Autor Wątek:  ED72A  (Przeczytany 515 razy)

Solek, czlekowiek i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline Provo24

  • Wiadomości: 27
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 24
ED72A
« dnia: 06 Listopada 2025, 01:22:06 »
Hej!

Chciałbym rozpocząć pracę nad czymś, czego jeszcze nie ma, jednocześnie nie wystawi mnie na szereg ścian nie do przeskoczenia. Niedawno byłem w Toruniu oraz bydgoszczy i zauważyłem jednostki ED72A-001 oraz -003. Są to kible po modernizacji. Z tego co mi się wydaje to tak z wstępnej analizy z zewnątrz mógłbym dopasować modele od EN57AKŁ, EN57AKM-1637 czy EN71AKS oczywiście po mniejszych lub większych poprawkach które nie wymusiłyby na mnie załamań mentalnych. Zanim jednak zabiorę się za projekt o dużo większej skali niż mi się wydaje chciałbym zapytać osoby które może na bieżąco widzą te pociągi lub je dobrze znają. Czy ED72A ma jakieś kluczowe zmiany pod kątem wyglądu zewnętrznego czy wewnętrznego? Czy coś będzie wymagało ode mnie zrobienia roboty od podstaw? Pomijam oczywiście teksturę bo to mówi samo za siebie, ale tekstury mogę się podjąć.

Uprzejmie dziękuję za wszelkie rady.

Offline Provo24

  • Wiadomości: 27
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 24
Odp: ED72A
« Odpowiedź #1 dnia: 06 Listopada 2025, 02:00:25 »
Dodatkowo chciałbym zapytać o to samo ale w przypadku EN57AP. Uprzejmie proszę o informacje i z góry dziękuję.

Staraj się edytować poprzedni post, jeśli ostatnim jest Twój własny.
Benek
« Ostatnia zmiana: Dzisiaj o 17:53:17 wysłana przez Benek »

Online spot57

  • Wiadomości: 168
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 149
Odp: ED72A
« Odpowiedź #2 dnia: 06 Listopada 2025, 06:33:16 »
ED72A to tak naprawdę dwie różne serie. Wizualnie obie są praktycznie identyczne (czyli połączenie spota i nowszych trójmiejskich AKM) natomiast wersja dla kujawsko-pomorskiego (faktycznie sporo ich zwykle na trasie Toruń-Olsztyn) ma tradycyjny napęd, podczas gdy pozostałe sztuki to już asynchrony. Co ciekawe w obu przypadkach na pokładzie jest klimatyzacja.
Na początek radziłbym wybrania wersji oporowej/asynchronicznej, poszukania dokumentacji, zdjęć na tekstury i kabiny.
Fascynuje mnie trasopisarstwo, ale czasu jak zawsze brak...
Ale coś tam wydałem

Offline jakubg1

  • Wydział Repozytorium
  • Wiadomości: 1787
  • MaSzyna ma szynę, szyna ma MaSzynę - na kołach.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1523
Odp: ED72A
« Odpowiedź #3 dnia: 06 Listopada 2025, 13:12:24 »
Z EN57 i wszelakimi ich modernizacjami jest taki problem, że mamy dużo różnych modeli różnych autorów, o różnej jakości i o różnych wymiarach, w związku z czym wybranie jednego konkretnego wariantu jako baza do modyfikacji jest bardzo trudne.

Offline Provo24

  • Wiadomości: 27
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 24
Odp: ED72A
« Odpowiedź #4 dnia: 06 Listopada 2025, 20:08:43 »
ED72A to tak naprawdę dwie różne serie. Wizualnie obie są praktycznie identyczne (czyli połączenie spota i nowszych trójmiejskich AKM) natomiast wersja dla kujawsko-pomorskiego (faktycznie sporo ich zwykle na trasie Toruń-Olsztyn) ma tradycyjny napęd, podczas gdy pozostałe sztuki to już asynchrony. Co ciekawe w obu przypadkach na pokładzie jest klimatyzacja.
Na początek radziłbym wybrania wersji oporowej/asynchronicznej, poszukania dokumentacji, zdjęć na tekstury i kabiny.

Mówiąc "Tradycyjny napęd" mamy na myśli taki z Turbo Kibli/zwykłych Kibli? czyli nastawnik 3+3 i opory? Czy inny nastawnik ale nadal z oporami?

Online spot57

  • Wiadomości: 168
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 149
Odp: ED72A
« Odpowiedź #5 dnia: 06 Listopada 2025, 20:22:05 »
Jak widać na załączonym obrazku - palenie oporów na klasycznym nastawniku a w bonusie sterowanie klimą :P
Fascynuje mnie trasopisarstwo, ale czasu jak zawsze brak...
Ale coś tam wydałem

Offline Provo24

  • Wiadomości: 27
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 24
Odp: ED72A
« Odpowiedź #6 dnia: Dzisiaj o 00:31:09 »
Jak widać na załączonym obrazku - palenie oporów na klasycznym nastawniku a w bonusie sterowanie klimą :P

No to chyba zabieram się do pracy, dziękuję! Postaram się zrobić co mogę aby nie zawieść

Oczywiście jak ktoś będzie posiadać materiały z ED72A lub EN57AP to z wielką chęcią przyjmę!
« Ostatnia zmiana: Dzisiaj o 00:32:27 wysłana przez Provo24 »

Offline Miłosz Dorsz

  • Administrator
  • Wiadomości: 1460
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4004
Odp: ED72A
« Odpowiedź #7 dnia: Dzisiaj o 11:09:47 »
Z tego co mi się wydaje to tak z wstępnej analizy z zewnątrz mógłbym dopasować modele od EN57AKŁ, EN57AKM-1637 czy EN71AKS oczywiście po mniejszych lub większych poprawkach które nie wymusiłyby na mnie załamań mentalnych.

Żaden z tych trzech nie będzie pasował. ED72A mają inne czoła z innymi reflektorami, bardziej jak EN57AKM SKMT (chociaż też nie do końca). Odnosząc się do tego, co Jakub napisał, to chyba najlepiej by było wziąć aktualny model klasycznego EN57 i do niego dokleić pomodernizacyjną mordkę zrobioną od zera.
AP może by się dało zrobić biorąc czoło z AKŚ.
« Ostatnia zmiana: Dzisiaj o 11:12:16 wysłana przez Miłosz Dorsz »
Projekty skończone i potencjalnie przyszłe: KLIK

Offline HeroPie312

  • Wiadomości: 189
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 227
Odp: ED72A
« Odpowiedź #8 dnia: Dzisiaj o 14:05:39 »
O dziwo wiem, więc się wypowiem.

Po pierwsze... ED72A występuje w 2 wersjach (XD)

Model ED72Aa (PR Kraków i UMW Świętokrzyskiego)
Model ED72Ab (UMWKP)

Model Aa to wersja asynchroniczna, silniki 8x250kW, vmax 120, hamulec ED bez rekuperacji, jazda bez hamulca MED 110 km/h, klima, gniazdka itd
Model Ab to wersja oporowa 3+3, silniki 8x175kW, vmax 110 i generalnie o tej wersji wiem sporo, więc..

Jest to generalnie zwykły kibel z WS próżniowym. Posiada 2 przetwornice na skrajnych wagonach, 2 sprężarki na skrajnych wagonach, 1 sprężarkę pomocniczą w SA, mechanizm pantografów jest w szafie NN SA ale jest też szafa NN w SB jednak nie ma tam maszyny pantografów, posiada 2 zawory rozrządcze SAB, jeden na SA i drugi na SB, po jednym patyku na SA i SB, szafy WN są na SA i na SB, wyposażony pojazd jest w komputer pokładowy (dość prowizoryczny i uproszczony) ale widać na nim status drzwi, status klimy/ogrzewania, status WS, status i dane rejestratora pojazdu, status sterowników STS, można się zalogować numerem służbowym. Obecnie posiadają najnowszy SIP ENTE wraz z ekranem dotykowym w kabinie, monitoring to POLGARD (o dziwo on w miarę działa chociaż zależy na której edzie), rejestrator DEUTA. Wnętrze to tak.. tylko 1 WC duże, klima (i tak każdy wagon grzeje/chłodzi po swojemu), wyświetlacze wewnętrzne LCD, fotele tylko czwórki, całą długością idą poręcze.

Posiadam multum materiałów, zdjęcia wszystkiego chyba, dźwięki itd. ale nie dam ich byle komu od tak.

Ostatnia sprawa to fizyka pojazdy, hamują dużo gorzej niż klasyczny EN57 ale bujają się szybciej niż EN71.

Na zakończenie to te pojazdy mają swoje planowe obiegi i powinny się pojawiać na danych pociągach jak: 5516/7, 55480, 55642, 55630, 55573, 55537/6, 58409, 85430, 55667, 58407, 85428, 55558 (dane z portalu pasażera) ale z powodu różnych zawirowań spotka się je gdzie indziej albo w ich obiegu jakieś inne pojazdy.

Obecnie jeżdżą 001, 003 po P4/3 a 007 i 020 są przed nią.

W razie co priv ;)

Online Celuś

  • Wiadomości: 37
  • Nowe SSD nowa ja
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 432
Odp: ED72A
« Odpowiedź #9 dnia: Dzisiaj o 15:01:09 »
I jeszcze warto rozróżnić, że krakoska i świętokrzyska jednostka mają różne falowniki, krakoska typowy dla wszystkich burbo kibli, świętokrzyska kradziony chyba z metra.




Online spot57

  • Wiadomości: 168
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 149
Odp: ED72A
« Odpowiedź #10 dnia: Dzisiaj o 16:31:14 »
Raczej kwestia starszego softu. Podobnie brzmiały kiedyś EN71-045, warszawskie AKMki z 2011 i lubelskie AL (zdaje się, że jeszcze jedna sztuka ma ten przebieg na rozruchu). Wszystko potem na naprawach dostawało soft z Impulsów więc teraz każdy turbokibel brzmi tak samo.

Swoją drogą mamy w MaSzynie EN57AKM-1642, niestety ze złym dźwiękiem falowników, może ktoś kiedyś odwzoruje ten starszy soft.
« Ostatnia zmiana: Dzisiaj o 16:32:32 wysłana przez spot57 »
Fascynuje mnie trasopisarstwo, ale czasu jak zawsze brak...
Ale coś tam wydałem