Ciekawe informacje o PKP zawarte w nonsensopedii:
http://nonsensopedia.wikia.com/wiki/PKPWskutek prywatyzacji w dobie kapitalizmu, spółka PKP została podzielona na niewielką ilość mniejszych spółek, co ma za zadanie znacząco usprawnić administrowanie siecią kolejową i zmniejszyć biurokrację. Najważniejsze ze spółek przedstawiono w poniższym wykazie:
PKP-PO – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Osobowe
PKP-POP – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Osobowe Pośpieszne
PKP-POBP – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Osobowe Bardziej Pośpieszne
PKP-POE – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Osobowe Ekspresowe
PKP-PT – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Towarowe
PKP-PTPŻP – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Towarowe Prawie Że Pośpieszne
PKP-PTP – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Towarowe Pośpieszne
PKP-PTBP – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Towarowe Bardziej Pośpieszne
PKP-PTE – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Towarowe Ekspresowe
PKP-PTC – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Towarowe Cargo
PKP-PTCP – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Towarowe Cargo Pośpieszne
PKP-PTCBP – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Towarowe Cargo Bardziej Pośpieszne
PKP-PTCE – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Towarowe Cargo Ekspresowe
PKP-PR-PA – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Regionalne-Powiat Aleksandrowski
PKP-PR-PA-GAK – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Regionalne-Powiat Aleksandrowski-Gmina Aleksandrów Kujawski
PKP-PR-PA-GAK-M – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Regionalne-Powiat Aleksandrowski-Gmina Aleksandrów Kujawski-Miasta
PKP-PR-PA-GAK-W – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Regionalne-Powiat Aleksandrowski-Gmina Aleksandrów Kujawski-Wsie
PKP-PR-PA-GAK-MAK – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Regionalne-Powiat Aleksandrowski-Gmina Aleksandrów Kujawski-Miasto Aleksandrów Kujawski
PKP-PR-PA-GAK-WBA – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Regionalne-Powiat Aleksandrowski-Gmina Aleksandrów Kujawski-Wieś Białe Błota
(...)
PKP-PR-PŻ-GWG-WŻ – Polskie Koleje Państwowe-Przewozy Regionalne – Powiat Żywiecki-Gmina Węgierka Górka-Wieś Żabnica
PK(k) – Przewozy Kolejowe (kobiet)
PK(m) – Przewozy Kolejowe (mężczyzn)
PK(dz d.l.3) – Przewozy Kolejowe (dzieci do lat trzech)
PK(dz s) – Przewozy Kolejowe (dzieci starszych)
PK(mł) – Przewozy Kolejowe (młodzieży)
PK(st) – Przewozy Kolejowe (studentów)
PK(o)-EU – Przewozy Kolejowe (obcokrajowców) – region Europa
PK(o)-A – Przewozy Kolejowe (obcokrajowców) – region Azja
PK(o)-Af – Przewozy Kolejowe (obcokrajowców) – region Afryka
PK(o)-Am.Płn. – Przewozy Kolejowe (obcokrajowców) – region Ameryka Północna
PK(o)-Am.Płd. – Przewozy Kolejowe (obcokrajowców) – region Ameryka Południowa
PK(o)-Am.Śr. – Przewozy Kolejowe (obcokrajowców) – region Ameryka Środkowa
PK(o)-Au – Przewozy Kolejowe (obcokrajowców) – region Australia
PK(o)-An – Przewozy Kolejowe (obcokrajowców) – region Antarktyda
PRK-O – Polskie Rozkłady Kolejowe – Odjazdy
PRK-P – Polskie Rozkłady Kolejowe – Przyjazdy
PRK-OPO – Polskie Rozkłady Kolejowe – Opóźnienia Odjazdów
PRK-OPP – Polskie Rozkłady Kolejowe – Opóźnienia Przyjazdów
PTK-Sz – Polskie Tory Kolejowe-Szyny
PTK-Sp.Msz – Polskie Tory Kolejowe – Spoiwa Międzyszynowe
PPK – Polskie Podkłady Kolejowe
Wskutek tarć w zarządzie spółki planowany jest jej podział na:
PPK-P – Polskie Podkłady Kolejowe – Podkłady
PPK-PB – Polskie Podkłady Kolejowe – Podkłady Betonowe
PPK-PD – Polskie Podkłady Kolejowe – Podkłady Drewniane
PPK-Ś – Polskie Podkłady Kolejowe – Śruby
PWK – Polskie Wagony Kolejowe
PWK-P – Polskie Wagony Kolejowe – Pasażerskie
PWK-PP – Polskie Wagony Kolejowe – Pasażerskie Przedziałowe
PWK-PB – Polskie Wagony Kolejowe – Pasażerskie Bezprzedziałowe
PWK-PS – Polskie Wagony Kolejowe – Pasażerskie Sypialne
PWK-T – Polskie Wagony Kolejowe – Towarowe
PWK-Po – Polskie Wagony Kolejowe – Pocztowe
PWK-I – Polskie Wagony Kolejowe – Inne
PWK – Polskie Wagony Kolejowe
PWK-DP – Polskie Wagony Kolejowe – Przedziały
PWK-D – Polskie Wagony Kolejowe – Drzwi
PWK-O – Polskie Wagony Kolejowe – Okna
PWK-PT – Polskie Wagony Kolejowe – Papiery Toaletowe
PWK-RP – Polskie Wagony Kolejowe – Ręczniki Papierowe
PL-E – Polskie Lokomotywy – Elektryczne
PL-S – Polskie Lokomotywy – Spalinowe
PL-P – Polskie Lokomotywy – Parowozy
PL-Pa – Polskie Lokomotywy – Pantografy
PL-D – Polskie Lokomotywy – Drezyny
PZT – Polskie Zespoły Trakcyjne
PZT-E – Polskie Zespoły Trakcyjne – Elektryczne
PZT-S – Polskie Zespoły Trakcyjne – Spalinowe
PZT-D – Polskie Zespoły Trakcyjne – Drzwi
PZT-O – Polskie Zespoły Trakcyjne – Okna
PZT-P – Polskie Zespoły Trakcyjne – Pantografy
PDK-C – Polskie Dworce Kolejowe – Centralne
PDK-L – Polskie Dworce Kolejowe – Lokalne
PDK-P – Polskie Dworce Kolejowe – Perony
PDK-PP – Polskie Dworce Kolejowe – Przejścia Podziemne
PDK-PN – Polskie Dworce Kolejowe – Przejścia Nadziemne
PDK-Po. – Polskie Dworce Kolejowe – Poczekalnie
PDK-G – Polskie Dworce Kolejowe – Gastronomia
PDK-Z – Polskie Dworce Kolejowe – Zadaszenia
PST – Polskie Sieci Trakcyjne
PST-S – Polskie Sieci Trakcyjne – Słupy
PST-W – Polskie Sieci Trakcyjne – Węzły
PPrzK-N – Polskie Przejazdy Kolejowe – Niestrzeżone
PPrzK-S – Polskie Przejazdy Kolejowe – Strzeżone
PPrzK-Sz – Polskie Przejazdy Kolejowe – Szlabany
PPrzK-BD – Polskie Przejazdy Kolejowe – Budki Dróżnicze
PPrzK-K.Św.A. – Polskie Przejazdy Kolejowe – Krzyże Świętego Andrzeja
- Pociąg z całkowitą rezerwacją miejsc – choć jest w 90% pusty, mamy prawo zająć wyłącznie wyznaczone przez przewoźnika miejsce, na którym sprężyna z fotela włazi w tyłek.
- Pociąg z fakultatywną rezerwacją miejsc – w tej opcji płacimy dodatkowo za miejsce siedzące. Wykupione miejsce zajęte jest przez pasażera bez miejscówki, którego musimy samodzielnie wypędzić, proponując miejsce stojące obok kibla. Czynność szczególnie emocjonująca, jeśli na naszym miejscu siedzi 98-letnia staruszka.
- Pociąg bez rezerwacji miejsc (inna nazwa: konserwa) – skład złożony z 5 wagonów o nieograniczonej pojemności, z czego 4 są zarezerwowane dla kolonii.
- Przedział dla palących – w tym przedziale wolno palić.
- Przedział dla niepalących – w tym przedziale wolno nie palić.
- Przedział z oknami nie otwierającymi się (wersja premium posiada także zepsutą wentylację).
- Przydział z oknami nie zamykającymi się (w wersji premium wentylacja działa bardzo dobrze, nawet zimą).
- Pociąg osobowy – zatrzymuje się na każdej stacji i przystanku osobowym, a także ostatnim wagonie pociągu jadącego przed nim.
- Pociąg pospieszny/TLK – zatrzymuje się przed każdą stacją lub przystankiem osobowym i jeszcze czasem czeka na osobowy jadący przed nim. TLK to podobno skrót od Tanio Lub Koleją.
- Pociąg klasy ekspres – zatrzymuje się co 500 metrów oraz przed każdą stacją i przystankiem osobowym (czeka na pośpieszny jadący przed nim, który czeka na osobowy jadący przed nim), obowiązuje specjalna dopłata za każde 5 min czekania.
- Pociąg IC – odjeżdża z opóźnieniem ok. 15 min (jednocześnie informujemy, że wielkość opóźnienia może ulec zmianie; za powstałe opóźnienie uprzejmie przepraszamy), bo musi poczekać na ekspres, pośpieszny i osobowy. Z tego samego powodu zatrzymuje się na wszystkich stacjach i przystankach osobowych (przestrzeń pomiędzy przystankami jest bowiem zajęta przez powyższe pociągi), ale kto spróbuje wówczas wsiąść lub wysiąść, ma w ryja od kierownika pociągu, „bo my tu planowo się nie zatrzymujemy!”. Obowiązuje specjalna dopłata do poprzedniej dopłaty, ze względu na obecność papieru toaletowego w kiblu.
- Pociąg EC – odjeżdża i dojeżdża punktualne (podejrzane...), ale i tak nie ma sensu nim jechać, bo dla podniesienia prestiżu nie zatrzymuje się w ogóle – nigdzie i dla nikogo. Ale za to dają bezpłatnie wczorajsze wydanie gazety Metro i (odpłatnie) paczkę krakersów. Obowiązuje dopłata, superdopłata, opłata, podatek, zadatek i dodatek – tak dla fasonu.
- Pociąg ICE – najbardziej prestiżowy ze wszystkich. Tak prestiżowy, że w ogóle go nie ma. Niektórzy mówią, że go nie ma ale to nieprawda, ponieważ jeździ z prędkością światła i go nikt nie widzi.
- Pociąg InterRegio – nowy gatunek, powstały ze wymieszania pociągu osobowego oraz pospiesznego. Najtańsza kolejka górska w Polsce (wyjątek: Zakopane, tam taniej wjechać na Kasprowy). Popularny zwłaszcza wśród osób które wolą samodzielnie zakupić ciasteczko przed podróżą i nie straszne im otwarte okna. W pociągach zestawionych ze składów zwanych kiblami wskazane posiadanie karimaty i prawdopodobnie śpiwora; możliwa podróż na leżąco w ostatnim przedziale.
- Pociąg RegioEkspres – podgatunek powstały z wymieszania pociągu osobowego oraz pospiesznego i ekspresu. Najtańsza opcja podróży, jest bardziej prestiżowa niż Express konkurencyjnej spółki (z Krakowa do Zakopanego zapłacimy drożej niż w Ex. Tatry). Różni się jedynie kolorystyką, w opcji premium first class można skorzystać z gniazdka do laptopa i wi-fi, na zarządzenie można pójść do wagonu barowego w którym możemy się upić bezalkoholowym piwem.
Zaznaczanie, kopiowanie i wklejanie to możesz sobie ćwiczyć na Zajęciach komputerowych w podstawówce.
Benek