Symulator EU07 (i nie tylko) > Infrastruktura kolejowa
Jakie zakłady przemysłowe funkcjonowały w Twojej okolicy?
RoboBatman:
5 km od Staszowa jest Siarkopol Grzybów. Siarkopol przez kilka lat posiadał dostęp do bocznicy LHS ( w chwili obecnej dostęp z torów LHS do Siarkopolu jest zamknięty) po to, żeby wozić siarkę do ZSRR. Teraz głównie siarkę wywozi się z oddalonego od Staszowa o 15 km Osieka - zresztą, jedyny zakład na świecie, który do tej pory wytapia siarkę metodą wytapiania przez przegrzaną parę. Kiedyś jak raz byłem w Osieku to widziałem głównie spalinowe lokomotywy typu TEM 2 (SM48) i SM42.
EDIT: http://www.lhs.pl/galeria/Gb/ <- tu jest link do fotogalerii z mijanki LHS Grzybów
Natomiast w Połańcu jest Elektrownia Połaniec, której bocznicę obsługuje CTL Maczki Bór.
EPokovski:
W Rudnej Wielkiej nie było nigdy zakładu przemysłowego :( Teraz jest tylko stara bocznica i najpewniej ją usunom usuną z okazji przebudowy E30. W Rzeszowie jest elektrociepłownia Załęże, są tam bocznice ale nigdy tam nie byłem.
Rozi
xDzonox:
Toruń:
1. Bocznice na Jakubskim Przedmieściu: Apator, rzeźnia, gazownia i fabryka krochmalu
Bocznica odchodziła od linii przechodzącej przez Toruń Wschodni do Olsztyna, docierała przez zakłady Apatora (obecnie przeniesione, powstałe w 1949r,) do ulicy Lubickiej i tu rozgałęziała się. Jedna nitka szła do rzeźni (Tormięs powstały w 1884, upadły w 1999, obecnie już nieistniejący, pozostał po nim tylko komin), jedna do gazowni (powstała w latach 30. XX wieku, część budynków została wyburzona, ale część funkcjonuje nadal jako oddział PGNiG) i jedna do fabryki krochmalu i płatków kukurydzianych (obecnie Toruń-Pacific, potentat produkcji płatków :D). Wszystkie bocznice zostały rozebrane, (prawdopodobnie do gazowni najszybciej) choć tor prowadzący od linii głównej do tego rozgałęzienia istniał jeszcze na początku XXI wieku, a skrzyżowanie z torami tramwajowymi na Skłodowskiej-Curie rozebrano dopiero 16.10.2003r.
2.Bocznica do młyna, Spomaszu i Bumaru
Ta bocznica zaczynała się na stacji Toruń Wschodni i łukiem biegła w kierunku młyna (notabene część tej bocznicy była kiedyś linią Kolei Miast Nadwiślańskich, a budynek dworca Thorn-Altmocker stoi do dzisiaj). Na wysokości budynku dawnego dworca Thorn-Altmocker bocznica rozgałęziała się - druga nitka biegła w kierunku zakładu produkującego maszyny do produkcji spożywczej "Spomasz" i "Bumaru". Obecnie rozebrana, gdzieniegdzie zachowały się jeszcze resztki torów prześwitujące przez ziemię.
3.Toruń Nadbrzezie/Nabrzeże
Bocznica biegła ze stacji Toruń Miasto przez obecny Bulwar Filadelfijski do portu rzecznego, który wówczas obsługiwał głównie barki z drewnem spławiane w dół Wisły. Stacja była dwupoziomowa, wyposażona w elektryczny żuraw do przeładunku, dwa drewniane magazyny i bramkę skrajniową. Ostatni raz w wykazie stacja pojawiła się w 1959r. W 1963r. tory były już niekompletne, a w 1970 rozebrano je całkowicie i zbudowano obecny Bulwar.
4.Bocznica do radzieckiej jednostki wojskowej
Króciutka (kilkaset m) bocznica z opuszczonej obecnie stacji Toruń Północny do dawnej radzieckiej jednostki wojskowej, zachowało się kilkadziesiąt metrów toru.
5.Bocznica do TCMB
Jeszcze krótsza bocznica do zlokalizowanej tuż przy stacji Toruń Północny Toruńskiej Centrali Materiałów Budowlanych, bocznica zachowana w całości, na terenie zakładu zlikwidowano jeden tor, obecnie nieużywana
6.Bocznica do polskiej jednostki wojskowej
Bocznica, która dawniej była częścią linii Toruń Północny - Czarnowo (zlikwidowana w 1968r), trudno powiedzieć, do kiedy służyła, ale zapewne były to lata 90. Obecnie w 1/3 długości rozebrana, jednostka działa nadal.
7.Betor
Skład budowlany Betor powstał w roku 1990, działa do dnia dzisiejszego, bocznica najpóźniej w roku 2002 została zamknięta i częściowo (lub całkowicie) rozebrana.
8.Merinotex, Polchem, Towimor
Merinotex produkował włókna sztuczne (jak pół wszystkich innych zakładów Torunia). Powstał w 1965, upadł w 2009 roku.
Polchem czyli naczelny zanieczyszczacz Torunia produkował wszelkiej maści kwasy i nawozy fosforowe. Powstał w latach 30. XX wieku, upadał od lat 90., w 2001 produkcja na większości wydziałów stanęła, a w 2007 zakończono wszystkie prace rozbiórkowe. Zakład produkcji urządzeń okrętowych Towimor istnieje do dziś, ale całą bocznicę rozebrano, pozostały niewielkie fragmenty.
9.Torbet
Krótka bocznica ze stacji Toruń Północny, obecnie zakład już nie istnieje, bocznica została rozebrana
10.Polmos
Krótka bocznica ze stacji Toruń Wschodni, łączy stację z byłymi zakładami alkoholowymi Polmos powstałymi w 1989 i upadłymi około 2010r., obecnie zakłady znów produkują wódki i spirytusy, bocznica jest nadal nieużywana, ale przejezdna. Może jeszcze powróci do chwały ;)
Toruń ogólnie jest jednym wielkim upadłym zakładem przemysłowym. Lista przedsiębiorstw upadłych bądź na skraju upadku jest jeszcze długa. Oczywiście prym wiedzie Elana, ale jakieś 5% dawnej fabryki wciąż produkuje butelki PET, więc teoretycznie Elana nadal działa. Nie wiem, czy jeżdżą tam jeszcze jakieś pociągi, więc nie umieściłem rozległej bocznicy na liście.
blachamc:
--- Cytat: Sigman w 19 Maja 2009, 22:51:20 ---W Puławach jest bardzo rozbudowana bocznica do Zakładów Azotowych Puławy, odchodząca od stacji Puławy Azoty w kilku miejscach. Można tam spotkać T448p i SM42 w malowaniu CTL, na stację przyjeżdżają rozmaite lokomotywy CTL-u i innych prywaciarzy.
--- Koniec cytatu ---
Zaczerpnięte z Wikipedii:
Puławy Azoty to stacja, mająca na celu głównie obsługę pobliskich Zakładów Azotowych. Formalnie jest to stacja węzłowa, jednak ruch po "strategicznej" linii kolejowej w kierunku Bąkowca nie odbywa się. Posiada ona 12 torów głównych, z których jedynie 6 należy do PLK, natomiast grupa od toru 12 jest własnością Zakładów. Znajduje się tu również kilka torów bocznych, mających za zadanie ułatwienie pracy manewrowej. Bocznica Zakładów Azotowych odgałęzia się w głowicy rozjazdowej od strony Puław. W głowicy tej rozpoczyna się również tor dojazdowy do bocznicy "Transform". Obsługa podróżnych odbywa się z jednego peronu, o długości niespełna 100 metrów, który znajduje się przy torze dodatkowym nr 5. Ruch pociągów prowadzony jest przez nastawnię "PA", która posiada urządzenia przekaźnikowe z sygnalizacją świetlną. Naprzeciwko niej znajduje się także nastawnia manewrowa należąca do Zakładów Azotowych.
matek123:
@blachamc Może byś podał chociaż źródło, skąd skopiowałeś żywcem te mądrości.
Nawigacja
[#] Następna strona
Idź do wersji pełnej