Symulator EU07 (i nie tylko) > Symulator

 Droga hamowania

<< < (2/6) > >>

Mutopompka:
W wielkim przybliżeniu:

Droga hamowania jakiegokolwiek poruszającego się obiektu zależy od jego prędkości początkowej i opóźnienia. Dla uproszczenia można przyjąć, że siła hamowania jest stała, ruch jednostajnie opóźniony i prostoliniowy, a prędkość końcowa jest równa 0. W przypadku hamowania (opóźnienia) mamy do czynienia z sytuacją, gdy przyśpieszenia ma wektor przeciwny do wektora prędkości. Opóźnienie zależy z kolei od masy obiektu i wypadkowej siły oddziałującej na niego przeciwnie do kierunku ruchu (odwrotnie niż przy przyspieszeniu, gdy wektory siły i prędkości mają ten sam kierunek). Wypadkowa oznacza, że uwzględnia np. siłę grawitacji w przypadku poruszania się po torze innym niż poziomy.

Z zasady zachowania energii wynika, że praca "W" wykonana podczas hamowania jest równa energii kinetycznej "E" obiektu przed rozpoczęciem hamowania.

Czyli: W=FS oraz E=(mV^2)/2 Zatem: FS=(mV^2)/2 Stąd S=(m*V^2)/2F

lub po uwzględnieniu, że F=m*a (czyli m=F/a) otrzymujemy:

S=(V^2)/2a

S - droga V - prędkość początkowa F - wypadkowa siła oddziałująca na obiekt m - masa obiektu a - przyspieszenie Wnioski:

   1. Droga hamowania jest wprost proporcjonalna do masy obiektu, kwadratu jego prędkości i odwrotnie proporcjonalna do siły hamowania.
   2. Przyspieszenie ciała jest wprost proporcjonalne do działającej na niego siły wypadkowej i odwrotnie proporcjonalne do jego masy.
   3. Droga hamowania pociągu nie zależy od liczby wagonów, np. gdy wszystkie wagony są takie same, identycznie załadowane i mają takie same hamulce (czyli, gdy każdy wagon hamuje za siebie).

youBy:

--- Cytat: Mutopompka w 30 Lipca 2010, 20:02:55 ---W wielkim przybliżeniu:

--- Koniec cytatu ---
Ogromnym :) Nie jest łatwo wyliczyć średnią siłę hamującą.

Mutopompka:
@youBy Oczywiście, że ogromnym przybliżeniem jest podany wcześniej przeze mnie post dot. wyznaczenia drogi hamowania. Zbyt wiele czynników ma na to wpływ. Oczywiście można za pomocą różniczek i oraz całek wyliczyć dość PRZYBLIŻONĄ wartość drogi hamowania, jednak nikt tego dokładnie nie robi, gdyż "do życia" jest to niepotrzebne :)

Co innego doświadczalnie, przy określonych warunkach. Ale i tak sprawa trudna do wyliczenia.

youBy:

--- Cytat: Mutopompka w 30 Lipca 2010, 20:32:25 ---Oczywiście można za pomocą różniczek i oraz całek wyliczyć dość PRZYBLIŻONĄ wartość drogi hamowania, jednak nikt tego dokładnie nie robi, gdyż "do życia" jest to niepotrzebne :)

--- Koniec cytatu ---
Helooł, ja tu jestem! Poza tym jest to jedna z metod ustalania masy hamującej pojazdu (metoda kroków czasowych).

El Mecánico:
A teraz weźcie i dajcie to rewidentowi;]

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

[*] Poprzednia strona

Idź do wersji pełnej
Powered by Advanced Topic Prefix Pro
Powered by SMFPacks Likes Pro Mod