Uwaga!Niniejszy poradnik stanowi uzupe³nienie poradnika:
Jak zmieniæ sk³ad w scenerii, z którym powiniene¶ siê zapoznaæ najpierw (miêdzy innymi po to, aby wiedzieæ co robiæ z wpisami).
LOKOMOTYWY, EZT:node -1 0
EU07-150 dynamic
PKP\4E_v1 4E-150.tga 4E 0.0
headdriver 3 0 enddynamic
- -1 - Maksymalna odleg³o¶æ z jakiej widoczny jest model pojazdu (w metrach); -1 to nieskoñczono¶æ, co w praktyce oznacza 2000 m; W celu niewielkiego polepszenia FPS, mo¿na zmniejszyæ tê liczbê np. do 800.
- 0 - Minimalna odleg³o¶æ z jakiej widoczny jest model pojazdu.
- EU07-150 - Nazwa lokomotywy, która bêdzie wy¶wietlana w Rainsted.exe; w przypadku lokomotyw powinna byæ ona unikalna (w lokomotywach wielosekcyjnych i EZT tyczy siê to ka¿dego cz³onu) w obrêbie danej scenerii; natomiast nazwy wagonów mog± siê powtarzaæ.
- dynamic - Typ obiektu. Dynamic w uproszczeniu okre¶la obiekt poruszaj±cy siê po drogach i torach.
- PKP\4E_v1 - Šcie¿ka dostêpu do pojazdu w katalogu Dynamic. By zmieniæ lokomotywê, wystarczy zamiast 4E_v1, wpisaæ nazwê folderu z inn± lokomotyw±. Np. ET22_v1. Innym katalogiem g³ównym (alternatyw± dla PKP) jest np. road, gdzie znajduj± siê pojazdy drogowe, których wpisy s± analogiczne do wpisów pojazdów szynowych
- 4E-150.tga - Nazwa pliku tekstury wraz z rozszerzeniem. Je¶li model nie posiada tekstur wymiennych wpisujemy none.
Informacja dla u¿ytkowników zaawansowanych: Je¶li nie podamy rozszerzenia, to symulator bêdzie próbowa³ wczytaæ teksturê o rozszerzeniu domy¶lnym. Dla exe 735 kB (exe z Dizelpack'a) i starszych jest to rozszerzenie bmp, natomiast dla exe z PC2009 i nowszych mo¿emy zdefiniowaæ domy¶lne rozszerzenie (ma ono wp³yw na ca³y symulator, nie tylko na wpisy taboru!) w pliku eu07.ini. Odpowiada za to wpis defaultext xxx (na przyk³ad: gdy wpiszemy tga zamiast xxx, domy¶lnym rozszerzeniem stanie siê tga). - 4E - Wspólna nazwa pliku *.chk i *.mmd pojazdu, który umieszczamy w scenerii (pliki te znajduj± siê w katalogu Dynamic/PKP/4E_v1).
- headdriver - obsada:
- headdriver - prowadzenie z przedniej kabiny
- reardriver - prowadzenie z tylnej kabiny
- nobody - bez obs³ugi. Stosujemy w cz³onach B lokomotyw dwusekcyjnych (ET40, ET41, ET42), przy ukrotnieniu dwóch lokomotyw (np. 2 x EU07) w drugiej z nich i we wszystkich cz³onach EZT, za wyj±tkiem pierwszego (w nim u¿ywamy headdriver)
- connected - ukrotnienie.
- 3 - liczba definiuj±ca rodzaj po³±czenia z nastêpnym pojazdem (tzw. sprzêg).
Mamy do dyspozycji nastêpuj±ce rodzaje "sprzêgów":- 0 - oznacza brak fizycznego po³±czenia (stosujemy, gdy nasz pojazd jest ostatni w sk³adzie);
- 1 - sprzêg ¶rubowy;
- 2 - przewód g³ówny (czerwony wê¿yk);
- 4 - przewody sterowania wielokrotnego;
- 8 - przewód wysokiego napiêcia (WN);
- 16 - mostek przej¶ciowy;
- 32 - przewód zasilaj±cy (¿ó³ty wê¿yk).
Ró¿ne kombinacje otrzymujemy dodaj±c do siebie liczby odpowiadaj±ce poszczególnym elementom. I tak na przyk³ad:- 0 (stosujemy, gdy nasz pojazd jest ostatni w sk³adzie);
- 3 = sprzêg ¶rubowy (1) + przewód g³ówny (2) - najbardziej powszechny; stosowany do po³±czeñ miêdzy wagonami towarowymi, osobowymi, a tak¿e miêdzy lokomotyw±, a wagonami;
- 35 = sprzêg ¶rubowy (1) + przewód g³ówny (2) + przewód zasilaj±cy (32) - stosowany do po³±czeñ miêdzy wagonami w poci±gach o podwy¿szonym standardzie (EIC itp.);
- 55 = sprzêg ¶rubowy (1) + przewód g³ówny (2) + przewód zasilaj±cy (32) + ukrotnienie (4) + mostek przej¶ciowy (16);
- 63 = sprzêg ¶rubowy (1) + przewód g³ówny (2) + przewód zasilaj±cy (32) + ukrotnienie (4) + przewód WN (8) + mostek przej¶ciowy (16) - stosowany w cz³onie A lokomotyw dwusekcyjnych (ET40, ET41, ET42), przy ukrotnieniu dwóch lokomotyw (tylko w pierwszej z nich), a tak¿e pomiêdzy poszczególnymi cz³onami EZT.
Przyk³adowe wpisy.
Dla lokomotywy dwusekcyjnej:
node -1 0 ET41-101-A dynamic PKP\ET41_v1 ET41-101-A.tga 203E-A 0.0 headdriver 63 0 enddynamic
node -1 0 ET41-101-B dynamic PKP\ET41_v1 ET41-101-B.tga 203E-B 0.0 nobody 3 0 enddynamic
Dla EZT:
node -1 0 EN57-1012ra dynamic PKP\EN57_v1 EN57-1012ra.tga 6baII 0.0 headdriver 63 0 enddynamic
node -1 0 EN57-1012s dynamic PKP\EN57_v1 EN57-1012s.tga 6bsII 0.0 nobody 63 0 enddynamic
node -1 0 EN57-1012rb dynamic PKP\EN57_v1 EN57-1012rb.tga 6bbII 0.0 nobody 0 0 enddynamic
Dla dwóch EZT:
node -1 0 EN57-1012ra dynamic PKP\EN57_v1 EN57-1012ra.tga 6baII 0.0 headdriver 63 0 enddynamic
node -1 0 EN57-1012s dynamic PKP\EN57_v1 EN57-1012s.tga 6bsII 0.0 nobody 63 0 enddynamic
node -1 0 EN57-1012rb dynamic PKP\EN57_v1 EN57-1012rb.tga 6bbII 0.0 nobody 63 0 enddynamic
node -1 0 EN57-1051ra dynamic PKP\EN57_v1 EN57-1051ra.tga 6baII 0.0 nobody 63 0 enddynamic
node -1 0 EN57-1051s dynamic PKP\EN57_v1 EN57-1051s.tga 6bsII 0.0 nobody 63 0 enddynamic
node -1 0 EN57-1051rb dynamic PKP\EN57_v1 EN57-1051rb.tga 6bbII 0.0 nobody 0 0 enddynamic
WAGONY TOWAROWE:node -1 0
5051-503320-2 dynamic
PKP\Eaos_v1 401W-48.tga 401W 0.0
nobody 3 40 coal enddynamic
- -1 - tak samo jak w przypadku lokomotyw.
- 0 - tak samo jak w przypadku lokomotyw.
- 5051-503320-2 - dowolna nazwa. Polecam nazywaæ np. Wagon1, Wagon2, Wagon3 itd., by wy³apaæ na których ewentualnie wagonach siê symulator wysypuje. Nazwy wagonów w scenerii nie musz± byæ unikalne.
- dynamic - jak w przypadku lokomotyw.
- PKP\Eaos_v1 - ¶cie¿ka dostêpu. W tym przypadku Eaos_v1. Dla innych wagonów, np. cystern: Zaes_v1.
- 401W-48.tga - tak samo jak w przypadku lokomotyw.
- 401W - tak samo jak w przypadku lokomotyw.
- nobody - w przypadku wagonu zostawiamy nobody.
- 3 - tak samo jak w przypadku lokomotyw.
- 40 - ilo¶æ ³adunku. O sposobie liczenia ³adunku (w tonach lub na sztuki [pasa¿erowie w wagonach pasa¿erskich]) w tym wagonie informuje plik 401W.chk. Istotny jest wpis LoadQ - pieces oznacza sztuki, natomiast tonns - tony.
- coal - rodzaj ³adunku. O rodzaju ³adunku, który mo¿emy wykorzystaæ w tym wagonie informuje równie¿ 401W.chk; Istotny jest wpis LoadAccepted. Dla tego wagonu mo¿emy wybraæ jeden z kilku dostêpnych rodzajów (Coal, Stone, Wood, Lumber, Sand, Gravel) lub pozostawiæ wagon bez ³adunku. Wtedy w miejscu ilo¶æ ³adunku wpisujemy 0 i NIE WPISUJEMY JEGO RODZAJU. W przeciwnym wypadku przy ³adowaniu symulatora na pewno wyst±pi b³±d.
Przyk³adowe wpisy.
Dla pustej cysterny:
node -1 0 5051-503320-2 dynamic PKP\Zaes_v1 406Ra_dec8.tga 406Ra 0.0 nobody 3 0 enddynamic
Dla cysterny wype³nionej paliwem:
node -1 0 5051-503320-2 dynamic PKP\Zaes_v1 406Ra_dec8.tga 406Ra 0.0 nobody 3 49 Fuel enddynamic
WAGONY PASA¯ERSKIE:Analogicznie jak dla wagonów towarowych. Ró¿nica dotyczy ³adunku - najczê¶ciej stosujemy pasa¿erów (
Passengers). £adunek ten jest liczony w sztukach.
Przyk³adowe wpisy.
Dla wagonu klasy drugiej:
node -1 0 5051-503320-2 dynamic PKP\1xxa_v1 111A13.tga 1xxa 0 nobody 3 0 enddynamic
Dla wagonu klasy drugiej z 30 pasa¿erami:
node -1 0 5051-503320-2 dynamic PKP\1xxa_v1 111A13.tga 1xxa 0 nobody 3 30 Passengers enddynamic
Dla wagonów nocnych:
node -1 0 a16563 dynamic PKP\111a-noc_v1 112a6.tga 112a6 0 nobody 3 0 enddynamic
node -1 0 a48311 dynamic PKP\111a-noc_v1 111a7.tga 111a7 0 nobody 3 0 enddynamic
node -1 0 a12250 dynamic PKP\111a-noc_v1 111a13.tga 111a13 0 nobody 3 0 enddynamic
node -1 0 a32457 dynamic PKP\111a-noc_v1 111a14.tga 111a14 0 nobody 3 0 enddynamic
node -1 0 a17838 dynamic PKP\111a-noc_v1 111a15.tga 111a15 0 nobody 3 0 enddynamic
node -1 0 a50060 dynamic PKP\111a-noc_v1 111a16.tga 111a16 0 nobody 3 0 enddynamic
node -1 0 a42634 dynamic PKP\111a-noc_v1 111a17.tga 111a17 0 nobody 3 0 enddynamic
node -1 0 a37000 dynamic PKP\111a-noc_v1 111a18.tga 111a18 0 nobody 3 0 enddynamic
node -1 0 a42748 dynamic PKP\111a-noc_v1 111a19.tga 111a19 0 nobody 3 0 enddynamic
node -1 0 a13317 dynamic PKP\111a-noc_v1 111a20.tga 111a20 0 nobody 3 0 enddynamic
node -1 0 a42240 dynamic PKP\111a-noc_v1 111a21.tga 111a21 0 nobody 3 0 enddynamic
node -1 0 a14604 dynamic PKP\111a-noc_v1 111a22.tga 111a22 0 nobody 3 0 enddynamic
node -1 0 a39287 dynamic PKP\111a-noc_v1 111a23.tga 111a23 0 nobody 3 0 enddynamic
node -1 0 a31782 dynamic PKP\111a-noc_v1 111a24.tga 111a24 0 nobody 3 0 enddynamic
node -1 0 a36050 dynamic PKP\111a-noc_v1 111a25.tga 111a25 0 nobody 3 0 enddynamic
node -1 0 a20624 dynamic PKP\111a-noc_v1 111a26.tga 111a26 0 nobody 3 0 enddynamic
node -1 0 a32880 dynamic PKP\111a-noc_v1 111a27.tga 111a27 0 nobody 3 0 enddynamic
node -1 0 a24497 dynamic PKP\111a-noc_v1 111a28.tga 111a28 0 nobody 3 0 enddynamic
node -1 0 a16313 dynamic PKP\111a-noc_v1 111a29.tga 111a29 0 nobody 3 0 enddynamic
node -1 0 a37952 dynamic PKP\111a-noc_v1 111a30.tga 111a30 0 nobody 3 0 enddynamic
node -1 0 a34224 dynamic PKP\111a-noc_v1 120a-4.tga 120a-4 0 nobody 3 0 enddynamic
node -1 0 a38122 dynamic PKP\111a-noc_v1 wrbd_160.tga wrbd_160 0 nobody 3 0 enddynamic
node -1 0 a32380 dynamic PKP\bdhpumn-noc_v1 none bdhpumn 0 nobody 3 0 enddynamic
Dla zainteresowanych:
Bardziej szczegó³owy opis umieszczania sk³adów w scenerii autorstwa Jarasa:
Scenerie, wpisy, sk³ady, zdarzenia - warto zajrzeæ Autor: Rootek
Aktualizacja i modyfikacja: libertyn89, Maciej
Poprawki: Quark-t