Symulator EU07 (i nie tylko) > Symulator

 Jak precyzyjnie hamować w EP05-23?

<< < (3/6) > >>

Niebugoclaw:
Prawda jest taka: ile maszynistów, tyle sposobów hamowania, zarówno w rzeczywistości jak i w symulatorze. Każdy sposób jest dobry, jeżeli jest skuteczny, bezpieczny i nie powoduje nadmiernych szarpnięć, zużyć klocków i zestawów, hamuje do ustalonej prędkości czy wybranego miejsca nie opóźniając przy tym pociągu i nie naraża pociągu na rozerwanie. Manometr cylindrów lok. do jazdy w zasadzie się nie przydaje, mamy tylko podgląd, czy lok. nam nie hamuje. W wagonach występuje inne ciśnienie w cylindrach. Przydatny jest tylko manometr przewodu głównego, ale i tak najczęściej jeździ się na "słuch" i na czuja (w symulatorze tego brakuje, bo nie czujemy składu). Hamowanie pociągu jest sztuką i sprawia to wielką satysfakcję, jeśli się je ogarnie (zarówno w symulatorze jak i w rzeczywistości) :)

borys_q:

--- Cytuj ---Przy okazji taki luźny pomysł: a gdyby tak w niektórych misjach niektóre przełączniki w lokomotywie były losowo poprzestawiane? No w pewnych granicach oczywiście. Np włączone ogrzewanie latem to mało prawdopodobna opcja.
--- Koniec cytatu ---
W ramach ciekawostki w IC cały rok jest podłączony przewód grzania bez względu na to czy w wagonach jest klimatyzacja czy są przetwornice statyczne czy ich nie ma, 365 dni w roku kwit na grzanie wisi w kabinie i hebel na pulpicie w górę.

--- Cytuj ---Jak tylko skład zaczyna zauważalnie hamować natychmiast przechodzę na pierwszy stopień hamowania (2).
--- Koniec cytatu ---
W rzeczywistości takie szybkie ruchy kranu nie są dobrym rozwiązaniem, cofnięcie kranu z hamowania pełnego (tak nazywa się pozycja pod klawiszem 5) do pierwszego stopnia hamowania może spowodować chwilowe całkowite wyluzowanie składu i niekoniecznie ponowne jego zahamowanie pierwszym stopniem. Polecam hamowanie zgodnie z instrukcja czyli zaczynamy od wdrożenia pierwszego stopnia hamowania, następnie w miarę potrzeby zwiększamy siłę hamowania (ja osobiście nie lubię w trakcie hamowania luzować stopniowo) i luzujemy przed zatrzymaniem celem uniknięcia szarpnięcia.

janek32:
Ja zwykle zaczynam hamowanie od przytrzymania przez chwilę na wyczucie Num 3, upuszczam z PG około 0,5-1 atm. i sprawdzam, co się dzieje. Jak trzeba, reguluję jeszcze Num 3 i 9, z tym, że przy cofaniu (9) trzeba uważać na to, co pisał @borys_q - kilka razy wyluzowało mi przy mocniejszym cofnięciu skład. Gdy prędkość spadnie do większej o 10-15 km/h od pożądanej (zależnie od siły hamowania) zaczynam luzowanie. Przy krótszych składach (zwykle do 7 wagonów) wystarcza Num 4, przy długich (9, 10 i więcej) przez chwilę napełniam uderzeniowo i przestawiam na pozycję jazdy.
Wyjątek - EP09. Jak odpaliłem ją pierwszy raz na SPKS (po kilku służbach na siódemkach) i zacząłem hamować tak jak zawsze, zwolniłem ze 20 km/h bardziej, niż trzeba było. No i oczywiście EN57, elektropneumatyka bardzo szybko na wszystko reaguje.


--- Cytat: HTD w 14 Listopada 2014, 07:39:58 ---Przy okazji taki luźny pomysł: a gdyby tak w niektórych misjach niektóre przełączniki w lokomotywie były losowo poprzestawiane? No w pewnych granicach oczywiście. Np włączone ogrzewanie latem to mało prawdopodobna opcja. Ale EU z przestawionym trybem hamulca mógłby być jak najbardziej.

--- Koniec cytatu ---
Jest taka możliwość - we wpisie do scenerii można ustawić nastawę hamulca w pojeździe (edytora w Rainsted nie używam i nie wiem, czy tam się da, po kilku dobrych latach edytowania wpisów w SCN nie mogę się przyzwyczaić).
Przykład:

--- Kod: ---node -1 0 EP07-183 dynamic pkp\4e_v1 4e-ep-zez-183 4e-ep-zez 0.0 headdriver 35.BR 0 enddynamic

--- Koniec kodu ---
W miejsce BR można wstawić:
-BG - towarowy
-BP - osobowy
-BR - osobowy z rapid (pospieszny)
-BM - pospieszny + magnetyczny szynowy
UWAGA - jeżeli w wagonach nie zdefiniujemy w ten sposób nastawy, EXE ustawi im taką samą nastawę jak lokomotywie.


Przy okazji zapytam - ZTCW jak za długo trzymamy napełnianie uderzeniowe, możemy przeładować hamulec. Tylko mniej więcej po jakim czasie? I w jaki sposób przeładowany hamulec przywraca się później do prawidłowego działania?

Krzysiek1982:
Zwykle napełnianie tzw. falą trzyma się 2-3 s na każde 100 m długości składu, czyli przy pociągu towarowym o długości 750 m około 15 s mniej więcej jak pamiętam taki jest czas wypełnienia się komory w zaworze FV4a, która odcina duży przelot powietrza do przewodu głównego.
W przypadku przeładowania należy zahamować skład stosując hamowanie pełne, a następnie odhamować wszystkie wagony za pomocą odluźniaczy dotyczy przypadku przeładowania powyżej 0.55MPa. Do wartości 0,55MPa likwidacji przeładowania dokonuje się regulatorem ciśnienia zaworu FV4ai przez naturalne nieszczelności przewodu hamulcowego.

Wokulski:

--- Cytat: Krzysiek1982 w 15 Listopada 2014, 21:43:58 ---W przypadku przeładowania należy albo zahamować skład wykorzystując Hamowanie nagłe (...)

--- Koniec cytatu ---
Nagłe powiadasz? A to bardzo ciekawe co piszesz :).

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

[*] Poprzednia strona

Idź do wersji pełnej
Powered by Advanced Topic Prefix Pro
Powered by SMFPacks Likes Pro Mod