Jest to punkt świecący, widoczny "z daleka", używany jako światła sygnalizatorów, latarń oraz pojazdów. Sposób świecenia takiego punktu określają parametry, ale póki co nie wszystkie są wykorzystane. Przykładowe parametry:
Parent: headlamp11_on -
nazwa obiektu nadrzędnegoType: FreeSpotLight -
typ dla punktu świecącegoName: Fspot03 -
nazwa punktu (zwykle nieistotna)Anim: false -
zwykle nie ma animacjiDiffuse: 255.0 205.0 147.0 -
kolor światłaSelfIllum: true -
czy ma świecićNearAttenStart: 0.0 -
nieużywanyNearAttenEnd: 40.0 -
nieużywanyUseNearAtten: false -
nieużywanyFarAttenDecayType: 1 -
nieużywanyFarDecayRadius: 40.0 -
nieużywanyFalloffAngle: 45.0 -
kąt wygaszenia światłaHotspotAngle: 43.0 -
kąt pełnej jasności światłaMaxDistance: 1000 -
maksymalna odległośćMinDistance: 20 -
minimalna odległośćZaczynając od końca, trzeba ustawić minimalną odległość na wartość większą od zera, inaczej po zbliżeniu się do obiektu będzie widoczny wyraźny punkt np. w środku światła. Były argumenty, że ma to symulować żarnik żarówki, ale w tej roli sprawdza się kiepsko.
Światło jest widoczne w kierunku, w którym zostanie ustawiona oś OX (to trzeba jeszcze sprawdzić). Jasność światła jest taka sama do kąta ±
HotspotAngle:, a przy większym kącie jest coraz słabiej widoczne, aż do kąta ±
FalloffAngle:, przy którym zanika. W załączeniu obrazek. Drugi przedstawia zależność efektu od proporcji tych kątów. Oczywiście w MaSzynie nie ma daje to efektu smugi reflektora, raczej jest to "patrzenie w światło".
Trochę więcej na ten temat:
http://www.povray.org/documentation/view/3.6.0/310/
Dodano: 14 Marca 2012, 12:16:11
Od wersji 325
EU07.EXE kąt podany we FreeSpotLight jest traktowany jako kąt oparty na średnicy, a nie na promieniu. Czyli przykładowo dla lampy umieszczonej na płaskiej ścianie należy podawać 180°, a światło z kątem 360° będzie widoczne ze wszystkich stron.
Odnośnie semaforów:
Na obwodzie zewnętrznych soczewek semaforów znajdują się sektory, które odchylają strumień światła o kąt 55 stopni, dzięki czemu maszynista w pojeździe trakcyjnym stojącym blisko sygnalizatora jest w stanie rozpoznać, które lampy emitują światło.
i jak rozumiem odchylają o kąt od linii poziomej, czyli jest to kąt w sensie promienia, a w sensie średnicy to było by 110°. Byłbym wdzięczny, gdyby ktoś mógł zweryfikować tę informację.