Symulator EU07 (i nie tylko) > Infrastruktura kolejowa
Nastawnia kolejowa - zasady
Vykeer:
Witam, od pewnego czasu gryzie mnie kilka szczegółów dot. głównie pracy nastawnii kolejowych.
Jednym z nich jest sposób, w jaki pracownik nastawni dowiaduje się o nadjeżdżających pociągach. Czy jest to spowodowane komunikacją między nastawniami czy tylko w relacji pociąg - nastawnia? Jak są podawane informacja o opóźnieniach? W jaki sposób odbywa się taka komunikacja?
Jeśli istnieje możliwość, to proszę o linka do strony, gdzie może to być opisane, chociaż szukałem tydzień i nic na ten temat nie mogłem znaleźć, więc raczej nie obejdzie się bez odpowiedzi tutaj. Z góry dzięki za zainteresowanie.
mixer:
No bo chyba o tym nie ma zbyt wielu informacji w sieci.
Dowiaduje się poprzez komunikację pomiędzy nastawniami. Najczęściej za pomocą wewnętrznego telefonu (kanału) kolejowego. Rozmów tych nie można usłyszeć na lokomotywie bo najczęściej biegną po kablu. Nastawnia poprzedzająca zawiadamia następną po przejeździe danego pociągu. Podaje numery, rozkazy, czas przejazdu, uwagi... Wszystkie dane są zapisywane ręcznie do dziennika. Ze specjalnymi informacjami o opóźnieniach raczej się nie dzwoni zgodnie z założeniem: jak przyjedzie to będzie:) - tak jest na nastawnaich gdzie natężenie ruchu wynosi od kilku do kilkudziesięciu dzienie. Oprócz tego ruch w najbliższym otoczeniu widać na pulpicie kostkowym, a w nowocześniejszych jest komputer zbierający informacje który wyświetla dane z okolicy na podstawie zajętości semaforów i SBL. Okolica jest pojęciem względnym i nieraz obejmuje szlak po kilkadziesiąt kilometrów w każdą stronę.
Jesli chcesz wiedzieć dużo więcej możesz napisać email do znajomego MK pracującego od wielu lat w nastawniach i na posterunkach ruchu kolejowego:
tommy@mega.com.pl
PS Wydaję mi się, że Twoje pytania nie mają związku z symulatorem EU07
[%sig%]
Wiadomość zmieniona (08-09-03 18:03)
Adammo:
Czołem!
No mnie swego czasu też to nurtowało.
Kiedyś, w wieku 10 lat, miałem okazję być na nastawni (na pewnym posterunku odgałęźnym we wrocławskim węźle kolejowym). Otóż nie jestem w 100% MK i nie znam nazw dla różnych urządzeń w nastawni i w ogóle na kolei, ale postaram się jakoś to opisać. Dyżurny ruchu w nastawni ma jakiś zeszyt, gdzie wpisuje kolejno pociągi przybywające z danego kierunku. Informacje o tym dostaje przez telefon od poprzednich posterunków i dzwoni do następnych (to chyba się nazywa zapowiadanie telefoniczne ? ). Na trzech liniach dodatkowo istniała półsamoczynna blokada liniowa, ale pewien nie jestem. Była od tego taka zielona szafka z jakimiś dzwonkami, małymi wajchami (ale nie w stylu wajch do semaforów czy rozjazdów). Na czwartej linii była samoczynna blokada liniowa. Z tyłu w nastawni znajdowała się szafa z jakimś mechaniczno - elektrycznym ustrojstwem (pewnie jakieś przekaźniki). W centrum ciąg wajch od rozjazdów (tych nie obsługiwałem, bo miałem za mało siły żeby przestawić) i ciąg wajch od semaforów. A na górze pod sufitem mała skrzynka z lampkami zajętości torów i semaforów. Od dyżurnego (ojciec kolegi) dostałem na własność nową książkę do wpisywania nadjeżdżających pociągów. Raz pamiętam, przyjechał jakiś kierownik. Akurat wchodziłem na posterunek :) i w łapie trzymałem swój zeszyt do prowadzenia rejestru, a tu patrzę jakiś ważniak gada z dużyrnym - no to szybko ukryłem zeszyt za rurą od kaloryfera i ów na szczęście nie zauważył. No ale proszę, nikt wtedy nie robił problemów. Mogłem sobie być na tej nastawni i nikomu nie spadł włos z głowy. W końcu przestałem tam chodzić - znudziło mi się.
Moja nastawnia (bo widzę ją z okien) wraz z linią kolejową, przeszła jakieś parę lat temu remont, więc pewnie już nic nie zostało ze starego sprzętu :( . No właśnie jak np. wygląda nowoczesny pulpit sterowniczy ??? W sieci brakuje jakiegoś sensownego opisu, zdjęć dotyczących nastawni i posterunków. Większość MK koniecznie chce zasiąść za nastawnikiem i tylko tam robi zdjęcia :(. A przdałoby się choć kilka fotek na jakiś pulpit sterowniczy.
Marzy mi się żeby w nowym symku było prowadzenie nastawni. Nie musi być koniecznie tak, że powiedzmy siedzę sobie w nastawni i mogę obserwować rejon linii (czyli jestem częścią scenerii), ale mógłby być jakiś zewnętrzny program 2D, który umożliwiałby sterowanie. Fajnie by było zapowiadać pociągi do następnych posterunków itp.
A co do informacji na temat sterowania ruchem, to na stronie p. R. Bacha jest zestaw instrukcji kolejowych. Tam jest dokument R1, a w nim powinieneś znaleźć interesujące Cię zagadnienia.
Niech żyją Miłośnicy Dyżyrnych Ruchu Kolei!
Pozdrawiam!
[%sig%]
Wiadomość zmieniona (08-09-03 18:19)
Vykeer:
Dzięki za info. O to mi chodziło :-)
W takim razie do czego ogranicza się komunikacja między maszynista pociągu a nastawnią?
P.S. Wiem, że wątek nie ma większego związku z symulatorem, ale w przyszłości można by było dodać jakiś moduł umożliwiający zabawę w kierownika nastawni, tak jak wspomniał o tym Adammo. Poza tym, nie macie gdzieś zdjęć, jak wygląda wnętrze nowszych nastawni? Bo nie wiem, jakie są szanse, że wpuszczą mnie na takową. Problem w tym, że nie mam praktycznie żadnych znajomości :/
[%sig%]
Dżyszla:
Adammo napisał(a):
> Większość MK koniecznie chce zasiąść za nastawnikiem i tylko
> tam robi zdjęcia :(. A przdałoby się choć kilka fotek na jakiś
> pulpit sterowniczy.
Nie taka większość znowu. Myśmy z koltomem dużo pod nastawnią się przygladali na pulpit, ale nas przegonili :( No i teraz już tam się nie zapuszczamy.
> Marzy mi się żeby w nowym symku było prowadzenie nastawni. Nie musi być koniecznie tak, że powiedzmy siedzę sobie w nastawni i mogę obserwować rejon linii (czyli jestem częścią scenerii), ale mógłby być jakiś zewnętrzny program 2D, który umożliwiałby sterowanie. Fajnie by było zapowiadać pociągi do następnych posterunków itp.
Jak będzie multiplayer w nowym engine, to nawet najmądrzejszy komputer nie da rady pełnić funkcji nastawniczego. Nie obędzie się bez człowieka. Daję 10:1 że będzie niezły motłoch :D
PS. Somonino już mi dobrze idzie (dla tych, co wcześniej czytali, że źle). Ma ktoś jakiś ciekawy rozkład dla marborka (z jzk)?
[%sig%]
Wiadomość zmieniona (08-09-03 18:50)
Nawigacja
[#] Następna strona
Idź do wersji pełnej