Ankieta

Co wymaga dopracowania w pierwszej kolejności?

Przekładnia hydrauliczna
36 (2.3%)
Sprzęgi (wąskotorowe, ASF z uchem, automatyczne)
20 (1.3%)
Rozświetlanie scenerii światłami pojazdów
235 (14.9%)
Płynna regulacja kranu hamulca
71 (4.5%)
Fizyka ET22
53 (3.4%)
Multiplayer - usunięcie niestabilności
78 (5%)
Modulowanie dźwięku silnika (Patrykos wie jak)
5 (0.3%)
Teksturowanie przejściowe (texture splatting)
13 (0.8%)
Normal mapping - symulacja nierówności
30 (1.9%)
Zapis aktualnego stanu symulacji
158 (10%)
Zewnętrzny dźwięk ruchu wagonów
86 (5.5%)
Wnętrza widoczne z zewnątrz
69 (4.4%)
Sieć trakcyjna jako modele 3D
15 (1%)
Spadki napięć na sieci trakcyjnej
111 (7.1%)
Obwody lokomotyw (program w LD)
90 (5.7%)
Rozruch impulsowy
197 (12.5%)
Różne typy sieci trakcyjnej, np. YC120-2C
7 (0.4%)
Lusterka - renderowane
26 (1.7%)
Zapalanie światła (w kabine, w EZT)
55 (3.5%)
Komunikaty, np. wykolejenie, koniec misji
50 (3.2%)
Wyświetlanie rozkładu jazdy dla misji
0 (0%)
Pulsowanie świateł (tekstura 3D)
8 (0.5%)
Wybór kanału radiowego +/-
33 (2.1%)
Podsypka/podkłady/rozjazdy 3D
12 (0.8%)
Bujanie kamery, odsprężynowanie
39 (2.5%)
Opór składu na łukach
17 (1.1%)
Generatory napisów - wyświetlcze tekstowe
10 (0.6%)
Animacje ruchu parowozów
13 (0.8%)
Animacja dymu
33 (2.1%)
Dodatkowe animacje pojazdów (np. 4 pantografy)
2 (0.1%)
Konfigurowalna mapa klawiatury
2 (0.1%)
Lusterka - dodatkowe widoki z kabiny
0 (0%)

Głosów w sumie: 597

Głosowanie skończone: 25 Października 2012, 22:00:00

Autor Wątek:  Co poprawić w pierwszej kolejności?  (Przeczytany 111683 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Co poprawić w pierwszej kolejności?
« Odpowiedź #210 dnia: 06 Października 2012, 23:20:53 »
Jest coś takiego w PC2011 jak dynamic\pkp\ed73_v1\przedzial-en57.t3d, można by od tego zacząć...
Tylko rąk brakuje do pracy. Od kilku lat przybyło paru developerów (w tym najcenniejszy Ra) i beta. Zobaczcie jakie są zmiany. Jakby pracowało tylko 200 userów jak developerzy i beta, to byśmy byli już znani w świecie. Dobrze by było, by ta ankieta pomogła też znaleźć kilka osób, które to spróbują pobawić się "bebechami" symulatora. Wiem po sobie, że jednym ograniczeniem, by zabrać się za MaSzynę, jest powtarzanie sobie w głowie, że na pewno się "nie nauczę, bo to za trudne". A tak wcale nie jest. To jest łatwe jak chodzenie po facebooku czy demotywatorach.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6343
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 374
Odp: Co poprawić w pierwszej kolejności?
« Odpowiedź #211 dnia: 06 Października 2012, 23:22:01 »
Trzeba by zobaczyć, co to jest, bo wygląda jak wnętrze. A potem ewentualnie jakoś wydzielić świetlówki i żarówki awaryjne, żeby się je dało zapalać... Albo podzielić na submodele, żeby można było zapalać niezależnie.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline BLAcKboY

  • Wiadomości: 440
  • Trydencki monarchista
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Co poprawić w pierwszej kolejności?
« Odpowiedź #212 dnia: 07 Października 2012, 13:58:54 »
W ramach zawracania gitary, proponuję przerzucić głosy z rozruchu impulsowego na obwody LD. Przecie tu jedno z drugiego wychodzi.
My personal favourites: 2TE10, 240 and 750
Fan mjuzjk 1
Fan mjuzjk 2

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6343
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 374
Odp: Co poprawić w pierwszej kolejności?
« Odpowiedź #213 dnia: 07 Października 2012, 14:03:49 »
Rozruch to część fizyki, czyli wyliczanie napięć, prądów, mocy itd. A LD to obwody sterujące, czyli co jest gdzie włączone. To są dwa różne tematy. Poza tym rozruch impulsowy jest zrobić prościej, a do LD potrzebna jest implementacja języka, sposób zapisu w plikach no i całe rozpisanie obwodów przynajmniej jednej lokomotywy...
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline ryba825

  • Wiadomości: 83
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Co poprawić w pierwszej kolejności?
« Odpowiedź #214 dnia: 07 Października 2012, 14:20:42 »
Ra, które pozycje możesz zrobić sam, tj. bez dodatkowych danych od innych osób?

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6343
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 374
Odp: Co poprawić w pierwszej kolejności?
« Odpowiedź #215 dnia: 07 Października 2012, 14:52:08 »
Rozświetlanie scenerii światłami pojazdów
Aktualnie są 3 koncepcje do przetestowania i oceny, na ile się nadają.

Rozruch impulsowy
Jest przygotowany model fizyczny jako oddzielny program, wymaga integracji z resztą kodu.

Zapis aktualnego stanu symulacji
Nie wymaga dodatkowych danych. Można to oprzeć na mechanizmach E3D, kwestia usiąść i zrobić. Najprawdopodobniej plików zapisanych jedną wersją EXE nie będzie można wczytać inną.

Spadki napięć na sieci trakcyjnej
Raczej nie wymaga dodatkowych danych, ewentualnie potrzebne są informacje o zasadach rozmieszczania podstacji zasilających. Po wprowadzeniu konieczne będą zmiany w sceneriach (dodanie TractionPowerSource w sensownych miejscach, naprawa "dziur" czy innych kwiatków).

Obwody lokomotyw (program w LD)
Potrzebne jest rozpracowanie schematu elektrycznego konkretnej lokomotywy (najlepiej EU07), z listą wszelkich przełączników, lampek, styczników itd. Na tej bazie trzeba by określić, co jeszcze jest potrzebne (np. czasy zadziałania styczników). Określić trzeba format pliku z obwodem i sposób jego przetwarzania do postaci programu wykonywanego przez EXE.

Zewnętrzny dźwięk ruchu wagonów
Trudno mi powiedzieć. Potrzebne są zewnętrzne dźwięki i jakiś pomysł na ich miksowanie, żeby nie pojawiały się interferencje. Być może trzeba się zastanowić nad przebudową systemu dźwięków.

Multiplayer - usunięcie niestabilności
Testy, testy, testy, aż się znajdzie przyczyna.

Płynna regulacja kranu hamulca
Nie wymaga dodatkowych danych.

Wnętrza widoczne z zewnątrz
Potrzebne są modele wnętrz. Poza tym trzeba poprzesuwać renderowanie submodeli w istniejących modelach do fazy nieprzezroczystych. Na poziomie EXE trzeba zrobić selekcję obiektów z przezroczystościami, a następnie ich sortowanie wg odległości. Ewentualnie w modelach alternatywne submodele szyb do oglądania z różnych kierunków.

Zapalanie światła (w kabine, w EZT)
Nie wymaga dodatkowych danych.

Fizyka ET22
Wskazane by było uruchomienie w pierwszej kolejności spadków napięć na sieci, dużo by też załatwiły obwody w LD. Trzeba by też określić, co konkretnie ma być zmienione i jak ma działać. Obecnie wszystkie lokomotywy są "alternatywną wersją EU07".

Komunikaty, np. wykolejenie, koniec misji
Wymaga stworzenia obiektu wyświetlającego polskie litery oraz plików zawierających podstawowe komunikaty, przynajmniej w języku polskim i angielskim. Do tego trzeba przemyśleć modyfikacje składni wpisów, by ewentualnie były możliwe dodatkowe funkcjonalności.

Przekładnia hydrauliczna
Potrzebny szczegółowy opis.

Bujanie kamery, odsprężynowanie
Potrzebny model fizyczny zjawiska.

Wybór kanału radiowego +/-
Nie wymaga dodatkowych danych, ale trzeba przemyśleć system dźwięków, aby odtwarzane były tylko z wybranego kanału. Do tego by się przydało przyczepiać dźwięki do pojazdów, zamiast do scenerii.

Normal mapping - symulacja nierówności
Potrzebne modele do eksperymentów.

Animacja dymu
Potrzebny model fizyczny zjawiska.

Sprzęgi (wąskotorowe, ASF z uchem, automatyczne)
Potrzebna rozpiska, co dokładnie ma być zmienione.

Lusterka - renderowane
Nie wymaga dodatkowych danych.

Opór składu na łukach
Potrzebny model fizyczny zjawiska.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline muri

  • Wiadomości: 627
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Co poprawić w pierwszej kolejności?
« Odpowiedź #216 dnia: 07 Października 2012, 15:20:10 »
Obwody lokomotyw (program w LD)
Potrzebne jest rozpracowanie schematu elektrycznego konkretnej lokomotywy (najlepiej EU07), z listą wszelkich przełączników, lampek, styczników itd. Na tej bazie trzeba by określić, co jeszcze jest potrzebne (np. czasy zadziałania styczników). Określić trzeba format pliku z obwodem i sposób jego przetwarzania do postaci programu wykonywanego przez EXE.
Może obwody lokomotyw możnaby projektować w pspice?

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6343
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 374
Odp: Co poprawić w pierwszej kolejności?
« Odpowiedź #217 dnia: 07 Października 2012, 15:27:37 »
Projektować można w czymkolwiek, ale docelowo muszą zostać zapisane w postaci Ladder Diagram (LD), czyli pewnym specyficznym języku programowania, zbliżonym wyglądem do schematu elektrycznego. LD ma tę właściwość, że jest przetwarzany sekwencyjnie, w związku z czym obwód nie może być "zapętlony". Specyfiką LD jest też prowadzenie zasilania i masy w postaci pionowych linii po bokach schematu.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Patrykos

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4511
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Co poprawić w pierwszej kolejności?
« Odpowiedź #218 dnia: 07 Października 2012, 15:28:37 »
FluidSIM też nie jest zły.
Pozdrawiam, Patryk
https://www.facebook.com/WarsztatPatrykosa
Węgrom gratulujemy Ikarusa.

Offline PEKAP

  • Wiadomości: 588
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Co poprawić w pierwszej kolejności?
« Odpowiedź #219 dnia: 07 Października 2012, 19:02:51 »
Opór składu na łukach
Potrzebny model fizyczny zjawiska.

W tej prezentacji: www.i15.p.lodz.pl/wyklady/trakcja/pt_zi/rozdz2.ppt znajdują się empiryczne wzory do obliczania oporu składu na łuku (str. 21).
-//-

Offline ryba825

  • Wiadomości: 83
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Co poprawić w pierwszej kolejności?
« Odpowiedź #220 dnia: 07 Października 2012, 19:48:14 »
Rozświetlanie scenerii światłami pojazdów
Aktualnie są 3 koncepcje do przetestowania i oceny, na ile się nadają.
Jak rozumiem, testerzy w wolnej chwili ją dostaną? Jeśli pomoc potrzebna, to gotów jestem Windowsa XP pod testy sobie postawić.

Rozruch impulsowy
Jest przygotowany model fizyczny jako oddzielny program, wymaga integracji z resztą kodu.
Rzecz w czasie ugrzęzła?

Zapis aktualnego stanu symulacji
Nie wymaga dodatkowych danych. Można to oprzeć na mechanizmach E3D, kwestia usiąść i zrobić. Najprawdopodobniej plików zapisanych jedną wersją EXE nie będzie można wczytać inną.
Zmiany danych wczytywanych wraz z rozwojem symulatora?

Multiplayer - usunięcie niestabilności
Testy, testy, testy, aż się znajdzie przyczyna.
W obecnej wersji wydanej EXE najnowsza implementacja jest?

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6343
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 374
Odp: Co poprawić w pierwszej kolejności?
« Odpowiedź #221 dnia: 07 Października 2012, 20:07:00 »
Cytuj
Jak rozumiem, testerzy w wolnej chwili ją dostaną? Jeśli pomoc potrzebna, to gotów jestem Windowsa XP pod testy sobie postawić.
Najpierw trzeba by to zrobić.
Cytuj
Rzecz w czasie ugrzęzła?
Ja się tym nie zajmuję. Zostanie zrobione, to będzie.
Cytuj
Zmiany danych wczytywanych wraz z rozwojem symulatora?
W kolejnych wersjach mogą się zmieniać struktury klas, a nie ma sensu się wiązać formatem binarnym, który z założenia nie musi być uniwersalny ani obsługiwany innymi narzędziami.
Cytuj
W obecnej wersji wydanej EXE najnowsza implementacja jest?
Nic się nie zmieniło poza dodaniem drzewek binarnych do wyszukiwania nazw torów oraz eventów.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline pkp.

  • Wiadomości: 144
  • ECCO RAIL Maszynista
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Co poprawić w pierwszej kolejności?
« Odpowiedź #222 dnia: 07 Października 2012, 21:19:44 »
@Ra na temat multiplayera proszę o więcej info:
   1.Na jakim exe?
   2.Jakieś wytyczne co dokładnie sprawdzać?
« Ostatnia zmiana: 07 Października 2012, 21:21:41 wysłana przez pkp. »

Offline Rudzik

  • Wiadomości: 2028
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 104
Odp: Co poprawić w pierwszej kolejności?
« Odpowiedź #223 dnia: 07 Października 2012, 21:39:18 »
Cytuj
Co poprawić w pierwszej kolejności?
A kurde tak sobie teraz przypomniałem, jak sprawdzałem swój model SU46v3 w symku.
Sprężarka w tej lokomotywie NIE startuje wraz z silnikiem spalinowym w "realu". W symku startuje z silnikiem. Spalinówki nie reagują na wpis w CHK "CompressorPower". Bez niego sprężarka powinna być teoretycznie uruchamiana z hebelka.
- CompressorPower (zasilanie sprężarki)
      - Main (WN)
      - Converter (sprzęgnięte z przetwornicą)
      - Brak wpisu (zasilanie NN z włącznikiem)

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Co poprawić w pierwszej kolejności?
« Odpowiedź #224 dnia: 07 Października 2012, 21:41:32 »
Kacu, a wiesz że DP2 jest tworzone?

Offline Rudzik

  • Wiadomości: 2028
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 104
Odp: Co poprawić w pierwszej kolejności?
« Odpowiedź #225 dnia: 07 Października 2012, 21:45:40 »
No wiem, tylko myślałem, że taka pierdołka będzie poprawiona w nowszym EXE.

Offline Patrykos

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4511
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Co poprawić w pierwszej kolejności?
« Odpowiedź #226 dnia: 07 Października 2012, 23:11:31 »
Kacu, a wiesz że DP2 jest tworzone?
Za dwieście lat potomkowie jubaja pewnie dokończą. Jeśli można dopisać coś do ankiety to zdecydowanie modulowanie dźwięku silnika. Mam pewien pomysł jak to rozwiązać!
Pozdrawiam, Patryk
https://www.facebook.com/WarsztatPatrykosa
Węgrom gratulujemy Ikarusa.

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Co poprawić w pierwszej kolejności?
« Odpowiedź #227 dnia: 07 Października 2012, 23:14:38 »
Ja też mam jeszcze pewne pytanie do Ra. Działają już lusterka, ale po ich użyciu zmienia się kąt pozycji kamery ustawionej pierwotnie w kabinie. Można tak zrobić, by kąt ten się nie zmieniał po użyciu lusterek? Lubię sobie popatrzeć jak skład zjeżdża z okręgu zwrotnicowego, ale potem muszę poprawiać pozycję.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6343
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 374
Odp: Co poprawić w pierwszej kolejności?
« Odpowiedź #228 dnia: 07 Października 2012, 23:18:59 »
Trzeba by było zrobić dodatkową zmienną, przechowującą kąt kamery przed "lusterkiem". Obecnie jest to oparte na trzymaniu klawiszy (tak jak kiedyś funkcyjne), więc nie ma wykrywania momentu przełączenia. Patrząc w "lusterko", kąt kamery jest zerowany i patrzenie wraca jako zero. Trzeba by utworzyć obsługę naciśnięcia i zwolnienia klawisza (nie ma tego obecnie), aby wykryć przełączenie. W trzech słowach, proste nie jest.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Irek_Wd

  • Wiadomości: 573
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 91
Odp: Co poprawić w pierwszej kolejności?
« Odpowiedź #229 dnia: 08 Października 2012, 13:40:50 »
Przydałby się jeszcze Doppler przy syrenie. Co ciekawe zjawisko Dopplera istnieje przy dźwięku silników, a przy trąbkach już nie. To całkowicie nienaturalne, a jak mówił sam mistrz Jan Kobuszewski "Praw fizyki Pan nie zmienisz..."

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Co poprawić w pierwszej kolejności?
« Odpowiedź #230 dnia: 18 Października 2012, 17:45:40 »
Co do LD, znalazłem taki projekt: http://www.cq.cx/ladder.pl. Program analizuje LD i generuje kod w języku C, co prawda z uwzględnieniem specyfiki mikrokontrolerów, ale łatwo można go zaadoptować dla naszych potrzeb. Po  prostu zamiast definicji pinów na portach mikrokontrolera wstawiamy tam zmienne przechowujące stan hebelka czy kontrolki w oryginalnym programie MaSzyny.
Jako że nie używam już na co dzień systemu µ$ łyndołs, a z API KDE jeszcze nie jestem obeznany, to od jutra zabieram się za zrobienie z tego program pod linię poleceń (nazwa pliku z LD jako argument programu). Potrzebna tylko będzie lista nazw zmiennych ze źródeł MaSzyny.
Co do samego pliku z diagramem, to w tym programie zapisywany jest on dosyć... banalnie. Przykład: http://www.cq.cx/dl/traffic.ld. Niema manuala do formatu tego pliku, ale wyciągnę to ze źródeł:) Poprawka, Autor użył dokumentacji Rockwell Automation. Zestaw instrukcji: http://literature.rockwellautomation.com/idc/groups/literature/documents/td/amax-td002_-en-e.pdf, manual: http://literature.rockwellautomation.com/idc/groups/literature/documents/rm/amax-rm001_-en-e.pdf

  Dodano: 19 Października 2012, 06:29:17
W nocy w pracy trochę sprawę przemyślałem. Raczej nie chcemy przerabiać LD na kod wykonywalny, a zaimplementować w exe parser. Otóż w znalezionym programie jest symulator, więc to jego kod nas bardziej interesuje, wystarczy go tylko dostosować do exe symulatora, aby pobierał odpowiednie dane wejściowe i ustawiał odpowiednie dane wyjściowe na zmiennych symka. Potrzebne więc będą nazwy tych zmiennych lub metod dostępowych z parametrami.
Pewnie też pojawi się pytanie o edytor wizualny. Myślę, że można by użyć tego z LDmicro, trzeba by może tylko go trochę obciąć, zostawić tylko edycję i symulacje jako debug.
« Ostatnia zmiana: 19 Października 2012, 06:29:17 wysłana przez El Mecánico »
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...

Offline Tyrystor

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 530
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Co poprawić w pierwszej kolejności?
« Odpowiedź #231 dnia: 21 Października 2012, 03:37:13 »
Przydałby się jeszcze Doppler przy syrenie. Co ciekawe zjawisko Dopplera istnieje przy dźwięku silników, a przy trąbkach już nie. To całkowicie nienaturalne, a jak mówił sam mistrz Jan Kobuszewski "Praw fizyki Pan nie zmienisz..."

Myślę że to by było zależne od wpisów (nie znam się dokładnie) przy parametrach odtwarzania i zanikania dźwięku. Coś na wzór:

engine: 07]motor.wav [b]200.0  0.7 0.6  0.11 0.3[/b]
ventilator: 07]rvent.wav [b]135.0  0.9 0.4  0.7 0.6[/b]

Offline szogun

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 5636
  • Nie matura a chęć szczera zrobi z Ciebie oficera!
    • Zobacz profil
    • szogun Studio
  • Otrzymane polubienia: 573
Odp: Co poprawić w pierwszej kolejności?
« Odpowiedź #232 dnia: 21 Października 2012, 13:52:41 »
Najpierw trzeba by przerobić w EXE odtwarzanie dźwięków - silniki, wentylatory są modulowane więc tam nie ma problemu, syreny, przetwornica itd. są dźwiękami na sztywno odtwarzanymi.
Skoro kot robi MIAU czyli miauczy, to dlaczego pies szczeka a nie hauka?
Informacje o trwających pracach -> facebook.com/szogunstudio

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Co poprawić w pierwszej kolejności?
« Odpowiedź #233 dnia: 23 Października 2012, 19:38:55 »
Exe z mozliwoscia edycji scenerii czyli taki edytor w 3D !

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6343
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 374
Odp: Co poprawić w pierwszej kolejności?
« Odpowiedź #234 dnia: 26 Października 2012, 13:44:10 »
Myślę, że już czas na małe podsumowanie, a dalsze ewentualne głosy nie zmienią nic w sposób znaczący. W ankiecie wzięło udział ponad dwukrotnie więcej użytkowników, niż rok temu, co jest zapewne zasługą zorganizowanej promocji. Niemniej potencjał użytkowników jest znacznie większy (ponad 1000 pobrań EU07.EXE w wersji 355, prawie 3500 użytkowników zarejestrowanych na forum, prawie 27000 pobrań PC2011 z torrenta). Można było oddać 3 głosy, średnia wychodzi 2.62 (1574). W trakcie trwania ankiety wypadło z niej kilka pozycji, ponieważ były proste do realizacji i zostały zrobione przed jej zakończeniem.

Przede wszystkim cieszę się, że moje zmiany w zakresie prędkości wczytywania spełniły oczekiwania użytkowników na tyle, że w ogóle się taka propozycja nie pojawiła. Trochę żałuję, bo miałem jeszcze parę pomysłów w tym zakresie... Ale zostaną na później. Podobnie w przypadku zachowania AI, chociaż tu znaczenie może mieć fakt, że prace nadal trwają (moim zdaniem AI się już precyzyjnie stosuje do sygnałów, chociaż samo hamowanie i rozpędzanie pozostawiają jeszcze wiele do życzenia). W zasadzie pierwsze 10 najczęściej wybieranych pozycji w ankiecie dotyczy zrobienia czegoś, czego wcześniej nie było, dopiero 11. odnosi się do poprawienia czegoś, co już jest.

Do poszczególnych pozycji w ankiecie odnosiłem się już wcześniej, odpowiadając na pytanie Benka, być może się powtórzę.

1. Rozświetlanie scenerii światłami pojazdów
Rozświetlanie scenerii składa się z dwóch elementów, jeden to smuga własnej lokomotywy, a drugi to światła innych pojazdów. Trzeba je raczej rozpatrywać oddzielnie. Są wstępnie przygotowane trzy koncepcje do przetestowania. Jedna to przyczepienie światła OpenGL do pojazdu - nie spowoduje spadku wydajności, ale efekt może być mizerny, albo nawet nieakceptowalny. Druga to rozświetlenie przez prowadzoną lokomotywę, co prezentował kiedyś youBy, i co powodowało znaczne spadki FPS. Nie załatwia to sprawy oświetlania przez inne pojazdy. Trzecia to użycie shaderow, co wymaga lepszego sprzętu (przynajmniej ja się muszę przesiąść na coś innego). Raczej pomoc ze strony użytkowników nie jest potrzebna, no chyba że ktoś zna gotowe koncepcje, które można by zastosować. Pozostaje kwestia czasu i testowania.

2. Rozruch impulsowy
Jakiś czas temu youBy przygotował algorytm rozruchu impulsowego jako osobny program. Jest to takie małe okienko z liczbami i suwakami. Trzeba by to teraz zintegrować z resztą kodu, żeby móc użyć w lokomotywie. Myślę, że w najbliższym czasie coś się z tego wykluje. Na razie chyba nie potrzebujemy pomocy w tym zakresie, gdy pojawi się jakaś wersja testowa, trzeba będzie porównywać do rzeczywistego rozruchu i ewentualnie robić jakieś korekty.

3. Zapis aktualnego stanu symulacji
Koncepcja moja jest taka, aby do pliku binarnego zrzucać wewnętrzne struktury, bez silenia się na jakąś uniwersalność i przydatność plików do innych celów. Jedynie wskaźniki będą zamieniane na indeksy. Najprawdopodobniej pliki zapisane jedną wersją EXE nie będą mogły być wczytane przez inną. Zapisane pliki nie będą się raczej nadawały do publikacji, chociaż nie wiadomo, w którą stronę się to rozwinie. Zamierzam bazować na formacie E3D, tzn. zostaną dodane definicje kolejnych kromek, a wewnętrzna organizacja danych zostanie przystosowana do wczytania wszystkiego na raz z jednego pliku, podobnie jak to jest w przypadku modeli. Jedynie tekstury i modele będą doczytywane przed uruchomieniem symulacji. Być może przy okazji da się zrobić wczytywanie tekstur i modeli w osobnym wątku, być może coś się wyklaruje w zakresie wczytywania jedynie niezbędnych komórek scenerii, zamiast całej na raz.

4. Spadki napięć na sieci trakcyjnej
Obecnie jest tak, że każde przęsło sieci trakcyjnej jest niezależnym obiektem. Konieczne jest łączenie przęseł, jak ma to miejsce w przypadku torów. Ponieważ dla torów udało się zrobić znaczne przyspieszenie wyszukiwania poprzez użycie mapy, podejrzewam że łączenie przęseł nie będzie znacząco spowalniać wczytywania. Większym problemem może być rozmieszczenie podstacji zasilających i kabin sekcyjnych na sceneriach (trzeba będzie je poprawiać). Oprócz tego trzeba będzie połączyć logicznie druty z torami, aby nie były one wyszukiwane w każdej klatce, co też raczej będzie dosyć proste i w miarę szybkie. Przy okazji będzie można wprowadzić sieci o innym napięciu, np. 600/750V dla tramwajów, czy 25kV 50Hz dla lokomotyw węgierskich.

5. Obwody lokomotyw (program w LD)
Moja koncepcja sprowadza się do użycia schematów Ladder Diagram jako programów symulujących obwody sterowania lokomotyw. Ale również da się je wykorzystać do programowania algorytmu sterującego lokomotywą (AI mechanika) oraz zależności na stacjach, czy symulacji dyżurnego (AI stacji). Celem jest umożliwienie tworzenia programów osobom umiejącym czytać schematy, a także możliwość ingerencji w schemat dla zaawansowanych użytkowników (podpieranie styczników, omijanie awarii). Nie jest moim celem symulacja działania PLC, aczkolwiek zapoznanie użytkowników z koncepcją programowania w Ladder Diagram będzie dodatkową wartością edukacyjną. Schematy będą wewnętrznie kompilowane do języka zbliżonego do Forth, składnia języka będzie również dostępna na poziomie plików tekstowych scenerii.

6. Zewnętrzny dźwięk ruchu wagonów
W zakresie dźwięków nie planuję nic robić w najbliższym czasie (między innymi z przyczyn sprzętowych). Być może ktoś inny coś przygotuje i będzie się to nadawało do użytku. Z drugiej strony wiem, że cały system dźwięków jest do przerobienia...

7. Multiplayer - usunięcie niestabilności
Aktualnie pracuję nad scenerią Quark, żeby przygotować głowice do obsługi na wyższym poziomie (sprawdzanie zajętości, utwierdzanie i zwalnianie przebiegów). Myślę, że po takim przygotowaniu będzie można uruchomić sensowny multiplayer i wtedy będzie sens przeznaczyć czas na szukanie błędów. Ponadto w ostatnich wersjach EU07.EXE zostało wprowadzone drzewko do wyszukiwania torów oraz eventów, podobną strukturę trzeba będzie uruchomić w Rainsted.

8. Płynna regulacja kranu hamulca
Zrobione, będzie dostępna w kolejnej wydanej wersji. W pliku EU07.INI można sobie zdefiniować krok na pojedyncze naciśnięcie [Num3]/[Num9]. Aczkolwiek płynna regulacja powinna dotyczyć tylko Oerlikona, aktualnie będzie działać również na inne krany, co może nie być zbyt realistyczne.

9. Wnętrza widoczne z zewnątrz
Poprawione zostało wyświetlanie lowpolyinterior w fazie przezroczystych. Być może potrzebne będą jeszcze jakieś dodatkowe zmiany (sortowanie trójkątów wewnątrz submodelu albo oddzielne submodele np. szyb do oglądania z różnych stron). Jednak w pierwszej kolejności trzeba przejrzeć wszystkie modele i poprzesuwać większość submodeli do fazy nieprzezroczystych, wpisując Opacity: 0. Osobną sprawą będzie oświetlenie wnętrz, które w dzień nie może być zbyt jasne, a w nocy musi funkcjonować wybiórcze zapalanie (np. niezależnie każdy przedział w wagonie), co może wymagać wcześniejszego uruchomienia schematów LD.

10. Zapalanie światła (w kabine, w EZT)
Zapalanie światła w kabinie zostało już zrobione. Zapalanie światła w przedsionkach EZT jest bardziej skomplikowaną sprawą, ponieważ istnieją dwa rodzaje oświetlenia (świetlówkowe oraz awaryjne żarowe). Myślę, że zostanie to dodane, gdy ktoś się zdecyduje dostosować model (świetlówka oraz żarówka w przedsionku muszą być osobnymi submodelami, aby można było im ustawić świecenie). Jest też kwestia wnętrz przedziałów oraz schematów LD.

11. Fizyka ET22
Podejrzewam, że bez schematów LD nie ma sensu się za to zabierać. Równie istotne jest uruchomienie spadków napięć na sieci trakcyjnej. Obecnie sieć zapewnia 3.4kV, a np. przy 2.2kV lokomotywa straci 60% mocy, przez co również jazda będzie inna.

12. Komunikaty, np. wykolejenie, koniec misji
To wymaga dopracowania w zakresie koncepcji. W pierwszej kolejności chciałbym wprowadzić pliki językowe, przynajmniej dla polskiego i angielskiego oraz możliwość wyboru języka. Należało by się też od razu zastanowić nad listą dialogową do dźwięków. Aktualnie zostało wprowadzone "pełnoekranowe" wyświetlanie rozkładu jazdy, jednym z istotnych problemów jest zestaw znaków i brak w nim polskich liter.

13. Bujanie kamery, odsprężynowanie
Odłożone na później (brak modelu oraz inne rzeczy do zrobienia wcześniej).

14. Przekładnia hydrauliczna
Odłożone na później.

15. Wybór kanału radiowego +/-
Obecnie istnieje możliwość wyboru kanału z klawiatury. Niezależnie od tego, kanał radiowy jest ustawiany na poziomie AI, została również wprowadzona komenda Radio_channel dla wskaźnika W28. Będzie to dopracowywane i rozwijane w miarę potrzeb autorów scenariuszy.


Pozostałe tematy zostają odłożone na później i będą ewentualnie realizowane, gdy zgłosi się ktoś z gotowymi rozwiązaniami, które będą mogły być w prosty sposób zintegrowane z EXE. Parę osób się zapowiedziało, że pracuje nad konkretnymi rozwiązaniami i być może coś z tego wyjdzie.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline pol102

  • Wiadomości: 959
  • Geoinformatyk kolejowy
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 35
Odp: Co poprawić w pierwszej kolejności?
« Odpowiedź #235 dnia: 26 Października 2012, 14:26:40 »
A takie pytanie, z innej beczki: co z fatalnymi obecnie hamulcami oraz nieakceptowalną protezą fizyki spal-ele?

Offline szogun

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 5636
  • Nie matura a chęć szczera zrobi z Ciebie oficera!
    • Zobacz profil
    • szogun Studio
  • Otrzymane polubienia: 573
Odp: Co poprawić w pierwszej kolejności?
« Odpowiedź #236 dnia: 27 Października 2012, 09:22:48 »
Jubaj pracuje przecież nad SPKSem/DP2 (albo czeka na materiały).
Skoro kot robi MIAU czyli miauczy, to dlaczego pies szczeka a nie hauka?
Informacje o trwających pracach -> facebook.com/szogunstudio

Offline pol102

  • Wiadomości: 959
  • Geoinformatyk kolejowy
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 35
Odp: Co poprawić w pierwszej kolejności?
« Odpowiedź #237 dnia: 27 Października 2012, 12:45:21 »
Jubaj pracuje przecież nad SPKSem/DP2 (albo czeka na materiały).
Jakieś szczegóły? Na jakim etapie są prace? Czego brakuje? Jak pomóc? Może czas na kampanię informacyjną, że cała lista życzeń jest bez sensu bo fizyka jest częściowo zła i to ona powinna być priorytetem? Nie wiem czy ktokolwiek to widzi, ale w TRS'ie fizyka SU45 jest milion razy lepsza niż u nas. Minął już czas dla ortodoksyjnych wyznawców przewagi naszego symulatora w zakresie fizyki. Realia są takie, że straciliśmy ostatni atut.
« Ostatnia zmiana: 27 Października 2012, 13:12:51 wysłana przez pol102 »

Offline hunter

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1126
    • Zobacz profil
    • kolej.banda.pl
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Co poprawić w pierwszej kolejności?
« Odpowiedź #238 dnia: 27 Października 2012, 13:42:04 »
Mnie razi brak baterii. Gdy dostane jakis algorytm dotyczacy amperomierza NN (jakis wykres, kiedy prad rosnie, kiedy maleje i o ile, i od czego jest to zalezne), to to zrobie.
Z pozdrowieniami,
Grzegorz Durbajło

http://www.kolej.banda.pl/ - moje kolejowe zdjęcia.

Offline szogun

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 5636
  • Nie matura a chęć szczera zrobi z Ciebie oficera!
    • Zobacz profil
    • szogun Studio
  • Otrzymane polubienia: 573
Skoro kot robi MIAU czyli miauczy, to dlaczego pies szczeka a nie hauka?
Informacje o trwających pracach -> facebook.com/szogunstudio