Autor Wątek:  Refleksja nad MaSzyną - dodatki  (Przeczytany 8624 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6164
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 870
Refleksja nad MaSzyną - dodatki
« dnia: 26 Marca 2008, 22:18:30 »
Dodatki z domieszką historii (potrzebnej do kontekstu)

Skończony, niegotowy, oficjalny, nieoficjalny, legalny, nielegalny, jak również kilka innych wyrazów, które są lub niedawno jeszcze były uznawane za nieprzyzwoite; oto jedne z epitetów, jakimi możemy na tutejszym forum, a myślę, że nawet w całej symkowej społeczności, określić dodatek. Rozwijają się one w tempie bardzo szybkim, intensywnym, jednakże przypatrzmy się dokładniej temu zjawisku, jakim jest "dodatek do MaSzyny". Zmianę tę mogłem jeszcze sam zaobserwować, mimo iż nie jestem tutaj górujący stażem; na forum zapisałem się w rok po jego otwarciu (z konieczności napisania jakiegoś posta, bo czegoś nie wiedziałem).

Może najpierw odejdę od tematu. Nie specjalizuję się w pisaniu różnorakich tekstów, a te, które pisałem, nie były typowo publicystyczne czy użytkowe. MaSzynę sprzed lat czterech uznałbym za coś elitarnego. Program ten miał jasno określone cele. Sądząc po archiwum starych postów, które miałem okazję przeglądać zarówno z ciekawości, jak i w poszukiwaniu wiedzy (a rzekłbym w tym miejscu nawet mądrości symkowej), na pewno był to projekt idealistyczny, perfekcjonistyczny; nawet można powiedzieć utopijny w swych założeniach. Dążenia były "ograniczone" celami i metodą. Cel - odwzorować idealnie jazdę na siódemce, robić to jak najwydajniej i jak najprościej; metoda - stopniowe dokładanie kolejnych elementów fizycznej układanki, zwiększanie funkcjonalności istniejących rozwiązań (jednak ciągle w ramach określonych celów, nic ponadto).

I nastał moment. Ecce homo - homo sapiens symkowiczus. Osoba chcąca delektować się jazdą. Poczęły więc pierwsze dodatki powstawać. Grono było wąskie, możliwości symulatora ograniczone. Tworzenie dodatków było sztuką. Wszystko, co tworzone było dogłębnie sprawdzane i wydawane w paczce w zasadzie działającej. I nastąpiło pierwsze twórców. Nie znam przyczyny, obce mi są wieści nt. koncepcji (zaplanowania) tego wydarzenia. Światło dzienne ujrzały ET41 i ET22. O ile pierwszą z lokomotyw mogę zrozumieć bardzo, wszak konstrukcja bliźniacza i EU07 tożsama, o tyle drugą mogę zrozumieć mniej (aczkolwiek nie znaczy to, że wcale). Konstrukcja jedynie oparta na EU07, jednak z pewnymi szczegółami różniącymi. Powtarzam, może to było spowodowane koncepcją i chęcią łatwego rozszerzenia symulatora, a może było wywołane presją tłumu, jednak stało się. Oto powstała lokomotywa, która nie jest EU07, a można ją prowadzić. Dalej przypałętały się jeszcze SN61 i EN57. Ich konstrukcja była znacząco inna i wymagała szerszej ingerencji w zastosowane modele matematyczne. Jednak roztoczyła się wizja symulatora uniwersalnego. Wszak tu można jedną zmianę dodać, tu drugą i już mamy coś. Potem jeszcze tutaj i kawałeczek tam, no i mamy cosia kolejnego.

Dodatki zaczęły być tworzone przez więcej ludzi, gdyż rzesza zebrana wokół MaSzyny systematycznie rosła. Myślę, że tutaj (w momencie opisanym wyżej) nastąpił w pewien sposób upadek ideałów MaSzyny EU07-424. Oto z jednej lokomotywy i kilku wagonów rodzi się większa ilość pojazdów. (A przynajmniej ślady wspólnego pochodzenia można wypatrzyć w kilku miejscach, co z resztą i później uczynię.) W zasadzie pojawiają coraz to kolejne wagony i lokomotywy, lecz już jako wersje dumb, gdyż nie było możliwości napisania modelu matematycznego ich zachowania. Jednak powoli zaczyna się nacisk, na zrobienie więcej i więcej. Nasilają się puste propozycje - "a może byście zrobili jeszcze to, albo to?". Jednak to jeszcze nie jest plaga. W zasadzie, to zaczyna się tworzyć takie już byle co (gdyż co jest do wszystkiego, to jest do niczego). I dodatki zaczynają też obniżać swój poziom, pojawiają się pierwsze rzeczy, które nie mogą być uznane za pełnowartościowe (i tutaj mogę się do tego przyznać, że sam wyprodukowałem kilka takich rzeczy, np. EN57 6w1). Przyłożyłem więc rękę do tego, co sam zaczynam ganić. Może to wreszcie dojrzewanie wywołało we mnie właściwy skutek i zmianę podejścia do pewnych spraw? Jednakże wróćmy ad rem.

Pojawiają się aż dwie nowe postacie homo nonhabilis i homo nonsapiens. Pierwszy z nich robi dodatki, a w zasadzie nawet je produkuje. Pojawiają się niedokończone trasy, padnięte dyski, paintowe tekstury, które są całkowicie nienaturalne. Co najważniejsze, zjawisko nie przybiera już tak bardzo na sile, a sądząc po dziale tekstury, słabnie. Drugi z typów jest groźniejszy. Nie znając "urządzenia" wyszukującego, które zostało ochrzczone z racji funckji szukajką, sieje zamęt na forum. Pustoszy wszelakie działy w poszukiwaniu odpowiedzi. Można też wyróżnić grupę homo trollus - piszą co chcą, jak chcą, gdzie chcą. (Wspominam o tej grupie, gdyż ma część wspólną z poprzednio omawianą, jednakże niektóre osoby do niej się nie zaliczają.) To wszystko nie sprzyja atmosferze tworzenia. Przestała to być sztuka, kunsztowne zajęcie wybrańców, osób oświeconych umiejętnościami i zdolnościami. Każdy mógł tworzyć dodatek, każdy zaczął tworzyć dodatek, a skutki były różne.

Aby poziom został utrzymany, utworzono grupę betatesterów. Wiadomo, stworzenie dzieła idealnego bez oparcia w opinii innych jest niemalże niemożliwe. Aby nie dać plamy, w grupie tej dodatki testowano, poddawano krytyce. Przewijało się tam wszystko: tekstury, modele taboru, pliki exe czy scenerie. To było dobre. Ba! Nawet bardzo dobre rozwiązanie. homo sapiens symkowiczus dostawał praktycznie gotową do rozpakowania paczka w technologii Unpack & Play. Jedynie tu jakiś wpisik dla wagonu czy lokomotywy i można cieszyć się większą kolekcją tras i pojazdów. Po czasie można było zrobić jakąś paczkę, wrzucić to w działającą całość. Ale nie wszystko wyglądało tak różowo. Scenerię robi się długi czas, tabor też nie zawsze można dokończyć w krótkim czasie. Po zapowiedziach nie wszyscy chcą czekać, nie wszyscy też dochowują przysięgi...

I w ten oto sposób dobrnąłem do właściwego meritum. Sytuacji, jaka się teraz rozwija w kwestii dodatków. W zasadzie jest to sytuacja kuriozalna, gdyż projekt całkowicie darmowy musi zmagać się z problemem... piractwa. Jest to może stwierdzenie na wyrost, jednak bardzo trafnie oddaje ono jedną z cech obecnego statusu niektórych dodatków. Twórca zrobił coś, jednak projekt nie był satysfakcjonujący w ostatecznym wykonaniu, został porzucony czy też był w trakcie tworzenia; niektórzy ludzie "zaufani" pozwolili sobie nadużyć swojej reputacji i postanowili ugiąć się/z premedytacją pokazać komuś nowinkę. Ten podał dalej, ten jeszcze komuś itd. Ktoś inny znowu miał dostęp do innego źródła i powstała siatka zajmująca się rozprowadzaniem dodatków. No i co z tego wyszło, każdy widzi, lub też może się domyśleć. Tylko pytanie, w imię czego takie zachowanie wobec twórców? Oczywiście sprawę można by odwrócić, jednak nie o to chodzi. A kwestią paradoksalną jest nielegalność/nieoficjalność w projekcie GPL...

Kolejną sprawą, którą warto poruszyć, jest kwestia standaryzacji scenerii w symulatorze. Temat rzeka, jeśli chodzi o semafory. Brak zwierzchnictwa powoduje zamieszanie, bałagan. "Tysiące, a nawet setki" (lecz raczej mniej niż 200) plików inc dla semaforów. Jestem w posiadaniu 114 sztuk semaforów półsamoczynnych. O ile kiedyś mogłem po nazwie rozpoznać funkcję danego sygnalizatora, nawet rozszyfrować specyfikację, o tyle kolejne odmiany powodują konieczność kilkunastominutowego zastanowienia się nad wyborem odpowiedniego semka. A jeszcze gorzej, gdy dwóch twórców niezależnie tworzy/modyfikuje inca o tej samej nazwie. Wykluczające się scenerie, błędy ze zdarzeniami, dużo komunikatów i dezorientacja użytkownika. I niestety kwestia pozostanie zapewne otwarta przez długi czas, chyba że wszystkie powstające scenerie będą przechodzić przez ręce jednego przedstawiciela Symkowej Normy, który będzie na podstawie paczki od trasopisarza dostosowywał wszystkie pliki do jednego standardu.

Ostatnią już chyba kwestią, która także mnie martwi, jest trójgeneza taboru. Nie chodzi tutaj jednak o same modele, a o pliki chk. Może dlatego, że kiedyś (włączając się w trend wszystko w symku) pragnąłem ulepszyć hamulce, jestem obecnie z nimi dosyć mocno związany emocjonalnie. Otóż proszę przeglądnąć pliki chk i popatrzeć na linię brake. Tak, są w zasadzie trzy wpisy. Pierwszy z EU07, drugi z wagonów pasażerskich (112A) i trzeci z Eaosa. Bynajmniej (a pewnie wynika to z dawnych rozwiązań) nie zawsze te wpisy są do końca dokładne. Szczególnie widać to na podstawie wagonów towarowych. Dawno, dawno Eaos pusty ważył 60 ton, to i hamulce miał odpowiednie; po kuracji i odchudzeniu do normalnej wagi 20 ton, zaczął się ślizgać i to ślizgać bardzo mocno. Oczywiście pociąga to za sobą konsekwencje dla większości tego typu wagonów.

Hmm... Nie wiem, czy ktoś przeczytał to do końca, czy zastanowił się nad tym. Chciałem jednak podzielić się z innymi swoją refleksją. Zapewne nieraz wszedłem w dygresje dłuższe, zostawiając główny temat bokiem. Nie wiem, czy udało mi się utrzymać tekst w miarę przejrzysty i czytelny, mogę być tylko dobrej myśli. Nie chciałbym jednak, żeby tekst był odebrany osobiście. To tylko takie moje luźne myśli w tym temacie.

Pozdrawiam, miłej lektury.

Maciej "youBy" Cierniak


UWAGA!
Przedstawione tutaj wydarzenia i ich następstwa mogą być niezgodne z faktami, jednakże taka jest subiektywna ocena autora.



Ach, i byłbym zapomniał. Presja czasu wywierana na twórców (lub którą sami na siebie wywierają, żeby zrobić coś na jakąś okazję) sprawia, iż nie wszystkie dodatki są do końca zrobione. Oddawane w ręce użytkowników powodują błędy, które trzeba potem na szybko łatać. Nie jest to dobre zjawisko, no ale cóż... zdarza się.
« Ostatnia zmiana: 31 Marca 2008, 22:27:56 wysłana przez iwan »
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6308
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 339
Odp: Refleksja nad MaSzyną - dodatki
« Odpowiedź #1 dnia: 27 Marca 2008, 00:54:19 »
Ja zastałem taki stan w połowie ubiegłego roku. Nie wiem, jak było wcześniej, więc nie będę się w tej materii wypowiadał. Nie chcę się też odnosić do aktualności założeń i celów, raczej skupić się na tym, co mamy obecnie i co można z tym zrobić.

Pytanie moje jest, czy da się przywrócić "stary porządek" (betatesterzy, testowanie, paczki całościowe), który w moim rozumieniu upadł w czasach Nebuli? Moim zdaniem będzie ciężko, o ile to w ogóle możliwe. Nie wierzę w paczki całościowe, bo:
 1. Wnioskując po aktywności w działach Bugs i Devs, zorganizowane testowanie leży całkowicie (chyba, że odbywa się poza forum, o czym mogę nie wiedzieć).
 2. Aktualna paczka całościowa musiałaby mieć około 700MB (po spakowaniu). Mimo szybkich łączy, ściąganie czegoś takiego jest utrapieniem. Nie mówiąc o przesyłaniu sobie tego między osobami testującymi po wprowadzeniu drobnych poprawek. (Mój zbiór paczek to prawie 1.3GB, część z nich to starocie, część się powtarza, ale wielu rzeczy i tak jeszcze nie mam.)
 3. Nie bardzo widzę kogoś jednego, kto by miał czas, wiedzę, charyzmę, otwartość, ochotę itd., aby samemu zadbać o spójność projektu.
 4. Nie da się powstrzymać ludzi przed tworzeniem dodatków ani dopilnować tego, co robią. Projekt żyje już własnym życiem (idąc w stronę coraz większego chaosu).
 

Wydaje mi się, że mam jakąś wizję i minimalne moce przerobowe potrzebne do jej realizacji. Swoją diagnozę i pomysł na wyjście z sytuacji opisałem w moim pierwszym wątku. Czytałem to sobie 2 tygodnie temu i w zasadzie moje obecne stanowisko nie zmieniło się od tego wtedy opisanego. Może niezbyt dokładnie opisanego, ale z czasem rozszerzyłem to o kilka kolejnych wątków. Odnoszę wrażenie, że moja idea jeszcze nie została dobrze zrozumiana i rozważona (do nikogo nie mam pretensji), ale póki co nie będę się poddawał.

Nie chcę się powtarzać, wymienię tylko główne punkty:
 1. Odpowiednik "paczki całościowej" trzymany na serwerze internetowym.
 2. Program do synchronizacji lokalnego katalogu z serwerem.
 3. Mechanizm oceny wartości poszczególnych plików przez użytkowników.
 4. Mechanizm dystrybucji drobnych poprawek (zamiast ściągać paczki po xx MB, można ściągnąć plik wielkości 1kB, który poprawi dziury w modelach, parametry w charakterystykach, semafory i eventy w trasach, a nawet fragmenty tekstur - od razu we wszystkich klonach).
 5. Osobny dział na forum "Nie działa mi...", gdzie były by natychmiastowo spychane wszelkie bieżące problemy początkujących z uruchomieniem czegokolwiek.

Rozwiązało by to kwestię błędów i niedokończonych rzeczy. Autor (lub ktoś wkurzony błędami) mógłby zawsze wypuścić poprawki i mieć pewność, że wszyscy użytkownicy je zastosują.

Z punktu widzenia użytkownika, mało mnie obchodzi, kto zrobił jaki model, jaką teksturę i czy to jest oficjalne, czy nie. (Trochę nie rozumiem tego, że ktoś coś robi i chce to sobie kisić nie dając innym.) Ważne jest dla mnie, czy to działa, czy nie. Jeśli widzę błąd i umiem to poprawić, to chciałbym to zrobić i udostępnić innym.

Podsumowując, przedstawiłem pomysł na rozwiązanie wszystkich kwestii oprócz piractwa. Ta ostatnia kwestia jest umową między ludźmi. Moim zdaniem wystarczające jest to: b) Licencjobiorca musi doprowadzić do tego, aby każde rozpowszechniane lub publikowane przez niego dzieło, które w całości lub części zawiera Symulator albo pochodzi od niego lub jego części, było w całości i bezpłatnie licencjonowane dla wszelkich osób trzecich na zasadach niniejszej Licencji. Ja to rozumiem tak, że jeśli coś zrobię (dzieło) i komukolwiek dam (rozpowszechniać - czynić powszechnym, ogólnie znanym, wiadomym; puszczać w kurs, rozszerzać, rozgłaszać), to nie mam podstaw zastrzegać, że to dla wybranych. Przy działających mechanizmach dystrybucji poprawek znika problem niedopracowania i potrzeba ograniczania kręgu odbiorców aż do uzyskania wersji bezbłędnej.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Refleksja nad MaSzyną - dodatki
« Odpowiedź #2 dnia: 27 Marca 2008, 07:16:02 »
2. Aktualna paczka całościowa musiałaby mieć około 700MB (po spakowaniu). Mimo szybkich łączy, ściąganie czegoś takiego jest utrapieniem. Nie mówiąc o przesyłaniu sobie tego między osobami testującymi po wprowadzeniu drobnych poprawek.
Zawsze jest cos takiego jak svn/cvs :)
Cytuj
4. Nie da się powstrzymać ludzi przed tworzeniem dodatków ani dopilnować tego, co robią. Projekt żyje już własnym życiem (idąc w stronę coraz większego chaosu).
Ale mozna moderowac forum tak, aby dodatki przed 'publikacja' byly akceptowane.
 
Cytuj
Wydaje mi się, że mam jakąś wizję i minimalne moce przerobowe potrzebne do jej realizacji. Swoją diagnozę i pomysł na wyjście z sytuacji opisałem w moim pierwszym wątku. Czytałem to sobie 2 tygodnie temu i w zasadzie moje obecne stanowisko nie zmieniło się od tego wtedy opisanego. Może niezbyt dokładnie opisanego, ale z czasem rozszerzyłem to o kilka kolejnych wątków. Odnoszę wrażenie, że moja idea jeszcze nie została dobrze zrozumiana i rozważona (do nikogo nie mam pretensji), ale póki co nie będę się poddawał.
Twoja wizja jest całkowicie ok, tylko nie widze sensu robienia sobie dodatkowej roboty katalogowaniem i synchronizowaniem dodatkow z 2004r. z tymi najnowszymi, bo i tak wyjdzie nam 10 tys paczek i user i tak sie zagubi :) Ja myslalem raczej o wypuszczaniu co miesiac jakiegos 'update' z krotkim opisem co zawiera.

Offline _KAT_

  • Wiadomości: 425
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Refleksja nad MaSzyną - dodatki
« Odpowiedź #3 dnia: 27 Marca 2008, 07:20:56 »
Tak to jest - dasz palec, chcą całą rękę.
Kiedyś nikt nie myślał o jakimś tam taborze i innych pierdołach.

A piractwo rodzi z niedosytu. Ludzie wiązali wielke nadzieje z Nebulą, ale okazało się, że projekt (prawdopodobnie) upadł całkowicie. Niestety pozostał smak... wciąż istnieją takie cukierki jak kabina BarTa itp. Kiedyś przerodzi się to w "wyścig dodatków", jeśli nie przerodziło się to już teraz...

Pozdrawiam
Kolega ;)

Offline Winger

  • Administrator
  • Wiadomości: 1466
    • Zobacz profil
    • http://www.winger.eu07.pl
  • Otrzymane polubienia: 25
Odp: Refleksja nad MaSzyną - dodatki
« Odpowiedź #4 dnia: 27 Marca 2008, 09:56:40 »
Long story short, jesli o adminow chodzi, to niewiele mamy czasu na pilnowanie serwera/forum, i jeszcze mniej na jakiekolwiek prace zwiazane z MaSzyna. Ja wole ta reszte wolnego spedzac studiujac OSG/C++, w koncu predzej czy pozniej projekt SPT wroci do zycia. Chce byc wtedy gotowy.
De facto nawet wszczepienie obecnej fizyki z lekkimi modyfikacjami do engine'a OSG z dzwiekiem opartym na openAL i do tego przeniesienie logiki AI (z czym widze troche wiecej problemow) da niesamowite korzysci, zwiekszajac wydajnosc i mozliwosc rozwoju.
Oczywiscie lepiej wszystko najpierw zaplanowac od zera na papierze, zeby uniknac powtorki z historii - n.p. w jakis sposob ograniczyc uzycie modeli do wylacznie zaakceptowanych, istniejacych wzorcow, albo np. pelna integracja ze starterem stworzonym przez Ra.
Pozdrawiam,
Winger

Offline EP08_015

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4339
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 313
Odp: Refleksja nad MaSzyną - dodatki
« Odpowiedź #5 dnia: 27 Marca 2008, 12:50:34 »
Cytuj
Trochę nie rozumiem tego, że ktoś coś robi i chce to sobie kisić nie dając innym.

Chciałbym sie odniesc tylko do tego zdania.
Moze nie do konca z tym tak jest. Jako zwykly user faktycznie nie raz tak myslalem. Jako tworca "dennych" ale zawsze jakis dodatkow w postaci taboru zaczynam myslec i odczuwac zupelnie inaczej pewne rzeczy.
Wyjasnie to na malym przykladzie. Mianowicie juz skonczylem prace na modelach kabin oraz pudel pojazdow EU04 i EU20. Z ogromna przyjemnoscia chcialbym juz je wydac. NIe moge bo jestem uzalezniony od innych osob. Nie mam dobrych plikow chk i mmd z zeskalowanymi przyrzadami, a jak wiadomo nieliczni potrafia tego dokonac. A ci co potrafia nie zawsze maja czas lub chęci cokolwiek sprawdzic porownac a juz nie wspomne o napisaniu od nowa czegos pod cos. Nie raz trzeba najpierw zdobyc materialy aby pozniej na jego podstawie wyliczyc parametry dla chk.
Pozatym pojazdy te obsluguja lampki, ktore nie sa ujete w pliku exe, a wiec trzeba je dopisac, lub z nich calkowicie zrezygnowac. Inaczej po kilkuminutowym wczytywaniu symka nagle okaze sie ze sie wykrzaczy.
No i czas sie wydluza o czas nie tylko wykonania fizyki, zmudnego zeskalowania elementow ale takze wpisania funkcji w exe.
Koniec tworczosci unoffowej i prywatnej.
http://chomikuj.pl/EP08-015

Offline nail_bomb

  • Wiadomości: 73
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Refleksja nad MaSzyną - dodatki
« Odpowiedź #6 dnia: 27 Marca 2008, 13:53:37 »
Witam
Sam jestem tutaj za krótko, aby dokładnie móc porównywać to, co było, z tym, co jest teraz. Jednakże, po przeczytaniu tekstu youBy , a zwłaszcza akapitu 2, odniosłem wrażenie, że coś tu jednak jest nie tak. Sam gdy pierwszy raz odpaliłem, Maszynę, to miałem EU07 + Bipa (ok. 1,5 roku  temu) w starej kabinie, teksturze itd.- przeżycie dla mnie było porównywalne z główną wygraną na loterii .Teraz to jest jakiś "jarmark", ( dużo, dużo , coraz więcej ),który nie oddaje wg mnie tego klimatu jaki czułem wtedy, aż do momentu ściągnięcia pierwszych dodatków z forum. Podsumowując : teraz jest "bardzo ładnie" w Maszynie, ale czy to naprawdę ta sama Maszyna co z pierwszej mojej misji/trasy?

P.S. Pewnego czasu chęć ściągania i testowania (bardziej oglądania) wszystkiego nowego spowodowała  u mnie brak czasu   na normalną jazdę. 

Offline Sm 42 driver

  • Wiadomości: 320
  • Trasopisarz
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 70
Odp: Refleksja nad MaSzyną - dodatki
« Odpowiedź #7 dnia: 27 Marca 2008, 14:41:22 »
Dokładnie. Ja kiedy po raz pierwszy odpaliłem MaSzynę (kibelek z pierwszą bodajże kabiną) to po prostu kopara w dół. Po prosyu byłem zachwycony. Scenerią, którą odpaliłem wraz z kiblem był Quark. Do tego stopnia mi się spodobała, że przez prawie 2 tygodnie na żadnej innej nie jeździłem. Poczułem klimat jazdy kiblem na Quarku. To nic, że miał samo torowisko i woków puste pola, to według mnie wtedy była najpiękniejsza sceneria.

Teraz, jeśli mam trochę czasu na normalną jazdę to się cieszę. Ale jak mój poprzednik napisał, wychodzenie coraz to nowych dodatków powoduje chęć ich ściągania, a co za tym idzie brak czasu na normalną, spokojną jazdę.

Całkiem niedawno, pewnego wieczoru powiedziałem sobie: "Mam wolne, pojeżdżę sobie" ... odpaliłem starter i nie wiedziałem jaką scenerię wybrać, bo i ta fajna i do tamtej ciągnie. Ok, wybrałem scenerię ale pojawił się problem z wyborem pojazdu(bo tak ich dużo). Nie mogłem nic wymyślić więc wziąłem siódemkę i wyruszyłem na szlak.

Powrócę jeszcze do tematu dodatków ...
Dajmy na to user X robi scenerię: trasa jest piękna i klimatyczna. User Y dostanie ją w swoje ręce i mu się spodoba. A to filmik zrobi, a to screenów napstryka. User Z zobaczy filmik i screeny i napisze do usera Y z prosbą o udostępnienie. User Y poddaje się i udostępnia itd. Następnie user X (twórca trasy) się o tym dowiaduje i zniechęca się, bo wie, że taka sytuacja może się powtórzyć.

To takie moje osobiste refleksje ... nie sugerujcie się nimi ...

Pozdrawiam

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Refleksja nad MaSzyną - dodatki
« Odpowiedź #8 dnia: 27 Marca 2008, 15:19:38 »
Ok panowie, ale idąc taką drogą nadal jeździlibyśmy starą EU07 z dwoma teksturami siódemek, i ciagnac na haku bipy jezdzilibysmy po trawie...
Nie znudziloby Wam sie to po 5 latach? Bo mi sie znudzilo po roku.

Offline Gagarek

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 127
  • JESTEM TROLEM
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Refleksja nad MaSzyną - dodatki
« Odpowiedź #9 dnia: 27 Marca 2008, 15:40:00 »
Może mam tu najmniej do gadania, ale się wypowiem. Przydałoby się zrobić tak jak youBy (chyba, wczoraj czytałem 1szy post, więc nie pamiętam) napisał: Nowe trasy i loki dawać do akceptacji moderatorom, betatesterom. Oczywiście paru betatesterów można dać do modów i wydzielić z nich np. dwóch tylko do akceptowania/odrzucania. Albo zrobić tak jak na forum, na którym ja byłem (i jestem, tylko rzadko wpadam) modem: mamy 3 (razem ze mną: 4) modów (+ admin, czyli to już 5 ;)) i każdy jest przypisany do jednego/kilku działów. Można by tak zrobić i tu. Np.: 1 do angielskiej części forum, jeden do 2 działów o MaSzynie, kolejny do następnych, itd. Oczywiście, każdy mod mógłby też działać na "nie swojej" części forum. A w razie, by kto nie nadążał: zamienić się z kimś, kto ma mniej postów i tematów do sprawdzenia. Przydałby się też jeden lub kilku Supermoderatorów. A od akceptacji dodatków byliby Administratorzy. A i jeszcze przydałoby się zaostrzyć regulamin (nie wiem, czy tak jest, czytałem go - regulamin - jeszcze przed rejestracją): za każde jego złamanie: ostrzeżenie.
Jako, że jestem nowy, mój  post ma mniej "do powiedzenia", ale na forum każdy może coś powiedzieć, coś zasugerować. A to, czy ktoś zaakceptuje ten, czy inny pomysł zależy tylko od Adminów.

Pozdrawiam
Gagarek

Offline Winger

  • Administrator
  • Wiadomości: 1466
    • Zobacz profil
    • http://www.winger.eu07.pl
  • Otrzymane polubienia: 25
Odp: Refleksja nad MaSzyną - dodatki
« Odpowiedź #10 dnia: 27 Marca 2008, 17:29:02 »
Zeby to zrobic tak jak proponujesz to trzeba by chyba jakas firme powolac i zaczac dziesiatkom potrzebnych moderatorow, adminow, supermoderatorow, poladminow itp itd placic za spedzony nad tym czas, bo nikt by nie mial czasu na zycie/prace itp.
Panowie, bez przesady. Jest balagan, ale to bylo dawno wiadomo ze tak bedzie, widzac kierunek rozwoju projektu. Troche mozna i trzeba by bylo uporzadkowac, ale trzeba miec przede wszystkim czas, czas i jeszcze wiecej czasu.
Pozdrawiam,
Winger

Offline EP08_015

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4339
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 313
Odp: Refleksja nad MaSzyną - dodatki
« Odpowiedź #11 dnia: 27 Marca 2008, 17:29:23 »
Kiedyś działała tak zwana grupa "Pomocnicy". Mieliśmy za zadanie nie tylko pomagac nowym użytkownikom ale takze czyscic i porzadkowac dzial "Pomoc".
Wraz ze smiercia @Jarasa takze zginela grupa pomocnikow.

mod. Iwan
« Ostatnia zmiana: 27 Marca 2008, 20:39:31 wysłana przez iwan »
Koniec tworczosci unoffowej i prywatnej.
http://chomikuj.pl/EP08-015

Offline Sm 42 driver

  • Wiadomości: 320
  • Trasopisarz
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 70
Odp: Refleksja nad MaSzyną - dodatki
« Odpowiedź #12 dnia: 27 Marca 2008, 17:31:26 »
@EP08_015, a może by tą grupę powołać na nowo?

Offline Akvin

  • Wiadomości: 1006
  • We Will Rock You
    • Zobacz profil
    • http://my.opera.com/akvin-profeta
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Refleksja nad MaSzyną - dodatki
« Odpowiedź #13 dnia: 27 Marca 2008, 17:32:32 »
A po co? Ci którzy mają ochotę pomagać i tak już to robią a od samego utworzenia nowej grupy tych osób nie przybędzie.
Pozdrawiam
All you have to do is save the world...

Offline EP08_015

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4339
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 313
Odp: Refleksja nad MaSzyną - dodatki
« Odpowiedź #14 dnia: 27 Marca 2008, 17:39:48 »
Mozna o tamtej grupie bylo poczytac tu > http://eu07.pl/forum/index.php/topic,2616.0.html

W kazdym razie poczatkowo to dzialalo pozniej na skutek malych konfliktow o pewne sprawy (z racji DEVS nie powiem) grupa ta rozleciala sie. Ostatni post datowany jest na > 29, Czerwiec, 2005, 02:13:37
Koniec tworczosci unoffowej i prywatnej.
http://chomikuj.pl/EP08-015

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3927
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 287
Odp: Refleksja nad MaSzyną - dodatki
« Odpowiedź #15 dnia: 27 Marca 2008, 19:58:18 »
Żadni pomocnicy nic nie dadzą.
Przede wszystkim rozgraniczmy dwie rzeczy:
1)tworzenie wszelkich dodatków i wystawianie ich na forum
2)funkcjonowanie samego forum.

To są praktycznie dwie różne rzeczy.
Jeśli chodzi o pkt. 1, to sami twórcy muszą trzymać fason i trzymać się standardów. Można oczywiście wrobić w to modów (tak jak ja postanowiłem wyczyścić dział Tekstury), ale zaczną się głosy "jak to, byle mod będzie decydował co dobre a co złe?, phiiii, na drzewo spadaj modzie"
Przecież już są głosy jak wypowiedziałem się po co tworzyć lokomotywę, która była tylko na papierze, głosy były - przecież nie musisz jej ściągać.
Oczywiście, że nie muszę, ale trzymajmy fason co do symka i jego ideałów.

Jeśli chodzi o pkt.2, starałem się być restrykcyjny i celem nadrzędnym był porządek, czyli nieważne dla mnie było, iż komuś dałem warny, cel się liczył, czyli w miarę przejrzystość wątków, ich tytułów i merytorycznej treści. Zaczeły się głosy - "co to za zamordyzm panuje na tym forum?, na drzewo modzie"
Zadawałem pytania niejednokrotnie - jak ma być kształt forum.
Bez odpowiedzi.

Poprostu przemyślcie jak ma to wyglądać wszystko i bądźcie konsekwentni w swoich wyborach. Jeśli ważniejsze są ideały niż wymyślanie bzdurnych dodatków- to się tego trzymać. Jeśli ważniejsza jest przejrzystość forum - też się tego trzymać.

Jeśli nie - to jest tak jak jest, a będzie jeszcze gorzej.


Offline Gagarek

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 127
  • JESTEM TROLEM
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Refleksja nad MaSzyną - dodatki
« Odpowiedź #16 dnia: 27 Marca 2008, 20:05:40 »
Mam jeszcze jeden pomysł. Można by utworzyć w każdym dziale przyklejony, zamknięty temat o nazwie "Lista dodatko- wych/ego (elementów scenerii, taboru, tras, tekstur) do MaSzyny" I tam, każdy, nowowypuszczony dodatek (do odpowiedniej listy) byłby doklejany przez moda. A co jakiś czas (oczywiście nie od razu) tematy z dodatkami (już dopisanymi do listy) byłyby kasowane. IMO, to nie najlepsze rozwiązanie, ale lepiej coś takiego niż nic ;).

Pozdrówka
Gagarek

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3927
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 287
Odp: Refleksja nad MaSzyną - dodatki
« Odpowiedź #17 dnia: 27 Marca 2008, 20:18:18 »
Jeszcze jedna sprawa mnie denerwuje - mianowicie statystyka rozpoczętych rzeczy a nie dokończonych. Rozumiem, że to wszystko w wolnym czasie, free i w ogóle. Tylko jak na moje kulawe oko, bardziej chyba liczy się, aby był szum na forum wokół czegoś rozpoczętego, niż prawdziwa chęć zrobienia czegoś - czyli tzw. słomiany zapał.
Osobiście wolę, aby tego chwalenia się na froum było mniej, a więcej rzeczy skończonych.
Dla mnie takimi osobami, które warto naśladować są m.in. Mati_An, Wasyl, yB, Kurs (kolejność przypadkowa). Jeśli kogoś pominąłem to przepraszam, ale wiadomo o jaki styl chodzi.

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Odp: Refleksja nad MaSzyną - dodatki
« Odpowiedź #18 dnia: 27 Marca 2008, 20:21:57 »
Administracja bardzo dobrze wie jakie zmiany należałoby wprowadzić.
Na forum był porządek, każdy niepotrzebny post lądował w niebycie.
Był FTP i był upload. Była akceptacja tego co w uploadzie i wychodził dodatek.
Na forum nie będzie tak długo porządku dopóki właściciel strony i domeny będzie
akceptował to co się dzieje. Wasze pomysły są zbędne, a nawet śmieszne.
Na temat licencji nie będę się wypowiadał, na temat dodatków tak.
Ilość badziewia jakie zalało forum jest przerażająca, zrobiło się szambo.
Spokojnie dyskusję można już zamknąć, jest nie pierwsza i pewnie nie ostatnia.
 Niczego też nie zmieni.
Z poważaniem dla wszystkich Krzysiek 626.
 

Offline iwan

  • Administrator
  • Wiadomości: 596
    • Zobacz profil
    • Fotki na TWB
  • Otrzymane polubienia: 30
Odp: Refleksja nad MaSzyną - dodatki
« Odpowiedź #19 dnia: 27 Marca 2008, 20:58:49 »
Administracja bardzo dobrze wie jakie zmiany należałoby wprowadzić.
Na forum był porządek, każdy niepotrzebny post lądował w niebycie.
Był FTP i był upload. Była akceptacja tego co w uploadzie i wychodził dodatek.
Na forum nie będzie tak długo porządku dopóki właściciel strony i domeny będzie
akceptował to co się dzieje.

No najlepiej jak wszystko zrobi admin/wlasciciel domeny... Czy uwazasz, ze nasz (moj i Arka) wklad w "sprawe" jest za maly?
Uwazam, ze to powinno dzialac inaczej. My robimy swoje (mamy inne sprawy na glowie, prace, sprawy rodzinne, inne zainteresowania), a Wy jako uzytkownicy organizujecie sie tak, zeby to wszystko mialo jakis sens. Ludzie przychodza i odchodza, ale caly czas jest jakas grupa uzytkownikow, ktorzy sa w "sprawe" zaangazowani i ta grupa powinna sie organizowac.
Sugerowalem juz w kilku postach - dodatki wrzucane na forum przez userow powinny byc sprawdzane przez betatesterow, oni powinni przekazywac je modom/adminom do oficjalnej publikacji.
To co widze do zrobienia:
 - utworzenie ftpa lub innego mechanizmu umozliwiajacego upload odatkow na serwer
- wylonienie grupy bt...
- aktualizacja downloadu (w perspektywie zintegrowanego z aplikacje Ra)
/Krzysztof Waszkiewicz/ <iwan@eu07.pl> http://www.eu07.pl
tel: +48667841589
********* Non sunt multiplicanda entia sine necessitate *********

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Odp: Refleksja nad MaSzyną - dodatki
« Odpowiedź #20 dnia: 27 Marca 2008, 21:09:09 »
@Iwan, nie uważam że robicie za mało. Mnie chodziło o to że jeśli jest wizja to trzeba ją egzekwować.
Jeśli wszyscy nie jesteśmy zadowoleni to czas na zmiany. Jeśli zmian nie można wprowadzić z powodu braku czasu, ludzi lub zwyczajnie chęci, to trzeba to jasno napisać. Inaczej co jakiś czas temat powróci i nic z tego nie będzie wynikać.
Po za tym jestem Wam wdzięczny za utrzymanie serwera i umożliwienie mi realizacji moich zainteresowań. Wierzę że nie jestem w tym osamotniony.
Co do BT to w tej chwili nie ma co testować. Te dodatki co się ukazują testujemy po za forum.
Badziewnych dodatków nie biorę do testowania, mam wrażenie że są wrzucane jak zgniłe jabłka do naszego koszyka.

Offline nail_bomb

  • Wiadomości: 73
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Refleksja nad MaSzyną - dodatki
« Odpowiedź #21 dnia: 27 Marca 2008, 22:26:30 »
Ok panowie, ale idąc taką drogą nadal jeździlibyśmy starą EU07 z dwoma teksturami siódemek, i ciagnac na haku bipy jezdzilibysmy po trawie...
Nie znudziloby Wam sie to po 5 latach? Bo mi sie znudzilo po roku.

Mateu, chodziło mi bardziej o to, żeby każda nowość była przynajmniej w minimalnym stopniu wydarzeniem  porównywalnym do tego, co mam w pamięci , a nie oto żeby stać w miejscu z dwoma teksturami itd.

Offline iwan

  • Administrator
  • Wiadomości: 596
    • Zobacz profil
    • Fotki na TWB
  • Otrzymane polubienia: 30
Odp: Refleksja nad MaSzyną - dodatki
« Odpowiedź #22 dnia: 27 Marca 2008, 22:29:06 »
@Iwan, nie uważam że robicie za mało. Mnie chodziło o to że jeśli jest wizja to trzeba ją egzekwować. Jeśli wszyscy nie jesteśmy zadowoleni to czas na zmiany. Jeśli zmian nie można wprowadzić z powodu braku czasu, ludzi lub zwyczajnie chęci, to trzeba to jasno napisać. Inaczej co jakiś czas temat powróci i nic z tego nie będzie wynikać.

No ale kto moze te wizje egzekwowac. Czy ja moge komus mowic, co ma robic?
Czy ja autorowi danego dodatku moge nakazac, by wysylal go do sprawdzenia BT, a nie np wrzucal na imageschack i zapraszal do sciagania, majac gdzies jak to sie ma do reszty projektu?

Cytuj
Co do BT to w tej chwili nie ma co testować. Te dodatki co się ukazują testujemy po za forum.
Badziewnych dodatków nie biorę do testowania, mam wrażenie że są wrzucane jak zgniłe jabłka do naszego koszyka.

No ale takie testowanie poza forum do niczego nie prowadzi. To chodzi o to, zeby przetestowany dodatek (i to nie chodzi o sprawdzenie czy dziala, chodzi rowniez o to, zeby byl zgodny ze stdami - czyli np robimy wszystkie dodatki pod konkretna paczke calosciowa, pod konkretne exe, z dokladnym opisem co i jak nalezy zainstalowac, oraz jakie dodatkowe paczki sa wymagane przez dany dodatek). Chodzi o to, zeby user sciagnal calosciowke, sciagnal dodatek + wszystkie dodatki od ktorych on zalezy i zeby mu to dzialalo i nie pisal nam na forum, ze sie nie uruchamia, a potem okazuje sie, ze brakuje mu jakiegos katalogu... No i zeby to wszystko trzymalo jakis poziom.
/Krzysztof Waszkiewicz/ <iwan@eu07.pl> http://www.eu07.pl
tel: +48667841589
********* Non sunt multiplicanda entia sine necessitate *********

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Odp: Refleksja nad MaSzyną - dodatki
« Odpowiedź #23 dnia: 28 Marca 2008, 20:24:25 »
@Iwan, Ty i @Winger najwięcej macie do powiedzenia. Jeśli posiadacie wizję to pomysły należy wprowadzić czym prędzej.
Podejrzewam że chętnych do pomocy nie braknie, ja dziękuję za uwagę i życzę powodzenia Symkowi
i forum. Pozdrawiam.