- Symulator MaSzyna -

Symulator EU07 (i nie tylko) => Bieżące Symulatorowe => Wątek zaczęty przez: mareczek w 26 Lipca 2023, 18:57:54

Tytuł: Siła hamowania EN57
Wiadomość wysłana przez: mareczek w 26 Lipca 2023, 18:57:54
Witajcie.

Dzisiaj wpadło na YT ciekawe nagranie, gdzie widać zachowanie jednostki EN57 podczas hamowania. Patrząc na ciśnienie w cylindrach i to jak spada prędkość jednostki podpowiada mi, że w Maszynie mamy ze 2x a i może i 3x słabsze hamowanie. Chyba coś mamy nie tak z fizyką :D

Dysponuje ktoś może lekturą w tej sprawie? Mogą być i starsze wydawnictwa z wiadomych czasów.

Podrzucam filmy

Mójdzienwkade


Są też dwa filmy z kanału Pitkowa Kolej (kolega Piotr się z resztą tutaj udziela), gdzie manometry nie są aż tak dobrze widoczne, ale można dojść, że jednostka jakoś tak "lepiej" hamuje (co by potwierdzało pierwszy film).



Tytuł: Odp: Siła hamowania EN57
Wiadomość wysłana przez: youBy w 26 Lipca 2023, 20:24:28
Temat jest o tyle trudny, że w zasadzie piśmiennictwo skupia się na hamowaniu pełnym/nagłym od prędkości maksymalnej i drodze hamowania w takich warunkach. Hamowania służbowe i z niepełnej prędkości nie są brane pod uwagę - a przynajmniej ja się z czymś takim nie spotkałem.
W MaSzynie możemy podkręcić sprawność przekładni i włączyć siłę oporu Sabów do tejże sprawności, co poprawi hamowanie przy mniejszych ciśnieniach w cylindrze.
Tytuł: Odp: Siła hamowania EN57
Wiadomość wysłana przez: mareczek w 26 Lipca 2023, 20:30:45
Temat jest o tyle trudny, że w zasadzie piśmiennictwo skupia się na hamowaniu pełnym/nagłym od prędkości maksymalnej i drodze hamowania w takich warunkach. Hamowania służbowe i z niepełnej prędkości nie są brane pod uwagę - a przynajmniej ja się z czymś takim nie spotkałem.
W MaSzynie możemy podkręcić sprawność przekładni i włączyć siłę oporu Sabów do tejże sprawności, co poprawi hamowanie przy mniejszych ciśnieniach w cylindrze.
Jakby była taka opcja to z chęcią przetestuję.

Fakt, nie jedną rzecz robiło się na podstawie filmów, bo książkowo dane nie do wyciągnięcia.
Tytuł: Odp: Siła hamowania EN57
Wiadomość wysłana przez: chyzy17 w 27 Lipca 2023, 09:16:58
Też odniosłem podobne wrażenie z tą siłą hamowania. I jeszcze wydaje mi się (być może tylko wydaje), że luzowanie w realu jest szybsze. Jakoś ta wskazówka do 0 szybciej schodzi.
Tytuł: Odp: Siła hamowania EN57
Wiadomość wysłana przez: wacek12321 w 27 Lipca 2023, 14:00:39
Też miałem o tym pisać, jednostki w maszynie bardzo słabo hamują w porównaniu do rzeczywistości gdzie czuć tą moc hamowania. Potwierdzam również zdanie kolegi wyżej, przy hamowaniu EP wskazówka od ciśnienia w cylindrach porusza się bardzo szybko. Z resztą każda jednostka hamuje inaczej czy to EP czy to hamowanie pneumatyczne. Jedynie wchodzi w grę zrobienie na przysłowiowe "oko". Jeszcze drobna uwaga co do EN71 nie orientuje się, nie pamiętam czy odnośnie kibli jest zrobione, że człony silnikowe mają większą siłę hamowania niż rozrzadcze człony. Oraz też co do fizyki to nie wiem czy w maszynie jest standardowo w EN71 sprężarka w członie Ra i Rb. Oraz prędkość wału kułakowego w rzeczywistości np. zakład Gdynia miał jamniki które dosyć szybko kręciły wałem i do 60 km/h jak strzała leciały.
Tytuł: Odp: Siła hamowania EN57
Wiadomość wysłana przez: HeroPie312 w 27 Lipca 2023, 16:34:30
De facto wszystko zależy od jednostki, w jakim stanie jest cały układ hamowania, jakie są klocki, jak wyregulowany jest SAB, jakie szyny, jaki profil linii, jaką pogoda, czy łuk czy z górki, jak bardzo koła jezdne są zużyte, jakie jest zapełnienie jednostki. To wszystko jest zależne od tego jak pojazd hamuje. Często jest tak, że z kabiny A hamujesz trochę inaczej niż z B. De facto moznaby zrobić kilka fizyk i losować ale... komu się chce i w sumie po co heh
Tytuł: Odp: Siła hamowania EN57
Wiadomość wysłana przez: mareczek w 27 Lipca 2023, 16:42:54
Na razie spróbujemy poprawić to co jest teraz, potem można bawić się parametrami itd.

Kibelki mają też inne przypadłości jak np. przy połączeniu dwóch jednostek, pracują dźwiękowo obie sprężarki, ale tylko jedna tłoczy powietrze do zbiorników.
Tytuł: Odp: Siła hamowania EN57
Wiadomość wysłana przez: Pitek w 28 Lipca 2023, 00:23:23
Nie wiem jak inne stare jednostki (trzeba by kogoś z PRów zapytać), ale ENdolino ma zwiechę na manometrach, czyli fizycznie czujesz, że już bierze i zwalnia, a  na manometrze cylindra hamulcowego dalej zero, więc nie jest to dobry wyznacznik. Co nie zmienia faktu, że ENdolino hamuje jak żyleta i można z większą prędkością wpadać w perony, w MaSzynie faktycznie jest wrażenie, jakby te klocki były z galaretki.
Tytuł: Odp: Siła hamowania EN57
Wiadomość wysłana przez: barman_2000 w 28 Lipca 2023, 11:04:29
Ogólnie to manometr pokazuje ciśnienie w cylindrach tylko pierwszego wózka, więc możliwe jest że tył składu może już hamować, a przód nie dlatego jest opóźnienie na manometrze. Ogólnie z oddaniem hamowania jest problem, pisałem już kiedyś że jazda siódemką z wagonami osobowymi też odbiega od rzeczywistości.
Tytuł: Odp: Siła hamowania EN57
Wiadomość wysłana przez: chyzy17 w 19 Sierpnia 2023, 14:27:07
Na repo pojawiły się poprawki odnośnie siły hamowania i fakt, jest teraz widać różnice. Mnie natomiast dalej nurtuje kwestia luzowania, jest możliwość przyspieszenia tego którymś wpisem w pliku fiz czy to już wyższa szkoła jazdy żeby to zmienić?