Autor Wątek:  Tajemnicze mano.  (Przeczytany 7156 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline LHS_ST40S

  • Wiadomości: 472
  • OSx86 is the best!
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 27
Tajemnicze mano.
« dnia: 02 Maja 2010, 11:20:25 »
Czy ma ktoś pomysł do czego w jamniku służy gigantycznych rozmiarów mano, podwieszone w rogu. Wygląd w załączniku.
Cud zdarza się tylko kiedy nie ma znaczenia.

Offline Rudzik

  • Wiadomości: 2028
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 103
Odp: Tajemnicze mano.
« Odpowiedź #1 dnia: 02 Maja 2010, 11:25:39 »
W jamniku (chodzi ci oczywiście o ET41? Bo tak właśnie jest on inaczej określany) pierwszy raz takie coś widzę. Mi to wygląda na cuś od hamulców.

Offline LHS_ST40S

  • Wiadomości: 472
  • OSx86 is the best!
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 27
Odp: Tajemnicze mano.
« Odpowiedź #2 dnia: 02 Maja 2010, 11:31:48 »
Tak, ET41, ten konkretnie to 065. Jak się dobrze popatrzyć, to widać że chyba ma 3 wskazówki. Jednak jeśli to by był taki uniwersalny od hamulców, to po co te zwykłe w pulpicie?
Cud zdarza się tylko kiedy nie ma znaczenia.

Offline Patrykos

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4511
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Tajemnicze mano.
« Odpowiedź #3 dnia: 02 Maja 2010, 11:32:43 »
Ciśnienie wtedy było zupełnie inne. W cylindrze 0,2 MPa, w przewodzie 0,4 MPa a w zbiorniku powyżej 0,5 MPa, także to się nie zgadza.
Pozdrawiam, Patryk
https://www.facebook.com/WarsztatPatrykosa
Węgrom gratulujemy Ikarusa.

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Tajemnicze mano.
« Odpowiedź #4 dnia: 02 Maja 2010, 11:33:15 »
To jest manometr z kontaktem uzależnionym od ciśnienia. Czyli zwiera lub rozwiera styki przy ustawionym ciśnieniu.
W et41 ma zastosowanie do sygnalizacji niewyluzowania hamulca drugiego członu. Podłączony jest do przewodu cylindrów hamulcowych. Tam jakieś problemy z tym były że hamulec nie wyluzowywał dobrze i niszczyły się klocki i obręcze.

Offline Patrykos

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4511
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Tajemnicze mano.
« Odpowiedź #5 dnia: 02 Maja 2010, 11:41:13 »
I wszystko jasne, teraz pytanie ze strony technicznej: Czy zastosowanie tego w MaSzynie jest możliwe? Chodzi mi o to, żeby prawidłowo wskazywał ciśnienie.
Pozdrawiam, Patryk
https://www.facebook.com/WarsztatPatrykosa
Węgrom gratulujemy Ikarusa.

Offline LHS_ST40S

  • Wiadomości: 472
  • OSx86 is the best!
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 27
Odp: Tajemnicze mano.
« Odpowiedź #6 dnia: 02 Maja 2010, 11:43:03 »
Jeszcze jedno, także odnośnie tego jamnika, ale też m.in. EU06-17. Do rzeczy - w jakim ZNTK wymyślili, by zamiast dwóch hebelków od pantografów władować do pulpitu tylko jeden i to tylko służący do podniesienia, natomiast opuszczanie realizowane jest czerwonym przyciskiem typu grzybek?
Cud zdarza się tylko kiedy nie ma znaczenia.

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Tajemnicze mano.
« Odpowiedź #7 dnia: 02 Maja 2010, 11:47:02 »
Ten manometr (jeżeli one dalej są) jest w przedziale maszynowym. Kiedy ciśnienie w cylindrze nie było równe 0 to zapalała się kontrolka sygnalizująca w kabinie (albo i obu kabinach nie wiem dokładnie).
Podobno maszyniści radzili sobie z tym problemem (oczywiście jak były jeszcze stałe załogi) przez zasilanie cewki elektrozaworu odluźniającego w LSt1 od kontroli jazdy a oporach.

Edit do hebelków: Właśnie tak że hebelkiem impulsowym podnosiło się pantografy a grzybem opuszczało było wcześniej. Potem zmieniali to na takie jak jest teraz. Wynika to z zastosowania innych zaworów do pantografów.

Offline LHS_ST40S

  • Wiadomości: 472
  • OSx86 is the best!
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 27
Odp: Tajemnicze mano.
« Odpowiedź #8 dnia: 02 Maja 2010, 12:01:58 »
Ten manometr (jeżeli one dalej są) jest w przedziale maszynowym. Kiedy ciśnienie w cylindrze nie było równe 0 to zapalała się kontrolka sygnalizująca w kabinie (albo i obu kabinach nie wiem dokładnie).
Tak, dalej są, ale akurat on jest w kabinie. Czy ta kontrolka to jest to, co zaznaczyłem na czerwono?
Cud zdarza się tylko kiedy nie ma znaczenia.

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Tajemnicze mano.
« Odpowiedź #9 dnia: 02 Maja 2010, 12:12:54 »
Pewno tak. Tyko ta kontrola jest być zasilana przez styki manometru z drugiego członu. W ogóle ta kabina jakaś taka "orginalna". Jeszcze nie widziałem tego manometru w kabinie.

Offline LHS_ST40S

  • Wiadomości: 472
  • OSx86 is the best!
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 27
Odp: Tajemnicze mano.
« Odpowiedź #10 dnia: 02 Maja 2010, 12:19:53 »
W ogóle ta kabina jakaś taka "orginalna". Jeszcze nie widziałem tego manometru w kabinie.
065 ma przydział do Świętokrzyskiego Zakładu PKP Cargo.
Obie kabiny niemal takie same ma, tylko w kabinie B ma zasilacz od radiotelefonu.
Cud zdarza się tylko kiedy nie ma znaczenia.

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2961
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 325
Odp: Tajemnicze mano.
« Odpowiedź #11 dnia: 02 Maja 2010, 13:27:22 »
Jeszcze jedno, także odnośnie tego jamnika, ale też m.in. EU06-17. Do rzeczy - w jakim ZNTK wymyślili, by zamiast dwóch hebelków od pantografów władować do pulpitu tylko jeden i to tylko służący do podniesienia, natomiast opuszczanie realizowane jest czerwonym przyciskiem typu grzybek?
Nie w żadnym ZNTK-u tylko firmowo od nowości było tak, że sterowanie patykami było i jest z przedziału maszynowego (mam tu na myśli wszystkie EU06). Niektóre loki dotej pory takie sterowanie mają (m.in. EU07-069). Najlepsze sterowanie mają jednak 07-169 i 173 :D Hebelki odskokowe od obu patyków i grzybek do ich opuszczania :) Swego czasu nawet na ET41 było podobnie z tym sterowaniem, ale że wychodzły tzw. "jaja" z podnoszeniem się tych patyków (np 2 skrajne typu te bliżej siebie), zrezygnowano z tego zastępując jeden hebelek i grzybek dwoma hebelkami od patyków.
Dodam jeszcze że na niektórych maszynach (001, 085, 169) w kabinie A jest tylko szafka SHP, CA znajduje się w maszynowni zaraz za szafką SHP, aparatura radia znajduje się na ścianie przy kabinie B również w maszynowni. Zabiegi z szafkami mają swoją historię związaną z zakładaniem na tych maszynach aparatury SHP w latach 60-tych, aczkolwiek różne zakłady różnie je umieszczały.
Edyta: (chyba już piąta z kolei ^^.) To foto kabiny ET41 które @LHS_ST40s pokazał ze 3 posty wyżej, to dokładna kabina 07-001. Zwrócę uwagę, że na pulpicie znajdują się np. potencjometry od przyciemnienia lampek sygnalizacyjnych, manometrów oraz kabiny (których w lokomotywach już się nie stosuje i są rzadko spotykane), brak hebelków grzania kabiny (w 001 koło luzowania hamulca lokomotywy znajduje się hebelek "Ogrzewacze nóg",  lecz gdzie jest załączenie grzania w kabinie to nie wiem).
« Ostatnia zmiana: 02 Maja 2010, 14:22:39 wysłana przez ST44-003 »

Offline Piotrek

  • Wiadomości: 888
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Tajemnicze mano.
« Odpowiedź #12 dnia: 02 Maja 2010, 13:54:24 »
Do rzeczy - w jakim ZNTK wymyślili, by zamiast dwóch hebelków od pantografów władować do pulpitu tylko jeden i to tylko służący do podniesienia, natomiast opuszczanie realizowane jest czerwonym przyciskiem typu grzybek?

EU06 oraz 4E tak miały. Powodem był tylko jeden zawór EP pantografu, do wyboru podniesienia odbieraków służyły krany w maszynowni, a przełącznikiem na pulpicie dawałeś napięcie na zawór EP.

Offline piotrek0804

  • Wiadomości: 182
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 21
Odp: Tajemnicze mano.
« Odpowiedź #13 dnia: 02 Maja 2010, 13:56:18 »
Widziałem coś podobnego w 41-110. Tam to był manometr cylindrów hamulcowych drugiego członu, może to jest to samo?

Offline Piotrek

  • Wiadomości: 888
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Tajemnicze mano.
« Odpowiedź #14 dnia: 02 Maja 2010, 13:58:02 »
brak hebelków grzania kabiny, których w lokomotywach już się nie stosuje i są rzadko spotykane

Hebelki grzania kabiny stosuje się jak najbardziej nawet na budyniach (przecież jakoś musisz załączyć ogrzewanie!:)) , jest on w grupie hebelków obok przycisku kasowania CA/SHP.

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2961
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 325
Odp: Tajemnicze mano.
« Odpowiedź #15 dnia: 02 Maja 2010, 14:20:26 »
Piotrku, źle wstawiłem to "których się już nie stosuje", miałem na myśli potencjometry od przyciemniania ;) Dziś są zastąpione hebelkami ;)