, aby mógł w każdej chwili zatrzymać pociąg w razie zauważenia przeszkody do dalszej jazdy.
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: Benek w 26 Lutego 2011, 22:52:44
Teraz jasne. Dziękuję.
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: PQM w 02 Marca 2011, 13:36:47
W ramach uzupełnienia informacji które koledzy wyżej już wymienili odnośnie prowadzenia pociągów po SBL-ce, dodam jeszcze że po otrzymaniu od dyżurnego ruchu rozkazu pisemnego S na unieważnienie wskazań semaforów SBL, maszynista nie może prowadzić pociągu z prędkością większą niż 140 km/h. W przypadku wyjazdu pociągu ze stacji na szlak wyposażony w samoczynną blokadę liniową, który odbywa się na sygnał zastępczy lub po otrzymaniu rozkazu pisemnego na pominięcie semafora wyjazdowego, to prędkość pociągu począwszy od tego semafora, do pierwszego semafora samoczynnej blokady liniowej nie może być większa niż 20 km/h. Cofanie pociągu na szlaku wyposazonym w SBL bez uzgodnienia z dyżurnym ruchu posterunku w którego kierunku cofanie ma się odbywać jest zabronione.
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: Interesant w 02 Marca 2011, 16:06:50
...
Paragraf 3, punkt 16 instrukcji Ie-1:
Cytuj
16.  Pociąg zatrzymany przed semaforem odstępowym samoczynnym wskazującym sygnał S 1 "Stój", jeżeli nie ukaże się sygnał zezwalający na jazdę, powinien jechać dalej z prędkością nieprzekraczającą 20 km/h, o ile nie ma widocznej przeszkody do jazdy.
Czyli po zatrzymaniu, możesz jechać dalej.
Coś mi świta że jeżeli sygnał nie pojawi się przez 20 sekund to dopiero Rp1 i jazda. Może taki był kiedyś zapis.
I oczywiście wiadomo że owej zasady nie stosuje się przy ostatnim semaforze SBL.
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: EU07-483 w 02 Marca 2011, 16:27:00
Coś mi świta że jeżeli sygnał nie pojawi się przez 20 sekund to dopiero Rp1 i jazda. Może taki był kiedyś zapis.
Nie trzeba czekać żadnych 20 sek.
I oczywiście wiadomo że owej zasady nie stosuje się przy ostatnim semaforze SBL.
Jakiej zasady? Jazdy na widoczność? Oczywiście, że się stosuje.
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: EU07-457 w 02 Marca 2011, 16:50:30
Zatrzymać musisz się przed każdym semaforem SBL wskazującym sygnał "Stój". Nie musisz czekać, możesz po zatrzymaniu i podaniu sygnału "Baczność" kontynuować jazdę z prędkością do 20 km/h do momentu minięcia czołem pociągu następnego semafora blokady.
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: kalapi w 02 Marca 2011, 18:25:51
Ogólnie na SBL,ce nie powinno się cofać.
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: jageer w 02 Marca 2011, 18:58:58
Ogólnie na SBL,ce nie powinno się cofać.

Jak na każdym szlaku....
Tytuł: Odp: Działanie SBL
Wiadomość wysłana przez: mechatronik w 02 Marca 2011, 19:07:14
Nie powinno, nie powinno… Nikt nie cofa pociągu dla przyjemności czy satysfakcji…