Autor Wątek:  Czym jest nawrotnik.  (Przeczytany 23211 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Monczan_SP32

  • Gość
Czym jest nawrotnik.
« dnia: 16 Kwietnia 2009, 14:21:17 »
Chciałem się zderzyć z EP09-005
Dobrze, że w realu, np. na dniach techniki kolejowej nawrotniki wyjmują z loków... Masz bardzo, hm, oryginalne chęci.

Wydzielam.
Akvin
« Ostatnia zmiana: 16 Kwietnia 2009, 18:18:40 wysłana przez Akvin »

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2309
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Rotfl!
« Odpowiedź #1 dnia: 16 Kwietnia 2009, 14:56:37 »
Chciałem się zderzyć z EP09-005
Dobrze, że w realu, np. na dniach techniki kolejowej nawrotniki wyjmują z loków... Masz bardzo, hm, oryginalne chęci.
Nie nawrotnik, a nastawnik kierunkowy.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Monczan_SP32

  • Gość
Odp: Rotfl!
« Odpowiedź #2 dnia: 16 Kwietnia 2009, 15:14:34 »
Hasła te są używane zamiennie.

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2309
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Rotfl!
« Odpowiedź #3 dnia: 16 Kwietnia 2009, 15:15:52 »
Hasła te są używane zamiennie.

Mam wrażenie, że nigdy nawrotnika nie widziałeś.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline Winger

  • Administrator
  • Wiadomości: 1466
    • Zobacz profil
    • http://www.winger.eu07.pl
  • Otrzymane polubienia: 24
Odp: Rotfl!
« Odpowiedź #4 dnia: 16 Kwietnia 2009, 15:22:49 »
Nastawnik to ta kierownica ;), nawrotnik to wajcha służąca zmianie kierunku jazdy...
Pozdrawiam,
Winger

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2309
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Rotfl!
« Odpowiedź #5 dnia: 16 Kwietnia 2009, 15:27:34 »
Nastawnik to ta kierownica ;), nawrotnik to wajcha służąca zmianie kierunku jazdy...
Najprostsza możliwa definicja nawrotnika jest trochę inna.
Nawrotnik to takie coś w szafie WN, które poprzez przełączanie styków, zmienia połączenie silników w obwodzie (dokładnie to zmienia kierunek prądu w uzwojeniu biegunów).

http://www.ksc.rail.pl/ep09/foto/06_00_nawrotnik.jpg - tutaj nawrotnik EP09.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6169
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 889
Odp: Rotfl!
« Odpowiedź #6 dnia: 16 Kwietnia 2009, 15:28:11 »
Nawrotnik to takie duże ustrojstwo w przedziale maszynowym, gdzie jest kilka styczników do przełączania kierunku jazdy :]

EDIT: Oj, kolega pracujący był szybszy :)
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Rotfl!
« Odpowiedź #7 dnia: 16 Kwietnia 2009, 15:42:57 »
A żeby było śmieszniej, to np. w ET22 samo przestawienie dźwigni nastawnika kierunkowego nic nie da (styki nie "przerzucą"). Dopiero gdy przestawimy nastawnik jazdy na pierwszą pozycję zostanie zmieniony kierunek prądu w uzwojeniu biegunów. Występują też nawrotniki ep, gdzie przestawienie nastawnika kierunkowego w kabinie maszynisty powoduje przy pomocy elektrozaworów przestawienie noży nawrotnika (takie coś występuje np. w ET40). OK, bo się mały OT robi...
Nawrotnik w ET40:
http://www.et40.freehost.pl/ET40/foto/nawrotnik.jpg
http://www.et40.freehost.pl/ET40/opisy/foto/nawrotnik1.jpg
http://www.et40.freehost.pl/ET40/opisy/foto/nawrotnik2.jpg

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6169
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 889
Odp: Rotfl!
« Odpowiedź #8 dnia: 16 Kwietnia 2009, 15:47:14 »
Niestety, 403.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Monczan_SP32

  • Gość
Odp: Rotfl!
« Odpowiedź #9 dnia: 16 Kwietnia 2009, 15:49:34 »
Cytuj
Nawrotnik to takie duże ustrojstwo w przedziale maszynowym
Tak też ta wajcha, która steruje pracą nawrotnika, umieszczona w kabinie, nazywana jest też dźwignią nawrotnika, bo niego dotyczy. "Nawrotnik" to tylko skrócenie nazwy. Rozumiem, że @EU07-483 pomyślał, że jak napisałem "wyjmują z loków", to chodziło o właściwy nawrotnik w przedziale maszynowym - bez przesady, taki durny to ja nie jestem, by myśleć, że wyjmują całe to ustrojstwo xD. Dźwignia nawrotnika, dźwignia. W kabinie. Taka wyjmowana w położeniu "0", co by kto nie chciał ruszyć lokiem. Żeby było miło, to nazwę to jednak nastawnikiem kierunkowym, żeby nikt nie miał najmniejszych wątpliwości.

ps. Ale np. Winger by mnie zrozumiał ;-)

EOT

Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Rotfl!
« Odpowiedź #10 dnia: 16 Kwietnia 2009, 15:51:59 »
Niestety, 403.

Hmmm....dziwne, bo ja widzę...

Offline firefoxfan

  • Wiadomości: 244
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Rotfl!
« Odpowiedź #11 dnia: 16 Kwietnia 2009, 15:53:16 »
Blokada hotlinowania... nowa karta i przekopiowanie adresu pomoże :)

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6169
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 889
Odp: Rotfl!
« Odpowiedź #12 dnia: 16 Kwietnia 2009, 15:54:21 »
No jak się kliknie w link, to mi nie pokazują się. Dopiero po skopiowaniu adresu działa. Jeśli obrazek został już wcześniej załadowany, wtedy się wyświetla normalnie :)

EDIT: fff: miałeś napisać później o jakąś minutę :P
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Rotfl!
« Odpowiedź #13 dnia: 16 Kwietnia 2009, 17:32:25 »
Nawrotnik to urządzenie z  zespołem styków do przełączania kierunku prądu w wirniku lub stojanie silników trakcyjnych umieszczone w przedziale elektrycznym.
Koło na pulpicie albo dźwignia to nastawnik główny ( NG)
Mała dźwignia z boku to nastawnik kierunkowy (NK)
Co do sterowania nawrotnikiem jeszcze nie spotkałem lokomotywy w której przestawienie NK powodowało przestawienie nawrotnika, nawrotnik przestawia się zawsze na pierwszej pozycji NG.
« Ostatnia zmiana: 16 Kwietnia 2009, 17:43:50 wysłana przez MichałŁ »

Offline Winger

  • Administrator
  • Wiadomości: 1466
    • Zobacz profil
    • http://www.winger.eu07.pl
  • Otrzymane polubienia: 24
Odp: Rotfl!
« Odpowiedź #14 dnia: 16 Kwietnia 2009, 17:39:15 »
Teraz to ja mam rotfla, bo nic już z tego nie rozumiem ;)
 
Pozdrawiam,
Winger

Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Rotfl!
« Odpowiedź #15 dnia: 16 Kwietnia 2009, 17:50:33 »
Co do sterowania nawrotnikiem jeszcze nie spotkałem lokomotywy w której przestawienie NK powodowało przestawienie nawrotnika, nawrotnik przestawia się zawsze na pierwszej pozycji NG.

Nie zawsze. Podałem przykład ET40 ;) Przestawiając dźwignię nastawnika kierunkowego przestawia się nawrotnik. No, chyba że nie masz powietrza na lokomotywie...

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3932
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 288
Odp: Rotfl!
« Odpowiedź #16 dnia: 16 Kwietnia 2009, 17:50:40 »
W skrócie ja to zrozumiałem tak:
1)przestawienie wajchy kierunkowej przygotowuje obwód dla tego prawdziwego nawrotnika
2)przestawienie nastawnika głównego na pierwszą pozycję powoduje:
a)uruchamienie się prawdziwego nawrotnika
3)uruchomiony nawrtonik + główny nastawnik powodują zamknięcie się obwodów dla silników trakcyjnych z odpowiednią biegunowością (kierunek jazdy)

Offline kudłacz

  • Wiadomości: 98
  • Tramwaje Śląskie
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Rotfl!
« Odpowiedź #17 dnia: 16 Kwietnia 2009, 17:53:49 »
Dla EU07/EU06 itp.
Zmiana kierunku obrotów silników trakcyjnych następuje wskutek zmiany przepływu prądu elektrycznego w uzwojeniach biegunów głównych za pośrednictwem nawrotnika. Nawrotnik ma 2 położenia skrajne i jest przestawiany elektropneumatycznie w chwili gdy po zmianie ustawienia raczki walu kierunkowego nastawnika jazdy zostanie przestawione kolo wału głównego nastawnika w pozycje pierwsza.
Pozdrawiam

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Rotfl!
« Odpowiedź #18 dnia: 16 Kwietnia 2009, 17:56:43 »
Ale fajny OT:) Ale żeby było konkretnie, to dodam, że na lokomotywach serii M62 oraz TEM2 przełożenie dźwigni nastawnika kierunkowego nie powoduje przełączenia od razu nawrotnika, a dopiero po wejściu na pierwszą pozycję, co potwierdza charakterystyczny syk powietrza a następnie trzask styków stycznika liniowego (M62 kab.A i TEM2, w kabinie B gagara oczywiście tego nie słychać).
PS. Wydzielamy do taboru?
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...

Offline Ryszard-san

  • Wiadomości: 214
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Czym jest nawrotnik.
« Odpowiedź #19 dnia: 16 Kwietnia 2009, 19:54:34 »
Jak wcześniej było napisane - nawrotnik to urządzenie w szafie WN, które odpowiada za kierunek przepływu prądu w silniku (dokładniej w stojanie),
w kabinie mamy nastawnik KIERUNKU, BOCZNIKOWANIA, JAZDY.

Nawrotnik nie przestawia się po przestawianiu nastawnika kierunku tylko po załączeniu 1 pozycji jazdy, bo nie ma potrzeby go przestawiać wcześniej.

Pozdrawiam Ryszard

Ps. Wyjątkiem jest ET 40 bo tam nawrotnik ma pozycję 0

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3932
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 288
Odp: Czym jest nawrotnik.
« Odpowiedź #20 dnia: 16 Kwietnia 2009, 21:13:12 »
No dobra, mamy kwestie techniczne rozpisane, ale czy dużym błędem jest powiedzenie, przestaw nawrotnik np. w pozycję N?
I czy takie powiedzenie będzie lub nie będzie zrozumiałe dla kogoś np. kto pracuje na loku w relacji np. mechanik-pomocnik?

Mnie się wydaje, że takie powiedzenie będzie ok, bo się będą ludzie rozumieli.
Często posługujemy się nieformalnym językiem, w którym to są jakieś uproszczenia, a to co mamy na myśli wynika z kontekstu.

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2309
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Czym jest nawrotnik.
« Odpowiedź #21 dnia: 16 Kwietnia 2009, 21:20:49 »
No dobra, mamy kwestie techniczne rozpisane, ale czy dużym błędem jest powiedzenie, przestaw nawrotnik np. w pozycję N?
Jak ktoś jest kumaty to zrozumie.
Zazwyczaj mówi się przód, tył, kierunek itp.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Czym jest nawrotnik.
« Odpowiedź #22 dnia: 16 Kwietnia 2009, 21:20:57 »
No dobra, mamy kwestie techniczne rozpisane, ale czy dużym błędem jest powiedzenie, przestaw nawrotnik np. w pozycję N?
I czy takie powiedzenie będzie lub nie będzie zrozumiałe dla kogoś np. kto pracuje na loku w relacji np. mechanik-pomocnik?

Spotkałem się zarówno z jednym jak i z drugim określeniem, a "kulejorze" to na pewno będą wiedzieli o co chodzi ;)

Cytuj
Mnie się wydaje, że takie powiedzenie będzie ok, bo się będą ludzie rozumieli.
Często posługujemy się nieformalnym językiem, w którym to są jakieś uproszczenia, a to co mamy na myśli wynika z kontekstu.

Tys prowda...jak to zwykł mawiać Pyrkosz ;) Generalnie trudno się z Tobą nie zgodzić.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6169
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 889
Odp: Czym jest nawrotnik.
« Odpowiedź #23 dnia: 16 Kwietnia 2009, 21:23:55 »
Odpowiem pytaniem:
w zdziasae ten tkest nie ma ssneu, ale i tak mżnoa go zzeomurić, pdwara? :D

Język potoczny nigdy nie będzie do końca poprawny. Ale on nie ma być poprawny, tylko komunikatywny. To jest jego zadanie i tego należy się trzymać :)
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3932
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 288
Odp: Czym jest nawrotnik.
« Odpowiedź #24 dnia: 16 Kwietnia 2009, 21:28:57 »
Reasumując: przytocznone słowa Monczana, można przyjąć za dopuszczalne.