Autor Wątek:  Linia 197 Strzebiń - Woźniki Śląskie '92  (Przeczytany 1601 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Sm 42 driver

  • Wiadomości: 324
  • Trasopisarz
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 134
Linia 197 Strzebiń - Woźniki Śląskie '92
« dnia: 09 Lipca 2025, 18:25:33 »
Cześć, pora pokazać co tam się aktualnie dzieje na warsztacie. Tematem opracowania jest nieistniejąca już linia kolejowa nr 197 Strzebiń – Woźniki Śląskie. Pierwotnie sceneria miała być poligonem wprawkowym przed poważniejszymi projektami ale była już na tyle zaawansowana, że postanowiłem ją dokończyć. Linia jest odwzorowana na stan z 1992 roku czyli na rok przed jej zamknięciem.

Historia linii
     Budowa linii rozpoczęła się w 1929 roku na podstawie ustawy Sejmu śląskiego i trwała do roku 1932. Wybudowano niespełna 14-kilometrowy odcinek od stacji Strzebiń do stacji Woźniki Śląskie. Linię ukończono budować w lipcu 1932 roku, a budowa pochłonęła ok. 5,5 mln ówczesnych polskich złotych. Na linii wybudowano trzy stacje: Strzebiń (miejsce odgałęzienia linii od obecnej linii 131), Psary Śląskie i Woźniki Śląskie, oraz jeden przystanek w Lubszy. Uroczyste otwarcie linii nastąpiło 2 sierpnia 1932 roku (wg niektórych źródeł 1 sierpnia). Na każdej ze stacji pociąg był witany przez oficjeli, mieszkańców a także uświetniany występami dzieci czy chóru. Linia miała być docelowo rozbudowana i połączyć Woźniki z Zawierciem. Niestety plany pokrzyżował wybuch wojny w 1939 roku. Planów dalszej rozbudowy linii nigdy nie zrealizowano. Głównym założeniem budowy tej linii kolejowej była chęć pobudzenia gospodarczego tych rejonów. Planowane było uruchomienie wydobycia złóż rud żelaza, cynku, ołowiu, węgla, wapnia oraz pozyskania drewna z okolicznych lasów.
     Na linii kolejowej kursowały pociągi osobowe z/do Tarnowskich Gór, Kalet a także rozpoczynające i kończące bieg w Strzebiniu przy przydworcowym peronie nazywanym „woźnickim”. Pociągi te nazywano potocznie „sierotami”. Obsługę trakcyjną zapewniały parowozy serii Od2, Ok1, Ok2, Ok22, Tr5, Ty2, Ty42, Ty45 oraz lokomotywy spalinowe SM30, SM41, SM42 i SP42. W czasach świetności, na linii kursowało 9 par pociągów osobowych składających się z 5 boczniaków i brankardu. Kursowały też składy towarowo-osobowe a także towarowe. Na linii, w 1987 roku, odbyło się pożegnanie trakcji parowej w lokomotywowni Tarnowskie Góry. Parowóz Ty45-217 przemierzył wówczas ostatni raz odcinek z Tarnowskich Gór do Woźnik Śląskich. W ostatnim okresie funkcjonowania linii, pociągi składające się z wagonów osobowych 101A (ryflaków) obsługiwały tarnogórskie SP42-127 i SP42-150. Prędkości na linii nie były imponujące co wynika z historycznych rozkładów jazdy. Średnie prędkości na linii na przestrzeni lat wyglądały następująco: w 1933 roku: 60 km/h, w 1935 roku: 35 km/h, w 1965 roku: 45 km/h, w 1980 roku: 45 km/h, w 1992 roku: 20 km/h.
     W końcowym okresie funkcjonowania linii, na stacjach Psary Śląskie i Woźniki Śląskie nie było sygnalizacji przytorowej. Na linii nie istniała blokada liniowa a ruch odbywał się bez zapowiadania pociągów. Na całej linii mógł znajdować się tylko jeden pociąg. Ruch był prowadzony na zasadzie wyjazdu ze Strzebinia i powrotu do Strzebinia. Przed wyjazdem pociągu ze stacji Strzebiń, kierownik wyprawianego pociągu pobierał od dyżurnego ruchu klucze od zwrotnic, które zwracał po powrocie. W wyjątkowych przypadkach, gdy zachodziła konieczność wyprawienia innego pojazdu po wyjeździe pociągu na linię, można było to zrobić dopiero po telefonicznym zgłoszeniu dyżurnemu ruchu stacji Strzebiń wjazdu pociągu z sygnałami końcowymi na stację Woźniki Śląskie. Pośród wielu przejazdów kat. D na linii, znajdował się jeden przejazd kat. A, który był zlokalizowany na szlaku Strzebiń – Psary Śląskie w km 5,531. Obsługa przejazdu została zawieszona jeszcze przed zamknięciem linii, dlatego w obrębie przejazdu obowiązywało ograniczenie prędkości do 15 km/h czołem pociągu.
     Początek lat 90 ubiegłego wieku to czas zamykania wielu linii kolejowych w Polsce. Nie inaczej było w przypadku linii 197. Ruch na linii zawieszono z końcem 1993 roku. Ostatnim dniem kursowania pociągów był 31 grudnia 1993 roku (niektóre źródła podają 25 września 1993 roku a następnie KKA). Od 1 stycznia 1994 roku na linię nie wyjechały już pociągi osobowe. Stacje Psary Śląskie i Woźniki Śląskie zamknięto 24 stycznia 1994 roku. Po tym czasie odbywały się okresowe inspekcje linii jak np. w 1997 roku. Linia została rozebrana w 2006 roku. Do dzisiaj można w terenie znaleźć pozostałości po tej linii – zabudowania stacyjne i perony, betonowe podkłady porzucone w rowach a w niektórych miejscach wciąż w miejscu przebiegu toru, płyty przejazdowe, słupki hektometrowe, przekładki szynowe itd.

Opis na podstawie:
1)   http://old.timer.pl/kolej/index.html
2)   https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=linie&id=459&okno=przebieg
3)   https://forum.modelarstwo.info/threads/linia-kolejowa-nr-197-strzebi%C5%84-wo%C5%BAniki-%C5%9Al%C4%85skie.51940/

Sceneria

Odwzorowaniem w ramach projektu są objęte następujące linie:
- linia 131 od km 52,600 do km 55,900 (w zakresie stacji Strzebiń)
- linia 197 od km 0,000 do km 13,572 (cała linia)

Poglądową mapkę scenerii można zobaczyć tu: klik (mapa).

Torowisko, sieć trakcyjna oraz sygnalizacja zostały odwzorowane za pomocą Rainsted na podstawie archiwalnych ortofotomap oraz planów schematycznych posterunków. Teren został przygotowany na podstawie danych NMT-1. Profile pionowe linii 131 i 197 zostały opracowane i skorygowane na podstawie danych z wygenerowanego terenu (klik: profil linii 131, klik: profil linii 197). Urządzenia srk na stacji Strzebiń zostały odwzorowane na podstawie historycznych zdjęć urządzeń zewnętrznych oraz planu świetlnego i aparatu blokowego w nastawni dysponującej „Stb”. Wszystkie perony są modelami dedykowanymi. Modele peronów uwzględniają profil pionowy linii a także jego załomy. Sceneria posiada 15 odwzorowanych (i odrutowanych) linii energetycznych ze słupami w rzeczywistej ich lokalizacji.

Na potrzeby projektu powstało 19 modeli dedykowanych (nie uwzględniając peronów), które postaram się pokrótce przedstawić w kolejnych postach.

W pierwszej kolejności została skompletowana stacja Strzebiń. Jest to stacja na linii 131, od której odgałęziała się linia 197. Stacja posiadała 5 torów głównych (z czego 4 przyperonowe), jeden boczny i jeden wyciągowy. Przy torze bocznym zlokalizowany był magazyn z rampą. Na stacji istniały 3 perony z czego jeden (przy dworcu) był dedykowany do obsługi pociągów do/z Woźnik Śląskich (tzw. peron „woźnicki”). Na stacji funkcjonowały dwie nastawnie: dysponująca „Stb” zlokalizowana w przybudówce budynku dworca oraz wykonawcza „Stb1” zlokalizowana na głowicy od strony Boronowa/Woźnik. Obie nastawnie były wyposażone w mechaniczne urządzenia srk z sygnalizacją świetlną.

I jeszcze garść screenów ze stacji Strzebiń i okolic:
STB1 – widok na perony w kierunku Kalet, po lewej stronie peron „woźnicki” i dworzec z nastawnią dysponującą „Stb”, po prawej stronie tory linii 131
STB2 – widok na perony i dworzec od strony kładki w kierunku Boronowa
STB3 – widok ogólny na wieś, po prawej kościół Świętego Krzyża w Strzebiniu, nieco dalej szkoła podstawowa a wprawne oko wypatrzy nawet dworzec i linię kolejową
STB4 – widok na północną głowicę stacji w stronę Boronowa i Woźnik, do Boronowa (linia 131) prosto, tor do Woźnik odgałęzia się w prawo, w oddali nastawnia wykonawcza „Stb1”
STB5 – widok w kierunku południowym na odgałęzienie linii do Woźnik (na lewo)
STB6 – widok na linię do Woźnik tuż za stacją Strzebiń, w prawym dolnym rogu semafor wjazdowy do Strzebinia a w oddali po prawej góra Grójec (365 m n.p.m.), która obecnie jest rezerwatem przyrody

Offline Celuś

  • Wiadomości: 25
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 391
Odp: Linia 197 Strzebiń - Woźniki Śląskie '92
« Odpowiedź #1 dnia: 09 Lipca 2025, 20:18:47 »
Piękny dowód, że to nie braki w obiektach są problemem, a chęci.
« Ostatnia zmiana: 09 Lipca 2025, 20:24:54 wysłana przez matek123 »

Offline robert357

  • Wiadomości: 260
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 268
Odp: Linia 197 Strzebiń - Woźniki Śląskie '92
« Odpowiedź #2 dnia: 09 Lipca 2025, 23:28:57 »
Piękne! Zwłaszcza sam fakt, że dalszy plan nie został olany, przez co wygląda to nieziemsko. Chciałbym uczulić by nie używać zbyt dużo tych pól "3D", zwłaszcza na dalekich dystansach, bo potrafią zjadać całą optymalizację (no chyba, że na eksperymentalnym EXE ten problem został zażegnany).
<3

Offline _Ksl._

  • Wiadomości: 3
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Linia 197 Strzebiń - Woźniki Śląskie '92
« Odpowiedź #3 dnia: 10 Lipca 2025, 12:19:22 »
O, wow! Zacnie to wygląda. Pytanie czy planujesz jakieś pociągi osobowe, czy tylko towarowe?

Offline koszowy

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 682
  • Anomalie z polubieniami są coraz ciekawsze...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 543
Odp: Linia 197 Strzebiń - Woźniki Śląskie '92
« Odpowiedź #4 dnia: 10 Lipca 2025, 14:26:44 »
Mega. Po prostu świetna robota. Podoba mi się ta ilość detali, jak i wierne odwzorowanie głównej stacji. Poza tym również mnie ciekawi, jaki rodzaj pociągów pojawi się na scenerii.
Siódmy rok na forum, dziesiąty z MaSzyną. Pierwsza PC: 08.13.

Offline Sm 42 driver

  • Wiadomości: 324
  • Trasopisarz
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 134
Odp: Linia 197 Strzebiń - Woźniki Śląskie '92
« Odpowiedź #5 dnia: 10 Lipca 2025, 17:58:09 »
Dzięki za wszystkie słowa uznania. Staram się realizować projekty najlepiej jak potrafię :)
Chciałbym uczulić by nie używać zbyt dużo tych pól "3D", zwłaszcza na dalekich dystansach, bo potrafią zjadać całą optymalizację
Obecnie każde pole na scenerii jest "3D". Z reguły są one umieszczane przy torach, chociaż na dalszych planach też się zdarzają. Na tych screenach, które wrzuciłem występują raczej pola o małej powierzchni. Na dalszej części scenerii są przy torach pola, które mają dosyć dużą powierzchnię. Nie zauważyłem jakiegoś znaczącego spadku FPS związanego z tymi polami więc raczej zostanie tak jak jest teraz. Na przyszłość, pod kątem optymalizacji i w miejscach gdzie "daleko widać" od toru, na dalszych planach można rzeczywiście pokusić się o wstawianie uproszczonych pól w postaci boxów.
Pytanie czy planujesz jakieś pociągi osobowe, czy tylko towarowe?
Poza tym również mnie ciekawi, jaki rodzaj pociągów pojawi się na scenerii.
Na scenerii pojawią się zarówno pociągi osobowe jak i towarowe. Scenariusze oczywiście muszę jeszcze przemyśleć. W przypadku osobowego na pewno będzie to kurs ze Strzebinia do Woźnik i z powrotem - zgodnie z rzeczywistym rozkładem jazdy z 1992 roku. I tutaj niewiele więcej da się wymyślić. Natomiast jeśli chodzi o towarowy to zapewne scenariusz będzie polegał na dojechaniu do stacji, wymianie wagonów przy placu/magazynie i powrocie do Strzebinia. Jeśli ktoś ma jakieś pomysły w kontekście scenariuszy towarowych lub posiada informacje jak wyglądał tam ruch towarowy w rzeczywistości to chętnie się zapoznam.

Offline bismarck

  • Wiadomości: 4
  • lubię pociagi
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 7
Odp: Linia 197 Strzebiń - Woźniki Śląskie '92
« Odpowiedź #6 dnia: 10 Lipca 2025, 18:54:57 »
Sceneria wygląda i zapowiada się świetnie. A jeśli szukasz pomysłu na scenariusz, to fajnie byłoby dodać taki, gdzie jedziemy na szlak po zdefektowany pociąg (towarowy albo osobowy) i odwozimy go na stację. Tylko na starym bałtyku jest taki scenariusz, a szkoda, bo w mojej opinii to fajny pomysł i powinno być ich więcej.
« Ostatnia zmiana: 11 Lipca 2025, 10:25:08 wysłana przez bismarck »

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6388
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2344
Odp: Linia 197 Strzebiń - Woźniki Śląskie '92
« Odpowiedź #7 dnia: 10 Lipca 2025, 21:37:30 »
Scenariusze to kwestia wtórna, najpierw niech wyjdzie sceneria z minimalną ilością scenariuszy. Natomiast kolejne można pisać później, jak już będzie wydana. Im mniej scenariuszy, tym szybciej przejdzie testy.
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline robert357

  • Wiadomości: 260
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 268
Odp: Linia 197 Strzebiń - Woźniki Śląskie '92
« Odpowiedź #8 dnia: 10 Lipca 2025, 23:34:57 »
Nie zauważyłem jakiegoś znaczącego spadku FPS związanego z tymi polami więc raczej zostanie tak jak jest teraz. Na przyszłość, pod kątem optymalizacji i w miejscach gdzie "daleko widać" od toru, na dalszych planach można rzeczywiście pokusić się o wstawianie uproszczonych pól w postaci boxów.

O to głównie mi chodziło. Co do wydajności to głównie mowa o słabszych komputerach. Jeżeli są wpisane w teren (nie wiem jak to się fachowo nazywa) tak jak np. drzewa, to mniej zżerają FPSów, ale wtedy pojawia się problem gdy sobie zwiększymy zasięg rysowania. W drugą stronę, jak będą wstawiane jak obiekty, to zżerają FPSy gdy jest ich dużo w jednym punkcie. Tak było chociażby na scenerii Glinojeck na samym początku.
<3

Offline _Ksl._

  • Wiadomości: 3
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Linia 197 Strzebiń - Woźniki Śląskie '92
« Odpowiedź #9 dnia: 11 Lipca 2025, 15:55:23 »
Jaki jest planowany czas przejazdu? Jaka będzie maksymalna prędkość pojazdów poruszających się po linii?

Offline Bartosz96

  • Wiadomości: 1
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Linia 197 Strzebiń - Woźniki Śląskie '92
« Odpowiedź #10 dnia: 11 Lipca 2025, 16:35:11 »
Rewelacja. Do Strzebinia mam rzut beretem i bardzo realistycznie wygląda stacja naprawdę taka jaka ona jest.

Offline Sm 42 driver

  • Wiadomości: 324
  • Trasopisarz
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 134
Odp: Linia 197 Strzebiń - Woźniki Śląskie '92
« Odpowiedź #11 dnia: 11 Lipca 2025, 22:12:07 »
Jeżeli są wpisane w teren (nie wiem jak to się fachowo nazywa) tak jak np. drzewa, to mniej zżerają FPSów, ale wtedy pojawia się problem gdy sobie zwiększymy zasięg rysowania. W drugą stronę, jak będą wstawiane jak obiekty, to zżerają FPSy gdy jest ich dużo w jednym punkcie.
Standardowo testuję scenerię przy zasięgu rysowania 2,5 km. Chociaż ostatni screen z pierwszego posta jest robiony na zasięgu rysowania 8 km. Wg mnie do standardowej jazdy tutaj zasięg rysowania 2,5 km wystarczy w zupełności, żeby zobaczyć wszystkie rzeczy nawet jeśli "daleko widać" od toru.
Jaki jest planowany czas przejazdu? Jaka będzie maksymalna prędkość pojazdów poruszających się po linii?
O prędkości pisałem w pierwszym poście. W 1992 roku, zgodnie z archiwalnymi rozkładami jazdy, ta prędkość wynosiła 20 km/h z jednym ograniczeniem do 15 km/h na przejeździe ze względu na brak obsługi. Czas przejazdu 13,5-kilometrowego odcinka wynosił zatem ok 45 minut (w jedną stronę).