- Symulator MaSzyna -

Symulator EU07 (i nie tylko) => Bieżące Symulatorowe => Wątek zaczęty przez: HTD w 21 Października 2015, 20:00:42

Tytuł: Warunki wykolejenia
Wiadomość wysłana przez: HTD w 21 Października 2015, 20:00:42
Właśnie testując zmiany w pojeździe przejechałem się z Jarkawek do Emilianowa - przypominam - większość tego odcinka ma ograniczenie do 20km/h i szyny wijące się wężykiem. Postanowiłem przetestować co się stanie, jak rozbujam poczciwą SN-kę do 100km/h. I...

Nic. Mknie niczym EIP po CMK ;) No dobra, w końcu w okolicach Emilianowa udało mi się wykoleić podpięty wagonik i to wcale nie w miejscu, gdzie bym się tego spodziewał. Stąd pytanie, jakie są warunki wykolejenia w Maszynie? Czy zależy to od np jakości toru? Zależy od lokalnych promieni skrętu?

Zauważyłem, że składy wykolejają się zawsze przy znacznym przekroczeniu prędkości na rozjeździe, jeśli jest ustawiony w bok. Na prostej czy zakręcie bardzo trudno wykoleić skład, no chyba że przekroczy się prędkość konstrukcyjną. Domyślam się, że w rzeczywistości pociągi wykoleja się znacznie łatwiej, prawda?
Tytuł: Odp: Warunki wykolejenia
Wiadomość wysłana przez: Stele w 21 Października 2015, 20:19:46
FuzzyLogic((AccN/g)*(1+0.1*(Track.DamageFlag and dtrack_freerail)),TrackW/Dim.H,1)Gdy P1>P2 to wykoleja z prawdopodobieństwem P3. Tak to działa. A czy poprawnie...
Tytuł: Odp: Warunki wykolejenia
Wiadomość wysłana przez: HTD w 21 Października 2015, 23:20:55
Nie widzę w tym wzorze parametru Quality. Czyli niezbyt dobrze. DamageFlag jak sama nazwa wskazuje jest parametrem binarnym, patrząc na operator "and"... tak. A gdyby tak uwzględnić Quality?

Tytuł: Odp: Warunki wykolejenia
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek626 w 22 Października 2015, 00:06:47
Sprawdzałeś czy ten wijący się odcinek torów ma przypisaną prędkość 20 km/h w pliku z torami? Bo jeśli nie, to z wykolejenia nici.
Tytuł: Odp: Warunki wykolejenia
Wiadomość wysłana przez: youBy w 22 Października 2015, 00:08:12
Prędkość wpisana do torów nie ma znaczenia dla wykolejenia.
Tytuł: Odp: Warunki wykolejenia
Wiadomość wysłana przez: Stele w 22 Października 2015, 00:32:48
Przypuszczam, że przyspieszenie dośrodkowe ma jakąś zwłokę i te odcinki są zbyt krótkie by zdążyło osiągnąć wartość krytyczną nim zostanie skompensowane przez łuk w przeciwną stronę. Możesz tego podochodzić i bez stawiania środowiska do kompilacji.
Flaga zniszczeń jedynie wykoleja automatycznie gdy jest maksymalna (brak torów). Niestety zarówno flagi uszkodzeń trajektorii i pojazdów to wielki niewykorzystany potencjał. Znalazłem kiedyś ich deklaracje, bo mnie zaciekawiło co autorzy przewidzieli dla nigdy nie użytych. Nawet jakby dać im modyfikatory do tarcia/oporu/łatwości wykolejenia/uszkodzenia pojazdu/bujania/dźwięków, to nigdzie nie są poprzypisywane odpowiednie. Można by z automatu poprzypisywać w zależności od prędkości w torze, ale to stworzyłoby masę błędów.
Tytuł: Odp: Warunki wykolejenia
Wiadomość wysłana przez: HTD w 22 Października 2015, 00:59:52
Za pamięci: czy w MaSzynie jest w ogóle możliwość rozerwania sprzęgu?

Co do błędów, o których piszesz: wydaje mi się, że ułożenie wskaźników W8 i W9 (jak i pozostałych wskaźników) względem torów musi być, zgodnie z przepisami kolejowymi jednoznaczne. Jeśli wskaźniki te są ustawione zgodnie z przepisami (czyli jednoznacznie, nie ma wątpliwości do którego z 2 torów odnosi się wskaźnik) - każdy wskaźnik w każdej scenerii można automatycznie przypisać do torów i można zrobić skrypt, który te wskaźniki przypisze. Nie wiem czy @Ra już nie zrobił czegoś takiego, tylko hm, ten eksport / import do RSF wydaje się kłopotliwy. W każdym razie takie przypisywanie wskaźników to IMHO konieczność i jak tylko znajdę czas coś takiego napiszę.

Co do długości odcinków torów - logicznym jest, że "uszkodzenia" mogą być wpisane wyłącznie do torów ZA wskaźnikiem, nigdy do toru, do którego przypisany jest wskaźnik.

No i teraz tak - jak nie ma oznaczenia wskaźnikami - automat może powstawiać wartości domyślne bezpieczne, czyli skład się nie wykolei, chociażby grzać ile fabryka dała. Jeśli jest ograniczenie na wskaźniku - wpisujemy od początku do końca na wszystkich torach wartości "psujące". Najlepiej losowo, bo byłoby nierealistyczne, gdyby pociąg wykolejał się natychmiast za wskaźnikiem. W końcu dla bezpieczeństwa oznacza się dłuższy odcinek, nie musi być on w całości nieprzejezdny z wyższą prędkością. Wystarczy, że ma słaby punkt.

Pytanie - czy są w ogóle w formacie plików przewidziane parametry mogące opisać gorszy stan torów? Czy parametr Quality jest właśnie tym czego szukamy, czy nie za bardzo? Czy sam symulator używa do czegoś tego parametru?

Co do odgłosów - na zakrętach słychać inny dźwięk, szczególnie jak jedzie się szybciej. Ale nie udało mi się jeszcze wykoleić żadnego składu na zakręcie. Inna sprawa że specjalnie nie próbowałem. Na TD jest za mały promień skrętu, da się wykolejać składy, ale za każdym razem wykolejały mi się po przekroczeniu prędkości konstrukcyjnej.
Tytuł: Odp: Warunki wykolejenia
Wiadomość wysłana przez: Stele w 22 Października 2015, 01:42:07
Rozerwanie chyba jest obecnie wyłączone, ale jakieś mechanizmy w kodzie są.
Pisk jest odgrywany, gdy różnica w stycznych osi spełnia jakiś tam warunek. Tor, oprócz geometrii trajektorii, nie ma nic do tego.
Na zakręcie wyleciałem nie raz przed Kochanowicami na starej l61 jak przysnąłem przed ograniczeniem do 60 i wpadałem w nie setką.
Rainsted niby sygnały przypisuje ale oczywiście nie robi tego idealnie. W8 i W9 nie są skanowane jako wskaźniki, tylko na odcinku ograniczenia umieszcza się inną prędkość w torze, więc nigdzie nie są przypisane. Były pomysły zmiany stanu rzeczy, bo zdarzają się ograniczenia kierunkowe, ale na pomysłach się skończyło. Jakby była potrzeba, to mechanizm identyczny jak w semaforach można zastosować.
Z automatem, to chodzi mi o to, że nie każde ograniczenie jest spowodowane złym stanem torów. Pęknięcie konstrukcji mostu czy przekroczenie iloczynu przejazdów na przejeździe danej kategorii (czy jak to zwał) nie powoduje zagrożenia wykolejeniem, więc tak czy inaczej trzeba by to ręcznie kontrolować. We flagach zniszczeń jest również zarośnięcie toru, a tego to już kompletnie z automatu nie zrobisz, chyba, że będziesz analizował nachodzenie grass/tree w skrajnię.
Quality chyba nie jest do niczego brane.
Ogólnie całe zagadnienie wydaje się dość proste do implementacji a jednocześnie rewolucyjne. Mnie bcb5 pokonało, ale zachęcam do eksperymentów. Ostrzegam, że możesz zostać okrzyknięty sabotażystą. ;)
Tytuł: Odp: Warunki wykolejenia
Wiadomość wysłana przez: HTD w 22 Października 2015, 13:46:21
Cytuj
Z automatem, to chodzi mi o to, że nie każde ograniczenie jest spowodowane złym stanem torów. Pęknięcie konstrukcji mostu czy przekroczenie iloczynu przejazdów na przejeździe danej kategorii (czy jak to zwał) nie powoduje zagrożenia wykolejeniem, więc tak czy inaczej trzeba by to ręcznie kontrolować.

Hm, masz rację. Chociaż - można by zrobić pół-automat. Dodajesz do W8 dodatkowy parametr, który określa powód ograniczenia, np 1 - zły stan toru, 0 - inny. Czyli domyślnie działa po staremu, bo zakładane jest 0, jak brak parametru. Jeśli chcesz, żeby przekroczenie za W9 wykolejało, dopisujesz 1 do definicji W8. Dobra, na razie można odłożyć rzecz ad acta, jak będę miał czas zrobić automat przypisujący do torów wskaźniki będzie można pójść dalej. Zrobię konwersję na jakiejś scenerii i będzie można użyć jej do eksperymentów z nowym exe. Ręczne dłubanie przy takich rzeczach mija się z celem. Jedyne co można zrobić ręcznie to faktycznie zaznaczyć które W8 odnoszą się do stanu toru. W9 bym nie ruszał. Powinny dawać symkowi jedynie informację start / stop, nic więcej. Ogólnie każdy sygnał powinien mieć możliwość przypisania do toru eventem typu "nazwa_sygnału_info". Symek powinien skanować wszystkie eventy które mają "_info" na końcu. A dalej to już z kolejki. Mamy np w kolejce 2 W8, pojawia się pierwszy W9, bierze dane z pierwszego W8. Grzegorz przy tym dłubał to pewnie by ogarnął ten temat. Dalej trzeba by wysłać jakieś SetVelocity do AI. Wygląda na niewielką zmianę.

Teraz tak - może nie trzeba byłoby nic zmieniać w torach mając w pełni działające wskaźniki? Jeśli mijasz aktywny W9 i przekraczasz znacząco prędkość - losowanie wykolejenia z jakimś dużym prawdopodobieństwem, tym większym, im bardziej przekroczona prędkość. I wg mnie można to zrobić "na oko" - przynajmniej w pierwszej wersji.

TL;DR: masz dodatkowy parametr dla W8, domyślnie 0, nic się nie dzieje. Jak ustawisz na 1, W8 oznacza zły stan toru, od W9a do W9b jest losowane wykolejenie. Wskaźniki muszą być przypisane do toru. Exe musi je wciągnąć do tabeli. Tyle. Automat przypisuje do toru, jedynkę do W8 dopisujemy ręcznie.

A co do zarośnięcia toru, jakie jest zagrożenie (tzn. dlaczego trzeba zwalniać)?
Tytuł: Odp: Warunki wykolejenia
Wiadomość wysłana przez: Stele w 22 Października 2015, 14:41:19
Chyba żadne, ale można dawać modyfikator przyczepności (śliskie zielsko), oporu (trzeba łamać gałęzie) i dźwięk przedzierania się przez chaszcze.
Tytuł: Odp: Warunki wykolejenia
Wiadomość wysłana przez: Smok E_ustachy w 22 Października 2015, 15:08:11
Można rozerwać skład co sprawdziłem przed chwilą. Żeby uzyskać ten efekt użyjcie bardzo ciężkiego składu ok 200 pojazdów szynowych.
Tytuł: Odp: Warunki wykolejenia
Wiadomość wysłana przez: HTD w 22 Października 2015, 15:59:39
W takim razie to chyba bug, siła potrzebna do zerwania sprzęgu jest zbyt wysoka, prawda? Na większości loków i wagonów widziałem 800 lub 850kN. Czyli około 1T siły. Gdyby nagle zahamować sam jeden pełen wagon przy pełnym ciągu z lokomotywy wartość 1T siły rozrywającej byłaby wielokrotnie przekroczona. Znaczy się przy wykolejeniu wagonu - co by się stało? Pociągnął by za sobą lokomotywę zrzucając ją z szyn, czy po prostu urwał by się? Co stanie się, jak dam pełen ciąg na lokomotywie przy zahamowanych wagonach? W symku - co najwyżej poślizg, a i to nie zawsze. A w rzeczywistości?

Tak na marginesie, czytałem ostatnio, że ludzie którzy widzieli symulator na jakiś pokazach pytali nagminnie "czy można się wykoleić"? W sumie to można, ale to akurat trzeba by jeszcze dopracować. Czytałem, że ktoś kiedyś robił wykolejnice i podobno działają. Niestety kozły oporowe to tylko dekoracja. Brak wykrywania kolizji z nimi. Nie chodzi nawet o jakieś spektakularne zniszczenia, model zniszczeń to nie w tym silniku, ale chociażby lok mógłby się odbijać od kozła lekko. Pojazdy się od siebie odbijają. Mogłyby też odbijać się od kozła. Względnie wbijać w niego w zastępstwie modelu zniszczeń, jeśli energia zderzenia jest zbyt wysoka.

Wykolejenia wyglądają ciekawie, jak zdarzy się sytuacja przestawienia zwrotnicy podczas przejazdu składu. W sumie symek tego może nawet nie traktuje jak wykolejenie, ale wizualnie całkiem fajnie wygląda - wagon po skosie między torami. Na jakimś zrzucie ekranu widziałem chyba nawet przewróconą (obróconą) lokomotywę o ile dobrze pamiętam. Skoro zdarza się jako efekt niezamierzony, można byłoby go jakoś umyślnie wprowadzić. Tylko bez szaleństw, wiadomo, że to nie jest najnowszy silnik graficzny ani nikt nie będzie dłubał po 16h przez 2 lata żeby to zrobić. Prosty trick. Przewrócić wagonik, trochę zepchnąć na bok itd. I jeszcze jedno - po wykolejeniu widok z kabiny powinien być niedostępny, albo zamiast niego - czerwony ekran ;) Może nie przy każdym wykolejeniu z maszynisty zostaje mielonka, ale jak miał kilkaset ton na haku, które hamowały na lokomotywie z 80km/h to raczej tak.
Tytuł: Odp: Warunki wykolejenia
Wiadomość wysłana przez: Stele w 22 Października 2015, 17:16:12
Tak na marginesie, czytałem ostatnio, że ludzie którzy widzieli symulator na jakiś pokazach pytali nagminnie "czy można się wykoleić"? W sumie to można, ale to akurat trzeba by jeszcze dopracować. Czytałem, że ktoś kiedyś robił wykolejnice i podobno działają. Niestety kozły oporowe to tylko dekoracja. Brak wykrywania kolizji z nimi. Nie chodzi nawet o jakieś spektakularne zniszczenia, model zniszczeń to nie w tym silniku, ale chociażby lok mógłby się odbijać od kozła lekko. Pojazdy się od siebie odbijają. Mogłyby też odbijać się od kozła. Względnie wbijać w niego w zastępstwie modelu zniszczeń, jeśli energia zderzenia jest zbyt wysoka.
Ra coś tu kombinował. Poczekaj jeszcze dwa lata, to może zaimplementuje. Znaczy się tor odbijający z możliwością rozbicia przy przekroczeniu zdefiniowanej siły.
Tytuł: Odp: Warunki wykolejenia
Wiadomość wysłana przez: CX MANIAK w 22 Października 2015, 22:21:15
Witam.
 Ja parę lat wstecz wykonałem kozły oporowe bodaj w dwóch wersjach, które działają na zasadzie odbicia. Pamiętam jednak, że były jakieś problemy z zachowaniem AI gdy wjeżdżał na tor z takim kozłem na końcu. Powodem tego był sposób wstawiania do scenerii- nie jako inc, ale dynamic, czyli pojazd. Mam gdzieś jeszcze je na dysku... Nie jestem pewien tylko, czy zadziałają poprawnie z obecną wersją Maszyny.
Pozdrawiam.
Tytuł: Odp: Warunki wykolejenia
Wiadomość wysłana przez: Smok E_ustachy w 22 Października 2015, 23:06:19
Nie no ja użyłem takiego składu żeby łątwo efekt rozerwania uzyskać. W Mocznikach popychu też rozerwiesz jak czuwak u Ciebie zadziała.
Tytuł: Odp: Warunki wykolejenia
Wiadomość wysłana przez: Anrej w 25 Października 2015, 19:05:18
Jest coś takiego jak wężykowanie. Przy torach wijących się wężykiem, amplituda wężykowania się zwiększa. Co w końcu musi doprowadzić do wykolejenia. W Maszynie pewnie nie jest to uwzględnione.
Tytuł: Odp: Warunki wykolejenia
Wiadomość wysłana przez: Smok E_ustachy w 25 Października 2015, 19:19:45
Wynik testów: nie działa wykolejenie na prostych. Można wykoleić na łukach. Prucie 100km/h po Całkowie wygląda hardkorowo.
Tytuł: Odp: Warunki wykolejenia
Wiadomość wysłana przez: HTD w 25 Października 2015, 19:32:58
W sumie wystarczy, żeby symek odczytał - skład minął właśnie W9a, ograniczenie do 20, jedziemy 60 - co sekundę losuj wykolejenie z prawdopodobieństwem 65%. Oczywiście tak jak pisałem, wykolejenie mogłoby nastąpić tylko wtedy, gdy dodatkowy parametr zostanie dopisany do W8. I wtedy siadamy sobie z edytorem i WOS-em, patrzymy którym W8 dodać, sprawdzamy przypisanie do torów, jak nie są przypisane przypisujemy i już, mamy pierwszą trasę z wykolejeniem. To samo powtarzamy dla wszystkich tras.
Tytuł: Odp: Warunki wykolejenia
Wiadomość wysłana przez: hunter w 26 Października 2015, 10:57:16
A jeśli ograniczenie prędkości nie jest związane ze stanem toru?
Tytuł: Odp: Warunki wykolejenia
Wiadomość wysłana przez: HTD w 26 Października 2015, 11:15:07
No to nie dodajesz parametru do W8. I nie wykoleja ;)
Tytuł: Odp: Warunki wykolejenia
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek1982 w 26 Października 2015, 17:07:23
Ja się parę razy wykoleiłem w Całkowie jadąc Bykiem ze składem  70-80km/h na krzywych torach. Oraz raz na Drawinowie EP09 na rozjeździe krzyżowym przy jeździe na wprost przy około 140-150km/h, i na TD na łuku przy 165km/h.
Tytuł: Odp: Warunki wykolejenia
Wiadomość wysłana przez: Anrej w 29 Października 2015, 08:47:36
To przypisać warunek wykolejenia w skutek złej jakości toru do toru. Wtedy można dać rozkaz pisemny o ograniczeniu prędkości z powodu złej jakości toru.