RUSZANIE I JAZDA LOKOMOTYW¡ ELEKTRYCZN¡Opis dotyczy zasadniczo wszystkich elektrowozów, jakie znajduj± siê w symulatorze (EU07, EP07, EP08, EP09, ET21, ET22 [tak¿e wersja ET22-2000_v2], EP05, EU05, ET40, ET41, ET42, EU04, 181). Ró¿nice pomiêdzy poszczególnymi lokomotywami dotycz± g³ównie sterowania hamulcem, co zosta³o opisane w dalszej czê¶ci poradnika. Na koñcu poradnika opisane s± dodatkowo zmiany w sposobie sterowania ET22-2000 oraz ET42.
Wybieramy kierunek jazdyd jazda do przodu (pozycja „Naprzód”)
r jazda do ty³u
Uwaga: je¶li nastawnik kierunkowy znajduje siê w pozycji „Naprzód”, to chc±cy zmieniæ kierunek jazdy na przeciwny nale¿y u¿yæ klawisza
r dwukrotnie. Analogicznie w drug± stronê.
Uruchamiamy lokomotywêShift +
j za³±cza bateriê
Nast±pi w³±czenie czuwaka, który nale¿y wy³±czyæ klawiszem
SPACJA.
UWAGA! Wcze¶niej nale¿y ustawiæ nastawnik kierunkowy na pozycjê niezerow± klawiszami
d lub
r.
Shift +
o/
p podnosi siê tylny/przedni pantograf (wzglêdem kabiny aktualnie obsadzonej).
Poczekaj chwilê, a¿ woltomierz WN (wysokiego napiêcia) wska¿e napiêcie ok. 3400 V.
UWAGA!
Je¿eli pantografy siê nie podnosz± z powodu zbyt ma³ego ci¶nienia w zbiorniku g³ównym nale¿y za³±czyæ sprê¿arkê pantografów (pomocnicz±)
Shift+
V. Jednak przed za³±czeniem sprê¿arki pantografów nale¿y od³±czyæ zbiornik pantografu od zbiornika g³ównego za pomoc± kurka trójdrogowego
Ctrl+
V, poniewa¿ sprê¿arka pantografów ma zbyt ma³± wydajno¶æ, aby napompowaæ zbiornik g³ówny. Po podniesieniu pantografów i w³±czeniu g³ównej sprê¿arki nale¿y ponownie po³±czyæ zbiornik pantografów ze zbiornikiem g³ównym
Shift+
Ctrl+
V, inaczej pantografy opadn± po pewnym czasie z powodu nieszczelno¶ci instalacji pneumatycznej pantografów. Niektóre lokomotywy maj± nastawê podtrzymania cz³onu ci¶nieniowego wy³±cznika szybkiego ustawion± wy¿ej, ni¿ opuszczania pantografów. Gdy mimo napiêcia na obwodzie g³ównym wy³±cznik nie chce trzymaæ, nale¿y nabiæ wiêksze ci¶nienie w zbiorniku pomocniczym.
Shift +
m za³±cza siê wy³±cznik szybki.
Nale¿y przytrzymaæ oba klawisze przez chwilê, zazwyczaj ok. 1-2 sekundy.
Shift +
x w³±cza siê przetwornica.
Shift +
c w³±cza siê sprê¿arka, ci¶nienie w zbiorniku g³ównym ro¶nie.
W przypadku czê¶ci lokomotyw i EZT, np. EU07, EP09, EN57, nale¿y zaczekaæ chwilê, a¿ przetwornica w pe³ni siê uruchomi. Dopiero wówczas mo¿na uruchomiæ sprê¿arkê.
Gdy ci¶nienie w zbiorniku g³ównym osi±gnie warto¶æ 7 atmosfer mo¿na odhamowaæ sk³adNum 4 pozycja jazda, czekamy, a¿ ci¶nienie w przewodzie g³ównym osi±gnie 5 atmosfer
Mo¿na jeszcze u¿yæ nape³nienia uderzeniowego, jednak nale¿y bardzo uwa¿aæ, aby nie „prze³adowaæ” sk³adu, zw³aszcza je¶li ci±gniemy wagony Bdhpumn, WLABd oraz Z1.
Wybieramy zakres pr±du (nie dotyczy wszystkich elektrowozów). Wysoki zakres pr±du pozwala na stosowanie wiêkszego natê¿enia przy szeregowym po³±czeniu silników.Shift +
f wysoki rozruch
f niski rozruch
Mo¿na w³±czyæ ogrzewanie poci±gu (nie dotyczy wszystkich elektrowozów)Shift +
h w³±cznik ogrzewania poci±gu
h wy³±czenie ogrzewania
Rozpoczynamy jazdêNaciskamy
Num + (na klawiaturze numerycznej) i czekamy chwilkê a¿ w³±cz± siê styczniki (na pulpicie zapali siê odpowiednia lampka), a nastêpnie dodajemy kolejne pozycje nastawnika za pomoc±
Num +.
Num + przesuniêcie nastawnika o jedn± pozycjê do przodu
Num - przesuniêcie nastawnika o jedn± pozycjê wstecz
Pozycje nastawnika reguluj± natê¿enie pr±du, dziêki czemu lokomotywa jedzie szybciej. Gdy zga¶nie odpowiednia lampka oznacza to, ¿e jeste¶my na pozycji bezoporowej. Mo¿emy zwiêkszaæ pr±d os³abiaj±c pole wzbudzenia silników.Num / zwiêkszenie bocznikowania o jedn± pozycjê.
Num * zmniejszenie bocznikowania o jedn± pozycjê.
Uwaga: w niektórych lokomotywach bocznik znajduje siê w kole nastawnika jazdy. Z tego wzglêdu nie obs³ugujemy go poprzez
Num */
Num /, a zwyczajnie za pomoc±
Num +/
Num -. S± to lokomotywy m.in. EP05, EU05.
Nale¿y pamiêtaæ, aby nie przekroczyæ natê¿enia ok. 650 A (w praktyce ka¿da lokomotywa ma inaczej ustawione przekaŒniki nadmiarowe; na przyk³ad w symulatorowym ET22 jest to 600 A) na grupê, poniewa¿ zadzia³a przekaŒnik nadmiarowy. Gdy tak siê stanie, na pulpicie zapali siê czerwona lampka i zostanie przerwany dop³yw pr±du do silników. Lokomotywa przestanie przy¶pieszaæ (chyba, ¿e jedziemy z górki ;)) Aby odblokowaæ przekaŒnik nadmiarowy schodzimy nastawnikiem jazdy (i ewentualnie bocznikowania) "do zera" i naciskamy n.Num * zmniejszenie bocznikowania o jedn± pozycjê (przytrzymujemy, aby zej¶æ "do zera")
Num - przesuniêcie nastawnika o jedn± pozycjê wstecz (przytrzymujemy, aby zej¶æ "do zera")
n odblokowanie przekaŒnika nadmiarowego
Podczas jazdy nale¿y pamiêtaæ o "zbijaniu" urz±dzeñ czujno¶ci SHP i CA. Zadzia³anie urz±dzeñ czujno¶ci sygnalizowane jest zapaleniem siê dwóch czerwonych lampek. Po paru sekundach, je¿eli nie nast±pi "zbicie" urz±dzenia, zostanie aktywowany "brzêczyk" (g³o¶ny sygna³ dŒwiêkowy), a nastêpnie po paru sekundach wdro¿one zostanie hamowanie nag³e. Je¿eli zagapili¶my siê i zadzia³a³ hamulec, czekamy a¿ poci±g siê zatrzyma, "zbijamy" SHP/CA i odhamowujemy sk³ad.SPACJA zbijanie SHP i CA
Czasami mo¿e siê zdarzyæ, ¿e wpadniemy w po¶lizg. Po¶lizg sygnalizowany jest lampk± na pulpicie. Gdy wpadniemy w po¶lizg mo¿emy:s u¿yæ piasecznicy (podsypaæ piasek)
ENTER u¿yæ przyhamowania (cylinder hamulcowy lokomotywy nape³niany jest do ustalonej warto¶ci)
Po¶lizg jest bardzo niebezpieczny dla silników lokomotywy i musimy go jak najszybciej usun±æ. Je¿eli tego nie zrobimy, mo¿e doj¶æ do uszkodzenia silników. Gdy do tego dojdzie uruchamia siê wy³±cznik szybki i gasn± wszystkie lampki na pulpicie. Sprawdzamy przyciskiem F2 damage status i je¿eli pokazuje on "Engine damaged" przechodzimy do maszynowni klawiszem END lub HOME i od³±czamy uszkodzone silniki.Shift +
e od³±czenie uszkodzonych silników
Obs³uga kranu hamulca FV4a (EU07, EP07, EP08, EP09, ET21 [wersja 3e3-zez], ET22 [tak¿e wersja ET22-2000_v2], EP05, EU05, ET40, ET41, ET42, 181)Num . - nape³nianie
Num 4 - jazda
Wszystkie pozycje poni¿ej jazdy w kranie hamulcowym, to pozycje hamowania.Num 9 r±czka do przodu, zmniejszamy spadek powietrza
Num 3 r±czka do siebie, zwiêkszamy spadek powietrza
Pozycje ró¿ni± siê spadkiem ci¶nienia. Ostatnia pozycja, czyli "godzina szósta" to hamowanie nag³e, czyli po³±czenie przewodu g³ównego z atmosfer±. Lokomotywa posiada tak¿e hamulce dzia³aj±ce tylko na lokomotywê.Num 7 r±czka od siebie, usuwamy powietrze z cylindra
Num 1 nape³niamy cylinder, lokomotywa hamuje
Obs³uga kranu hamulca H14K1 (EU04, ET21 [wersja 3e2])¯eby zahamowaæ poci±g najlepiej pos³ugiwaæ siê klawiszami
Num 3 i
Num 9.
W celu zahamowania poci±gu z pozycji "jazda"
Num 4 kliknij 3 razy klawiszem
Num 3, przy czym trzecie klikniêcie na ok. 0,5 sekundy. Nastêpnie kliknij klawiszem
Num 9 - powinien nast±piæ spadek ci¶nienia w przewodzie g³ównym o oko³o 0,5 bara.
Je¶li sk³ad hamuje zbyt s³abo naci¶nij
Num 3, a nastêpnie szybko
Num 9. Zabieg taki powtarzaj a¿ do uzyskania oczekiwanej si³y hamowania.
W celu luzowania przestaw kran kamulca w pozycjê "nape³nianie, luzowanie"
Num . lub 3×
Num 9. Po wyluzowaniu sk³adu powróæ do pozycji "jazda"
Num 4 lub 1×
Num 3.
RUSZANIE I JAZDA POJAZDAMI Z FALOWNIKAMI I SILNIKAMI ASYNCHRONICZNYMI
Opis dotyczny wszystkich lokomotyw i EZT sterowanych przez falownik. Opisane s± tylko ró¿nice w stosunku do pojazdów z rozruchem oporowym i silnikami szeregowymi.
Za³±czenie baterii zazwyczaj powoduje jednoczesne uruchomienie komputera pok³adowego, wy¶wietlaj±cego status pojazdu i wskazówki uruchomieniowe. Sprê¿arka jest w³±czania automatycznie wraz z przetwornic±.
Aktualnie obs³ugiwany jest jedynie zadajnik mocy. Si³ê jazdy zadajemy co 10%
Num +, zmniejszamy
Num - W przypadku ezt lub lekkiego sk³adu wagonowego hamujemy hamulcem elektrodynamicznym
Num 1 luzujemy
Num 7 Przy ciê¿szych sk³adach hamujemy hamulcem zespolonym. Komputer automatycznie utrzymuje si³ê poci±gow± i niweluje po¶lizgi. Na postoju automatycznie aktywowany jest hamulec postojowy. Zostaje zwolniony po zadaniu >20% mocy.
W niektórych EZT istnieje mo¿liwo¶æ w³±czenia ogranicznika prêdko¶ci
Num / utrzymuj±cego prêdko¶æ osi±gniêt± w momencie w³±czenia je¶li si³a zadana spowodowa³aby jej przekroczenie. Ogranicznik wy³±cza siê
Num * Zatrzymanie siê i ponowny rozruch respektuje nastawê ogranicznika. Nalezy go w³±czyæ po pierwszym osi±gniêciu prêdko¶ci rozk³adowej i korygowaæ przy jej zmianach.
RUSZANIE I JAZDA LOKOMOTYW¡ SPALINOW¡ Z PRZEK£ADNI¡ ELEKTRYCZN¡Bardzo podobnie jak elektrowozami sterujemy lokomotywami spalinowymi z przek³adni± elektryczn± (SM31, SM41, SM42, SP42, ST44 [tak¿e M62_mod_v1], SU45, SU46, TEM2). Wszystkie (oprócz SM41, gdzie wystêpuje kran H14K1, opis sterowania wy¿ej) posiadaj± kran hamulca FV4a.
Zasadnicza ró¿nica jest taka, ¿e nie podnosimy pantografu i nie wykonujemy bocznikowania (SU45 i SU46 posiadaj± automatyczne, a w SM42 i SP42 jest jednostopniowe za³±czane tak samo jak w lokomotywach elektrycznych).
W czê¶ci z tych lokomotyw, aby ruszyæ z miejsca nale¿y nacisn±æ 2 x
Num +, bowiem na pierwszej pozycji nastawnika (1 x
Num +) zamykaj± siê styczniki liniowe, ale nie przep³ywa przez nie pr±d. Kolejna ró¿nica, to funkcja, jak± spe³nia kombinacja Shift + f. Nie s³u¿y ona do uruchomienia wysokiego rozruchu. W SM42 i SP42 uruchamia tryb jazdy manewrowej, natomiast w pozosta³ych lokomotywach spalinowych nie ma ¿adnej funkcji. Oto opis jego obs³ugi:
Nastawnik na 0 ->
Shift +
f -> ustalamy nastawnikiem pozycjê jazdy -> klawiszami
Num / oraz
Num * zmieniamy wzbudzenie.
Do 4. pozycji nastawnika trzeba jakie¶ wzbudzenie ustawiæ, ¿eby pojechaæ, od 5. mo¿na ruszyæ bez wzbudzania, ale powoli.
Wy³±czenie trybu jazdy manewrowej:
Nastawnik na 0 ->
f
RUSZANIE I JAZDA LOKOMOTYW¡ SPALINOW¡ Z PRZEK£ADNI¡ MECHANICZN¡
SN61
Obs³uga hamulca taka sama, jak w przypadku lokomotyw elektrycznych z kranem FV4a.
- Najpierw nastawiæ kierunek jazdy (d - do przodu, r - do ty³u).
- Potem przesun±æ nastawnik na pierwsz± pozycjê (Num +).
- Teraz mo¿na uruchomiæ rozrusznik (Shift + m).
- Po udanym rozruchu mo¿na przesun±æ nastawnik na nastêpn± pozycje (biegu ja³owego) i poczekaæ na na³adowanie powietrzem zbiornika g³ównego.
- Odhamowujemy sk³ad. Aby ruszyæ nale¿y przestawiæ nastawnik o jeszcze jedn± pozycjê - lokomotywa bêdzie jecha³a na pó³sprzêgle, po osi±gniêciu ok. 7-8 km/h mo¿na wrzucaæ nastêpne, normalne pozycje jazdy (jest ich 5):
0: odciêcie paliwa
1: rozruch silnika
2: bieg ja³owy
3: ruszanie z miejsca
4: 1. pozycja jazdy (15% dawkowania paliwa)
5: 2. pozycja jazdy
6: 3. pozycja jazdy
7: 4. pozycja jazdy
8: 5. pozycja jazdy (100% dawkowania paliwa)
Proszê nie paliæ sprzêg³a.
SM03/04 Obs³uga hamulca taka sama, jak w przypadku lokomotyw elektrycznych z kranem H14K1.
- Uruchom silnik (Shift + m).
- Za³±cz sprê¿arkê (Shift + c).
- Kiedy sprê¿arka "nabije" powietrze mo¿esz odhamowaæ lokomotywê/sk³ad.
- Ustaw kierunek jazdy (d - do przodu, r - do ty³u).
- Wrzuæ I bieg - Num /.
- Dodaj gazu (Num +), lokomotywa powinna ruszyæ.
- Kiedy silnik osi±gnie maksymalne obroty mo¿esz wrzuciæ nastêpny bieg (miêdzy biegami s± sprzêg³a). Operacjê powtarza siê a¿ do osi±gniêcia ostatniego, IV biegu.
- Aby siê zatrzymaæ nale¿y "odci±æ" gaz (Num -), przej¶æ na bieg ja³owy (Num *) i hamowaæ zgodnie z instrukcj±.
Autor opisu dla SM03/04: szogun
RUSZANIE I JAZDA DREZYNAMI
Machajka
- Si³ê poci±gow± wytwarza siê ruszaj±c cyklicznie dzwigni± od siebie Num + i po osi±gnieciu maksymalnego wychylenia do siebie num -.
- Hamujemy trzymaj±c dŒwigniê w jednej pozycji lub hamulcem rêcznym Ctrl + num1 (luzowanie Ctrl + num7)
Dl-2
- Nastaw kierunek jazdy d - do przodu, r - do ty³u.
- Uruchom silnik Shift + m. (d³uga sekwencja rozruchu, trzymaæ >10s albo zga¶nie, przez pierwsze 5s nic siê nie bêdzie dzia³o)
- Dodaj gazu Num + albo silnik zga¶nie. Nabierz trochê obrotów na luzie.
- Wrzuæ bieg Num /. Drezyna ruszy. Posiada osiem poziomów przepustnicy (Num + Num -) i cztery biegi (wraz z neutralnym Num / Num *)
- Hamuj hamulcem rêcznym Ctrl + num1 (luzowanie Ctrl + num7)
RUSZANIE I JAZDA EZTOpis dotyczy ED72, EN57. Sposób sterowania EZT jest bardzo podobny do sterowania elektrowozów. Zasadnicza ró¿nica jest taka, ¿e nie ma osobnej dŒwigni nastawnika bocznikowania. Bocznikowanie nastêpuje po przej¶ciu nastawnikiem jazdy na wy¿sze pozycje jazdy. Dodatkowo, przy wybieraniu kierunku jazdy mamy mo¿liwo¶æ przesuniêcia nastawnika kierunkowego o dwie pozycje do przodu (2 razy
d z pozycji pocz±tkowej) na pozycjê „Naprzód II”. Umo¿liwia ona szybszy rozruch ni¿ na pozycji „Naprzód I”. Stosujemy j± przede wszystkim wtedy, gdy chcemy rozwin±æ prêdko¶ci ponad 70-80 km/h.
W EZT dodatkowe funkcje przyjmuj± nastêpuj±ce kombinacje klawiszy:
Shift +
,/
, otwieranie/zamykanie drzwi lewych
Shift +
./
. otwieranie/zamykanie drzwi prawych
/ sygna³ odjazdu
Opis hamowania w ED72, EN57 (w wersji z systemem hamulca Oerlikon elektropneumatyczny)
Podczas jazdy kran powinien znajdowaæ siê w pozycji "jazda"
Num 4.
Gdy chcemy zahamowaæ wpuszczamy do cylindrów powietrze. W tym celu ustawiamy kran w pozycji "hamowanie ep" (klawisz
Num 3), a nastêpnie powracamy do pozycji "jazda" (
Num 9 lub
Num 4). Ilo¶æ powietrza, jaka trafi³a do cylindrów, a co za tym idzie si³a hamowania zale¿y od czasu, w jakim kran pozostawa³ w pozycji "hamowanie ep". Je¶li hamujemy zbyt gwa³towanie, mo¿emy wypu¶ciæ nieco powietrza z cylindrów lub wyluzowaæ sk³ad ca³kowicie. W tym celu przestawimy kran hamulca w pozycjê "luzowanie" - trzymamy klawisz
Num .. Gdy przestaniemy naciskaæ klawisz
Num . kran samoczynnie powróci w pozycjê "jazda".
Opis hamowania w EN57 (w wersji z systemem hamulca Knorr elektropneumatyczny)
[W symulatorze dzia³a tylko w jednostce EN57-001]
Po uruchomieniu symulatora nale¿y odhamowaæ sk³ad -
Num ..
Podczas jazdy kran powinien znajdowaæ siê w pozycji "luzowanie ep, jazda pn"
Num 4.
Gdy chcemy zahamowaæ wpuszczamy do cylindrów powietrze. W tym celu ustawiamy kran w pozycji "hamowanie ep" (klawisz
Num 3) i wciskamy dŒwigniê pod r±czk± (s³u¿y do tego klawisz
Enter). Nastêpnie puszczamy dŒwigniê i powracamy do pozycji "luzowanie ep, jazda pn" (
Num 9 lub
Num 4). Si³a hamowania zale¿y od czasu, w jakim kran (wraz ze wci¶niêt± dŒwigni±!) pozostawa³ w pozycji "hamowanie ep". Je¶li hamujemy zbyt gwa³towanie, mo¿emy wypu¶ciæ nieco powietrza z cylindrów lub wyluzowaæ sk³ad ca³kowicie. W tym celu wciskamy dŒwigniê
Enter.
RUSZANIE I JAZDA ET22-2000Uproszczona dokumentacja rozruchowa lokomotywy ET22 Serii 2000.
Po podniesieniu pantografu proszê w³±czyæ monitor:
Shift +
;Nastêpnie postêpujemy jak w tradycyjnej ET22: wy³±cznik szybki, przetwornica, sprê¿arka.
Po odhamowaniu lokomotywy (obs³uga hamulca jak w niezmodernizowanej wersji ET22) nale¿y wybraæ kierunek jazdy -
d/
r.
Rozruch odbywa siê w nastêpuj±cy sposób.
1.1 Nastawnik jazdy
Nastawnik ma 4 pozycje oznaczone kolejno jako: „0”, „-”, „=”, „+”.
a) pozycja „0” — jazda z wybiegu: silniki zostaj± od³±czone od zasilania, brak si³y poci±gowej;
b) pozycja „-” — zmniejszanie si³y poci±gowej: w czasie przytrzymywania dŒwigni nastêpuje zmniejszenie si³y poci±gowej;
c) pozycja „=” — ustalenie si³y poci±gowej: utrzymywana jest zadana si³a poci±gowa do najbli¿szej pozycji jazdy d³ugotrwa³ej;
d) pozycja „+” — zwiêkszanie si³y poci±gowej: si³a poci±gowa jest cyklicznie zwiêkszana do osi±gniêcia ostatniej pozycji rozruchowej.
1.2 Korzystanie z nastawnika jazdy:
a) przyspieszanie: aby przyspieszyæ, nale¿y przytrzymaæ przez chwilê nastawnik w pozycji „+” i powróciæ do pozycji „=”. Pojazd dokona samoczynnego rozruchu do najbli¿szej pozycji umo¿liwiaj±cej d³ugotrwa³± jazdê;
b) ustalenie prêdko¶ci: nale¿y przytrzymaæ nastawnik w pozycji „-” tak d³ugo, a¿ nie zostanie za³±czona ¿±dana pozycja jazdy d³ugotrwa³ej. Je¿eli powrót dŒwigni do pozycji „=” nast±pi na pozycji oporowej, pojazd samoczynnie ustali najbli¿sz± mo¿liw± wy¿sz± pozycjê jazdy d³ugotrwa³ej. Przyk³ad: aby przej¶æ do pozycji S, jad±c na pozycji rozruchowej R, nale¿y poczekaæ, a¿ zostan± miniête wszystkie pozycje uk³adów R i SR. W przypadku wcze¶niejszego powrotu dŒwigni, w³±czona zostanie pozycja SR b±dŒ R.
c) jazda z wybiegu lub hamowanie: powrót do jazdy z wybiegu mo¿e nast±piæ na dwa sposoby: bezpo¶rednie przestawienie dŒwigni do pozycji „0” b±dŒ utrzymanie dŒwigni w pozycji „-” a¿ zostanie przerwany przep³yw pr±du. Mo¿na wtedy powróciæ do pozycji „N”.
RUSZANIE I JAZDA ET42Ogólne zasady sterowania t± lokomotyw± s± takie same, jak w przypadku pozosta³ych lokomotyw elektrycznych. Dodane zosta³y jedynie pewne funkcje charakterystyczne dla tej serii.
1. W³±czenie prêdko¶ciomierza i kontrolek na pulpicie.
W lokomotywie ET42 w rzeczywisto¶ci, podczas uruchamiania lokomotywy, nale¿y za³±czyæ sygnalizacjê prze³±cznikiem na pulpicie. Bez niej kontrolki oraz prêdko¶ciomierz nie bêd± zasilane. Aby za³±czyæ sygnalizacjê nale¿y wcisn±æ
Shift +
>.
2. Obs³uga hamulca elektrodynamicznego.
ET42 posiada hamulec elektrodynamiczny, jednak¿e dzia³aj±cy inaczej ni¿ chocia¿by w EP09. Jego u¿ycie polega na wrzuceniu nastawnika bocznikowania w pozycjê -1 (klawiszem
Num *), a nastêpnie zwiêkszaniu si³y hamowania nastawnikiem jazdy (klawiszem
Num +). Je¿eli jeste¶ pewien, ¿e zrobi³e¶ wszystko prawid³owo, a mimo to lokomotywa nie chce ruszyæ po przestawieniu nastawnika na pierwsz± pozycjê, zejdŒ na 0 (klawiszem
Num -) i naci¶nij
Num /. Spowoduje to przestawienie nastawnika bocznikowania w pozycjê neutraln± (tym samym wy³±czenie hamulca ED) i umo¿liwi jazdê.
3. Rozdzielenie tonów syreny na dwa przyciski.
W ET42 niski i wysoki ton syreny s± rozdzielone na dwa prze³±czniki. Niski ton obs³uguje siê tak, jak w innych lokomotywach, poprzez klawisz
a. Natomiast wysoki ton uruchamia siê prze³±cznikiem GWIZDEK, podpiêtym w symulatorze pod klawisz
/.
4. Zmiana uk³adu po³±czenia silników.
W lokomotywie ET42 nie dzia³a wysokich rozruch. U¿ycie klawiszy
Shift +
f powoduje zmianê uk³adu po³±czenia silników, co u³atwia ruszanie z ciê¿szym sk³adem oraz utrzymywanie niskich prêdko¶ci, bez konieczno¶ci jazdy na oporach. Podczas jazdy na zmienionym uk³adzie nastawnik dochodzi jedynie do 25 pozycji i niemo¿liwe jest bocznikowanie. Aby przywróciæ normalny uk³ad po³±czenia nale¿y zej¶æ nastawnikiem jazdy na 0 (klawisz
Num -) i wcisn±æ
f. Po wykonaniu tych czynno¶ci mo¿na kontynuowaæ rozruch.
UWAGA!
AI ma problem z obs³ug± lokomotywy ET42. Ma to zwi±zek z hamulcem ED. AI ustawia nastawnik bocznikowania w pozycjê -1, przez co nie mo¿e ruszyæ lokomotyw±. Aby ET42 jeŒdzi³ bezproblemowo, jako AI nale¿y u¿yæ wersji "dumb" (
112edumb-a i
112edumb-b). Aby dowiedzieæ siê jak dokonywaæ wpisów taboru
przejdŒ do podstrony z opisem jak to zrobiæ. Wykonanie tej czynno¶ci wymaga ingerencji w pliki MaSzyny i nie zaleca siê jej pocz±tkuj±cym u¿ytkownikom.
___________________
Byæ mo¿e pomy¶la³e¶ sobie teraz:
"Hm. No dobrze, wszytko ³adnie. Wiem jak sterowaæ lokomotywami i EZT. Wiem jak hamowaæ i ruszaæ, ale nie wiem kiedy. Sk±d wiedzieæ z jak± prêdko¶ci± siê poruszaæ, kiedy rozpocz±æ hamowanie itp.?"
Podczas jazdy bardzo wa¿na jest obserwacja wskazañ semaforów, tarcz ostrzegawczych, wskaŒników przytorowych, a tak¿e znajomo¶æ rozk³adu jazdy. Aby dowiedzieæ siê co oznaczaj± ró¿ne sygna³y nadawane przez te urz±dzenia zapoznaj siê z instrukcj±
Ie-1 obowi±zuj±c± na sieci PLK. Znajduje siê ona w pliku:
przepisy_kolejowe/ie-1.pdf.
Autor opisu: ET22_RULZ.
Aktualizacja i modyfikacje: libertyn89, adsim, Maciej, macius5991.
Opis sterowania ET22-2000: Maciej "youBy" Cierniak. Poprawki: Micha³ "mKaczy" Massel.
Opis sterowania ET42: szogun.