Autor Wątek:  Przebudowa Ostrowa Wielkopolskiego  (Przeczytany 4250 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6365
  • Ostatni gasi światło?
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 407
Przebudowa Ostrowa Wielkopolskiego
« dnia: 16 Lipca 2024, 11:35:52 »
Ponieważ udało się już dojechać linią 272 od Kępna do Ostrowa, w ewentualnych planach na ten rok mam dostosowanie tej stacji do map. Zamierzam wydzielić Ostrów z plików scenerii Kaliska i dokonać zmian w nazewnictwie urządzeń. Chciałbym jednocześnie zachować zgodność ze scenerią Kaliska, jeśli ta by została kiedyś przeliczona do map. Na początek będę chciał opracować pliki INC, które przeniosą sterowanie rozjazdami i semaforami na zmienione nazewnictwo. Częścią zmian będzie również dodanie profilu pionowego. Ze względów praktycznych będę się starał zachować istniejący układ torów i wprowadzać modyfikacje tylko w razie rażącej niezgodności z rzeczywistością. Celem tych prac nie jest dokładne odwzorowanie stacji, ale wykorzystanie dostępnych danych, aby minimalnym nakładem pracy uzyskać istotną stację na linii 272. Stanem docelowym jest uruchomienie pociągu z Bielska-Białej do Ostrowa, np. TLK48502/3 z 2010 roku. Obecnie wstawiony jest IR38121 z 2011, jadący od Katowic. Przygotowane jest też wydłużenie tras TLK38501 i TLK83500, jadących przez Wieluń (LK181) oraz Stradom.

Pliki z LK272 do przetestowania można pobrać pod adresem https://rainsted.com/warsztat/chwilowe/ (aktualnie są dwa, paczki są podmieniane w razie poprawienia błędów), wcześniej trzeba pobrać i wypakować paczki "f" (linia61-f2305.7z, linia61-f2307.7z i linia61-f2312.7z z https://rainsted.com/warsztat/MaSzyna_23.04/). Nową paczkę "f" zrobię raczej dopiero po przetestowaniu na MaSzyna 24.06, której jeszcze nie pobierałem. W paczkach jest prowizoryczna wersja Ostrowa wyeksportowana z RSF w stanie przygotowanym w 2016 roku (same tory), której użycia raczej nie będę kontynuował.

Zakładam ten wątek, aby zebrać ewentualne uwagi do stacji, np. w zakresie błędów wymagających poprawienia. Gdyby ktoś chciał dodać dodatkowe dekoracje, to można to zrobić w obecnym układzie scenerii Kaliska, albo już po przeliczeniu do map. Proszę raczej pisać tutaj niż w wiadomościach prywatnych, które w razie dłuższej przerwy będzie mi trudno znaleźć i uwzględnić.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: projekt masarni

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6365
  • Ostatni gasi światło?
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 407
Odp: Przebudowa Ostrowa Wielkopolskiego
« Odpowiedź #1 dnia: 03 Sierpnia 2025, 12:38:30 »
Kontynuuję w tym wątku, ponieważ jest tutaj w miarę kompletna informacja o paczkach, które należy pobrać w pierwszej kolejności. W podkatalogu paczki całościowej doszła paczka linia61-f2407.7z, w której jest zebrana ostatnia tura poprawek. Aktualna paczka poprawek jest w podkatalogu chwilowe, jako linia61-250803.7z — jednak może być wymieniona na nowszą, gdy dojdą jakieś zmiany. Od ponad roku nie zrobiłem prawie nic w zakresie linii 61 i 144...

Niemniej, dostałem niedawno raport z testów wraz z obrazkami z miejsc, które warto by było poprawić. Niektóre korekty są trywialne (np. przesunięcie wskaźnika poza skrajnię), poprawienie innych jest niemożliwe (np. brak regulacji sieci trakcyjnej) albo pracochłonne (konieczność przestawienia bardzo wielu rzeczy). Zmotywowało mnie to jednak do przejrzenia plików scenerii i poprawienia większości zgłoszonych drobiazgów. Poprawki dotyczą stacji Fosowskie oraz odcinka Fosowskie – Ozimek.

Na stacji Fosowskie zabrałem się za remont kapitalny. Zmodyfikowałem wysokość peronów (było ok. 80cm, jak pod EW58), obecnie jest 30cm. Perony są obecnie na wysokości 196.515, na Geoportalu są wysokości po remoncie i teraz wychodzi około 196.8. Jednak gdy mierzyłem poprzednio, to przejścia przez tory w Fosowskich były na 196.1 oraz 196.2, więc po doliczeniu 30cm na peron wychodziło średnio 196.45... No ale nie robię dokumentacji technicznej, tylko staram się dopasować na tyle, by można było użyć innych danych geodezyjnych (np. brył CityGML). Zmodyfikowałem też peron pomiędzy torem 1 i 2, co pozwoliło na lepsze ułożenie toru 2. Do przesunięcia pozostają tory 4 i 6 oraz peron pomiędzy torami 2 i 4. W ramach testów przesunąłem wcześniej kilka torów na wschodniej grupie (tam też jeszcze 2 tory do poprawienia i peron pomiędzy nimi)... Okazało się, że edytor SCM całkiem sprawnie pozwala skorygować sieć nad przemieszczonymi torami. Nie jest to jeszcze stan w pełni zadowalający, ale jest dużo lepiej niż poprzednio. Poprawiłem też wskaźniki (zdublowane We, brakujące W6a, nieprecyzyjnie ustawione ograniczenia prędkości). Dodałem też kilka torów zakończonych kozłami i bocznicę na południu. Fosowskie wraz z przyległymi szlakami są jako pliki SCM, a z poziomu RSF można ewentualnie generować pojedyncze obiekty, ponieważ plik RSF jest mocno prowizoryczny i nie nadaje się do bezpośredniego eksportowania.

Na szlaku Fosowskie – Ozimek poszerzyłem nasyp, aby wskaźniki, To i słupki hektometrowe nie lewitowały. Poszerzenie nasypu edytorem SCM okazało się prostsze niż wygenerowanie go edytorem RSF i wszywanie w teren, co mogłoby zepsuć mapowanie pól. Jako prowizorka jest całkiem dobre. Poprawiłem w kilku miejscach obrócone kotwienia (niemniej ich spasowanie ze słupami to mordęga, bo nie ma dobrych narzędzi do regulacji sieci). Na przejazdach dodałem płyty przejazdowe. Skorygowałem też wysokość zawieszenia sieci, bo po przeliczeniu profilu pionowego zrobiła się bardzo nierówna. Ozimek (i pół szlaku) jest obecnie eksportowany z RSF, jedynym problemem jest połączenie przejazdów z torami, które się nieprawidłowo eksportuje i muszę to sprawdzić.

Na razie nie mam planów, co do dalszych modyfikacji. Pewnie kiedyś jeszcze przesunę pozostałe tory w Fosowskich do stanu widocznego na ortofotomapie. Najlepiej by było przejść z tym na RSF, wtedy dalsze poprawki będą prostsze...

Pytanie mam ewentualnie co do modeli budynków w Fosowskich. Mam bryły z CityGML i modele zrobione kiedyś tam są niewymiarowe. Najlepiej by było je przeskalować do bardziej realnych wymiarów, ale jeśli są wstawione też w innych sceneriach, to mogą być z czymś na styk i ich modyfikowanie nie będzie dobrym pomysłem. Lepiej by było więc zapisać je w osobnych plikach. Gdyby ktoś się chciał zająć ulepszeniem modeli CityGML i przemapowaniem dotychczasowych tekstur, to mogę jakoś podesłać bryły.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: projekt masarni

Offline Romson21

  • Wiadomości: 20
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Przebudowa Ostrowa Wielkopolskiego
« Odpowiedź #2 dnia: 13 Października 2025, 11:18:25 »
Witam ciebie ra, mam takie pytanie jak dostosować stacje i linię kolejową do mapy.
Możesz mnie opisać jak mam po kolei robić by dostosować stacje i linię kolejową do mapy.
Pozdrawiam Romson21

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6365
  • Ostatni gasi światło?
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 407
Odp: Przebudowa Ostrowa Wielkopolskiego
« Odpowiedź #3 dnia: 13 Października 2025, 19:04:59 »
Dzięki za zainteresowanie i chęć pomocy. Pytanie jednak jest, co umiesz robić i czym?

1. Aby dostosować stację do mapy, w pierwszej kolejności trzeba wyznaczyć azymut jakiegoś długiego i prostego toru. Ponieważ mam RSF dla Ostrowa, z liniami kierunkowymi, azymut można odczytać z linii kierunkowej, np. dla toru przy peronie. Linia kierunkowa podaje kąt 2.2376° i jest to kąt od północy na zachód (czyli azymut będzie 357.7624°).

2. Scenerię "Kaliska" też mam w postaci RSF. Może nie jest to ostatnia wersja, ale nie spodziewam się drastycznych zmian. Wstawiam linię kierunkową w odpowiednik wybranego toru i uzyskuję kąt 159.8463°. Kierunkowa na torze obok daje 159.8284°. Czyli jest pewna dowolność w tym zakresie, bo dokładnie i tak nie będzie pasować. Przyjmijmy kąt z tego drugiego toru, bo wygląda na dłuższy. Azymut będzie w tym przypadku 20.0716°.

3. Z różnicy azymutów wychodzi kąt obrotu scenerii (stacji w zasadzie). Dla podanych wyżej wartości jest to obrót o kąt 22.3092° w prawo (czyli zgodnie z ruchem wskazówek zegara). Wczytać trzeba scenerię (tzn. wystarczą same tory na tym etapie) do edytora SCN w Rainsted, wykonać obrót i następnie przesunąć tory tak, aby coś dopasować, np. peron albo wyjazd na Kalisz. Ogólnie trzeba się zorientować, jaka jest skala niedokładności.

4. Najprostszym mechanizmem przeliczania scenerii jest przeliczenie prostokątami. Polega to na tym, że pierwotną scenerię dzielimy na prostokąty o bokach równoległych do osi układu współrzędnych. Następnie każdy prostokąt może być obrócony o inny kąt i przesunięty o inny wektor. Niestety na łączeniach przeliczonych prostokątów pojawią się błędy, które następnie trzeba poprawić. Przykłady przeliczenia prostokątami można sobie wyświetlić, wybierając w edytorze SCN w Rainsted opcję "Poprawki konkretnych scenerii" z menu Operacje. Lub na zakładce Komórki są przyciski pokazujące prostokąty dla scenerii "Kaliska" o nazwach [Kaliska 2E], [3F], [3G] — są to różne warianty przeliczeń części środkowej i trasy do Częstochowy. Dla Ostrowa podział na prostokąty nie jest jeszcze przygotowany.

5. Jeśli jest już zrobiony podział na prostokąty i są dobrane obroty i przesunięcia dla nich, to dodatkową opcją są trójkąty. Służą one głównie do zmiany promieni łuków. Podaje się środek pierwotnego łuku jako jeden z wierzchołków trójkąta. W Ostrowie prawdopodobnie trzeba będzie kąt wyjazdu na Kalisz, być może również w pozostałych kierunkach.

6. Jeśli podział na prostokąty i trójkąty nie wystarczy, to istnieje jeszcze opcja skalowania prostokątów. Pozwala ona skrócić lub wydłużyć odcinek toru. Trzeba jednak zadbać, żeby w obszarze skalowania nie znalazły się rozjazdy, bo one nie powinny być skalowane (ewentualnie można też przeskalować rozjazdy, ale raczej tylko z 34m na 33.23m, czyli 97.7353%). Skalowanie nie powinno być zbyt duże, bo stanie się widoczne na odległościach pomiędzy słupami.

7. Zakładając, że prostokątami i trójkątami da się przeliczyć stację do zgodności z mapą, kolejnym etapem jest korekta profilu pionowego. Szczegółów w tej chwili nie pamiętam, ale trzeba przygotować niweletę w RSF albo wygenerować listę punktów XYZ dla łamanej przeliczającej i odpowiedni algorytm przeliczy wysokości na scenerii wzdłuż tej łamanej.

8. Dostosowanie linii kolejowej do map jest podobne do dostosowania stacji, tylko trzeba wyznaczyć dużo więcej prostokątów i trójkątów do przeliczenia. Jest też dodatkowa opcja przeliczenia niweletami (która nie nadaje się do przeliczania stacji). W skrócie: trzeba ułożyć dwie niwelety, jedną na scenerii do przeliczenia, a drugą docelową na mapach. Algorytm przeliczający wyznacza pozycję obiektu względem pierwszej niwelety, a następnie umieszcza obiekt w tej samej pozycji względem drugiej niwelety. Pozwala to skalować długość odcinków prostych, zmieniać promienie łuków, a także od razu dodaje profil pionowy. W ten sposób został przeliczony odcinek od Lublińca do Ozimka, dzięki czemu da się już dojechać do Opola i Wrocławia.


W załączeniu przykładowy obrazek z zestawem prostokątów i trójkątów do przeliczenia LK131 do map. Po lewej stronie przed wykonaniem przeliczenia, po prawej po przeliczeniu.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: projekt masarni