EZT EN57 i ED72 - mają hamulec Elektropneumatyczny i pneumatyczny. Który działa kiedy i jakie są opóźnienia działania. Poszczególne pozycje kranu oraz co się dzieje, ciśnienia w przewodzie i w cylidrach.
Obecnie powszechnie stosowany jest hamulec Oerlikona. W pierwszych kiblach był knorr ale już chyba tylko EN57-001 go ma.
Pozycje kranu Oerlikona:
1. Luzowanie EP
2. Jazda. Na tej pozycji hamulec pneumatyczny jest napełniania ciśnieniem 0.5 MPa
3. Hamowanie EP
4. Odcięcie.
5. Hamowanie pneumatycznym (spuszczanie powietrza z PG przez dławik)
6. Nagłe (pełne otwarcie wylotu powietrza z PG)
7. Podwójna trakcja (odciecie)
W rzeczywistości hamulec jest jeden tzn. pneumatyczny tylko ma dwa sposoby sterowania: Elektryczne (EP) i zwykłe pneumatyczne.
Hamulec EP nie ma opóźnień z wyjątkiem tych, które wynikają z czasu potrzebnego do napełnienia/opróżnienia cylindrów hamulcowych. Jego zaleta jest to że wszystkie cylindry są napełniane/opróżniane jednocześnie.
2) Kran Oerlikona (zasadniczy) - szybkość działania w pojeździe i składzie, szybkość zmian ciśnień przy danych składach w cylindrach i przewodzie.
Przełącznik opóźnień (Pospieszny, Osobowy, Towarowy) - efekty działania.
Jeśli chodzi o szybkość działa to trzeba by zmierzyć natomiast przy różnych składach to nie da się jednoznacznie określić bo jest zbyt wiele zależności związanych miedzy innymi ze stanem technicznym pojazdów.
Jeśli chodzi o przełącznik Posp. Tow. Osob to sprawa wygląda tak:
We wszystkich pojazdach ustawienie na
Towarowy G powoduje opóźnienie napełniania i opróżniania CYLINDRA HAMULCOWEGO. Nie ma to żadnego wpływu na PG ani na siłę hamowania. Mówimy że jest to hamulec wolnodziałający.
Pozycja
Osobowy P to jest normalne (bez opóźnień) napełnianie/opróżnianie cylindra hamulcowego. Jest to hamulec szybkodziałający.
W przypadku ustawienia na
Pospieszny R sprawa się komplikuje. Przy prędkości większej niż 60 Km/h zwiększa siłę hamowania poprzez zwiększenie ciśnienia w cylindrze ham. Poniżej 60 km/h działa jak przy nastawie P (osobowy). Może być jeszcze nastawienie
R+Mg, które dodatkowo uruchamia hamulec magnetyczny szynowy.