Autor Wątek:  FreeSpotLight w modelu  (Przeczytany 5698 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6313
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 343
FreeSpotLight w modelu
« dnia: 10 Marca 2012, 10:58:41 »
Jest to punkt świecący, widoczny "z daleka", używany jako światła sygnalizatorów, latarń oraz pojazdów. Sposób świecenia takiego punktu określają parametry, ale póki co nie wszystkie są wykorzystane. Przykładowe parametry:

Parent: headlamp11_on - nazwa obiektu nadrzędnego
Type: FreeSpotLight - typ dla punktu świecącego
Name: Fspot03 - nazwa punktu (zwykle nieistotna)
Anim: false - zwykle nie ma animacji
Diffuse: 255.0 205.0 147.0 - kolor światła
SelfIllum: true - czy ma świecić
NearAttenStart: 0.0 - nieużywany
NearAttenEnd: 40.0 - nieużywany
UseNearAtten: false - nieużywany
FarAttenDecayType: 1 - nieużywany
FarDecayRadius: 40.0 - nieużywany
FalloffAngle: 45.0 - kąt wygaszenia światła
HotspotAngle: 43.0 - kąt pełnej jasności światła
MaxDistance: 1000 - maksymalna odległość
MinDistance: 20 - minimalna odległość

Zaczynając od końca, trzeba ustawić minimalną odległość na wartość większą od zera, inaczej po zbliżeniu się do obiektu będzie widoczny wyraźny punkt np. w środku światła. Były argumenty, że ma to symulować żarnik żarówki, ale w tej roli sprawdza się kiepsko.

Światło jest widoczne w kierunku, w którym zostanie ustawiona oś OX (to trzeba jeszcze sprawdzić). Jasność światła jest taka sama do kąta ±HotspotAngle:, a przy większym kącie jest coraz słabiej widoczne, aż do kąta ±FalloffAngle:, przy którym zanika. W załączeniu obrazek. Drugi przedstawia zależność efektu od proporcji tych kątów. Oczywiście w MaSzynie nie ma daje to efektu smugi reflektora, raczej jest to "patrzenie w światło".

Trochę więcej na ten temat:
http://www.povray.org/documentation/view/3.6.0/310/



  Dodano: 14 Marca 2012, 12:16:11
Od wersji 325 EU07.EXE kąt podany we FreeSpotLight jest traktowany jako kąt oparty na średnicy, a nie na promieniu. Czyli przykładowo dla lampy umieszczonej na płaskiej ścianie należy podawać 180°, a światło z kątem 360° będzie widoczne ze wszystkich stron.

Odnośnie semaforów:
Cytuj
Na obwodzie zewnętrznych soczewek semaforów znajdują się sektory, które odchylają strumień światła o kąt 55 stopni, dzięki czemu maszynista w pojeździe trakcyjnym stojącym blisko sygnalizatora jest w stanie rozpoznać, które lampy emitują światło.
i jak rozumiem odchylają o kąt od linii poziomej, czyli jest to kąt w sensie promienia, a w sensie średnicy to było by 110°. Byłbym wdzięczny, gdyby ktoś mógł zweryfikować tę informację.
« Ostatnia zmiana: 14 Marca 2012, 12:16:11 wysłana przez Ra »
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6165
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 870
Odp: FreeSpotLight w modelu
« Odpowiedź #1 dnia: 14 Marca 2012, 12:55:50 »
Nie mogę teraz tego znaleźć, na zdjęcia też nie mam, więc będzie opisowo:
Owe 55° (liczone od normalnej, nie jako rozwartość — czyli wg Twojej nomenklatury „na promieniu”) dotyczy pewnego dolnego sektora od strony toru, do którego semafor przynależy. Pozostała część (czyli większość) emituje światło pod mniejszym kątem. Da się to zaobserwować, stojąc we właściwej pozycji względem semafora.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6313
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 343
Odp: FreeSpotLight w modelu
« Odpowiedź #2 dnia: 14 Marca 2012, 13:05:31 »
No tak właśnie się domyśliłem niedawno, że ten sektor jest tylko "w lewo w dół". To mamy trzy możliwe rozwiązania:
  • jeden FreeSpotLight odchylony nieco "w lewo w dół"
  • dwa FreeSpotLight, jeden na wprost, drugi jako ten sektor
  • zignorowanie tego szczególnego zjawiska, ewentualnie rozjaśnienie tekstury

Pozostaje jeszcze kwestia ustalenia pod jakim kątem "na wprost" świeci semafor i wpisania tego jak najszybciej w modele głowic.
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline MasterYoda

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 839
  • Mistrz ściemy, Pan Andrzej.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 71
Odp: FreeSpotLight w modelu
« Odpowiedź #3 dnia: 14 Marca 2012, 17:38:50 »
To mamy trzy możliwe rozwiązania:
  • jeden FreeSpotLight odchylony nieco "w lewo w dół"
  • dwa FreeSpotLight, jeden na wprost, drugi jako ten sektor
  • zignorowanie tego szczególnego zjawiska, ewentualnie rozjaśnienie tekstury

Jeśli dać by pierwsze rozwiązanie to czy to będzie zgodne z rzeczywistością? Przecież nawet gdy nie patrzymy z sektora "lewo dół", to światło jest widoczne. Wiadomo nie tak intensywnie jak z w/w sektora ale jednak.  Co do ignorowania myślę, że takie zjawisko jest dość charakterystyczne dla semaforów kolejowych. Porównując do np. sygnalizacji świetlnej stosowanie ukierunkowania wiązki światła komory nie ma tam znaczenia. Natomiast na kolei i owszem. Powód jest oczywisty i nie trzeba nawet go podawać. Żeby oddać realizm dwa FreeSpotLight-y najlepiej oddałyby to zjawisko.
« Ostatnia zmiana: 14 Marca 2012, 22:39:32 wysłana przez Quark-t »
Panie Darku, my też możemy prosić?

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6165
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 870
Odp: FreeSpotLight w modelu
« Odpowiedź #4 dnia: 14 Marca 2012, 22:55:09 »
No nie do końca. Soczewka semafora sprawia, że światło jest widoczne bardzo dobrze z daleka na wprost, natomiast pod kątem (zwłaszcza dużym) jest już gorzej. Obecnie światła w symulatorze działają jako zmiana tekstury zewnętrznej soczewki, zatem pod dowolnie dużym kątem i tak będzie widoczny prawidłowy sygnał (o ile nie będzie przysłonięty czymś). Opisywane zjawisko dobrze widać wtedy w rzeczywistości, gdy w symulatorze freespot byłby już malutką kropką.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Sawi

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 9228
  • O.M.D - Electricity, O.M.D - Enola Gay. 01.09.2012
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 748
Odp: FreeSpotLight w modelu
« Odpowiedź #5 dnia: 14 Marca 2012, 22:58:18 »
To teraz w takim razie trzeba zadać sobie pytanie do jakiej odległości taka oświetlona soczewka jest widoczna w realu?
Życie jest bardzo kruche i w najmniej oczekiwanym momencie tracisz bliskich. Nie widzisz kogoś lata i nagle już tej osoby nie ma :(. Jedynie co tobie zostaje, to wspomnienia http://www.youtube.com/watch?v=Rk_sAHh9s08 "Co mnie nie zabije, to mnie wzmocni".

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6165
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 870
Odp: FreeSpotLight w modelu
« Odpowiedź #6 dnia: 14 Marca 2012, 23:05:02 »
Pytasz na wprost? Dwa zielone naprzód na SBLce widać spokojnie przy dobrej przejrzystości.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Sawi

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 9228
  • O.M.D - Electricity, O.M.D - Enola Gay. 01.09.2012
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 748
Odp: FreeSpotLight w modelu
« Odpowiedź #7 dnia: 14 Marca 2012, 23:21:18 »
Tak na wprost. Jesteś w stanie podać ile dokładnie może wynosić taka odległość? Znaczy po ilu metrach to światło będzie tylko już mało widocznym punktem. Pomijając oczywiście czynniki atmosferyczne.
« Ostatnia zmiana: 14 Marca 2012, 23:28:18 wysłana przez Sawi »
Życie jest bardzo kruche i w najmniej oczekiwanym momencie tracisz bliskich. Nie widzisz kogoś lata i nagle już tej osoby nie ma :(. Jedynie co tobie zostaje, to wspomnienia http://www.youtube.com/watch?v=Rk_sAHh9s08 "Co mnie nie zabije, to mnie wzmocni".

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: FreeSpotLight w modelu
« Odpowiedź #8 dnia: 15 Marca 2012, 10:21:01 »
Pytasz na wprost? Dwa zielone naprzód na SBLce widać spokojnie przy dobrej przejrzystości.
W nocy nawet 3 a 4 się już zlewa (SBL)a za dnia czasem i jednego dobrze nie widać (mowa o zielonym). Natomiast na PBL światło semafora (czerwone) czasem widać i z 6-7km jak tor jest w linii prostej. Z tym, ze stan semaforów jest tak różny, że nie można tego jednoznacznie określić. Przykładowo na semaforze wjazdowym do Ponętowa (łącznica od Kutna) jak podane jest "na dwa" to górne pomarańczowe widać z okolicy To, natomiast dolne jak podjedziemy na jakieś 300-400m. Z tego co się przyglądałem świeci minimalnie słabiej albo po prostu soczewka jest przekrzywiona bo lepiej widać z prawej strony. Natomiast w kwestii sektora odchylającego na soczewce zewnętrznej to najlepiej widoczne jest światło gdy stoimy ok 1,5-2m przed semaforem. Tu taj widać go po części w akcji:

Gdy staniemy bliżej to widać sygnał ale głownie dzięki temu ze soczewka jest wypukła i a nie dzięki sektorowi odchylającemu.
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76