Symulator Pojazdów Szynowych MaSzyna EP07-424

Paczka Całościowa 2011

Plik informacyjny

autor: libertyn89
konsultacje, pomoc: adsim, Benek, dejotzbych, hunter, matek123, Ra, Sawi, surgeon, szogun, youBy i inni

Spis treści

  1. Wstęp
  2. Pobrałem paczkę i co dalej?
    1. Instalacja?
    2. Pierwsze uruchomienie
  3. Klawiszologia
  4. Informacje użytkowe
    1. Sterowanie
    2. Zmiana kabiny
    3. Podczepianie i odczepianie lokomotywy
    4. Jak zmienić skład w scenerii?
    5. Jak zmienić pogodę, niebo?
    6. Włączanie i wyłączanie latarni nocnych
  5. Zawartość paczki
    1. Scenerie (trasy)
    2. Tabor
      1. Pojazdy z kabinami (z możliwością prowadzenia)
      2. Pozostałe
  6. O paczce
  7. PC2011 - zmiany w stosunku do PC2010
  8. PC2011 - nowości
  9. Informacje końcowe
    1. Dlaczego w paczce nie ma...?
    2. Plik wykonywalny symulatora – EXE
  10. Co dalej? Kiedy pojawi się nowa wersja, nowe dodatki?
  11. Licencja symulatora
  12. FAQ – odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Najczęstsze problemy i ich rozwiązania

Wstęp

Początki MaSzyny sięgają roku 2001. Były to głównie testy silnika graficznego. Symulator nabrał obecnego kształtu w roku 2003. Od tego czasu jest on ciągle rozwijany. Dzięki pracy wielu ludzi powstały modele różnego taboru, mnóstwo scenerii, tekstur i dźwięków. W międzyczasie zaczęły się prace nad Symulatorem Pojazdów Trakcyjnych (SPT), następcą wysłużonego już programu. Jest on oparty na silniku OSG, który oferuje dużo większe możliwości. Należy cały czas mieć na uwadze, że wszystko jest tutaj wykonywane w wolnym czasie, hobbystycznie. Z tego też powodu nie wszystko jest wykonane w sposób profesjonalny, jak w produkcjach komercyjnych. Jeśli masz czas i chęci, zapraszamy do współpracy.

Spis treści

Pobrałem paczkę i co dalej?

Instalacja?

Otóż nie. MaSzyny się nie instaluje. Po pobraniu Paczki Całościowej 2011 (nazywanej także, również w tym tekście, skrótowo PC2011) należy ją wypakować do nowo utworzonego folderu. Pod żadnym pozorem nie wypakowujemy paczki do istniejącego folderu z MaSzyną, gdyż PC2011 nie jest nakładką ani na Paczkę Całościową 2009 (zarówno w wersji podstawowej, jak i wraz z Service Packiem 1 i patchem SP1.1), ani na paczkę przygotowaną przez węgierskich sympatyków Symulatora, ani na Paczkę Całościową 2010 (zarówno w wersji TGA, jak i DDS), ani na jakąkolwiek inną wersję MaSzyny. Do wypakowania najlepiej użyć darmowego programu 7-Zip (do pobrania ze strony http://www.7-zip.org/download.html), gdyż użycie WinRAR-a może spowodować błędy.

Spis treści

Pierwsze uruchomienie

Do uruchomienia MaSzyny służy program Rainsted autorstwa Ra. Pełni on funkcję startera i edytora składów (ale także m.in. edytora tras realistycznych; więcej informacji dotyczących tego programu można znaleźć na stronie rainsted.com). Wejdź do katalogu głównego z MaSzyną. Uruchom Rainsted.exe (czerwona ikonka "Ra", screen 1).

Screen 1: Ikonka programu Rainsted

Powinieneś zobaczyć następujące okienko (screen 2):

Screen 2: Program Rainsted

Przy pierwszym uruchomieniu startera Rainsted program przetwarza i generuje pewne pliki konfiguracyjne. Proces ten może potrwać około minuty. Jest to proces jednorazowy - każde następne uruchomienie startera Rainsted odbywa się już w normalnym, dużo krótszym niż minuta, czasie.
Znakiem, że starter został uruchomiony jest pojawienie się okienka (screen 3):

Screen 3: Program Rainsted, zakładka Wczytanie

Na pasku tytułowym znajduje się napis: "Wybierz scenerię :: MaSzyna EU07-424 :: Rainsted 1.0.100.9097". Owe "1.0.100.9097", to nie jest - jak błędnie myśli wiele osób - numer wersji Symulatora, a numer wersji programu Rainsted.
Przejdź na zakładkę Ustawienia (lub Settings jeśli starter uruchomił się w angielskiej wersji językowej; w takim wypadku, by korzystać ze startera po polsku należy w polu Select language wybrać "pl - Polish").
Zakładka Ustawienia (screen 4) umożliwia konfigurację takich parametrów jak na przykład rozdzielczość ekranu w trakcie symulacji.

Screen 4: Program Rainsted, zakładka Ustawienia

Sprawne oko zapewne dostrzeże w panelu "Ustawienia programu" pole Tryb pracy. Można go zmieniać w zależności od stopnia zaawansowania użytkownika. Ów tryb dotyczy tylko i wyłącznie programu Rainsted i nie ma najmniejszego wpływu na przebieg symulacji (niektórzy błędnie twierdzą, że ustawienie trybu pracy na np. ekstremalny utrudni znacznie symulację; jest to nieprawda). Przyjrzyjmy się nieco opcjom z panelu "Ustawienia EU07.INI". W przeciwieństwie do pozostałych mają one wpływ na działanie Symulatora.

Pozostałe opcje powinny być zawsze zaznaczone (za wyjątkiem poszukiwania sieci trakcyjnej, które na słabszych komputerach może powodować spadek FPS; więcej w FAQ). Umożliwiają korzystanie z pewnych funkcjonalności, które w starszych wersjach nie były dostępne.

Na zakładce Wczytanie widnieje lista wszystkich dostępnych scenerii. Jak widać mamy do dyspozycji kilkadziesiąt różnych scenariuszy. Na początek wybierzemy najprostszą trasę, aby zaznajomić się z Symulatorem. Wybierz scenerię TD, w okienku Wybierz skład do jazdy kliknij na ET22-256+408S+408S+408S i naciśnij Uruchom symulator.

Ważna uwaga
Po wybraniu jakiegoś scenariusza i składu zapoznaj się z informacjami umieszczonymi w polu na środku okienka startera oraz w prawej części pola Wybierz skład do jazdy (dla przykładu scenariusz calkowo_orlen.scn; screen 5), a także z ewentualnym (nie wszystkie trasy posiadają takowe [np. trasa TD nie ma]) opisem scenariusza w katalogu inne/nazwa trasy.

Screen 5: Program Rainsted, opis scenariusza

Pojawi się okienko (screen 6):

Screen 6: Program Rainsted, Informacje startowe

Zapoznaj się z informacjami startowymi (wyświetlają się one tylko dla kilku najczęściej używanych pojazdów; pełny opis klawiszologii i sterowania znajdziesz w dalszej części pliku informacyjnego Paczki Całościowej 2011). Następnie naciśnij Uruchom symulator.

Ważna uwaga
Jeśli w oknie Informacje startowe nie widzisz przycisku Uruchom symulator zamknij to okno. Następnie przejdź na zakładkę Ustawienia, ustaw tryb pracy na normalny lub wyższy i odznacz opcję Opis sterowania. Następnie przystąp ponownie do wyboru scenerii (zakladka Wczytanie), w okienku Wybierz skład do jazdy kliknij na interesujący Cię skład i naciśnij Uruchom symulator.

Czas na najważniejszy etap
Po chwili (nie powinno to trwać dłużej niż minutę) pokaże się okienko ekranu startowego (screen 7).

Screen 7: Symulator MaSzyna - ekran startowy

Może się ono różnić od tego widocznego na screenie, ponieważ przed każdym uruchomieniem starter losuje i podmienia ekran startowy. W niektórych wypadkach mogą nie być widoczne napisy "Uruchamianie / Initializing" itd., lecz w żaden sposób nie wpływa to na przebieg symulacji i nie należy się tym przejmować.

Po kilku, kilkunastu sekundach logo może (ale nie musi) zamienić się w białe tło lub stać się nieco wyblakłe (Windows Vista oraz 7). W tym momencie wielu użytkowników wpada w panikę myśląc, że Symulator się zawiesił. Otóż tak nie jest. Program cały czas wczytuje niezbędne pliki (mimo, iż w Menedżerze zadań [a także na pasku tytułowym symulatora, screen 8 i 9] czasami pojawia się napis "Brak odpowiedzi").

Screen 8: Symulator MaSzyna - ekran startowy, Windows XP i starszeScreen 9: Symulator MaSzyna - ekran startowy, Windows Vista i 7

Aby się o tym przekonać wystarczy nacisnąć Alt + Tab. Naszym oczom ukaże się wtedy "konsolka" (na systemach Windows Vista oraz 7 przełączanie do konsolki w trakcie ładowania symulatora działa tylko przy odznaczonej opcji Tryb pełnoekranowy; natomiast po załadowaniu kombinacja Alt + Tab działa normalnie, także w trybie pełnoekranowym). Będziemy mogli śledzić proces ładowania symulatora. Czasem potrafi się dłużej zatrzymać na etapie pokazanym na screenie nr 10 (Sound Init… OK) jednak nie trwa to wiecznie :)

Screen 10: Symulator MaSzyna - ładowanie programu w konsolce

Należy po prostu czekać, aż ładowanie dobiegnie końca.

O tym, że sceneria już się załadowała informuje nas następujący komunikat w konsolce:
Player train init OK

Powinniśmy zostać automatycznie przeniesieni do kabiny. Jeśli tak się nie stało przełączamy się do okienka z symulacją za pomocą Alt + Tab.

Po załadowaniu kabiny rozpoczynamy symulację w pozycji stojącej, tak jakbyśmy dopiero co weszli drzwiami do kabiny. Aby usiąść przed pulpitem sterowniczym, należy przycisnąć prawy przycisk myszy.

Jeśli w trakcie ładowania (lub po załadowaniu, podczas symulacji) pojawił się komunikat mówiący, iż program wykonał nieprawidłową operację/program przestał odpowiadać/program przestał działać/wystąpił problem z aplikacją, oznacza to, że najprawdopodobniej masz bardzo stare sterowniki do karty graficznej (najczęściej w takim wypadku w początkowych linijkach pliku log.txt znajduje się informacja: "OpenGL Version: 1.1.0"). Aby móc normalnie uruchamiać symulator pobierz (np. ze strony producenta karty graficznej) i zainstaluj nowsze sterowniki (w niektórych przypadkach konieczne jest wcześniejsze odinstalowanie posiadanych sterowników; pomocny może okazać się program DriverCleaner).

Spis treści

Klawiszologia

Ważna uwaga

Klawiszologia została nieco zmieniona (w stosunku do poprzednich wersji Symulatora). Prosimy o dokładne zapoznanie się z poniższym opisem.
Przejdź do podstrony zawierającej klawiszologię.
Spis treści

Informacje użytkowe

Sterowanie czyli popularne "Jak ruszyć lokomotywą?" i nie tylko.

Ważna uwaga

Sposób uruchamiania pojazdów został zmieniony (w stosunku do poprzednich wersji Symulatora) i dlatego prosimy o dokładne zapoznanie się z poniższym opisem.
Przejdź do podstrony zawierającej opis sterowania.
Spis treści

Zmiana kabiny

W celu przejścia do drugiej kabiny, należy nacisnąć odpowiednio:

Uwaga: pomiędzy kabinami jest tzw. "przedział maszynowy" (to, co w niektórych lokomotywach wygląda jak zielone pomieszczenie). Jeśli jesteś w tym przedziale, to naciśnij Home/End (w zależności od kierunku, w którym się poruszasz) drugi raz. Przy zmianie kabiny w EZT i lokomotywach wieloczłonowych End/Home należy przycisnąć kilka razy (np. w EN57 naciskamy 2x End, aby przejść z członu RA do członu S, następnie 3x End w celu przejścia do członu RB i na koniec 2x End, by znaleźć się w kabinie). Zmiana kabiny wiąże się z koniecznością załadowania jej modelu przez symulator. Dlatego też po naciśnięciu Home/End należy chwilę poczekać.

Spis treści

Podczepianie i odczepianie lokomotywy do/od wagonów

PODCZEPIANIE LOKOMOTYWY DO SKŁADU

  1. Dojedź do składu (nie wysiadaj z kabiny), gdy czujesz, że dobiłeś do zderzaków wagonu daj jeszcze ze 2-3 pozycje na nastawniku i zahamuj hamulcem pomocniczym (dla przypomnienia: Num 1).
    UWAGA: Jeśli przy dociskaniu wagony uciekają, po wyjściu z kabiny za pomocą F4 podleć do dwóch, trzech wagonów i zahamuj je hamulcem ręcznyn - Num 1. Gdy wykonasz już całą procedurę podczepienia podleć do tych samych wagonów w celu odhamowania Num 7.
  2. Wysiądź z kabiny - F4.
  3. Podejdź jak najbliżej sprzęgów - wyobraź sobie, że sprzęgasz własnoręcznie. Nie wystarczy, że podejdziesz do sprzęgu w poziomie, musisz się też ruszyć w pionie. W większości przypadków powinieneś się troszeczkę zniżyć za pomocą PageDown.
  4. Naciśnij 2 x Insert - usłyszysz charakterystyczne syknięcie i pojawi się model założonego sprzęgu śrubowego i "czerwonego wężyka".
    Jeżeli chcesz dodatkowo podłączyć przewód zasilający (żółty wężyk) naciśnij Insert jeszcze raz.
    UWAGA: Czasami, może się zdarzyć tak, że sprzęg i wężyki ani drgną, jednak nie znaczy to, że lokomotywa nie podłączyła się do składu.
  5. Wróć do kabiny - F4.
  6. Odhamuj lokomotywę - Num 7 i przejdź do drugiej kabiny.

ODCZEPIANIE LOKOMOTYWY OD SKŁADU

  1. Zahamuj skład naciskając maksymalnie 2 x Num 3 z pozycji jazda.
  2. Wyluzuj lokomotywę - Num 6.
  3. Przestaw nastawnik kierunkowy 2 razy do tyłu (2 x r) i daj 2-3 pozycje na nastawniku jazdy, aby docisnąć do składu i zahamuj hamulcem pomocniczym (dla przypomnienia: Num 1).
  4. Wysiądź z kabiny - F4.
  5. Podejdź jak najbliżej sprzęgów - wyobraź sobie, że rozprzęgasz własnoręcznie. Nie wystarczy, że podejdziesz do sprzęgu w poziomie, musisz się też ruszyć w pionie. W większości przypadków powinieneś się troszeczkę zniżyć za pomocą PageDown.
  6. Naciśnij 1 x Delete - usłyszysz charakterystyczne syknięcie.
  7. Wróć do kabiny - F4.
  8. Odhamuj lokomotywę - Num 7.
Spis treści

Jak zmienić skład w scenerii?

Ważna uwaga

Szczególną uwagę prosimy zwrócić na sposób w jaki należy umieścić w scenerii EZT (m.in. EN57). Niedokładne zapoznanie się z poniższym opisem jest najczęstszą przyczyną trudności z uruchomieniem EZT.
Przejdź do podstrony zawierającej opis dwóch metod zmiany składów w scenerii.
Spis treści

Jak zmienić pogodę, niebo?

Z pomocą startera Ransted.exe można zmieniać niebo wraz ze specjalnie dostosowanymi wpisami atmo i light. Aby tego dokonać, po uruchomieniu startera trzeba:

Spis treści

Włączanie i wyłączanie latarni nocnych

Spis treści

Zawartość paczki

Scenerie (trasy)

NazwaAutorzy, uwagi
BałtykAutorzy: adampkp, Slimson, Mateu. Dokończenie trasy (scenariusze, poprawki): Krzysiek626, Mati_An.
Bałtyk_zimaModyfikacja scenerii Bałtyk. Autor: Sigman.
CałkowoAutorzy: adampkp, Slimson; Podświetlenie semaforów kształtowych: Benek
Całkowo_OrlenScenariusz do scenerii Całkowo. Autor: Benek.
Drawinowo 2Autor: Mati_An
Krzyżowa 2Autor: Mati_An.
Linia 053Autor (trasa oraz scenariusze 1-6): Driver24.
Scenariusz "Linia 053 - misja towarowo-pośpieszna" (l053-sluzba-brutto-posp): Mati_An
Scenariusz l053-sluzba-osobowy: Benek
Scenariusz l053_cargo: pinokio
Linia 546Autor: hunter
Linia 61Autorzy: BohunIC, ISDR. Poprawki: adsim. Autor scenariusza "linia61_osobowy3": dymus. Radiotelefon do scenariusza "towarowy1": pinokio. Autor scenariusza "linia61_tlk-1": Benek.
Linia61 + Linia144Autor scenerii: ISDR. Odcinek Ozimek - Fosowskie: BohunIC. Autor scenariusza "L61+L144_towarowy": ISDR. Autor scenariuszy "L61+L144_osobowy" oraz "L61+L144_pospieszny": Benek.
Manewrowo 3Autor: pozdze
MocznikiAutor: wasyl
Moczniki CargoScenariusz do scenerii Moczniki. Autor: Benek.
Moczniki PopychScenariusz do scenerii Moczniki. Autor: Benek.
Quark 2007Autorzy (modyfikacja scenerii Quarka z poprawkami McZapkiego): Mati_An (scenariusze), Krzysiek626 (elektryfikacja, przechyłki).
Quark nocModyfikacja scenerii Quark 2007. Autor: Krzysiek 626
TarniowoAutor: Mati_An
TDAutor: Marcin E2rD
ZwierzyniecAutor: wasyl; Radiotelefon do scenariuszy pospieszny i towarowy: filip2h
Zwierzyniec TowosScenariusz do scenerii Zwierzyniec. Autor: Benek.
Spis treści

Tabor

Spis treści

O paczce

Paczka Całościowa 2011 bazuje na Paczce 2009 oraz 2010. Najważniejsza zmiana dotyczy formatu tekstur oraz modeli. Dzięki zmianom w pliku wykonywalnym symulatora (EXE), których dokonał Ra, możliwe stało się bezproblemowe działanie tekstur w formacie DDS na kartach graficznych firmy ATI. Dlatego też PC2011 zawiera tekstury w tym właśnie formacie. Pozwoliło to na znaczące zmniejszenie rozmiaru paczki. Drugą istotną zmianą jest format modeli. Zamiast dotychczasowego formatu tekstowego T3D zastosowany został format binarny E3D (opracowany i zaimplementowany w EXE przez Ra). Pozwoliło to na istotne skrócenie czasu ładowania scenerii. Paczka 2011 została stworzona przez zespół w składzie:

W pracach swój udział mieli również inni. Nie sposób tutaj wszystkich wymienić. Wszystkim, którzy przyczynili się do powstania paczki dziękujemy. Szczególne wyrazy uznania należą się autorom nowych dodatków i modyfikacji. Te najistotniejsze zostały wymienione w dalszej części pliku.
Spis treści

PC2011 - zmiany w stosunku do PC2010

Oto wykaz najistotniejszych zmian dokonanych w PC2011.

Spis treści

PC2011 – nowości

Uwaga!
Wymienione wyżej modele są nowe, a co za tym idzie tekstury wydane przed 15.05.2012 nie pasują na nie.
Spis treści

Informacje końcowe

Dlaczego w paczce nie ma...?

Aby zrozumieć dlaczego paczka nie zawiera wszystkich dodatków wydanych od początku istnienia symulatora należy zdać sobie sprawę, że przez kilka lat w kwestii wydawania dodatków do MaSzyny panował totalny chaos. Dodatki nie przechodziły często żadnych testów przed publikacją (nie istniały żadne normy i standardy), co sprawiało, że posiadały błędy, były niekompletne i często ze sobą niekompatybilne (często wgranie jednej scenerii powodowało nieprawidłowe działanie innych tras). Dodatkowym problemem był fakt, iż dodatki były umieszczane na rozmaitych serwerach zewnętrznych, z których często pliki były usuwane po jakimś czasie, co sprawiło, że na forum zamiast dodatków pozostawały tylko martwe linki do nich. Dopiero pod koniec 2008 roku dzięki Ra udało się w znacznym stopniu uporządkować sytuację poprzez zgromadzenie wszystkiego w "Katalogu dodatków" na serwerze eu07.pl. Jednak samo zebranie plików w jednym miejscu to zbyt mało. Nastąpiła też reorganizacja sposobu wydawania dodatków (od końca 2008 roku każdy dodatek musi przed publikacją przejść obowiązkowe testy). Jednak problem niekompatybilności pozostał, bowiem brakowało oficjalnej i aktualnej (ostatnia nieoficjalna i aktualna paczka powstała w połowie 2006 roku, natomiast oficjalna w 2004) paczki, która mogłaby stanowić jakiś punkt odniesienia dla testujących i tworzących dodatki. Dlatego też na początku 2009 roku zebrała się grupa ludzi, którzy przez kilka miesięcy wybierali z wydanych wcześniej dodatków te wartościowe i niezawierające zbyt dużej ilości błędów dodatki, a następnie pracowali nad ich wzajemną kompatybilnością poprzez usunięcie istotnych błędów, uzupełnienie brakujących plików, itp. Tym sposobem powstała Paczka Całościowa 2009. Następnie pojawił się Service Pack 1 wraz z patchem SP1.1. Kolejne wydanie stanowiła Paczka Całościowa 2010. Najnowsza paczka (2011) stanowi kontynuację tychże prac i podobnie jak jej poprzedniczka nie zawiera dodatków niskiej jakości czy też wersji beta.

Spis treści

Plik wykonywalny symulatora – EXE

PC2011 zawiera "EXE 325" (plik eu07.exe w wersji 1.7.530.325, wielkości 994 kiB znajduje się w głównym katalogu symulatora) autorstwa Ra. Eliminuje ono wiele błędów, a także zawiera pewne nowe funkcjonalności. W EXE zostały umieszczone również poprawki huntera mające na celu wprowadzenie bardziej realistycznego sterowania pojazdami elektrycznymi. Są to zmiany na tyle istotne, iż zmieniają dotychczasową klawiszologię i sposób uruchamiania pojazdów elektrycznych. Dlatego prosimy o zapoznanie się z:

Aby poznać pełną lista zmian w EXE 325 (w stosunku do EXE z PC2010) zapoznaj się z plikiem exe-zmiany.

Obecnie trwają prace nad SPKS (System Pneumatyki Kolejowej SPKS) - nowym silnikiem odwzorowującym pracę hamulców kolejowych, który będzie zawarty w exe. Obecny, zaimplementowany także w "EXE 325", nie będzie już rozwijany. Z tego też względu zgłaszanie wszelkich błędów związanych z układem hamulcowym jest bezcelowe. Oprócz tego prowadzone są prace nad innymi usprawnieniami fizyki symulatora. Jeśli masz przydatne informacje, schematy, wykresy, którymi chcesz wspomóc rozwój, możesz napisać o tym na forum w stosownym dziale.

Spis treści

Co dalej? Kiedy pojawi się nowa wersja, nowe dodatki?

Jesteśmy hobbystami, którzy swój czas dzielą między obowiązki rodzinne, zawodowe, naukę, a w wolnych chwilach tworzą coś dla symulatora. Dlatego na pytanie "Kiedy będzie nowa lokomotywa/trasa/paczka?" nie można udzielić w 100% wiążącej odpowiedzi. Nie jesteśmy grupą zamkniętą na nowych ludzi i ich pomysły. Jeśli chcesz pomóc w rozwoju MaSzyny zapraszamy :) Możesz na przykład wspomóc twórców modeli różnymi zdjęciami infrastruktury, budynków, itp. Wszystko po to, by trasy w MaSzynie były bardziej realistyczne. Więcej szczegółów tutaj: http://eu07.pl/forum/index.php/topic,17369.0.html.

Jeśli znasz się na programowaniu i nie są Ci obce pojęcia, takie jak: Python, C++, SCons, OpenAL, OpenSceneGraph zapraszamy do współpracy przy tworzeniu Symulatora Pojazdów Trakcyjnych (SPT). Będzie to nowa wersja MaSzyny oparta na silniku OSG. Oferuje on wiele możliwości (zwłaszcza w zakresie zwiększenia wydajności w stosunku do obecnego enginu MaSzyny).

Spis treści

Licencja symulatora

Przejdź do podstrony zawierającej licencję.
Spis treści

FAQ – odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Najczęstsze problemy i ich rozwiązania

Lista pytań

Aby poznać odpowiedź kliknij na pytanie.
Spis treści

Odpowiedzi

Spis treści