Istniej± dwie metody zmieniania sk³adów w scenerii. Pierwsza jest przeznaczona g³ównie dla mniej zaawansowanych u¿ytkowników i dotyczy sytuacji, w której chcemy zmieniæ sk³ad w scenerii jednorazowo, tak, aby po ponownym uruchomieniu startera Rainsted.exe sk³ady na scenerii powróci³y do stanu pierwotnego.
Oto jej opis.

Dziêki programowi RAINSTED.exe autorstwa Ra mo¿emy zestawiaæ sk³ady z poziomu startera. Oto krótka instrukcja (na podstawie opisu umieszczonego przez Ra):
Aby edytowaæ sk³ad w scenerii, po uruchomieniu startera trzeba:


Druga metoda, opisana poni¿ej, przeznaczona jest dla nieco bardziej zaawansowanych u¿ytkowników. Dotyczy ona sytuacji, gdy chcemy zmieniæ sk³ad w scenerii na sta³e.

Pierwszym krokiem bêdzie uruchomienie notatnika. Wybieramy z menu Plik -> Otwórz i pokazuje siê nam okienko wyboru plików. W opcjach przegl±dania mamy listê wyboru typu pliku. Domy¶lnie jest to txt - zmieniamy na "Wszystkie Pliki". Nastêpnie przechodzimy do katalogu symulatora, a nastêpnie do folderu Scenery. Wy¶wietl± siê ró¿ne pliki, lecz nas interesuj± pliki z rozszerzeniem .scn. Otwieramy dla przyk³adu sceneriê o nazwie "krzyzowa2.scn". Po otwarciu wy¶wietla siê taki kod:

//$n Krzy¿owa - Drawowo G³ówne v2.0
//$d Trasa z Krzy¿owej do Drawowa G³ównego.
//$d
//$d
//$d
//$d Po uruchomieniu naciskamy Shift + 1!!!
//$i krzyzowa2.jpg

sky cgskj_blueclouded020.t3d endsky
atmo 0 0 0 2000 3000 0.486 0.51 0.612 endatmo
light 100 300 -200 0.357 0.357 0.357 0.902 0.902 0.902 0.498 0.498 0.498 endlight

include krzyzowa2/sc2.scm end
include krzyzowa2/sc2_tr.scm end
include krzyzowa2/sc2_pods_rozkrz.scm end
include krzyzowa2/sc2_teren.scm end
include krzyzowa2/sc2_jez.scm end
include krzyzowa2/sc2_bud.scm end
include krzyzowa2/sc2_plant.scm end
include krzyzowa2/sc2_events.inc end
include rozi/krzyzowa2-posers.inc end


FirstInit

trainset ex6435 krzyzowa_tor6end 1.0 0.0
//$o Poci±g ekspresowy z Krzy¿owej do Che³minowa przez Markowo Górne i Drawowo G³owne. Zatrzymuje siê tylko w Drawowie G³ównym. Po uruchomieniu naciskamy Shift + 1!!!
//$w type=p,lmax=309,vmin=80,vmax=160,d=1.435
node -1 0 ep09-047 dynamic pkp\ep09_v1 104e-047.tga 104e_2 0.0 headdriver 35 0 enddynamic
node -1 0 505120-00351-4 dynamic pkp\z1_v1 z1_ademnu_160.tga z1 0.0 nobody 35 0 enddynamic
node -1 0 505120-00351-4 dynamic pkp\z1_v1 z1_c4.tga z1 0.0 nobody 35 0 enddynamic
node -1 0 505120-00351-4 dynamic pkp\z1_v1 z1_c4.tga z1 0.0 nobody 35 0 enddynamic
node -1 0 505120-00351-4 dynamic pkp\z1_v1 z1_c3.tga z1 0.0 nobody 35 0 enddynamic
node -1 0 505120-00351-4 dynamic pkp\z1_v1 z1_gw_1-n.tga z1 0.0 nobody 35 0 enddynamic
node -1 0 505120-00351-4 dynamic pkp\z1_v1 z1_b.tga z1 0.0 nobody 35 0 enddynamic
node -1 0 505120-00351-4 dynamic pkp\z1_v1 z1_gw_1-n.tga z1 0.0 nobody 35 0 enddynamic
node -1 0 505120-00351-4 dynamic pkp\z1_v1 z1_gw_1-n.tga z1 0.0 nobody 0 0 enddynamic
endtrainset



trainset pe9742 klonowo_tor2end 1.0 0.0
//$o Wakacyjny poci±g pospieszny Bursztyn z Klonowa do Markowa Górnego przez Krzy¿ow±, Che³minów i Drawowo G³ówne. Zatrzymuje siê w Krzy¿owej i Drawowie. UWAGA!!! Na haku 14 wagonów czyli ponad 340m, podci±gaæ sk³ad pod sam wskaŒnik W4. Po uruchomieniu naciskamy Shift + 1!!!
//$w type=p,lmax=433,vmin=70,vmax=120,d=1.435
node -1 0 eu07-150 dynamic pkp\4e_v1 4e-150.tga 4e 0.0 headdriver 35 0 enddynamic
node -1 0 575100-48296-8 dynamic pkp\1xxa_v1 pdn_296-8.tga 101c 0.0 nobody 35 0 enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 wlabo_118-3.tga g77 0.0 nobody 35 15 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 wlabo_118-3.tga g77 0.0 nobody 35 75 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 bdnu_160_2.tga 111a 0.0 nobody 35 50 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 bdnu_160_1.tga 111a 0.0 nobody 35 75 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 adu_160_tlk.tga 111a 0.0 nobody 35 10 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 bdnu_160_1.tga 111a 0.0 nobody 35 15 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 bdnu_160_2.tga 111a 0.0 nobody 35 75 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 bdnu_160_1.tga 111a 0.0 nobody 35 50 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 112a11.tga 111a 0.0 nobody 35 75 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 bdu_120.tga 111a 0.0 nobody 35 50 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 bdnu_160_1.tga 111a 0.0 nobody 35 75 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 111a17.tga 111a 0.0 nobody 35 75 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 bdnu_090-7.tga 111a 0.0 nobody 0 75 passengers enddynamic
endtrainset
i tak dalej...

Zawsze za poleceniem FirstInit znajduj± siê wpisy poszczególnych sk³adów. Jeden sk³ad znajduje siê pomiêdzy s³owami trainset... i endtrainset. W powy¿szym przyk³adzie znajduj± siê dwa sk³ady (w ca³ej scenerii jest ich wiêcej, jednak pokaza³em tutaj tylko czê¶æ pliku krzyzowa2.scn).

Naszym trzecim krokiem bêdzie zmiana wpisu.

Chcemy, aby w drugim sk³adzie zamiast EU07-150 znajdowa³a siê ET22-094. Usuwamy, wiêc linijkê
node -1 0 eu07-150 dynamic pkp\4e_v1 4e-150.tga 4e 0.0 headdriver 35 0 enddynamic
i w jej miejsce umieszczamy wpis
node -1 0 ET22-094 dynamic PKP\ET22_v1 201E-094.tga 201E 0.0 headdriver 35 0 enddynamic


Aby dowiedzieæ siê jak tworzyæ wpisy do scenerii, zapoznaj siê z podstron±: Wpisy do ka¿dego pojazdu.

Je¶li chcemy, aby poprzedni tabor jakim jest w tym przypadku EU07-150 by³ do "odzyskania" (bez robienia kopii zapasowych wpisu) dodajemy przed starym wpisem znacznik komentarza
//
Wygl±daæ to bêdzie tak:
//node -1 0 eu07-150 dynamic pkp\4e_v1 4e-150.tga 4e 0.0 headdriver 35 0 enddynamic
node -1 0 ET22-094 dynamic PKP\ET22_v1 201E-094.tga 201E 0.0 headdriver 35 0 enddynamic
node -1 0 575100-48296-8 dynamic pkp\1xxa_v1 pdn_296-8.tga 101c 0.0 nobody 35 0 enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 wlabo_118-3.tga g77 0.0 nobody 35 15 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 wlabo_118-3.tga g77 0.0 nobody 35 75 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 bdnu_160_2.tga 111a 0.0 nobody 35 50 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 bdnu_160_1.tga 111a 0.0 nobody 35 75 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 adu_160_tlk.tga 111a 0.0 nobody 35 10 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 bdnu_160_1.tga 111a 0.0 nobody 35 15 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 bdnu_160_2.tga 111a 0.0 nobody 35 75 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 bdnu_160_1.tga 111a 0.0 nobody 35 50 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 112a11.tga 111a 0.0 nobody 35 75 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 bdu_120.tga 111a 0.0 nobody 35 50 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 bdnu_160_1.tga 111a 0.0 nobody 35 75 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 111a17.tga 111a 0.0 nobody 35 75 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 bdnu_090-7.tga 111a 0.0 nobody 0 75 passengers enddynamic

A gdy ju¿ znudzi nam siê jazda ET22 i bêdziemy chcieli powróciæ do stanu pocz±tkowego to usuwamy // (sprzed wpisu EU07) i dodajemy // przed wpisem ET22 (gdyby¶my jednak znowu chcieli kiedy¶ powróciæ do ET22).

Gdy ju¿ u³o¿ymy sk³ady na takie jak nas interesuj±, zapisujemy plik krzyzowa2.scn, wy³±czamy starter Rainsted.exe i uruchamiamy go ponownie (o ile przed dokonaniem zmian w pliku SCN by³ w³±czony), uruchamiamy symulator i cieszymy siê zmienionym w³asnorêcznie sk³adem :)

Dla dociekliwych:

Struktura wpisu trainset jest nastêpuj±ca:
trainset NAZWA_ROZK£ADU_JAZDY_POCI¡GU NAZWA_TORU_STARTOWEGO ODLEG£OŠÆ_OD_POCZ¡TKU_TORU_STARTOWEGO PRÊDKOŠÆ_POCZ¡TKOWA_SK£ADU
zatem we wpisie
trainset ex6435 krzyzowa_tor6end 1.0 0.0
mamy sk³ad o rozk³adzie jazdy ex6435, umieszczony na torze krzyzowa_tor6end w odleg³o¶ci 1.0 m od jego pocz±tku, poruszaj±cy siê z prêdko¶ci± pocz±tkow± 0.0 km/h.


Autorzy: Patrykos, mechatronik.
Aktualizacja: libertyn89, Maciej
Poprawki: Quark-t