- Symulator MaSzyna -

Symulator EU07 (i nie tylko) => Pomoc w tworzeniu => Wątek zaczęty przez: tomekilawa w 19 Czerwca 2010, 22:22:41

Tytuł: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: tomekilawa w 19 Czerwca 2010, 22:22:41
Witam. Jak zmienić położenie wierzchołków (zaznaczone niebieską otoczką)? Chodzi mi o przesunięcie w tą stronę co strzałki idą.


   « Dodano: 19 Czerwca 2010, 22:31:33 »
Dziękuję, zadziałało.

Tytuł: Odp: Wierzchołki 3DS
Wiadomość wysłana przez: AtapiCl w 19 Czerwca 2010, 22:24:00
Convert to Editable Mesh, a potem z okienka po prawej wybierasz ikonkę punktów... [zrobiłbym screena, ale nie mam 3dsa na tym kompie].
Tytuł: Odp: Wierzchołki 3DS
Wiadomość wysłana przez: dymus w 19 Czerwca 2010, 22:26:23
Jak coś to screen:

:)
Tytuł: Odp: wycinanie w 3DS
Wiadomość wysłana przez: tomekilawa w 20 Lipca 2010, 22:53:36
Mam problem z wycinaniem, gdy chcę wyciąć metodą @Huntera :
Rysujesz line, zamieniasz prawidlowy obiekt na editable poly, przycisk cut i tniesz wg linii. Pozniej zaznaczasz wycieta czesc i po prostu kasujesz lub uzywasz extrude :)
to i tak linie są na poziomie układu współrzędnych a ja chcę ciąć w pionie. Nie ma prostszego sposobu bez ruszania linii za pomocą move i rotate?
Tytuł: Odp: Wierzchołki 3DS
Wiadomość wysłana przez: szogun w 21 Lipca 2010, 08:40:04
Wystarczy się przestawić na widok left lub right (ewentualnie front albo back).
Tytuł: Odp: Wierzchołki 3DS
Wiadomość wysłana przez: tomekilawa w 18 Sierpnia 2010, 00:11:01
Kolejne pytanko na temat 3dsmaxa. Otóż dodałem punkt do edycji geometrii bryły w editable mesh. Chcę go teraz przywiązać do bryły - jak to zrobić?
Tytuł: Odp: Wierzchołki 3DS
Wiadomość wysłana przez: Rozi w 18 Sierpnia 2010, 03:44:34
Jakbyś napisał nieco raźniej jaśniej o co ci chodzi, to może bym pomógł :)

Quark-t :)
Tytuł: Odp: Wierzchołki 3DS
Wiadomość wysłana przez: tomekilawa w 18 Sierpnia 2010, 12:32:20
No dobra napiszę jaśniej :P. Mam bryłę, wyeksportowałem ją do editable mesh, później patrzę do zakładki edit geometry i mam taki button jak create. Stworzyłem nim punkt i przesunąłem go opcją move do tego miejsca co mi się podoba. Następnie chcę go przytwierdzić do bryły i móc nim zmieniać wygląd tejże bryły. Zaś wychodzi tak że on wygląda jakby był przytwierdzony - a jest inaczej i te linie które oznaczają rogi boxa się podwyższają i idą do góry razem z tym punktem, a model dalej jest taki sam.
Tytuł: Odp: Wierzchołki 3DS
Wiadomość wysłana przez: Rozi w 18 Sierpnia 2010, 14:10:15
Łatwiej będzie jak zrobisz screeny tego co masz i co zamierzasz zrobić :)
Tytuł: Odp: Wierzchołki 3DS
Wiadomość wysłana przez: tomekilawa w 18 Sierpnia 2010, 15:40:36
Łatwiej będzie jak zrobisz screeny tego co masz i co zamierzasz zrobić :)
Na razie to się uczę modelować. Choć jest jeden model który chcę zrobić, mianowicie wagon do przewozu zboża Tadgns (takiego raczej nie ma jeszcze). Wczoraj stało kilka ich na stacji, ale były ze 20 torów ode mnie. Nie mam na razie na niego materiałów.
Tytuł: Odp: Wierzchołki 3DS
Wiadomość wysłana przez: Rozi w 18 Sierpnia 2010, 15:44:53
Nie chodzi mi, żebyś zademonstrował wagon, tylko tę bryłę którą stworzyłeś i pokazał na screenie, co chcesz zrobić

Tytuł: Odp: Wierzchołki 3DS
Wiadomość wysłana przez: tomekilawa w 18 Sierpnia 2010, 15:57:14
Chcę ten punkt zaznaczony w kółku przytwierdzić do bryły. (patrz załącznik)
Tytuł: Odp: Wierzchołki 3DS
Wiadomość wysłana przez: Rozi w 18 Sierpnia 2010, 16:58:48
Ha :D To się nie tak robi :) Wciśnij F3 chyba (wireframe). Editable poly - zaznaczanie wierzchołków. Na liście na dole wybierasz "cut" i tniesz bryłę jak się się podoba (najlepiej od wierzchołka do wierzchołka, choć niekoniecznie, zależy jaki efekt chcesz uzyskać) :)

Inny sposób to ("nie edytowanie wierzchołków, tylko "edge") wybierasz dwa rónoległe boki i włączasz opcję connect. Póżniej boki poprzeczne i znowu connect.


   « Dodano: 18 Sierpnia 2010, 17:00:23 »
Nagrałem filmik we frapsie, ale zamiast całego maxa, widać tylko jeden widok :/
Tytuł: Odp: Wierzchołki 3DS
Wiadomość wysłana przez: tomekilawa w 18 Sierpnia 2010, 20:53:08
Dzięki za napisanie o innej funkcji, też się przyda ale nie o to mi chodziło. Szukałem sposobu na dodanie punktu do bryły by ją formować tak jak innymi punktami w editable mesh i opcją vertex. Jak ją teraz znalazłem to nie wiem jak jej używać. :|
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: tomekilawa w 14 Października 2010, 20:20:00
Robię trasę w maxie i napotkałem na pewien problem. Gdy dodaję jakiś obiekt, czy to tor czy budynek, gdy chcę go przesunąć opcją move, to dana rzecz przesuwa się np. co 200m. Podobnie jest gdy wybiorę tor i chcę przesunąć jego końce za pomocą modify>selection>vertex w menu po prawej stronie (tam gdzie są buttony do robienia box'ów itp.). Jak temu zaradzić?

Quark-t
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: Quark-t w 14 Października 2010, 20:44:47
Strzelam - wyłącz "magnes" (przyciąganie do siatki, innych elementów, etc.).
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: tomekilawa w 14 Października 2010, 20:50:02
Mam wyłączone (chodzi o snaps toggle, angle snap toggle, precent snap toggle i spinner snap toggle?).


   « Dodano: 14 Października 2010, 21:26:40 »
Problem chyba rozwiązany, @BohunIC pomógł, okazało się że trzeba było zresetować w file>reset, otworzyć plik na nowo i ustawić widok na top view.
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: tomekilawa w 19 Grudnia 2010, 16:23:28
Witam. Jak zmienić gęstość siatki współrzędnych w maxie (tej na której wszystko "leży")?
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: dymus w 19 Grudnia 2010, 18:24:14
W 3ds, na górze masz Customize, wybierasz grid and snap settings następnie wybierasz zakładkę w tym oknie co sie pojawiło Home grid i w działce grid spacing zmieniasz gęstość siatki z np. domyślnych 10 metrów na inną.
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: muri w 19 Stycznia 2011, 20:58:38
Na tej stronie znajduje się podstawowy kurs 3ds: http://sigman.kolej.org.pl/kurs-3dsmax/ - może komuś się przyda
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: Pendolino w 24 Stycznia 2011, 17:24:04
Ostatnio po ćwiczeniach na tutorialu Sigmana zacząłem już dość sprawnie modelować proste obiekty, jedno mnie zainteresowało: czy ze zdjęcia da się uzyskać przybliżony wymiar przedmiotu w rzeczywistości który chcemy odwzorować w 3ds max? Czy przy fotografowaniu trzeba też pomierzyć według możliwości? Swoją drogą to głupio by wyglądało, proszę o podpowiedzi.
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: Quark-t w 24 Stycznia 2011, 17:34:46
Jak na zdjęciu nie masz skali, to się nie doliczysz. Potrzebujesz jednego wymiaru, który da Ci informację, ile masz pikseli na metr. A co do "wyglądania głupio" - jeżeli fotografujesz pociągi, to niektórzy też się mogą krzywo patrzeć. Jak się wstydzisz, to w Obi można kupić metrówkę składaną co 10cm a nie 20, która fajnie się mieści do kieszeni. A potem po prostu trzeba się przełamać, nie robisz wszak niczego złego. Ale niestety, faktem jest, że uchlany żul z piwskiem jest bardziej "normalny" od trzeźwego człowieka z miarką...
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: Pendolino w 24 Stycznia 2011, 17:51:04
Dziękuję za podpowiedź, znalazłem też: http://www.grabash.cba.pl/tutorial02.html gdzie jest to mniej więcej opisane, więc miarka i rochę matematyki ;)


   « Dodano: 25 Stycznia 2011, 10:44:03 »
Znów mam problem, chcąc wyeksportować ostatnią wersje dodatku do T3D pojawia się błąd przedstawiony na screenie, proszę o pomoc jak się go pozbyć:
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: adsim w 25 Stycznia 2011, 11:07:17
Było na forum dawno, dawno temu :).
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: siodemkanaoporach w 25 Stycznia 2011, 12:06:38
  • "-- Unknown property: "ambient"".
  • Na jeden submodel może być nałożona tylko jedna tekstura. Ty nałożyłeś ich więcej :) Rozwiązanie chyba jest oczywiste.
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: Pendolino w 25 Stycznia 2011, 12:34:42
To już wiemy, ale jak sprawdzić gdzie są dwie tekstury/ jak usunąć teksturę?
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: Quark-t w 25 Stycznia 2011, 12:47:03
Usunięcie - mapujesz jeszcze raz.
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: Pendolino w 25 Stycznia 2011, 14:39:56
Już do T3D wyeksportowałem, wrzuciłem do maszyny i mimo ustawienia hierarchi zawsze niektóre elementy nie trzymają się kupy, co przedstawione jest na screenach.
Na razie tablica leży, bo póki co nie wiem jak ją do pionu w symku postawić ;)
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: Quark-t w 25 Stycznia 2011, 14:46:02
Nie wiem czy to coś da, ale sprowadziłeś pivoty do jednego miejsca, najlepiej na środku tablicy w poziomie jej umieszczenia w gruncie? Będzie łatwo wtedy wstawiać.
A co do rozjechania - spróbuj zrobić attach elementów. Wybierz jeden, kliknij attach, i wyklikaj pozostałe. Odpadnie problem hierarchii.
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: WSK w 25 Stycznia 2011, 15:09:13
Jak się rozrzucają elementy to ustaw pivoty. Najpierw ten element, który jest głównym "fundamentem" modelu. Pivoty ustawia sie w zakladce po prawej tam gdzie masz light. Reset pivot->center to object -> allien to world czy coś takiego i potem hierarchia. Musi działąć. Też miałem kilka takich przygód ale już wszystko ogarnąłem.
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: adsim w 25 Stycznia 2011, 15:27:12
Od razu na tej zakładce możesz zrobić reset transform i scale.
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: Ra w 25 Stycznia 2011, 16:12:46
Submodele mordują FPS. Jeśli nie potrzeba zapalać/gasić ani animować, to powinien być tylko jeden.
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: Pendolino w 25 Stycznia 2011, 16:21:41
Quark-t spróbowałem Twojego sposobu i zaraz leci do testu dodatków ;)
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: Mytnik w 01 Lutego 2011, 13:07:24
Mam problem z mapowaniem. Chcę zmapować cylinder od góry, konwertuję do Editble Mesh, zaznaczam górną płaszczyznę dalej Unwrap UVW. I teraz zamiast koła mam tylko rząd punktów więc muszę zmienić rodzaj mapowania, ale zakładka Mapping jest niedostępna.
Podsyłam w zał. screena.
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: szogun w 01 Lutego 2011, 13:15:12
Jest na to inny sposób - Convert to Editable Mesh, zaznaczasz poly, przechodzisz do UVW Map, wybierasz Planar, i mapujesz z Unwrap UVW.
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: Rozi w 01 Lutego 2011, 13:22:17
Nie musisz wcale tak kombinować. Po prostu zaznaczasz na dole opcję zaznaczania wielokątów, a nie wierzchołków i już jest możliwe wybieranie opcji mapowania.
Poszukaj w swoim Maxie tej opcji co jest zaznaczona na zielono.
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: Mytnik w 01 Lutego 2011, 16:34:10
No i znowu problem. Chcę wg. tego kursu http://sigman.kolej.org.pl/kurs-3dsmax/07d.html
 zmapować bryłę, i zamiast takiego rzutu jak tam jest pokazany wychodzi mi coś zupełnie innego. Screen w załączniku.
Ten u góry, pokazuje jak jest u mnie. Ten na dole jak być powinno
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: Rozi w 01 Lutego 2011, 16:43:33
Wystarczy zrobić tak jak pisze w tutorialu:

Cytuj
Przechodzimy do Unwrap UVW, wybieramy Normal Mapping i opcję Top/Bottom. Pojawia się żądany rzut.

Wciskasz OK i już masz jak na załączonym obrazku (ty pewnie nie wcisnąłeś OK).
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: Mytnik w 01 Lutego 2011, 16:46:42
Wcisnąłem OK. Tylko pokazałem na screenie żeby było widać o co chodzi. :)

Wcisnąłeś OK i nadal tak jest, jak na screenie?
Rozi

Wcisnąłem OK. Tylko pokazałem na screenie żeby było widać o co chodzi. :)

I jeszcze jedno pytanie dot. mapowania. Mam obrazek o wymiarach 3189x2173. Jak mam zrobić by jego wymiary były wielokrotnością liczy 2 ?
Gdy wezmę standardową zmianę rozmiaru to zniekształci mi to obrazek
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: szogun w 01 Lutego 2011, 18:06:26
I jeszcze jedno pytanie dot. mapowania. Mam obrazek o wymiarach 3189x2173. Jak mam zrobić by jego wymiary były wielokrotnością liczy 2 ?
Gdy wezmę standardową zmianę rozmiaru to zniekształci mi to obrazek.
Skalujesz go w programie do obróbki grafiki, i tyle. To że zniekształca, jest nieistotne - wystarczy dobrze zmapować.
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: Mytnik w 01 Lutego 2011, 18:49:54
Ostatnie pytanie na dziś. Mam już plik .t3d modelu. Chcę teraz model umieścić w scenerii.
Czyli plik t3d umieszczam w katalogu models, plik z teksturą w katalogu textures, i co dalej ??


Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: tomekilawa w 01 Lutego 2011, 18:54:46
Dalej robisz plik inc*><. Za jego pomocą dodajesz obiekt do scenerii.

Pisz staranniej.
Rozi
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: Mytnik w 01 Lutego 2011, 19:27:09
No i mamy problem. Wstawiłem pliki do odpowiednich katalogów, włączam scenerie a tu taki klops(patrz zał.)
Nie dość, że za duża to w dodatku jedna "noga" leży na ziemi. Czyżby hierarchia??
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: szogun w 01 Lutego 2011, 19:39:45
Jeżeli to wszystko jest mapowane jedną teksturą, to zaznacz wszystkie obiekty, przejdź do zakładki Utilities i użyj Collapse. Tak BTW ustawiłeś metry w 3DS-ie? I modelując staraj się trzymać "wymiarowość" obiektów (np. przez wpisywanie rozmiaru nowo tworzonych obiektów w zakładce Keyboard Entry).
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: Mytnik w 01 Lutego 2011, 19:42:08
Tak tak ustawiłem metry. Główna tablica ma wymiary 5x2x0.2m
Cytuj
I modelując staraj się trzymać "wymiarowość" obiektów.
Tzn ??
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: surgeon w 01 Lutego 2011, 19:44:44
Chodzi o to, aby ich wymiary w 3ds były zbliżone, albo takie same najlepiej, jak te w rzeczywistości.

Jeśli chodzi o Twoją tablice, to naprawdę nie dało się tego robić jako jeden model bez submodeli? Po co sobie komplikować i dzielić na kilka części? Taka tablica jest dosyć prostym modelem i ekstrudować z niej nogi nie powinno być wielkim problemem (sądząc po screenach).
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: szogun w 01 Lutego 2011, 19:45:42
Główna tablica ma wymiary 5x2x0.2m
Coś w to nie wierzę... Na pewno masz ustawione jednostki tak jak w załączniku?
EDIT: Fakt, zapomniałem o 1 Unit=Meters.
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: Mytnik w 01 Lutego 2011, 19:50:51
Coś takiego.
EDIT. Już wiem gdzie jest błąd. Zamiast inches, wstawiłem meters i teraz jest ok. Pozostaje kwestia tekstury.
EDIT. Gdy w pliku t3d ustawię teksturę .tga, to obraz jest odwrócony do góry nogami i ma nienaturalne kolory. Natomiast, gdy ustawię .bmp to kolory są ok, ale obraz jest odwrócony w poziomie. W oby dwu przypadkach po drugiej stronie bilbordu zamiast obrazu jest tylko szare tło.

Na razie stary model porzuciłem i zacząłem robić bilboard od nowa. Jak kolega @surgeon poradził, "nogi" wyekstrudowałem z tablicy oraz próbowałem wymodelować jako taką lampę. Sami oceńcie.
EDIT. No i z tym nowym modelem po wstawieniu do scenerii jest coś nie tak. Widać to bardzo dobrze na screenie, ścianki tych lamp po prostu znikają. Pytanie dlaczego?

Kropki i przecinki.
Rozi
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: Bombardier w 02 Lutego 2011, 13:51:20
Czy używałeś modyfikatora Mirror?
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: Rozi w 02 Lutego 2011, 13:54:02
Kolega bombardier ma rację. Pewnie użyłeś modyfikatora "Mirror". Musisz skonwertować obiekt do editable mesh, zaznaczyć te lampy i na dole na rolecie wybrać opcję "Flip", co wywróci ścianki.
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: Ra w 02 Lutego 2011, 13:54:40
Obiekt jest przenicowany, czyli trójkąty są po niewłaściwej stronie.
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: Mytnik w 02 Lutego 2011, 15:21:09
Zrobiłem tak jak radził kolega @Rozi, jedna lampa jest ok, ale pozostałe nadal się chrzanią.
EDIT. Sytuacja opanowana. Przed użyciem "Flipa" musiałem użyć opcji "Unify". Teraz wszystko jest ok. Tak btw. to przy każdym użyciu polecenia mirror trzeba takie coś stosować? Czy jest jakiś inny sposób na klonowanie elementów?
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: surgeon w 02 Lutego 2011, 15:38:59
Zaznaczasz element, i z shiftem przesuwasz go.
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: WSK w 02 Lutego 2011, 15:50:24
Czy jest jakiś inny sposób na klonowanie elementów?
Chodzi Ci o odbicie modelu przez daną oś tak? Opcja mirror odpada bo za każdym razem sie będzie tak działo. A innym sposobem jest po prostu obrócenie obiektu opcją rotate. I jest po problemie.
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: Mytnik w 02 Lutego 2011, 16:25:35
I kolejny problem : (Wszystko ładnie oteksturowałem, zmapowałem a tu takie coś. Dodam, że teksturę mam w formacie .bmp.
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: Ra w 02 Lutego 2011, 16:27:26
Tekstura ma 32 bity koloru zamiast 24. Te reflektory nie są zbyt duże?
Tytuł: Odp: 3DS - pytania
Wiadomość wysłana przez: adsim w 02 Lutego 2011, 16:28:06
Więcej samodzielności, było o tym na forum. Zapisz w 24 bitach, jak napisał Ra. A tablica i tak jest odwrócona na drugą stronę.