Symulator EU07 (i nie tylko) > Pomoc w tworzeniu

 en57_signal_start.wav czemu się zapętla?

<< < (2/2)

Ra:
Stereo jest wtedy, gdy mamy określone dwa punkty odbioru dźwięku. W przypadku symulacji miejsca odbioru są ruchome, bo możemy się przemieszczać w kabinie (np. obrócić o 180°) i na zewnątrz niej. Natomiast źródło dźwięków ma charakterystykę wielokierunkową i zapis stereo nie jest wystarczający do jego pełnego zarejestrowania. Trzeba by nagrać kilkaset ścieżek… Dlatego przy symulacji używamy dźwięków mono, jest to jakby zapis źródła dźwięku, natomiast efekty stereo powstają, gdy znamy własne położenie względem źródła.

Nie bardzo sobie potrafię wyobrazić sens używania dźwięków stereo. No chyba że jeden kanał nagrywamy w kabinie, a drugi na zewnątrz, ale to jest technicznie trudne do wykonania. Może sensowniej by było nagrać jeden kanał od strony źródła dźwięku, a drugi od przeciwnej, ale też wymaga to przygotowań i specjalnego sprzętu, a także określenia wytycznych do pozyskiwania takich dźwięków.

youBy:
Inna sprawa, że symulator w tej chwili nie uwzględnia kierunku pochodzenia dźwięku, co może być dawać nieodpowiednie wrażenie.
W kwestii częstotliwości prókowania powiem tak: większość dźwięków powinna mieć wystarczającą jakość przy 22 kHz. Dla dźwięków modulowanych można ją podwyższyć w celu uzyskania większej płynności. Obecnie wysokość dźwięku jest regulowana co 1/10 bądź 1/20 — mało stopni przy niskich wartościach. Dzięki temu zabiegowi można by zagęścić krok.

tomecki:
Jeśli chodzi o stereo to mimo, że przeczytałem kilka razy wypowiedź "RA" to ni cholery nie mogę zrozumieć o co się właściwie rozchodzi. Co to jest stereo, na czym polega, jakie są techniki nagrywania to ja wiem i mam odpowiedni sprzęt do rejestracji audio w porządnej jakości i chciałbym poprawić co mogę, ale jeśli na starcie muszę obniżyć porządnie jakość to się nie da.
W każdym razie jeśli chodzi o dźwięki w pociągach to sporo jest takich, których dokładna lokalizacja jest praktycznie niemożliwa ze względu na przewodzenie w metalu, w powietrzu, rezonanse itd itp. i są one odbierane jakby wydobywały się zewsząt. Jeśli wszystko jest w mono lokalizacja jest ściśle określona – w centrum. Takie dźwięki, które mogłyby być w stereo i tylko poprawiłoby to odbiór to np. en57_compressor.wav i pokrewne, stukoty, bo i tak wszystko jest mono, przetwornica, running noise już jest stereo. Jeśli chodzi o typowo punktowe źródła dźwięku jak czuwak, drzwi to można to fajnie zrobić, ale wymagałoby to poddejrzewam sporej ingerencji w kod więc nie będę się czepiał, ale mimo wszystko możnaby to nagrać w stereo, bo będzie jakoś tam naturalniej.

Quark-t:
Odbierasz stereo, bo masz dwoje uszu. Do każdego dobiega trochę inna fala dźwiękowa od tego samego źródła – bo odległość inna, inne powierzchnie odbicia etc. Żeby uzyskać ten sam efekt w komputerze musiałbyś zamodelować rozchodzenie się dźwięku w przestrzeni. Inaczej przy nagraniu dźwięku stereo będzie on prawidłowy tylko w jednym miejscu, zgodnym z miejscem nagrywania, do tego tylko w jednym kierunku "patrzenia" (jak zapewne zauważyłeś, gdy obracasz samą głową, odbierasz ten sam dźwięk inaczej – jak chcesz to przenieść do komputera?). Przesunięcie się w inny punkt spowoduje, że to stereo będzie już nieaktualne. Stąd mono, które dla każdego kierunku jest takie samo, a przez to mniej nienaturalne, niż źle zrobione stereo. Kapewu?

tomecki:
Po części się zgadzam, ale tylko po części, ponieważ nawet jeśli jest dźwięk nagrany w mono to w zależności od odległości od źródła dźwięku zmieniają się proporcje pomiędzy sygnałem suchym i pogłosem, zmienia się charakterystyka częstotliwościowa itd. i tego też się nie wymodeluje. Chodzi mi o to, że jest kilka dźwięków, które można nagrać stereo, bo nie są punktowymi źródłami i puki co nie ma takiej możliwości. To znaczy tak jakby jest, bo np. en57_running_noise.wav, któryś pisk i coś jeszcze są dźwiękami  stereo i jakoś to chodzi.

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[*] Poprzednia strona

Idź do wersji pełnej
Powered by Advanced Topic Prefix Pro
Powered by SMFPacks Likes Pro Mod