Autor Wątek:  Dwa pantografy.  (Przeczytany 23037 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

mkbrzeg

  • Gość
Dwa pantografy.
« dnia: 26 Czerwca 2011, 22:52:23 »
Chciałbym się was zapytać o co chodzi, jeżeli lokomotywa jedzie na 2 pantografach, bo zazwyczaj jezdżą na jednym - tylnym. Czy to chodzi o lepszy pobór prądu - większą moc?

tylny, nie tylni

ABu
« Ostatnia zmiana: 26 Czerwca 2011, 23:00:13 wysłana przez ABu »

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6164
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 870
Odp: Dwa pantografy.
« Odpowiedź #1 dnia: 26 Czerwca 2011, 23:03:18 »
Przy dużym poborze prądu i niewielkiej prędkości pantografy mogą się przyspawać do sieci (powierzchnia styku się bardzo grzeje). Dodatkowo, zimą przedni pantograf może zeskrobywać szron/lód sprzed tylnego.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline muri

  • Wiadomości: 627
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Dwa pantografy.
« Odpowiedź #2 dnia: 26 Czerwca 2011, 23:22:32 »
Poczytaj: http://www.transportszynowy.pl/kolodbierakipradu.php (na dole dokumentu jest o konfiguracjach).

Offline Exe

  • Wiadomości: 581
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Dwa pantografy.
« Odpowiedź #3 dnia: 27 Czerwca 2011, 12:52:52 »
Jazda na dwóch pantografach jest niebezpieczniejsza. Jeżeli coś jest na sieci to maszynista może nie zdążyć opuścić pierwszego pantografu a sam tylny zdąży.  A jeżeli chodzi o pobór prądu to jest tak jak napisał kolega @youBy.


Kolego, Twój post jest tak nielogicznie napisany że z wielkim trudem można zrozumieć o co Ci w ogóle chodzi. Proszę przeredagować swoją wiadomość.
Winger


EDIT: Czy teraz jest dobrze?

Lepiej, dzięki.
Winger
« Ostatnia zmiana: 27 Czerwca 2011, 19:19:29 wysłana przez Winger »
Maszynista Stażysta - PKP Cargo Północny Zakład Spółki, Sekcja Przewozów i Eksploatacji Bydgoszcz

Offline Miderion

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 7
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Dwa pantografy.
« Odpowiedź #4 dnia: 27 Czerwca 2011, 12:58:45 »
Dodatkowo gdy pantograf B przystosowany jest do sieci czeskiej, w Polsce maszynista wtedy jedzie na pantografie A, co jest już niebezpieczne, przynajmniej według mnie.Widać to na tym filmiku, tyle że tu jest akurat na odwrót, pantograf A jest przystosowany do czeskiej sieci.

 

Offline szogun

  • Wiadomości: 5630
  • Nie matura a chęć szczera zrobi z Ciebie oficera!
    • Zobacz profil
    • szogun Studio
  • Otrzymane polubienia: 562
Odp: Dwa pantografy.
« Odpowiedź #5 dnia: 27 Czerwca 2011, 13:00:46 »
pantograf poleci na kabinę i może zabić maszynistę.
ROFTL! Z tego co piszesz wynika że pantograf mógłby przebić dach lokomotywy, największa bzdura jaką widziałem.

Jazdę na przednim pantografie stosuje się jeżeli skład jest ciągnięty przez podwójną trakcję, żeby w przypadku połamania tylnego pantografu nie wpadł on do kabiny drugiej lokomotywy przez co mógłby wyrządzić krzywdę maszyniście.
Skoro kot robi MIAU czyli miauczy, to dlaczego pies szczeka a nie hauka?
Informacje o trwających pracach -> facebook.com/szogunstudio

Offline maacius

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 595
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Dwa pantografy.
« Odpowiedź #6 dnia: 27 Czerwca 2011, 13:09:32 »
http://eu07.pl/forum/index.php/topic,14021.msg145556.html#msg145556
Tak jak ktoś tutaj napisał, gdyby lok jechał na tylnym pantografie, nic by się nie stało.

Offline Sawi

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 9226
  • O.M.D - Electricity, O.M.D - Enola Gay. 01.09.2012
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 744
Odp: Dwa pantografy.
« Odpowiedź #7 dnia: 27 Czerwca 2011, 13:11:08 »
Ja tylko napiszę, że wątek o pantografach już był http://eu07.pl/forum/index.php/topic,7277.60.html i są tam opisane sytuacje kiedy się taką jazdę stosuje.
Życie jest bardzo kruche i w najmniej oczekiwanym momencie tracisz bliskich. Nie widzisz kogoś lata i nagle już tej osoby nie ma :(. Jedynie co tobie zostaje, to wspomnienia http://www.youtube.com/watch?v=Rk_sAHh9s08 "Co mnie nie zabije, to mnie wzmocni".

Offline tom_21_pl

  • Wiadomości: 57
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Dwa pantografy.
« Odpowiedź #8 dnia: 27 Czerwca 2011, 13:23:51 »
Albo np. gdyby przedni pantograf został by uszkodzony (oderwany od loka) lecąc do tyłu mógł by uszkodzić tylny tylni.

Czytaj uważniej, w pierwszym poście jest uwaga dot. pisowni wyrazu tylny. Zamiast ostrzeżenia napisz poniżej 10 razy: Pisze się "tylny" a nie "tylni".

ABu


1.Pisze się "tylny" a nie "tylni".
2.Pisze się "tylny" a nie "tylni".
3.Pisze się "tylny" a nie "tylni".
4.Pisze się "tylny" a nie "tylni".
5.Pisze się "tylny" a nie "tylni".
6.Pisze się "tylny" a nie "tylni".
7.Pisze się "tylny" a nie "tylni".
8.Pisze się "tylny" a nie "tylni".
9.Pisze się "tylny" a nie "tylni".
10.Pisze się "tylny" a nie "tylni".

Pasuje?

Tak, dziękuję.

ABu
« Ostatnia zmiana: 28 Czerwca 2011, 17:43:03 wysłana przez ABu »

Offline Paczkuś

  • Wiadomości: 433
  • Mój nick się odmienia przez przypadki.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Dwa pantografy.
« Odpowiedź #9 dnia: 27 Czerwca 2011, 13:49:01 »
Dodatkowo gdy pantograf B przystosowany jest do sieci czeskiej, w Polsce maszynista wtedy jedzie na pantografie A, co jest już niebezpieczne, przynajmniej według mnie.Widać to na tym filmiku, tyle że tu jest akurat na odwrót, pantograf A jest przystosowany do czeskiej sieci.
A jakież to jest to przystosowanie do sieci czeskiej (obecnie)?
Solo oración!

Offline maacius

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 595
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Dwa pantografy.
« Odpowiedź #10 dnia: 27 Czerwca 2011, 13:59:28 »
A jakież to jest to przystosowanie do sieci czeskiej (obecnie)?
Do czeskiej sieci trakcyjnej żadne.

Offline Damo

  • Wiadomości: 194
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Dwa pantografy.
« Odpowiedź #11 dnia: 27 Czerwca 2011, 14:13:18 »
Dawniej w pantografach lokomotyw które jeździły po Czechach były inne nakładki na ślizgaczu. W Polsce były miedziane, a w Czechach węglowe, obecnie w obu krajach są takie same.
« Ostatnia zmiana: 27 Czerwca 2011, 14:21:33 wysłana przez Damo »

Offline kamils

  • Wiadomości: 137
  • Wydział SPT
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Dwa pantografy.
« Odpowiedź #12 dnia: 27 Czerwca 2011, 16:10:20 »
Exe i maacius piszą, że jazda na tylnym pantografie daje maszyniście większą szansę na opuszczenie go przed przeszkodą. Oczywiście, na pewno szansa jest większa, ale czy wystarczająco, aby miało to znaczenie? Odległość pomiędzy pantografami w eu07 to na oko 10 metrów. Żeby ta odległość miała duże znaczenie, to odległość od przeszkody w momencie jej zauważenia musiałaby by być z nią porównywalna.

Powiedzmy, że przy zauważeniu przeszkody w odległości mniejszej niż 100m,  znaczenie czy podniesiony był pantograf przedni czy tylny jest wystarczająco duże. Jak często się to zdarza w porównaniu do zauważenia przeszkody w odległości większej niż 100m? Warto przy tym zaznaczyć, że maszynista po zauważeniu przeszkody musi zareagować, a pociąg jadący z prędkością 120km/h pokonuje ponad 30m w ciągu sekundy, więc jest też dolna granica, przy której jest jakakolwiek szansa na reakcję.

Nie jestem maszynistą, ani nie znam statystyk mówiących o tym w jakiej odległości zazwyczaj maszyniści zauważają takie przeszkody, ale moim zdaniem więcej czasu na opuszczenie pantografu tylnego niż przedniego ma bardzo nikłe znaczenie dla unikania przeszkód w rzeczywistości. Jeśli ktoś ma jakieś informacje, które by temu przeczyły, to z chęcią się dowiem.
« Ostatnia zmiana: 27 Czerwca 2011, 16:20:55 wysłana przez kamils »

Offline tom_21_pl

  • Wiadomości: 57
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Dwa pantografy.
« Odpowiedź #13 dnia: 27 Czerwca 2011, 16:15:41 »
Nie jestem maszynistą, ani nie znam statystyk mówiący o tym w jakiej odległości zazwyczaj maszyniści zauważają takie przeszkody, ale moim zdaniem więcej czasu na opuszczenie pantografu tylnego niż przedniego ma bardzo nikłe znaczenie dla unikania przeszkód w rzeczywistości. Jeśli ktoś ma jakieś informacje, które by temu przeczyły, to z chęcią się dowiem.
To zależy od warunków atmosferycznych. Zapytałem się u pewnego maszynisty i mówi że to jest na oko 200m. No i zawsze może się zdarzyć sytuacja że wyjedzie się poza zakrętu łuku i po patyku.

"Zakrętu"? Chyba o łuk chodziło?
Winger


Tak chodziło o łuk. Już poprawiłem.
« Ostatnia zmiana: 27 Czerwca 2011, 20:18:55 wysłana przez tom_21_pl »

Offline Damo

  • Wiadomości: 194
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Dwa pantografy.
« Odpowiedź #14 dnia: 27 Czerwca 2011, 18:58:09 »
Według mnie nie jest możliwe opuszczenie pantografu przed przeszkodą przy dużej prędkości, wystarczy że maszynista na chwile odwróci wzrok od szlaku i trakcji, poza tym przy dużej szybkości jest bardzo mało czasu na reakcję. Przedni pantograf opuszcza się aby uchronić go przed zniszczeniem w tedy zniszczeniu ulega tylko tylni. Podobnie jak @kamils nie jestem maszynistą i mogę się mylić, piszę to co wiem ( mam nadzieję że prawdę).
« Ostatnia zmiana: 27 Czerwca 2011, 19:20:39 wysłana przez Damo »

Offline maacius

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 595
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Dwa pantografy.
« Odpowiedź #15 dnia: 27 Czerwca 2011, 19:06:09 »
Nie jestem maszynistą, ani nie znam statystyk mówiących o tym w jakiej odległości zazwyczaj maszyniści zauważają takie przeszkody, ale moim zdaniem więcej czasu na opuszczenie pantografu tylnego niż przedniego ma bardzo nikłe znaczenie dla unikania przeszkód w rzeczywistości. Jeśli ktoś ma jakieś informacje, które by temu przeczyły, to z chęcią się dowiem.
Widoczność w przypadku do którego podałem link wyżej wynosiła max 50 metrów. Każdy metr się wtedy liczył, nawet głupie 10m od pantografa do pantografa. Prędkość była niewielka a przedni pantograf doznał lekkich uszkodzeń, co wskazuje na to, że tylny mógłby ocaleć w takiej samej sytuacji.

Offline Szopa

  • Wiadomości: 228
  • Miłośnik kolei z Wrocławia
    • Zobacz profil
    • Moja galeria zdjęciowa
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Dwa pantografy.
« Odpowiedź #16 dnia: 28 Czerwca 2011, 08:06:51 »
Nie jest przypadkiem tak, że kiedy maszynista naciśnie przycisk awaryjnego opuszczania pantografów, to powietrze jest spuszczane z obydwu cylindrów, a tym samym dwa pantografy opadają? Trochę dziwne i nieprzemyślane byłoby spuszczanie powietrza z tylko jednego cylindra.
www.gagarin.kolej.org.pl -moja galeria zdjęciowa
www.youtube.com/user/gagarinpl -moja galeria filmowa
Pozdrawiam!

Offline Ryszard-san

  • Wiadomości: 214
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Dwa pantografy.
« Odpowiedź #17 dnia: 28 Czerwca 2011, 15:34:27 »
Jazda na dwóch pantografach jest niebezpieczniejsza. Jeżeli coś jest na sieci to maszynista może nie zdążyć opuścić pierwszego pantografu a sam tylny zdąży.

Nie jest to zgodne z prawdą, każdy pantograf ma swój własny elektrozawór (wyjątek niskie numery tandemów i anglików, tam patyk wybierało się wajchą w przedziale maszynowym) i w momencie wyłączenia, spuszcza on powietrze z pantografu do którego jest podłączony.

Offline mechanik12

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 27
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Dwa pantografy.
« Odpowiedź #18 dnia: 28 Czerwca 2011, 22:31:18 »
Oni jeżdżą po to na tylnym, ponieważ jak dojdzie do połamania pantografu tylnego to nic się złego nie stanie,  a jeżeli będzie jechał na przednim to podczas połamania pantografu uszkodzi także ten drugi. Tylko jeżdżą na przednim w przypadku jazdy dwoma lokomotywami to wtedy maszynista z przedniej włącza przedni a maszynista w drugiej lokomotywie włącza tylny.
A jeśli chodzi o jazdę na dwóch pantografach naraz to jeżeli by jechał tak to może dojść do przegrzania kabla  i może się przepalić sieć trakcyjna. Tylko jak stoi w dłużej w peronach to załącza obydwa.

Przeglądam Twoje wypowiedzi i widzę, że porady w Twoim wykonaniu zwykle wprowadzają innych w błąd. Jeśli nie jesteś tego pewien i tylko "wydaje Ci się", to lepiej nie pisz takich bzdur innym.
ZiomalCl
« Ostatnia zmiana: 28 Czerwca 2011, 22:38:14 wysłana przez ZiomalCl »

Offline szogun

  • Wiadomości: 5630
  • Nie matura a chęć szczera zrobi z Ciebie oficera!
    • Zobacz profil
    • szogun Studio
  • Otrzymane polubienia: 562
Odp: Dwa pantografy.
« Odpowiedź #19 dnia: 28 Czerwca 2011, 22:33:53 »
A jeśli chodzi o jazdę na dwóch pantografach naraz to jeżeli by jechał tak to może dojść do przegrzania kabla  i może się przepalić sieć trakcyjna.
Podczas jazdy, i to na dwóch patykach? Proszę Ciebie... Żeby przepalić sieć trakcyjną to chyba by trzeba na jednym pantografie ruszać na wysokim rozruchu, przy amperażu "pod kreskę".
Skoro kot robi MIAU czyli miauczy, to dlaczego pies szczeka a nie hauka?
Informacje o trwających pracach -> facebook.com/szogunstudio

Offline Damo

  • Wiadomości: 194
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Dwa pantografy.
« Odpowiedź #20 dnia: 28 Czerwca 2011, 22:35:14 »
Tylko jak stoi w dłużej w peronach to załącza obydwa.
No właśnie dlaczego akurat gdy stoi na stacji podnosi się dwa pantografy, a nie jeden?

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Dwa pantografy.
« Odpowiedź #21 dnia: 28 Czerwca 2011, 22:37:28 »
By nie pobierać prądu z jednego miejsca na sieci. Choć różnie z tym bywa. Często chłopaki nie podnoszą drugiego patyka na postoju.

Offline mechanik12

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 27
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Dwa pantografy.
« Odpowiedź #22 dnia: 28 Czerwca 2011, 22:42:25 »
Mówię to co mi kiedyś maszynista powiedział jak się go pytałem. Mówił że nie należy tak jeździć.
Przecież jak jedzie to tez jest tarcie i jakaś temperatura się wytwarza.

Offline mechanik12

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 27
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Dwa pantografy.
« Odpowiedź #23 dnia: 28 Czerwca 2011, 22:46:48 »
Ja wam powiem, bo to zależy od maszynisty czy będzie jechał na dwóch czy na jednym pantografie, ale najczęściej jeżdżą na na tylnym.

UWAGA!
"Po zmianie wersji forum na 2.0 nie działa skrypt automatycznego łączenia ostatnich wypowiedzi jednego użytkownika. Nie zwalnia to jednak z konieczności przestrzegania Regulaminu, a zwłaszcza zapisu w punkcie 12 obowiązków Użytkownika. Osoby nagminnie naruszające ten punkt Regulaminu nagradzane będą przyznaniem ostrzeżenia."

/ Żuk

Moderator nie przeglądał chyba wiadomości. Przyznaję oficjalne ostrzeżenie, jest to u Ciebie nie pierwszy przypadek: http://eu07.pl/forum/index.php/topic,18864.msg215079.html#msg215079 , http://eu07.pl/forum/index.php/topic,18873.msg215177.html#msg215177 2x5=10 / REWIZOR

« Ostatnia zmiana: 28 Czerwca 2011, 23:05:56 wysłana przez REWIZOR »

Offline Ryszard-san

  • Wiadomości: 214
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Dwa pantografy.
« Odpowiedź #24 dnia: 29 Czerwca 2011, 21:51:19 »
Witam, odpowiem na pytanie czemu dwa lub jeden patyk na postoju.

Na stacjach w torach głównych gdzie jest podwójna sieć nie ma obowiązku podnoszenia 2 patyków (chyba że rozruch ciężkiego składu towarowego), choć w zimie jest to wskazane

W Pozostałych torach gdzie jest pojedyncza sieć w przypadku załączenia ogrzewania składu (przy nowych wagonach bateria, oświetlenie i klima chodzi z przetwornicy z 3KV, więc się załącza ogrzewanie z loka zawsze) powinno się podnosić 2 pantografy aby zwiększyć powierzchnie styku między ślizgaczem a drutem jezdnym. Podczas postoju może płynąć prąd ok 200A w obwodzie pantograf - drut jezdny, a docisk nie jest duży, ok 12 KG, powoduje to nagrzewanie i może doprowadzić do upalenia sieci, tym bardziej że sieć i nakładki na pantografach nie są idealnie gładkie.

Drugim przypadkiem gdy powinno się podnosić 2 pantografy jest zima gdy jest ryzyko oszronienia lub oblodzenia sieci, wtedy pierwszy patyk ma za zadanie oczyścić  sieć z drobinek lodu, a przez 2 płynie główny prąd. (widziałem kiedyś jak jednostka jechała na nakładkach grafitowych na 1 patyku przy oblodzeniu sieci, cały czas utrzymywał się łuk między siecią a pantografem, a po dachu spadały palące się kawałki grafitu ;) )

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6103
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2076
Odp: Dwa pantografy.
« Odpowiedź #25 dnia: 29 Czerwca 2011, 22:02:12 »
Witam. A jak są pantografy podniesione jeżeli, lokomotywy jadą w takim układzie: czynna i za nią zimna?
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4095
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1232
Odp: Dwa pantografy.
« Odpowiedź #26 dnia: 29 Czerwca 2011, 22:09:34 »
To, co napisal kolega @Ryszard-san, moge w 100% potwierdzic. Na Warszawie Wschodniej również jest jeden drut. Az przejrzalem wiele swoich zdjec i doszedlem do wniosku, ze w zime lokomotywy podniesione mialy obydwa pantografy. A teraz podczas postoju w uzyciu jest tylko jeden, zazwyczaj tylny.
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!

Offline Grzegorz KK

  • Wiadomości: 672
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Dwa pantografy.
« Odpowiedź #27 dnia: 29 Czerwca 2011, 22:34:53 »
Witam. A jak są pantografy podniesione jeżeli, lokomotywy jadą w takim układzie: czynna i za nią zimna?

Pierwsza lokomotywa na przednim pantografie, druga "zimna" opuszczona  bądź przy ogrzewaniu/klima podniesiony tylny pantograf.
Nikon D60+18-55 II
PMR Twintalker 5710 X2 (Niezawodna łączność na szlaku i w terenie)
Sony Full HD HDR-CX-115 (uzupełnienie siatki jakością FUll HD)

Offline Ryszard-san

  • Wiadomości: 214
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Dwa pantografy.
« Odpowiedź #28 dnia: 30 Czerwca 2011, 14:43:37 »
Jak lok jest "zimny" to nie ma podniesionych pantografów, jeżeli jest wpięty jako drugi i ma poniesiony pantograf, to najczęściej jest to jakiś podsył z maszynistą na pokładzie i dlatego jest uruchomiony.