Istniej± dwie metody zmieniania sk³adów w scenerii. Pierwsza jest przeznaczona g³ównie dla mniej zaawansowanych u¿ytkowników i dotyczy sytuacji, w której chcemy zmieniæ sk³ad w scenerii jednorazowo, tak, aby po ponownym uruchomieniu startera
Rainsted.exe sk³ady na scenerii powróci³y do stanu pierwotnego.
Oto jej opis.
Dziêki programowi
RAINSTED.exe autorstwa Ra mo¿emy zestawiaæ sk³ady z poziomu startera. Oto krótka instrukcja (na podstawie opisu umieszczonego przez Ra):
Aby edytowaæ sk³ad w scenerii, po uruchomieniu startera trzeba:
- ustawiæ tryb pracy na normalny lub wy¿szy (zak³adka Ustawienia),
- przej¶æ na zak³adkê Wczytanie i upewniæ siê, ¿e opcja Zapis pliku tymczasowego (w prawym dolnym rogu) jest zaznaczona, je¶li nie, trzeba j± zaznaczyæ,
- wybraæ sceneriê z listy po lewej stronie,
- przej¶æ na zak³adkê Sk³ady,
- wybraæ sk³ad z listy na zak³adce Sk³ady na scenerii,
- wybrany sk³ad mo¿na skopiowaæ do schowka, dodaæ do magazynu lub usun±æ z niego wszystkie pojazdy; w tym celu klikamy na sk³ad prawym przyciskiem myszy i wybieramy interesuj±c± nas opcjê,
- je¶li nie skorzystali¶my z opcji ostatniej mo¿emy wybraæ pojazd z wy¶wietlonego sk³adu (obrazki mini - klikaj±c na nim lewym przyciskiem myszy),
- dla wybranego pojazdu mo¿na zmieniæ teksturê, po³±czenie albo usun±æ go,
- aby dodaæ nowy pojazd trzeba wybraæ zak³adkê Dostêpne pojazdy do edycji sk³adu,
- nastêpnie wybraæ kategoriê pojazdu, typ pojazdu i teksturê,
- przycisn±æ lewy przycisk myszy na obrazku mini wy¶wietlonym po prawej stronie (pojawi siê ³apka),
- przesun±æ kursor myszy do wybranego miejsca w wy¶wietlonym sk³adzie i dopiero wtedy pu¶ciæ lewy przycisk.
- nale¿y pamiêtaæ, ¿e dla lokomotyw dwucz³onowych, a tak¿e przy tzw. ukrotnieniu dwóch lokomotyw w pierwszym cz³onie wybieramy obsadê Headdriver i sprzêg ustawiamy na 63 (spo¶ród check-boxów po prawej stronie nale¿y zaznaczyæ Mechaniczne, Hamulec, Ukrotnienie, Wysokie napiêcie, Przej¶cie i Powietrze. [UWAGA: domy¶lnie zaznaczone s± tylko dwa pierwsze!]). W drugiej sekcji/lokomotywie sprzêg pozostawiamy na 3 (standardowo), natomiast obsadê zmieniamy na Nobody. W przypadku EZT postêpujemy podobnie (równie¿ w przypadku ³±czenia ze sob± dwóch czy nawet trzech jednostek), przy czym w ka¿dym cz³onie (oprócz ostatniego) nale¿y zastosowaæ sprzêg 63.
Druga metoda, opisana poni¿ej, przeznaczona jest dla nieco bardziej zaawansowanych u¿ytkowników. Dotyczy ona sytuacji, gdy chcemy zmieniæ sk³ad w scenerii na sta³e.
Pierwszym krokiem bêdzie uruchomienie notatnika. Wybieramy z menu Plik -> Otwórz i pokazuje siê nam okienko wyboru plików. W opcjach przegl±dania mamy listê wyboru typu pliku. Domy¶lnie jest to txt - zmieniamy na "Wszystkie Pliki". Nastêpnie przechodzimy do katalogu symulatora, a nastêpnie do folderu
Scenery. Wy¶wietl± siê ró¿ne pliki, lecz nas interesuj± pliki z rozszerzeniem
.scn. Otwieramy dla przyk³adu sceneriê o nazwie "krzyzowa2.scn". Po otwarciu wy¶wietla siê taki kod:
//$n Krzy¿owa - Drawowo G³ówne v2.0
//$d Trasa z Krzy¿owej do Drawowa G³ównego.
//$d
//$d
//$d
//$d Po uruchomieniu naciskamy Shift + 1!!!
//$i krzyzowa2.jpg
sky cgskj_blueclouded020.t3d endsky
atmo 0 0 0 2000 3000 0.486 0.51 0.612 endatmo
light 100 300 -200 0.357 0.357 0.357 0.902 0.902 0.902 0.498 0.498 0.498 endlight
include krzyzowa2/sc2.scm end
include krzyzowa2/sc2_tr.scm end
include krzyzowa2/sc2_pods_rozkrz.scm end
include krzyzowa2/sc2_teren.scm end
include krzyzowa2/sc2_jez.scm end
include krzyzowa2/sc2_bud.scm end
include krzyzowa2/sc2_plant.scm end
include krzyzowa2/sc2_events.inc end
include rozi/krzyzowa2-posers.inc end
FirstInit
trainset ex6435 krzyzowa_tor6end 1.0 0.0
//$o Poci±g ekspresowy z Krzy¿owej do Che³minowa przez Markowo Górne i Drawowo G³owne. Zatrzymuje siê tylko w Drawowie G³ównym. Po uruchomieniu naciskamy Shift + 1!!!
//$w type=p,lmax=309,vmin=80,vmax=160,d=1.435
node -1 0 ep09-047 dynamic pkp\ep09_v1 104e-047.tga 104e_2 0.0 headdriver 35 0 enddynamic
node -1 0 505120-00351-4 dynamic pkp\z1_v1 z1_ademnu_160.tga z1 0.0 nobody 35 0 enddynamic
node -1 0 505120-00351-4 dynamic pkp\z1_v1 z1_c4.tga z1 0.0 nobody 35 0 enddynamic
node -1 0 505120-00351-4 dynamic pkp\z1_v1 z1_c4.tga z1 0.0 nobody 35 0 enddynamic
node -1 0 505120-00351-4 dynamic pkp\z1_v1 z1_c3.tga z1 0.0 nobody 35 0 enddynamic
node -1 0 505120-00351-4 dynamic pkp\z1_v1 z1_gw_1-n.tga z1 0.0 nobody 35 0 enddynamic
node -1 0 505120-00351-4 dynamic pkp\z1_v1 z1_b.tga z1 0.0 nobody 35 0 enddynamic
node -1 0 505120-00351-4 dynamic pkp\z1_v1 z1_gw_1-n.tga z1 0.0 nobody 35 0 enddynamic
node -1 0 505120-00351-4 dynamic pkp\z1_v1 z1_gw_1-n.tga z1 0.0 nobody 0 0 enddynamic
endtrainset
trainset pe9742 klonowo_tor2end 1.0 0.0
//$o Wakacyjny poci±g pospieszny Bursztyn z Klonowa do Markowa Górnego przez Krzy¿ow±, Che³minów i Drawowo G³ówne. Zatrzymuje siê w Krzy¿owej i Drawowie. UWAGA!!! Na haku 14 wagonów czyli ponad 340m, podci±gaæ sk³ad pod sam wskaŒnik W4. Po uruchomieniu naciskamy Shift + 1!!!
//$w type=p,lmax=433,vmin=70,vmax=120,d=1.435
node -1 0 eu07-150 dynamic pkp\4e_v1 4e-150.tga 4e 0.0 headdriver 35 0 enddynamic
node -1 0 575100-48296-8 dynamic pkp\1xxa_v1 pdn_296-8.tga 101c 0.0 nobody 35 0 enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 wlabo_118-3.tga g77 0.0 nobody 35 15 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 wlabo_118-3.tga g77 0.0 nobody 35 75 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 bdnu_160_2.tga 111a 0.0 nobody 35 50 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 bdnu_160_1.tga 111a 0.0 nobody 35 75 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 adu_160_tlk.tga 111a 0.0 nobody 35 10 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 bdnu_160_1.tga 111a 0.0 nobody 35 15 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 bdnu_160_2.tga 111a 0.0 nobody 35 75 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 bdnu_160_1.tga 111a 0.0 nobody 35 50 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 112a11.tga 111a 0.0 nobody 35 75 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 bdu_120.tga 111a 0.0 nobody 35 50 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 bdnu_160_1.tga 111a 0.0 nobody 35 75 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 111a17.tga 111a 0.0 nobody 35 75 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 bdnu_090-7.tga 111a 0.0 nobody 0 75 passengers enddynamic
endtrainset
i tak dalej...
Zawsze za poleceniem FirstInit znajduj± siê wpisy poszczególnych sk³adów. Jeden sk³ad znajduje siê pomiêdzy s³owami
trainset... i
endtrainset. W powy¿szym przyk³adzie znajduj± siê dwa sk³ady (w ca³ej scenerii jest ich wiêcej, jednak pokaza³em tutaj tylko czê¶æ pliku krzyzowa2.scn).
Naszym trzecim krokiem bêdzie zmiana wpisu.
Chcemy, aby w drugim sk³adzie zamiast EU07-150 znajdowa³a siê ET22-094. Usuwamy, wiêc linijkê
node -1 0 eu07-150 dynamic pkp\4e_v1 4e-150.tga 4e 0.0 headdriver 35 0 enddynamic
i w jej miejsce umieszczamy wpis
node -1 0 ET22-094 dynamic PKP\ET22_v1 201E-094.tga 201E 0.0 headdriver 35 0 enddynamic
Aby dowiedzieæ siê jak tworzyæ wpisy do scenerii, zapoznaj siê z podstron±: Wpisy do ka¿dego pojazdu.
Je¶li chcemy, aby poprzedni tabor jakim jest w tym przypadku EU07-150 by³ do "odzyskania" (bez robienia kopii zapasowych wpisu) dodajemy przed starym wpisem znacznik komentarza
//
Wygl±daæ to bêdzie tak:
//node -1 0 eu07-150 dynamic pkp\4e_v1 4e-150.tga 4e 0.0 headdriver 35 0 enddynamic
node -1 0 ET22-094 dynamic PKP\ET22_v1 201E-094.tga 201E 0.0 headdriver 35 0 enddynamic
node -1 0 575100-48296-8 dynamic pkp\1xxa_v1 pdn_296-8.tga 101c 0.0 nobody 35 0 enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 wlabo_118-3.tga g77 0.0 nobody 35 15 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 wlabo_118-3.tga g77 0.0 nobody 35 75 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 bdnu_160_2.tga 111a 0.0 nobody 35 50 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 bdnu_160_1.tga 111a 0.0 nobody 35 75 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 adu_160_tlk.tga 111a 0.0 nobody 35 10 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 bdnu_160_1.tga 111a 0.0 nobody 35 15 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 bdnu_160_2.tga 111a 0.0 nobody 35 75 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 bdnu_160_1.tga 111a 0.0 nobody 35 50 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 112a11.tga 111a 0.0 nobody 35 75 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 bdu_120.tga 111a 0.0 nobody 35 50 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 bdnu_160_1.tga 111a 0.0 nobody 35 75 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 111a17.tga 111a 0.0 nobody 35 75 passengers enddynamic
node -1 0 5051-304510-1 dynamic pkp\1xxa_v1 bdnu_090-7.tga 111a 0.0 nobody 0 75 passengers enddynamic
A gdy ju¿ znudzi nam siê jazda ET22 i bêdziemy chcieli powróciæ do stanu pocz±tkowego to usuwamy
// (sprzed wpisu EU07) i dodajemy
// przed wpisem ET22 (gdyby¶my jednak znowu chcieli kiedy¶ powróciæ do ET22).
Gdy ju¿ u³o¿ymy sk³ady na takie jak nas interesuj±, zapisujemy plik krzyzowa2.scn, wy³±czamy starter Rainsted.exe i uruchamiamy go ponownie (o ile przed dokonaniem zmian w pliku SCN by³ w³±czony), uruchamiamy symulator i cieszymy siê zmienionym w³asnorêcznie sk³adem :)
Dla dociekliwych:Struktura wpisu trainset jest nastêpuj±ca:
trainset NAZWA_ROZK£ADU_JAZDY_POCI¡GU NAZWA_TORU_STARTOWEGO ODLEG£OŠÆ_OD_POCZ¡TKU_TORU_STARTOWEGO PRÊDKOŠÆ_POCZ¡TKOWA_SK£ADU
zatem we wpisie
trainset ex6435 krzyzowa_tor6end 1.0 0.0
mamy sk³ad o rozk³adzie jazdy
ex6435, umieszczony na torze
krzyzowa_tor6end w odleg³o¶ci
1.0 m od jego pocz±tku, poruszaj±cy siê z prêdko¶ci± pocz±tkow±
0.0 km/h.
Autorzy: Patrykos, mechatronik.
Aktualizacja: libertyn89, Maciej
Poprawki: Quark-t