- Symulator MaSzyna -

Symulator EU07 (i nie tylko) => Infrastruktura kolejowa => Wątek zaczęty przez: pachwał w 04 Lutego 2011, 00:15:56

Tytuł: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: pachwał w 04 Lutego 2011, 00:15:56
Nowa sygnalizacja na PKP? Dodam tylko, że na dole migało pomarańczowe z białym ;P

Ponieważ rozwinęła się rozmowa, wydzieliłem do osobnego wątku.
Rozi
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: AtapiCl w 04 Lutego 2011, 00:18:16
Poczytaj przepisy, to znajdziesz opisany przypadek, który pasuje do obrazka.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: pachwał w 04 Lutego 2011, 12:09:20
Poczytaj przepisy, to znajdziesz opisany przypadek, który pasuje do obrazka.

Które dokładnie? Znam większość i pierwszy raz widzę takie coś na oczy, dlatego też prosił bym kogoś o wyjaśnienie dokładniej co znaczy ten sygnał.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: szogun w 04 Lutego 2011, 12:20:17
Sygnał wątpliwy np?
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: Sawi w 04 Lutego 2011, 12:36:31
Nowa sygnalizacja na PKP?
@pachwał zajrzyj tutaj http://www.przepisykolejowe.tk/pkp/sygnaly/swietlne/#sz  znajdziesz tam odpowiedź na nurtujące cię pytanie :) Jako ciekawostkę dodam, że sam jeszcze do niedawna o tym nie wiedziałem, ale człowiek uczy się całe życie, i ludzie sobie pomagają. Wtajemniczeni wiedzą o kogo chodzi ;]
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: pachwał w 04 Lutego 2011, 13:04:12
Nowa sygnalizacja na PKP?
@pachwał zajrzyj tutaj http://www.przepisykolejowe.tk/pkp/sygnaly/swietlne/#sz  znajdziesz tam odpowiedź na nurtujące cię pytanie :) Jako ciekawostkę dodam, że sam jeszcze do niedawna o tym nie wiedziałem, ale człowiek uczy się całe życie, i ludzie sobie pomagają. Wtajemniczeni wiedzą o kogo chodzi ;]
Wiem jak SZ wygląda ;) chodzi właśnie o to, że w symku z S1 dostałem takiego SZta jak wyżej (3 światła u góry i 2 migające na dole) no nic w każdym razie dziekuję za odp :) Przejadę się jeszcze raz tą trasą dla zabawy - Zwierzyniec TOWOS ;P
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: Benek w 04 Lutego 2011, 13:18:45
Jak wg Ciebie wygląda Sz? :)
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: pachwał w 04 Lutego 2011, 14:00:07
Stałe czerwone i białe migające światło na semaforze, jak w przepisach :) Z innym się nie spotkałem, więc dla mnie to nowość w każdym razie. Załączam jeszcze jeden zrzut z tej misji :)
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: Sawi w 04 Lutego 2011, 14:08:30
Stałe czerwone i białe migające światło na semaforze, jak w przepisach :)
Doprawdy? Przeczytaj jeszcze raz :)
Załączam jeszcze jeden zrzut z tej misji :)
Dyskoteka jak się patrzy ;] A teraz już tak na poważnie, wspomniany przez ciebie Sz, to nie tylko stałe czerwone i białe migające światło na semaforze, lecz także taki o którym poniżej wspomniał @Benek. Tak jak już pisałem wcześniej, sam o tym do niedawna nie miałem pojęcia, ale dzięki życzliwej osobie teraz już wiem :) Swoją drogą o wilku mowa ;]
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: Benek w 04 Lutego 2011, 14:10:56
Sygnał zastępczy to mleczne migające + cokolwiek innego, nieważne co. W E1 masz tylko czerwone stałe i mleczne migające. To jest tylko przykład, gdyż jest wiele możliwości, gdy trzeba podać zastępczy. Z tego powodu nie ma ich wszystkich wypisanych w instrukcji, gdyż potrzeba by uwzględnić wszystkie przypadki, a byłoby ich bardzo dużo. Pod pojęciem cokolwiek innego kryje się sygnał wątpliwy, czyli taki, który nie jest ujęty w instrukcji.

Swoją drogą ciekawe czy zdarza się tak, że wyświetla się S2, a jednak przebieg zezwala tylko na S10. Chodzi o to, czy może semafor tak zgłupieć, by podać sygnał niewątpliwy, ale niezgodny z przebiegiem.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: pachwał w 04 Lutego 2011, 14:28:26
No i elegancko ;) Teraz już jestem bogatszy o nową wiedzę i dziękuję kolegom za wytłumaczenie sytuacji :)
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: MuNiO w 04 Lutego 2011, 15:36:48
Swoją drogą ciekawe czy zdarza się tak, że wyświetla się S2, a jednak przebieg zezwala tylko na S10. Chodzi o to, czy może semafor tak zgłupieć, by podać sygnał niewątpliwy, ale niezgodny z przebiegiem.

Automatyka zabiezpiecza przed takim przypadkiem, monterzy zwracaja szczególną uwage na to aby nigdy nie przytrafiła się taka usterka.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: JONIN_EZT w 04 Lutego 2011, 17:31:53
Jeżeli ten semafor jest na jakimś wyjazdowym to problemu raczej nie ma, bo jak mechanik ogarnia układ torowy to wie, że tam jest na bank ograniczenie, gorzej już z wjazdowym, ale tutaj sprawa rozwiązana jest dzięki TO albo SBL z W18.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: surgeon w 04 Lutego 2011, 18:31:30
Niezupełnie. Co jeśli dyskoteka zaczyna się na wjazdowym po minięciu tarczy?
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: Niebugoclaw w 04 Lutego 2011, 20:13:45
Niezupełnie. Co jeśli dyskoteka zaczyna się na wjazdowym po minięciu tarczy?
Zgłoszenie sygnału wątpliwego i jazda na "Sz"/rozkaz zależnie od upodobań dyżurnego.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: Benek w 04 Lutego 2011, 20:19:58
Nie o to w tym chodziło. Chodziło o to, że wyświetli się sygnał niewątpliwy, ale nieadekwatny do utwierdzonej drogi.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: Niebugoclaw w 04 Lutego 2011, 20:23:22
To nie możliwe. Automatyka prędzej się sfajczy, jeśli miałaby podać zły sygnał. Choć zawsze jest opcja, że ktoś ręcznie w przekaźnikowni zrobi odpowiednie zwarcie i nieszczęście gotowe. Jednak zabezpieczeniowcy muszą odpisać w książce usterek swoją wizytę tam i jej powód, oraz zaplombować drzwi/klucz plombownicą ze swoim numerem.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: JONIN_EZT w 04 Lutego 2011, 22:03:57
Niezupełnie. Co jeśli dyskoteka zaczyna się na wjazdowym po minięciu tarczy?

No tak, ale jak na tarczy pojawi się sygnał Os4 to już wiemy, że na semaforze będzie te 40/60 km/h. Zostaje sprawa, czy tarcze i SBLki są jakoś sprzężone, że w razie wyświetlania dyskoteki zmieniają sygnał? Czy podają tak jak jest ustawiony przebieg, a semafor do nich odnoszący się pokazuje dyskotekę?
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: Niebugoclaw w 04 Lutego 2011, 22:19:58
To zależy. Jeśli przekaźnik sygnałowy podczas zbyt dużych prądów powrotnych z sieci (z tego powstaje dyskoteka) pozostanie wzbudzony, to tarcza/powtarzacz/ostatni SBL wskazują sygnał na podany semafor, a jak p. sygnałowy się odwzbudzi, to prawidłowo powinno zapalić się Stój na semaforze i na tarczach też.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: AtapiCl w 04 Lutego 2011, 22:20:27
Uzależnione są też od semafora. Nawet jak Ci się żarówka na wjazdowym przepali i z S13 zrobi się S1 - ostatni odstępowy będzie wówczas wskazywał S5.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: Mati_An w 04 Lutego 2011, 23:07:49
Nie o to w tym chodziło. Chodziło o to, że wyświetli się sygnał niewątpliwy, ale nieadekwatny do utwierdzonej drogi.
Był nawet w Polsce wypadek (tylko nie pytajcie mnie gdzie i kiedy, strona Grzegorza Petki nie działa), semafor pokazywał S2, a rozjazd był ustawiony na bok, ktoś się po prostu rąbnął przy podpinaniu kabli uzależniających między semaforem a rozjazdami. Pośpieszny wleciał 120 km/h na ten rozjazd, a co się dalej stało to chyba nie muszę mówić.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: mechatronik w 05 Lutego 2011, 00:43:48
Swoją drogą ciekawe czy zdarza się tak, że wyświetla się S2, a jednak przebieg zezwala tylko na S10. Chodzi o to, czy może semafor tak zgłupieć, by podać sygnał niewątpliwy, ale niezgodny z przebiegiem.
Wcale nic nie musi głupieć, żeby było S2 zamiast S10 przy drodze ułożonej na bok. Są miejsca gdzie jest to normą ;)). (w podanym przykładzie chodzi o wyjazd chociaż ja się spotkałem z wjazdem do stacji na S2 a drogę miałem na bok…)
W Zebrzydowicach jest np tak, że drogowskazowy koło wykonawczej podaje S13 a na wyjazdowym jest S2… I nie mówię tu o sytuacji gdy zmieni się wyjazd w trakcie jazdy bo wyjazdowy widać jeszcze zanim minie się drogowskazowy. Albo bywają przypadki gdy To świeci na wolną (Os2), Sp na stój (Sp1) a semafor ma na zmniejszoną do 40 z wyjazdem (S10)… Wczoraj natomiast miałem przypadek gdzie dyżurny poświecił zastępczy i oczko mignęło raz, później ok 3s przerwy, znów mignęło dalej ok 5s przerwy itd… Dyżurny tłumaczył się, że działa tyle grzałek w stacji że na zastępczego mu zasilania brakło ;). To co widuję na sieci PLK utwierdza mnie w przekonaniu, że nie ma rzeczy niemożliwych ;). W Batowicach jest fajny semafor wyjazdowy, który stawia się w ostatnim momencie. Za każdym razem jak tam jedziemy dyżurny mówi żeby jechać i nie hamować bo on się w ostatniej chwili stawia. Tydzień temu jechaliśmy i niestety się nie postawił. W porę zatrzymaliśmy skład (zbytnio nie ufaliśmy dyżurnemu i jechaliśmy tak jak przepisy nakazuja ;)) . Dyżurny podyktował "eNa" i kiedy ruszaliśmy semafor nagle "ożył"… :) Opowiadać można byłoby dłuugo. Gdzieś na forum wrzuciłem kiedyś zdjęcie semafora S1 + W24 ;) -W24 się wyświetlił ale reszta już nie chciała… Na sieci dzieją się po prostu cuda :).
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: EU07-457 w 05 Lutego 2011, 07:55:15
Gdzieś na forum wrzuciłem kiedyś zdjęcie semafora S1 + W24 ;) -W24 się wyświetlił ale reszta już nie chciała…

Gorzej jak masz jazdę równoległą...wjeżdżamy na "Sz" na stację z toru lewego, dyżurny mówi, że wyjazd na tor lewy na "Sz", w międzyczasie inny towarowy wyciąga się ze stacji również na "Sz". Na semaforze wyjazdowym wyświetla się "Sz" bez podświetlonego W24 i tak naprawdę nie mamy pewności, że droga dobrze leży i za chwilę nie spotkamy się z towarowym na jednym torze. Zatrzymanie pociągu przed semaforem wyjazdowym ("Sz" jeszcze świecił) i zdziwienie dyżurnego dlaczego stoimy ;)
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 05 Lutego 2011, 09:42:35
Cytuj
To nie możliwe. Automatyka prędzej się sfajczy, jeśli miałaby podać zły sygnał. Choć zawsze jest opcja, że ktoś ręcznie w przekaźnikowni zrobi odpowiednie zwarcie i nieszczęście gotowe. Jednak zabezpieczeniowcy muszą odpisać w książce usterek swoją wizytę tam i jej powód, oraz zaplombować drzwi/klucz plombownicą ze swoim numerem.
Absolutnie się z tym stwierdzeniem nie zgadzam! Maszynistę obowiązuje zasada: nie ufaj na 100% nikomu.
A oto przykład z jakim się kilka świetlnych lat temu sam spotkałem, gdy siedziałem "po lewej".
Ostatni samoczynny migał na zielono, czyli wjazd w stację na 100. Stacja jest na łuku, lecz celowo nie podaję jej nazwy. Z daleka wjazdowy wyglądał bardzo fajnie, bo widzieliśmy górne zielone. W odległości ok. 200 m od wjazdowego zauważyłem, że nie widzę dolnego pomarańczowego, tylko górne zielone i zielony pasek. Mechanik natychmiast dał w nagłe i zażądał rozkazu, bez żadnego ale. Zatrzymaliśmy się już za semaforem, ale przejeżdżając obok semafora zauważyłem, że dolne pomarańczowe się świeci, a raczej leciutko żarzy a więc wg schematów srk obwód był zamknięty. Problem polega jednak na tym, że należytego sygnału nie widać. Wystarczy, że styki zaśniedzieją lub się opalą, obwód żarówki się zamyka ale sygnału nie widać. Aż strach pomyśleć, co by się stało, gdyby taka sytuacja miała miejsce w sytuacji wjazdu na 40-kę.
Co do tematu sygnałów zastępczych, to wystarczy się przejechać na linii Warszawa - Lublin. Tutaj można spotkać sygnały zastępcze wg swojej własnej instrukcji o sygnalizacji. Nie migają tylko świecą na stałe..
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: MuNiO w 05 Lutego 2011, 10:36:58
Wczoraj natomiast miałem przypadek gdzie dyżurny poświecił zastępczy i oczko mignęło raz, później ok 3s przerwy, znów mignęło dalej ok 5s przerwy itd… Dyżurny tłumaczył się, że działa tyle grzałek w stacji że na zastępczego mu zasilania brakło

Obwód światła białego jest zasilany z tego samego transformatora co światło czerwone (każdy semafor ma niezalżny transformator swiatła białego i czerwonego). Takie tłumaczenie że za dużo grzałek załączonych jest totalną bzdurą, w takim wypadku powinno zanikać świecenie światła czerwonego.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: AtapiCl w 05 Lutego 2011, 13:42:23
Nie migają tylko świecą na stałe..

A nie mylisz tego ze starą wersją Ms2? ;) To do dziś na WWO tak działa na niektórych (czerwone + białe) :)
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: Niebugoclaw w 05 Lutego 2011, 17:03:39
W Batowicach jest fajny semafor wyjazdowy, który stawia się w ostatnim momencie. Za każdym razem jak tam jedziemy dyżurny mówi żeby jechać i nie hamować bo on się w ostatniej chwili stawia.
Pewnie przebieg z zatrzymaniem :) Pociąg musi wjechać cały w stację, żeby móc podać wyjazd. Znam dobrze ciągle aktualny przypadek, gdzie tak jest. Stacja ma 450m a jak wjeżdża pociąg 500m to jest problem. Dodatkowe utrudnienie jest takie, że od semafora wyjazdowego jest cholerne wzniesienie (największe na linii). Dyżurny dla każdego dłuższego pociągu mówi, że semafor stawia się z opóźnieniem, albo w ostatniej chwili, żeby tylko pociąg się nie zatrzymał.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 05 Lutego 2011, 17:34:48
A wtedy podaje się sygnał zastępczy?
Edit: Czy dyktuje się rozkaz pisemny?
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: Niebugoclaw w 05 Lutego 2011, 18:26:03
Nie, urządzenia mechaniczne, bądź jakiekolwiek, jeśli jest takie uzależnienie (wyjazd można podać tylko wtedy jak zwolniony jest przebieg wjazdowy na dany tor) to jeździ się na semafory. Jakby wjazd był na Sz to nie było by problemu podać wcześniej wyjazdu. Ogólnie w tablicach zależności każdego posterunku wykazane są przebiegi bez zatrzymania, natomiast jazda z zatrzymaniem dotyczy torów głównych dodatkowych, bądź głównych nie dla tego kierunku (jazda w każdym razie na "krzywo").
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: jageer w 05 Lutego 2011, 22:20:45
Był nawet w Polsce wypadek (tylko nie pytajcie mnie gdzie i kiedy, strona Grzegorza Petki nie działa), semafor pokazywał S2, a rozjazd był ustawiony na bok, ktoś się po prostu rąbnął przy podpinaniu kabli uzależniających między semaforem a rozjazdami. Pośpieszny wleciał 120 km/h na ten rozjazd, a co się dalej stało to chyba nie muszę mówić.

To fajnie, ktoś odbierał urządzenia SRK na stacji....
Często też wygasza się semafor, jak spod niego startuje elektryk z ciężkim bruttem :D
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: MuNiO w 05 Lutego 2011, 22:30:11
Często też wygasza się semafor, jak spod niego startuje elektryk z ciężkim bruttem :D

Winne duże prądy błądzące.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: Niebugoclaw w 06 Lutego 2011, 00:42:34
Często też wygasza się semafor, jak spod niego startuje elektryk z ciężkim bruttem :D
A dokładniej dzieje się tak dlatego, że do szyn wracają prądy na tyle duże, że robią zajętości, co wygasza semafor ;)
EDIT: Widzę, że kolega mnie uprzedził.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: mechatronik w 06 Lutego 2011, 09:16:58
Często też wygasza się semafor, jak spod niego startuje elektryk z ciężkim bruttem :D
Luzem też jest to możliwe i nawet nie trzeba za mocno kręcić kołem ;). Odnośnie urządzeń SRK to Mysłowice mają je w fatalnym stanie. Nic dziwnego, że są na I miejscu stacji na Śląsku pod względem przejechań sygnału Stój (niezależnie czy CARGO, prywaciarz, IC czy PR). Sam byłem kilka razy świadkiem jak jechaliśmy od strony Oświęciemia i tarcza była na wolną, podjeżdżaliśmy bliżej i na wysokości ostatniego wskaźnika W11 tracza wygasała. Następnie semafor był znów podawany. Gdy byliśmy jakieś 100m przed nim (na szczęście luzem) semafor znów wygasł… Tłumaczenia dyżurnych były wręcz idiotyczne a oni sami bagatelizowali zupełnie ten problem.
 btw Jakiś czas temu w Dąbrowie górniczej manewry robiliśmy elektrykiem. Przy ruszaniu (obustronnie) poszedł piękny ogień z łączników szynowych, które były na przeciwko dysponującej. Zwróciliśmy na to uwagę a dyżurny odparł "nic nie będziemy zgłaszać bo jeszcze ten tor na którym jesteście nam zamkną…" -only na PLK ;).
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 06 Lutego 2011, 10:30:19
To był wypadek na stacji Strażów we wrześniu 1979r. Do kasacji krakowska EU07-168, która miała już nieprzyjemność brać udział w wypadku kolejowym pod Julianką w 1976r.
W Strażowie zawinili elektromonterzy, którzy odwrotnie połączyli przewody semafora. Pociąg międzynarodowy nie miał podanej drogi przebiegu, ze względu na wagon pociągu towarowego, który nie zdążył zjechać na bok. Maszynista zamiast światła czerwonego zobaczył zielone.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: kalapi w 06 Lutego 2011, 23:21:46
Ostatni samoczynny migał na zielono, czyli wjazd w stację na 100.
Semafor wjazdowy jest semaforem półsamoczynnym, czyli chyba niekoniecznie 100 km/h. Np.: Po minięciu "snajpera" masz S5, (który nie mówi o prędkości) i z jaką prędkością jedziesz? Snajper miga, bo nie masz wyjazdu. Czy taka sytuacja jest możliwa?

Proszę pisać bez odstępów, są zbędne. Poprawiłem.
Krzysiek626

Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: EU07-457 w 07 Lutego 2011, 17:02:22
Ostatni samoczynny migał na zielono, czyli wjazd w stację na 100.
Semafor wjazdowy jest semaforem półsamoczynnym, czyli chyba niekoniecznie 100 km/h.

Jaki sygnał zatem Twoim zdaniem może pojawić się na semaforze (zakładając oczywiście, że wszystko działa prawidłowo) wjazdowym, jeśli ostatni semafor na blokadzie samoczynnej wskazuje sygnał S3?


Cytuj
Np.: Po minięciu "snajpera" masz S5, (który nie mówi o prędkości) i z jaką prędkością jedziesz? Snajper miga, bo nie masz wyjazdu. Czy taka sytuacja jest możliwa?

Co masz na myśli pisząc "snajper"?
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: Niebugoclaw w 07 Lutego 2011, 17:20:50
Co masz na myśli pisząc "snajper"?
Zapewne ostatni SBL ze wskaźnikiem W18 ;) Co do mrugania zielonego światła na że tak powiem "snajperze" to w takim wypadku semafor może wskazywać tylko sygnał zezwalający na jazdę z ograniczeniem do stu - na 3-stawnej SBL, natomiast na 4-stawnej takie mruganie mogłoby oznaczać, że wjazd podany na wprost, a na wyjeździe "stój".
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: libertyn89 w 07 Lutego 2011, 17:41:23
A nie jest przypadkiem tak, ze S3 na ostatnim semaforze zarowno SBL 3- jak i 4-stawnej znaczy dokladnie to samo, czyli wjazd podany z Vmax = 100 km/h?
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: JONIN_EZT w 07 Lutego 2011, 17:46:40
Owszem jest tak samo.

Co masz na myśli pisząc "snajper"?
Zapewne ostatni SBL ze wskaźnikiem W18 ;) Co do mrugania zielonego światła na że tak powiem "snajperze" to w takim wypadku semafor może wskazywać tylko sygnał zezwalający na jazdę z ograniczeniem do stu - na 3-stawnej SBL, natomiast na 4-stawnej takie mruganie mogłoby oznaczać, że wjazd podany na wprost, a na wyjeździe "stój".

Nie ważne czy SBL jest 3 albo 4 stawna, bo jak ma wskaźnik W18 to odnosi się tylko do wjazdowego. 4-stawna na stacji już nie mówi o odstępach wolnych więc w tym przypadku jak poda S3 to na wyjeździe może być i podany wyjazd jak i stój, bo sytuacja na stacji jest już dyktowana przez wjazdowe/wyjazdowe semafory półsamoczynne.
Może być jeszcze taki wyjątek, że jak na szlakowa wynosi V<=100km/h to ograniczenia 100km/h się nie podaje, więc SBLka może podawać na W18 bez problemu S2, bo dopiero na wjazdowym Ci powie czy dalej jest stój czy coś innego.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: Mati_An w 07 Lutego 2011, 18:15:56
Może być jeszcze taki wyjątek, że jak na szlakowa wynosi V<=100km/h to ograniczenia 100km/h się nie podaje, więc SBLka może podawać na W18 bez problemu S2, bo dopiero na wjazdowym Ci powie czy dalej jest stój czy coś innego.
W tym przypadku, jeśli linia miała szlakową >100 km/h i na skutek jej degradacji prędkość spadła poniżej 100 km/h, to nawet wtedy na wjazdach/wyjazdach podaje się sygnały z ograniczeniem do 100 km/h (jeśli oczywiście tak było wcześniej). Przykład - Kraków Mydlniki, szlak od strony Katowic ma szlakową 50 km/h, podobnie przez całą stację, a przy przelocie semafory na wjeździe i wyjeździe mają wyświetlone odpowiednio S7 i S6, dopiero za stacją prędkość wzrasta do 120 km/h.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: Niebugoclaw w 07 Lutego 2011, 18:29:02
Jak wiemy najczęściej ograniczenie do stu przy przebiegu po prostej jest przez jazdę po angliku. Na stacji Szczecin Załom jest dosyć ciekawa sytuacja, gdzie szlakowa wynosi 120km/h, a w torze głównym jest anglik, po którym nie ma ograniczenia do stu, również nie ma tam ograniczenia w WOSie.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: EU07-457 w 07 Lutego 2011, 18:38:28
[...]natomiast na 4-stawnej takie mruganie mogłoby oznaczać, że wjazd podany na wprost, a na wyjeździe "stój".

No nie do końca - a co jak na wjeździe masz podany sygnał S6 albo S7? Rozumiem, że zakładasz na wjeździe sygnał S5.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: Niebugoclaw w 07 Lutego 2011, 18:48:48
I tu rozumiemy to dwojako. W opisanej przez Ciebie sytuacji również powinno mrugać zielone na ostatnim SBL. Jednak mogłem się mylić z tym mruganiem ostatniego odstępu bez podanego wyjazdu.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: Mati_An w 07 Lutego 2011, 18:49:42
Na stacji Szczecin Załom jest dosyć ciekawa sytuacja, gdzie szlakowa wynosi 120km/h, a w torze głównym jest anglik, po którym nie ma ograniczenia do stu, również nie ma tam ograniczenia w WOSie.
Tuż przed stacją szlakowa zmienia się ze 120 na 70 km/h, ale tylko po jedynce. Jeśli ten anglik leży w tym torze to ta zmiana jest zrozumiała, tak poza tym temat dyskotekowy nam ucieka.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 07 Lutego 2011, 19:40:20
Cytuj
Semafor wjazdowy jest semaforem półsamoczynnym, czyli chyba niekoniecznie 100 km/h. Np.: Po minięciu "snajpera" masz S5, (który nie mówi o prędkości) i z jaką prędkością jedziesz? Snajper miga, bo nie masz wyjazdu. Czy taka sytuacja jest możliwa?

Póki co obowiązuje nas Rozporządzenie MI o prowadzeniu ruchu kolejowego, na podstawie którego powinien być przejazd z prędkością do 100km/h. :)
Cytuj
S3 Jazda z najwyższą dozwoloną szybkością nie większą niż 160 km/h, a przy następnym semaforze z szybkością 100 km/h.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: JONIN_EZT w 07 Lutego 2011, 19:43:05
Cytuj
S3 Jazda z najwyższą dozwoloną szybkością nie większą niż 160 km/h, a przy następnym semaforze z szybkością 100 km/h.
Póki co obowiązuje nas Rozporządzenie MI o prowadzeniu ruchu kolejowego, na podstawie którego powinien być przejazd z prędkością do 100km/h. :)

W SBL-4-stawnej akurat tak jak wskazał kolega EU40, więc mamy 2 przypadki.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: libertyn89 w 07 Lutego 2011, 19:48:44
Tyle, ze w Ie-1 jest wyrazne rozgraniczenie na semafory samoczynne SBL za wyjatkiem ostatniego i polsamoczynne wraz z ostatnim SBL.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 07 Lutego 2011, 19:55:04
Hmm.. A na czym to rozgraniczenie polega w przypadku odczytywania sygnałów?
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: libertyn89 w 07 Lutego 2011, 20:02:45
Jesli S3 dotyczy nieostatniego semafora SBL, to mowi tylko tyle, ze z przodu dwa odstepy blokowe sa wolne. Nie mowi nic o zwalnianiu do 100 km/h przy nastepnym sygnalizatorze.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: mechatronik w 07 Lutego 2011, 20:04:12
Na dobrą sprawę to już nie wiem o co chodzi w tej dyskusji z ostatnim samoczynnym.
Cytat z Ie-1:
"Sygnał S 3* zezwala na jazdę z największą prędkością dozwoloną dla danego pociągu i danego odcinka linii kolejowej. Sygnał S 3 nadawany przez:
a) semafor półsamoczynny lub ostatni semafor samoczynny blokady liniowej** informuje, że następny semafor (logiczne, że półsamoczynny się tu załapie) nadaje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością nie większą niż 100 km/h"

* Jedno zielone światło migające na semaforze
** Semafor SBL ze wskaźnikiem W18
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: EU07-457 w 07 Lutego 2011, 20:04:59
Jesli S3 dotyczy nieostatniego semafora SBL, to mowi tylko tyle, ze z przodu dwa odstepy blokowe sa wolne. Nie mowi nic o zwalnianiu do 100 km/h przy nastepnym sygnalizatorze.
Nic bardziej mylnego:
 Sygnał S 3 „Jazda z największą dozwoloną prędkością nie większą niż 160 km/h – w przodzie są dwa odstępy blokowe wolne – a przy następnym semaforze z prędkością nie większą niż 100 km/h"
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: libertyn89 w 07 Lutego 2011, 20:06:37
Ja sie opieram na Ie-1 (Warszawa 2007) umieszczonej na forum przez mechatronika:
Cytuj
3) Sygnał S 3 „Jazda z największą dozwoloną prędkością nie
większą niż 160 km/h – w przodzie są dwa odstępy blokowe wolne
– a przy następnym semaforze z prędkością nie większą niż
100 km/h"
Jedno zielone światło migające na semaforze
Sygnał S 3 zezwala na jazdę z największą prędkością dozwoloną
dla danego pociągu i danego odcinka linii kolejowej. Sygnał S 3
nadawany przez:
a) semafor półsamoczynny lub ostatni semafor samoczynny blokady
liniowej informuje, że następny semafor nadaje sygnał zezwalający
na jazdę z prędkością nie większą niż 100 km/h,
b) semafor samoczynny blokady liniowej lub semafor wyjazdowy
na szlak wyposażony w samoczynną blokadę liniową informuje,
że dwa kolejne odstępy blokowe za tym semaforem są wolne,
maszynista powinien tak regulować prędkość jazdy, aby mógł
zatrzymać pociąg przed semaforem wskazującym sygnał „Stój”;
dotyczy to także semafora wjazdowego posterunku odgałęźnego
bez semafora wyjazdowego.

Wazny jest tutaj podpunkt b). Ale mozliwe, ze ja go zle interpretuje. Poza tym - jesliby przyjac, ze na odcinku z SBL 4-stawna sygnal S3 (rozumiany jako: [w przodzie są dwa odstępy blokowe wolne – a przy następnym semaforze z prędkością nie większą niż 100 km/h] poprzedza S5, to jest to dla mnie niespojne, gdyz S5 nic nie mowi o V max = 100 km/h.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 07 Lutego 2011, 20:08:53
A definicja zielonego migającego?Pojmuję, że chodzi o sytuację, kiedy nie mamy podanego semafora wjazdowego i wjazdowy wyświetla "Stój", ostatni samoczynny "pomarańczowe", (który informuje, że wjazd jest na 40 lub 60) a przedostatni wtedy miga na zielono. To akurat jest jasne, ale definicja S3 jest taka, jak wcześniej zacytowałem wg Rozporządzenia. Dochodzi do wypadku kolejowego i Prokuratora będzie interesowało jedno: czy maszynista prowadził pociąg zgodnie z przepisami.

Cytuj
Wazny jest tutaj podpunkt b). Ale mozliwe, ze ja go zle interpretuje.
Nie powiedziałbym od razu, że go źle interpretujesz, bo przy takiej sytuacji dużo kolejarzy ma swoje zdanie. Ja uważam, że jeżeli mamy definicję S3, to powinniśmy ją stosować. Dajmy na to nie ograniczyliśmy prędkości do 100km/h i doszło do przejechania semafora wjazdowego wskazującego "Stój"..I kuku.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: youBy w 07 Lutego 2011, 20:11:54
@Libertyn: Podpunkty a i b są częścią dodatkową do głównej definicji ;)
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: libertyn89 w 07 Lutego 2011, 20:14:30
To w takim razie dlaczego w podpunkcie (a) jest powielony fragment z definicji glownej (na nastepnym V max = 100), a w podpunkcie (b) juz nie?
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 07 Lutego 2011, 20:17:43
Bo to jest kolej właśnie. Piękna, wspaniała i nie do końca zrozumiała :D
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: mechatronik w 07 Lutego 2011, 20:18:13
Bo podpunkt b) mówi już o dwóch odstępach a podpunkt a) mówi co jest na kolejnym semaforze ;). Jeśli przeczytamy podpunkt a) to wiemy jaki sygnał mamy na kolejnym semaforze ale nie wiemy ile odstępów przed sobą mamy wolnych. Podpunkt b) to wyjaśnia.
Ciężko to w logiczny sposób wytłumaczyć ;).
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: Mati_An w 07 Lutego 2011, 20:22:28
"Sygnał S 3* zezwala na jazdę z największą prędkością dozwoloną dla danego pociągu i danego odcinka linii kolejowej. Sygnał S 3 nadawany przez:
a) semafor półsamoczynny lub ostatni semafor samoczynny blokady liniowej** informuje, że następny semafor (logiczne, że półsamoczynny się tu załapie) nadaje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością nie większą niż 100 km/h"
No to teraz Was zagnę - podg Warszawa Antoninów, semafor wjazdowy do strony Rembertowa, 4 komory bez żadnego pasa świetlnego, a mimo to ostatni SBL przed właśnie tym semaforem ma możliwość podania S3 (tak było przynajmniej rok temu, jak jest teraz to nie wiem). Jak się to ma do powyższego przepisu?
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: mechatronik w 07 Lutego 2011, 20:25:52
S3 na ostatnim SBL, wjazdowy na odgałęźny (odgałęźny bez semafora wyjazdowego) na pomarańczowo a kolejny SBL za odgałęźnym na Stój. Tak bym to widział.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 07 Lutego 2011, 20:27:42
Cytuj
No to teraz Was zagnę
Hej stary zaginaczu ;) A może wyjazd będzie na "Stój" i wtedy świeci się na wjazdowym pomarańczowe.
Ale tak samo jak w powyższym przypadku: wcześniejszy semafor ograniczał już prędkość przejazdu przy tym semaforze.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: Mannerheim w 07 Lutego 2011, 20:30:49
Cytuj
No to teraz Was zagnę
Hej stary zaginaczu ;) A może wyjazd będzie na "Stój" i wtedy świeci się na wjazdowym pomarańczowe.

Tam nie ma wyjazdowego... Następny za wjazdowym jest semafor SBL.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 07 Lutego 2011, 20:35:39
Sorki. Faktycznie tu chodzi o Antoninów a nie Rembertów :) dzięki za uwagę Mannerheim.
Ale sytuacja będzie podobna. Pierwszy samoczynny za Antoninowem na "Stój", więc semafor w Antoninowie "pomarańczowy" a ostatni samoczynny na S3.
A tak poza nawiasem, czy trasa do Lublina w MSTS jest już skończona? Tam przecież jedziemy przez podg. Antoninów :) Szacunek dla autora.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: Żuk w 07 Lutego 2011, 20:47:31
No to teraz Was zagnę - podg Warszawa Antoninów, semafor wjazdowy do strony Rembertowa, 4 komory bez żadnego pasa świetlnego, a mimo to ostatni SBL przed właśnie tym semaforem ma możliwość podania S3 (tak było przynajmniej rok temu, jak jest teraz to nie wiem). Jak się to ma do powyższego przepisu?

A widziałeś, że migało tam światło zielone migające? Jaki tam na tej linii jest rodzaj blokady liniowej, trzystawna czy czterostawna?
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: Mannerheim w 07 Lutego 2011, 20:54:58
Muszę sprostowac swoją wypowiedź - pomyliły mi się kierunki... Następny semafor za wjazdowym na podg Antoninów to wjazdowy na podg Podskarbińska (między nimi nie ma SBL).
Cytuj
Jaki tam na tej linii jest rodzaj blokady liniowej, trzystawna czy czterostawna?
Na tamtym odcinku trzystawna.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: Mati_An w 07 Lutego 2011, 20:56:37
S3 na ostatnim SBL, wjazdowy na odgałęźny (odgałęźny bez semafora wyjazdowego) na pomarańczowo a kolejny SBL za odgałęźnym na Stój. Tak bym to widział.
Następny semafor za tym na Antoninowie to wjazdowy na Podskarbińską (jak widzę Mannerheim mnie ubiegł). Mnie to bardziej wygląda na dość dziwną konstrukcję SBL 4-stawnej z zastosowaniem semaforów półsamoczynnych na podg (pewnie kiedyś w założeniach miało być tam szybciej niż obecne 80 km/h).
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 07 Lutego 2011, 20:56:41
Cytuj
Na tamtym odcinku trzystawna.
I wszystko jasne :) Jakie semafory są możliwe do wyświetlenia na tej blokadzie?
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: Żuk w 07 Lutego 2011, 20:59:16
Na tamtym odcinku trzystawna.

Czyli trzystawna może podać jedynie S1, S2, S5 i (S1a).
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: JONIN_EZT w 07 Lutego 2011, 22:09:59

Osobiście spotkałem się z takimi zabiegami, w przypadku nie wystarczającej odległości hamowania pomiędzy semaforami półsamoczynnymi. Przykład Gdynia Chylonia (tory SKM w stronę Wejherowa), nie ma żadnego przejazdu przez zwrotnice, gdzie normalnie powinien się pokazać S5 a pokazuje S13.

S3 na ostatnim SBL, wjazdowy na odgałęźny (odgałęźny bez semafora wyjazdowego) na pomarańczowo a kolejny SBL za odgałęźnym na Stój. Tak bym to widział.
Następny semafor za tym na Antoninowie to wjazdowy na Podskarbińską (jak widzę Mannerheim mnie ubiegł). Mnie to bardziej wygląda na dość dziwną konstrukcję SBL 4-stawnej z zastosowaniem semaforów półsamoczynnych na podg (pewnie kiedyś w założeniach miało być tam szybciej niż obecne 80 km/h).

Więc myślę, że też specjalnie jest dawany S3, żeby ustabilizować w miarę prędkość w razie pojawienia się semafora. Akurat nie wiem jak tam sprawa wygląda, ale też może być coś z tym związane.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: kalapi w 07 Lutego 2011, 23:50:21
Ie-1 odnośnie S3
[...]Sygnał S 3 nadawany przez:
a) semafor półsamoczynny lub ostatni semafor samoczynny blokady liniowej informuje, że następny semafor nadaje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością nie większą niż 100 km/h"

Ie-1 postanowienia ogólne
10.  W przypadku spostrzeżenia lub usłyszenia dwóch różnych sprzecznych sygnałów należy stosować się do tego sygnału, który zapewnia zachowanie większego stopnia bezpieczeństwa ruchu.

Czyli dla mnie oczywiste mijam snajpera który miga na zielono (nawet jak na wjazdowym będzie S5) to tne do 100 km/h. Oczywiście jak szlakowa większa niż 100 km/h.

Sorry za zamieszanie.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: AtapiCl w 08 Lutego 2011, 06:06:38
A dla mnie jest to błąd w przepisach (inaczej ujmując - kolejna rzecz, o której nie pomyślano).
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 08 Lutego 2011, 15:05:12
Ja tą różnicę na chłopski rozum rozumiem tak.
Jak mam SBL 4 stawną i dojeżdżamy do stacji gdzie nie mamy podanego wjazdu to najpierw zobaczę na SBL zielone migające czyli przy następnym semaforze mam jechać 100km/h.
Dojeżdżam teraz do następnego semafora SBL który pokazuje już pomarańczowe ciągłe i gdybym potraktował ten semafor jak zwykły albo jak tarczę ostrzegawczą to sygnał by ten znaczył że mogę jechać koło niego z największą dozwolona szybkością przy następnym semaforze stój. I w tym momencie cały sens 4 stawnej SBL by upadł.
Dlatego jest ta różnica w rozumieniu sygnałów dla SBL żeby nawet mimo pojedyńczego pomarańczowego na semaforze SBL trzeba było go mijać z szybkością 100 km/h.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: Niebugoclaw w 08 Lutego 2011, 15:13:37
Dlatego jest ta różnica w rozumieniu sygnałów dla SBL żeby nawet mimo pojedyńczego pomarańczowego na semaforze SBL trzeba było go mijać z szybkością 100 km/h.
Łee, bez przesady :) Nic nigdzie takiego nie ma, że na jakiejkolwiek SBLce było zwolnienie do stówy. Jeśli mieli byśmy iść dalej Twoim tokiem rozumowania, to na każdym semaforze SBL musiałaby być komora z zielonym pasem, by go w opisanym przez Ciebie momencie pokazywać. Jak dla mnie sprawa jest już jasna. S3 na wszystkich semaforach samoczynnych z wyjątkiem ostatniego oznacza tyle, że w przodzie mamy 2 odstępy wolne, a na półsamoczynnym, bądź ostatnim SBL, że następny semafor wskazuje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością nie większą niż 100km/h.

Niepotrzebne przejście do nowej linii w cytacie.
Quark-t
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 08 Lutego 2011, 15:58:39
A tak na zdrowy chłopski rozum: mamy pomarańczowe, więc jest to sygnał dla nas, że semafor bedzie na "stój". Jaki jest więc sens jechać przy nim z prędkością ponad 100 km/h? Moim zdaniem do definicji pomarańczowego przydałoby sie dodać informację, że jazda poza niego nie powinna być większa niż 100 km/h. Ale to niemożliwe, ze względu na blokadę półsamoczynną, ale od czego są tarcze ostrzegawcze?
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: Niebugoclaw w 08 Lutego 2011, 16:34:28
Wtedy musiałbyś przed tarczą w odległości drogi hamowania postawić kolejną tarczę, która ostrzegałaby w takim wypadku o tym, że na następnej tarczy musi być sto... Bez sensu.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: JONIN_EZT w 08 Lutego 2011, 16:54:05
No, ale w przypadku S5 to już nie ważne czy jedziesz 160km/h czy 100km/h czy tam 80km/h jeżeli następny jest stój to i tak musi hamować. Z Tarczami Ostrzegawczymi to jest tak zrobione, że szlakowa i dla niej przyporządkowana droga hamowania jest ważnym elementem.

Jeżeli mamy tutaj SBLki. Teoretycznie 4-stawne są budowane na liniach gdzie szlakowa wynosi powyżej 100km/h (chociaż w przepisach przy 3-stawnej pojawia się v=100km/h przy S5). Tylko zauważ, że takie zmniejszanie prędkości jest koniecznie bo w 4-stawnej. Odległości pomiędzy SBLkami to najmniej to połowa drogi hamowania, więc jest to już wyznacznik jakie prędkości mamy utrzymywać, bo raczej ciężkim przypadkiem jadąc 160km/h od razu zjechać do 0 przy połowie drogi hamowania.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: mechatronik w 08 Lutego 2011, 16:56:21
Do Ie-1 powinni dorzucić oddzielny dział poświęcony SBL, bo jak narazie sygnały na SBL przeplatają się z sygnałami na PBL. Dobrym rozwiązaniem byłoby nadanie nowych nazw sygnałom na SBL np S3s*. Obecnie jest to niezbyt jasno wytłumaczone. Niemniej jednak jest tak. Na 3-stawnej przy pomarańczowym możemy jechać Vmax ale już na 4-stawnej na tym samym sygnale możemy jechać do 100km/h. Jest to podyktowane tym, że na samoczynnej 4-stawnej odstępy mogą wynieść połowę drogi hamowania przyjętej na danej linii. Czyli jak byśmy nie zwolnili do 100 km/h na pomarańczowym to mogłoby dojść do sytuacji gdy "braknie nam metrów". Natomiast na 3-stawnej odstęp nie może być krótszy jak droga hamowania przyjęta na danej linii. Dzięki temu odstęp jest równy bądź większy niż odległość TO - semafor PBL, co zapewnia nam wystarczającą drogę hamownia. Dla przykładu, dajmy na to mamy linię gdzie Lh wynosi 1000m. Na 3-stawnej odstęp będzie nie krótszy jak 1000m natomiast na 4-stawnej odstęp zgodnie z przepisami może już mieć (minimum) !500 m.

* np "s" od samoczynna
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: Mati_An w 08 Lutego 2011, 17:10:44
Cytat: mechatronik
Dla przykładu, dajmy na to mamy linię gdzie Lh wynosi 1000m. Na 3-stawnej odstęp będzie nie krótszy jak 1000m natomiast na 4-stawnej odstęp zgodnie z przepisami może już mieć !500 m.
No nie bardzo, zakładając prędkość przy S4/S5 równą 100 km/h odstęp musi mieć przynajmniej 700m. A co do samego sygnału S3, myślę że tu chodzi o odpowiednią interpretację przepisu, konkretnie fragmentu "dwa odstępy blokowe są wolne, a przy następnym semaforze -100 km/h" - nigdzie w nim nie jest napisane że semafor ma wskazywać sygnał S6..9. Oczywiście ten przepis się zmienił i teraz chcący zachować z nim zgodność trzeba by na Antoninowie zmienić semafor na 5-komorowy z pasem zielonym i wskaźnikiem W20 i w momencie S1 na Podskarbińskiej wyświetlać na nim S9. Ale oczywiście jest po staremu z wiadomych przyczyn.
Byłbym zapomniał, @Żuk tak, na własne oczy widziałem S3 na tej ostatniej SBLce.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: JONIN_EZT w 08 Lutego 2011, 17:31:19
Na tamtym odcinku trzystawna.

Czyli trzystawna może podać jedynie S1, S2, S5 i (S1a).

S3 i S4 też może podać jeżeli jest na nich wskaźnik W18. Żywy przykład z odcinek: Gdynia Wzgórze Świętego Maksymiliana - Gdynia Główna. SBL196+W18 przed nowymi wjazdowymi do Gdyni Głównej. Zwykle wjazdówki podają ograniczenia do 40km/h [mimo, że nie ma tam rozjazdów, nie wiem czym to jest podyktowane, ale mniejsza o to] a na SBL wyświetla się S4.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: Mytnik w 09 Lutego 2011, 21:21:50
Cytat ze strony http://www.pod-semaforkiem.aplus.pl/sign_sssbl.php
Cytuj
SBL czterostawna stosowana jest na liniach, na których przyjmuje się drogę hamowania szybkich pociągów pasażerskich wynoszącą 1600 m. Dodatkowy sygnał S3 informuje, że na następnym semaforze /n+1/ jest wyświetlony sygnał S5 zezwalający informujący o sygnale "STOP" lub o zmniejszeniu prędkości do 40 albo 60 km/h na jeszcze następnym semaforze /n+2/. Tak więc wcześniejsze o jeden odstęp blokowy zmniejszenie prędkości posiągu szybkiego do 100 km/h pozwala na dalsze kontynuowanie jazdy zgodnie z zasadami przyjętymi dla pociągów z drogą hamowania równą 1000 m.
W Polsce SBL czterostawna zastosowana jest na Centralnej Magistrali Kolejowej i linii E20 Warszawa - Kutno - Poznań - Kunowice.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: EU07-457 w 11 Lutego 2011, 12:41:39
Jak mam SBL 4 stawną i dojeżdżamy do stacji gdzie nie mamy podanego wjazdu to najpierw zobaczę na SBL zielone migające czyli przy następnym semaforze mam jechać 100km/h.
Dojeżdżam teraz do następnego semafora SBL który pokazuje już pomarańczowe ciągłe i gdybym potraktował ten semafor jak zwykły albo jak tarczę ostrzegawczą to sygnał by ten znaczył że mogę jechać koło niego z największą dozwolona szybkością przy następnym semaforze stój. I w tym momencie cały sens 4 stawnej SBL by upadł.

Nie możesz ostatniego semafora potraktować jako tarczy ostrzegawczej, gdyż rolę tarczy ostrzegawczej na blokadzie 4-stawnej spełnia przedostatni semafor (stoi przy nim wskaźnik W1).
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: kalapi w 18 Lutego 2011, 18:25:59
Nie możesz ostatniego semafora potraktować jako tarczy ostrzegawczej, gdyż rolę tarczy ostrzegawczej na blokadzie 4-stawnej spełnia przedostatni semafor (stoi przy nim wskaźnik W1).

Zasadnicze ustawianie SBL`ki http://transportszynowy.pl/sbl.gif twoja tarcza ostrzegawcza pokazuje, że wolna (miga na zielono) a semafor wjazdowy na Stój. Czyli chyba coś nie bardzo.

Co prawda E1 o W18 (snajper) nie pisze wprost, iż jest on tarczą ostrzegawcza do semafora wjazdowego. Zapisane jest tak "Wskaźnik W18 umieszcza się na słupie ostatniego semafora odstępowego blokady samoczynnej dla powiadomienia drużyny pociągowej, że zbliża się do posterunku ruchu mającego semafor wjazdowy.".

A w kwestii poruszonego przez ciebie W1 Zapis jest następujący "Wskaźnik W1. Oznacza miejsce ustawienia tarczy ostrzegawczej (tarczy ostrzegawczej przejazdowej), a na szlakach z czterostawną blokadą samoczynną - przedostatniego semafora odstępowego blokady samoczynnej na szlaku przed semaforem wjazdowym.
Więc ktoś tu źle interpretuje.
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: EU07-457 w 19 Lutego 2011, 08:30:32
Zasadnicze ustawianie SBL`ki http://transportszynowy.pl/sbl.gif twoja tarcza ostrzegawcza pokazuje, że wolna (miga na zielono) a semafor wjazdowy na Stój. Czyli chyba coś nie bardzo.

No nie wiem, czy nie tak. Skoro na przedostatnim blokady masz sygnał S3, to wiesz, że semafor wjazdowy wyświetla sygnał "Stój".
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: Niebugoclaw w 19 Lutego 2011, 14:19:42
@kalapi'emu chodziło pewnie o to, że na SBL nie obowiązuje takie pojęcie jak "tarcza ostrzegawcza".
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: kalapi w 19 Lutego 2011, 15:54:43
@EU07-457 Z tym, co napisałeś to się zgadzam, ale nie możesz powiedzieć, że przedostatni to tarcza ostrzegawcza do wjazdowego!. Ponieważ tarcza ostrzegawcza z zielonym migającym: to sygnał Os3: "Semafor, do którego tarcza się odnosi, wskazuje sygnał zezwalający na jazdę z szybkością nieprzekraczającą 100 km/h". A semafor, do którego odnosi się Twoja tarcza jest na stój! facepalm

@Niebugoclaw Przyjęto, że tarczą ostrzegawczą do semafora wjazdowego na SBL'ce jest ostatni semafor blokady samoczynnej - "snajper".

Quark-t
Tytuł: Odp: Dyskoteka na semaforze
Wiadomość wysłana przez: EU07-483 w 21 Lutego 2011, 12:51:20
No nie wiem, czy nie tak. Skoro na przedostatnim blokady masz sygnał S3, to wiesz, że semafor wjazdowy wyświetla sygnał "Stój".

No nie do końca - jeśli wjazdowy będzie wskazywał sygnał zezwalający na jazdę z prędkością do 40 lub 60 km/h to przedostatni semafor SBL również będzie migał. W ogóle daleki byłbym od stwierdzenia, że któryś z ostatnich semaforów blokady ma być tarczą ostrzegawczą. Tarcza to tarcza, a semafor to semafor.