Dla porządku zebraliśmy listę wszystkich używanych klawiszy. Nie ma możliwości samodzielnego zdefiniowania klawiszy! Klawisze oznaczone jako Num... to klawisze na klawiaturze numerycznej. Dlatego pamiętaj by włączyć NumLock. Użycie zwykłego klawisza 3 nie zastąpi klawisza Num 3! Analogicznie dla pozostałych klawiszy Num... Jeśli posiadasz laptopa bez klawiatury numerycznej skorzystaj z kombinacji Fn + pożądany klawisz.
Klawisz | Wywoływana funkcja | Komentarz |
Shift + j | Załączenie baterii | - |
j | Wyłączenie baterii | - |
Shift + o | Podniesienie tylnego pantografu | Tylko w przypadku pojazdów elektrycznych |
o | Opuszczenie tylnego pantografu | Tylko w przypadku pojazdów elektrycznych |
Shift + p | Podniesienie przedniego pantografu | Tylko w przypadku pojazdów elektrycznych |
p | Opuszczenie przedniego pantografu | Tylko w przypadku pojazdów elektrycznych |
Shift + m | Załączenie wyłącznika szybkiego | Aby załączyć wyłącznik szybki, należy przytrzymać przez chwilę oba klawisze |
m | Wyłączenie wyłącznika szybkiego | - |
Shift + x | Załączenie przetwornicy | - |
x | Wyłączenie przetwornicy | - |
Shift + c | Załączenie sprężarki powietrza | Jeśli sprężarka jest zasilana z przetwornicy (np. EU07), odczekać kilka sekund po jej załączeniu |
c | Wyłączenie sprężarki powietrza | - |
d | Przestawienie nastawnika kierunkowego o jedną pozycję do przodu | Początkowo nastawnik kierunku znajduje się w położeniu neutralnym |
r | Przestawienie nastawnika kierunkowego o jedną pozycję do tyłu | Początkowo nastawnik kierunku znajduje się w położeniu neutralnym |
Klawisz | Wywoływana funkcja | Komentarz |
Obsługa zaworu maszynisty FV4a | ||
Num . | Ustawienie zaworu maszynisty na pozycję napełniania uderzeniowego | Popularna "fala" :) |
Num 4 | Ustawienie zaworu maszynisty na pozycję jazda | Pozycja neutralna stosowana podczas jazdy |
Num 3 | Ustawienie zaworu maszynisty na pozycję o większym stopniu hamowania | Zwiększenie siły hamowania, wielkość skoku zależy od czasu naciskania klawisza |
Num 9 | Ustawienie zaworu maszynisty na pozycję o mniejszym stopniu hamowania | Zmniejszenie siły hamowania, wielkość skoku zależy od czasu naciskania klawisza |
Num 2 | Ustawienie zaworu maszynisty na pozycję pierwszego stopnia hamowania | Odpowiada półsekundowemu użyciu [Num 3] z pozycji jazda (pierwszy stopień hamowania) |
Num 5 | Ustawienie zaworu maszynisty na pozycję hamowania pełnego | Odpowiada dwusekundowemu użyciu [Num 3] z pozycji jazda |
Num 8 | Ustawienie zaworu maszynisty na pozycję hamowania uzupełniającego | Odpowiada dwuipółsekundowemu użyciu [Num 3] z pozycji jazda (hamowanie uzupełniające) |
Num 0 | Ustawienie zaworu maszynisty na pozycję hamowania nagłego | Użyj, aby zahamować pociąg w krytycznych sytuacjach (hamowanie awaryjne) |
3 × Num 9 z pozycji napełniania lub Ctrl + Num 5 | Ustawienie zaworu maszynisty na pozycję odcięcia | Zawór maszynisty ustawiamy na odcięcie przy zmianie kabiny, zanim wybierzemy [Home] (lub [End]) oraz gdy jedziemy w lokomotywie popychającej (patrz scenariusz moczniki_popych). Niektóre krany mają pozycję odcięcia na innej pozycji (Knorr, Oerlikon EP). |
Num 6 | Odluźniacz hamulca lokomotywy | Odhamowanie samej lokomotywy lub przywrócenie zasilania zaworu maszynisty |
Num 1 | Ustawienie kranu hamulca pomocniczego na następną pozycję | Zwiększenie siły hamowania. W EZT służy do obsługi hamulca ręcznego
W pojazdach z falownikiem zwiększa siłę hamowania elektrodynamicznego |
Num 7 | Ustawienie kranu hamulca pomocniczego na poprzednią pozycję | Zmniejszenie siły hamowania. W EZT służy do obsługi hamulca ręcznego
W pojazdach z falownikiem zmniejsza siłę hamowania elektrodynamicznego |
Ctrl + Num 3/Num 9 | Nastawianie regulatora ciśnienia | Można odpowiednio regulować ciśnienie na pozycji jazdy |
Ctrl + Num 1 | Zahamowanie hamulcem ręcznym | W celu zahamowania hamulcem ręcznym należy przytrzymać przez chwilę kombinację tych klawiszy |
Ctrl + Num 7 | Odhamowanie hamulcem ręcznym | W celu odhamowania hamulcem ręcznym należy przytrzymać przez chwilę kombinację tych klawiszy (jeżeli pojazd został wcześniej zahamowany hamulcem ręcznym) |
Klawisz | Wywoływana funkcja | Komentarz |
Shift + b | Ustawienie trybu pracy hamulca na osobowy (P) | Nie dotyczy EZT. Tryb osobowy (P) jest ustawieniem domyślnym. Stosujemy go w przypadku ciągnięcia składów pasażerskich |
Ctrl + b | Ustawienie trybu pracy hamulca na pospieszny (R) | Nie dotyczy EZT. Stosujemy go w przypadku ciągnięcia składów pospiesznych. |
b | Ustawienie trybu pracy hamulca na towarowy (G) | Nie dotyczy EZT. Stosujemy go w przypadku ciągnięcia składów towarowych |
Shift + f | Załączenie rozruchu wysokiego | ET42: połączenie szeregowe członów 2Ls150 (SM03): przełożenie manewrowe |
f | Załączenie rozruchu niskiego | ET42: połączenie równoległe członów 2Ls150 (SM03): przełożenie liniowe |
Shift + L | EZT: załączenie sygnalizacji | Początkowo jest wyłączona |
l | EZT: wyłączenie sygnalizacji | |
l | Wyłącznik styczników liniowych | Pozwala na szybkie odcięcie dopływu prądu do silników trakcyjnych |
Num + | Ustawienie nastawnika jazdy na pozycję następną
Zwiększenie siły zadanej |
W stosunku do pozycji poprzedniej
W zakresie siły pociągowej |
Num - | Ustawienie nastawnika jazdy na pozycję poprzednią
Zmiejszenie siły zadanej |
W stosunku do pozycji poprzedniej
W zakresie siły pociagowej |
Num / | Ustawienie nastawnika bocznikowania na pozycję następną.
W niektórych nowoczesnych ezt z falownikiem ustawienie tempomatu na prędkość aktualną. |
W stosunku do pozycji poprzedniej |
Num * | Ustawienie nastawnika bocznikowania na pozycję poprzednią.
W niektórych nowoczesnych ezt z falownikiem zdjęcie tempomatu. |
W stosunku do pozycji poprzedniej |
n | Odblokowanie przekaźnika nadmiarowego silników | Tylko na zerowej pozycji nastawnika jazdy i bocznikowania |
Ctrl + n | Odblokowanie przekaźnika nadmiarowego przetwornicy i ogrzewania | Działa tylko, gdy hebelek przetwornicy jest w pozycji "wyłączony" |
Shift + z | EZT: załączenie bezpiecznika hamulca EP | Początkowo jest załączony |
z | EZT: wyłączenie bezpiecznika hamulca EP | |
z | Pokazywanie prądów w drugim członie | Dotyczy tylko ET41 |
Klawisz | Wywoływana funkcja | Komentarz |
Shift + i | Włączenie reflektora prawego (światło białe) | - |
i | Wyłączenie reflektora prawego (światło białe) | W przypadku wcześniej włączonego reflektora |
Shift + y | Włączenie reflektora lewego (światło białe) | - |
y | Wyłączenie reflektora lewego (światło białe) | W przypadku wcześniej włączonego reflektora |
Shift + u | Włączenie reflektora górnego (światło białe)
Programator oświetlenia w prawo. |
-
W pojazdach z programatorem. |
u | Wyłączenie reflektora górnego (światło białe)
Programator oświetlenia w lewo. |
-
W pojazdach z programatorem |
i | Włączenie reflektora prawego (światło czerwone) | W przypadku wyłączonego światła białego |
Shift + i | Wyłączenie reflektora prawego (światło czerwone) | W przypadku włączonego reflektora (światło czerwone) |
y | Włączenie reflektora lewego (światło czerwone) | W przypadku wyłączonego światła białego |
Shift + y | Wyłączenie reflektora lewego (światło czerwone) | W przypadku włączonego reflektora (światło czerwone) |
Obsługa tylnych reflektorów – dotyczy: SM03, SM31, SM40, SM42, SP42, TEM2, TEM2U | ||
Ctrl + Shift + i | Włączenie tylnego reflektora prawego (światło białe) | - |
Ctrl + i | Wyłączenie tylnego reflektora prawego (światło białe) | W przypadku wcześniej włączonego reflektora |
Ctrl + Shift + y | Włączenie tylnego reflektora lewego (światło białe) | - |
Ctrl + y | Wyłączenie tylnego reflektora lewego (światło białe) | W przypadku wcześniej włączonego reflektora |
Ctrl + Shift + u | Włączenie tylnego reflektora górnego (światło białe) | - |
Ctrl + u | Wyłączenie tylnego reflektora górnego (światło białe) | - |
Ctrl + i | Włączenie tylnego reflektora prawego (światło czerwone) | W przypadku wyłączonego światła białego |
Ctrl + Shift + i | Wyłączenie tylnego reflektora prawego (światło czerwone) | W przypadku włączonego reflektora (światło czerwone) |
Ctrl + y | Włączenie tylnego reflektora lewego (światło czerwone) | W przypadku wyłączonego światła białego |
Ctrl + Shift + y | Wyłączenie tylnego reflektora lewego (światło czerwone) | W przypadku włączonego reflektora (światło czerwone) |
Klawisz | Wywoływana funkcja | Komentarz |
spacja | Zbijanie CA i SHP | Przytrzymanie tego klawisza powoduje uruchomienie testu czuwaka |
Enter | Załączenie hamulca przeciwpoślizgowego i piasecznicy | W przypadku poślizgu |
Shift + s | EZT: załączenie sygnalizacji drzwi | Początkowo jest wyłączona |
s | EZT: wyłączenie sygnalizacji drzwi | |
s | Załączenie piasecznicy | W przypadku poślizgu. Klawisz należy przytrzymać przez chwilę. Nie działa w wielu pojazdach przez brak zdefiniowanego przełącznika. |
a | Załączenie syreny (ton niski) | Stosujemy ku uciesze łowców Rp1 |
Shift + a | Załączenie syreny (ton wysoki) | Stosujemy ku uciesze łowców Rp1 |
Shift + h | Włączenie ogrzewania pociągu | - |
h | Wyłączenie ogrzewania pociągu | - |
Shift + , | Otwieranie drzwi lewych | Tylko w przypadku EZT |
, | Zamykanie drzwi lewych | Tylko w przypadku EZT |
Shift + . | Otwieranie drzwi prawych | Tylko w przypadku EZT |
. | Zamykanie drzwi prawych | Tylko w przypadku EZT |
/ | Sygnał zamykania drzwi | Tylko w przypadku EZT |
Shift + r | Włączenie radiotelefonu | Jest wlączony przy starcie symulacji |
Ctrl + r | Wyłączenie radiotelefonu | Resetuje radiostop. Wymagane do zasilenia PG po jego zadziałaniu |
- | Niższy kanał radiotelefonu | Zakres zmian jest od 0 (wyłączony) do 8. Wybrany kanał jest wyświetlany w drugiej linijce po naciśnięciu [F2], po znakach "RT:". |
= | Wyższy kanał radiotelefonu | Zakres zmian jest od 0 (wyłączony) do 8. Wybrany kanał jest wyświetlany w drugiej linijce po naciśnięciu [F2], po znakach "RT:". |
Ctrl + Pause/Break | Wyzwolenie radiostopu | Użycie tej kombinacji powoduje wysłanie do wszystkich pojazdów w promieniu 2 km komendy Emerency_brake. Warunkiem jest jednak umieszczenie w FIZ wpisu RadioStop=Yes. |
Klawisz | Wywoływana funkcja | Komentarz |
Klawisze do sterowania różnymi "ciekawostkami" (np. podświetlenie mierników, otwieranie okien w kabinie), tak zwane universale. Działają tylko w kabinach niektórych pojazdów. Proszę zapoznać się z listą taboru, który posiada działające universale. Link. | ||
Shift + [ | Włączenie universala 1 | Nie działa w debugmode! |
[ | Wyłączenie universala 1 | Nie działa w debugmode! |
Shift + ] | Włączenie universala 2 | Nie działa w debugmode! |
] | Wyłączenie universala 2 | Nie działa w debugmode! |
Shift + ; | Włączenie universala 3 | - |
; | Wyłączenie universala 3 | - |
Shift + ' | Włączenie universala 4 | - |
' | Wyłączenie universala 4 | - |
Ctrl + Shift + ; | Włączenie światła w kabinie | - |
Ctrl + ; | Wyłączenie światła w kabinie | - |
Ctrl + Shift + ' | Włączenie przyciemnienia światła w kabinie | - |
Ctrl + ' | Wyłączenie przyciemnienia światła w kabinie | - |
Klawisz | Wywoływana funkcja | Komentarz |
F1 | Wyświetlenie aktualnej godziny | - |
F2 | Wyświetlenie informacji o najbliższym pojeździe | Przy odległości do 2 metrów od danego pojazdu (działa tylko przy widoku z zewnątrz) |
F3 | Wyświetlenie rozkładu jazdy | - |
F4 | Wyjście z kabiny maszynisty | W przypadku przebywania w kabinie |
F4 | Wejście do kabiny maszynisty | W przypadku przebywania poza kabiną |
F5 | Wejście do innego pojazdu | W przypadku przebywania poza kabiną (klawisz F4) można wejść do znajdującego się w pobliżu innego pojazdu sterowanego przez AI, pod warunkiem, że on stoi albo porusza się z niewielką prędkością. Wejście i przejęcie pojazdu następuje poprzez naciśnięcie klawisza F5. |
Shift + F6 | Dwukrotne przyspieszenie symulacji | Działa tylko w trybie debugmode. |
Ctrl + F6 | Pięciokrotne przyspieszenie symulacji | Działa tylko w trybie debugmode. |
Ctrl + Shift + F6 | Dziesięciokrotne przyspieszenie symulacji | Działa tylko w trybie debugmode. |
F7 | Włączenie trybu wireframe | Dotyczy tylko trybu debugmode. |
F8 | Wyświetlenie ilości FPS oraz ilości wyświetlonych sektorów | - |
F9 | Wyświetlanie wersji pliku wykonywalnego symulatora | - |
F10 | Nieodwracalne wyjście z symulatora | Po przyciśnięciu F10 pojawi się prośba o potwierdzenie zakończenia programu klawiszem y. Naciśnięcie innego klawisza niż y w trybie F10 wyłącza ten tryb. |
Ctrl + Shift + F12 | Przełączenie trybu normalnego na testowy (debugmode) i odwrotnie | - |
Shift + F12 | Awaryjne włączenie loga | Jeżeli log był wyłączony |
F12 + 1 | Włączenie logowania do pliku log.txt | UWAGA! Aby włączyć tę funkcję należy najpierw kliknąć F12, a po chwili kliknąć 1 |
F12 + 2 | Włączenie okna tekstowego loga | UWAGA! Aby włączyć tę funkcję należy najpierw kliknąć F12, a po chwili kliknąć 2 |
Pause/Break | Włączenie pauzy | Podczas symulacji |
Pause/Break | Wyłączenie pauzy | Po uprzednim jej załączeniu |
Esc | Włączenie przyspieszenia | Naciśnięcie tego klawisza powoduje pięciokrotne przyspieszenie czasu symulacji (przy liczeniu samej fizyki). Jest to szczególnie przydatnie podczas testowania fizyki i charakterystyk. Funkcja ta nie przyspiesza czasu. Działa tylko w trybie debugmode. |
- | Zmiana kanału radiotelefonu | Zmniejszenie |
= | Zmiana kanału radiotelefonu | Zwiększenie |
Klawisz | Wywoływana funkcja | Komentarz |
↑ | Przesunięcie kamery w przód | Wewnątrz i na zewnątrz kabiny |
↓ | Przesunięcie kamery w tył | Wewnątrz i na zewnątrz kabiny |
← | Przesunięcie kamery w lewo | Wewnątrz i na zewnątrz kabiny |
→ | Przesunięcie kamery w prawo | Wewnątrz i na zewnątrz kabiny |
Ctrl + ← | Przeniesienie kamery do widoku z lewego lusterka | Wewnątrz kabiny |
Ctrl + → | Przeniesienie kamery do widoku z prawego lusterka | Wewnątrz kabiny |
Ctrl + Shift + ← | Widok w lewo (prostopadły do boku lokomotywy) | Wewnątrz kabiny |
Ctrl + Shift + → | Widok w prawo (prostopadły do boku lokomotywy) | Wewnątrz kabiny |
PageUp | Przesunięcie kamery w górę | Wewnątrz i na zewnątrz kabiny |
PageDown | Przesunięcie kamery w dół | Wewnątrz i na zewnątrz kabiny |
Insert | Łączenie sprzęgów | Na zewnątrz kabiny, nie dalej niż 2 metry od sprzęgów, tylko pojazdy do 500 m od prowadzonej lokomotywy i stojące na tym samym torze. W następnym dziale znajduje się opis podczepiania i odczepiania lokomotywy do/od składu. |
Delete | Rozłączanie sprzęgów | Na zewnątrz kabiny, nie dalej niż 2 metry od sprzęgów, tylko pojazdy do 500 m od prowadzonej lokomotywy i stojące na tym samym torze. W następnym dziale znajduje się opis podczepiania i odczepiania lokomotywy do/od składu. |
Ctrl + Num 6 | Włączenie/wyłączenie hamulca pojazdu | Na zewnątrz kabiny, nie dalej niż 5 metrów od pojazdu, tylko pojazdy do 500 m od prowadzonej lokomotywy i stojące na tym samym torze |
Shift + t | Zakładanie Sygnałów Końca Pociągu | Na zewnątrz kabiny, w pobliżu pojazdu, na który chcemy założyć SKP Uwaga: nie wszystkie pojazdy posiadają SKP. |
t | Ściąganie Sygnałów Końca Pociągu | Na zewnątrz kabiny, w pobliżu pojazdu, z którego chcemy zdjąć SKP Uwaga: nie wszystkie pojazdy posiadają SKP. |
Shift + h | Zmiana nastawy hamulca próżny/ładowny | Na zewnątrz kabiny |
h | Zmiana nastawy hamulca próżny/ładowny | Na zewnątrz kabiny |
Klawisz | Wywoływana funkcja | Komentarz |
Shift + e | Odłączenie uszkodzonych silników | Działa tylko gdy znajdujemy się w przedziale maszynowym |
Shift + v | Sprężarka pomocnicza | Działa tylko gdy znajdujemy się w przedziale maszynowym. Podnosi ciśnienie w zbiorniku pantografów, co umożliwia ich podniesienie w sytuacji, gdy ciśnienie w zbiorniku głównym jest za małe - szczegółowy opis działania na stronie dot. sterowania |
Ctrl + v | Kurek trójdrogowy | Odłącza zbiornik pantografów od zbiornika głównego - szczegółowy opis działania na stronie dot. sterowania |
Ctrl + Shift + v | Kurek trójdrogowy | Połączenie zbiornika pantografów ze zbiornikiem głównym (jeżeli wcześniej został odłączony) - szczegółowy opis działania na stronie dot. sterowania |
Shift + q | Uruchomienie autopilota | Przekazujemy sterowanie komputerowi. |
q | Wyłączenie autopilota | Po uprzednim jego włączeniu. |
End | Przejście w kierunku kabiny B | Kabina A, to najczęściej ta, w której rozpoczęto symulację |
Home | Przejście w kierunku kabiny A | W przypadku przebywania w kabinie B |
012…9 | Obsługa różnych pozycji kamery | W trybie swobodnego latania (klawisz F4) przyciśnięcie klawisza z cyfrą (z górnej linii klawiatury [nienumerycznej]) zapamiętuje pozycję kamery, o ile nie była ona wcześniej ustawiona. Kolejne naciśnięcia będą przenosić do tego miejsca (zmiana nie będzie już możliwa). Pozycja kamery jest również zapisywana w logu, aby można było ją skopiować do scenerii. |
Oprócz tego kombinacje klawiszy: Shift + 0, Shift + 1, ..., Shift + 9 służą do uruchamiania zdarzeń, zdefiniowanych uprzednio w scenerii. Być może brzmi to groźnie i niezrozumiale. Spokojnie :) Chodzi o to, że nie na każdej trasie np. Shift + 2 zadziała. Nie należy się o to martwić, gdyż we wszystkich sceneriach, które do poprawnego działania wymagają użycia tych klawiszy stosowna informacja jest podana w starterze. Poza tym w MaSzynie 15.04 poprawiono większość scenerii i nie ma już konieczności używania tych kombinacji klawiszy.
Autorem klawiszologii jest Benek.