- Symulator MaSzyna -
Hyde Park => Bieżące kolejowe => Wątek zaczęty przez: MaciejM w 04 Grudnia 2023, 13:11:01
-
Cześć,
28 listopada 2023 r. weszła w życie dosyć istotna zmiana rozporządzenia MI w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. Jedną z najbardziej istotnych zmian jest podwyższenie maksymalnej prędkości prowadzenia pociągu przy jednoosobowej obsadzie trakcyjnej (czyli z samym maszynistą, bez "pomocnika"). Dotychczas było to 130 km/h, zostało podniesione to do 160 km/h. Powyżej 160 km/h można jechać tylko pod nadzorem ERTMS.
Dzień później, 29 listopada 2023 r. PKP PLK zmieniła zapisy w instrukcji Ir-1 o prowadzeniu ruchu pociągów:
3. Jednoosobową obsługę trakcyjną stosuje się:
1) w pociągach kursujących na liniach kolejowych z prędkością nieprzekraczającą 160 km/h i z
pojazdami trakcyjnymi wyposażonymi przynajmniej w jeden rodzaj czynnych i sprawnych urządzeń
kontrolujących czujność maszynisty oraz urządzenia radiołączności pociągowej,
Prowadzenie pociągu z prędkością przekraczającą 160 km/h przy jednoosobowej obsłudze trakcyjnej może
odbywać się wyłącznie pod pełnym nadzorem czynnego i sprawnie działającego systemu ERTMS/ ETCS,
jeżeli pociąg jest wyposażony w urządzenia pokładowe systemu ERTMS/ETCS
Przewoźnicy swoje wewnętrzne instrukcje również dostosowali / dostosują w najbliższym czasie. W IC jeździmy 160 km/h "w pojedynkę" już od początku grudnia 2023.
-
Jako że PLK nie zaktualizowała IR1a oraz IR1b, w przypadku pojazdów wyposażonych w ETCS jadących po infrastrukturze wyposażonej w ETCS, w przypadku usterki ETCS nadal 130 w pojedynkę.
-
Obie instrukcje po aktualizacji 20.12.2023 zezwalają na jazdę z prędkością do 160 km/h w przypadku wystąpienia usterki ETCS po którejkolwiek ze stron.