Symulator EU07 (i nie tylko) > Poszukuję, chcę zrobić
Wózki, osie i napęd wieloczłonów
(1/1)
youBy:
Na chwilę obecną w MaSzynie jest przyjęte, że tabor składa się z obiektów dynamic, które mają:
[*] dwa wirtualne wózki,
[*] pewną liczbę osi,
[*] jeden hamulec dla wszystkich wózków,
[*] układ napędowy.
Powyższe założenia sprawiają, że pojawiają się trudności w odwzorowaniu nowoczesnych zespołów trakcyjnych, ponieważ w rzeczywistości ich człony mogą mieć w skrajnym przypadku dwie połówki wózka (tzn. spoczywać na dwóch wózkach Jacobsa), z czego jedna z nich jest napędna. W przypadku wagonów motorowych sytuacja jest zbliżona, ponieważ najczęściej jeden wózek jest napędny, a drugi toczny.
W związku z powyższym pojawia się problem z symulacją układu napędowego i hamulcowego. Dla symulacji układu napędowego bardzo ważna jest przyczepność, ponieważ napędy (zwłaszcza pojazdów cztero- i pięcioczłonowych) są w stanie wygenerować bardzo duże siły pociągowe w przeliczeniu na jedną oś. Żeby te obliczenia były w miarę dokładne, konieczne jest wydzielenie osi napędowych. W przeciwnym wypadku przyczepność pojazdu jest zawyżona i nie mają miejsca poślizgi podczas ruszania.
Podobnie ma się sytuacja w przypadku układów hamulcowych. Obecnie sterowanie hamulcami odbywa się oddzielnie dla każdego wózka (a układy przeciwpoślizgowe działają na pojedynczą oś), przez co podczas hamowania (zwłaszcza z załączonym hamulcem elektrodynamicznym) powstają inne ciśnienia w cylindrach na wózkach tocznych i napędnych.
Zastanawiam się, w jaki prosty sposób mogę te problemy rozwiązać bądź ominąć. Jest to szczególnie istotne dla pojazdów jedno- i dwuczłonowych, bowiem przy dłuższych można się bawić w pewną reorganizację osi. Powstaje wtedy inny problem, już dużo mniejszy, związany z usadzaniem pasażerów, ale w normalnej eksploatacji nie powinien on przeszkadzać. Nie ukrywam, że mam kilka pomysłów, ale być może ktoś sam z siebie będzie mieć jakąś ciekawą propozycję :)
firleju:
Czy nie ma jeszcze takich układów, że w wózku napędnym napędzana jest tylko jedna oś?
youBy:
W ED250 jest napędzana jedna oś w wózku, ale oba wózki są napędne.
youBy:
Na chwilę obecną proponuję dla pojazdów wieloczłonowych reorganizację osi, aby w jednym obiekcie dynamic były tylko osie napędne albo tylko osie toczne wraz z odpowiadającą im częścią masy pojazdu, np.
[*]dla czteroczłonowego pojazdu o układzie osi Bo'2'2'2'Bo będzie to Bo'+2'1'+1'2'+Bo'
[*]dla sześcioczłonowego pojazdu o układzie osi Bo'2'Bo'2'Bo'2'Bo będzie to Bo'+2'1'+Bo'+Bo'+1'2'+Bo'
[*]dla trójczłonowego pojazdu o układzie osi Bo'2'2'Bo' będzie to Bo'+2'2'+Bo'
Dla dwuczłonowego pojazdu o układzie osi Bo'2'Bo' byłoby to Bo'Bo'+2', jednak pojawiłby się problem z dźwiękami układu napędowego, które powinny być wydawane przez oba człony…
firleju:
Nie zdefiniujemy w ten sposób wszystkich przypadków jakie mogą się pojawić. Po zastanowieniu wychodzi mi, że w prosty sposób nie da się tego zrobić. Pomysł mam taki, żeby rozdzielić Dynamica od wózka w sensie fizycznym i wszystkie obliczenia dotyczące układu hamulcowego i napędowego zacząć robić dla każdego wózka osobno. Wtedy wózek miałby silnik i całą resztę i można by rozkładać masę każdego członu na dwa wózki (wskaźniki z poszczególnych dynamiców do wózka) oraz dodać masę wózków.
W takim przypadku uproszczeniu ulegałby symulacja przejeżdżających pojazdów i dźwięki wydobywałyby się z poszczególnych wózków. Niestety to wymaga przedefiniowania wpisów taboru gdyż potrzebne jest rozdzielenie wózków napędnych od tocznych i przypisanych im dźwięków.
Nawigacja
Idź do wersji pełnej