English version
KLAWISZOLOGIA

Spis treści

  1. Przygotowanie do jazdy
  2. Obsługa hamulców
  3. Jazda
  4. Radiotelefon
  5. Dodatkowe ustawienia:
    1. Zabezpieczenia
    2. Reflektory
    3. Urządzenia dodatkowe
  6. Klawisze funkcyjne:
    1. Kabina pojazdu
    2. Maszynownia pojazdu
    3. Pozostałe

Dla porządku zebraliśmy listę najważniejszych używanych klawiszy. Klawiszologia prezentowana w tym rozdziale uwzględnia domyślne ustawienia. Przy użyciu aplikacji Starter.exe możliwa jest zmiana klawiszologii według własnego uznania. Wszystkie klawisze można zdefiniować także, poprzez edycję pliku eu07_input-keyboard.ini w głównym folderze MaSzyny.

Nazwy funkcji są wypisane też w tej stronie html, jako komentarz zaraz po kluczu "tr" dla danej funkcji.

Ważna uwaga

Klawisze oznaczone jako Num... to klawisze znajdujące się na klawiaturze numerycznej.
Dlatego pamiętaj by włączyć NumLock. Użycie zwykłego klawisza 3 nie zastąpi klawisza Num 3!

Analogicznie sytuacja wygląda w przypadku pozostałych klawiszy Num.... Jeśli posiadasz laptopa bez klawiatury numerycznej skorzystaj z kombinacji Fn + pożądany klawisz.

Przygotowanie do jazdy

Klawisz Wywoływana funkcja Komentarz
j Przełączenie stanu akumulatorów -
Ctrl + j Aktywacja kabiny -
p Przełączenie stanu pantografu A Tylko w przypadku pojazdów elektrycznych
o Przełączenie stanu pantografu B Tylko w przypadku pojazdów elektrycznych
Ctrl + p Opuszczenie wszystkich pantografów Tylko gdy zdefiniowany jest wyłącznik zbiorowy
Shift + p Programator pantografów na następną pozycję Tylko gdy jest programator / przełącznik wyboru
Shift + o Programator pantografów na poprzednią pozycję Tylko gdy jest programator / przełącznik wyboru
Ctrl + Shift + o Podnieś wybrany pantograf Tylko gdy jest przycisk
Ctrl + o Opuść wybrany pantograf Tylko gdy jest przycisk
m Przełączenie stanu wyłącznika szybkiego Aby załączyć wyłącznik szybki, należy przytrzymać przez chwilę klawisz
x Przełączenie stanu przetwornicy -
c Przełączenie stanu sprężarki głównej -
Shift + c Przełączenie stanu sprężarki w członie w którym akurat jesteśmy -
d Przestawienie nastawnika kierunkowego o jedną pozycję do przodu Początkowo nastawnik kierunku znajduje się w położeniu neutralnym
r Przestawienie nastawnika kierunkowego o jedną pozycję do tyłu Początkowo nastawnik kierunku znajduje się w położeniu neutralnym
0 Przełączenie stanu sygnalizacji Tylko w ET42. Początkowo wyłączone. Zasila kontrolki i prędkościomierz
f Załączenie pompy paliwowej Wymagane do zapłonu silnika spalinowego. W niektórych pojazdach automatycznie z rozrusznikiem
Shift + f Załączenie pompy olejowej Wymagane do zapłonu silnika spalinowego. W niektórych pojazdach automatycznie z rozrusznikiem
Shift + n Przełącznik stanu wentylatorów przednich silników trakcyjnych Tylko w SP45, SU45, SU46
Shift + m Przełącznik stanu wentylatorów tylnych silników trakcyjnych Tylko w SP45, SU45, SU46
Ctrl + m Wyłącznik wszystkich wentylatorów silników trakcyjnych Tylko w SP45, SU45, SU46
0 Komputer pokładowy Tylko w ET22-2029
Powrót

Obsługa hamulców

Klawisz Wywoływana funkcja Komentarz
Num . Ustawienie głównego kranu hamulca na pozycję napełniania uderzeniowego Popularna "fala" :)
Służy do szybszego odluzowania długich składów towarowych
Num 6 Ustawienie głównego kranu hamulca na pozycję jazda Pozycja neutralna stosowana podczas jazdy
Num 3 Przestawianie głównego kranu hamulca na kolejne pozycje -
Num 9 Przestawianie głównego kranu hamulca na poprzednie pozycje -
Num 8 Ustawienie głównego kranu hamulca na pozycję pierwszego stopnia hamowania -
Num 5 Ustawienie głównego kranu hamulca na pozycję hamowania pełnego -
Num 2 Ustawienie głównego kranu hamulca na pozycję hamowania uzupełniającego -
Num 0 Ustawienie głównego kranu hamulca na pozycję hamowania nagłego Używane w krytycznych sytuacjach do najszybszego zahamowania pociągu
Ctrl + Num 5 Ustawienie głównego kranu hamulca na pozycję odcięcia Używane do odcięcia sterowania hamulca w nieobsadzonej kabinie
Num 4 Odluźniacz hamulca lokomotywy Odhamowanie samej lokomotywy lub przywrócenie zasilania zaworu maszynisty
Num 1 Przestawianie kranu hamulca pomocniczego na następne pozycje Zwiększenie siły hamowania
W pojazdach z połączonym nastawnikiem jazdy i hamowania (np. Impuls czy SM42) można użyć do szybkiego przestawienia nastawnika na poprzednie pozycje
Num 7 Przestawianie kranu hamulca pomocniczego na poprzednie pozycje Zmniejszenie siły hamowania
W pojazdach z połączonym nastawnikiem jazdy i hamowania (np. Impuls czy SM42) można użyć do szybkiego przestawienia nastawnika na następne pozycje
Ctrl + (Num 2/Num 8) Nastawianie trybu hamowania Zmienia tryb obsługi hamulców [F12: Sekcja Hamulce: Wpis Tryb: 1 Próba szczelności, 2 PN , 3 EP, 4 MED]
Ctrl + (Num 3/Num 9) Nastawianie regulatora ciśnienia Można odpowiednio regulować ciśnienie na pozycji jazdy
Ctrl + Num 1 Zahamowanie hamulcem ręcznym W celu zahamowania hamulcem ręcznym należy przytrzymać przez chwilę kombinację tych klawiszy
Ctrl + Num 7 Odhamowanie hamulcem ręcznym W celu odhamowania hamulcem ręcznym należy przytrzymać przez chwilę kombinację tych klawiszy
Shift + Num Enter Odhamowanie hamulcem sprężynowym -
Powrót

Jazda

Klawisz Wywoływana funkcja Komentarz
Num + Ustawienie nastawnika jazdy na następną pozycję -
Num - Ustawienie nastawnika jazdy na poprzednią pozycję -
Num / Ustawienie nastawnika bocznikowania na następną pozycję W niektórych nowoczesnych pojazdach z falownikiem ustawienie tempomatu na prędkość aktualną, bądź dźwignie tempomatu na pozycje wyższą
Num * Ustawienie nastawnika bocznikowania na poprzednią pozycję W niektórych nowoczesnych pojazdach z falownikiem zdjęcie tempomatu, bądź dźwignię tempomatu na pozycje niższą
Spacja Zbijanie CA i SHP Przytrzymanie tego klawisza powoduje uruchomienie testu czuwaka.
W lokomotywach Traxx zbijany jest tylko czuwak
Shift + Spacja Zbijanie SHP Tylko w lokomotywach Traxx
Num Enter Załączenie hamulca przeciwpoślizgowego i piasecznicy Używane w przypadku poślizgu
Shift + s Załączenie piasecznicy W przypadku poślizgu klawisz należy przytrzymać przez chwilę.
Ctrl + Num Enter Załącz miernik przejechanego dystansu Elektryczny Traxx i Impuls 45WE
Mierzy przejechany dystans i daje znać kiedy koniec pociągu minął początkowy punkt
a Załączenie syreny (ton niski) Stosujemy ku uciesze łowców Rp1
s Załączenie syreny (ton wysoki) Stosujemy ku uciesze łowców Rp1
z Załączenie obu syren / gwizdawki Stosujemy ku uciesze łowców Rp1
Powrót

Radiotelefon

Klawisz Wywoływana funkcja Komentarz
Ctrl + r Przełączenie stanu wyłącznika radiotelefonu Włączenie radiotelefonu. Resetuje radiostop. Wymagane do zasilenia PG po jego zadziałaniu
- Niższy kanał radiotelefonu -
= Wyższy kanał radiotelefonu -
Ctrl + - Zmniejszanie głośności radiotelefonu Zakres zmian jest od 0 (wyłączony) do 1. Nie działa w E186 i BR285
Ctrl + = Zwiększanie głośności radiotelefonu Zakres zmian jest od 0 (wyłączony) do 1. Nie działa w E186 i BR285
Backspace Radio: Wyślij ZEW 3 Wykonywana jest próba łączności
Shift + Ctrl + Pause Wyzwolenie radiostopu Użycie tej kombinacji powoduje wysłanie do wszystkich pojazdów w promieniu 2 km komendy Emergency_brake
Shift + Ctrl + r Test Radio-Stopu na danym pojeździe Sprawdzanie czy Radio-Stop działa na danym pojeździe
Powrót

Dodatkowe ustawienia

Klawisz Wywoływana funkcja Komentarz
Shift + b Przestawienie trybu pracy hamulca na szybszy Nastawa R - pospieszna (szybki)
Nastawa P - osobowa
Nastawa B - towarowa (wolny)
b Przestawienie trybu pracy hamulca na wolniejszy -
Ctrl + f Przełącznik prądu rozruchowego niski/wysoki ET42: połączenie szeregowe/równoległe członów
Ctrl + f Sx42: Przełącznik trybu manewrowego Zobacz opis działania na końcu sekcji
w Przełącznik pompy obiegu wodnego -
Ctrl + w Wyłącznik samoczynny pompy W szafie NN
Shift + w Przełącznik podgrzewacza wody -
Shift + Ctrl + w Wyłącznik samoczynny podgrzewacza wody W szafie NN
Shift + h Zawór łączący obiegi wodne -
Shift + l EZT: załączenie sygnalizacji hamowania drugiego zespołu Początkowo jest wyłączona. Działa w ED72
Shift + z Pokazywanie prądów w drugim członie Dotyczy tylko ET41
Powrót

Zabezpieczenia:


Klawisz Wywoływana funkcja Komentarz
l Wyłącznik styczników liniowych Pozwala na szybkie odcięcie dopływu prądu do silników trakcyjnych
n Odblokowanie przekaźnika nadmiarowego silników Tylko na zerowej pozycji nastawnika jazdy i bocznikowania
Ctrl + n Odblokowanie przekaźnika nadmiarowego przetwornicy i ogrzewania Działa tylko, gdy hebelek przetwornicy jest w pozycji "wyłączony"
Ctrl + z EZT: zmiana stanu bezpiecznika hamulca EP Początkowo jest załączony
Powrót

Reflektory:


Klawisz Wywoływana funkcja Komentarz
t Programator oświetlenia w lewo Tylko, jeśli jest taki w kabinie
W 6Dg programator w prawo
Shift + t Programator oświetlenia w prawo Tylko, jeśli jest taki w kabinie
W 6Dg programator w lewo
i Przełączenie stanu prawego reflektora Jeśli używa indywidualnego przełącznika
u Przełączenie stanu górnego reflektora.
Jeśli używa indywidualnego przełącznika
y Przełączenie stanu lewego reflektora Jeśli używa indywidualnego przełącznika
Shift + i Zmiana stanu reflektora prawego (światło czerwone) Jeśli używa indywidualnego przełącznika
Shift + y Zmiana stanu reflektora lewego (światło czerwone) Jeśli używa indywidualnego przełącznika
Ctrl + l Zmiana stanu przyciemnienia reflektorów Jeśli używa indywidualnego przełącznika
Ctrl + i Zmiana stanu tylnego reflektora prawego (światło białe) -
Ctrl + y Zmiana stanu tylnego reflektora lewego (światło białe) -
Ctrl + u Zmiana stanu tylnego reflektora górnego (światło białe) -
Ctrl + Shift + i Zmiana stanu tylnego reflektora prawego (światło czerwone) -
Ctrl + Shift + y Zmiana stanu tylnego reflektora lewego (światło czerwone) -
Powrót

Urządzenia dodatkowe:


Klawisz Wywoływana funkcja Komentarz
h Zmiana stanu ogrzewania pociągu -
Ctrl + ; Zmiana stanu oświetlenia przedziałów Tylko w EZT
, Zmiana stanu drzwi lewych Tylko w EZT, a w EN57AKŁ tylko zamknięcie otwartych drzwi
. Zmiana stanu drzwi prawych Tylko w EZT, a w EN57AKŁ tylko zamknięcie otwartych drzwi
Shift + / Przycisk centralnego otwierania odblokowanych drzwi Tylko w EN57AKŁ
Ctrl + / Przycisk centralnego zamykania drzwi Tylko w EN57-2xxx i -3xxx. Jak przytrzymamy to aktywuje buczek, po puszczeniu, zamyka drzwi
/ Sygnał zamykania drzwi Tylko w EZT
Shift+, Odblokowanie drzwi lewych Tylko w EN57AKL
Shift+. Odblokowanie drzwi prawych Tylko EN57AKL
Ctrl + Shift + , Przełącznik wyboru drzwi na pozycję poprzednią Tylko w Elfie
Ctrl + Shift + . Przełącznik wyboru drzwi na pozycję następną Tylko w Elfie
Ctrl + Shift + / Przełącznik sterowania indywidualnego bądź centralnego drzwi Tylko w EN57-AL
Ctrl + s Przełącznik blokady drzwi wraz z jej sygnalizacją Początkowo jest załączona. Blokuje drzwi przy v>5km/h. Działa w EN57-2000, ED72 i EN57-AKŁ
Powrót

Klawisze funkcyjne

Klawisze do sterowania innymi elementami tj. podświetlenie mierników czy kabiny oraz "ciekawostkami" (np. otwieranie okien, zasłanianie rolet), tak zwane universale. Działają tylko w kabinach niektórych pojazdów. Proszę zapoznać się z listą taboru, który posiada działające universale - Link.

Kabina pojazdu:


Klawisz/b> Wywoływana funkcja/b> Komentarz
; Przełącznik podświetlenia mierników -
Shift + ; Przełącznik podświetlenia pulpitu -
' Przełącznik oświetlenia kabiny -
Ctrl + ' Przyciemnienie oświetlenia kabiny -
Shift + ' Przełącznik podświetlenia rozkładu jazdy -
1 do 0 Od Universala 1 do 10 Sprawdź stronę podlinkowaną powyżej
Powrót

Maszynownia pojazdu:


Klawisz Wywoływana funkcja Komentarz
Ctrl + e Odłączenie uszkodzonych silników Działa tylko gdy znajdujemy się w przedziale maszynowym
Shift + v Sprężarka pomocnicza Działa tylko gdy znajdujemy się w przedziale maszynowym
Podnosi ciśnienie w zbiorniku pantografów, co umożliwia ich podniesienie w sytuacji, gdy ciśnienie w zbiorniku głównym jest za małe - szczegółowy opis działania na stronie dot. sterowania
Ctrl + v Kurek trójdrogowy Odłącza zbiornik pantografów od zbiornika głównego - szczegółowy opis działania na stronie dot. sterowania
Powrót

Pozostałe:


Klawisz Wywoływana funkcja Komentarz
F1 Wyświetlenie informacji o najbliższym pociągu Przy odległości do 2 metrów od danego pojazdu na zewnątrz, lub o naszym pojeździe, jeśli jesteśmy w kabinie
F2 Wyświetlenie rozkładu jazdy Przy odległości do 2 metrów od danego pojazdu na zewnątrz, lub o naszym pojeździe, jeśli jesteśmy w kabinie
F3 Wyświetlenie informacji o scenariuszu oraz podpowiedziami -
F4 Przełączanie między kamerą w pojeździe a swobodną -
Shift + F4 Przełączanie pomiędzy zewnętrznymi kamerami Zmienia między następującymi kamerami zewnętrznymi: Pierwszy pojazd, ostatni pojazd, pierwszy wózek pierwszego pojazdu, oraz dodatkowa statyczna kamera zewnętrzna
F5 Wejście do innego pojazdu W przypadku przebywania poza kabiną (klawisz F4) można wejść do znajdującego się w pobliżu innego pojazdu sterowanego przez AI, pod warunkiem, że on stoi albo porusza się z niewielką prędkością. Wejście i przejęcie pojazdu następuje poprzez naciśnięcie klawisza F5
Ctrl + F5 Wejście do innego pojazdu - Tryb alternatywny Usypia AI w pojeździe z którego wychodzisz, jeśli ten pojazd jest częścią składu który będzie ciągnął twój nowy pojazd. Planowo tryb do użytku przy podłączaniu się do drugiego EZT (sterowanego przez komputer) , z którego będziemy sterować.
Nawrotnik musi być nastawiony na 0 oraz rączka kranu hamulca na pozycji odcięcia, przed opuszczeniem pojazdu!
F6 Przywróć normalną prędkość czasu symulacji (1x) Działa tylko w trybie debugmode.
Shift + F6 Dwukrotne przyspieszenie symulacji (2x) Działa tylko w trybie debugmode.
Ctrl + F6 Pięciokrotne przyspieszenie symulacji (5x) Działa tylko w trybie debugmode.
Ctrl + Shift + F6 Dziesięciokrotne przyspieszenie symulacji (10x) Działa tylko w trybie debugmode.
F7 Przełączanie trybu wireframe Dotyczy tylko trybu debugmode.
F11 Wejście/wyjście z modułu edytora Obejrzyj podstronę nt. edytora
F12 Okno panelu dla deweloperów Zbiór informacji dla deweloperów ze starych paneli pod F1, F3, F8 i F9
Esc Menu pauzy A w trybie debugmode, sama pauza symulacji
Przesunięcie kamery w przód -
Przesunięcie kamery w tył -
Przesunięcie kamery w lewo -
Przesunięcie kamery w prawo -
PageUp Przesunięcie kamery w górę -
PageDown Przesunięcie kamery w dół -
Shift+(///) Szybsze przesunięcie kamery w kierunku strzałki Tylko na zewnątrz kabiny.
Ctrl +  Przeniesienie kamery do widoku z lewego lusterka Wewnątrz kabiny
Ctrl +  Przeniesienie kamery do widoku z prawego lusterka Wewnątrz kabiny
Ctrl + Shift +  Widok w lewo (prostopadły do boku lokomotywy) Wewnątrz kabiny
Ctrl + Shift +  Widok w prawo (prostopadły do boku lokomotywy) Wewnątrz kabiny
Insert Łączenie sprzęgów Na zewnątrz kabiny,
nie dalej niż 2 metry od sprzęgów,
tylko pojazdy do 500 m od prowadzonej lokomotywy i stojące na tym samym torze
Delete Rozłączanie sprzęgów Na zewnątrz kabiny,
nie dalej niż 2 metry od sprzęgów,
tylko pojazdy do 500 m od prowadzonej lokomotywy i stojące na tym samym torze
Shift + Delete Przycisk rozłączania sprzęgu Tylko na tym samym końcu pojazdu, co kabina w której naciskamy przycisk, gdy pojazd jest wyposażony w sprzęg automatyczny, oraz przycisk w kabinie jest interaktywny
Ctrl+Insert Założenie półsprzęgu Na zewnątrz kabiny,
nie dalej niż 2 metry od sprzęgów,
gdy stoimy między 5m a 25m od pojazdu oraz na tym samym torze
Ctrl+Delete Zdjęcie półsprzęgu Na zewnątrz kabiny,
nie dalej niż 2 metry od sprzęgów,
gdy stoimy między 5m a 25m od pojazdu oraz na tym samym torze
Ctrl + Num 4 Wyłączenie/włączenie hamulca pojazdu Na zewnątrz kabiny,
nie dalej niż 5 metrów od pojazdu,
tylko pojazdy do 500 m od prowadzonej lokomotywy i stojące na tym samym torze
e Zakładanie/Ściąganie Sygnałów Końca Pociągu Na zewnątrz kabiny, w pobliżu pojazdu, na który chcemy założyć/ściągnąć SKP
Shift + e Zapalenie/Zgaszenie końcówek w pojazdach Na zewnątrz kabiny, w pobliżu pojazdu, na którym chcemy zapalić/zgasić końcówki. Niektóre wagony mają je jako SKP.
Wymagają załączonej baterii w pojeździe
Shift + Ctrl + h Zmiana nastawy hamulca na wyższe ustawienie Na zewnątrz kabiny [F12: Sekcja Hamulce: Wpis Ładunek: 0 Brak możl. zm., 1 Próżna, 2 Średnia, 3 Ładowna]
Ctrl + h Zmiana nastawy hamulca na niższe ustawienie Na zewnątrz kabiny [F12: Sekcja Hamulce: Wpis Ładunek: 0 Brak możl. zm., 1 Próżna, 2 Średnia, 3 Ładowna]
Shift + q Uruchomienie autopilota Przekazujemy sterowanie komputerowi
q Wyłączenie autopilota -
End Przejście w kierunku kabiny B -
Home Przejście w kierunku kabiny A -
0, 1, 29 Obsługa różnych pozycji kamery W trybie swobodnego latania (klawisz F4) przyciśnięcie klawisza z cyfrą (z górnej linii klawiatury nienumerycznej) zapamiętuje pozycję kamery, o ile nie była ona wcześniej ustawiona. Kolejne naciśnięcia będą przenosić do tego miejsca (zmiana nie będzie już możliwa). Pozycja kamery jest również zapisywana w logu, aby można było ją skopiować do scenerii
Alt Włączenie / wyłączenie sterowania myszą Tylko w kabinach pojazdów. Po włączeniu na ekranie pojawia się kursor którym można sterować urządzeniami w kabinach pojazdów za pomocą myszy.
Przytrzymując PPM nad przestrzenią nieaktywną można zmieniać położenie kamery
Kółko myszy Zoom Przytrzymując Kółko myszy uruchamia się zoom. Działa w kabinach pojazdów i na zewnątrz pojazdów
Mysz Obrót kamery Wewnątrz pojazdów i na zewnątrz pojazdów
LPM Kierunkowanie kamery Wewnątrz pojazdów gdy jest wyłączone sterowanie myszą Alt kieruje kamerę na wprost. Na zewnątrz pojazdów - kieruje kamerę na sterowany pojazd
PPM Zmiana pozycji kamery Wewnątrz pojazdów gdy jest wyłączone sterowanie myszą Alt pozycja kamery na fotelu maszynisty. Na zewnątrz pojazdów - pozycja kamery w pobliżu sterowanego pojazdu, ukierunkowana na pojazd.
PrtScr Zapisanie screenshota w katalogu screenshots Katalog "screenshots" znajduje się w głównym folderze symulatora
Powrót

Oprócz tego kombinacje klawiszy: Shift + 0, Shift + 1, ..., Shift + 9 służą do uruchamiania zdarzeń, zdefiniowanych uprzednio w scenerii. Być może brzmi to groźnie i niezrozumiale. Spokojnie :) Chodzi o to, że nie na każdej trasie np. Shift + 2 zadziała. Nie należy się o to martwić, gdyż we wszystkich sceneriach, które do poprawnego działania wymagają użycia tych klawiszy stosowna informacja jest podana w starterze. Poza tym w MaSzynie poprawiono większość scenerii i nie ma już konieczności używania tych kombinacji klawiszy.


Autorem klawiszologii jest Benek.
Uzupełnienie oraz poprawki merytoryczne: libertyn89, adsim.
Aktualizacja: Maciej, Stele, kolejarz2009, Vanquish, Kogut