- Symulator MaSzyna -

Symulator EU07 (i nie tylko) => Tabor kolejowy => Wątek zaczęty przez: Rudzik w 15 Maja 2015, 12:51:33

Tytuł: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: Rudzik w 15 Maja 2015, 12:51:33
Cześć Wam.
Dzisiaj oglądając sobie filmik z 1977 roku o nowym taborze dla PKP, dowiedziałem się o istnieniu pociągu ekspresowego Odra 2. Starałem się o nim dowiedzieć coś więcej (zestawienie, dokładniejsze zdjęcia malowania, czy był prowadzony konkretną EP08 czy nie) ale w internecie nic o nim nie ma. Dla tego pytam Was czy macie może o nim nieco więcej informacji. Za wszelakie z góry bardzo dziękuję.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: Eqest w 24 Grudnia 2017, 10:56:54
Cześć.

Nie wiem jaki to EP08 ale Odra 2 była prowadzona też przez: EP05-22.
A wagony: 6 pasażerskich, restauracyjny i bagażowy.

Zdjęcia czarnobiałe:
http://forum.modelarstwo.info/attachments/img120c-jpg.60120

http://forum.modelarstwo.info/attachments/img120b-jpg.60119

http://forum.modelarstwo.info/attachments/img120a-jpg.60118

Więcej informacji nie mam.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: fuji8 w 24 Grudnia 2017, 12:46:02
Z przedstawionego filmiku, wynika także, że wagony były pomalowane na kolor kremowy z ciemno czerwonym (krwistym?) pasem po boku a także na górze. Skład nie był prowadzony jakąś konkretną lokomotywą, bywały ep05 a także ep08. Więcej informacji można wywnioskować z tego wątku: http://forum.modelarstwo.info/threads/nowoczesny-tabor-dla-pkp-1977.11672/
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: Rudzik w 24 Grudnia 2017, 14:07:20
Jakby tak dorwać gdzieś małe sample z kolorami... :D
Tylko nie mamy jeszcze bagażowego.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 24 Grudnia 2017, 14:37:57
Jeszcze nie mamy. Najpierw będzie 609A a niedługo później Ds zrobię, jak już będzie. Jeszcze nie wiem co z wnętrzem, bo nigdy w takim nie byłem.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: DieselPower w 24 Grudnia 2017, 15:08:58
We wnętrzu dominował jasnożółty laminat, prawdopodobnie były to wagony typu 111Af. Wtedy ogrzewanie nawiewowe sprawiało wiele problemów i było szybko zdemontowane. Np. wagony G78 były odstawiane właśnie ze względu na niesprawne ogrzewanie nawiewowe, przez co były kasowane już w 1988 roku.

Z początku fabrycznie nowe wagony 104A jak i ryflaki 102A też miały nawiew: https://images50.fotosik.pl/1914/722394defbe85a30.jpg Ale był on demontowany przy okazji pierwszej NG i zamieniany na zwykłe grzejniki.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 24 Grudnia 2017, 15:29:37
Te wagony to są 1xxA i bagażowy Ds. Przy dobrych wiatrach do pół roku, możemy mieć w maszynie.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 25 Grudnia 2017, 13:42:44
Mamy gdzieś schematy malowania wagonów na ,,Odrze". Z tego co wiem, były to fabrycznie nowe wagony i wątpię aby była to rodzina 111, ale upewnię się po powrocie do pracy.
Do MaSzyny lepiej przygotować wiarygodne źródło, jak wrzucać ,,byle co".
Lepiej na razie skombinujcie oryginalne Z2A, Z2B. W zamian za to, załatwię to malowanie ,,Odry".
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 25 Grudnia 2017, 13:53:20
Kilka słów o "Odrach"...

"Dodatek do SRJP część IIA ważny od 01.06.1975" mówi, że Ex "Odra" jeździł w relacji Wrocław Główny - Ostrów Wlkp. - Łódź Kaliska - Warszawa Główna jako ES 6107/6108 i w relacji odwrotnej jako ES 1607/1608. Skrót ES oznaczał (jako symbol służbowy) skład expresowy prowadzony trakcją spalinową i rzeczywiście tak było, bo na całej drodze Ex "Odra" prowadziła wrocławska SP45. Skład także należał do stacji Wrocław Główny. Jego zestawienie od Wrocławia: Dhx+2xBwxz+Awxz+BJwxz+Awxz+2xBwxz, czyli 350 ton. Warto zaznaczyć, że po ogłoszeniu pociąg kursował do Warszawy Wschodniej. Tutaj należy się dopowiedzenie, że w dniu 02.12.1975 oddano do eksploatacji trakcję elektryczną na odcinku Oleśnica - Odolanów - Ostrów Wlkp., co oznaczało, że z Wrocławia do Warszawy mogą na całej trasie kursować składy z lokomotywą elektryczną. Jeśli dodać do tego, że 05.12.1975 oddano dworzec Warszawa Centralna to stało się niemal jasne, że składy mogły docierać do Warszawy Wschodniej. Kilka miesięcy wcześniej, bo od 30.09.1975 warszawskie EU05 i EP05 prowadziły już "Odrę" na odcinku Warszawa - Ostrów Wlkp. - Warszawa.     
"SRJP ważny 30.05.1976/21.05.1977" mówił już, że Ex 6107/6108 "Odra" odjeżdżał z Wrocławia Głównego o 04:22, na Centralnym był o 09:20, a na Wschodnim o 09:30. Tutaj oczywiście skład prowadzony był przez EP05 lub EP08.

Jako ciekawostka: od rj 1968/1969 na Ex "Odra" jeździły SN61... W odniesieniu do zamieszczonego na początku wątku zdjęcia EP05-22 z Ex "Odra" na dworcu Warszawa Główna, to fotka ta wykonana była przez ówczesne COBiRTK w 11.1975 roku, a więc jak widać skład "Odry 2" musiał prawdopodobnie powstać właśnie w 1975 roku!
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 25 Grudnia 2017, 14:00:50
Na przełomie lat 80-tych-90-tych ,,Odrę" prowadzili maszyniści z MD Olszynka Grochowska. Zapamiętałem z jazd, że było to na EU07, ale że siedziałem w środku loka, mogłem się pomylić z EP08.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 25 Grudnia 2017, 14:13:11
W "Dodatku 2B do SRJP ważnego od 27.05.1990" (wtedy wprowadzono rj na 2 lata) EE 6101/6102 i EE 1602/1601 "Odra" trasowany był na EU07 z Warszawy Olszynki Grochowskiej. Najpewniej spowodowane było to tym, że EP08 potrzebne były do innych szybkich pociągów np. pod koniec lat 80 prowadziły w podwójnej trakcji Ex "Górnik", a później planowo jeździły na "Lechu" do Poznania, "Chrobrym" do Szczecina, "Ondraszku" do Bielska Białej, "Chopinie" do Zebrzydowic, "Pieninach" do Krakowa, "Kujawiaku" do Bydgoszczy, "Lubuszaninie" do Zielonej Góry itd. Generalnie trzeba dodać, że to co mówił "Dodatek..." taki czy inny to jedno, a drugie, że zawsze mogło dojść i dochodziło do zmian. W latach 90 na "Odrze" nie raz pojawiła się EP05.

Wg rzeczonego "Dodatku" skład był taki: EU07+4xB+A+WR+A+4xB, czyli bez loka 500 ton.

W publikacji "Od Pafawagu do Bombardiera: 60 lat Państwowej Fabryki Wagonów Pafawag we Wrocławiu" (R.Rusak, EMI-PRESS Łódź, 2005) wyczytałem, że:

"(...) w październiku w 1967 roku ukończono budowę serii informacyjnej pięciu sztuk nowego wagonu pasażerskiego typu 111A dla PKP zaliczanego do typu Y według standardu UIC (...)" - chodziło tutaj m.in. o typ 111Af przeznaczonym do pociągu "Odra" z ogrzewaniem nawiewnym,
(...) wagon wyposażony był w zunifikowane wózki 4ANc. Później powstała ich kolejna modyfikacja 111Ah/4ANh wyposażona w wózki z hamulcem tarczowym i szynowym (...)".

prawdopodobnie były to wagony typu 111Af.
Potwierdza się to w moich źródłach...

Dalej:
"(...) W dniu 18 lipca 1974 roku załoga Pafawagu przekazała PKP skład pociągu "Odra" wykonany w czynie społecznym. Jak na ówczesne czasy był to komfortowy pociąg. Od razu rzucał się w oczy swym niestandardowym przepięknym malowaniem kontrastującym z dotychczasową ciemną zielenią wagonów i ich szarzyzną. Wszystkie wagony były koloru kości słoniowej z wiśniowo - czerwonym pasem pośrodku pudła. Skład kursował jako ekspres relacji Wrocław Gł. - Warszawa Wsch. - Wrocław Gł. W grudniu 1975 przekazano identyczny pociąg tym razem wykonany w ramach produkcji dodatkowej, który po raz pierwszy wyruszył przystrojony w emblematy partyjne wioząc delegatów na VII zjazd PZPR (...)".

VII zjazd odbył się 08.12.1975 w Warszawie, zatem być może na zdjęciu z EP05-22 mamy skład "Odra 2" na testach...   
 
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: Preki w 25 Grudnia 2017, 22:46:47
Malowanie malowaniem, to jest pryszcz. Temat tego pociągu chodził i mi po głowie i główne pytanie brzmi - jaka numeracja wagonów? Gdzieś na Facebooku trafiłem na numer wagonu 2 klasy w tych barwach, ale pozostaje jeszcze do ustalenia co z bagażowymi, jedynkami i knajpami? Postaram się odnaleźć wspomniane zdjęcie w każdym razie.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 25 Grudnia 2017, 22:48:11
Bagażowy to zwykły Ds pomalowany w te barwy. A knajpa to jakiś w klasycznym malowaniu WARS. Problem z jakimiś sensownymi numerami. Film ma za słabą rozdzielczość.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 26 Grudnia 2017, 04:20:03
Pisałem wyżej. Wrócę do roboty, to się dowiem co i jak.
Co do 111,  @Jaco podał wiarygodną informację.
Zdjęcia mogą też być w Eksploatacji Kolei z przełomu 75/76. Jeżeli ktoś jest z Krakowa to tam na Placu Matejki jest bardzo fajna Pani w Bibliotece i z przyjemnością pomoże :)
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: Preki w 26 Grudnia 2017, 12:40:51
Znalazłem, zdjęcie ze zbiorów kol. Adama Kiliana

Źródło: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=533525940089977&set=o.332537590194574&type=3&theater
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 26 Grudnia 2017, 12:54:14
Świetny dokument! Takie logo PKPE zawsze mi się podobało!
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 26 Grudnia 2017, 13:05:59
Niedługo zrobię wektorowe takie logo. Fonty kolejowe mam. Może na próbę coś zrobię dziś. :)  Pora się powoli przebranżowić (to co rozgrzebane skończę) i coś innego spróbować, bo modelowanie taboru mnie powoli nudzi.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 29 Grudnia 2017, 20:55:34
W temacie Ex "Odra 2" to wagony te nie za długo jeździły, gdyż na przełomie lat 70/80 zaczęły się "wykruszać" z tego składu. Powodem były m.in ograniczenia prędkości "Odry" na niektórych odcinkach pod Łodzią do 30 km/h, wygaszenie tematu słynnego zjazdu PZPR, a na pewno konieczność skierowania ich na inne "lepsze" Ex na PKP. Malowanie mogło przetrwać, ale w w/w okresie skład "Odry 2" przestawał być jednolity. Temat oczywiście jest otwarty i warto dalej szukać historii "Odry 2"...   
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 29 Grudnia 2017, 21:01:31
Czym się różnią między sobą wagony 11xA z Vmax 120, 140 i 160 km/h?
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 29 Grudnia 2017, 21:12:19
Na pewno rodzajem hamulca (chodzi o jego sprawność i siłę hamowania).
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 29 Grudnia 2017, 22:03:34
Chodzi mi bardziej o kwestię wizualną.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: youBy w 29 Grudnia 2017, 22:05:15
Obecnie wagony na 160 mają na wózkach oznaczenie (S).
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 29 Grudnia 2017, 22:51:54
Raczej kwestia zastosowanych prądnic (prądu stałego do 120; prądu przemiennego powyżej 120) i zabezpieczeń przed opadnięciem belek hamulcowych.
Generalnie wózki 4ANc konstrukcyjnie są na 140km/h.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: biovital1 w 30 Grudnia 2017, 07:43:58
Czym się różnią między sobą wagony 11xA z Vmax 120, 140 i 160 km/h?
One wszystkie z fabryk wychodziły na 160 km/h.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: mk1991 w 30 Grudnia 2017, 08:05:39
W 94 roku jechałem z rodzicami do Centrum Zdrowia Dziecka i wracaliśmy expresem przez ostrów wielkopolski z tego co udało mi się ustalić. Wtedy jeszcze sporo widziałem, wagon w którym jechałem miał malowanie szarawo kremowe, nie takie jak normalne 111A. Zapamiętałem jeszcze jedną, może głupią ale niezwykłą rzecz. W normalnych 111A i 112A toalety mają białe deski. W tym wagonie deska była ciemno niebieska. Rozmawiałem ostatnio z starszym konduktorem i po opisie jaki dostarczyłem doszliśmy do wniosku, że to musiało być coś niemieckiego, a że to był express, to jedyną obcją był XB G90. Mówię o tym dla tego, że wszystko wskazuje na to, że to była właśnie odra. Trzeba by tylko zobaczyć czy w tym roku jeździła ona trasą jaką ja jechałem. Obok naszego wagonu była jedynka o malowaniu właśnie jaśniejszym czerwonym prawie pomarańczowym z kremowym pasem, czyli, nie wiem co to było. Warsu nie widziałem.
Uwielbiałem kolej od małego, więc pamiętam wiele rzeczy szczegółowo.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 30 Grudnia 2017, 08:40:20
Jest kolorowy film. To były wagony produkcji Pafawagu. Z filmu wynika, że mają odwrotną kolorystykę. Są całe biało-beżowe z wiśniowym pasem pod oknem.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: biovital1 w 30 Grudnia 2017, 09:35:44
Generalnie wózki 4ANc konstrukcyjnie są na 140km/h.

Nieprawda. Wózki 4AN od początku były na 160. Wagony 104A i 111A oraz pochodne były od zawsze na 160. Wagony 120A które fabrycznie niewyposażono w przystawki antypoślizgowe (ABS) miały 140 km/h.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 30 Grudnia 2017, 09:49:11
Można prosić jakiekolwiek zdjęcie, jakiegokolwiek wagonu, który ma napisane 140 na pudle?
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: biovital1 w 30 Grudnia 2017, 09:53:56
Można prosić jakiekolwiek zdjęcie, jakiegokolwiek wagonu, który ma napisane 140 na pudle?
Wszystkie wagony 120A opuszczające Pafawag miały 140 na burcie i do początku lat 90-tych tak było.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 30 Grudnia 2017, 09:57:47
Generalnie wózki 4ANc konstrukcyjnie są na 140km/h.

Nieprawda. Wózki 4AN od początku były na 160. Wagony 104A i 111A oraz pochodne były od zawsze na 160. Wagony 120A które fabrycznie niewyposażono w przystawki antypoślizgowe (ABS) miały 140 km/h.
Biovital.. nie wciskaj kitu. Nie wiem czy znasz historię dostosowania 4ANc do 160 km/h?
Tak jak napisał wyżej Maciek, znaczek S w kółeczku.
Ten tekst o ABSie też dobry :D Nazwij to fachowo i to wiedz, że wagony na 120 km/h też miały pneumatyczne głowice przeciwpoślizgowe.
Proszę Cię, nie siej fermentu.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: biovital1 w 30 Grudnia 2017, 10:15:54
Biovital.. nie wciskaj kitu. Nie wiem czy znasz historię dostosowania 4ANc do 160 km/h?
Znam. Tekst drukowany mam w domu a kolega z zeusteam wkleił to do internetu: http://zeus.krb.com.pl/?spokojnosc-biegu-wagonow-towarowych-i-pasazerskich-przy-wiekszych-predkosciach-jazdy,35
"(...)Spokojność biegu wagonów pasażerskich
Wagony pasażerskie produkcji krajowej, przewidziane do eksploatacji z prędkościami maksymalnymi 160 km/h, wyposażone są nadal w wózki typu 4ANc, zaprojektowane ponad 25 lat temu, o prędkości konstrukcyjnej Vmax = 160 km/h (z (prędkością tą nie były eksploatowane do 1988 roku). W czasie badań przeprowadzonych w połowie lat siedemdziesiątych wagony wykazywały wystarczającą spokojność biegu [10, 11], jednak badania odbywały się na specjalnie przygotowanym krótkim odcinku toru (2 km) o normalnej szerokości.
W związku z planowanym zwiększeniem w 1988 roku prędkości jazdy ze 140 km/h do 160 km/h pociągów ekspresowych na CMK, mającej tor o mniejszej szerokości, oraz meldunkami drużyn konduktorskich (przed wprowadzeniem prędkości 160 km/h) o niespokojnym biegu wagonów pasażerskich przeprowadzono ostatnio badania spokojności biegu tych wagonów, fabrycznie nowych(...)". Literką "S" zaczęto zaznaczać wyselekcjonowane egzemplarze 4ANc, czyli sztuki w których starannie parowano sprężyny itp. W czasach gdy w 1988 roku wprowadzano do ruchu planowego prędkość 160 km/h już byłem zawodowym kolejarzem i doskonale je pamiętam. Często jeździłem ekspresami cmk np. Ondraszkiem, Krakusem, Górnikiem.
Zarówno na składzie jak i na czole w kabinie np. tandemem EP05 z v=160 km/h :)
Pozdrawiam
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 30 Grudnia 2017, 10:25:04
Jeszcze raz Ci człowieku tłumaczę, że 4ANc były dostosowywane do 160 km/h. Nadawano im wówczas znak S w kółku.
Konstrukcyjnie jest to kopia radzieckiego wózka przedwojennego.
Do podniesienia prędkości poprawiono w nich zabezpieczenie prądnicy (wraz z wałem) oraz wyposażono wózek w zabezpieczenie dodatkowe belki bujakowej przed jej opadnięciem na tor.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 30 Grudnia 2017, 10:40:18
Czy to do tego dochodzi jakaś zależność z kształtem pudła?
160 ----> http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/201102/Bdnu-51-51-20-70-942-0-PKP.jpg
120 ----> https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c8/PKP-zdeklasowanie-Azdu-1.jpg
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 30 Grudnia 2017, 10:42:03
Raczej nie. Prądnice są dostosowane do wózka. I w jednym i w drugim przykładzie wózki 4ANc.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 30 Grudnia 2017, 10:46:25
"Katalog wagonów osobowych", Ministerstwo Komunikacji, Warszawa 1974:

43A (wózki 4ANb), 101A (101A), 102A (101A) - 120 km/h
G67 (Gorlitz V) - 140 km/h
104Ac (4ANc), 111A (4ANc), 112Ad (4ANc), 120A (4ANc/4ANc2), 110Aa (4ANc) - 160 km/h

Prądnice:
43A/101A/102A/112Ad - prądu stałego PW114b
43A - prądu stałego PW104a
104Ac - prądu zmiennego
111A/120A - prądu stałego PW114d-03
110Aa - prądu stałego PW114d
G67 - dwie prądu stałego

"Tabor kolejowy", WKŁ, Warszawa 1979:

112Af - seria Awxz, 111A - Bwxz, 104Ac - ABwxz, 120A - Bwixt, 113A - BJxz, Bautzen 60 - Jhix
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: Stele w 30 Grudnia 2017, 10:49:09
Mati, to z pierwszego linka to Bautzen.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 30 Grudnia 2017, 10:51:23
Ale wtopa, faktycznie.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 30 Grudnia 2017, 10:53:29
Ależ jaka wtopa? To YB z Bautzen, na wózkach 4ANc :)
"Katalog wagonów osobowych", Warszawa 1974:

43A (wózki 4ANb), 101A (101A), 102A (101A) - 120 km/h
G67 (Gorlitz V) - 140 km/h
104Ac (4ANc), 111A (4ANc), 112Ad (4ANc), 120A (4ANc/4ANc2), 110Aa (4ANc) - 160 km/h
No fakt. 4ANc na 160 km/h. Jednakże znaczek S na nich się znajdował. Generalnie odniosłem się do konstrukcji 4AN.
I to by wszystko tłumaczyło.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: biovital1 w 30 Grudnia 2017, 11:21:39
Jeszcze raz Ci człowieku tłumaczę, że 4ANc były dostosowywane do 160 km/h. Nadawano im wówczas znak S w kółku.
Konstrukcyjnie jest to kopia radzieckiego wózka przedwojennego.
Do podniesienia prędkości poprawiono w nich zabezpieczenie prądnicy (wraz z wałem) oraz wyposażono wózek w zabezpieczenie dodatkowe belki bujakowej przed jej opadnięciem na tor.
Kilka minut skanowania i już mam:  https://photos.app.goo.gl/P8Uhjv0wKVAowFQF3  Dla mnie nie ma znaczenia, czy te radzieckie wózki to były przedwojenne czy nie. Wózki 4AN od początku projektowane były na 160. Literkę "S" zaczęto dodawać w ok. 1988 roku. Do ruchu ekspresowego na cmk kierowano wagony fabrycznie nowe, a te w tamtym czasie były wyposażane w prądnice AC i ogrzewanie nawiewne. Normalnym jest że w czasie produkcji wprowadza się poprawki i takie dodatkowe zabezpieczenia jak ochrona przed opadnięciem na tor to kosmetyka jest. Książkę uratowałem z porzuconego w 2000 roku zbioru po byłej MD Zebrzydowice (istniała jako MDO do 1994). W 2000 r. mebli i regałów już nie było, a książki walały się na podłodze, gdzie w innych pomieszczeniach koczowali już bezdomni. Moje wydanie pochodzi z 1980 roku.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 30 Grudnia 2017, 14:13:25
Przecież masz wyżej odpowiedź, że na 160 była tylko wersja z literką ,,c".
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: biovital1 w 30 Grudnia 2017, 14:42:02
Przecież masz wyżej odpowiedź, że na 160 była tylko wersja z literką ,,c".
43A nie miały przystawki "rapid". Same wózki konstrukcyjnie są od początku na 160.  Takie było założenie konstrukcyjne. Miałem w ręku opracowanie z wynikami badań wózka COB-M3 i jego porównanie do 4AN. Obie konstrukcje były na 160 i wybrano 4AN do produkcji seryjnej.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 30 Grudnia 2017, 15:16:52
Taaa..jasne.
4ANb z jedną wstawką w obsadzie, na 160 km/h..
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 30 Grudnia 2017, 15:25:18
@EU40 i biovital1: widzę, że jeden drugiego nie rozumie ze wskazaniem na EU40...:)
"Katalog wagonów osobowych" jest z 1974 i dotyczy wariantów z gruntu i oferowanych fabrycznie pojazdów (dopuszczenia przez PKP to inna sprawa). Wiemy przecież, że do 1988 roku żaden pociąg planowy nie pojechał więcej niż 140. Cała akcja wprowadzania "wysokich" prędkości w PL pociągnęła za sobą już w latach 70 przebudowę EU05 na EP05 oraz szukanie z założeniami na przyszłość odpowiedniej konstrukcji wagonów i wózków. Zatem PaFaWag i HCP założyli, że należy zaprojektować wózek na 160 tak samo jak Minister Komunikacji M.Zajfryd podjął w 1970 roku decyzję o budowie CMK, gdzie przebieg trasy i jej profil z założenia był dla Vmax 200 - 250 km/h dla pociągów pasażerskich (pociągi towarowe do 5000 t i 150 osi z Vmax 120). Bez tego CMKa (o ile by powstała w innym wariancie) była by dziś kolejną magistralą na 120 i nigdy by nie doszło to testów EP05 (EU05 testowano na E20), EP40, EU11, EU43, ETR460, czy ED250, który poleciał 293 km/h, ani później 31WE na 211 km/h oraz 45WE na 226 km/h!

Źródło (stan na 1977): "Centralna Magistrala Kolejowa, Śląsk - Warszawa", WKŁ Warszawa 1977.

Koledzy, kopiecie się po kostkach, a przecież kłania się nisko historia kolei;)
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 30 Grudnia 2017, 15:40:29
Napisałem Wam jak jest. Jeżeli mi nie wierzycie to nie moja sprawa.
Dostałem godzinę temu wzór malowania,l tych wagonów. Problemem może być to że jest to wersja czarno-biała.
Z tego co widzę, wagony były wyposażone w 2 rodzaje ogrzewania, pod kątem źródła.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 30 Grudnia 2017, 15:52:06
Napisałem Wam jak jest. Jeżeli mi nie wierzycie to nie moja sprawa
Nie o to chodzi. Widzę, że cały wątek wędruje po różnych aspektach technicznych i teraz mamy temat: ile jest klocków w obsadzie? Na pewnie nie jeden, ale też konstrukcja 4ANc na pewno to przewidziała.

Chodzi o to, że prędkość konstrukcyjna zawsze jest większa od eksploatacyjnej! Czy TGV, który pojechał 574 km/h nadal śmiga z taką V? Oczywiście NIE. V eksploatacyjna = V max z jaką w normalnej eksploatacji mogą się poruszać pojazdy trakcyjne.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 30 Grudnia 2017, 16:05:57
EP09 konstrukcyjną ma do 140 km/h a eksploatacyjną do 160 km/h :D
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 30 Grudnia 2017, 16:09:13
Wycofuję się z dyskusji...
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 30 Grudnia 2017, 16:12:25
Ale dlaczego? Silniki są konstrukcyjnie przewidziane do jazdy góra 140 km/h, tak więc nie dziwota że izolację szlag trafia.
Temat hamulca też graniczy z salwą śmiechu.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 30 Grudnia 2017, 16:18:25
Podstawowe dokumenty, które powinieneś poznać: świadectwo dopuszczenia typu do eksploatacji (wydane przez UTK), DSU i DTR i przestać "majaczyć" jak wszechwiedzący maszynista... Miłego popołudnia!
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: pol102 w 30 Grudnia 2017, 16:22:51
Ale dlaczego? Silniki są konstrukcyjnie przewidziane do jazdy góra 140 km/h, tak więc nie dziwota że izolację szlag trafia.
A tak z ciekawości, jak się ma relacja Prąd<->prędkość<->izolacja ? Jaki jest nominalny prąd przy maksymalnej masie na haku przy zadanej V=140km/h i 160km/h ?
Tytuł: Odp: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 30 Grudnia 2017, 17:01:08
Na rysunkach nie ma logo PKPE..
Co ciekawe wagony mają znak MC a kod wymiany 51.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 30 Grudnia 2017, 16:38:03
Teraz Ci nie odpowiem bez szczegółów, ale co rewizja 09, to silnik do przewinięcia, bo stan izolacji kiepski.
W innych lokach tak często nie siada.
<ciach> Koniec. @Stele
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 30 Grudnia 2017, 19:48:13
ale co rewizja 09, to silnik do przewinięcia, bo stan izolacji kiepski
Czy mówimy o "rewizji" organoleptycznej silników podczas P1 i P2, czy mówimy o P4 (dawna naprawa rewizyjna)?
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 31 Grudnia 2017, 05:47:43
P4, skoro lecimy formalnie.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 31 Grudnia 2017, 10:19:18
Ano właśnie... W sumie po to jest P4, aby takie usterki eliminować, gdyż silnik na tym przeglądzie jest rozbierany. Trudno też, aby silnik w dobrej formie dotrwał do P5. Producent lokomotywy lub silnika określił czas i przebieg do P4 na jakimś poziomie uważając, że będzie on optymalny i podzespoły i urządzenia powinny do tego czasu wytrzymać. Z drugiej strony jeśli lokomotywa jest mocno eksploatowana to zrozumiałym jest, że wcześniej, czy później coś padnie.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 31 Grudnia 2017, 10:38:17
Ale nie izolacja silnika. Najbardziej szkodliwa dla silnika jest długa jazda na osłabionych uzwojeniach wzbudzenia. 20 lat temu ten problem na EP09 masowo nie występował, z uwagi na to, że ,,planowi" nie katowali dynamicznie lokomotyw.
Przezwojenie silników dosyć drogo kosztuje i nie wchodzi w zakres naprawy rewizyjnej, tak więc pozwolisz że wyrażę inne zdanie. Dyskusja raczej nie do tego wątku.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 31 Grudnia 2017, 10:42:54
Proszę trzymać się tematu dyskusji.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 31 Grudnia 2017, 13:39:32
Kolejne rewelacje:

"Luksusowy ekspres z Pafawagu
– Wrocławska prasa informowała swoich czytelników o tym, co dzieje się w „Pafawagu” nie tylko przy okazji wizyt ważnych gości. Często na jej łamach pojawiały się zdjęcia i opisy nowych produktów zakładu. Z okazji VII Zjazdu Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, który odbył się w Warszawie w dniach 8-12 grudnia 1975 r., „Pafawag” przygotował specjalny pociąg nazwany „Odra II”. Nad tym projektem liczący 350 osób zespół pracował od wiosny 1975 r. W efekcie powstał luksusowy jak na ówczesne realia ekspres złożony z sześciu wagonów drugiej klasy, jednego wagonu pierwszej klasy oraz wagonów bagażowego i restauracyjnego. Całość ciągnięta była przez wyprodukowany w „Pafawagu” elektrowóz EP-08. Pociąg był wyposażony w system automatycznego otwierania i zamykania drzwi, centralnie sterowane oświetlenie i nowoczesny system ogrzewania. Cały skład pomalowany został jednolicie w kremowo-wiśniowe barwy. Tym pociągiem 8 grudnia 1975 r. o godz. 7:30 z dworca głównego odjechali do stolicy wrocławscy delegaci na zjazd partii. Później przez wiele lat kursował on na trasie Wrocław – Warszawa – opowiada wrocławski historyk".


Źródło: https://www.wroclaw.pl/panstwowa-fabryka-wagonow-pafawag-w-prlu-zdjecia

Na jednym ze zdjęć pod tym linkiem jest wrocławska EU07-101 z dwoma wagonami "Odry II".
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 31 Grudnia 2017, 19:32:08
Rozmawiałem dziś z kolegą, który wspomniał mi, że ,,Odra2" jeździła w tych kolorowych barwach dosyć krótko, bo po 1-szej rewizji wagony były już przemalowane na oliwkę. Po pamiętnym VII-mym Zjeździe, przez krótki czas jeździła kolorowa. Na pewno prezentowała się elegancko. Szybko wmieszano w skład inne wagony PKP. Coś wspominał o ciekawym wagonie barowym, ale już nie będę mu głowy zawracał.
W niedługim czasie, obsługę trakcyjną pociągu przejęła MD Olszynka Grochowska.
Przyczyniły się do tego częste opóźnienia. MD Wrocław raczej ,,nie katował" lokomotyw a wiadomo, pociąg polityczny.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 01 Stycznia 2018, 18:45:02
Coś wspominał o ciekawym wagonie barowym, ale już nie będę mu głowy zawracał. W niedługim czasie, obsługę trakcyjną pociągu przejęła MD Olszynka Grochowska.Przyczyniły się do tego częste opóźnienia. MD Wrocław raczej ,,nie katował" lokomotyw a wiadomo, pociąg polityczny.
Może to jakaś GOSA, albo testowy 124A dla Maroka lub jakaś ciekawa odmiana 113A? Popytam w tym temacie...
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 01 Stycznia 2018, 18:50:01
Hmm..możliwe. A ten 124A to przypadkiem z HCP nie wyszedł?
Mam jakiś katalog z lat 70-tych i tam są krótkie opisy między innymi taboru, który był produkowany do Maroka i ZSRR.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 01 Stycznia 2018, 19:11:51
Pewnie z HCP, ale wiesz, nikt nie pisze póki co o pochodzeniu "knajpy" i mogła być teoretycznie "z Marsa", bo i tak pisano tylko o "luksusowym ekspresie z Pafawagu";)
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: MaciejM w 01 Stycznia 2018, 19:20:25
Można podejrzewać, że były to restauracyjne wagony Gosa76, dostarczane od 1976 roku były wówczas najnowocześniejszymi wagonami tego typu we flocie PKP, więc z pewnością były dołączane do pociągu określanego mianem luksusowego.

http://bazawagonow.pl/gosa.html
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 01 Stycznia 2018, 19:24:19
Raczej nie Maćku. Bo te restauranty w '76-tym przybyły, a zjazd był w grudniu '75.
Pewnie było tak jak @Jaco napisał.
Coekawe czy 113A robił też Pafawag.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: MaciejM w 02 Stycznia 2018, 01:43:44
Hmm..możliwe. A ten 124A to przypadkiem z HCP nie wyszedł?
Mam jakiś katalog z lat 70-tych i tam są krótkie opisy między innymi taboru, który był produkowany do Maroka i ZSRR.
http://www66.zippyshare.com/v/ArShpsMA/file.html
http://www66.zippyshare.com/v/DdPzB32n/file.html

Fajnie by było jakbyś wrzucił te zdjęcia na www.eu07.pl/upload bo materiał ciekawy, dobrze żeby nie zaginął.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 02 Stycznia 2018, 09:35:45
Dobrze. Wrzucę to, tylko lepiej zeskanowane i chyba w innym wątku. Oprócz wagonóq są tam ET41, SP45, fiat do libanu, SU46, SP47.
Słowa dotrzymuję. Teraz czekam na odzew po drugiej stronie. Jeśli materiał ma służyć jedynie tzw. ,,sępom" którzy biorą a nie dają, to dziękuję za współpracę i nic więcej nie dorzucam. Jeździjmy dalej tylko na taborze współczesnym.
http://eu07.pl/userfiles/4746/foto-wagony_70-te.pdf (http://eu07.pl/userfiles/4746/foto-wagony_70-te.pdf)
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: biovital1 w 03 Stycznia 2018, 12:16:52
Taaa..jasne.
4ANb z jedną wstawką w obsadzie, na 160 km/h..
Różne wersje powstawały równolegle. Przykładowo niemiecki MD52 jest w zależności od dodatkowego wyposażenia dostosowany do zakresu prędkości 140-300 km/h. Podobnie GP-200 w zakresie 120-200. Tak samo EP09 była od początku projektowana w oparciu o zunifikowane podzespoły dla całej rodziny lokomotyw do 160 km/h. Jej projektowana moc 3MW miała wystarczyć dla ciężkich ekspresów na 140. W praktyce okazało się że wzory COBiRTK na opory ruchu były przeszacowane i mocy wystarcza na 160 km/h.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 03 Stycznia 2018, 16:59:09
Opory ruchu to za mało. Problem jest w izolacji silników i drodze hamowania.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: Eqest w 09 Stycznia 2018, 23:05:50
A te wagony pasażerskie są na bazie 111 bądź 112?
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 09 Stycznia 2018, 23:20:17
Tak.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: Eqest w 10 Stycznia 2018, 13:08:56
Czyli jal chciałoby się zrobić te wagony z Odry 2 to wystarczy ałożyć na te 111 ,112 i te typowe warsowe wagony inne tekstury?
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 10 Stycznia 2018, 13:24:48
Spokojnie. Wzór malowania jeszcze.  Ja swoje zrobiłem.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 08 Listopada 2018, 08:13:54
W około 11m22sek tego filmu https://www.youtube.com/watch?v=wz_4l5btlQ8&feature=youtu.be&t=671 (https://www.youtube.com/watch?v=wz_4l5btlQ8&feature=youtu.be&t=671) jest bardzo ciekawe nagranie
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: Paweł Andrzej Nowinowski w 08 Listopada 2018, 11:19:10
Jeśli nie potrzeba przeróbek modelu do stworzenia tego składu, to chętnie go zrobie, od dłuższego czasu juz mi to chodziło po głowie, lecz nie miałem materiałów, a jako iż teraz przerzuciłem się na produkcję wagonów to wykonanie ich w planie na kolejny miesiąc byłoby realne.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 26 Października 2021, 17:07:48
Takie tam zdjęcie wagonu z ,,Odry" ze strony Fototeki. Film ,,A jeśli bedzie jesień..".
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 27 Listopada 2021, 19:55:17
W bieżącym roku (2021) dość znana firma produkująca modele wagonów w skali H0 (1:87) wypuściła na rynek 4 wagony Ex "Odra" (data rewizji 02.07.1974). W opisie widnieje, że są to (zestaw I):

1. wagon 1 klasy Afwx 51 51 10-88 000-9, typ 111Ac, st. Wrocław,
2. wagon 2 klasy Bwxz 51 51 20-88 543-6, typ 111Ac, st. Wrocław,
3. wagon 2 klasy Bwxz 51 51 20-88 545-1, typ 111Ac, st. Wrocław,
4. wagon 2 klasy Bwxz 51 51 20-88 548-5, typ 111Ac, st. Wrocław.

Aktualizacja 26.01.2023; na rynku modelarskim pojawiły się wagony Ex "Odra" (zestaw II), a mianowicie:

1. wagon 1 klasy Afwxz 51 51 10-88 001-7, typ 111A (111Ac), st. Wrocław,
2. wagon barowy 2 klasy BJwxz 51 51 85-80 001-5, typ 113A, st. Wrocław,
3. wagon 2 klasy Bwxz 51 51 20-88 544-4, typ 111Ac, st. Wrocław,
4. wagon 2 klasy Bwxz 51 51 20-88 547-7, typ 111Ac, st. Wrocław.

Aktualizacja 27.01.2023; pogrzebałem trochę w moich zbiorach i mam kolejne wartościowe dane, których autorem jest mój szacowny Kolega AE współpracujący z magazynem "Świat kolei":

ODRA I
- koncepcja powstała w 1973, a 17.07.1974 Pafawag opuścił ostatni z 10 wagonów "Odry",
- wagony zbudowano z okazji XXX-lecia PRL,
- 18.07.1974 załoga Pafawagu przekazała skład dla PKP,
- 22.07.1974 Ex Odra wyjechał z dolnośląskimi delegatami z Wrocławia do Warszawy na "Zlot Młodych Przodowników Pracy i Nauki",
- 25.07.1974 Ex Odra rozpoczął normalne kursowanie w RJ 1974/1975,
- skład wagonów Ex Odra I:
1. wagon 1 klasy Afwxz 51 51 10-88 000-9, typ 111A,
2. wagon 1 klasy Afwxz 51 51 10-88 001-7, typ 111A,
3. wagon 2 klasy Bwxz 51 51 20-88 543-6, typ 111Ac,
4. wagon 2 klasy Bwxz 51 51 20-88 544-4, typ 111Ac,
5. wagon 2 klasy Bwxz 51 51 20-88 545-1, typ 111Ac,
6. wagon 2 klasy Bwxz 51 51 20-88 546-9, typ 111Ac,
7. wagon 2 klasy Bwxz 51 51 20-88 547-7, typ 111Ac,
8. wagon 2 klasy Bwxz 51 51 20-88 548-5, typ 111Ac,
9. wagon barowy 2 klasy BJwxz 51 51 85-80 001-5, typ 113A HCP,
10. wagon bagażowy Dhxzt 51 51 95-40 011-1, typ 201C
; znany także pod nr 51 51 95-48 011-3,
- ciekawostką jest wagon nr 9 i 10: wagonów barów wtedy Pafawag nie produkował zatem HCP przekazał wagon bufet 2 klasy wyprodukowany w 1974 roku, a odnośnie "bagażu" do składu "Odry" dołączono wagon 201C wyprodukowany w Pafawagu w 1964 roku, bo innych wagonów zwyczajnie nie było, a ten był jednym z... najnowszych,
- temat wagonów 1 klasy: nie było wtedy w produkcji takich wagonów, a więc z budowanych aktualnie wagonów 2 klasy typu 111Ac przeznaczono do przebudowy 2 sztuki (generalnie zmieniono układ i ilość miejsc w przedziałach); w literaturze znany także jako 111A,
- skład "Odry" w RJ 1974/1975: SP45 MD Wrocław Gł. (do 29.09.1975), a potem EP05 MD WOG (odc. Wawa-Ostrów Wlkp.), a także po elektryfikacji wszystkich odcinków EP05 lub EP08 MD WOG +1x201C+1x111Ac (2 klasa)+1x111Ac (1 klasa)+1x113A+1x111Ac (1 klasa)+2x111Ac (2 klasa).

ODRA II
- koncepcja powstała w 1974,
- wagony zbudowano w 1975 z okazji przypadającego w tym roku jubileuszu XXX-lecia Pafawagu i VII zjazdu PZPR,
- skład wagonów Ex Odra II:
1. wagon 2 klasy Bwxzd 51 51 20-80 310-8, typ 111Aa,
2. wagon 2 klasy Bwxzd 51 51 20-80 311-6, typ 111Aa,
3. wagon 2 klasy Bwxzd 51 51 20-80 312-4, typ 111Aa,
4. wagon 2 klasy Bwxzd 51 51 20-80 313-2, typ 111Aa,
5. wagon 2 klasy Bwxzd 51 51 20-80 314-0, typ 111Af,
6. wagon 2 klasy Bwxzd 51 51 20-80 315-7, typ 111Af,
7. wagon barowy 2 klasy BJwxz 51 51 85-80 095-7, typ 113A HCP,
8. wagon barowy 2 klasy BJwxz 51 51 85-80 096-5, typ 113A HCP; wagon rezerwowy,
9. wagon bagażowy Dwxzd 51 51 95-80 020-3, typ 209C.


Ogólnie rzecz biorąc patrząc na to szerzej WGW we Wrocławiu miała w 12.1975 do dyspozycji 20 wagonów "Odra I i II":
- 111Ac: 6 szt., 111Aa: 4 szt.. 111Af: 2 szt., 111A/Ac 1 klasy: 2 szt., 112Ad/112Af 1 klasy (przemalowany poza projektem Odra): co najmniej 1 szt., bagaże 201C i 209C: 2 szt. łącznie, bufety 113A: 3 szt.,
- w/w sytuacja umożliwiała użycie kilku "kolorowych" wagonów także do Ex Opolanin.

Mam nadzieję, że w końcu na wiele pytań znalazłem odpowiedzi...

Źródło: "Świat kolei 12/2021"; "Pociąg ekspresowy "Odra" i jego modele H0 firmy Robo", A.Etmanowicz, IN-W TTS 2021.

Aktualizacja: 05.04.2023

Nasunęła mi się bardzo luźna myśl. Mamy w MaSzynie pomarańczowe EP05 i EP08, a na rynku są modele wagonów od Ex Odra I. Czy ma jakikolwiek sens wykonanie zdjęć modeli wagonów w taki sposób, aby powstały z nich textury? Oczywiście tutaj trzeba by zapytać producenta modeli o zgodę na wykorzystanie wizerunku/malowania wagonów. Jaka jest Wasza opinia w temacie? W załączniku fragment wagonu barowego typu 113A.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 05 Kwietnia 2023, 19:15:21
Jak już, to zamiast robić zdjęcia modelom, to namalować w odpowiednim programie/przebarwić. Dobrą robotę robił Dróżnik Wiór z SN61. Są czcionki do oznaczeń. Swego czasu przerabiałem teksturę wagonu 2 klasy na teksturę wagonu zdeklasowanego (9 okien, zmiana oznaczenia, numeru EVN).
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: ST44-003 w 05 Kwietnia 2023, 19:51:29
Z modelu można też po prostu dobrać odcień który pomoże w re-paincie.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 05 Kwietnia 2023, 20:28:20
To samo można zrobić z ET41-100. Myślę, że ten Jamnik oraz wagony Odry powinny być wyjątkiem w całej procedurze tworzenia tekstur. Na pewno temat jest warty grzechu... Wagony można by podpiąć do Czecha lub Ósemki, a nawet do SP45 z epoki lat 70, a ET41 mógłby prowadzić wyjątkowo jakieś PONSZ'e...

Jedna uwaga: proszę mnie nie rozliczać z realizacji tego pomysłu, bo moje umiejętności stanęły na Paint'cie i nie podejmę się w/w operacji, aby tego nie spaprać.
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: ST44-003 w 10 Stycznia 2024, 15:58:31
W temacie samych wagonów i ich konstrukcji, dopuszczone były na 140 km/h z uwagi na braki taborowe powyżej 160 km/h. Przypomnę, że w czasie ich powstawania, temat modernizacji EU do wariantu EP05 dopiero raczkował, a założenie obiegowe było na lokomotywy EP08.
Same wózki 4ANc na których jeździły te wagony były przystosowane do prędkości 160 km/h.
Druga sprawa, wagony z pierwszej dostawy nie miały pneumatyki na 8 atmosfer i miały po 2 stopnie przy drzwiach a nie jak obecnie 3. No i najważniejsze, mimo iż wagony te nie posiadały pneumatyki 8 atmosfer, posiadały system centralnego sterowania drzwiami i ich blokowania, dlatego, że korzystały z "obwodów" pneumatyki 5 atm. - wprowadzało się zawory zwrotne, które sterowały pracą drzwi.

Dlatego w temacie tworzenia tekstur, spokojnie można wykorzystać model wagonu DS jako bagażowego (bo one akurat się przez te lata nie zmieniły w budowie i konstrukcji), ale trzeba będzie zmodyfikować 111A i 112A do "starego" wariantu.
Aha, wagony te nie posiadały ogrzewania parowego tylko nawiewne (elektryczne).
Tytuł: Odp: Pociąg ekspresowy Odra 2
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 10 Stycznia 2024, 16:08:42
Właśnie na rynku pojawiła się trzecia odsłona modeli Odry w skali H0. Tym razem to:

1. wagon bagażowy typu 209C: 51 51 95-80 020-3 Dwxzd
2. wagon 2 klasy typu 111Ac: 51 51 20-88 546-9 Bwxz

Zestaw można znaleźć pod numerem katalogowym 200510-3.