Symulator EU07 (i nie tylko) > Symulator
Zachowanie się lokomotywy na łuku.
danniel:
Podejrzewam brak krzywych przejściowych lub ich prowizorka w postaci flexa.
dymus:
Z reguły tak bardzo "rzucenie" kamery odpowiada brak krzywej przejściowej. Jak jest prosta i potem od razu łuk to rzuca. Robiąc krzywą przejściową i przechyłkę (albo nawet bez przechyłki) uzyskuje się płynne przejście prosta - łuk (a właściwie prosta - krzywa przejściowa - łuk), jak w rzeczywistości.
Krzysiek626:
Polecam obserwowanie turlajacej się puszki po napoju, lub butelki na podłodze. Krzywe przejściowe nie eliminują całkowicie bezwładnosci. Można też obserwować wodę w szklance postawione na stoliku.
P.J.:
--- Cytat: kevin.c w 18 Października 2018, 19:01:48 ---Generalnie chodzi mi wyłącznie o ten pierwszy moment wejścia w zakręt i gwałtowne rzucenie obrazem. To że potem mnie płynnie przechyla jest oczywiście w 100% uzasadnione i zrozumiałe.
--- Koniec cytatu ---
Brakuje krzywych przejściowych które idealnie powinny być klotoidą, jednak stosuje się w projektowaniu i w budowie przybliżenie za pomocą paraboli trzeciego stopnia wg wzoru:
y=x^3/(6Rl)
Z tego co zauważyłem (a na pewno na TD) w maszynie zdarzają się łuki gdzie takich krzywych brakuje. Na ogół, ale nie zawsze, w rzeczywistości razem ze wzrostem krzywizny krzywej przejściowej liniowo wzrasta wartość przechyłki. Oczywiście w momencie w którym łuk osiągnie swoją właściwą krzywiznę, przechyłka pozostaje na stałym poziomie.
10 lat temu tworzyłem sobie własną scenerię w 3Dmaxie. Opublikowane skrypty z tego okresu pozwalały na generowanie krzywych przejściowych, ale przyznam się, że te krzywe wydawały mi się mało realne. Z racji iż miałem wzór do obliczenia krzywych przejściowych i przechyłki z uwzględnieniem maksymalnego przyspieszenia bocznego oraz prędkości maksymalnej jaka miała obowiązywać na linii wstawiałem je ręcznie po kawałeczku. Przyjmowałem ich długość na 100 lub 150 metrów, dzieliłem na odcinki 10 metrowe i obliczałem dla każdego odcinka wartość promienia (krzywizny) oraz wartość przechyłki początkową i końcową. Idąc w głąb łuku każdy odcinek miał coraz mniejszy promień, a przechyłka odcinka zaczynała się od wartości jakiej kończył się poprzedni odcinek i wzrastała proporcjonalnie do następnego odcinka.
No niestety jest z tym trochę zabawy i zjadło to trochę czasu, ale efekt był super :)
kevin.c:
P.J. dziękuję za wykład, teraz całkowicie rozumiem ideę krzywej przejściowej w połączeniu z przechyłką i jak pojazd wchodzi w taki w taki zakręt.
Szczerze mówiąc nie zdawałem sobie sprawy, że zakręty są "nieliniowe"!
Nawigacja
[#] Następna strona
Idź do wersji pełnej