Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - miko22

Strony: 1 [2] 3
31
- zeby bylo tak jak bylo, dopuszczalny minimalny zasieg mgly to 10m
Dla ścisłości - w starszych exe nie ma w ogóle limitu i da się ustawić nawet 0.1m, ale 10m na razie wystarczy ;) W każdym razie teraz przy 10m działa dobrze. Dzięki.

32
Zauważyłem problem z mgłą. Otóż na nowych exe (przypuszczam, że od wprowadzenia losowania odległości między pierwszym a drugim parametrem atmo określającym odległość mgły), nie da się ustawić dosyć ekstremalnych, choć możliwych w rzeczywistości warunków w postaci bardzo gęstej mgły. Po staremu drugi z tych parametrów określał wprost zasięg widzialności i działało to dobrze niezależnie od wpisanej wartości. W załącznikach pokazane o co chodzi. Mgła stara na exe 190110, nowa na 190511. Wpisy atmo jakich użyłem:
atmo 0 0 0 20 20 0 0 0 0.5 endatmo //dla mgły 10m
atmo 0 0 0 20 20 0 0 0 0.5 endatmo //dla mgły 20m
Szykuje się kilka wystaw z pulpitem, więc fajnie, gdyby udało się to naprawić ;)

33
Screeny / Odp: Wasze filmy z symkiem w roli głównej
« dnia: 30 Grudnia 2018, 22:43:10 »
Paczka MaSzyna 18.07, exe 180909, scenariusz "drawinowo", lokomotywa ET41 ze składem pospiesznym MPPE 71102 (10 wagonów, dł. 277m, brutto 420t). Nagrane jeszcze we wrześniu. Cała jazda z wykorzystaniem samoczynnego rozruchu, sygnalizowanego tymczasowo lampką nadmiarowych sprężarek.

34
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 04 Grudnia 2018, 23:38:03 »
Efektem ubocznym debuga jest kolor sieci.
... i pionowe linie od Słońca i Księżyca.

35
Tabor kolejowy / Odp: Zdjęcia taboru na tekstury
« dnia: 22 Listopada 2018, 16:47:44 »
Wkrótce rozpocznie się zrywanie biało-czerwonych oklein z EP09 i EU44. To jest ostatni dzwonek na zrobienie zdjęć lokomotyw w takich barwach na tekstury.
Udało mi się upolować EP09-019 na czele "Sobieskiego": jeden bok dwa razy (z dalsza i z bliższa), jedno czoło dwa razy, drugie czoło pod dużym kątem i opisy na boku z bliska. Tylko na użytek Symulatora Pojazdów Szynowych MaSzyna: http://eu07.pl/userfiles/21606/foto-ep09-019_niepodlegla.7z (71,3MB)
Do użytku w innych celach tylko po uzyskaniu indywidualnej zgody autora.

Wie ktoś może czy ten pociąg bywa prowadzony także przez inne lokomotywy w takich okleinach?

36
Pomoc doraźna / Odp: Dziwne szumy w lokomotywach
« dnia: 18 Listopada 2018, 11:12:07 »
W załączniku wersja z paczki 18_01. W 18_03 już jest chyba ciut gorzej, a w 18_07 jest już jak na filmiku.

37
Pomoc doraźna / Odp: Za ciche dźwięki
« dnia: 15 Listopada 2018, 22:15:12 »
Jedynie martwiące jest to że jak się przesiądziesz do kabiny "B" to nie słychać cykania czuwaka
Akurat w większości lokomotyw w kabinie B nie powinno być słychać cykania czuwaka, jak i SHP, bo skrzynie z nimi są tylko w kabinie A. Tylko lokomotywy dwuczłonowe (a na pewno ET41) i EZT mają skrzynie z CA i SHP w obu kabinach, bo kabiny są w oddzielnych członach.

38
Tabor kolejowy / Odp: Zdjęcia taboru na tekstury
« dnia: 01 Listopada 2018, 21:39:45 »
5 Eaos-ów Ecco Rail, z czego 2 mają jeden bok i jedno czoło pod kątem, a pozostałe 3 tylko jeden bok, bo pociąg już jechał. Tylko na użytek Symulatora Pojazdów Szynowych MaSzyna: http://eu07.pl/userfiles/21606/foto-5x_eaos-ecco_rail.7z
Do użytku w innych celach tylko po uzyskaniu indywidualnej zgody autora.
Edit: Ups, drugie zdjęcie poglądowe było trochę za duże...

39
Screeny / Odp: Wasze filmy z symkiem w roli głównej
« dnia: 13 Września 2018, 20:56:04 »
Dla tych, którzy lubią dłuuugie cabviewy z dźwiękiem ;) Paczka MaSzyna 18.07, exe 180909, scenariusz "l053_wieczor", lokomotywa ET41 ze składem TME 234677 (27 wagonów, dł. 380m, brutto 2160t).

Od komentarzy i liczby "łapek" góra/dół zależy czy jeszcze we wrześniu będzie drugi ;) Co do oświetlenia - wiem, że wyszło ciemno, ale w rzeczywistości było na tyle jasno, że bez problemu dało się czytać WOS czy rozkład. Następnym razem spróbuję bardziej doświetlić pulpit.

40
Bieżące kolejowe / Odp: Imprezy Kolejowe
« dnia: 17 Sierpnia 2018, 00:50:15 »
Oświęcimski Klub Modelarzy Kolejowych "Piętrusek" zaprasza na prezentację MaSzyny z pulpitem ET41 na dwóch wystawach: podczas Parowozjady 18-19 sierpnia w Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce oraz podczas I Bielańskiego Rodzinnego Spotkania z Koleją 25-26 sierpnia w Kompleksie Sportowym CRS Bielany w Warszawie przy ul. Lindego 20. W ostatnim czasie zostało dodanych kilka nowości w działaniu pulpitu, a wśród nich jedna dosyć szczególna - w pełni funkcjonalny układ samoczynnego rozruchu lokomotywy! Poniżej film zapowiadający wystawę i prezentujący działanie niektórych nowinek, a w załączniku tradycyjnie zdjęcie z poprzedniej wystawy MaSzyny (podczas DTK w Chrzanowie).

EDIT 22.08.2018r.: W drugim załączniku zdjęcie z wystawy na Parowozdjadzie. Tylko znowu za późno pomyślałem o jego zrobieniu... :/ Plakat widoczny na pierwszym zdjęciu wisiał na prawo od telewizora, a całość stała pod namiotem. Jazdę odbyło ok. 240 kursantów, a przejechany dystans wyniósł łącznie 821km. Tutaj natomiast plakat dotyczący wystawy w Warszawie: KLIK. Oczywiście jest na nim błąd - nie będzie symulatora EU07, tylko ET41. Zapraszamy! :)

EDIT 25.08.2018r.: Pulpit w Warszawie uruchomiony, było TVP, a o 19:30 dzisiaj i jutro ma być audycja. Nie mam doświadczenia w udzielaniu wywiadów, ale mam nadzieję, że nie zrobiłem żadnej gafy, również w trakcie jazdy ;)

41
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 24 Sierpnia 2018, 10:36:58 »
Właśnie też mi się tak wydawało, że przeciwpoślizg znowu nie działa po użyciu odluźniacza, bo kiedyś to już było naprawiane i chyba znowu się popsuło.

42
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 13 Sierpnia 2018, 17:52:22 »
Testuję właśnie pulpit przed kolejną wystawą i zauważyłem, że przy aktywnej komunikacji przez UART i tylko wtedy, ale nawet na TD, dosyć często zdarzają się chwilowe, trwające dziesiąte części sekundy przycięcia symulacji. Czasami nawet co kilka sekund. Raczej nic poważnego się z tego powodu nie dzieje, ale jednak przeszkadzają w jeździe takie szarpania. Czy mógłbyś spróbować to jakoś naprawić @tmj lub @Milek7? Może by przenieść całą komunikację do osobnego wątku, żeby nie wpływała na liczenie fizyki?

Przy okazji zauważyłem jeszcze jeden błąd w działaniu lokomotyw siódemkopodobnych (i innych pewnie też) - kiedy w cylindrach lokomotywy jest ciśnienie powyżej 0,11MPa, ale lampka styczników liniowych jeszcze się świeci (poniżej 0,21MPa), nie da się załączyć jazdy nastawnikiem (nieprawidłowo), natomiast kiedy załączy się jazdę najpierw i dopiero później ciśnienie w cylindrach wzrośnie powyżej 0,11MPa, to jazda nie wyłącza się, do puki ciśnienie nie osiągnie 0,21MPa (prawidłowo). Przypuszczam, że w exe jest na sztywno uzależnienie załączenia jazdy od ciśnienia w cylindrach poniżej 0,11MPa, natomiast powinno być takie samo uzależnienie, jakie jest dla lampki styczników liniowych, tzn. jeśli lampka się świeci, to powinno się dać załączyć jazdę.

43
Patrząc po zdjęciach, pociąg jechał w kierunku Woli. Tamtędy jeżdżą pociągi do/z kopalni Piast Ruch II (dawny Czeczot). Ogólnie trzeba mieć dosyć spore szczęście (w tym przypadku pecha), żeby na coś tam trafić, bo jeżdżą dosyć rzadko.

44
Jakby ktoś chciał rozbić pulpit EN57, to wstawiam kilka zdjęć z budowy mojego i wymiary. Nie są to jakieś super rysunki techniczne, a tylko takie moje robocze, ale może komuś się przyda ;) Konstrukcję zrobiłem z płyty MFP 12mm. Dodatkowo do wydrukowania na kartkach A4 szablony do wycięcia "blachy" hebelków (ja zrobiłem z płyty pilśniowej): http://eu07.pl/userfiles/21606/priv-blacha_hebelkow_en57-szablony_10pix-1mm.7z

45
Tabor kolejowy / Odp: Prąd rozruchu przetwornicy na lokomotywie EU07
« dnia: 09 Czerwca 2018, 21:52:44 »
O, właśnie tego typu filmiki są bardzo pomocne przy odwzorowywaniu takich różnych zależności :) Natomiast słyszałem też o czymś takim, że jeśli wyłączy się hebelek przetwornicy na samym początku jej rozruchu (chwilkę po załączeniu), to zadziała wtedy przekaźnik nadmiarowy. Ponoć wyzwoli go w takiej sytuacji zanikający, ale jeszcze obecny wokół jego cewki strumień magnetyczny wywołany dużym prądem rozruchu, kiedy blokada mechaniczna przekaźnika będzie już zwolniona (hebelek przetwornicy wyłączony). Czy jest to regułą na tego typu lokomotywach, czy raczej zdarza się rzadko i zależy od konkretnego egzemplarza? Bo znów opierając się na danych książkowych, nastawa nadmiarowego przetwornicy powinna wynosić 21A, czyli według omawianego wykresu, hebelka nie można wyłączyć wcześniej niż ok. 2s od rozpoczęcia rozruchu, aby nie wyzwolić nadmiarowego.

@SQT - Przy jednoczesnym załączeniu hebelków przetwornic i sprężarek (lub wcześniejszym załączeniu sprężarek niż przetwornic) prędzej zadziałają nadmiarowe sprężarek, bo przekaźniki czasowe je blokujące "odliczają" czas od momentu włączenia hebelka sprężarek, więc kiedy sprężarki dostają napięcie z przetwornic, blokady nadmiarowych już nie trzymają. Tutaj masz filmik @mechatronika z innej siódemki (303E w tym przypadku):

Z tym, że lampka nadmiarowych sprężarek jest zasilana tylko wtedy, gdy załączony jest hebelek sprężarek. Przypuszczam, że podczas próby @biovitala również zadziałały nadmiarowe sprężarek, ale lampka się nie świeciła, bo hebelek był wyłączony, a sprężarka pracowała, bo stycznik był zasilony dodatkowym przewodem. Poza tym nadmiarowe przetwornic nie powinny zadziałać w takiej sytuacji, bo jak napisał @biovital, są blokowane - książkowo na czas 4-6s od rozpoczęcia rozruchu, a jak widać na wykresie, prąd maleje poniżej 21A już po ok. 2s., nawet przy zasilanych od razu sprężarkach.

EDIT: Swoją drogą, w takiej ET41 wszystkie cztery przetwornice w momencie rozruchu pobierają zatem jakieś 280A z sieci. Taki pobór prądu na TD w MaSzynie obniża napięcie o ok. 60V, co już da się zauważyć na woltomierzu WN, więc daje to wyraźne skutki, które obecnie nie są symulowane. A załączenie przez kogoś przetwornic w momencie, kiedy w sieci jest bardzo niskie napięcie (np. ruszają jednocześnie dwa ciężkie pociągi towarowe), może zatem teoretycznie w rzeczywistości przeważyć nad zadziałaniem któregoś z zabezpieczeń - czy to w podstacji zasilającej, czy PZNa w lokomotywie. Jak to wygląda w praktyce - nie wiem.

46
Tabor kolejowy / Odp: Prąd rozruchu przetwornicy na lokomotywie EU07
« dnia: 09 Czerwca 2018, 19:40:30 »
Po zsumowaniu książkowych rezystancji kolejno według schematu (w Ohmach przy 20st. C): opornika ochronnego (18,5), uzwojenia pierwotnego transformatora (0,5514), dwóch biegunów pomocniczych (2x1,878), uzwojenia szeregowego (1,21), 1/3 rezystancji uzwojenia wirnika (bo według moich obliczeń jedna szczotka zwiera trzy działki komutatora) (1/3 x 5,17), uzwojenia wzbudzenia obcego generatora (0,12) i opornika rozruchowego (25) wychodzi 50,8607(3) Ohm (nie znalazłem w książce rezystancji szczotek, ich styku z komutatorem ani też rezystancji cewek przekaźników nadmiarowych, rozruchowych i prądu zwrotnego przetwornic (tu przydałaby się DTRka, bo tam chyba są takie dane)). Zakładając napięcie zasilania 3600V daje to prąd rozruchowych o wartości ok. 70,78A, czyli na wykresie z pomiaru wychodziłoby, że jedna działka w pionie to 10A. Tylko nie zgadza mi się to, że książkowy prąd powrotu dla przekaźnika rozruchowego przetwornicy wynosi 20A (moment, w którym linia wykresu opada na oś X). Nawet zakładając niższe napięcia zasilania i uwzględniając jakąś dodatkową rezystancję wspomnianych przekaźników i szczotek, prąd rozruchowy byłby mniejszy niż 70A, a z kolei przyjmując, że przekaźnik rozruchowy rzeczywiście spowodował zwarcie rezystora rozruchowego przy prądzie 20A, to prąd rozruchowy musiałby wynosić według wykresu jakieś 235A. Jedyne wytłumaczenie tego to chyba to, że nastawa przekaźnika rozruchowego w tym konkretnym elektrowozie wynosiła raczej ok. 6A. Chyba, że coś źle liczę, to proszę o sprostowanie...

47
Pomoc doraźna / Odp: Początki z EN57
« dnia: 22 Maja 2018, 23:04:39 »
Wyłącznik szybki - lewa czerwona kontrolka druga od dołu, przetwornica jak wyżej tylko prawa
Na odwrót - prawa jest od wyłącznika szybkiego, a lewa od przetwornicy.

48
Pomoc doraźna / Odp: Początki z EN57
« dnia: 22 Maja 2018, 21:20:06 »
Z tego co widzę w logu, to zła kolejność uruchamiania, a ona jest bardzo ważna. Najpierw trzeba załączyć baterię wciskając "J", później skasować SHP (tą czerwoną lampkę przy przedniej szybie) wciskając "Spację" i do tego momentu robisz dobrze, ale przed załączeniem przetwornicy, trzeba najpierw podnieść przynajmniej jeden z pantografów, np. tylny wciskając "O" i poczekać aż na górnym, drugim od prawej prostokątnym mierniku wskazówka pokaże obecność napięcia z sieci zasilającej. Jak już to napięcie będzie, to trzeba wcisnąć "M" i wtedy powinna zgasnąć prawa z dwóch święcących się na lewo od mierników lampek. Jeśli zgaśnie, to trzeba nacisnąć "X" (załączyć przetwornicę" i wtedy powinna zgasnąć lewa czerwona lampka. Jeśli zgaśnie, to wtedy trzeba wcisnąć "C" (załączyć sprężarkę) i poczekać, aż na dolnym, pierwszym od prawej okrągłym mierniku będzie ciśnienie w okolicach 0,6 MPa. Wtedy trzeba przestawić nastawnik kierunku w pozycję jazdy do przodu (jeśli jeszcze w tej pozycji nie jest - jeśli już jest, to ta czynność nie zaszkodzi), czyli wcisnąć "D" jeden lub dwa razy (zależnie od tego, jak szybko chce się później przyspieszać - druga pozycja to większe przyspieszenie (w uproszczeniu)). Powinna się zaświecić pierwsza od góry prawa lampka. Wtedy dopiero wcisnąć "Num ," i trzymając poczekać aż na dolnym, pierwszym od lewej mierniku ciśnienie spadnie do zera. Później nastawnikiem na "Num +" i powinno ruszyć.

Co do sposobu hamowania, to najpierw nastawnik do zera - przytrzymać albo klikać "Num -" aż przestanie się ruszać ta rączka poniżej okrągłych mierników. Później najprościej, to przestawiać zawór hamulca pomiędzy "Num 6" i "Num 8" obserwując dolny, pierwszy od lewej okrągły miernik, który (w uproszczeniu) pokazuje siłę hamowania (na "Num 8" ciśnienie wzrasta, na "Num 6" pozostaje bez zmian, a "Num ," można je zmniejszać). Po zatrzymaniu ponownie przytrzymać "Num ," aż ciśnienie spadnie do zera i można znowu ruszać.

@Stele - trochę namieszałeś ;) Hebelek sprężarki potwierdzam, że ma być bistabilny, ale w EN57 nie nabija ona do 0,8, tylko do 0,7 MPa i nie ma ona lampki (przetwornica i WS mają). Dalej - hamowanie nagłe nie odcina dopływu powietrza do kranu jak w siódemkach itp. i również w EN57 nie ma jako takiego odluźniacza. Jak ma się wyłączone hamowanie EP, to nawet z hamowania nagłego luzuje się w pozycji luzowania pneumatycznego i jazdy. A nawet przy załączonym EP, nie trzeba trzymać w pozycji luzowania EP aż w PG będzie 0,5MPa, ale aż w cylindrach będzie 0 (PG jest zasilany stale w każdej pozycji od luzowania i jazdy pneumatycznej aż po luzowanie EP). Nie ma też pozycji takiej jak hamowanie pełne - po pozycji odcięcia jest po prostu pozycja hamowania pneumatycznego i nagłego jednocześnie, bo ten zawór nie ma żadnego regulatora ciśnienia jak FV4a w siódemkach itp., ale tylko dwa proste zawory pneumatyczne i przy hamowaniu pneumatycznym siłę hamowania i luzowanie stopniuje się podobnie jak przy hamowaniu EP przestawiając rączkę tam i z powrotem pomiędzy pozycjami. A hamulca EP nie używa się przy wykonywaniu hamowania kontrolnego, bo wtedy się go wyłącza (w MaSzynie jedyna możliwość, to przestawić nastawnik kierunku na pozycję 0 lub wyłączyć EP na bezpieczniku pod "Ctrl + Z") i wykonuję się HK samym hamulcem pneumatycznym.

49
A jakby co: Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800, Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne, Art. 144. (http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20041711800):
Cytuj
1. Nie wymaga pozwolenia używanie urządzeń radiowych przeznaczonych wyłącznie do odbioru.
[...]
Z tym, że tak jak @wołodyjowski pisze, nie wolno rozpowszechniać (czyli np. puszczać przez głośnik) ani w żaden sposób wykorzystywać usłyszanych informacji. Ja jeszcze skanera w teren nie zabierałem, ale mam przygotowaną kartkę A4 - z jednej strony wydrukowana pierwsza strona tej ustawy (żeby było wiadomo, która to konkretnie ustawa), a z drugiej strona, na której jest ten artykuł. Tylko właśnie co w sytuacji, gdyby nawet coś takiego nie przemawiało do konduktora, kierownika pociągu czy innego pracownika?

50
Tabor kolejowy / Odp: Zasilanie sprężarki w spalinowozach
« dnia: 29 Marca 2018, 19:56:57 »
Według odpowiednich książek:
- SM03 - sprężarka napędzana z wału silnika i coś w rodzaju wyłącznika ciśnieniowego przełączającego wylot powietrza do atmosfery, pompa paliwa również, ale przez dodatkową przekładnię;
- SM30 - sprężarka pasami klinowymi z prądnicy głównej i sterowanie powietrzem jw., pompa paliwa z napędu rozrządu silnika;
- SM40 i SM41 - sprężarka z silnika przez przekładnię i sterowanie powietrzem jw., zasilanie paliwem grawitacyjnie ze zbiornika pomocniczego, do którego paliwo można wlać z dystrybutora, bądź wtłoczyć pompą ręczną lub elektryczną zasilaną z baterii ze zbiornika głównego;
- Sx42 - sprężarka z wału silnika i sterowanie powietrzem jw., zasilanie paliwem jw.;
- ST43 - sprężarka napędzana silnikiem elektrycznym zasilanym z prądnicy pomocniczej i sterowanym przełącznikiem trójpozycyjnym: praca ciągłą, wyłączony lub praca automatyczna (przez wyłącznik ciśnieniowy), pompa paliwa przy normalnej pracy silnika jest zasilana stale i pompuje paliwo do dwóch dodatkowych zbiorników, skąd spływa ono grawitacyjnie do silnika, a nadmiar przelewa się z powrotem do zbiornika głównego;
- ST44 - tak jak @Stele napisał z tym, że pompa musi pracować cały czas;
- SP45 - sprężarka z silnika i sterowanie powietrzem jak na początku listy, pompa paliwa załączana impulsowo z pulpitu lub samoczynnie przy rozruchu silnika i wyłączana przyciskiem wyłączenia silnika;
- SU46 - sprężarka napędzana silnikiem elektrycznym zasilanym z prądnicy pomocniczej i sterowanym automatycznie przez wyłącznik ciśnieniowy z możliwością jego pominięcia przełącznikiem w szafie NN w przypadku awarii i sterowania ręcznego hebelkiem z pulpitu, pompa paliwa załączana impulsowo z pulpitu i wyłączana przyciskiem wyłączenia silnika;
- ST45 - z tego co wiem, sprężarka zasilana z prądnicy pomocniczej przez falownik (jakiś nowszy silnik tam jest i sama sprężarka też nie tłokowa, a jak dobrze pamiętam śrubowa i sterowana samoczynnie z dodatkowym zabezpieczeniem termicznym);
- SN61 - sprężarka z wału silnika przez przekładnię i sterowanie powietrzem jak na początku listy, pompa paliwa załączana przełącznikiem w szafie sterowniczej i pracująca stale, ew. można pompą ręczną napełnić zbiornik opadowy i silnik zasilany jest wtedy grawitacyjnie.

EDIT:
- SM31 - sprężarka napędzana silnikiem elektrycznym zasilanym z prądnicy pomocniczej i sterowanym automatycznie przez wyłącznik ciśnieniowy z możliwością przełączenia na sterowanie ręczne z pulpitu, a nawet awaryjnego zasilania z baterii (filmik poniżej), pompa paliwa załączana z pulpitu (impulsowo przełącznikiem załączenia pompy paliwa lub włączeniem łącznika ręcznego sterowania pompy oleju) lub samoczynnie przy rozruchu silnika i wyłączana przyciskiem wyłączenia silnika;

- ST45 - rzeczywiście ma sprężarkę śrubową z zabezpieczeniem termicznym:


EDIT 2:
Znalazłem jeszcze taką ciekawą stronkę http://www.sm48.cba.pl/sm48.html więc dopisuję do listy:
- TEM2/SM48 - sprężarka napędzana z wału silnika spalinowego, pompa paliwa załączana automatycznie przy rozruchu:
Cytat: http://www.sm48.cba.pl/rozroch.html
Przy właczaniu wyłacznika "Rozruch-zatrzymanie silnika spalinowego" najpierw zostaje właczona pompa paliwowa, nastepnie pompa wstepnego smarowania, która przez 30 sekund przepompowuje olej przez silnik spalinowy, po czym nastepuje automatyczne właczenie styczników rozruchowych i rozruch silnika.
Jutro jeszcze coś poszukam o pozostałych (SM32, 40CC, 6Dg, BR285, SM04 i T448p).

51
cykanie lampki czuwaka (przecież w realu nie cyka przy zapalaniu)
Jakto nie cyka? Przecież właśnie prawdziwy czuwak nagrywałem dla @mk1991... To samo z SHP - też cyka przekaźnik przy załączaniu i wyłączaniu lampek.
A co do kranu, to teraz też są właśnie dźwięki mechanicznego przestawiania rączki oprócz syków powietrza. Podobnie z kranem hamulca pomocniczego.

52
Pomoc doraźna / Odp: Patch 18.01 - problemy
« dnia: 18 Lutego 2018, 20:16:53 »
A hebelek wentylatorów też bym proponował zostawić na stałe w pozycji załączonej (bo wiadomo czym grozi wyłączenie chłodzenia oporów rozruchowych, więc normalnie tego się nie wyłącza), chyba że @tmj dorobi możliwość załączania/wyłączania wentylatorów :)
EDIT: ..., bo nawet jak lokomotywa nie ma hebelka na pulpicie, to jest wyłącznik samoczynny od wentylatorów pod klapką pulpitu po lewej stronie razem z innymi wyłącznikami samoczynnymi (w EU07 i pochodnych jest tam też włącznik baterii).

53
Pomoc doraźna / Odp: Patch 18.01 - problemy
« dnia: 18 Lutego 2018, 20:12:31 »
Tak jest w rzeczywistości na tych lokomotywach i to samo wynika ze schematów ich obwodów. Taka po prostu jest ta starsza konstrukcja... ;)

54
@tmj - tutaj jest dokumentacja do PoKeys (zakładka "Related downloads" po lewej -> "PoKeys user manual"): https://www.poscope.com/product/pokeys57u/ Jeśli chodzi o wejścia, to obecnie wykorzystywane pod względem jako takiej komunikacji z exe są tylko piny analogowe 46 i 47 do odczytu wartości napięcia z potencjometrów w kranach hamulcowych i to jest jakoś przesyłane do exe. Cała reszta informacji wejściowych, tak jak napisał @mac310, opiera się na emulacji klawiatury. Jest to o tyle dobre, że nawet jeśli ktoś nie zna się na programowaniu, to dosyć przyjazdy i intuicyjny interfejs PoKeys umożliwia łatwy wybór tego, co na którym pinie chce się mieć podłączone i co w ogóle chce się mieć podłączone (ja np. dla zaoszczędzenia pinów (55 dostępnych to wcale nie tak dużo) zrobiłem sobie analogowy sterownik kontrolki ogrzewania pociągu w pulpicie i miałem wolny dodatkowy pin np. na radio-stop jako wejście). Jeśli chodzi o wyjścia, to te są na stałe przypisane do konkretnych pinów PoKeys w exe, ale można nie korzystać z jakiegoś z nich ustawiając je w oknie interfejsu PoKeys jako jakieś dodatkowe wejście (jak w powyższym przykładzie) lub pozostawiając niepodłączone, jeśli akurat nie jest potrzebne (np. w pulpicie EN57 nie przyda się wyjście kontrolki wysokiego rozruchu).

Problem z tą emulacją klawiatury jako sygnały wejściowe polega obecnie na tym, że czasami przy przełączaniu np. hebelka na pulpicie może się akurat zdarzyć jakieś zakłócenie mechaniczne (np. styk źle przeskoczy i wyśle sygnał podwójny) lub elektryczne (czasami np. falownik do Haslera "sieje" i sygnał o "wciśnięciu klawisza" danym hebelkiem w ogóle nie dotrze przez USB, albo sam z siebie wygeneruje się jakiś przypadkowy) i wtedy stan hebelka na rzeczywistym pulpicie nie pokrywa się ze stanem w MaSzynie. Przy starej klawiszologi, gdzie na załączanie była kombinacja z Shiftem, a na wyłączanie pojedynczy klawisz, wystarczyło raz machnąć hebelkiem tam i z powrotem, i stan hebelka rzeczywistego ponownie pokrywał się ze stanem w symku. Teraz ta metoda nie ma szans zadziałać, bo z klawiatury (a więc i z PoKeys) wysyła się tylko zmianę stanu hebelka danym klawiszem, a nie ustawienie na konkretny stan jak kiedyś, co ma też wpływ na opisywane działanie przycisków od WSa (ten sam klawisz/kombinacja na załączanie i wyłączanie, przez co na pulpicie da się użyć dowolnego z dwóch przycisków do obu tych czynności).

Co do programowania PoKeys, to oprócz tego PoBlocks da się też chyba normalnie pisać program w C# - strona 120+ podlinkowanej wyżej instrukcji obsługi, ale nigdy nie próbowałem.

Listę funkcji zaraz zrobię...

EDIT: Ok, chyba będzie ;) Jak o czymś zapomniałem, to proszę o dopisanie. Dałem jako kod, żeby można było przejrzeć bez pobierania i żeby jednocześnie nie wydłużać postu.

Wyjścia główne (ogólne):

- buczek CA/SHP (pin 16)
- amperomierz WN 1 (PWM 17)
- amperomierz WN 2 (PWM 18)
- woltomierz WN (PWM 19)
- manometr cylindra hamulcowego (PWM 20)
- manometr przewodu głównego (PWM 21)
- manometr zbiornika głównego (PWM 22)
- kontrolka SHP (pin 23)
- kontrolka CA (pin 24)
- kontrolka WS (pin 25)
- kontrolka sygnalizacji wentylatorów i oporów (pin 26)
- kontrolka przekaźnika nadmiarowego silników trakcyjnych (pin 27)
- kontrolka przekaźnika nadmiarowego przetwornicy i ogrzewania (pin 28)
- kontrolka styczników liniowych (pin 29)
- kontrolka poślizgu (pin 30)
- kontrolka ogrzewania pociągu (pin 31)
- kontrolka jazdy na oporach (pin 32)
- Hasler (wyjście analogowe 43)
- rysik Haslera - hamowanie (pin 52)
- rysik Haslera - jazda z poborem prądu (pin 53)

Wyjścia dodatkowe z uwzględnieniem charakterystycznych elementów poszczególnych pojazdów (piny trzeba przypisać):

- kontrolka odhamowania II członu
- kontrolka otwarcia drzwi prawych
- kontrolka otwarcia drzwi lewych
- kontrolka sygnału odjazdu
- kontrolka pracy przetwornic
- kontrolka pracy sprężarek
- kontrolka I stopnia bocznikowania
- kontrolka II stopnia bocznikowania
- kontrolka III stopnia bocznikowania

Wejścia główne (ogólne):

- załączenie baterii
- pantograf przedni podniesiony
- pantograf tylny podniesiony
- przetwornica
- sprężarka
- reflektor prawy biały
- reflektor górny
- reflektor lewy biały
- reflektor prawy czerwony
- reflektor lewy czerwony
- oświetlenie kabiny
- przyciemnienie oświetlenia kabiny
- oświetlenie przyrządów pomiarowych
- wyłączenie WSa
- załączenie WSa
- odblokowanie przekaźnika nadmiarowego silników trakcyjnych
- odblokowanie przekaźnika nadmiarowego przetwornicy i ogrzewania
- wyłączenie styczników liniowych
- przyhamowanie przy poślizgu
- luzowanie hamulca
- kasowanie CA/SHP
- syrena niski ton
- syrena wysoki ton
- hamulec pospieszny-osobowy
- hamulec osobowy-towarowy
- rozruch wysoki/niski
- hamulec dodatkowy (wejście analogowe 46)
- hamulec zasadniczy (wejście analogowe 47)
- nastawnik kierunku przód-0
- nastawnik kierunku 0-tył
- nastawnik jazdy kanał A enkodera lub {Num+}
- nastawnik jazdy kanał B enkodera lub {Num-}
- nastawnik bocznikowania kanał A enkodera lub {Num/}     //także załączenie bocznikowanie, gdyby ktoś robił pulpit SM42
- nastawnik bocznikowania kanał B enkodera lub {Num*}
/* - nastawnik jazdy {Shift} + {Num+}
- nastawnik jazdy {Shift} + {Num-}
- nastawnik bocznikowania {Shift} + {Num/}
- nastawnik bocznikowania {Shift} + {Num*} */     // - przydatne, jeśli komuś enkoder gubi pozycje nastawnika
- piasecznica
- radio-stop
- wyłączenie radiotelefonu
- przyciemnienie reflektorów
- hamulec awaryjny
- załączenie ogrzewania pociągu

Przyszłościowa obsługa radia:

- następny kanał
- poprzedni kanał

Wejścia dodatkowe z uwzględnieniem charakterystycznych elementów poszczególnych pojazdów:

- sprężarka pomocnicza
- kurek sprężarki pomocniczej
- odłączenie uszkodzonych silników trakcyjnych
- pokazywanie prądów II członu
- zwiększenie hamowania hamulcem ręcznym     //m.in. w ET22 i SM42 korba/koło jest w pulpicie
- zmniejszenie hamowania hamulcem ręcznym
- otwarcie drzwi prawych
- otwarcie drzwi lewych
- załączenie sygnału odjazdu
- wyłączenie przetwornicy w obsadzonym członie
- wyłączenie sprężarki w obsadzonym członie
- opuszczenie wszystkich pantografów
- następna konfiguracja reflektorów
- poprzednia konfiguracja reflektorów
- reflektor prawy biały tylny
- reflektor górny tylny
- reflektor lewy biały tylny
- reflektor prawy czerwony tylny
- reflektor lewy czerwony tylny

Inne wejścia z eu07_input-keyboard, które teoretycznie mogą się komuś przydać, ale nie do końca wiem, co obecnie robią:

- trainbrakeoperationtoggle ctrl num_4 // przelaczenie stanu hamulca pojazdu
- notchingrelaytoggle g // przelaczenie stanu przekaznika samoczynnego rozruchu
- epbrakecontroltoggle ctrl z // przelaczenie stanu hamulca elektro-pneumatycznego
- brakeloadcompensationincrease shift ctrl h // wybor wyzszego przelozenia hamulca
- brakeloadcompensationdecrease ctrl h // wybor nizszego przelozenia hamulca
- mubrakingindicatortoggle shift l // przelaczenie stanu wskaznika hamowania czlonow EZT
- doorlocktoggle ctrl s // przelaczenie stanu blokady drzwi

55
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 25 Stycznia 2018, 21:27:47 »
Mi chodzi o to, że jak na rzeczywisty silnik poda się napięcie większe od znamionowego, to jego prędkość obrotowa też wzrośnie powyżej znamionowej. Pod tym względem jedynym ograniczeniem jest fizyczna wytrzymałość m.in. wirnika na siły odśrodkowe, a wentylatory w MaSzynie zachowują się tak, jakby miały założony jakiś ogranicznik prędkości obrotowej (albo prądu?), którego w rzeczywistości nie ma... Definiować się więc powinno ich prędkość obrotową, ale dla konkretnej wartości prądu. Dla ułatwienia i normalizacji mogłaby to być np. wartość wpisana w "ImaxLo", ale przy większym prądzie (np. wysoki rozruch) wentylatory powinny się dalej rozpędzać, dając przy tym co raz to głośniejszy i wyższy dźwięk.

56
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 10 Stycznia 2018, 23:44:50 »
radiochanneldecrease r // wybor poprzedniego kanalu radia
Taka drobna uwaga - samo [R] przestawia już nastawnik kierunkowy do tyłu, natomiast [Ctrl] + [R] załącza/wyłącza radio, więc w zasadzie do zmiany kanałów pozostaje [Shift] + [R] i [Ctrl] + [Shift] + [R].

57
Ja podłączyłem pulpit pod Arduino DUE. Daje dużo więcej możliwości od PoKeys, bo można sobie doprogramować w samym Arduino funkcje, których nie ma jeszcze w MaSzynie. Do tej pory używałem jednak exe z 26 lutego, bo w nowszych nie działała prawidłowo komunikacja przez UART, a tych całkiem najnowszych już nie miałem kiedy sprawdzić, ale podobno już dobrze działają. Aktualnie robię usprawnienia elektryki i programu na Arduino. Być może końcem grudnia uda mi się przetestować działanie na najnowszym exe. Tutaj filmik pokazujący możliwości pulpitu końcem września na wspomnianym exe z 26 lutego:

Dodane m.in.: kontrolka odhamowania II członu i wysokiego napięcia II członu, zaświecanie kontrolki jazdy na oporach i sygnalizacji pracy wentylatorów oporów jak w EU07 4E (pulpit z niskiego numeru ET41), jeszcze bardziej prawidłowe wskazania mierników NN, trochę uzależnień obwodów (m.in. kilka wyłączników ciśnieniowych, jeden stycznik rozrządu).
Zastanawiam się jednak nad wykorzystaniem Arduino Mega zamiast DUE, bo okazało się, że wyjścia analogowe w DUE nie są jednak tak świetne, a do tego DUE nie obsługuje biblioteki obsługi ekspanderów z UNO.

58
Tabor kolejowy / Odp: Zdjęcia taboru na tekstury
« dnia: 16 Października 2017, 00:09:53 »
EP05-023 2 dni po P4. Jakościowo może nie najlepsze, bo robione telefonem i na szybko podczas TRAKO już po zamknięciu dla zwiedzających, ale mam nadzieję, że się nada:
http://eu07.pl/userfiles/21606/foto-EP05-023.7z

59
Bieżące Symulatorowe / Odp: MaSzyna na targach TRAKO 2017
« dnia: 02 Października 2017, 23:38:38 »
Jeszcze taki filmik właśnie znalazłem:

60
Bieżące Symulatorowe / Odp: MaSzyna na targach TRAKO 2017
« dnia: 01 Października 2017, 23:47:22 »
Planujemy zamontować całość w przyczepie kempingowej lub specjalnie zbudowanej kabinie w 1:1 transportowanej na zwykłej przyczepce i wtedy dopiero pomalujemy pulpit, żeby nie było różnicy w odcieniu między nim a ścianami i innymi elementami wyposażenia (buczki, skrzynki CA i SHP, koło i obudowa mechanizmu hamulca ręcznego, obudowy grzejników kabinowych). Cel tego jest taki, żeby wszytko było zmontowane już na stałe (obecnie wszytko trzeba rozkręcać do transportu i ładować na przyczepę, a lekkie to nie jest...), to będzie też łatwiej zamocować ekrany wielkości przednich okien (2 x 55' w prawym i lewym przednim oraz 1 x 45' pionowo w środkowym przednim) i w ogóle wszystko podłączyć tak, żeby dosłownie każdy element pełnił swoją funkcję, a nie był tylko na ozdobę. Jeśli dostaniemy zaproszenie na kolejne Targi TRAKO, to będą one za dwa lata, więc do tego czasu przyczepa/kabina już będzie, a więc i pomalowany pulpit. Popękana jest też teraz kierownica nastawnika, ale jej też puki co nie ma sensu wymieniać, bo przy najbliższym przeładunku znowu może się złamać, tak jak i farba przy każdym transporcie nieco się obdziera w jakimś nowym miejscu, a do puki całość jest odrapana, to tego jeszcze tak nie widać, jak na świeżo pomalowanym pulpicie. Także po montażu na stałe będzie ogólna naprawa główna zrobiona - cała elektryka i sterowanie jeszcze raz od nowa, wyzerowany licznik Haslera (obecny przebieg to 420 929km - do 500 000 coraz bliżej) i założona książka pokładowa ;)

Aha, jeszcze taka ciekawostka - łączny dystans przejechany podczas Targów to 1589km. Skan fragmentu taśmy z pełnym już zapisem wrzucę, kiedy pulpit do nas wróci (prawdopodobnie końcem tego tygodnia), bo musiał zostać w okolicach Gdańska z powodu pewnych problemów technicznych :/

Strony: 1 [2] 3