Symulator EU07 (i nie tylko) > Symulator

 Sterowanie i odczytywanie parametrów z MASZYNY

(1/3) > >>

maciek001:
Witam.
W Rainsted widnieje funkcja "Informacje zwrotne". Widzimy w niej między innymi LPT. Chciałbym zapytać czy jest możliwość dodania komunikacji za pomocą portu COM.

Port COM nie jest już tak często spotykany w komputerach ale:
- jest częściej spotykany niż LPT
- można za pomocą np FT232 "zrobić sobie" wirtualny port COM na USB.

Czemu pytam? Chciałbym zrobić układ elektroniczny do sterowania symulatorem. Komunikacja przez COM umożliwia wymianę danych w dwie strony - sterowanie symulatorem oraz np rzeczywistymi sygnalizatorami (światełkami).

Przejdźmy do kwestii technicznej - czyli co trzeba założyć i udostępnić programistom i konstruktorom:
1. Wybór portu COM
2. Ustawienia transmisji: prędkość (kilka standardowych do wyboru np 9,6kbps), parzystość (a raczej jej brak), bity stopu (1), kontrola przepływem (brak)
3. Ramka danych:
- określenie ramki danych przesyłanych do komputera
- określenie ramki danych przesyłanych z komputera

Jeżeli ktoś z programistów maszyny będzie zainteresowany tematem proszę o kontakt. Do omówienia został wygląd ramki danych. Myślę, że przesyłanie znaków ASCII jest dobrym pomysłem i stosunkowo prostym do realizacji. Umożliwia przesyłanie dużej ilości rozróżnialnych danych.

PS: jeżeli umieściłem temat w złym dziale proszę admina/moderatora o przeniesienie w odpowiednie miejsce i z góry przepraszam.

PS2: rozważałem używania emulatora klawiatury do sterowania maszyną ale COM daje większe pole do popisu.

--
Jestem elektronikiem i w razie pytań postaram się pomóc w tej dziedzinie (w miarę możliwości) - oczywiście za pomocą PW

Przeniosłem do właściwego działu.
Benek

muri:
Generalnie maszyna idzie w stronę PoKeys - szczegóły poczytaj tu: http://rainsted.com/pl/Symulator/MaSzyna/Informacje_zwrotne :)

guest4368:
Jeśli chodzi o sterowanie lokomotywą - jak wyżej. Jeśli zaś o zarządzanie scenerią, to tu jest opis komunikacji:
http://rainsted.com/pl/Symulator/MaSzyna/Komunikacja
Można np. napisać własny program symulujący nastawnię bądź, jak wspomniałeś, komendy wysyłać do takiego programu przez port COM.

maciek001:
Jeśli chodzi o Pokeys to nie mogę znaleźć żadnych danych na temat wykonania własnego interfejsu z zgodnego z tym modułem (standardem). Cena także odstrasza.
Pisząc o sterowaniu sygnalizatorami miałem na myśli lampki na pulpicie maszynisty.
Wracając do sterowania lokomotywą: używając portu COM można np. wysyłać dane na temat prędkości czy ciśnienia w układzie hamulcowym i przy użyciu mikrokontrolera sterować rzeczywistymi urządzeniami (po przeróbkach).
Odpowiednia ramka danych umożliwiłaby także sprawdzanie semaforów i zwrotnic na trasie, a także sterowanie nimi (jakby ktoś był tym zainteresowany).

W dużym skrócie: chciałbym zrobić własnego Pokeysa do maszyny z możliwością obsłużenia wszystkich przełączników i urządzeń. Wyrzucanie i odbieranie danych na porcie COM jest stosunkowo proste do oprogramowania a możliwości portu COM są większe niż Pokeys-a (przynajmniej moim zdaniem).

Stworzenie własnego prostego interfejsu do Maszyny dałoby możliwości popisania się większej ilości osób i co za tym idzie - rozwoju dodatków do sterowania lokomotywami.

Ra:
Chyba jesteś pierwszą osobą na przestrzeni 10 lat, która jest zainteresowana transmisją szeregową typu RS232. Port ten wychodzi z użycia i większość laptopów już go od dawna nie posiada, stacjonarne chyba tylko z rozpędu. Programowanie tego portu bezpośrednio jest wykonywane inaczej, niż jego odpowiednika podłączanego do USB. Dodatkowym problemem jest konieczność konwersji napięć. Większe zainteresowanie jest rozwiązaniami pod USB.

Kabina w MaSzynie jest obecnie mocno uzależniona od klawiatury, przez co najprostszym rozwiązaniem jest podłączenie przełączników pod klawiaturę. Z kolei PoKeys jest obecnie najprostszym i najtańszym rozwiązaniem, jeśli chodzi o sterowanie lampkami i miernikami, ale nie sprawdza się przy odczytywaniu stanu przełączników.

Obecnie nie istnieje żadne rozwiązanie interfejsu pulpitu do MaSzyny, które można by nazwać kompletnym i gotowym do powielenia. Kwestią podstawową jest uwolnienie kabiny od klawiatury, przydało by się również zrobić jakieś pliki konfiguracyjne do obsługi różnic w sterowaniu kabin poszczególnych typów pojazdów. Nie mówiąc już o tym, że powinny być symulowane jednocześnie dwie kabiny, bo np. baterię załącza się z kabiny A.

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

Idź do wersji pełnej
Powered by Advanced Topic Prefix Pro
Powered by SMFPacks Likes Pro Mod