Projekt Symulator "MaSzyna" ma już 15 lat. Pierwsza wersja programu zaprezentowana została 2 sierpnia 2001 roku na internetowej grupie dyskusyjnej pl.misc.kolej w wątku o nazwie Jeszcze jeden symulatorek i od tego momentu projekt ciągle się rozwijał, do grona jego twórców dołączyło wielu pasjonatów. Niezwykle trudno jest obecnie określić to, ile osób współtworzyło MaSzynę przez ten czas, ale szacuje się że jest to liczba idąca w setki osób. Efekty ich pracy to wszystko, co dziś możemy zobaczyć w MaSzynie - modele taboru, scenerie, dźwięki, tekstury pojazdów oraz elementy, które nie są widoczne - w szczególności modyfikacje pliku EXE, które w ostatnich latach znacznie rozwinęły możliwości MaSzyny.
Nie należy zapominać, że MaSzyna to przede wszystkim ludzie, dobrze zgrany zespół, który działa na Forum projektu. Istnieje ono od 2003 roku i stanowi przestrzeń komunikacji i współpracy między twórcami, wymiany doświadczeń, koordynacji pracy nad projektem, jest również kopalnią wiedzy, gdzie każdy nowy twórca może zasięgnąć przydatnych informacji.
MaSzyna 16.08 to jubileuszowe wydanie Symulatora "MaSzyna" przygotowane z okazji 15 lat istnienia projektu. Wydanie to ma bardziej wymiar symboliczny niż praktyczny - jest to swoisty hołd złożony dla całego projektu oraz twórców Symulatora z ostatnich kilkunastu lat.
Zachęcamy do zapoznania się z najnowszym, jubileuszowym wydaniem Symulatora "MaSzyna".
Administracja eu07.pl
Otóż nie. MaSzyny się nie instaluje. Po pobraniu paczki MaSzyna 16.08 należy ją wypakować do nowo utworzonego folderu. Nie wypakowujemy paczki do istniejącego folderu z MaSzyną, gdyż MaSzyna 16.08 nie jest nakładką ani na Paczkę Całościową 15.04, ani na jakąkolwiek inną starszą wersję MaSzyny. Do wypakowania najlepiej użyć darmowego programu 7-Zip w wersji 9.20 (do pobrania ze strony http://7-zip.org.pl/sciagnij.html), gdyż użycie WinRAR-a może spowodować błędy.
Do uruchomienia MaSzyny służy program Rainsted autorstwa Ra. Pełni on funkcję startera i edytora składów (ale także m.in. edytora tras realistycznych; więcej informacji dotyczących tego programu można znaleźć na stronie rainsted.com). Wejdź do katalogu głównego z MaSzyną. Uruchom Rainsted.exe (ikonka jak poniżej, screen 1).
Powinieneś zobaczyć następujące okienko (screen 2):
Przy pierwszym uruchomieniu startera Rainsted program przetwarza i generuje pewne pliki konfiguracyjne. Proces ten może potrwać około minuty. Jest to proces
jednorazowy - każde następne uruchomienie startera Rainsted odbywa się już w normalnym, dużo krótszym niż minuta, czasie.
Znakiem, że starter został uruchomiony jest pojawienie się okienka (screen 3):
Na pasku tytułowym znajduje się napis: "Wybierz scenerię :: MaSzyna EU07-424 :: Rainsted 15.1.108.10181". Owe "15.1.108.10181", to nie jest
numer wersji Symulatora, a numer wersji programu Rainsted i zmienia się on wraz z jego aktualizacją.
Przejdź na zakładkę Ustawienia (lub Settings jeśli starter uruchomił się w angielskiej wersji językowej; w takim wypadku, by korzystać ze
startera po polsku należy w polu Select language wybrać "pl - Polish").
Zakładka Ustawienia (screen 4) umożliwia konfigurację takich parametrów, jak na przykład rozdzielczość ekranu w trakcie symulacji.
Istotnym polem w panelu "Ustawienia programu" jest Tryb pracy. Można go zmieniać w zależności od stopnia zaawansowania użytkownika. Ów tryb dotyczy tylko i wyłącznie programu Rainsted i nie ma najmniejszego wpływu na przebieg symulacji. Przyjrzyjmy się nieco opcjom z panelu "Ustawienia EU07.INI". W przeciwieństwie do pozostałych mają one wpływ na działanie Symulatora.
Pozostałe opcje powinny być pozostawione bez zmian.
Na zakładce Wczytanie widnieje lista wszystkich dostępnych scenerii. Jak widać mamy do dyspozycji kilkadziesiąt różnych scenariuszy. Na początek wybierzemy najprostszą trasę, aby zaznajomić się z Symulatorem. Wybierz scenerię TD, w okienku Wybierz skład do jazdy, kliknij na EP07-424+BD+BDHPUMN+BDHPUMN i naciśnij Uruchom symulator.
Pojawi się okienko (screen 6):
Zapoznaj się z informacjami startowymi (wyświetlają się one tylko dla kilku najczęściej używanych pojazdów; pełny opis klawiszologii i sterowania znajdziesz w dalszej części pliku informacyjnego MaSzyny 16.08). Następnie naciśnij Uruchom symulator.
Czas na najważniejszy etap
Po chwili (nie powinno to trwać dłużej niż minutę) pokaże się okienko ekranu startowego (screen 7).
Może się ono różnić od tego widocznego na screenie, ponieważ przed każdym uruchomieniem starter losuje i podmienia ekran startowy. W niektórych przypadkach mogą nie być widoczne napisy "Uruchamianie / Initializing" itd., lecz w żaden sposób nie wpływa to na przebieg symulacji i nie należy się tym przejmować.
Po kilku, kilkunastu sekundach logo może (ale nie musi) zamienić się w białe tło lub stać się nieco wyblakłe (Windows Vista oraz 7). W tym momencie wielu użytkowników wpada w panikę myśląc, że Symulator się zawiesił. Otóż tak nie jest. Program cały czas wczytuje niezbędne pliki (mimo, iż w Menedżerze zadań [a także na pasku tytułowym symulatora, screen 8 i 9] czasami pojawia się napis "Brak odpowiedzi").
Aby się o tym przekonać wystarczy nacisnąć Alt + Tab. Naszym oczom ukaże się wtedy "konsolka" (na systemach Windows Vista oraz 7 przełączanie do konsolki w trakcie ładowania symulatora działa tylko przy odznaczonej opcji Tryb pełnoekranowy; natomiast po załadowaniu kombinacja Alt + Tab działa normalnie, także w trybie pełnoekranowym). Będziemy mogli śledzić proces ładowania symulatora. Czasem potrafi się dłużej zatrzymać na etapie pokazanym na screenie nr 10 (Sound Init… OK) jednak nie trwa to wiecznie :)
Należy po prostu czekać, aż ładowanie dobiegnie końca.
Powinniśmy zostać automatycznie przeniesieni do kabiny. Jeśli tak się nie stało przełączamy się do okienka z symulacją za pomocą Alt + Tab.
Po załadowaniu kabiny rozpoczynamy symulację w pozycji stojącej, tak jakbyśmy dopiero co weszli drzwiami do kabiny. Aby usiąść przed pulpitem sterowniczym, należy przycisnąć prawy przycisk myszy.
Jeśli w trakcie ładowania (lub po załadowaniu, podczas symulacji) pojawił się komunikat mówiący, iż program wykonał nieprawidłową operację/program przestał odpowiadać/program przestał działać/wystąpił problem z aplikacją, oznacza to, że najprawdopodobniej masz bardzo stare sterowniki do karty graficznej (najczęściej w takim wypadku w początkowych linijkach pliku log.txt znajduje się informacja: "OpenGL Version: 1.1.0"). Aby móc normalnie uruchamiać symulator pobierz (np. ze strony producenta karty graficznej) i zainstaluj nowsze sterowniki (w niektórych przypadkach konieczne jest wcześniejsze odinstalowanie posiadanych sterowników; pomocny może okazać się program DriverCleaner).
Uwaga: pomiędzy kabinami jest tzw. "przedział maszynowy" (to, co w niektórych lokomotywach wygląda jak zielone pomieszczenie). Jeśli jesteś w tym przedziale, to naciśnij Home/End (w zależności od kierunku, w którym się poruszasz) drugi raz. Przy zmianie kabiny w EZT i lokomotywach wieloczłonowych End/Home należy przycisnąć kilka razy (np. w EN57 naciskamy 2x End, aby przejść z członu ra do członu s, następnie 3x End w celu przejścia do członu rb i na koniec 2x End, by znaleźć się w kabinie). Zmiana kabiny wiąże się z koniecznością załadowania jej modelu przez symulator. Dlatego też po naciśnięciu Home/End należy chwilę poczekać.
UWAGA!
Jeżeli prowadzimy pojazd w ukrotnieniu lub jest to lokomotywa dwuczłonowa, albo EZT, zanim przejdziemy do drugiej kabiny należy sprawdzić, czy hamulec lokomotywy (pomocniczy) jest w pozycji "odhamowany". Powinniśmy też hamulec pociągu (zespolony) ustawić w pozycję odcięcia (Ctrl + Num 5).
Aby podłączyć prowadzoną lokomotywę do pojazdów stojących na danym torze, należy delikatnie do nich podjechać. Następnie, gdy zderzaki zetkną się ze sobą, należy docisnąć lokomotywę poprzez włączenie napędu (kilka pozycji nastawnika jazdy). Po ściśnięciu zderzaków należy zahamować pojazd hamulcem dodatkowym. Aby zapobiec ewentualnemu zbiegnięciu zahamowanego pociągu, konieczne jest przestawienie zaworu maszynisty w pozycję hamowania pełnego bądź uzupełniającego (Num 8).
UWAGA: Jeśli lokomotywa użytkownika ma być dołączona do składu prowadzonego przez AI (np. użytkownik prowadzi lokomotywę popychającą lub AI przeciąga pojazd/pociąg użytkownika), konieczne jest przestawienie zaworu maszynisty w pozycję odcięcia (Ctrl + Num 5)!
Jeśli to użytkownik prowadzi pociąg, zawór musi zostać w pozycji hamowania, zaś nastawnik kierunku w pozycji jazdy (naprzód bądź w tył). Zdezaktywuje to AI.
Po wykonaniu tych czynności można przystąpić do łączenia sprzęgów Insert. W momencie połączenia sprzęgu śrubowego (po pierwszym naciśnięciu Insert) AI będące w składzie zostanie uśpione (zawór maszynisty w pozycji hamowania) bądź pozostanie aktywne (zawór maszynisty w pozycji odcięcia). Jeśli przypadkowo zostanie wybrany nieodpowiedni tryb, należy rozłączyć pojazdy, przestawić zawór maszynisty we właściwą pozycję i połączyć je ponownie.
Z pomocą startera Rainsted.exe można zmieniać niebo wraz ze specjalnie dostosowanymi wpisami atmo i light. Aby tego dokonać, po uruchomieniu startera trzeba:
Nazwa | Autorzy, uwagi | |
---|---|---|
Bałtyk | Autorzy: adampkp, Slimson, Mateu. Dokończenie trasy (scenariusze, poprawki): Krzysiek626, Mati_An. | |
Bałtyk Cargo | Scenariusz do scenerii Bałtyk. Autor: kamil1306. | |
Bałtyk CTL | Scenariusz do scenerii Bałtyk. Autor: kamil1306. | |
Bałtyk Interregio | Scenariusz do scenerii Bałtyk. Autor: szogun. | |
Bałtyk_zima | Modyfikacja scenerii Bałtyk. Autor: Sigman. | |
Całkowo | Autorzy: adampkp, Slimson. Podświetlenie semaforów kształtowych: Benek. Dekoracje: Trus | |
Całkowo_Orlen | Scenariusz do scenerii Całkowo. Autor: Benek. | |
Całkowo_SN61 | Scenariusz do scenerii Całkowo. Autor: SKP. | |
Całkowo Odyseja | Dekoracje: Trankei, Stele. Oskryptowanie: Transkei | |
Drawinowo 2 | Autor: Mati_An. | |
Elektrociepłownia_dobre | Autorzy: sm42driver, szogun. | |
Elektrociepłownia_dobre-zima | Autorzy: sm42driver, szogun, macius5991. | |
Krzyżowa 2 | Autor: Mati_An. | |
Linia 053 | Autor (trasa oraz scenariusze 1-6): Driver24. Dekoracje: Trus
Scenariusz "Linia 053 - misja towarowo-pośpieszna" (l053-sluzba-brutto-posp): Mati_An. Scenariusz "Linia 053 - służba - nocna - 4_v2" (l053-sluzba-4-night_v2) Autor: Benek. Scenariusz "l053-sluzba-osobowy" Autor: Benek. Scenariusz "l053_cargo" Autor: pinokio. Scenariusz "l053-night-towarowy-et22" Autor: Woku. Scenariusz "l053-night-towarowy-et42" Autor: Woku. Scenariusz "l053-night-towarowy-eu07" Autor: Woku. | |
Linia 053 + Całkowo | Autorzy: Driver24 i Mati_An.
Scenariusz "Linia 053 + Całkowo TLK" Autor: Mati_An. Scenariusz "Linia 053 + Całkowo TLK-1" Autor: Mati_An. | |
Linia 61 | Autorzy: BohunIC, ISDR. Poprawki: adsim. Przebudowa: Ra Autor scenariusza "linia61_osobowy3": dymus. Radiotelefon do scenariusza "towarowy1": pinokio. Autor scenariusza "linia61_tlk-1": Benek. | |
Linia61 + Linia144 | Autor scenerii: ISDR. Odcinek Ozimek - Fosowskie: BohunIC. Dekoracje: Trus
Scenariusz "L61 + L144_towarowy" Autor: ISDR. Scenariusze "L61 + L144_osobowy" oraz "L61 + L144_pospieszny" Autor: Benek. Scenariusze "L61 + L144 Lotos" oraz "L61 + L144_spalinowy" Autor: Woku. Scenariusz "L61 + L144 TLK" Autor: Benek. | |
Manewrowo 3 | Autor: pozdze. | |
Moczniki | Autor: wasyl. | |
Moczniki Cargo | Scenariusz do scenerii Moczniki. Autor: Benek. | |
Moczniki Popych | Scenariusz do scenerii Moczniki. Autor: Benek. | |
Quarkmce 2007 | Autorzy: Quark-t (teren i układ torów), McZapkie (znaczna rozbudowa), Mati_An (scenariusze), Krzysiek626 (elektryfikacja, przechyłki), Ra (nowe sterowanie ruchem, przebudowa scenerii). | |
Tarniowo | Autor: Mati_An. | |
Tarniowo 2 | Autorzy: Mati_An (oryginał), Ra (przebudowa). | |
TD | Autor: Marcin E2rD. | |
Teszt-25kV | Modyfikacja scenerii TD. Dodane węgierskie wskaźniki, a w sieci trakcyjnej jest napięcie 25kV. Autor: Ra. UWAGA! Na scenerii nie da się jeździć lokomotywą elektryczną, gdyż polski tabor jest przystosowany na napięcie 3kV, a nie 25kV. | |
Zwierzyniec | Autor: wasyl; Radiotelefon do scenariuszy pospieszny i towarowy: filip2h. | |
Zwierzyniec ED72 | Scenariusz do scenerii Zwierzyniec. Autor: Woku. | |
Zwierzyniec SM42 | Scenariusz do scenerii Zwierzyniec. Autor: Woku. | |
Zwierzyniec TLK | Scenariusz do scenerii Zwierzyniec. Autor: szogun. | |
Zwierzyniec Towos | Scenariusz do scenerii Zwierzyniec. Autor: Benek. | |
Zwierzyniec Transport | Scenariusz do scenerii Zwierzyniec (wymiana tekstur na zimowe - szogun). Autor: Woku. |
Nazwa | Autorzy, uwagi |
---|---|
4e_v1 | Modele zewnętrzne: przebudowane modele 303e_v1 - szogun. Kabiny: hunter (3), Profeta (2); Kilkadziesiąt tekstur - autorzy: Sigman, Sakorius, adsim, Patrykos, Mati_An, EU05, szogun, Kacu, EU07-483, hanys. Liczne poprawki: adsim. |
181_v1 | Modele zewnętrzne (Skoda 181 i 182), tekstury oraz kabina: Patrykos. Charakterystyka: ET22_RULZ i youBy. |
303e_v1 | Modele zewnętrzne: Sakorius, FLOYD, adsim. Tekstury: Sigman, Patrykos, adsim, Mati_An, szogun, sebalorek, Kacu, WSK, Davidsonxx, Bartek46, ST44-003, hanys, maciejgrzywna. Kabiny: hunter. Liczne poprawki: adsim. |
303eb | Autor: szogun (modyfikacja podstawowego modelu). Kabina (na podstawie kabiny huntera): szogun. Tekstury: szogun, hanys. |
6dg_v1 | szogun |
br285_v1 | Ádám Nagy, szogun, hanys |
dl2_v1 | Piotrek |
dr2_v1 | Stele |
e186_v2 | Adam Nagy, szogun, hanys, Stele, Sawi, youBy, mk1991, byczek, matek123, TGV |
ed72_v1 | Model zewnętrzny: szogun. Tekstury: szogun. Kabina PEKAP, Kolejarz. Poprawki: szogun. |
en57_v1 | Autorzy: PEKAP, Kolejarz. Poprawki: Sakorius, Oli_EU (CT), szogun. Tekstury: Patrykos, Kacu, sebalorek, james.szczesny, szogun. |
en57-2000_v1 | Bombardier, szogun |
ep05_v2 | szogun, EP08 |
ep07_v1 | Model zewnętrzny - 4e_v1. Kabina (modyfikacja kabiny huntera): szogun. Tekstury: adsim, WSK, szogun. |
ep08_v1 | Model zewnętrzny - 4e_v1. Kabina (modyfikacja kabiny huntera): szogun. Tekstury: Sigman, szogun, ST44-003. |
ep09_v1 | Model zewnętrzny: Profeta. Kabiny: Rozi (104e_2, 104e_3); KURS90, MKaczy (104e_1) . Tekstury: Profeta, adsim, ST44-003, hanys, szogun. |
et21_v2 | Model zewnętrzny: Oli_EU (CT); wykończenie i poprawki: Sakorius, adsim. Kabiny: PEKAP, Kolejarz, adamst, cichowski34, szogun. Tekstury: Sigman, hanys. |
et22-2000_v2 | Model zewnętrzny (modyfikacja modelu et22_v1) MKaczy, adsim. Kabina (modyfikacja kabiny z et22_v1) MKaczy. Charakterystyka youBy. |
et22_v2 | Model zewnętrzny: szogun. Kabina: szogun. Układ mapowania: Patrykos. Tekstury: szogun, Patrykos, adsim, hanys, PMT. |
et40_v1 | Model zewnętrzny: ZT-POZNAN (Mega Pack). Wykończenie: EP08_015. Poprawki: KURS90. Kabina: KURS90. Tekstury: EP08_015, EU05. Charakterystyka: EU07-457, ET22_RULZ. |
et41_v1 | Model: Sakorius; wykończenie i poprawki: youBy, Patrykos. Kabina (modyfikacja kabiny huntera): Patrykos. Tekstury: Patrykos. Dźwięki: ET21-622. |
et41_v2 | Zdjęcia: Hadomik, jussi19, CTL. Autor: Patrykos. Poprawki: szogun |
et42_v2 | Model zewnętrzny: szogun. Kabina: szogun (odnowiony model autorstwa KURS90). Tekstury: szogun, hanys. Charakterystyka: KURS90, ET22_RULZ. |
eu04_v1 | EP08_015. Charakterystyka: ET22_RULZ. |
eu05_v2 | szogun |
m62_mod_v1 | Kabina (modyfikacja kabiny PEKAPa): Bombardier. |
sm03_v1 | szogun (na bazie 409Da_v2 autorstwa Rootka) |
sm31_v1 | Kudłacz |
sm40_v1 | Piotrek Lokomotywa posiada kabinę, ale bez możliwości prowadzenia. Po prostu nie można ruszyć z miejsca. |
sm41_v1 | Piotrek |
sm42_v1 | Model zewnętrzny i kabina: Sakorius. Tekstury: Sakorius, Sigman. Liczne poprawki (modele, tekstury): adsim. |
sn61_v1 | OlO_EU, McZapkie, Kakish, Chester |
sp42_v1 | Model zewnętrzny i kabina: Sakorius. Tekstury: Sakorius, Sigman. Poprawki: hunter, Rozi, adsim. |
st43_v1 | Patrykos, Marcin_ST43 |
st44_v1 | Modele zewnętrzne (DizelPack, CCCP Pack): youBy. Kabina: PEKAP, modyfikacja Sigman. Tekstury: youBy, Sigman, Patrykos, Sakorius. |
st45_v2 | Model zewnętrzny (na podstawie modelu Sakoriusa): szogun. Kabina (na podstawie kabiny SU45 Bombardiera): szogun. Tekstura: Patrykos. |
su45_v2 | Model zewnętrzny: Sakorius, liczne poprawki: adsim. Kabina: Bombardier, adamst (modyfikacja kabiny dla Trainz'a), szogun (przystosowanie do MaSzyny). Tekstury: Sigman, dx286, szogun. |
su46_v2 | Model zewnętrzny: Sakorius (DizelPack). Kabina (modyfikacja kabiny Profety): szogun. Tekstury: Sakorius, hummel, SM42drive, jaca83, Rootek. |
tem2_v2 | Model zewnętrzny i kabina: Sigman, liczne poprawki - adsim. Tekstury: Sigman. |
tem2u_v2 | Model zewnętrzny i kabina: Sigman, liczne poprawki - adsim. Tekstury: Sigman. |
Nazwa | Autorzy, uwagi |
---|---|
163_v1 | james.szczesny |
16xa_v1 | szogun, hanys, youBy, Patrykos, Sawi, Stele, Floyd, adsim, mk1991, Joachimowicz |
401da_v1 | EP08_015 |
810_v1 | Tekstura: Lelek |
el204_v1 | Model zewnętrzny: Oli_EU (CT). Wykończenie: EP08_015. Charakterystyka: ET22_RULZ. |
em10_v1 | EP08_015 |
em120_v1 | KURS90 (Mega Pack) |
ep01_v1 | Oli_EU (CT) |
ep03_v1 | EP08_015 |
eu20_v1 | EP08_015 |
ew58_v1 | EP08_015 |
ew60_v1 | EP08_015 |
maxima_v1 | Rozi |
sa102_111_v1 | EP08_015 |
su42_v1 | Model zewnętrzny: Sakorius, adsim. Tekstury: Sigman. |
t448p_v1 | Model: Bombardier. Tekstury: Sigman. |
wm15_v1 | bohunIC |
wmb10_v1 | Model zewnętrzny: szogun. Tekstury: szogun. |
1xxa_v1 | Modele: Kakish. Tekstury m.in. EP08_015, Jaras, Speed, Mutopompka (Passenger Pack 1), Cesky Kretek (Passenger Pack 2), RooteK, FLOYD, Kacu, libertyn89, sebalorek, hanys, P208. Tekstury wnętrza: Kacu, szogun. |
111a-noc_v1 | Kacu (na podstawie tekstur i modeli 1xxa_v1) |
bdhinu_v1 | EP08_015 |
bdhpumn_v2 | Model: szogun. Tekstury: szogun, hanys. |
bdhpumn-noc_v2 | Zmodyfikowany bdhpumn_v2. Autor: janek32. |
bhp_v1 | Model zewnetrzny: Sakorius, FLOYD, adsim. Tekstury: Patrykos, Sakorius. Liczne poprawki: adsim. |
bmz_v2 | Model (z1_v2): szogun. Tekstury: przystosowane z bmz_v1. |
z1_v2 | Model: szogun. Tekstury: szogun, maacius, Cesky Kretek. |
408w_v1 | Patrykos, youBy |
412w_v1 | Patrykos, youBy |
413s_v1 | CTL |
424z_v1 | Patrykos |
430w_v1 | Patrykos |
eams_v1 | Model: RooteK. Tekstury: RooteK, Patrykos, Sigman. |
eaos_v1 | Model: Kakish, ZT-POZNAN. Tekstury: Kakish, ZT-POZNAN, Patrykos, Sigman, dx286. |
cd/es_v1 | Tézsé |
es_v2 | Model: Sigman. Tekstury: Sigman, RooteK. |
falns_v1 | Model: youBy. Tekstury: youBy, Sigman, Dozer. |
fas_v2 | Model: Żabek, Rootek. Tekstury: Sigman. |
flls_v1 | Model: PEKAP. Tekstury: PEKAP, firefoxfan. |
gags_v2 | Model: Bombardier. Tekstury: Sigman. Poprawki, wózek: Sakorius. |
gbs_v1 | Model: Sakorius. Tekstury: Sakorius, Sigman. |
lgs_v1 | Patrykos |
mieszkalny_v1 | Pit, McZapkie |
rlmmp_v1 | hunter |
uaaikks_v1 | Rozi |
rs_v1 | Sakorius |
sgs_v1 | Autor: WSK. Poprawki: szogun. Wózki: Patrykos, youBy. |
sieciowiec_v1 | OlO_EU |
sis_v2 | Rozi |
uacs_v3 | Model: Rozi. Tekstury: Rozi, Patrykos. |
wozek_torowy_v1 | Stele, Sawi |
z1b_v1 | Autorzy: hanys, Patrykos, matek123 |
zaes_v1 | Model: Kakish. Tekstury: Sigman. |
zaes_v2 | Model: Patrykos. Poprawki: szogun. Tekstury: Patrykos. |
MaSzyna 16.08 bazuje na wcześniejszych wydaniach (15.04, 08.13, 01.13, PC2011, 2010, 2009). W tym wydaniu skupiono się przede wszystkim nad poprawianiem ustawienia sieci trakcyjnej na sceneriach, aby móc w pełni wykorzystać możliwości symulacji współpracy odbieraków prądu z siecią trakcyjną oraz uruchomienie prawidłowego sposobu zasilania sieci trakcyjnej.
Przygotowaniem zajmował się zespół w składzie:
W pracach swój udział mieli również inni. Nie sposób tutaj wszystkich wymienić. Wszystkim, którzy przyczynili się do powstania paczki dziękujemy.
Aby zrozumieć dlaczego paczka nie zawiera wszystkich dodatków wydanych od początku istnienia symulatora należy zdać sobie sprawę, że przez kilka lat w kwestii wydawania dodatków do MaSzyny panował totalny chaos. Dodatki nie przechodziły często żadnych testów przed publikacją (nie istniały żadne normy i standardy), co sprawiało, że posiadały błędy, były niekompletne i często ze sobą niekompatybilne (często wgranie jednej scenerii powodowało nieprawidłowe działanie innych tras). Dodatkowym problemem był fakt, iż dodatki były umieszczane na rozmaitych serwerach zewnętrznych, z których często pliki były usuwane po jakimś czasie, co sprawiło, że na forum zamiast dodatków pozostawały tylko martwe linki do nich. Dopiero pod koniec 2008 roku dzięki Ra udało się w znacznym stopniu uporządkować sytuację poprzez zgromadzenie wszystkiego w "Katalogu dodatków" na serwerze eu07.pl. Jednak samo zebranie plików w jednym miejscu to zbyt mało. Nastąpiła też reorganizacja sposobu wydawania dodatków (od końca 2008 roku każdy dodatek musi przed publikacją przejść obowiązkowe testy). Jednak problem niekompatybilności pozostał, bowiem brakowało oficjalnej i aktualnej paczki, która mogłaby stanowić jakiś punkt odniesienia dla testujących i tworzących dodatki (ostatnia nieoficjalna i aktualna paczka powstała w połowie 2006 roku, natomiast oficjalna w 2004). Dlatego też na początku 2009 roku zebrała się grupa ludzi, którzy przez kilka miesięcy wybierali z wydanych wcześniej dodatków te wartościowe i niezawierające zbyt dużej ilości błędów dodatki, a następnie pracowali nad ich wzajemną kompatybilnością poprzez usunięcie istotnych błędów, uzupełnienie brakujących plików, itp. Tym sposobem powstała Paczka Całościowa 2009, 2010, 2011 wraz z ulepszeniami Service Pack, MaSzyna 01.13, MaSzyna 08.13 i MaSzyna 15.04. Najnowsza paczka (o nazwie MaSzyna 16.08) stanowi kontynuację tychże prac i podobnie jak jej poprzedniczka nie zawiera dodatków niskiej jakości czy też wersji beta.
MaSzyna 16.08 zawiera "EXE 481" (plik eu07.exe w wersji 16.0.1173.481, wielkości 1351 kiB znajduje się w głównym katalogu symulatora). Eliminuje ono wiele błędów, a także zawiera pewne nowe funkcjonalności. Aby poznać pełną listę zmian w EXE 481 (w stosunku do EXE z MaSzyny 15.04), przeczytaj opis na stronie poświęconej EU07.EXE.
Jesteśmy hobbystami, którzy swój czas dzielą między obowiązki rodzinne, zawodowe, naukę, a w wolnych chwilach tworzą coś dla symulatora. Dlatego na pytanie "Kiedy będzie nowa lokomotywa/trasa/paczka?" nie można udzielić w 100% wiążącej odpowiedzi. Nie jesteśmy grupą zamkniętą na nowych ludzi i ich pomysły. Jeśli chcesz pomóc w rozwoju MaSzyny zapraszamy :) Możesz na przykład wspomóc twórców modeli różnymi zdjęciami infrastruktury, budynków, itp. Wszystko po to, by trasy w MaSzynie były bardziej realistyczne. Więcej szczegółów tutaj: http://eu07.pl/forum/index.php/topic,17369.0.html.
Jeśli znasz się na programowaniu, modelowaniu, obróbce dźwięków, dysponujesz dobrym sprzętem fotograficznym lub dużą ilością wolnego czasu, zapraszamy do współpracy przy tworzeniu symulatora.
Jesteśmy hobbystami, którzy swój czas dzielą między obowiązki rodzinne, zawodowe, naukę, a w wolnych chwilach tworzą coś dla symulatora. Dlatego na pytanie
"Kiedy będzie nowa lokomotywa/trasa/paczka?" nie można udzielić w 100% wiążącej odpowiedzi. Nie jesteśmy grupą zamkniętą na nowych ludzi i ich pomysły. Jeśli
chcesz pomóc w rozwoju MaSzyny zapraszamy :) Możesz na przykład wspomóc twórców modeli różnymi zdjęciami infrastruktury, budynków, itp. Wszystko po to, by
trasy w MaSzynie były bardziej realistyczne. Więcej szczegółów tutaj: http://eu07.pl/forum/index.php/topic,17369.0.html.
Oprócz tego prowadzone są prace nad usprawnieniami fizyki symulatora. Jeśli masz przydatne informacje, schematy, wykresy, którymi chcesz wspomóc rozwój, możesz napisać o tym na forum w stosownym dziale.
Jeśli znasz się na programowaniu i nie są Ci obce pojęcia, takie jak: Python, C++, SCons, OpenAL, OpenSceneGraph zapraszamy do współpracy przy tworzeniu Symulatora Pojazdów Trakcyjnych (SPT). Będzie to nowa wersja MaSzyny oparta na silniku OSG. Oferuje on wiele możliwości (zwłaszcza w zakresie zwiększenia wydajności w stosunku do obecnego enginu MaSzyny).
Oznacza to, że zbyt szybko uruchomiłeś sprężarkę po włączeniu przetwornicy i zadziałał przekaźnik nadmiarowy przetwornicy. Aby go odblokować, wyłącz przetwornicę i naciśnij Ctrl + n.
W wielu lokomotywach przy hamowaniu nagłym dochodzi do odcięcia zasilania zaworu maszynisty sprężonym powietrzem. Aby odhamować pociąg, ustaw zawór maszynisty na właściwą pozycję i przytrzymaj przycisk odluźniacza (klawisz Num 6) do czasu, aż ciśnienie w przewodzie głównym wzrośnie do 4 barów.
Ze względu na budowę hamulca lokomotywy, w niektórych sytuacjach po wyluzowaniu może występować w cylindrach nieduże ciśnienie. W takim wypadku należy użyć odluźniacza (klawisz Num 6).
Ulepszony algorytm współpracy pantografów z siecią trakcyjną sprawił, że obecnie wszystkie błędy w umiejscowieniu sieci trakcyjnej mogą powodować wyłączanie wyłącznika szybkiego na skutek utraty kontaktu między odbierakiem i siecią trakcyjną. W przypadku skrajnie złego prowadzenia sieci trakcyjnej nad torem może dochodzić do połamania pantografu. Jeśli woltomierz WN wskazuje obecność napięcia, wystarczy uruchomić ponownie lokomotywę.
Na niektórych sceneriach (np. Quark, Krzyżowa) zostało wykonane sekcjonowanie sieci na szlakach oraz uruchomione jej zasilanie. W przypadku intensywnego rozruchu kilku pojazdów możliwe jest przeciążenie sekcji lub całej podstacji. Następuje wtedy chwilowe odłączenie napięcia i samoczynne powtórne załączenie. Po trzecim przeciążeniu zasilanie zostaje odłączone na ok. 1 minutę.
Jeśli po uruchomieniu symulatora nie możesz rozglądać się po kabinie używając myszy lub trackpada, a każdy ruch powoduje skokowy duży obrót kamery - zmień ustawienia rozmiaru tekstu w Windows. W Windows 10 znajdziesz je klikając prawym przyciskiem myszy na pulpicie. Wyświetli się menu podręczne, gdzie wybieramy "Ustawienia ekranu". W ustawieniach ekranu szukamy opcji "Zmień rozmiar tekstu, aplikacji i innych elementów". Ustawienie, które działa z symulatorem to "100%". W starszych wersjach Windows wybieramy rozmiar "najmniejszy".
Jeśli masz podłączony więcej niż 1 monitor, pamiętaj aby dokonać zmian dla ekranu głównego, na którym uruchamia się symulator.
W przypadku gdy ruch nie jest skokowy, ale zbyt szybki lub zbyt wolny - możesz zmienić ustawienia czułości myszy w Windows, lub ustawienie "mousescale" w pliku eu07.ini, np na wartości 0.3 0.3 (odpowiednio dla czułości poziomej i pionowej). Wpisanie wartości ujemnej spowoduje odwrócenie sterowania w poziomie lub pionie.